B&S ajoleikkurin kipinä/puolan toiminta

Anonyymi

B&S 12hp koneesta kipinä hukassa.
Googlaus ei tuosta B&S:n kärjettömästä sytytyksestä anna parin tunnin hakemisella kaavioita, joten turvaudutaan "joukkoälyyn".
Puola mitattu suuntaan jos toiseen ja vastusarvot sekä tulpalta maihin että tulpalta tappokytkimen liittimeen luokkaa 4,9-5 kohmia, eli ne on toleranssissaan.
Tappokytkimen liittimeltä maihin luokkaa 0,2-0,4 ohmia, eli sekin menee ymmärtääkseni toleransseihin? Kun siellä kai on vain ensiökelan vastus maata vasten ja kipinä tapetaan maadoittamalla myös ensiökelan toinen pää, jolloin ensiökelaan ei muodostu jännitepiikkiä vauhtipyörän magneetin vaikutuksen lakattua?
Mutta missä ihmeen potentialissa se tappokytkimellä maadoitettava ensiökelan pää on koneen käydessä? Puolallehan ei tule kuin yksi johto, tappokytkin ja ainakin oman sähköteknisen tietämyksen perusteella virtapiirin täytyy olla ehjä toimiakseen. Minkäänlaista diodia siellä ei testerin mukaan tunnu olevan, ainakaan ehjää.

Tappokytkimen johto irrotettu ja puolan etäisyys säädetty tulostinpaperin kanssa ja pinnat putsattu hiekkapaperilla ennen puolan takaisin asennusta.
Testattu sekä tappokytkimen johto kytkettynä että ilman.
Kokeiltu kolmella eri tulpalla (myös uudella).
Käynnistys/tappokatkaisijat eli istuin, jarru, leikkuri (PTO) tutkittu/mitattu ja se puoli on kunnossa. Eli testissä johto ei maissa.
Ja koska halusin testata, josko vaikka olen ymmärtänyt tappokytkimen toiminnan väärin, testasin myös sen, että jos tappokytkimen johtoon tuo jännitteen, palaa sulake, kuten noilla vastusarvoilla pitääkin.
Voiko puola olla hajalla, vaikka vastusarvot ok (mitattu myös tuon jännite testin jälkeen)?
Jossain youtube-videossa oli esitetty vastusarvot puolalle ja sen mukaan tappokytkimen ja maan välillä on toisinpäin mitattuna muutaman kohmin (n.5 kohm) vastus mutta toisinpäin estosuunta, eli vastusarvo on ääretön ja se mielestäni viittaisi kovasti kelan tappokytkimen päässä maata vasten olevaan diodiin.

Ideoita, vinkkejä tai neuvoja?

18

9485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Puolan alla näyttää olevan pultti, johon tulee puolan sisältä kaksi johtoa,
      Onko siinä kummankin, sekä ensiö- että toisiokelan " " päät yhdessä?
      Eli samanen piste, joka tappokatkaisijalla maadoitetaan?
      Ko.johdoista maahan mitattuna resistanssi näyttää olevan n.0,4 ohmia, tappokytkimen liittimeen n.0,2 ohmia ja tulpanhattuun resistanssi on 4,9 kohmia.
      Sen perusteella molemmat kelat näyttäisi olevan kunnossa.
      Mutta missä kipinaä?
      Ja voiko puolaa testata muuten kuin mittaamalla?

    • Anonyymi

      Voi olla ehjä tai ei vaikka mittari sanoisi ok. Sen vuoksi niitä pahemmin mittailla. Uusi tilalle.

    • Anonyymi

      Mites kondensaattori?

      • Anonyymi

        Olen tosi vähän noiden pienkoneiden kanssa viime aikoina pelannut, mutta käsittääkseni kärjettömässä sytytysjärjestelmässä ei ole erillistä konkkaa?
        Ainakaan kolmatta johtoa ei siitä lähde, tappokytkimen ja tulpanjohdon lisäksi.
        Muksujen mönkkäreissä on sytytys cdi-boksilla, autot on ollut dieseleitä ja mopoiästäkin on sen verran kauan aikaa, että nekään opit ei nyt tässä kohtaa auta.
        Ja kaikki kaaviot, jotka netistä löytyy sisältää joko kärjet tai cdi-boksin.
        Tai sitten vähintään puolaan syötetään 12V jännite, jota tuossa siis ei ole.

        Sen verran kuitenkin löysin tietoa, että noissa B&S puolissa on piirilevy sisällä ja niissä muutama aktiivinen pintaliitoskomponentti, mm.muutama transistori ja vastuksia/konkkia/keloja.
        Ja sen tiedän, että virtapiirissä kiinni olevia komponentteja on aikalailla mahdoton mitata.
        Joten käytännössä tuon ensiöpuolen mittaaminen taitaa olla hyödytöntä/mahdotonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tosi vähän noiden pienkoneiden kanssa viime aikoina pelannut, mutta käsittääkseni kärjettömässä sytytysjärjestelmässä ei ole erillistä konkkaa?
        Ainakaan kolmatta johtoa ei siitä lähde, tappokytkimen ja tulpanjohdon lisäksi.
        Muksujen mönkkäreissä on sytytys cdi-boksilla, autot on ollut dieseleitä ja mopoiästäkin on sen verran kauan aikaa, että nekään opit ei nyt tässä kohtaa auta.
        Ja kaikki kaaviot, jotka netistä löytyy sisältää joko kärjet tai cdi-boksin.
        Tai sitten vähintään puolaan syötetään 12V jännite, jota tuossa siis ei ole.

        Sen verran kuitenkin löysin tietoa, että noissa B&S puolissa on piirilevy sisällä ja niissä muutama aktiivinen pintaliitoskomponentti, mm.muutama transistori ja vastuksia/konkkia/keloja.
        Ja sen tiedän, että virtapiirissä kiinni olevia komponentteja on aikalailla mahdoton mitata.
        Joten käytännössä tuon ensiöpuolen mittaaminen taitaa olla hyödytöntä/mahdotonta.

        Konkkia nolla. Sytytyksen komponentit on valettu sytkän sisään epoksimassaan. Ei niille voi suorittaa korjaustoiminpiteitä.


    • Anonyymi

      Jännittävää odottaa koska joku tulee kyselemään ovatko katkojankärjet varmasti kunnossa?

      • Anonyymi

        Uskomatonta. Koskahan tulee varma tieto että kalvot vaihtamalla toimii taas.


    • Anonyymi

      "Googlaus ei tuosta B&S:n kärjettömästä sytytyksestä anna parin tunnin hakemisella kaavioita, joten turvaudutaan "joukkoälyyn".

      Mitähän "kaavioita" tämä vedättäjä on netistä käynyt etsimässä, netistä löytyy taatusti kaikki tarpeellinen ja tarpeetonkin Brigss & Strattonin moottoreista !

      • Anonyymi

        Et kuitenkaan sinäkään löytänyt puolan sisäistä sähkökaaviota?


      • Anonyymi

        Kaikki muu löytyykin, paitsi tuo puolan sisäinen kytkentä.
        B&S ei sitä ole halunnut julkistaa ja senpä takia kaikki tieto, mitä siitä löyty on peräisin TSI-miehiltä, jotka ovat itse puolia purkaneet.

        Mutta toki jos se on netistä tuosta vaan löydettävissä niin ei muuta kuin linkkiä kehiin.
        Ja tässä voisi käyttää sanontaa "Pics or didn't happen", eli niin kauan kun linkkiä ei näy, olet vain mitätön suurisuinen retostelija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki muu löytyykin, paitsi tuo puolan sisäinen kytkentä.
        B&S ei sitä ole halunnut julkistaa ja senpä takia kaikki tieto, mitä siitä löyty on peräisin TSI-miehiltä, jotka ovat itse puolia purkaneet.

        Mutta toki jos se on netistä tuosta vaan löydettävissä niin ei muuta kuin linkkiä kehiin.
        Ja tässä voisi käyttää sanontaa "Pics or didn't happen", eli niin kauan kun linkkiä ei näy, olet vain mitätön suurisuinen retostelija.

        Mahtavaa. Mitähän kytkentää seuraavaksi aktivoidaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtavaa. Mitähän kytkentää seuraavaksi aktivoidaan.

        Ei täältä aloittajalle mitään "joukkoälyä" löydy. Täällä vain joukossa (jonnessa) tyhmyys tiivistyy.


    • Anonyymi

      Tietenkin löytyy, mutta eihän siitä muuta iloa ole kuin palstan aktivoinnin kannalta !

    • Anonyymi

      Alkaa jo mennä huvittavaksi :-)
      Tässä ei ole tehty tikusta vaan kaaviosta asiaa ilman mitään pointtia varsinkin kun Tee-se-itse miehet tietää ettei niitä voi eikä kannata korjata kun Strattonin käytettyjä ok puolia on liki ilmaiseksi saatavilla!
      Sitä paitsi kaikki CDI- kytkennät ovat lähes samanlaisia eli Strattonin puolaan soveltuvia "kaavioita" löytyy vaikka kuinka!
      Mitenkähän löytyy vaikkapa Brucke- leikkurin puolan kaavio netistä?

      • Anonyymi

        Mielestäni nyy olisi paikallaan avata uusi keskustelu sytytystulpan sisäisestä kaaviosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni nyy olisi paikallaan avata uusi keskustelu sytytystulpan sisäisestä kaaviosta.

        Katos, jonnehan on kerrankin pikkusen käryllä asiasta, tietää että Brigss & Strattonissa on sytytystulppa :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katos, jonnehan on kerrankin pikkusen käryllä asiasta, tietää että Brigss & Strattonissa on sytytystulppa :D

        Mahtavaa. Koskahan tulee aloitus dieselin sytytystulpasta? Ja ensimmäinen kommentti että.puristussytytys vaatii kylmän tulpan.


    • Anonyymi

      Sen parempi paikka olisi Elektroniikka - palstalla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe