Noja-tuoli ( 6 )

Sunnuntaiaamun ihanuutta tässä ihastelen, kaunis ja helteinen päivä aluillaan;)
Uusin ketjun ja numerointi jatkuu, hyvä kun järjestyskin voi jatkua.
Tänään ei ikä-ihmisten lenkkeily varmaan ole hyväksi, liian kuuma voi aiheuttaa harmia, ainakin vesipullo mukaan;)
Minä menen tänään ystävien mökille pariksi päivää, siellä mahdollisuus vaikka järvessä istua koko päivä;)

Edellisen ketjun loppu oli erilaisuuksien aiheuttamaa keskustelua.
Onhan se aika ihmeellistä, että näitä eritavalla tuntevia ihmisiä vainotaan, varmaan ei kukaan haluaisi poiketa niin sanotusta normaalista, vaikka sekin raja on joskus hyvin rajallinen., mikä on "normaali".
Ihmisen luonto saadaan syntymästä, geenit seuraa tuoden hyvää ja huonoakin luonteen piirrettä.
Erilaisuus ei ihmistä huononna, kaikki jo tänä päivänä kohtuullisen kohtelun saa. vaikka parannuksen tarvettakin löytyy.

Tuota erilaisuutta koen minäkin täällä palstalla ilmenneiden mielipiteiden vuoksi.
Olen monasti saanut arvostelua savolaisuuteni, poliittisen kantani, kirjoitusvirheiden ja jopa ulkonäköni suhteen, ei mieltä ylennä.
Kaikki edellä luetellut olen itse sisäistänyt, pyrkimättä mitään toisille tuputtamaan, jokainen olkoon omanlaisensa.
Pieni on se valta millä voimme maailman tuloon vaikuttaa, hyväksyttävä on tilanne sellaisena kun se tulee, en pahoillani ole mistään;)
Yksi mummo toisten joukossa;)

Myös johonkin kehumisen raamiin on kirjottajat joutuneet, mikä ei satu ollenkaan kohdalleen, ei kilpailua, ei kehumista, vaan vilpitöntä kerrontaa oman elinpiirinsä olosuhteista.
Mieliä avartavaa on kuulla kaikkea sitä mitä ihmiset ympäri kotimaata puuhastelevat, ja aina mukavia ideoita saada.
Jonkun asteisen kuvan näin kirjoittajat antavat itsestään, rikkautena sen ketjussa koen.

Ollaan ihmisiä toisillemme ja jätetään kaunat kauaksi, uskon sen parhaiten kirjoitus intoa lisäävän.
Olkaa kuin kotonanne, kun Noja-tuoliin istahdatte, näin toivon ja käykää viestejä laittamassa;)

216

1623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huomenta uuteen aamuun! Hauskaa onkin elämän myönteisen avauksen jälkeen kirjoittaakin palstalle !

      Nukahdin uudelleen herättyäni 6 aikaan, ja varmaan uni oli tarpeen kun hyvä olo tuntuu koko kropassa. !
      Taas saamme nauttia lämpöaallosta, joka ei tosin pitkäaikaiseksi jää. Tiistaiksi jo sadetta lupaavat, mikä onkin luonnon kannalta parhaaseen aikaan.
      Taitaakin olla satoisa syksy tulollaan, niin marjojen kuin muun maataloustuotteiden kannalta. Tosi hyvä, kun maan talous on muutenkin kovilla, olisi katovuosi lisänä surkeaa.

      Onhan niistäkin luettu, kahdet peräkkäin suisti jo kansamme nälänhätään. Silloin ei tuontia ollut siinä mittakaavassa kuin tänä päivänä, mutta kalliiksi kävisi nytkin tuonnilla kansaa ruokkia.
      Katselin tv:stä ravintoloiden auettua nyt, miten paljon ihmisiä lähes tungeksi yöelämässä,...onneksi ei tautitapauksia suomessa ole tiheään, ja toivoa sopii, ettei riistäydy uudelleen matkustamisen myötä!
      Kylläpä kahvi maistui jo toiseen kertaan 😊)), ruokakin on jo valmiina, joten:

      Hauskaa ja oikein rentouttavaa sunnuntaipäivää kaikille.🌷

    • Kiitos SkillaN avauksestasi. Sopii hyvin herättämän minut alakuloisesta aamuolosta.
      Hellettä luvataan tännekin.
      Kaunista päivänjatkoa kaikille.

      • Anonyymi

        Hyvä että palstan apuseriffitär pitää huolta, kuka kirjoittelee ja miten. Hänen jutut ovat aina samaa, Onko kapasiteetti käytetty loppuun, kun mitään uutta ei havaittavissa apuseriffittären jutuissa.
        Yrittäköön olla nyt apuseriffitär, antakoon hän meille vielä vähemmän mahdollisuuksia, meidän omiin kannanottoihin, Sillä hän, muiden kirjoittajien hyvätkin tarinat, heittää kerransyötyjen laariin. Hyvää jatkoa hänelle, tässä hän voi toteuttaa itseään.


    • Anonyymi

      Olisit pitänyt poliittisen suuntauksesi omana tietonasi jo siitäkin syystä, että itse epäilet osataanko täällä puhua politiikasta. Ilmeisesti väittelyä pelätään ja sitä ei pidetä elämänmyönteisenä.

      • Anonyymi

        Politiikkaan on omat palstansa ja voihan ikäpalstoillekkin avata politiikkaketjuja. Ei siinä pahaa ole, että väitellään asioista, mutta usein se menee henkilötason mollaamiseksi. Jokainen voi aloittaa ja vetää sellaisia ketjuja kuin haluaa. On vaan tosi vähän sellaisia, jotka nikillään panee itsensä likoon ketjujen aloittajina.
        Miksihän ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Politiikkaan on omat palstansa ja voihan ikäpalstoillekkin avata politiikkaketjuja. Ei siinä pahaa ole, että väitellään asioista, mutta usein se menee henkilötason mollaamiseksi. Jokainen voi aloittaa ja vetää sellaisia ketjuja kuin haluaa. On vaan tosi vähän sellaisia, jotka nikillään panee itsensä likoon ketjujen aloittajina.
        Miksihän ?

        Voidaan ehkä toivoa laajentmista muhin aiheisiin nyt, kun mukana on paljon riidanhalua ja mollauspyrkimystä siksi ehkä laajemmalti Suomen tärkeitä aiheit haluttu


      • Anonyymi

        Sehän on vain suunta, ei vaikuta täällä kirjoittamiseen.
        Asiat mitä minä ja moni toinenkin kirjoittaa on kovasti yhteisiä.
        Puhu politiikkaa katsotaan ja arvataan mikä suunta sinulla on?

        Huvittaisi tietää, miksi niin kovasti minua vastaan olet, tunnetko minut.
        Jos tuntisit et varmaan kaikesta minua moittisi, herttainen mummeli olen;)
        Näin arvelee SkillaN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Politiikkaan on omat palstansa ja voihan ikäpalstoillekkin avata politiikkaketjuja. Ei siinä pahaa ole, että väitellään asioista, mutta usein se menee henkilötason mollaamiseksi. Jokainen voi aloittaa ja vetää sellaisia ketjuja kuin haluaa. On vaan tosi vähän sellaisia, jotka nikillään panee itsensä likoon ketjujen aloittajina.
        Miksihän ?

        Muilla ei ole tarvetta poiketa palstojen ylläpitäjän ohjeista, vaikka nyt esimerkiksi otsikon laadinnasta: "Hyvä otsikko tiivistää viestin sisällön yhteen lauseeseen".
        Lisäksi ei ole tarvetta asetella tai vihjailla mikä olisi suositeltava vastaustyyli tai vastaavaa eli asetella ikäänkuin "lisäsuodattimia", vaan luottaa siihen, että palstojen ylläpitäjä kyllä poistaa sääntöjen vastaiset vastaukset, siis poistaa ns. "mollaukset", mitä nyt nimimerkkien ja anonyymien kesken sitten voi tapahtua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muilla ei ole tarvetta poiketa palstojen ylläpitäjän ohjeista, vaikka nyt esimerkiksi otsikon laadinnasta: "Hyvä otsikko tiivistää viestin sisällön yhteen lauseeseen".
        Lisäksi ei ole tarvetta asetella tai vihjailla mikä olisi suositeltava vastaustyyli tai vastaavaa eli asetella ikäänkuin "lisäsuodattimia", vaan luottaa siihen, että palstojen ylläpitäjä kyllä poistaa sääntöjen vastaiset vastaukset, siis poistaa ns. "mollaukset", mitä nyt nimimerkkien ja anonyymien kesken sitten voi tapahtua.

        Ano 12.52
        Kenelle nämä ohjeet annat? Kenellä muilla ei "ole tarvetta"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän on vain suunta, ei vaikuta täällä kirjoittamiseen.
        Asiat mitä minä ja moni toinenkin kirjoittaa on kovasti yhteisiä.
        Puhu politiikkaa katsotaan ja arvataan mikä suunta sinulla on?

        Huvittaisi tietää, miksi niin kovasti minua vastaan olet, tunnetko minut.
        Jos tuntisit et varmaan kaikesta minua moittisi, herttainen mummeli olen;)
        Näin arvelee SkillaN.

        Tiedän muutamia miehiä, jotka käyvät joskus täällä lukemassa. Ja kun puhutaan poliittisista juurista, lähtevät heidän juurensa talonpoikaisarmeijan riveistä tai läheltä sitä.
        Heitä ei kiinnosta sellainen keskustelu, jossa tietty, kuin systeemiin kuuluva, rouva suvaitsee vastaa kaikille yht'aikaa samassa viestissä aamulla tai aamupäivällä loistokkaaseen tyyliin, säistä aloittaen - siis kerran päivässä. Se tuntuu jotenkin omituiselta, kuin alentavalta. Mutta ei se sitä kaikille ole. Taitavat olla kaikki naisia ja jotkut sitä oikein odottavat ja kiittelevät, kun taas on tullut hyvä päivänavaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän muutamia miehiä, jotka käyvät joskus täällä lukemassa. Ja kun puhutaan poliittisista juurista, lähtevät heidän juurensa talonpoikaisarmeijan riveistä tai läheltä sitä.
        Heitä ei kiinnosta sellainen keskustelu, jossa tietty, kuin systeemiin kuuluva, rouva suvaitsee vastaa kaikille yht'aikaa samassa viestissä aamulla tai aamupäivällä loistokkaaseen tyyliin, säistä aloittaen - siis kerran päivässä. Se tuntuu jotenkin omituiselta, kuin alentavalta. Mutta ei se sitä kaikille ole. Taitavat olla kaikki naisia ja jotkut sitä oikein odottavat ja kiittelevät, kun taas on tullut hyvä päivänavaus.

        "Tiedän muutamia miehiä, jotka käyvät joskus täällä lukemassa. Ja kun puhutaan poliittisista juurista, lähtevät heidän juurensa talonpoikaisarmeijan riveistä tai läheltä sitä.
        Heitä ei kiinnosta sellainen keskustelu, jossa tietty, kuin systeemiin kuuluva, rouva suvaitsee vastaa kaikille yht'aikaa samassa viestissä aamulla tai aamupäivällä loistokkaaseen tyyliin, säistä aloittaen - siis kerran päivässä."

        Voi hyvänen aika sentään! Yritystä mainipulointiin vai mitä?


    • Anonyymi

      Huomenta!
      Kotona jälleen, ainakin vähän aikaa. Nyt kun tuo liikkuminen on jo (melkein) luvallista, niin täytyyhän sitä käyttää hyväksi. Minäkin olen talonpidon lomassa ihan mieluusti tapaillut entisiä naapureita, ja onhan tuota juttua jos jonkinlaista tullut puhuttua ja kuultua paikallisten eloa ja murheita.
      Täältä palstaltakin sitä löytyy, politiikasta alkaen! Minusta on turhaa takertua kenenkään poliittiseen suuntaukseen, onhan noita puolueita tarpeeksi, kaikille omansa. Jotenkin naurettavaa, että kaikesta sitä riitaa koitetaan saada, vanhoja me jo kaikki ollaan, joten pitäisi olla oppinut hiukan hillitsemäänkin itsensä.
      No, jokainen taaplaa tyylillään, mitäpä sitä vanhoja asioita kertaamaan.

      Minulta meni into metsäreissuihin, omiin tarpeisiin sain riittävästj mustikkaa, mutta ne itikat! Taidan olla niitten mielestä hyvänmakuinen , sillä joukolla kävivät kimppuuni, ja vieläkin olen täynnä kutisevia itikanpistoja.Eli kiitti mulle riitti, unohdan koko keruun, muut saavat hakea marjansa mistä itse haluavat. Harmi sinänsä, sillä olen ennen nauttinut marjametsässä olosta. Aikansa kutakin! Hyvää päivän jatkoa.km.

      • Minä sain tarmonpuuskan, kun silmäilin pihaa. Sora on alkanut kasvattaa ratamoa ja saunakukka ja monenmoista muuta. Pitäisi saada kuorma soraa tähän, kun tuo vuosia sitten hommattu sora on painunut maan sisään. Mutta täällä päin pitää ostaa soraa kokonainen rekkakuorma kerralla. Mihin minä sen kanssa joutuisin. Tosin joku neuvoi, että sitä saa isoissa säkeissä, kun onnistuu vain löytämään toimittajan. Huoh.
        Aikanaan ostimme naapureitten kanssa kimpassa sorat pihoillemme. Nyt kaikilla on terassit, paitsi minulla.
        No, rapsutin siis rikkaruohoja ison pöntöllisen, eikä näy missään. Voimat hävisivät ja laahustin turvaan kuistille. Ihmettelen mielessäni, kuinka ihmeessä Korppiksen voimat riittävät kaikkeen siihen, mitä hän on saanut aikaan. Olinkohan minä tuon ikäisenä yhtä tarmokas. En varmaankaan.
        No lohduttaudun sillä, että koronan myötä ovat kävijätkin kaikonneet. Kukaan ei rikkaruohoistani piittaa.


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        Minä sain tarmonpuuskan, kun silmäilin pihaa. Sora on alkanut kasvattaa ratamoa ja saunakukka ja monenmoista muuta. Pitäisi saada kuorma soraa tähän, kun tuo vuosia sitten hommattu sora on painunut maan sisään. Mutta täällä päin pitää ostaa soraa kokonainen rekkakuorma kerralla. Mihin minä sen kanssa joutuisin. Tosin joku neuvoi, että sitä saa isoissa säkeissä, kun onnistuu vain löytämään toimittajan. Huoh.
        Aikanaan ostimme naapureitten kanssa kimpassa sorat pihoillemme. Nyt kaikilla on terassit, paitsi minulla.
        No, rapsutin siis rikkaruohoja ison pöntöllisen, eikä näy missään. Voimat hävisivät ja laahustin turvaan kuistille. Ihmettelen mielessäni, kuinka ihmeessä Korppiksen voimat riittävät kaikkeen siihen, mitä hän on saanut aikaan. Olinkohan minä tuon ikäisenä yhtä tarmokas. En varmaankaan.
        No lohduttaudun sillä, että koronan myötä ovat kävijätkin kaikonneet. Kukaan ei rikkaruohoistani piittaa.

        Unohda sorat kaikkine lieveilmiöineen, ja annat perikuntasi aikanaan sitten hoitaa jälkeen jääneesi pihan kunnostuksen, mikäli sillä nostetaan myyntiarvoa mahdollisesti!


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        Minä sain tarmonpuuskan, kun silmäilin pihaa. Sora on alkanut kasvattaa ratamoa ja saunakukka ja monenmoista muuta. Pitäisi saada kuorma soraa tähän, kun tuo vuosia sitten hommattu sora on painunut maan sisään. Mutta täällä päin pitää ostaa soraa kokonainen rekkakuorma kerralla. Mihin minä sen kanssa joutuisin. Tosin joku neuvoi, että sitä saa isoissa säkeissä, kun onnistuu vain löytämään toimittajan. Huoh.
        Aikanaan ostimme naapureitten kanssa kimpassa sorat pihoillemme. Nyt kaikilla on terassit, paitsi minulla.
        No, rapsutin siis rikkaruohoja ison pöntöllisen, eikä näy missään. Voimat hävisivät ja laahustin turvaan kuistille. Ihmettelen mielessäni, kuinka ihmeessä Korppiksen voimat riittävät kaikkeen siihen, mitä hän on saanut aikaan. Olinkohan minä tuon ikäisenä yhtä tarmokas. En varmaankaan.
        No lohduttaudun sillä, että koronan myötä ovat kävijätkin kaikonneet. Kukaan ei rikkaruohoistani piittaa.

        Pyydä korppista kylään ja varaa muutama kuormalava. Niitä saa ilmaiseksi monesta liikkeestä. Äkkiä hän sinulle terassin pykää.


      • Anonyymi

        Hyvä kommetti nimim, km. Näin pitäisi elellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kommetti nimim, km. Näin pitäisi elellä.

        Noja-tuolipa on nyt hiljentynyt kuin aamu-unisuuteen 😊))
        Katselin tuossa Sulo Karjalaisen karhuviedeota, ja totesin karhunkin olevan tutun koiramaisen, tai oikeammin nisäkkäiden tapaan ymmärrettävä elekielessään.

        Onkohan jo jatkaja päässyt samaan kuin * emo Sulo*? karhujen kanssa,...tuskin sentään-
        Kun pennusta lähtien on ruokkinut hoivaten niitä, syntyy se rikkumaton luottamus.
        Siltihän joku karhu kävi takaapäin kynsimässä Suloa ihan sairaalakuntoon, kaipa niissäkin emottomissa voi häiriintyneitä tulla.

        Luin vetoomuksen Facessa jättää edes pieni osa pihastaan luonnonvaraiseksi, se olisi ihan ympäristöteko 🌿 Makriina hoi 😊🌿

        Ei meidän ole tarkoitus kaikkea jaksaa,... päinvastoin, muutakin hauskaa on kuin suorittaminen,...esim. kaiken tutkiminen mikä kiinnostaa, eikö ?

        Joka tapauksessa, oikein mukavaa alkavaa viikkoa. ~~~~ 🐝 🦋🌷😋


      • sinisiru kirjoitti:

        Noja-tuolipa on nyt hiljentynyt kuin aamu-unisuuteen 😊))
        Katselin tuossa Sulo Karjalaisen karhuviedeota, ja totesin karhunkin olevan tutun koiramaisen, tai oikeammin nisäkkäiden tapaan ymmärrettävä elekielessään.

        Onkohan jo jatkaja päässyt samaan kuin * emo Sulo*? karhujen kanssa,...tuskin sentään-
        Kun pennusta lähtien on ruokkinut hoivaten niitä, syntyy se rikkumaton luottamus.
        Siltihän joku karhu kävi takaapäin kynsimässä Suloa ihan sairaalakuntoon, kaipa niissäkin emottomissa voi häiriintyneitä tulla.

        Luin vetoomuksen Facessa jättää edes pieni osa pihastaan luonnonvaraiseksi, se olisi ihan ympäristöteko 🌿 Makriina hoi 😊🌿

        Ei meidän ole tarkoitus kaikkea jaksaa,... päinvastoin, muutakin hauskaa on kuin suorittaminen,...esim. kaiken tutkiminen mikä kiinnostaa, eikö ?

        Joka tapauksessa, oikein mukavaa alkavaa viikkoa. ~~~~ 🐝 🦋🌷😋

        No hei, Sini!
        Saunakukat ja kortteet eivät paljon pörriäisiä liikuta, ja pihan muu kasvisto niitä paremmin houkuttelee. :)

        Mitä tarkoitat Sulon työn jatkajalla? Onko Sulo luopunut tehtävästään? Juuso ei sitä kestäisi, kai Sulo edes sitä hoivaa edelleen. Juuso on jo vanha, luin jostain, että se heräsi talviuniltaankin vasta toukokuussa.

        Joku tulla suositteli, että jättäisin pihan hoidon perikunnan huoleksi. Kyllä varmaan niin tapahtuukin, eivätkä rehottavaan pihaan kasvaneet saunakukat varmaankaan ole se ensimmäinen murhe. Kun olen puolet elämästäni asunut tässä samassa huushollissa, niin maallista tarviketta on ihan riittävästi perattavaksi, joten kun joskus tästä siirryn tuonilmaisiin, jää perikunnalle ihan tarpeeksi hommia, en heitä yhtään kadehdi.

        Nyt en kyllä toistaiseksi ole aikeissa lähteä minnekään. Siksi nurkuen kaivelen rikkaruohoja sorasta. Pitäähän minunkin kertoa työn touhuistani, kun en ole rakentaja enkä ruuan laittaja. :) Muutenhan voisi kuvitella, että istun vain koneella ja luen Suomi-palstaa.


      • Makriina2 kirjoitti:

        No hei, Sini!
        Saunakukat ja kortteet eivät paljon pörriäisiä liikuta, ja pihan muu kasvisto niitä paremmin houkuttelee. :)

        Mitä tarkoitat Sulon työn jatkajalla? Onko Sulo luopunut tehtävästään? Juuso ei sitä kestäisi, kai Sulo edes sitä hoivaa edelleen. Juuso on jo vanha, luin jostain, että se heräsi talviuniltaankin vasta toukokuussa.

        Joku tulla suositteli, että jättäisin pihan hoidon perikunnan huoleksi. Kyllä varmaan niin tapahtuukin, eivätkä rehottavaan pihaan kasvaneet saunakukat varmaankaan ole se ensimmäinen murhe. Kun olen puolet elämästäni asunut tässä samassa huushollissa, niin maallista tarviketta on ihan riittävästi perattavaksi, joten kun joskus tästä siirryn tuonilmaisiin, jää perikunnalle ihan tarpeeksi hommia, en heitä yhtään kadehdi.

        Nyt en kyllä toistaiseksi ole aikeissa lähteä minnekään. Siksi nurkuen kaivelen rikkaruohoja sorasta. Pitäähän minunkin kertoa työn touhuistani, kun en ole rakentaja enkä ruuan laittaja. :) Muutenhan voisi kuvitella, että istun vain koneella ja luen Suomi-palstaa.

        Joo, tuo haastatteluvideo oli tehty jo 2012 ja Sulo oli siinä 75 vuotias. Jatkaja oli jo ollut harjoittelemassa ymmärsin,..onhan tuo Sulo jo eläkeiässä, ja melko tukevakin ja hidasliikkeinen.
        Eihän tuo kevyttä hommaa ole voinut olla karhunkasvatus ❤️

        Nyt lounaan lämmitykseen,..illalla saankin uusia ruoka-aineita ja aion tehdä vuokaan 1 jättikaalikääryleen,..moikka 👏


      • sinisiru kirjoitti:

        Joo, tuo haastatteluvideo oli tehty jo 2012 ja Sulo oli siinä 75 vuotias. Jatkaja oli jo ollut harjoittelemassa ymmärsin,..onhan tuo Sulo jo eläkeiässä, ja melko tukevakin ja hidasliikkeinen.
        Eihän tuo kevyttä hommaa ole voinut olla karhunkasvatus ❤️

        Nyt lounaan lämmitykseen,..illalla saankin uusia ruoka-aineita ja aion tehdä vuokaan 1 jättikaalikääryleen,..moikka 👏

        Miten teet jättikaalikääryleen? Aika mielenkiintoinen ruoka. Varmasti vähemmän aikaa vievä kuin vanhan kansan kaalikääryleet. Entisaikoina minulla oli tapana tehdä kääryleitä kerran vuodessa, Mutta kun mieheni nukkui pois, olen tyytynyt kalilaatikkoon, Samat aineksethan siinäkin on. Panetko valkosipulia joukkoon?


      • Anonyymi
        sinisiru kirjoitti:

        Joo, tuo haastatteluvideo oli tehty jo 2012 ja Sulo oli siinä 75 vuotias. Jatkaja oli jo ollut harjoittelemassa ymmärsin,..onhan tuo Sulo jo eläkeiässä, ja melko tukevakin ja hidasliikkeinen.
        Eihän tuo kevyttä hommaa ole voinut olla karhunkasvatus ❤️

        Nyt lounaan lämmitykseen,..illalla saankin uusia ruoka-aineita ja aion tehdä vuokaan 1 jättikaalikääryleen,..moikka 👏

        Sulo Karjalainen on syntynyt -41, eli nyt 79-vuotias. Hänen elämäntyönsä jatkajaksi oli suunniteltu veljenpoikaa, joka kuitenkin menehtyi äkillisesti kolmikymppisenä. Käsittääkseni Sulo on kouluttanut sukunsa piiristä jatkajia. Hänellä itsellään ei ole muuta perhettä kuin karhunsa, joista osa pitää häntä emonaan. Hän on käynyt karhujensa kanssa mustikassa ja nukkunut karhun kainalossa. On tärkeää, että jatkajatkin ovat tavallaan kasvaneet karhujen parissä, koska se ei voi olla vain työ, vaan elämäntapa. Sulo itse on varmaankin elämänsä loppuun asti karhujensa elämässä mukana , voimiensa mukaan. Käydessämme karhut näyttivät rauhallisilta, niillä oli isot siistit alueet kylpy- ja nukkumapaikkoineen, opastyttö syötti kädestään omenanlohkoja, Vyöti esitti temppujakin. Onkohan Juuson ja Reetan pennut myyty jonnekin, onko joku sattunut kuulemaan ? Kuusamon suurpetokeskuksessa näimme myös koirasusia, mutta ne näyttivät jotenkin levottomilta, kulkivat edestakaisin , vaikka hoito oli varmaan hyvä niilläkin. Ilvekset nukkuivat päiväsaikaan, Sulo on myös taitava ilveskuiskaaja. Mökillä pidämme riistakameraa, ja siihen on ilves muutaman kerran tallentunut, muiden yöllisten jolkottelijoiden ohella. Onhan se myös Kanta-Hämeen vaakunaeläin.

        P.s. Jättikaalikääryleen ohjetta odotan minäkin. :)

        Ramoona


    • Huomenta ylisiltä@

      Yli kuusisataa kilometriä takana viikon lopulta. Oli ihana tuulettaa itseään raskaan kevään jälkeen muissa maisemissa.  Aluksi oli totuttelemista P.n autoon koska omassani oli ongelmia enkä uskaltanut lähteä sillä matkalle. P.n autossa ei ole nopeudensäätömahdollisuutta eikä ilmastointia, mikä verotti jaksamistani helteellä ratin takana ja jalka kaasulla selkääni. No, nukuttuani yöt selkäkipu hellitti ja jatkoin taas jatkaamatkaani. Poeka pääsi kotiin. Vein pikkuveljelleni pari vuotta sitten kuusvitossynttäreille keramiikasta tekemäni poijjan.  Se saa kunniapaikan veljeni kesämökin vasta muuratun takan päältä.

      Nurmes, Koli, Joensuu, Kuopio olivat pysähdyspaikat.  Varkauden kyltin ohitettuani mietin siellä se skillan asustaa, pistäytyisikö kylään 😊.

      Eilen sain halit molemmilta pojiltani, kuopukselta Kuopiosta lähdettyäni ja esikoiselta palattuani mökille.

      Saunoimme ja söimme, jonka jälkeen olimme valmiit untenmaille toipumaan matkustamisen rasituksilta.

      Joku antoi neuvoja, makriinalle kysyä minulta jaksamisistani pihatöissä. Aika aikaansa kutakin. Ehkä raskaan omaishoitojakson huolehtimisen, vastapainona ruumiillinen työ oli tarpeen. Nyt ei ole enää isompia töitä ja ne mitä eteen tulee hoidamme  poikieni kanssa yhdessä.

      Jos lähtisi nyt tekemään lapselle aamiaista. Hänelläkin on ollut raskaan vastuun vetoa työssään koronakevään ja alkukesän ajan. Eli sain sopivasti hetken levättyäni luonteelleni kuuluvan huolehtijan tehtävän. Lapset on aina lapsia ja äiti on aina äiti.

      • Anonyymi

        " Ehkä raskaan omaishoitojakson huolehtimisen, ??"

        Oliko se raskasta laittaa soseruokaa? Olisit ostanut vauvanruokapurkkeja, joissa on vaihtoehtoina soseutettu kaikki ja on lihaa- ja marja ruokia.

        Aika moni omaishoitaja joutuu vaipanvaihtoon ja kylvetyksiin, unohtamatta, että joutuu työntelemään zompie-ukkoaan pyörätuolilla, kun ulkoilevat.

        Ei sitten "pokka-pitänyt" poiketa samalla Pirren luona.


      • Anonyymi kirjoitti:

        " Ehkä raskaan omaishoitojakson huolehtimisen, ??"

        Oliko se raskasta laittaa soseruokaa? Olisit ostanut vauvanruokapurkkeja, joissa on vaihtoehtoina soseutettu kaikki ja on lihaa- ja marja ruokia.

        Aika moni omaishoitaja joutuu vaipanvaihtoon ja kylvetyksiin, unohtamatta, että joutuu työntelemään zompie-ukkoaan pyörätuolilla, kun ulkoilevat.

        Ei sitten "pokka-pitänyt" poiketa samalla Pirren luona.

        Huolet ne on sinullakin. Minulla ei huolia juuri nyt, olen passattavana. Poika teki ruoat ja kantoi keittiöstä grilliterassille. Tässä nyt kahvittelemme. Mikäpä hänessä. Onneksi ei ole tarvinnut kuin lapsille vauvana vaippoja vaihtaa. Ylileveitä pyörätuoliakin omaiset joutuu lykkäämään. Täällä mökkimaisemissa ei pyörätuolilla voi liikkua. Pojat kyllä lupasivat tehdä kestopuupolut jos joudun pyörötuoliin.

        Sain vihdoin pulkoammeeni pestyä ja tarkoitus oli istahtaa siihen, mutta se jäi kun naapuri pumppasi vettä pois vanhasta muinaismuistosta, aidan vieressä rojottavasta pulpettiveneestään, veneessä seisonut vesi haisi kamalalle ja tuuli idästä 😖

        No, veimme pojan kanssa katiskan kaislikon reunaan, pistin nielun järvelle päin, jospa nyt tärppäisi ja saisimme lisää ahvenia.

        Mustia pilviä on kulkenut molemmin puolin niemeäni, viilentäen helteisen aamupäivän sään. No, nyt tunsin eka pisaran käsivarrellani, pitää viedä istuintyynyt suojaan.

        Et muuten lukenut ajatuksella matkareittiäni. En mennyt Joensuuta idemmäksi.

        Ei kau tämäkään voi vähempää kiinnostaa...vai?


    • Anonyymi

      Korppis on tehnä kaikkesa ssadaksee tämänkii ketjun tuhottuu. Siintä taas se suuri tyytyväisyyven tuntemus hälle Hän juonittelee miettii ja suunnittelee mitä vielä vois tehä tuhotakseen. ja vielä toisia syyllistääkseen

      • . . . mutta mahtaa muita harmittaa, kun ei tuhoutumista ole havaittavissa.
        Elämä on monta kertaa pettymyksiä täynnä. Koettakaa kestää.

        Noja-tuolissa on sen verran mukava istuskella, että me emme anna sille mitään tapahtua.


      • Anonyymi

        Just joo....Opettele ensin edes vähän oikeinkirjoitusta, ennenkuin tulet tänne haukkumaan nimimerkkiä "korppis".Vähät on sinunkin resurssisi, kunhan pöliset mitä sattuu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just joo....Opettele ensin edes vähän oikeinkirjoitusta, ennenkuin tulet tänne haukkumaan nimimerkkiä "korppis".Vähät on sinunkin resurssisi, kunhan pöliset mitä sattuu!

        Anonyymi, jolle vastasin. 11.39.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymi, jolle vastasin. 11.39.

        Eikös täällä joku kehunut kirjoittavansa tahallaan väärin, ettei tunnistettaisi? Vanha konsti silloin tuokin!


    • Kotimaa on tullut tänä kesänä monelle entistäkin tutummaksi ja rakkaammaksi. Mukavaa lukea korppiksen kierroksesta ja siitä, miten poikiesi kanssa voit viettää aikaa kauniissa niemessäsi. Hemmottelu kuuluu asiaan, sehän on äitien etuoikeus ja tahtoo olla molemminpuolistakin. Tuttuja reittejä nuo ovat meillekin, Kuopion sukuloinnin kautta kulkee taas elokuun alkuun suunniteltu Lapin matkakin. Kuusamon suurpetokeskuksessa kävimme toissa kesänä katsomassa Juusoa ja kavereitaan, oppaana oli Sulon nuori sukulaistyttö. Mahtava ja tyytyväisen oloinen järkäle se Juuso, sittemmin sai Reeta-karhun kanssa kaksi pentuakin. Taulujen maalaukseen Juuso kuulemma kyllästyi, vaikka hyvin kävivät kaupaksikin ne vähän Reidar Särestöniemen tyyppiset tassuilla suditut työt . :)

      Olimme viikon päivät mökillä Pirkanmaalla, mennen tulle hyödynsimme koko kevään hyllyllä olleita museokortteja. Hämeenlinnan Taidemuseossa oli ihastuttava näyttely "Oi Suomi, vaelluksia maisemaan ". Kukka Pitkäsen runot olivat taulujen saatteena, monta Kolinkin maisemaa ja Gallen Kallelan jylhä maalaus Torisevan rotkojärveltä, jota kävimme katsomassa samalla reissulla. Oli myös 80-luvun taiteen näyttely, vaikuttavaa sekin omalla tavallaan.

      https://www.hameenlinnantaidemuseo.fi/nayttelyt/oi-suomi-vaelluksia-maisemaan/

      Tullessa katsoimme Mäntän Serlachiusten näyttelyt, kiinnostavana uutuutena erikoislaatuisen pariskunnan, Ollin (Olga Gummerus-Ehrström ja Bucklanin (Eric Ehrström) tarina, esineitä ja teoksia. Uusi palvijonki on aina hyvin vetovoimainen, samoin Göstan laadukkaat kokoelmat. Väkeä olikin parkkipaikat ihan täynnään.

      Mökillä savusaunominen ja uinti on parasta, metsässä mukavaa katsella, miten vuosikymmeniä sitten istutetut puut ovat kasvaneet. Mustikoitakin hieman poimin, mutta oli liian kuumaa, piirakkamarjat ja mustikkamaidon ainekset sentään jaksoin noukkia. Itikoita ei juurikaan helteellä ollut, mutta isot paarmat tunkivat iholle, nehän haukkaavat suorastaan palasia. Haudoilla käytiin, veneiltiin kahden serkun mökillä, mikä tuntuikin oikein juhlalliselta, kun ei olla pitkiin tavattu.

      Kotona vadelmia oli jo tytär poiminut, mutta sain heti illalla kolmisen litraa. Herukatkin alkavat olla poimintavalmiita, joten nyt tämä show alkaa. Tosin olen maltillinen säilöjä, pakastan enimmäkseen marjoja ja keittelen muutaman maijallisen mehuja, tytär käy poimimassa, linnuillekin riittää. Erikoishilloja keitän sieviin pieniin purkkeihin lahjoiksi ja itsellekin , ei ole kuitenkaan kellaria, missä isoja määriä hillopurkkeja säilöisi, mehutkin uurimmaksi osaksi pakastan. Niin ei tarvitse paljon sokeriakaan. Pakkasesta voi ottaa talvellakin ja keittää halutessaan tuorehilloja.

      Tänään on etelärannikolla pilvinen päivä, lämmintä silti. Huomenna on kakkukahvit tarjolla yhden lapsenlapsen nimipäivän merkeissä , onhan nyt perinteisten suomalaisten naistennimien viikko.
      Hyvää naistenviikon jatkoa kaikille, toivottavasti sateet eivät säänkuvaa hallitse.

      • Anonyymi

        EVV (ei voi vähempää kiinnostaa).
        Luin kyllä muitakin juttuja.


      • Anonyymi

        EVV


      • Anonyymi

        Mustikkamaitoa minäkin teen aina ekoista mustikoista, ihan kuin lapsena ennen. Sokeria vaan vähän lisäksi. Talvella kuumennan maitoa lautasen pohjalla mikrossa, siihen pakkasesta jäiset mustikat. Tulee ihan tuoreen mustikan makuista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EVV

        se on muuten EEVK ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se on muuten EEVK ;)

        siis EVVK :))


    • Anonyymi

      Riitelijöille : EVVK.

    • Anonyymi

      Tämä on ensimmäinen kerta kun kurkkaan mitään "tuolia" tai "pirttiä".
      Minusta on ilahduttavaa lukea ihmisten arkipäivän tapahtumista ja tunteista.
      On jotain kosketuspintaa todellisuuteen.

      Kerrostaloasujina meillä ei ole puutarhaa. Viime vuosina olemma aina keksineet jonkin syyn olla marjastamatta ja sienestämättä. Vaimoni käy ajoittain viihtymässä lastemme ja lastenlastemme luona.
      Vain kaksi vanhaa kaveriani on enää hengissä.
      Ainoan sosiaalisen ympäristöni muodostavat harrastuskaverini.
      Vaimollakin harmaahapsiklubin 3 viikottaista tapahtumaa on kesätauolla. Tauko alkoi tavallista aikaisemmin koronan ansiosta.

      Meidän, kuten hyvin monen muunkin suunnitelmat pani korona uusiksi. Tai meillä ei oikeastaan uusiksi koska uusia ei ole.
      Tavanomainen keväämme muualla estyi. Sydänkesän viikon piipahdusta emme edes ajatelleet. Syksykuukaudet tuskin onnistuvat. Lienen itse hieman uhmakas mutta vaimoni perussairaudet eivät kaipaa riskin ottamista.
      Joulu jossakin meni uusiksi ja varasimme jouluviikon kotimaisesta kylpylä/hoitolasta.

      On tunnustettava, että jalkapohjiani on kutittanut mutta ei mahda mitään.

      Kaikilla asioilla on myönteiset puolensa ja tässä tilanteessa niitä ei ole edes vaikea havaita.
      1. Säästyy rahaa.
      2. En ryyppää. Tosin sisäkaluni eivät ole näyttäneet paheksumistaan aikaisemminkaan mutta tuskin tästä tähänastisesta, pian 7:n kuukauden täysraittiista kuntoilujaksosta on haittaakaan. Saa nähdä miten pitkään jatkuu.

      • Anonyymi

        "Minusta on ilahduttavaa lukea ihmisten arkipäivän tapahtumista ja tunteista.
        On jotain kosketuspintaa todellisuuteen."

        Näin kirjoitit, ja huomasin, että juuri tuo jokapäiväinen juttelu omista asioistaan on tehnyt minulle virtuaali-ystäviä näistä kanssakulkijoistani - nyt, kun mieheni joutui syöpäkuoleman koettuaan lähtemään ennen kuin oli muuten siihen ajatukseenkaan sopeutunut.
        Ja minulle sopeutuminen tähän uuteen tilanteeseen. on ollut vielä vaikeampaa.

        Minulla on aina ollut tapana harrastaa liikuntaa joka päivä, samoin terveellisyys kaiken suuhunpantavan kanssa on lapsuudenkotini perintöä, sitähän vanhempani korostivat.

        Voidaan hyvin ja nautitaan kesästä!
        Miaelina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minusta on ilahduttavaa lukea ihmisten arkipäivän tapahtumista ja tunteista.
        On jotain kosketuspintaa todellisuuteen."

        Näin kirjoitit, ja huomasin, että juuri tuo jokapäiväinen juttelu omista asioistaan on tehnyt minulle virtuaali-ystäviä näistä kanssakulkijoistani - nyt, kun mieheni joutui syöpäkuoleman koettuaan lähtemään ennen kuin oli muuten siihen ajatukseenkaan sopeutunut.
        Ja minulle sopeutuminen tähän uuteen tilanteeseen. on ollut vielä vaikeampaa.

        Minulla on aina ollut tapana harrastaa liikuntaa joka päivä, samoin terveellisyys kaiken suuhunpantavan kanssa on lapsuudenkotini perintöä, sitähän vanhempani korostivat.

        Voidaan hyvin ja nautitaan kesästä!
        Miaelina.

        Silloin kun minä olin lapsi, syötiin mitä saatiin, laihoja oltiin kun oli ruuasta puutetta. Oliko ruoka terveellistä, sellaista ei koskaan puhuttu. Sokeria mainostettiin kun sitä tuli kauppoihin, sillä saatiin lasten alipainoa korjatuksi. Kyllä sitä "terveellistä" lanttua, kaalia ja perunaa oli liiankin usein ruisleivän ja kaurapuuron lisäksi, mutta kaipasi joskus jotain hyvältä maistuvaa. Maidostakin kuorittiin kerma ja se kirnuttiin voiksi ja voi myytiin. Ai että maistui ihanalta saada joskus täysmaitoa ja siihen keitettyä velliä. Nythän se täysmaito on myrkyksi julistettu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin kun minä olin lapsi, syötiin mitä saatiin, laihoja oltiin kun oli ruuasta puutetta. Oliko ruoka terveellistä, sellaista ei koskaan puhuttu. Sokeria mainostettiin kun sitä tuli kauppoihin, sillä saatiin lasten alipainoa korjatuksi. Kyllä sitä "terveellistä" lanttua, kaalia ja perunaa oli liiankin usein ruisleivän ja kaurapuuron lisäksi, mutta kaipasi joskus jotain hyvältä maistuvaa. Maidostakin kuorittiin kerma ja se kirnuttiin voiksi ja voi myytiin. Ai että maistui ihanalta saada joskus täysmaitoa ja siihen keitettyä velliä. Nythän se täysmaito on myrkyksi julistettu

        Sokeria mainostettiin puhtaana luonnontuotteena!
        Sähkön kulutusta suosittiin. Siis jalkojasi säästä ja hissiä käytä!
        Elimme tinkimaidolla. Tietenkin äitini kuori kerman päältä. 3 litraa meni pöytämaitona ja kouluun sain eväspulloon puutarhan punaherukoista keittyä mehua joka oli kevättalvesta alkanut happanemaan tai käymään ja aiheutti kansakoululaiselle närästystä vaikka niin hienoa nimitystä ei tunnettukaan.
        Isäni ollessa viikot 6-tien teossa lapiolinjalla niin perunavelli oli viikon yleisin sapuska.
        Koulun sapuskat olivat tärkeitä. Hernekeitto huippua, kaurapuuro hyvää ja aina pohjaan palanut makaronivelli inhottavaa mutta kaikki syötiin.
        Naapuruston romanipenskatkin olivat koulussa ruokatuntiin saakka. Niin tiukkaa oli heilläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sokeria mainostettiin puhtaana luonnontuotteena!
        Sähkön kulutusta suosittiin. Siis jalkojasi säästä ja hissiä käytä!
        Elimme tinkimaidolla. Tietenkin äitini kuori kerman päältä. 3 litraa meni pöytämaitona ja kouluun sain eväspulloon puutarhan punaherukoista keittyä mehua joka oli kevättalvesta alkanut happanemaan tai käymään ja aiheutti kansakoululaiselle närästystä vaikka niin hienoa nimitystä ei tunnettukaan.
        Isäni ollessa viikot 6-tien teossa lapiolinjalla niin perunavelli oli viikon yleisin sapuska.
        Koulun sapuskat olivat tärkeitä. Hernekeitto huippua, kaurapuuro hyvää ja aina pohjaan palanut makaronivelli inhottavaa mutta kaikki syötiin.
        Naapuruston romanipenskatkin olivat koulussa ruokatuntiin saakka. Niin tiukkaa oli heilläkin.

        Minä muistan anoppini päivittelyn, kun hän oli käynyt lapsineen Maitopisarassa, joka oli 20-30-luvuilla neuvolan edeltäjä. Siellä oli sanottu, että sokeri on täydellistä ravintoa, joten hän oli antanut lapsilleen kidesokeria ruokalusikalla.
        Hyvin olivat hampaat kuitenkin kestäneet.
        Minäkin muistan koulun hernekeiton pula-ajoilta. Se oli niin hyvää, että sitä oli aina haettava lisää. Nyt kun sitä mietin, niin en muista, että siinä olisi ollut lihanmurentakaan mukana. Hyvältä se kuitenkin maistui isossa padassa haudutettuna.
        Vietin monta kesää lasten kanssa anopin mökillä. Anoppi oli elänyt niukoissa oloissa lapsuuden ja nuoruutensa, joten hän osasi tehdä hyvää ruokaa vaatimattomistakin aineksista. Opin häneltä monia hyviä arkiruokia.

        Mkr.


    • Tyttärenpojat ja nuoremman kaveri, samanikäinen tyttö, ovat kylässä, tulivat eilen ja ovat tämän viikon, ellei tule ikävä kotiin aikaisemmin. Vanhemman, joka täyttää 14 kahden viikon päästä) kaveri, joka on myös tyttö, tulee huomenna ja sittenhän meillä vilinää riittää, neljä esiteiniä, aikuinen poika ja avokki. Olemme yksinkertaistaneet ruokailuja ja ostaneet paljon eineksiä tyyppi ranskiksia ja hodareita jne. ja opettaneet nuoret hoitamaan tiskinsä koneeseen ja korjaamaan ruuat pöydältä. Tänään vanhempi pojista auttoi minua kitkemään kasvimaata, lähinnä mansikkamaata ja huomenna saan apua muiltakin. Ihania nuoria, ain akysymässä miten voivat auttaa ja miten jaksan (minulla on ollut kipuja käsissä ja lonkassa; reumatismia, mutta ei kovin pahaa vielä.
      Olemme edelleen viimeistelemässä käännöstäni kirjastani; kansikuvaan sketsi joka on profiilissani. Nyt vielä lay.out ja alkaa lataamaan.
      ***
      Mies on käynyt poimimassa kantarellejä ja toi tänään puoli korillista aivan juuri nousseita, suuria, ehjiä metsän kultaisia herkkuja; huomenna puhdistan ne ja pakastan. Mustikkaankin pitäisi ehtiä, luultavasti ensi viikolla kun tämä kesäleiri meillä on loppunut.
      ***
      Ensimmäiset kesäkurpitsat, avomaankurkut ja tomaatit ovat valmistuneet ja päässeet jo ruokapöytäänkin. Salaatit, pinaati ja mangold, sekä mausteyrtit samoin. Keltaiset kesäkurpitsat ovat kärsineet huonosta pölytyksestä ja kasvihuoneen ahtaudesta; en tahdo itse enää mahtua viidakkooni. Tomaatteja tulee tosi paljon ja isoja rypäskejä jo keltaisena ja samoin jättipihvitomaatit
      ***
      Elämä ei ole mitenkään kurjaa pienistä krempoista ja köyhyydestä huolimatta. Aurinko paistaa ja välillä sataa, suoraan laariin, ja kukat kukkivat

      • Anonyymi

        Kyllä siellä Ruotsissa aletaan varhain seurustelemaan, kun jo tuollaset alle 15-kesäiset. Miten sinä tuollaista vaarallista roskaruokaa kuin rasvassa lilluvia ranskiksia lapsille tuputat ja samalla kehut mitä kaikkea puutarhasi tuottaa ? Onko uudet perunat liian kalliita, ettei lapsille raaskita ostaa ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siellä Ruotsissa aletaan varhain seurustelemaan, kun jo tuollaset alle 15-kesäiset. Miten sinä tuollaista vaarallista roskaruokaa kuin rasvassa lilluvia ranskiksia lapsille tuputat ja samalla kehut mitä kaikkea puutarhasi tuottaa ? Onko uudet perunat liian kalliita, ettei lapsille raaskita ostaa ?

        Huomenta (good morning sunshine!) Daalan alajuoksulta! Sataa tosin ja tuulee ja lämpötila on tipahtanut yön aikana, mutta taas tuntuu tällainen viileämpi päivä ihan mukavalta.
        Ei kysymys ole seurustelusta, älä hulluja puhu. Kavereitahan nuo varhaisnuoret ovat, eikö sellaista ole Suomessa että lapsilla on sekä tyttöjä että poikia kaveripiirissään? (Nukkuvatkin eri rakennuksissa :)
        Siitä viikon ruokalistasta: olen periaatteessa samaa mieltä että omat kasvikset ja uudet perunat ovat parempaa ruokaa ja yleensä käytän eineksiä todella vähän ruuanlaitossa. Tämä on nyt kuitenkin kompromissiratkaisu ja olen neuvotellut lasten kanssa ennen kauppaan menoa, Viikon ruokalista ollaan laadittu yhdessä, tavallisia arkiruokia joista he pitävät ja me teemme ostokset ja he auttavat tiskissä ja pitämällä tavaransa järjestyksessä. Muuten tälläinen nuorison kesäleiri ei onnistuisi, minun energiatasollani.
        (Me emme pihistä ruuasta mutta en myöskään halua laittaa ruokaa joka menee sitten roskiin, kun sitä ei kukaan syö) Jäätelöä ja hedelmiä on aina tarjolla .


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Huomenta (good morning sunshine!) Daalan alajuoksulta! Sataa tosin ja tuulee ja lämpötila on tipahtanut yön aikana, mutta taas tuntuu tällainen viileämpi päivä ihan mukavalta.
        Ei kysymys ole seurustelusta, älä hulluja puhu. Kavereitahan nuo varhaisnuoret ovat, eikö sellaista ole Suomessa että lapsilla on sekä tyttöjä että poikia kaveripiirissään? (Nukkuvatkin eri rakennuksissa :)
        Siitä viikon ruokalistasta: olen periaatteessa samaa mieltä että omat kasvikset ja uudet perunat ovat parempaa ruokaa ja yleensä käytän eineksiä todella vähän ruuanlaitossa. Tämä on nyt kuitenkin kompromissiratkaisu ja olen neuvotellut lasten kanssa ennen kauppaan menoa, Viikon ruokalista ollaan laadittu yhdessä, tavallisia arkiruokia joista he pitävät ja me teemme ostokset ja he auttavat tiskissä ja pitämällä tavaransa järjestyksessä. Muuten tälläinen nuorison kesäleiri ei onnistuisi, minun energiatasollani.
        (Me emme pihistä ruuasta mutta en myöskään halua laittaa ruokaa joka menee sitten roskiin, kun sitä ei kukaan syö) Jäätelöä ja hedelmiä on aina tarjolla .

        Kun vuosikymmenet sitten olin lasten kanssa mökillä viikot, ja mies toi ruokakassit lauantaisin, sai siinä olla kekseliäs, että ruokaa sai pöytään joka päivä. Kauppa-auto kävi, mutta siinä oli tarjolla jauhelihaa, keltarasvaista lehmän kylkeä soppalihaksi ja lenkkimakkaraa. Siihen aikaan ei autoissa ollut kunnon kylmätiloja, ja meillä kotonakaan ei ollut jääkaappia, vaan ruoka säilytettiin narun jatkeena kaivossa.
        Kyllä niinä kesinä lenkkimakkaraa syötiin! Kun elämämme sitten muuksi muuttui, en syönyt lenkkimakkaraa vuosikymmeniin. Nyt olen lapsilta kysynyt, miltä se iänikuinen makkarakastike tuntui, ja he ovat sanoneen ihmeissään, ettei mitään ikävää muistoa ole jäänyt mökkikesän ruuista. Tein makkarasta erilaisia versioita eri päivinä, ja vanhastaan tiedetään, että nälkä on hyvä mauste. Kesämökkielämän riemut ovat ruokaakin tärkeämmät. Ei siellä gurmeeta kaivata.
        Mökkiateriat ovat aikuisiässä tärkeämmät, niihin satsataan, hankitaan grillit ja jäähdytetään oluet ja valkoviinit. Syöminen on yksi mökkielämän parhaita hetkiä klapisouvin ja rannan siivoamisen jälkeen.
        Lapsille se oli vain hetki leikkien lomassa. Varmaan tämänkin päivän lapsille.

        Mkr.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun vuosikymmenet sitten olin lasten kanssa mökillä viikot, ja mies toi ruokakassit lauantaisin, sai siinä olla kekseliäs, että ruokaa sai pöytään joka päivä. Kauppa-auto kävi, mutta siinä oli tarjolla jauhelihaa, keltarasvaista lehmän kylkeä soppalihaksi ja lenkkimakkaraa. Siihen aikaan ei autoissa ollut kunnon kylmätiloja, ja meillä kotonakaan ei ollut jääkaappia, vaan ruoka säilytettiin narun jatkeena kaivossa.
        Kyllä niinä kesinä lenkkimakkaraa syötiin! Kun elämämme sitten muuksi muuttui, en syönyt lenkkimakkaraa vuosikymmeniin. Nyt olen lapsilta kysynyt, miltä se iänikuinen makkarakastike tuntui, ja he ovat sanoneen ihmeissään, ettei mitään ikävää muistoa ole jäänyt mökkikesän ruuista. Tein makkarasta erilaisia versioita eri päivinä, ja vanhastaan tiedetään, että nälkä on hyvä mauste. Kesämökkielämän riemut ovat ruokaakin tärkeämmät. Ei siellä gurmeeta kaivata.
        Mökkiateriat ovat aikuisiässä tärkeämmät, niihin satsataan, hankitaan grillit ja jäähdytetään oluet ja valkoviinit. Syöminen on yksi mökkielämän parhaita hetkiä klapisouvin ja rannan siivoamisen jälkeen.
        Lapsille se oli vain hetki leikkien lomassa. Varmaan tämänkin päivän lapsille.

        Mkr.

        Saaressa ollessani koko kesän lasten kanssa, oli meillä sama tilanne. Ainoa ero oli makkaran sijasta söimme haukea. Sitäkin varioimalla sai hieman vaihtelua, ja keksittyäni kalahyytelöt, olihan se lapsille "suussasulavaa"
        Kalakeitto, paistettu haukin, iso hauki täytettynä uunissa, piparjuurihauki,...ehdin kyllä kyllästyä koko hauen valmistamiseen lähinnä.

        Saihan siellä isoja meriahveniakin ongella, nuorimmaiseni oli 6 kk ikäinen vauva silloin, jolta ei niin vain ongella istuttu 😎))

        Tyytyväisiä olivat, kun edes kerran viikossa saaristovene toi siansivua kastikelihaksi, ja hernesoppapurkin. Isän tullessa joka toinen viikko, olikin jo juhlaa tuomisten osalta,..tavallisesti myös kesävieraita liuta passattavaksi. Kaikkiaan täyttä elämää kuitenkin, josta palasimme kaupunkiin ruskeina kuin mulatit,... äitini mukaan 🧕🏾 Pyykkikone tekee täällä työt, joten

        Nautinnollisia kesäpäiviä vaan 😋))


      • Anonyymi
        sinisiru kirjoitti:

        Saaressa ollessani koko kesän lasten kanssa, oli meillä sama tilanne. Ainoa ero oli makkaran sijasta söimme haukea. Sitäkin varioimalla sai hieman vaihtelua, ja keksittyäni kalahyytelöt, olihan se lapsille "suussasulavaa"
        Kalakeitto, paistettu haukin, iso hauki täytettynä uunissa, piparjuurihauki,...ehdin kyllä kyllästyä koko hauen valmistamiseen lähinnä.

        Saihan siellä isoja meriahveniakin ongella, nuorimmaiseni oli 6 kk ikäinen vauva silloin, jolta ei niin vain ongella istuttu 😎))

        Tyytyväisiä olivat, kun edes kerran viikossa saaristovene toi siansivua kastikelihaksi, ja hernesoppapurkin. Isän tullessa joka toinen viikko, olikin jo juhlaa tuomisten osalta,..tavallisesti myös kesävieraita liuta passattavaksi. Kaikkiaan täyttä elämää kuitenkin, josta palasimme kaupunkiin ruskeina kuin mulatit,... äitini mukaan 🧕🏾 Pyykkikone tekee täällä työt, joten

        Nautinnollisia kesäpäiviä vaan 😋))

        Miten sinä yksin pärjäsit saaressa monen pienen lapsen kanssa ? Eikö pitänyt koko ajan vahtia sitäkin ettei lapset huku ? Entä jos joku olisi sairastunut äkillisesti tai vaikka itsellesi olisi sattunut jotain ? Miten pesit pyykit siellä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sinä yksin pärjäsit saaressa monen pienen lapsen kanssa ? Eikö pitänyt koko ajan vahtia sitäkin ettei lapset huku ? Entä jos joku olisi sairastunut äkillisesti tai vaikka itsellesi olisi sattunut jotain ? Miten pesit pyykit siellä ?

        Käsin pesin pyykit, joskin keksin hauduttaa lakanat alumiinisoikossa kivien päällä. kepillä painelein niitä pulveriveteen ja puhdasta tuli.
        Kaksi isompaa lasta oli jo 11 ja 13 vuotiaat uimataitoiset, ja olihan merimatkan päässä puhelin kalastajalla. Emme sairastaneet niinä kesinä, ei edes pieniä loukkaantumisia ollut. Käärmeitä pelkäsin, mutta vastamyrkkyäkin oli mukana.
        Espoon kunnanlääkärillä oli mökki parin km päässä saaresta, jossa vietti kesälomaansa, mutta ei koko kesää 😎

        sini.s


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Huomenta (good morning sunshine!) Daalan alajuoksulta! Sataa tosin ja tuulee ja lämpötila on tipahtanut yön aikana, mutta taas tuntuu tällainen viileämpi päivä ihan mukavalta.
        Ei kysymys ole seurustelusta, älä hulluja puhu. Kavereitahan nuo varhaisnuoret ovat, eikö sellaista ole Suomessa että lapsilla on sekä tyttöjä että poikia kaveripiirissään? (Nukkuvatkin eri rakennuksissa :)
        Siitä viikon ruokalistasta: olen periaatteessa samaa mieltä että omat kasvikset ja uudet perunat ovat parempaa ruokaa ja yleensä käytän eineksiä todella vähän ruuanlaitossa. Tämä on nyt kuitenkin kompromissiratkaisu ja olen neuvotellut lasten kanssa ennen kauppaan menoa, Viikon ruokalista ollaan laadittu yhdessä, tavallisia arkiruokia joista he pitävät ja me teemme ostokset ja he auttavat tiskissä ja pitämällä tavaransa järjestyksessä. Muuten tälläinen nuorison kesäleiri ei onnistuisi, minun energiatasollani.
        (Me emme pihistä ruuasta mutta en myöskään halua laittaa ruokaa joka menee sitten roskiin, kun sitä ei kukaan syö) Jäätelöä ja hedelmiä on aina tarjolla .

        Eri rakennuksissa 😂😂😂😂 Onhan nuorilla jalat ja mitä mummo tietää nuorten yöllisistä touhuista, kun itse nukkuu yläkammarissaan pierrä tupsuttamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eri rakennuksissa 😂😂😂😂 Onhan nuorilla jalat ja mitä mummo tietää nuorten yöllisistä touhuista, kun itse nukkuu yläkammarissaan pierrä tupsuttamassa.

        Jos olis ihan viatonta lasten leikkiä, ei yöksi eristettäisi eri rakennuksiin eri sukupuolta olevia nuoria. Mutta mummoa on tosiaan helppo höynäyttää . Kyllä nuo ruuat tosian pierettää, johan siinä kaasukammiossa taintuu eikä edes kuule mittään. . DDDDDDDDDDDDDDDDDD


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos olis ihan viatonta lasten leikkiä, ei yöksi eristettäisi eri rakennuksiin eri sukupuolta olevia nuoria. Mutta mummoa on tosiaan helppo höynäyttää . Kyllä nuo ruuat tosian pierettää, johan siinä kaasukammiossa taintuu eikä edes kuule mittään. . DDDDDDDDDDDDDDDDDD

        Höpöhöpö. Pojat ovat 13 ja 11, tytöt ovat 12 ja 13. Ne eivät ole vielä puberteetissä kukaan ja sitäpaitsi meillä me aikuiset mennään nukkumaan myöhään; siinä vaiheessa kun Lego tulee yläkertaan tietokoneen äärestä varhaisnuoret ovat nukkuneet jo monta tuntia.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Höpöhöpö. Pojat ovat 13 ja 11, tytöt ovat 12 ja 13. Ne eivät ole vielä puberteetissä kukaan ja sitäpaitsi meillä me aikuiset mennään nukkumaan myöhään; siinä vaiheessa kun Lego tulee yläkertaan tietokoneen äärestä varhaisnuoret ovat nukkuneet jo monta tuntia.

        """Vanhemman, joka täyttää 14 kahden viikon päästä"""

        Eikä vielä mukamas puberteetissä? Salli mun nauraa.
        12 ja13 v tyttökin ovat nykyisin jo sukukypsä ja kovasti poikien perään. Mutta onneksi ne saavat seksuaaliopetusta jo varhaiskasvatuksessa, niin että toivottavasti ei mitään vahinkoa pääse tapahtumaan ja pojilla kortsut mukana, kun pääsevät äidin tarkkailevien silmien alta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        """Vanhemman, joka täyttää 14 kahden viikon päästä"""

        Eikä vielä mukamas puberteetissä? Salli mun nauraa.
        12 ja13 v tyttökin ovat nykyisin jo sukukypsä ja kovasti poikien perään. Mutta onneksi ne saavat seksuaaliopetusta jo varhaiskasvatuksessa, niin että toivottavasti ei mitään vahinkoa pääse tapahtumaan ja pojilla kortsut mukana, kun pääsevät äidin tarkkailevien silmien alta.

        Edelleenkin: höpsistä-
        Pohjoismaiset lapset kehittyvät hitaammin mutta esim. etelä-eurooppalaiset, latinot, lähi-idän nuoret alkavat jo osoittaa merkkiä että niitä alkaa kiinnostaa suvunjatkoleikit. Nää on kaikki vielä latentissa vaiheessa. Joten voit pitää likaisen mielikuvituksesi ja fantasiasi omana tietonasi.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Edelleenkin: höpsistä-
        Pohjoismaiset lapset kehittyvät hitaammin mutta esim. etelä-eurooppalaiset, latinot, lähi-idän nuoret alkavat jo osoittaa merkkiä että niitä alkaa kiinnostaa suvunjatkoleikit. Nää on kaikki vielä latentissa vaiheessa. Joten voit pitää likaisen mielikuvituksesi ja fantasiasi omana tietonasi.

        Otahan nyt selvää, milloin puperteetti-ikä alkaa tällä vuosituhannella ja kirjoittele vasta sitten "höpöhöpö".


      • Paloma01 kirjoitti:

        Edelleenkin: höpsistä-
        Pohjoismaiset lapset kehittyvät hitaammin mutta esim. etelä-eurooppalaiset, latinot, lähi-idän nuoret alkavat jo osoittaa merkkiä että niitä alkaa kiinnostaa suvunjatkoleikit. Nää on kaikki vielä latentissa vaiheessa. Joten voit pitää likaisen mielikuvituksesi ja fantasiasi omana tietonasi.

        "Tjejkroppar brukar komma i puberteten när de är mellan 8 och 13 år och killkroppar mellan 11 och 14 år. Men det kan hända både tidigare och senare. Det är till stor del ärftligt vilken ålder man har när puberteten startar."

        https://www.1177.se/barn--gravid/sa-vaxer-och-utvecklas-barn/kroppen/sa-utvecklas-kroppen-under-puberteten/

        Jos ei kahden viikon päästä 14v täyttävä lapsenlapsesi vielä ole tullut puberteettiin, niin olisikohan aika alkaa arvioida, josko hän pianaikaa alkaisi tarvita hormoonihoitoa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Edelleenkin: höpsistä-
        Pohjoismaiset lapset kehittyvät hitaammin mutta esim. etelä-eurooppalaiset, latinot, lähi-idän nuoret alkavat jo osoittaa merkkiä että niitä alkaa kiinnostaa suvunjatkoleikit. Nää on kaikki vielä latentissa vaiheessa. Joten voit pitää likaisen mielikuvituksesi ja fantasiasi omana tietonasi.

        Alkaa mennä perversseiksi mummojen jutut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Otahan nyt selvää, milloin puperteetti-ikä alkaa tällä vuosituhannella ja kirjoittele vasta sitten "höpöhöpö".

        Harva ruotsalainen tyttö on sukukypsä 12-vuotiaana, sanoo wikipedia sitten mitä tahansa. Kuukautiset alkavat yleensä 11-13 vuotiaana, mutta kroppa muuttuu ja kehittyy edelleenkin. Hormoonituotanto on toki alkanut jo äänen muutosta, hikoamista jne. esiintyy, mutta varhaisnuoret usein, kuten tässäkin tapauksessa, ovat kavereita ilman minkäänlaista sukupuolista kiinnostusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkaa mennä perversseiksi mummojen jutut.

        Murrosiässä ei ole mitään perverssiä eikä alastomuudessa. Mikäs itse olet, kun muita mummottelet ? Papparainen vai joku nuori ?


      • Tellukka kirjoitti:

        "Tjejkroppar brukar komma i puberteten när de är mellan 8 och 13 år och killkroppar mellan 11 och 14 år. Men det kan hända både tidigare och senare. Det är till stor del ärftligt vilken ålder man har när puberteten startar."

        https://www.1177.se/barn--gravid/sa-vaxer-och-utvecklas-barn/kroppen/sa-utvecklas-kroppen-under-puberteten/

        Jos ei kahden viikon päästä 14v täyttävä lapsenlapsesi vielä ole tullut puberteettiin, niin olisikohan aika alkaa arvioida, josko hän pianaikaa alkaisi tarvita hormoonihoitoa.

        Lapsenlapseni ei todellakaan tarvitse sinun kirjaviisauttasi mitä tulee hänen fyysiseen tai psyykiseen kehitykseensä aikuiseksi. Hänen kehityksensä on täysin normaali ja pituuskasvuspurtti menossa ja äänenmuutos myös.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Harva ruotsalainen tyttö on sukukypsä 12-vuotiaana, sanoo wikipedia sitten mitä tahansa. Kuukautiset alkavat yleensä 11-13 vuotiaana, mutta kroppa muuttuu ja kehittyy edelleenkin. Hormoonituotanto on toki alkanut jo äänen muutosta, hikoamista jne. esiintyy, mutta varhaisnuoret usein, kuten tässäkin tapauksessa, ovat kavereita ilman minkäänlaista sukupuolista kiinnostusta.

        Wikipedia? Sieltäkö sinä tietosi haet? Å


      • Anonyymi kirjoitti:

        Wikipedia? Sieltäkö sinä tietosi haet? Å

        En tarvitse wikipediaa. Linkkejä minulle on täällä tarjottu että tietäisin millä vuosituhannella elän. Naurattaa todella.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Lapsenlapseni ei todellakaan tarvitse sinun kirjaviisauttasi mitä tulee hänen fyysiseen tai psyykiseen kehitykseensä aikuiseksi. Hänen kehityksensä on täysin normaali ja pituuskasvuspurtti menossa ja äänenmuutos myös.

        No onhan hän sitten selvästikin puberteetissa vaikka äskettäin väitit:
        """Ne eivät ole vielä puberteetissä kukaan."""

        Kyllä nuori on jo sukukypsä puberteeti alettua vaikka henkinen ja ruumiillinen kehitys vielä jatkuukin.

        "När testiklarna börjar växa är det ett tecken på att en killkropp är i puberteten. Det börjar bildas spermier. Sperma kan komma om man har utlösning. Då kan man göra någon gravid om man har samlag."
        "Att få mens innebär att ägglossningen har kommit igång. Det betyder att man är könsmogen, alltså att man kan bli gravid och få barn. "

        Samasta 1177 Vårdguiden linkistä (ei Wikipedialta)


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        No onhan hän sitten selvästikin puberteetissa vaikka äskettäin väitit:
        """Ne eivät ole vielä puberteetissä kukaan."""

        Kyllä nuori on jo sukukypsä puberteeti alettua vaikka henkinen ja ruumiillinen kehitys vielä jatkuukin.

        "När testiklarna börjar växa är det ett tecken på att en killkropp är i puberteten. Det börjar bildas spermier. Sperma kan komma om man har utlösning. Då kan man göra någon gravid om man har samlag."
        "Att få mens innebär att ägglossningen har kommit igång. Det betyder att man är könsmogen, alltså att man kan bli gravid och få barn. "

        Samasta 1177 Vårdguiden linkistä (ei Wikipedialta)

        Mee muualle änkyttämään, taas paloman kimpussa, kade, yksinäinen ja lihava.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mee muualle änkyttämään, taas paloman kimpussa, kade, yksinäinen ja lihava.

        Sama oikeus minulla on täällä änkyttää kuin hänelläkin vaikka muutaman kuukauden nuorempi olenkin.

        Kertoisitko samantien, miksi olisin Palomalle "kade".
        Tuo lihavuuskin on nyt paussilla, kun on paino pudonnut taas 8 kiloa nyt kevään ja kesän aikana. Mutta otetaan taas sitten talvella uudestaan puhenaiheeksi, kun se alkaa olla ajankohtaista. Ilmoitan sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mee muualle änkyttämään, taas paloman kimpussa, kade, yksinäinen ja lihava.

        Oletko se kuuluisa palstan sheriffi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mee muualle änkyttämään, taas paloman kimpussa, kade, yksinäinen ja lihava.

        Miten sinä voit tietää toisesta kirjoittajasta, että hän on yksinäinen, kade ja lihava ? Onko hän itse niin kertonut vai tunnetteko toisenne ? Kauheaa käyttää toisen yksinäisyyttä lyömäaseena. Miksi jotkut kuvittelee itselleen kadehtijoita, nostaako se itsetuntoa ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten sinä voit tietää toisesta kirjoittajasta, että hän on yksinäinen, kade ja lihava ? Onko hän itse niin kertonut vai tunnetteko toisenne ? Kauheaa käyttää toisen yksinäisyyttä lyömäaseena. Miksi jotkut kuvittelee itselleen kadehtijoita, nostaako se itsetuntoa ?

        Kyllä hän on itse kertonut. Mutta kyllä kai kuka tahansa, sivullinenkin, huomaa tuon ikäryhmistä toiseen jatkuvan jahtaamisen, mollaamisen, suorastaan vainoamisen mitä Tellukka harrastaa minua kohtaan. En voi sanoa mitään ettei hän takertuisi joka sanaani, etsisi virheitä, kommentoisi vähättelevästi ja ivallisesti.
        Pitäisiköhän minun alkaa kerätä todistusaineistoa ylläpidolle ilmiantoa varten?


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Kyllä hän on itse kertonut. Mutta kyllä kai kuka tahansa, sivullinenkin, huomaa tuon ikäryhmistä toiseen jatkuvan jahtaamisen, mollaamisen, suorastaan vainoamisen mitä Tellukka harrastaa minua kohtaan. En voi sanoa mitään ettei hän takertuisi joka sanaani, etsisi virheitä, kommentoisi vähättelevästi ja ivallisesti.
        Pitäisiköhän minun alkaa kerätä todistusaineistoa ylläpidolle ilmiantoa varten?

        Olet Tellukalle pakkomielle. Ilmeisesti hän hakee haku-toiminnolla, että mihin ryhmään kirjoitat ja saapuu paikalle ilkeilemään.

        Korppiksella "vainoajalla" taitaa olla eri taktiikka.

        Tsemppiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet Tellukalle pakkomielle. Ilmeisesti hän hakee haku-toiminnolla, että mihin ryhmään kirjoitat ja saapuu paikalle ilkeilemään.

        Korppiksella "vainoajalla" taitaa olla eri taktiikka.

        Tsemppiä!

        Siis Korppiksen vainoajalla taitaa olla eri taktiikka.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet Tellukalle pakkomielle. Ilmeisesti hän hakee haku-toiminnolla, että mihin ryhmään kirjoitat ja saapuu paikalle ilkeilemään.

        Korppiksella "vainoajalla" taitaa olla eri taktiikka.

        Tsemppiä!

        Eihänsiihen tarvitse muuta kuinkatsoa profiilistani mihinolen viimeiksi kommentoinut. Taidan piilottaa ne näkyviltä.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Eihänsiihen tarvitse muuta kuinkatsoa profiilistani mihinolen viimeiksi kommentoinut. Taidan piilottaa ne näkyviltä.

        Ainakin joutuisi näkemään vähän enemmän vaivaa ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet Tellukalle pakkomielle. Ilmeisesti hän hakee haku-toiminnolla, että mihin ryhmään kirjoitat ja saapuu paikalle ilkeilemään.

        Korppiksella "vainoajalla" taitaa olla eri taktiikka.

        Tsemppiä!

        En näe Tellukalta ilkeilynä sitä kun oikaisi asiallisesti terveydenhoidon sivulta paloman väärää käsitystä puperteetin alkamisesta ja sukukypsyydestä.
        Ploma ottaa loukkauksena kaiken missä huomaa olleensa väärässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        """Vanhemman, joka täyttää 14 kahden viikon päästä"""

        Eikä vielä mukamas puberteetissä? Salli mun nauraa.
        12 ja13 v tyttökin ovat nykyisin jo sukukypsä ja kovasti poikien perään. Mutta onneksi ne saavat seksuaaliopetusta jo varhaiskasvatuksessa, niin että toivottavasti ei mitään vahinkoa pääse tapahtumaan ja pojilla kortsut mukana, kun pääsevät äidin tarkkailevien silmien alta.

        Mikä hätä teillä on teille täysin vieraitten lasten puberteetista!? Käsittämätöntä.
        "....sukukypsiä ja poikien perään" !. .. . Isoäiti tietää lastenlasten tilanteet hiukan teitä paremmin.
        Mitä herrannimessä teille kuuluu, kuinka lapset asutetaan.

        Mkr.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä hätä teillä on teille täysin vieraitten lasten puberteetista!? Käsittämätöntä.
        "....sukukypsiä ja poikien perään" !. .. . Isoäiti tietää lastenlasten tilanteet hiukan teitä paremmin.
        Mitä herrannimessä teille kuuluu, kuinka lapset asutetaan.

        Mkr.

        Kiitos tuosta kommentistasi, Makriina, samat asiat tulivat minullekin mieleen. Olen tietoinen omien lastenlasteni kehitysvaiheista mielestäni kohtalaisen hyvin ilman että minulle lähetetään linkkejä terveyskirjastosta.
        Joskus tulee mieleen että asioitani kommentoidaan kuin sensaatiolehtien artikkeleita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Käsin pesin pyykit, joskin keksin hauduttaa lakanat alumiinisoikossa kivien päällä. kepillä painelein niitä pulveriveteen ja puhdasta tuli.
        Kaksi isompaa lasta oli jo 11 ja 13 vuotiaat uimataitoiset, ja olihan merimatkan päässä puhelin kalastajalla. Emme sairastaneet niinä kesinä, ei edes pieniä loukkaantumisia ollut. Käärmeitä pelkäsin, mutta vastamyrkkyäkin oli mukana.
        Espoon kunnanlääkärillä oli mökki parin km päässä saaresta, jossa vietti kesälomaansa, mutta ei koko kesää 😎

        sini.s

        Kyllä pitää sanoa, että 50 v, sitten oltiin paljon uskaliaampia ja luottavaisempia kuin näinä päivinä. Meilläkin mökillä oli vain polkupyörät, lähin naapuri pitkän matkan päässä, eikä missään puhelinta. Sinne vaan jäätiin viikoksi keskenämme. Tänä päivänä ilman kännykkää ei kukaan siellä olisi pienten lasten kanssa yksikseen.
        Mitään ei koskaan sattunut. Ainoa, mitä pelkäsin, oli kaivo. Jos sinne olisin minä tai joku lapsi pudonnut, niin sinne olisi jäänyt! Kaivo oli satavuotias, kivillä tuettu, monta metriä syvä, ja vesi nostettiin seipään päähän kiinnitetyllä ämpärillä kauhomalla.
        Varmuuden vuoksi en koskaan ottanut lapsia kaivolle mukaan, tuskin tiesivät, missä se oli, notkossa mökin takana.
        Mutta ihanaa mökkielämä lapsille oli. Saivat juosta koko kesän lähes nakupelleinä, uida monta kertaa päivässä, ja leikkiä metsässä ja pihapiirissä, saunoa joka päivä, ja vanhempina lämmittivätkin saunan itse. Soutelivat ja loikkivat veneestä veteen.
        Seuraava sukupolvi jo oli huomattavasti varjellumpi. oliko lapsillani jotain huonoja kokemuksia vapaudestaan, kun eivät sitä omilleen enää suoneet? En tiedä. Toivottavasti ei. Ollaan nykyisin vain sitä mieltä, että lapset eivät keskenään pärjää ilman suojelua.


    • Olemme juuri neuvotelleet tämän viikon ruokalistan; ajat ovat muuttuneet ja kaupat lähellä.
      Tänään tagliatelleä juustokastikkeella ja valmiita kaupan lihapullia. Teen myös kantarellipiiraan aikuisille. Tomaatti-avokadosalaatti. Huomenna tacoja. Torstaina lohikeittoa. Perjantaina vieraat lähtevät kotiinsa jo lounaalta. Lounas on poikani vastuulla (yleensä korealaisia nuudeliruokia, mutta myös kalapuikkoja ja valmiita kanansiipiä on pakkasessa) Helppoa ja yksinkertaista että mormorilla ei ole niin paljon töitä, vaikka ehkä terveysopillisista periaatteista nyt tingitäänkin. Pääasia että kaikilla on mukavaa ja viihtyvät.

      • Anonyymi

        Kyllä toisten kelpaa!
        Tunnustan laiskottelevani. Päivittäin karvahatullinen aina samanlaista tuoresalaattia. Vakioannos K-vitamiinia vaimolleni.
        Tänään kuumennan sunnuntaista, eräänlaista karjanapaistia. Siitä puuttuvat sisäelimet ( rauta ) ja se koostuu pelkästään lehmästä, siasta ja karitsasta joka sekin on aikaisemman aterian jämää.
        Huomiseksi sulatan makaroonilaatikon jämän.
        Pitemmälle en ole suunnitellut. Reunaehdot ovat vakioannos K-vitamiinia ja niukka vakioannos rautaa.
        Omaa syömistäni täydennän rasvattomalla raejuustolla, rahkalla, kananmunilla ja harkinnan mukaan protskujauheella.
        Vaimo pitää huolen omista leivistään ja banaaneistaan joihin minä kyllä menen osille. Aamupalani ei ole optimaalinen koska se koostuu mukillisesta vahvaa makeuttamatonta kahvia ja yhdestä banaanista paitsi lauantaisin joka on huilipäiväni.


      • Anonyymi

        Hieno menyy teillä. Tässä tavallinen lähiömummu huomaa, että omat ruokatottumukset ovat paljon yksinkertaisemmat, kun pääsiallinen tavoite on selvitä sapuskan teosta äkkiä ja vähällä vaivalla.
        Aikamiespoikani kyllä on innokas ruuan laittaja, joten usein pöydässä on todella mainio ateria, vahinko vain, että aivan pieniä annoksia on mahdoton valmistaa, siksi hyvääkin ruokaa syö jo vähän kyllästyneenä kolmantena päivänä.
        Näin helteillä yrittää selviytyä vähällä vaivalla, mutta se kaaliruoka on nyt kokeiltava.

        Mkr.


    • Ruoasta tuosta ihanasta aiheesta olette jutustelleet. Tänään oli minun ruoanmaittovastuu, tein kasvispihvejä, alku oli hankalaa, mutta lopulta sain kasvismassan sopivan jämäkäksi lettupannulla paistettavaksi. Kannatti tuhertaa sillä lopputulos oli suussa sulavaa hyvää.

      Päivä on ollut hiostavan kuuma. Ukkosrintama lähestyi joten sauna lämpesi jo päivällä. Olisin halunnut uida, mutta ukkonen jyrähteli jo järvellä niin en uskaltanut, jätin väliin.

      Sateen hellittäessä, päätimme kalastaa, poika kaivoi minulle matoja ja heitteli vieressä virveliä. Minun mato-ongen koukku hyppi yhtenään, särkiparvi söi madoni ja poika pudotti ahvenen. Kivaa oli joten päätimme joku ilta soutaa kaislikon reunaan mato-ongelle.

      Nyt istun lasiluistilla, poika lähti ajelemaan mökkipyörällä kohti kauppatorin terassia, jossa hänen vanhat kaverit jo odottelivat.

      Huvittaa lukea palstan kirjoituksia. Nyt kun eturivin eevat ja takarivin tyynet ovat out. Uusia nimityksiä lanseerataan.

      On yläluokkaa ja alaluokkaa 😁

      Taidan kuitenkin kuulua tavan keskiluokkaan.

      • Anonyymi

        Niin sitä pitää pojan ja äitin olla parhaat kamut toisilleen. Ei pidä pojan ikinä ottaa eukkoa sotkemaan asioita eikä tehdä kakaroita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin sitä pitää pojan ja äitin olla parhaat kamut toisilleen. Ei pidä pojan ikinä ottaa eukkoa sotkemaan asioita eikä tehdä kakaroita.

        Onhat esikoisellani vaimo. Alkoivat seurustella jo 17-vuotiaina. Häät olivat Paavalin kirkossa Helsingissä vuonna 2015. Yhdessä olleet jo kohta 20-vuotta. Huomenna miniä liittyy kalastusjengiimme. Hyvä kalastaja. Älä ole katkera. meillä on mukavaa.

        Kun poika lähti kirkolle, menin takaisin laiturille syöttämään särkiä. Yksi pääsi kanssani silmätyksiin kunnes heitin sen takaisin veteen.

        Tarkoituksemme on saada ahvenia. Poika oli syönyt vaimonsa kanssa Turussa lomaillessaan ihania ahvenpihvejä.

        Jospa ahvenua olisi huomenna katiskassa. Illalla grillattaisiin kun miniäkin on paikalla 😁


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Onhat esikoisellani vaimo. Alkoivat seurustella jo 17-vuotiaina. Häät olivat Paavalin kirkossa Helsingissä vuonna 2015. Yhdessä olleet jo kohta 20-vuotta. Huomenna miniä liittyy kalastusjengiimme. Hyvä kalastaja. Älä ole katkera. meillä on mukavaa.

        Kun poika lähti kirkolle, menin takaisin laiturille syöttämään särkiä. Yksi pääsi kanssani silmätyksiin kunnes heitin sen takaisin veteen.

        Tarkoituksemme on saada ahvenia. Poika oli syönyt vaimonsa kanssa Turussa lomaillessaan ihania ahvenpihvejä.

        Jospa ahvenua olisi huomenna katiskassa. Illalla grillattaisiin kun miniäkin on paikalla 😁

        "Ahvenua" voit saada, kun heität sen katiskan nielun rantaan päin. Paremmin saat niitä "ahvenuja", kun ostat muutaman verkon ja lasket ne sitten rannasta pois päin.

        Auringon laskun jälkeen syö vain särki tai kiiski madot ongestasi, mutta kiiskikin on hyvä kala, kun istuu saaressa ja muuta sapuskaa ei ole. On nimittäin kokemusta nuoruudesta.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Onhat esikoisellani vaimo. Alkoivat seurustella jo 17-vuotiaina. Häät olivat Paavalin kirkossa Helsingissä vuonna 2015. Yhdessä olleet jo kohta 20-vuotta. Huomenna miniä liittyy kalastusjengiimme. Hyvä kalastaja. Älä ole katkera. meillä on mukavaa.

        Kun poika lähti kirkolle, menin takaisin laiturille syöttämään särkiä. Yksi pääsi kanssani silmätyksiin kunnes heitin sen takaisin veteen.

        Tarkoituksemme on saada ahvenia. Poika oli syönyt vaimonsa kanssa Turussa lomaillessaan ihania ahvenpihvejä.

        Jospa ahvenua olisi huomenna katiskassa. Illalla grillattaisiin kun miniäkin on paikalla 😁

        Eikö ole lapsenlapsia sinulle siunaantunut ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ahvenua" voit saada, kun heität sen katiskan nielun rantaan päin. Paremmin saat niitä "ahvenuja", kun ostat muutaman verkon ja lasket ne sitten rannasta pois päin.

        Auringon laskun jälkeen syö vain särki tai kiiski madot ongestasi, mutta kiiskikin on hyvä kala, kun istuu saaressa ja muuta sapuskaa ei ole. On nimittäin kokemusta nuoruudesta.

        Kiito neuvoista, ollaan vain harrastelijoita, kalastusvinkit ovat tarpeen. Nyt sataa jos tulee taukoa veden tuloon soutelemme katiskalle ja otamme onget mukaan.

        Ahveniahan minä, jorriininjuuri sormet ja kaihiset silmät, sorry😁

        korppis


    • Eilen vanhempi poika ja tyttö kävivät kokeilemassa soutamista, mutta molemmat halusivat soutaa väärinpäin eli siis kasvot menosuuntaan, koska halusivat nähdä minne soutavat :)
      Sitten lämmitettiin sauna ja he kävivät ensin uimassa "meidän" rannassa ja kioskilla hakemassa roskaruokaa ennen kuin siellä suljetaan kl. 21. Saunassa kävivät nämä vanhemmat lapset uimapukusillaan. Nuoremmat (11- ja 12-vuotiaat eivät saunoneet eikä uineet ja kävivät ulkona vain kävelyllä.) Päivä oli viileä ja sadekuuroja tuli ajoittain. Tänään olisi vuorossa kaupunkireissu, eno lähtee oppaaksi.

      • Jos joku ihmettelee miksi olen vanhalla nimimerkillä ja kuvalla kirjautuneena, niin se johtuu siitä että vakioselaimellani Edgellä en saa keskusteluja auki, vaan joudun käyttämään Chromea; siinä minulla näyttää olevan voimassa parin vuoden takaiset loggaukset ja kuvat.


      • Tyttäreni oli kesäisin ainoa tyttö poikien laumassa, joten häntä ei saunominen nakupellenä yhtään häirinnyt, eikä poikiakaan.
        Kerran tuttavaperhe kahden poikansa kanssa tuli viikonlopuksi, ja vieras tytärtä kiusoitellakseen sanoi, että nyt on mentävä meidän poikien kanssa lauteille. Naurupa loppui lyhyeen, kun tytär ilahtui kovasti, sillä oli pelännyt, että pojat haluavat mennä keskenään. Pojilla se ongelma oli, sillä heillä ei ollut yhteissaunomisesta mitään kokemusta.
        Mutta kyllä saunominen lopulta karisti ujouden heistäkin, ja hauskaa oli saunoa ja uida.


      • Eilisen painostava kuumuus on vaihtunut maakunnalliseen sateeseen.

        Aamiainen ja perinteiset poliittiset pohdinnat pojan kanssa venyi tänne asti, makoilen nyt ylisillä jouten, sateen ropinaa kuunnellen. Sainhan toki jotain aikaseksikin, soitin Kajavelle ja tilasin puunkaadon. Tontillani on niemen sähköjakopylväs joten puut kaataa sähköyhtiön alihankkijat. Koivu, joka saa nyt väistyä on iso ja vanha, ruskeustä läikistä alarungossa päätellen sairas. Saunapuita siitä saan taas muutamaksi vuodeksi eteenpäin. Vanhoja koivupilkkeitä on jälellä vain tämän kesän käyttöön.

        Ainahan vanhat kiinteistöt ja puusto aiheuttavat päänvaivaa, mutta kuten pruukaan sanoa, asioilla on tapana järjestyä.

        Eilen teimme ensiavun varaston katolle. Vedimme ison pressun, jonka naulasimme puurimoilla kiinni. Kun tarkistin tänään kuivana on pysynyt keskimmäinen rojuvarasto, katto ei enää valskaa. Se saa nyt luottaa kunnes toisin päätetään.

        Päivälliseksi värkkään kasvismureketta, pastaa ja katkarapukastiketta sekä tomaatti-sipuli/motzzarellasalaattia.


      • Makriina2 kirjoitti:

        Tyttäreni oli kesäisin ainoa tyttö poikien laumassa, joten häntä ei saunominen nakupellenä yhtään häirinnyt, eikä poikiakaan.
        Kerran tuttavaperhe kahden poikansa kanssa tuli viikonlopuksi, ja vieras tytärtä kiusoitellakseen sanoi, että nyt on mentävä meidän poikien kanssa lauteille. Naurupa loppui lyhyeen, kun tytär ilahtui kovasti, sillä oli pelännyt, että pojat haluavat mennä keskenään. Pojilla se ongelma oli, sillä heillä ei ollut yhteissaunomisesta mitään kokemusta.
        Mutta kyllä saunominen lopulta karisti ujouden heistäkin, ja hauskaa oli saunoa ja uida.

        Omat lapseni ja lapsenlapseni eivät ole koskaan käyneet nakuina saunassa. Tyttärenpoika käy mielellään saunassa ja tykkää istua ylälauteella löylyä lyötäessäkin. Hän käy saunassa enonsa kanssa, mutta ei koskaan nakuna. Omat lapseni kävivät saunassa jo Floridassa asuessamme, mutta amerikkalaiseen tapaan siellä kylvetään uimapuku päällä, samoin amerikkalaiset vieraani aina Suomessa maalla tai meillä täällä Ruotsissa käydessään.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Omat lapseni ja lapsenlapseni eivät ole koskaan käyneet nakuina saunassa. Tyttärenpoika käy mielellään saunassa ja tykkää istua ylälauteella löylyä lyötäessäkin. Hän käy saunassa enonsa kanssa, mutta ei koskaan nakuna. Omat lapseni kävivät saunassa jo Floridassa asuessamme, mutta amerikkalaiseen tapaan siellä kylvetään uimapuku päällä, samoin amerikkalaiset vieraani aina Suomessa maalla tai meillä täällä Ruotsissa käydessään.

        Suomalainen ei ole koskaan osannut arkailla saunomista, monesti koko perhekunta saunoo yhdessä. Johtuu varmaan siitä, että kulttuurissamme saunaa on pidetty pyhänä puhdistautumisen paikkana, jossa seksuaalisuus on sopimatonta.
        Mutta ymmärrän kyllä hyvin, että muualla alastomuus koetaan hävettäväksi ja sopimattomaksi, jopa perheenjäsenien kesken. Jos kokee alastomuuden vaikeaksi, niin miksi siihen pitäisi saunoja pakottaa! Kukin tavallaan.
        Täällä yleisten uimahallienkin saunoissa tulee olla erityislupa uimapuvussa kylpemiseen. Esim. syöpäleikkausten jälkeen voi saada erityismerkin uimapukuunsa, joka oikeuttaa sitten lauteille nousun.

        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalainen ei ole koskaan osannut arkailla saunomista, monesti koko perhekunta saunoo yhdessä. Johtuu varmaan siitä, että kulttuurissamme saunaa on pidetty pyhänä puhdistautumisen paikkana, jossa seksuaalisuus on sopimatonta.
        Mutta ymmärrän kyllä hyvin, että muualla alastomuus koetaan hävettäväksi ja sopimattomaksi, jopa perheenjäsenien kesken. Jos kokee alastomuuden vaikeaksi, niin miksi siihen pitäisi saunoja pakottaa! Kukin tavallaan.
        Täällä yleisten uimahallienkin saunoissa tulee olla erityislupa uimapuvussa kylpemiseen. Esim. syöpäleikkausten jälkeen voi saada erityismerkin uimapukuunsa, joka oikeuttaa sitten lauteille nousun.

        Mkr.

        Saunassa on paljonkin harrastettu lemmen töitä. Ennen oli vain yksi tupa, jossa koko perhe nukkui ja vanhemmat hiipivät välillä saunaan lemmiskelemään.
        Kaikki ei halua olla alasti muiden nähden, se on ihan luonnollista eikä häpeämistä.
        Rikös matut saa olla uimapuvuissa uimahallin saunassa ja ne naisten uimapuvut peittää ko ko vartalon ja pääs. Aika epähykieenistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saunassa on paljonkin harrastettu lemmen töitä. Ennen oli vain yksi tupa, jossa koko perhe nukkui ja vanhemmat hiipivät välillä saunaan lemmiskelemään.
        Kaikki ei halua olla alasti muiden nähden, se on ihan luonnollista eikä häpeämistä.
        Rikös matut saa olla uimapuvuissa uimahallin saunassa ja ne naisten uimapuvut peittää ko ko vartalon ja pääs. Aika epähykieenistä.

        Saunominen kuitenkin oli peseytymistä ja rentoutumista varten. Olihan saunalla muutakin käyttöä, mm. lapset syntyivät saunan lauteille, ja saunassa nukutettiin vieraita, jotka eivät pirttiin mahtuneet. Totta kai isäntäväkikin sai siellä käydä keskinäistä elämäänsä viettämässä, mutta ei toki löylynheiton lomassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saunominen kuitenkin oli peseytymistä ja rentoutumista varten. Olihan saunalla muutakin käyttöä, mm. lapset syntyivät saunan lauteille, ja saunassa nukutettiin vieraita, jotka eivät pirttiin mahtuneet. Totta kai isäntäväkikin sai siellä käydä keskinäistä elämäänsä viettämässä, mutta ei toki löylynheiton lomassa.

        No mikä ettei löylyn heiton lomassakin ? Kyllä ainakin minun vaimo on niin seksikäs kun paljas iho höyryää , pisaroi hikeä ja punottaa hehkeenä. Ovi vaan säppiin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saunominen kuitenkin oli peseytymistä ja rentoutumista varten. Olihan saunalla muutakin käyttöä, mm. lapset syntyivät saunan lauteille, ja saunassa nukutettiin vieraita, jotka eivät pirttiin mahtuneet. Totta kai isäntäväkikin sai siellä käydä keskinäistä elämäänsä viettämässä, mutta ei toki löylynheiton lomassa.

        Juuri näin, kyllä saunassa saa käydä astumassa muutenkin, kuin vain pelkästään kynnyksen ylitse.


    • Etelärannikolla tuulee raikkaasti, pilvet kiitävät välillä auringon eteen, sopiva puutarhamarjojen poimintasää. Hyvä käytäntö tuo, että lasten kaveritkin ovat tervetulleita mummolaan. Tytöt ikäänkuin tasapainottavat poikia ja tietysti päinvastoin, haluavat näyttää parhaita puoliaan , vaikka ei vielä mitään seurustelun merkkejä olekaan. Meillä on lastenlapsissa kaksi samanikäistä tyttö-poika -serkusparia, pian 13-vuotias poika ja 13-vuotias tyttö sekä 16-vuotiaat tyttö ja poika, jotka käyvät samalla paikkakunnalla eri kouluja. He ovat mielellään mummolassa samaan aikaan yökylässä useitakin päiviä , lähtevät meidän kanssa retkille ja veneelle, keksivät keskenään ajanvietettä ja juttua riittää, kännykätkin jätetään rauhaan pitemmiksi ajoiksi. Vanhempansa kertovat, että myös heidän mukanaan automatkoilla ei pienempänäkään syntynyt takapenkillä nujakoita, jos välissä istua nökötti serkkutyttö.

      Mummolassa saa kurinalaisesta terveellisestä ruokailusta myönnytyksiä , pääasia että maistuu ja syödään hyvillä mielin, saadaan juhlan tuntua. Isommat laittavat itsekin ruokaa, esimerkiksi tortillat monenlaisilla täytteillä syntyvät teineiltä näppärästi. Pöytä täyttyy lukuisista kipoista, saa valita mieleistään kääräistäväksi tortillaleivän sisään ja mehevöittää herkkukastikkeilla. Viimeksi tekivät uunipellillisen nachoja, helppo ja rento ruoka . Olen itsekin ihastunut varsinkin guacamoleen, avokadokastikkeeseen. Laitanpa Valion ohjeenkin, mahtaako olla ruotsalaisnuorten suosiossa ?

      https://www.valio.fi/reseptit/nachopelti/?gclid=EAIaIQobChMI3N3zkdXg6gIVCNKyCh0w9AjrEAAYASAAEgKIU_D_BwE&gclsrc=aw.ds

      Ensimmäiset omat makeat kirsikkatomaatit ovat jo kypsiä, minäkin tarjoan usein tomaattia mozzarellan tai fetan kanssa ja lempeää kesäsipulia mukaan. Katkarapukastike ja kasvismureke kuulostaa tosi hyvältä yhdistelmältä , ihan juhlaruokaa. Itse en saa kuumia ruokia katkaravuista onnistumaan, tahtovat sitkistyä pieniksi kippuroiksi, vaikken kauan keitäkään. Kermaviilityyppiseen kylmään kastikkeeseen niitä lisään joskus tai tarjoan varmuuden vuoksi eri kiposta vain sulatettuina.

      Työn ja lepäilyn iloa kesän kukkeudessa !

      • Anonyymi

        Ilosta äänten solinaa kuului saarelta kun hääparille soitin. Siellä oli lomalaisia kyläilemässä, tyttären lapsuuden toveri miehineen. Piti vaan kiittää valokuvista joita sain.

        Minä täällä tulin juuri ostoksilta kotiin, raikas tuuli tosiaan pöllytti frisyyriä. Piti käväistä hakemassa pieniä säilöntäpurkkeja lisää.

        Kantarellit on niin pieniä ja somia, että etikkasäilön niitä muutaman purkin. Ovatkin jo kiehumassa, poimin vain mausteet pois ja purkitan.
        Kaneli ja neilikka täällä tuoksuukin vahvasti, ja olihan siinä ripaus muskottipähkinääkin mukana. Runsauden aikaa on meillä nyt, niin marjoissa kuin vihanneksissakin. Vihanneslaatikkokin on herkkuja täynnä,...huomenna taas on ruuanlaiton vuoro!

        Hauskaa loppupäivää 😀))


    • Täällä on aurinkoista, mutta viielää tänään. Nuoriso on kaupungilla ja ovat tainneet mennä alokuviin. Minä sulatan jauhelihaa tacoihin.
      Kesäkurpitsani ovat todellakin kärsineet pölytyksen puutteesta. Kävin pumpulitikkujen kanssa auttamassa prosessia ja samalla vein mäkimeiramia kimpun maljakkoon sinne ja jätin kaikki luukut auki.
      Ensi viikonloppuna on melkein pakko yrittää sulattaa pakastearkkuani, että saa sitten taas marjoja ja sieniä mahtumaan kun uusi sato alkaa olla valmista pakastettavaksi.

      • Anonyymi

        Kasvattessani tilavassa kasvihuoneessani avomaan kurkkua niin houkuttelin pörriäiset hunajalla. Lasihuoneen katosta aukeni tuuletukseen 1/4 osa eli 1m x 6m. Sivelin luukun reunoihin hunajaa. En tiedä johtuiko tuosta mutta kurkut alkoivat pölyttymään ja lankoja pitkin ylös ja muihinkiin suuntiin kiipeilevät varret antoivat satoa tolkuttoman paljon.

        Tomaateillehan riitti päivittäinen tärytys ja sumutus. Paprikoille en tehnyt mitään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kasvattessani tilavassa kasvihuoneessani avomaan kurkkua niin houkuttelin pörriäiset hunajalla. Lasihuoneen katosta aukeni tuuletukseen 1/4 osa eli 1m x 6m. Sivelin luukun reunoihin hunajaa. En tiedä johtuiko tuosta mutta kurkut alkoivat pölyttymään ja lankoja pitkin ylös ja muihinkiin suuntiin kiipeilevät varret antoivat satoa tolkuttoman paljon.

        Tomaateillehan riitti päivittäinen tärytys ja sumutus. Paprikoille en tehnyt mitään.

        Tuota hunajaa kattoluukun reunoihin voisi kokeilla!
        Kiitos vinkistä :)


    • Katselen tässä jouten maatessani pirtin ikkunasta ulos. Tuuli alkaa tyyntyä ja jotain kirkasta häämöttää vastapäisen rannan yläpuolella. Josko pääsisi katiskaan kurkistamaan. Vesi pitää ensin veneestä pois lapota. Menneehän nämä päivät sadettakin kuunnellessa, uusia vegeruokia kokeillessa ja kukkasia hukkumasta pelastamisessa. Vieläkö luonto kaipaa vettä⚡☂️🌨 sitähän hoettiin yhtenään kun oli ihanat kesäkelit.

      Minnekkäs meidän Skillan on hävinnyt. Tulehan esiin, ei haukku haavaa tee, turhat leuvat loksuttavat.

      Ikäihmisten palstalle on tullut tivoli, joku ihan oikeesti väittää, että 46-vuotias on ukki-iässä mitenkäs se on hovissa noin muuttunut. Puolta nuoremmat jo paappoja.

      Entäs nämä vanhojen ketjujen ylösvedot, siinä on köyven tekijälle kiskomista. Omituista toimintaahan tuollainen "inhokin" ja huonekalun väärin kirjoitetun aloituksen ylösnostaminen on.

      No, ei siinä ole kuin yksi selitys ja se on

      K A T E US

      "muita naijaan, minua milloinkaan" kuten se entinen tyttö asian ilmaisi.

      Seriffiksikin pääsin, iliman hakemusta. Niinhän se usein työmarkkinoillakin käy. Hakijat ei pääse kun mustahevonen vie paikan.

      No, nìin noja-tuolilaiset nokka kohti uusia seikkailuja, ne huutaa jotka pelekää.

      • Anonyymi

        Minun tuttavissani on 36-vuotiaana isoäidiksi päässyt ja nelikymmpisinä isovanhemmiksi päässeitä useampikin. Mikä siinä sinua riepoo? 23 on jo ihan aikuinen ja parhaassa iässä lapsen tekoon. Jos seuraava polvi tekee samoin, on isovanhempi 46 vuoden iässä. Ihan normaalia. Pitikö ihan noja-tuolin väeltä tulla apua anomaan DDDDD


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minun tuttavissani on 36-vuotiaana isoäidiksi päässyt ja nelikymmpisinä isovanhemmiksi päässeitä useampikin. Mikä siinä sinua riepoo? 23 on jo ihan aikuinen ja parhaassa iässä lapsen tekoon. Jos seuraava polvi tekee samoin, on isovanhempi 46 vuoden iässä. Ihan normaalia. Pitikö ihan noja-tuolin väeltä tulla apua anomaan DDDDD

        En apua anonut, nauroin partahlyheniini kun odotin vastaustasi 🤣 Sinulla niitä nuorna naineita on pilvin pimein. Minun lähipiirissä ei juurikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun tuttavissani on 36-vuotiaana isoäidiksi päässyt ja nelikymmpisinä isovanhemmiksi päässeitä useampikin. Mikä siinä sinua riepoo? 23 on jo ihan aikuinen ja parhaassa iässä lapsen tekoon. Jos seuraava polvi tekee samoin, on isovanhempi 46 vuoden iässä. Ihan normaalia. Pitikö ihan noja-tuolin väeltä tulla apua anomaan DDDDD

        "Minnekkäs meidän Skillan on hävinnyt. Tulehan esiin, ei haukku haavaa tee, turhat leuvat loksuttavat. "

        SkillaN ilmoitti edellisessä päivityksessään, taisi olla ihan ketjun alussa, menevänsä mökkeilemään. Tämä tiedoksi, ettei turhia väärinkäsityksiä ja epäluuloja tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minnekkäs meidän Skillan on hävinnyt. Tulehan esiin, ei haukku haavaa tee, turhat leuvat loksuttavat. "

        SkillaN ilmoitti edellisessä päivityksessään, taisi olla ihan ketjun alussa, menevänsä mökkeilemään. Tämä tiedoksi, ettei turhia väärinkäsityksiä ja epäluuloja tule.

        Muistaakseni skillan saa uuden tietokoneen. On varmaan koulutuksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minnekkäs meidän Skillan on hävinnyt. Tulehan esiin, ei haukku haavaa tee, turhat leuvat loksuttavat. "

        SkillaN ilmoitti edellisessä päivityksessään, taisi olla ihan ketjun alussa, menevänsä mökkeilemään. Tämä tiedoksi, ettei turhia väärinkäsityksiä ja epäluuloja tule.

        Ilta Noja-tuoliväelle 😀! Tänään olikin se ruuanlaittopäivä, mitään valmista kun ei ollut lämmittää.
        Broilerin rintafileet laitoin uuniin, jossa olin jo paistanut hetken ohuita perunaviipaleita ja sipulia. Porto bello sienet kuullotin pannussa ja löpäytin kermaa kastikkeeksi.
        Iltapäivällä leivoin vielä sämpylöitä, joten pari päivää pärjään taas eteenpäin. Possun ribsiä on muutama palanen pakasteessa ja paneroitua lohtakin.
        Nuo avomaan kurkut vetää herkuttelemaan, samoin pensasmustikka TV:tä katsellessa. Kanttarellipurkit on jääkaapissa, eikä avata ennen kuin on ruokavieraita pöydän ympärillä 😊))

        Tarpeekseni sain hellan ääressä työskentelystä, iso muki vihreää teetä on nyt poikaa! Kyllä tuo aussisarja Takaisin kotiin on hieno sarja, niin hyvät näyttelijätkin, että vedet tuli silmmiin tänään.
        On se iltapäivän nautinto istahtaa katsomaan.

        Herttaista illanviettoa 🧚‍♀️ sini.s


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minnekkäs meidän Skillan on hävinnyt. Tulehan esiin, ei haukku haavaa tee, turhat leuvat loksuttavat. "

        SkillaN ilmoitti edellisessä päivityksessään, taisi olla ihan ketjun alussa, menevänsä mökkeilemään. Tämä tiedoksi, ettei turhia väärinkäsityksiä ja epäluuloja tule.

        Minulla on älykännykkä jolla kommunikoin ja joka on mukanani joka paikassa. Pari tuntia veneessänikin äskeen kun olin iltakalalla.

        No, tietty sitä pitää osata käyttää. Tietokonetta en ole käyttänyt vuosiin.

        Uskon kuitenkin, että rumat kirjoitukset ovat pahoittaneet skillanin mielen. Mutta vain hän tietää totuuden me muut emme.

        Nyt ahvenia perkaamaan😊

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on älykännykkä jolla kommunikoin ja joka on mukanani joka paikassa. Pari tuntia veneessänikin äskeen kun olin iltakalalla.

        No, tietty sitä pitää osata käyttää. Tietokonetta en ole käyttänyt vuosiin.

        Uskon kuitenkin, että rumat kirjoitukset ovat pahoittaneet skillanin mielen. Mutta vain hän tietää totuuden me muut emme.

        Nyt ahvenia perkaamaan😊

        Korppis

        Varmasti lähes kaikilla senioreillakin on älykännykkä ja sitä osataan myös käyttää. Ainakin ne jotka tietsikkaa osaa käyttää, ei se sen vaikeampaa ole. Mutta kaikilla ei ole tarvetta kaiken aikaa tehdä raporttia palstalle joka suupalasta tai juttelusta ystävien/sukulaisten kanssa. Kaikki ei onneks ole palsta eikä kännyriippuvaisia vaan on tarpeeksi live sisältöä elämässä. Antakaa skillan olla rauhassa lomalla !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on älykännykkä jolla kommunikoin ja joka on mukanani joka paikassa. Pari tuntia veneessänikin äskeen kun olin iltakalalla.

        No, tietty sitä pitää osata käyttää. Tietokonetta en ole käyttänyt vuosiin.

        Uskon kuitenkin, että rumat kirjoitukset ovat pahoittaneet skillanin mielen. Mutta vain hän tietää totuuden me muut emme.

        Nyt ahvenia perkaamaan😊

        Korppis

        Lukisit korppis toistenkin kierjoitukset, koska näin SkillaN kirjoitti;
        "Minä menen tänään ystävien mökille pariksi päivää, siellä mahdollisuus vaikka järvessä istua koko päivä;)"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukisit korppis toistenkin kierjoitukset, koska näin SkillaN kirjoitti;
        "Minä menen tänään ystävien mökille pariksi päivää, siellä mahdollisuus vaikka järvessä istua koko päivä;)"

        Mutta miks hän ei pidä koko ajan yhteyttä älykännykällä laumaansa ? Ottaisi mallia korppiksesta .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti lähes kaikilla senioreillakin on älykännykkä ja sitä osataan myös käyttää. Ainakin ne jotka tietsikkaa osaa käyttää, ei se sen vaikeampaa ole. Mutta kaikilla ei ole tarvetta kaiken aikaa tehdä raporttia palstalle joka suupalasta tai juttelusta ystävien/sukulaisten kanssa. Kaikki ei onneks ole palsta eikä kännyriippuvaisia vaan on tarpeeksi live sisältöä elämässä. Antakaa skillan olla rauhassa lomalla !

        Kuulun "ei lähes" ryhmän koska minulla ei ole älykännykkää. Minulla on oikeilla näppäimillä varustettu DORAD puhelin joka on suurimman osan ajasta olohuoneen pöydällä ja vaimoni vastaa soittoihin ja katsoo tekstitviestit.
        Kuskaan sitä mukanani vain harvoissa poikkeustilanteissa.

        Matkoilla mukanani on tabletti jota käytän myös kotioloissa. Kokoa on sen verran, ettei se kourassa viitsi hortoilla näyttöä vedellen pitkin kävelyväyliä suojateistä puhumattakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuulun "ei lähes" ryhmän koska minulla ei ole älykännykkää. Minulla on oikeilla näppäimillä varustettu DORAD puhelin joka on suurimman osan ajasta olohuoneen pöydällä ja vaimoni vastaa soittoihin ja katsoo tekstitviestit.
        Kuskaan sitä mukanani vain harvoissa poikkeustilanteissa.

        Matkoilla mukanani on tabletti jota käytän myös kotioloissa. Kokoa on sen verran, ettei se kourassa viitsi hortoilla näyttöä vedellen pitkin kävelyväyliä suojateistä puhumattakaan.

        Huomenet ja viikonloppu taas tuloillaan, näyttää kauniiksi muodostuvan sää tänään.
        Uusi kone käytössä ja jonkun verran totuttelua on tähänkin, mutta toimii kuten uuden pitääkin.
        Olen lueskellut muutaman päivän ja seurannut onko ilmapiiri muuttunut, joko minuun ärtyneet on poistuneet.
        Taitaa tuota kinaa syntyvän, vaikka en paikalla olekaan, joten jatketaan taas entiseen tapaan.

        Kiitos kaikille poissa oloni mukavasti huomioineet, ei aikomustakaan ole pois jäädä, totta on tuo korpikirjailijan sanonta, ei haukku haavaa tee, joten ei se pure minuunkaan;)

        Saunasta olette jutustaneet, kyllä se onkin paikka mistä minä myös tykkään, siellä sitä ihminen rentoutuu;)
        Mitä houkuttelevimpia ruokia olette valmistaneet, niitäkin joku kokeiluun menee.';)

        Varmaan marjametsässä monet kulkevat, kun monia vakikirjoittajia Noja-tuolista puuttuu, no kaikki ajallaan ja eiköhän paluuta aikanaan tule, näin toivon.

        Kyllä tämä uusi kone useamman kerran juoksutti liikkeessä, kun rei´itin ei käynyt tähän malliin johtoineen, piti langattomaksi laittaa.
        Nyt toimii wi-wi ja telkkarikin moitteettomasti näkyy.
        On nämä sellaisia henkimaailman asioita, kun ei kaikkea saa tuonne pääkoppaan menemään.
        Älykännykkä minulla kyllä käytössä, mutta en sillä kirjoittamaan ole edes yrittänyt, Facebookissa käyn ja pankin asiat hoidan, mukana kulkee, puhelut vastaan ja soitan siihen jää, riittää näitä laitteita muutenkin.
        Kyllä se totuttelu aikansa vie, kun aina uudistuu laitteet.

        No niin, nyt palattu ruotuun ja hieman harmissani olen, kun noita vanhoja ketjuja nostavat, mutta en niissä käy, turhaa toivoakaan minusta sinne kinastelu kaveria;)
        Enpä ole muutenkaan tuosta riitaisuudesta tykännyt, miksi pilata päivä toisille pahaa mieltä aiheuttaen?
        Iloitaan taas sateiden jälkeen aurinkoisesta säästä ja tulkaa rupattelemaan;)


      • SkillaN kirjoitti:

        Huomenet ja viikonloppu taas tuloillaan, näyttää kauniiksi muodostuvan sää tänään.
        Uusi kone käytössä ja jonkun verran totuttelua on tähänkin, mutta toimii kuten uuden pitääkin.
        Olen lueskellut muutaman päivän ja seurannut onko ilmapiiri muuttunut, joko minuun ärtyneet on poistuneet.
        Taitaa tuota kinaa syntyvän, vaikka en paikalla olekaan, joten jatketaan taas entiseen tapaan.

        Kiitos kaikille poissa oloni mukavasti huomioineet, ei aikomustakaan ole pois jäädä, totta on tuo korpikirjailijan sanonta, ei haukku haavaa tee, joten ei se pure minuunkaan;)

        Saunasta olette jutustaneet, kyllä se onkin paikka mistä minä myös tykkään, siellä sitä ihminen rentoutuu;)
        Mitä houkuttelevimpia ruokia olette valmistaneet, niitäkin joku kokeiluun menee.';)

        Varmaan marjametsässä monet kulkevat, kun monia vakikirjoittajia Noja-tuolista puuttuu, no kaikki ajallaan ja eiköhän paluuta aikanaan tule, näin toivon.

        Kyllä tämä uusi kone useamman kerran juoksutti liikkeessä, kun rei´itin ei käynyt tähän malliin johtoineen, piti langattomaksi laittaa.
        Nyt toimii wi-wi ja telkkarikin moitteettomasti näkyy.
        On nämä sellaisia henkimaailman asioita, kun ei kaikkea saa tuonne pääkoppaan menemään.
        Älykännykkä minulla kyllä käytössä, mutta en sillä kirjoittamaan ole edes yrittänyt, Facebookissa käyn ja pankin asiat hoidan, mukana kulkee, puhelut vastaan ja soitan siihen jää, riittää näitä laitteita muutenkin.
        Kyllä se totuttelu aikansa vie, kun aina uudistuu laitteet.

        No niin, nyt palattu ruotuun ja hieman harmissani olen, kun noita vanhoja ketjuja nostavat, mutta en niissä käy, turhaa toivoakaan minusta sinne kinastelu kaveria;)
        Enpä ole muutenkaan tuosta riitaisuudesta tykännyt, miksi pilata päivä toisille pahaa mieltä aiheuttaen?
        Iloitaan taas sateiden jälkeen aurinkoisesta säästä ja tulkaa rupattelemaan;)

        Huomenta ylisiltä@

        Nyt taas huomaamme kuinka toiset tietävät asiamme paremmin kuin me itse. Heti kun kirjoitan ihan omia havaintoja ja ajatuksiani on vastustaja tana pystyssä milloin kenenkin ystävänä milloin vihamiehenä.

        No, asiaan 😊

        Esikoinen ja miniä olivat eilen illalla opettelemassa golfin peluuta miniän veljen opastuksella.
        Minä kalastelin veneessä kaislikon reunassa. Poika pyysi, että jos kalaa tulee, odottaisin hänen paluuta ja opettaisin hänelle elävän kalan käsittelyn alusta loppuun.

        Meillä molemmilla on omat opetustehtävät toisillemme. Poika pitää minut ajantasalla älylaitteiden kanssa ja valistaa maailmanpolitiikkaa ottamatta kantaa kuka on oikeassa ja kuka väärässä jos nyt kukaan on kumpaakaan. Hän painottaa, että historia kertoo aikanaan missä ihmiskunta on onnistunut ja missä mentiin pieleen

        Minä neuvon poikaa erilaisissa maalaismiljöön arkisissa töissä sekä opetan perinteitä ja tapoja kuinka asioita on hoidettu ennen älykännyköitä.

        Sitten laitettiin sauna tulille ja ahvefileet pakkaseen.


      • Anonyymi
        SkillaN kirjoitti:

        Huomenet ja viikonloppu taas tuloillaan, näyttää kauniiksi muodostuvan sää tänään.
        Uusi kone käytössä ja jonkun verran totuttelua on tähänkin, mutta toimii kuten uuden pitääkin.
        Olen lueskellut muutaman päivän ja seurannut onko ilmapiiri muuttunut, joko minuun ärtyneet on poistuneet.
        Taitaa tuota kinaa syntyvän, vaikka en paikalla olekaan, joten jatketaan taas entiseen tapaan.

        Kiitos kaikille poissa oloni mukavasti huomioineet, ei aikomustakaan ole pois jäädä, totta on tuo korpikirjailijan sanonta, ei haukku haavaa tee, joten ei se pure minuunkaan;)

        Saunasta olette jutustaneet, kyllä se onkin paikka mistä minä myös tykkään, siellä sitä ihminen rentoutuu;)
        Mitä houkuttelevimpia ruokia olette valmistaneet, niitäkin joku kokeiluun menee.';)

        Varmaan marjametsässä monet kulkevat, kun monia vakikirjoittajia Noja-tuolista puuttuu, no kaikki ajallaan ja eiköhän paluuta aikanaan tule, näin toivon.

        Kyllä tämä uusi kone useamman kerran juoksutti liikkeessä, kun rei´itin ei käynyt tähän malliin johtoineen, piti langattomaksi laittaa.
        Nyt toimii wi-wi ja telkkarikin moitteettomasti näkyy.
        On nämä sellaisia henkimaailman asioita, kun ei kaikkea saa tuonne pääkoppaan menemään.
        Älykännykkä minulla kyllä käytössä, mutta en sillä kirjoittamaan ole edes yrittänyt, Facebookissa käyn ja pankin asiat hoidan, mukana kulkee, puhelut vastaan ja soitan siihen jää, riittää näitä laitteita muutenkin.
        Kyllä se totuttelu aikansa vie, kun aina uudistuu laitteet.

        No niin, nyt palattu ruotuun ja hieman harmissani olen, kun noita vanhoja ketjuja nostavat, mutta en niissä käy, turhaa toivoakaan minusta sinne kinastelu kaveria;)
        Enpä ole muutenkaan tuosta riitaisuudesta tykännyt, miksi pilata päivä toisille pahaa mieltä aiheuttaen?
        Iloitaan taas sateiden jälkeen aurinkoisesta säästä ja tulkaa rupattelemaan;)

        Minulla on laskutikku ja ovisilmä.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Huomenta ylisiltä@

        Nyt taas huomaamme kuinka toiset tietävät asiamme paremmin kuin me itse. Heti kun kirjoitan ihan omia havaintoja ja ajatuksiani on vastustaja tana pystyssä milloin kenenkin ystävänä milloin vihamiehenä.

        No, asiaan 😊

        Esikoinen ja miniä olivat eilen illalla opettelemassa golfin peluuta miniän veljen opastuksella.
        Minä kalastelin veneessä kaislikon reunassa. Poika pyysi, että jos kalaa tulee, odottaisin hänen paluuta ja opettaisin hänelle elävän kalan käsittelyn alusta loppuun.

        Meillä molemmilla on omat opetustehtävät toisillemme. Poika pitää minut ajantasalla älylaitteiden kanssa ja valistaa maailmanpolitiikkaa ottamatta kantaa kuka on oikeassa ja kuka väärässä jos nyt kukaan on kumpaakaan. Hän painottaa, että historia kertoo aikanaan missä ihmiskunta on onnistunut ja missä mentiin pieleen

        Minä neuvon poikaa erilaisissa maalaismiljöön arkisissa töissä sekä opetan perinteitä ja tapoja kuinka asioita on hoidettu ennen älykännyköitä.

        Sitten laitettiin sauna tulille ja ahvefileet pakkaseen.

        Minun pojalla on muutakin tekemistä kuin opettaa äitille kännykän käyttöä ja selittää selkokielellä uutisia. Osaan katsoa ja ajatella itsekkin. Meidän lapset osasi alakoululaisina perata onkikalansa ja sitten kaikki pyytämänsä kalat, Tenojoen lohet viimeksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minun pojalla on muutakin tekemistä kuin opettaa äitille kännykän käyttöä ja selittää selkokielellä uutisia. Osaan katsoa ja ajatella itsekkin. Meidän lapset osasi alakoululaisina perata onkikalansa ja sitten kaikki pyytämänsä kalat, Tenojoen lohet viimeksi.

        Miksi sitten et kerro poikasi urotekoja, kun kerran on niin taidokas!
        Olisihan mukava kuulla useammankin pojan saavutuksista, avusta ja opetuksista.
        Minun pojallani on aikaa avustaa minua kännykän ja tietokoneen käytössä. Olen kiitollinen avusta, kun en itse ongelmista selviydy.
        Muutenkin hän huolehtii äitivanhasta ja tekee mainiota ruokaa.


      • Anonyymi

        Yrittihän korppis vallata Kahvipirtinkin. Sisusti oman mielenstä mukaan.
        Vaan ei silloin vielä onnistunut. Taktiikka vaihtui ja se puri. Tosin osa laumasta on tainnut paeta marjametsiin kuten skillan sanoi.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Huomenta ylisiltä@

        Nyt taas huomaamme kuinka toiset tietävät asiamme paremmin kuin me itse. Heti kun kirjoitan ihan omia havaintoja ja ajatuksiani on vastustaja tana pystyssä milloin kenenkin ystävänä milloin vihamiehenä.

        No, asiaan 😊

        Esikoinen ja miniä olivat eilen illalla opettelemassa golfin peluuta miniän veljen opastuksella.
        Minä kalastelin veneessä kaislikon reunassa. Poika pyysi, että jos kalaa tulee, odottaisin hänen paluuta ja opettaisin hänelle elävän kalan käsittelyn alusta loppuun.

        Meillä molemmilla on omat opetustehtävät toisillemme. Poika pitää minut ajantasalla älylaitteiden kanssa ja valistaa maailmanpolitiikkaa ottamatta kantaa kuka on oikeassa ja kuka väärässä jos nyt kukaan on kumpaakaan. Hän painottaa, että historia kertoo aikanaan missä ihmiskunta on onnistunut ja missä mentiin pieleen

        Minä neuvon poikaa erilaisissa maalaismiljöön arkisissa töissä sekä opetan perinteitä ja tapoja kuinka asioita on hoidettu ennen älykännyköitä.

        Sitten laitettiin sauna tulille ja ahvefileet pakkaseen.

        Tulipa nostalginen olotila, kun tuolla ylempänä kirjoitit sanan "älypuhelin". En näet ole moneen vuoteen kuullut tuota sanontaa.

        Täällä ruuhkasuomessa puhutaan vain kännykästä. Onhan tuo jo niin yleinen laite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulipa nostalginen olotila, kun tuolla ylempänä kirjoitit sanan "älypuhelin". En näet ole moneen vuoteen kuullut tuota sanontaa.

        Täällä ruuhkasuomessa puhutaan vain kännykästä. Onhan tuo jo niin yleinen laite.

        Äläs nyt. Korppis on älynnyt että älyää käyttää puhelinta, jota ammoisina akoina älypuhelimeksi kutsuttiin.


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        Miksi sitten et kerro poikasi urotekoja, kun kerran on niin taidokas!
        Olisihan mukava kuulla useammankin pojan saavutuksista, avusta ja opetuksista.
        Minun pojallani on aikaa avustaa minua kännykän ja tietokoneen käytössä. Olen kiitollinen avusta, kun en itse ongelmista selviydy.
        Muutenkin hän huolehtii äitivanhasta ja tekee mainiota ruokaa.

        Tietokoneen kanssa minullakin on ollut aivan korvaamattoman hyvä apu pojastani, sillä mieheni eläessä emme kumpikaan käyneet somessa, ei ollut aikaa, joten oppiminen on alkanut vasta yksin eläessäni. Onhan teistä seuraa ja hyvää seuraa onkin!

        Minusta nuo kaksi meitä seuraavaa voisivat perustaa oman palstansa.
        Miksi eivät sitä tee? :)

        .


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        Miksi sitten et kerro poikasi urotekoja, kun kerran on niin taidokas!
        Olisihan mukava kuulla useammankin pojan saavutuksista, avusta ja opetuksista.
        Minun pojallani on aikaa avustaa minua kännykän ja tietokoneen käytössä. Olen kiitollinen avusta, kun en itse ongelmista selviydy.
        Muutenkin hän huolehtii äitivanhasta ja tekee mainiota ruokaa.

        Siinä on tarpeeksi, kun työnsä ja perheensä hoitaa ja jaksaa vielä harrastaa liikuntaa. Kuka on jostain uroteoista puhunut ? Kaikkien lapset ei asu lähellä, ei lapset mummojen joka tietsikkapulmaa ehdi ratkomaan ja onhan omagurut aina saatavilla. Hienoa että poikasi asuu luonasi ilmeisesti ilman omaa perhettä ja huolehtii sinusta, tekee vielä hyvää ruokaakin. Se on varmaan sitten sitä urotekoa.
        Kyllä mekin läheisiä ja rakkaita ollaan silti toisillemme vaikka asutaan kauempana toistamme.


    • "Meillä molemmilla on omat opetustehtävät toisillemme. Poika pitää minut ajantasalla älylaitteiden kanssa ja valistaa maailmanpolitiikkaa ottamatta kantaa kuka on oikeassa ja kuka väärässä jos nyt kukaan on kumpaakaan. Hän painottaa, että historia kertoo aikanaan missä ihmiskunta on onnistunut ja missä mentiin pieleen"
      kertoo korpikirjailia tuossa ylempänä.

      Näinhän se varmaan menee monilla jotka ovat aikuisten lastensa kanssa jatkuvassa yhteydessä. Me opetaan lapsllemme asioita ja he opettavat meitä. Tämä vuorovaikutus on hyvinkin hedelmällistä ja stimuloivaa. Minun pokani on nyt oikolukenut ja korjannut kieliasua teksitssäni, perannut "swinglishmit" pois ja parantanut lukevuutta ja samalla lisännyt jatkuvaa kommenttia megatekstinä dokumentin reunaan. Eilen tarkistimme vielä yhdessä samalla kuin aloimme lataamaan sitä kustantamon mallipohjaan e-kirjaksi julkaistavaksi. "Äiti ei kerro koko totuutta", "Äiti roolipelaa siirtomaarouvana", Äiti yrittää esittää kulttuurihienotunteista", "Äiti kuvittelee että poliitinen ei-korrektius on huvittavaa", ja tämäntyyppistä vebaalista kommenttia tuli jatkuvasti.
      Kirjoitin jonkinasteisen nimiösivun eilen jossa otin esille pari asiaa jotka helpottavat kirjan lukemista ja asioiden tulkintaa.
      ***

      • Anonyymi

        EVVK


      • Anonyymi

        Olet alkanut tuon mainostamisen tehokkaasti.
        Ensin mukamas otat kantaa jonkun kommenttiin ja sitten vuodatat kirjamainoksen.
        Kirja tarhatätiydestä kiinnostaisi varmaan Tellukkaa.


      • Anonyymi

        Eiköhän tämän ikäryhmän lapset ole jo niin aikuisia, ettei heitä tarvitse opettaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet alkanut tuon mainostamisen tehokkaasti.
        Ensin mukamas otat kantaa jonkun kommenttiin ja sitten vuodatat kirjamainoksen.
        Kirja tarhatätiydestä kiinnostaisi varmaan Tellukkaa.

        Sovitaanko niin että minä kirjoitan asioista jotka kiinnostavat minua, sinä luet ja kommentoit asioita jotka kiinnostavat sinua?
        Ei tuollainen mollaaminen ja räkyttäminen ole "keskustelua".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tämän ikäryhmän lapset ole jo niin aikuisia, ettei heitä tarvitse opettaa.

        Tämän ikäryhmän aikuisistakin on osa vielä sillä älyllisellä ja henkisellä tasolla että pystyvät oppimaan asioita lapsiltaan, jotka taas oppivat vanhemmiltaan ja omilta lapsiltaan, muiden opettajien lisäksi.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Sovitaanko niin että minä kirjoitan asioista jotka kiinnostavat minua, sinä luet ja kommentoit asioita jotka kiinnostavat sinua?
        Ei tuollainen mollaaminen ja räkyttäminen ole "keskustelua".

        Eipä juuri keskustelua ole sekään, että luettelet mitä kaikkea olet kirjasi tiimoilta tehnyt ja kenen kanssa :D


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tämän ikäryhmän aikuisistakin on osa vielä sillä älyllisellä ja henkisellä tasolla että pystyvät oppimaan asioita lapsiltaan, jotka taas oppivat vanhemmiltaan ja omilta lapsiltaan, muiden opettajien lisäksi.

        Vain niin, no siinähän sitten opetat aikuisia lapsiasi, minun ei enää tarvitse.


        En kirjoittanut mitään tämän ikäryhmän älyllisestä enkä henkisestä tasosta, vaan tämän ikäryhmän lapsista.


    • Anonyymi

      Pitäisiköhän nuo Korppis ja Paloma siirtää tuonne 70 palstalle täältä 80 palstalta, koska toinen heistä joutuu opettamaan aikuista poikaansa kalojen perkuusta?

      Kyllä meidän ikäiset joutuivat jo lapsena opettelemaan tuon taidon ja lapsemme ja lapsenlapsemme myös.

      • Anonyymi

        Ne kaksi ainakin voisi poistaa ikuisesti, eikä ikävä tulisi .


      • Anonyymi

        Todellakin noin.


      • Anonyymi

        Sillähän (k) ei ole lapsenlapsia, vaikka on jo yli 70. Sen mielestä lapset pitää tehdä vasta 50vuotiaana. Ja aikuisten, jo keski-ikäisten poikien kautta saadaan stimulaatiot, eikö se ole jo perverssiä !!!!


    • Anonyymi

      Mikäs tässä, saa kai sitä kinastella - sehän on elämän suola.
      Tollaanen myötäkarvaan silittämine oo mistään kotosin.

      • Anonyymi

        Sähän ymmärrät asiaa.
        On hyvä muistaa relativismi, jossa kaikki arvot ovat suhteellisia. Relativismi syö ilmeisesti pakostakin ensiarvoisina pidettäviä näkökohtia ontoiksi - vaikkapa nyt myönteisyyden opit, jos niitä pidetään ensiarvoisina.


      • Kinastelu ei kaikille ole elämän suola.
        Elämän suola on aika epämääräinen mielikuva.
        Elämämme ovat ainutkertaisia, ja jokaisen elämässä erilaiset mausteet.
        Aloin filosofoida ja miettiä, mitä mausteita elämässäni on ja on ollut.
        Tulipa vaan mieleeni Harmony-Sistersien laulu "Kodin kynttilät", jossa he lopuksi istuvat ikkunan luona ja katsovat yön tähtihin. "Aatos taas menneisiin kun kulkee, niin kuin ennen, taas käyn kotihin."


    • No, mutta 🤔 poistot näyttää nyt kohdistuvan minun kalajuttuihin 😁 Ilmeisesti EVVK.
      Tai siirtoyritys on käynnistetty, pitääisiköhän palata plus 60 -palstalle. Siellä kun tuntuu olevan tylsää. No, ei vaineskaan yritän pysyä noja-tuolissa vaikka sen jalkoja jo sahataan poikki.

      • Anonyymi

        Eikö sinulla pitänyt olla siellä vieraita, miniäkin kunnioittaa läsnä olollaan. Keskity nyt heihin, mitä täällä kyyläät poistoja ? Opeta nyt kädestä pitäen pikku pojulle kalan perkuuta, kun ei ole aikaisemmin kalaa käsitellyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sinulla pitänyt olla siellä vieraita, miniäkin kunnioittaa läsnä olollaan. Keskity nyt heihin, mitä täällä kyyläät poistoja ? Opeta nyt kädestä pitäen pikku pojulle kalan perkuuta, kun ei ole aikaisemmin kalaa käsitellyt.

        Mene sinä muualle lässyttämään!


    • Anonyymi

      Tämän letkan loppu on kaukana nojatuolista.

    • Näinhän se täällä menee. Istahdan nojatuoliin kertomaan kuulumisiani ja mitä olen lähipäivinä puuhaillut, niin jopa hyökkää anonyymi ampianen pörräämmään asiattomuuksiaan ympärilleni. Samoin käy myös korpikirjailijalle. Ja sitten he vaativat MEIDÄN poistumistamme palstalta, mutta kuinka he ovat ajatelleet täyttää paikkamme? Kiusaamalla jotain muuta rekattua joka kertoo puuhistaan? Vähän kuin sisään lentisi pari sontakuoriaista ja vaatisi asukkaita muuttamaan pois kotoaan.

      • Anonyymi

        No, tuota...

        Kaksihan teitä yli-ihmistä täällä tuntuu olevan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, tuota...

        Kaksihan teitä yli-ihmistä täällä tuntuu olevan...

        Ärsyttävissä henkilöissä on usein jotain sellaista jota ärsyyntynyt toivoisi olevan itsessään tai itsellään. Tietenkin ärsyyntynyt torjuu sen ehdottomastai mutta pankaahan miettien!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ärsyttävissä henkilöissä on usein jotain sellaista jota ärsyyntynyt toivoisi olevan itsessään tai itsellään. Tietenkin ärsyyntynyt torjuu sen ehdottomastai mutta pankaahan miettien!

        Korppis on ilmiselvä vittuilija luonnoltaan.
        Paloma on hienostuneempi jotensa soft mutta kärkäs. Voi johtua hormooneista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korppis on ilmiselvä vittuilija luonnoltaan.
        Paloma on hienostuneempi jotensa soft mutta kärkäs. Voi johtua hormooneista.

        Palomalla on ikäisensä mies ja lapsenlapsia todisteena suvun viriiliydestä, on muutenkin naisellisen oloinen. Mutta kauhean pienestä pimahtaa, taitaa itsetunnon kanssa olla ongelmia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Palomalla on ikäisensä mies ja lapsenlapsia todisteena suvun viriiliydestä, on muutenkin naisellisen oloinen. Mutta kauhean pienestä pimahtaa, taitaa itsetunnon kanssa olla ongelmia.

        Minulla on hyvä itsetunto, mutta inhoan päällekäyvää, aggressiivista, karkeaa keskustelutyyliä. Enkä muista koskaan "pimahtaneeni" palstalla, vaikka tietyt kirjoittajat eittämättä tuovat minussa esiin ominaisuuksia joista en itsekään pidä ja silloin voin vastata hyvinkin napakasti tai ivallisesti. Yritän mahdollisuuksien mukaan olla provosoitumatta.


    • Anonyymi

      Taitaa kuivua kokoon tämä noja-tuoli-juttu.
      Miehistä toinen on tainnut lopettaa kokonaan, toinenki vain harvoin näyttäytyy. Missäs on brinkkala ja mira , tainnu paeta tätä ainaista kränää. Muitaki kivoja tyyppejä enää harvoin näkee, sellasia jotka sopuisalle anonyymillekki suvaitsivat vastata.

    • Huomenta sateiseen lauantaiaamuun, ei se eilenkään kovin paljon aurinkoa antanut.
      Luvassa on parempaa, kuuntelin juuri radiosta, että ensi viikolla jo hellelukemiin voidaan yltää.
      Eipä tuo suuremmin haittaa, satakoon, siivous onnistuu sateellakin;)
      Olen katsellut Areenasta vanhoja kotimaisia sarjoja, jotenkin hupaiselta tuntuvat tämän ajan ohjelmiin verratessa, mutta mikä on mielestäni hyvä on se, että ei tätä nykyajan väkivaltaa ja muuta ala-arvoista tyrkytetä.
      Nykyisin ei juuri muuta tulekaan telkkarista, no joitakin asiaohjelmia kuitenkin.
      Musiikin kohdalla sama juttu, nykyisin tekstejä ei osata kirjoittaa, samaa toistaen niin sävelen kuin sanoituksenkin kohdalla on.

      Tuo väittely vaan jatkuu, eikö jo kyllästytä?
      Jälkipolven opettamisesta ja heiltä oppimisista on keskusteltu.'
      Kyllä minun tyttäreni monta kertaa ohjeita kysyy, kun joku asia on uusi tai tarvitaan kokemuksen ohjeita ja kalan perkuu tuli minunkin vasta naimisiin mentyä opeteltua ja melko myöhäisessä vaiheessa vielä;)
      Onhan yleinen sääntö, että se perkaa joka saalistaakin;)

      Nuo komennot palstoilta poistumiseen eivät varmaan kenenkään käskystä toteudu, oma kyllästyminen sen aikaan saa.
      Puolustautuminen, sen olen kokenut turhaksi, aina uusia vikoja ja sanomisen tarpeita löytyy.
      Uskon vahvasti, että kukaan ei täällä kenenkään käskystä tee mitään, itse omasta halusta mukana pysyy.

      Joku tuota "älypuhelinta" piti nostalgisena, minun ystävä piirissä on vielä paljon heitä, joilla on kännykkä vanhan tyylin mukaisesti ja ei tietokonettakaan, on hyvä puhua älykännykästä, se selventää asioista.
      Tuo laskutikku olisi varmaan hyväkin, en ole kokeillut, mutta ovisilmä on minullakin;)
      Myös ihmettely siitä, että en pidä huolta "laumastani" kännykän avulla, no eipä niin tärkeä kuitenkaan ole, että en malta tähän koneelle istumista odotella.
      Tauotkin on hyvästä;)

      Makriinan tavoin aloitin minäkin tietokoneella opettelun mieheni kuoleman jälkeen ja mukavasti on ajan käyttöäni rikastuttanut.
      Nyt tämän uuden koneeni kanssa kirjoittelu ja muu toiminta sujuu nopsaan, ei ole pakko kauan koneella istua, jää muullekin tekemiselle runsaammin aikaa.
      Näin tämä elämä vaan jatkuu, tuntematon on kuitenkin tulevaisuus, sen kun aina muistaisi, jokainen vuorollaan täältä pois siirtyy.
      Voisi jättää kaiken ilkeyden täällä kirjoittelussa, kertoa matkan jatkumisesta omalta osaltaan, tuoden ehkä mielihyvää jollekin, jopa lohtua jossakin vaiheessa.
      Elämä on lyhyt, miksi tuhlata sitä turhaan ilkeilyyn, varsinkaan täällä palstalla, kun kovin harva tuntee toistensa elämää.

      Ilo pintaan, vaikka sydän verta vuotaisi, ,,,ehkä ei noinkaan, mutta ikävät asiat ei kaiken kohdalla anna mitään. joskin surun tullen sekin on jaksettava.
      Kuunnellaan sateen ropinaa ja iloitaan mukavasta kodin lämmöstä jokainen omalla tavallaan;)

      • Minäkin opin perkauksen aikuisena. Me lapset kävimme ongella, mutta emme perkanneet kaloja vaan veimme ne äidille, joka hoiti sen homman. Poikani eivät kalastaneet juurikaan koska eivät halunneet tappaa kaloja. Minä kalastin ja perkasin, sekä söin 😊

        Useinhan innostumme jostakin harrastuksesta vasta aikuisena, näin minäkin monista asioista, jotka eivät  lapsena kiinnostaneet. Golf ja kalastus ovat esikoisen tämän korona kesän uudet harrastukset.

        Olen oppinut vuosien varrella myös nettikäyttäytymisen sääntöjä. Täällä kirjoittaminen kysyy kärsivällisyyttä ja kuten skillan mainitsit ei kannata selittää, se vie vain asiat enempi solmuun. Tosin siihen tulee sorruttua, vaikka tietää mihin se johtaa.

        Jokaisen noja-tuolin vakikirjoittajan pitää jo ymmärtää, että skillan halutaan vaijentaa. Samalla tämä sopuisa keskustelunmuoto ajaa alas.

        Korvessa harmaa tuulinen aamupäivä. Eilen illalla soudin katiskalle onki mukanani, mutta aallokko oli niin korkea, että palasin katiskan tsekattuani takaisin rantaan. Istuin tovin ilta-aurinkoterassilla ja ihastelin oranssinpunaista taivaanrantaa, kaunis ilta, napsin valokuvia.

        Poika palasi mökille miniän kotoa puolen yön aikaan, istuimme ja juttelimme puoli kahteen yöllä, jolloin tajusin öitten pimenneen sitten kesäkuun valoisien öiden. Katselin pimeää järveä ja kalastusveneiden valoja pirtin ikkunasta, kiehtova näky.

        Mitään suurempia viikkosiivouksia täällä mökin sisätiloissa ei nyt kannata tehdä. Ulkoa kantautuu kenkien mukana märkiä lehtiä, hiekkaa ja havunneulasia lattioille. Päivittäinen pika siivous harjalla ja kihvelillä riittää.

        Eilen siivosin pihaa, jatkuvat sateet ovat nostaneet sieniä nurmikolle ja kantoihin sekä puiden juuriin ja niiden lahotessa haju ei mieltä hivele, haravoin myös kellastuneita koivunlehtiä ja puiden oksia.

        Eilinen päivällinen oli menestys. Tein thai vihreää carrykanaa, uunijuureksia ja pastaa sekä salaattia omasta salaatti-yrttimaasta.

        Mitä tänään...katsotaan...


    • Anonyymi

      Täytyy tunnustaa, että minäkään en osaa kunnolla kaloja fileoida . Isompi kala, kuten vähintään kiloinen siika ja kuha saattavat onnistua, ruotoihin jää usein kuitenkin turhan paljon kalaa ja fileet näyttävät jotenkin nyrhityiltä. Ennen pidettiin verkkoja, kuhaa saatiin näin keskikesälläkin, syksyllä siikaa. Ostamme mieluummin kokonaisia kaloja kuin fileitä, jotka ovat saattaneet tiskissä lojua kauankin ja perkeistä saa ihanan kalaliemen. Oikeaoppiset hyvinteroitetut veitset on , mutta harjoituksen puute ja laiskuus on varmaankin syynä, olen mielelläni antanut sen taitavampien tehtäväksi. Oikea ranneliike ja napakka ote on kuulemma salaisuus tarpeeksi notkean fileerausveitsen ohella . Lapsetkin opetettiin aikoinaan heti ottamaan kala tehokkaasti hengiltä , osasivat suolistaa ja suomustaa, sama pätee lastenlapsiin. Omat pienet puukot on ostettu jo alakouluiässä, pitäähän veistelyn taitoakin oppia, kaarnalaivoja ja pajupillejä ainakin. Mutta fileerausveitsi on aikuisen työkalu. Mies tavallisesti nylkee paistettavat pienet ahvenet,koska suomut ovat tiukassa , mutta suomustetusta ahvenesta saa maukkaan liemen kalakeittoon. Isoimmista ahvenista irrottelen kalapalat ruodoista kypsinä, lisään sitten palat valmiiseen soppaan- Hiukan työlästä, mutta lopputulos on gourmet-luokkaa ja saa lapsetkin syömään, kun ruodoista ei ole pelkoa.

      Tietotekniikan alalla ikäluokkamme on saanut paljon apua nuoremmilta , kyllä muna on kanaa viisaampi monessakin asiassa. Vaihtokaupat ovat aina käteviä, molemmat hyötyvät ja suurin ilohan on antamisen ilo, kun voi olla toiselle avuksi. Nämä diginatiivit mielellään neuvovat ja kannustavat , muuten kännykkää tulee helposti vajaakäytetyksi. Olen viime aikoina alkanut terveys-osiota hyödyntää enemmänkin kuin askelmittarina. Tosin vieläkin luurissa on erikoisuuksia , joista en ole edes kiinnostunut. Kännykän kamerakin aina vaan paranee, kuvien jakaminen instagramissa ja WhatsApissa on helppoa ja kivaa. Tietokone tulee uusituksi noin viiden vuoden välein, se alkaa siinä ajassa hidastella. Mies on onneksi teknisesti lahjakkaampi kuin minä, olen saanut olla huoleton tietsikan suhteen.

      On ollut ärhäköitä tuulia ja sadekuuroja , mutta nyt on alkamassa aurinkoinen leppeä päivä, huomenna yhä paranee ennustusten mukaan. Siispä keula kohti kimmeltäviä ulapoita ja illan auringonlaskua.

      Onnellista viikonloppua , toivottaa Ramoona

      • Anonyymi

        Saaristoajat tulee mieleen Ramoonan esseitä lukiessa, muistan grillitasanteella seisovan puupöydän fíleerauslautoineen, johon kalan sai kiinnitettyä fileeraamisen ajaksi. Ohut taipuisa veitsi oli välttämätön, ja pakkohan oli itse se tehdä yksin kun enimmäkseen kalastin.
        Samaan tapaan olen irroitellut lihapalat kaloista, eihän lapset ruotoja suuhunsa halunneet, samoin vieläkään en sisätiloissa suomusta mitään kalaa, no parvekkeella olen pari kertaa sanomalehden päällä perannut.

        Ihania päiviä on heinäkuussa riittänyt, olenkin liikkunut mieluisissa paikoissa, kun ei liian kuuma ole kiusannut. Sadettakaan en pelkää, käväisin hiljjattain Aurooran puistossa muistelemassa, ja vaikka sade yllätti, nautin seistessämi Glimsjoen sillalla katsellen virtaavaa vettä.

        Jokaviikkoinen kävelyreitti tuttuine puineen ja pähkinäpensaineen, toi joka vuodenajan muistoja mieleen 🦋

        Toivuttuani ohitusleikkauksesta v. 2000 juoksin ylämäkeä riemuissani, minkään kivun tuntumatta ja nauroin onnellisena! Mieheni pyyhki silmiään noustessaan hitaammin, ja antoi perillä suukon otsalleni: *sunnuntailapsi* hän sanoi ❤️
        Aletaanhan me olla melkoisia kuhilaita yli 80:nä, täydet tähkäpäät muistoja tulvillaan, yhä vieläkin kypsymässä olevia.

        Koti on jo viikonloppukunnossa somana, lounasta pitäsi alkaa miettiä, kaunista säätä odotan vuodevaatteiden osalta parvekkeelle, ehkäpä kokopäivä tuuletus onnistuu ensi viikolla.

        Rentouttavaa viikonloppua etelästä pohjoiseen 😎))


      • Anonyymi

        Päivää!

        Sateinen päivä täällä, no se ei haitannut pölyimurin talutustani:)
        Joku voi väittää, ettei pölyimuri ajattele. Minulla on toinen käsitys.
        Kyllä se vaan kiertyy ja juuttuu kiinni pöydänjalkoihin, vetää
        mattoja kasaan, kun jumittaa reunalle hypäämistä. Ja pahimmillaan
        tekee vastarintaa ja kellahtaa selälleen.Voihan olla, että imurini
        on halpatuotantoa ja sellaisena jäänyt vikanaiseksi:)

        Niin...enhän ole kovin tiuhaan Noja-tuolissa käynyt. Olen hienosti
        sanottuna priorisoinut aikaani ja käyttänyt sitä haluamallani tavalla.
        Sitä meinaan, että jotenkin järjellistä aikaa ei minulla loputtoman paljon
        ole. En valittele, mutta luulen käsittäväni tosiasiat.

        Olen kyllä lukaisut vähintäin Noja-tuoliin tulleet kirjoitukset. Sekalaista
        on, sen enempää puuttumatta. Skillan kyllä koettaa rauhoittaa
        tilannetta hyvillä viesteillään. Minä en lähde tällä erää kinaamaan, on
        ajalleni parempaakin käyttöä. Jospa pistäydyn täälläkin useammin
        kunhan muut projektini lopahtavat.
        Samoin ymmärrän kuin korpikirjailija:"Jokaisen Noja-tuolin vakikirjoittajan
        pitää ymmärtää, että skillan halutaan vaientaa." Näin se vaan näyttää
        olevan.
        Terv. ynnämuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päivää!

        Sateinen päivä täällä, no se ei haitannut pölyimurin talutustani:)
        Joku voi väittää, ettei pölyimuri ajattele. Minulla on toinen käsitys.
        Kyllä se vaan kiertyy ja juuttuu kiinni pöydänjalkoihin, vetää
        mattoja kasaan, kun jumittaa reunalle hypäämistä. Ja pahimmillaan
        tekee vastarintaa ja kellahtaa selälleen.Voihan olla, että imurini
        on halpatuotantoa ja sellaisena jäänyt vikanaiseksi:)

        Niin...enhän ole kovin tiuhaan Noja-tuolissa käynyt. Olen hienosti
        sanottuna priorisoinut aikaani ja käyttänyt sitä haluamallani tavalla.
        Sitä meinaan, että jotenkin järjellistä aikaa ei minulla loputtoman paljon
        ole. En valittele, mutta luulen käsittäväni tosiasiat.

        Olen kyllä lukaisut vähintäin Noja-tuoliin tulleet kirjoitukset. Sekalaista
        on, sen enempää puuttumatta. Skillan kyllä koettaa rauhoittaa
        tilannetta hyvillä viesteillään. Minä en lähde tällä erää kinaamaan, on
        ajalleni parempaakin käyttöä. Jospa pistäydyn täälläkin useammin
        kunhan muut projektini lopahtavat.
        Samoin ymmärrän kuin korpikirjailija:"Jokaisen Noja-tuolin vakikirjoittajan
        pitää ymmärtää, että skillan halutaan vaientaa." Näin se vaan näyttää
        olevan.
        Terv. ynnämuu.

        Taitaa olla tuollainen "vaientamisesta" puhuminen vähän liioittelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla tuollainen "vaientamisesta" puhuminen vähän liioittelua.

        Niin, kai täällä kirjoittaja saa perustellusti esittää mielipiteensä niin kirjoittajien kuin ylläpidonkin toimista? Jokainen kommentoi sitten "tontiltaan", jos katsoo aiheelliseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla tuollainen "vaientamisesta" puhuminen vähän liioittelua.

        Mutta kun palstan ainut mies sanoo jotain, onhan sillä painoarvoa ! Ja kyllä korppis tietää .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päivää!

        Sateinen päivä täällä, no se ei haitannut pölyimurin talutustani:)
        Joku voi väittää, ettei pölyimuri ajattele. Minulla on toinen käsitys.
        Kyllä se vaan kiertyy ja juuttuu kiinni pöydänjalkoihin, vetää
        mattoja kasaan, kun jumittaa reunalle hypäämistä. Ja pahimmillaan
        tekee vastarintaa ja kellahtaa selälleen.Voihan olla, että imurini
        on halpatuotantoa ja sellaisena jäänyt vikanaiseksi:)

        Niin...enhän ole kovin tiuhaan Noja-tuolissa käynyt. Olen hienosti
        sanottuna priorisoinut aikaani ja käyttänyt sitä haluamallani tavalla.
        Sitä meinaan, että jotenkin järjellistä aikaa ei minulla loputtoman paljon
        ole. En valittele, mutta luulen käsittäväni tosiasiat.

        Olen kyllä lukaisut vähintäin Noja-tuoliin tulleet kirjoitukset. Sekalaista
        on, sen enempää puuttumatta. Skillan kyllä koettaa rauhoittaa
        tilannetta hyvillä viesteillään. Minä en lähde tällä erää kinaamaan, on
        ajalleni parempaakin käyttöä. Jospa pistäydyn täälläkin useammin
        kunhan muut projektini lopahtavat.
        Samoin ymmärrän kuin korpikirjailija:"Jokaisen Noja-tuolin vakikirjoittajan
        pitää ymmärtää, että skillan halutaan vaientaa." Näin se vaan näyttää
        olevan.
        Terv. ynnämuu.

        On se vain niin surkeata, että meni näin pilalle tämäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se vain niin surkeata, että meni näin pilalle tämäkin.

        Jep...

        Skillanhan on lämminhenkinen, ystävällinen ja pullantuoksuinen mummeli ja hänen aloituksensa tuovat palstalle tiettyä turvallisuutta ja rytmiä.
        Turhaan häntä nyt yritetään lanata matalaksi.


    • Daalan alajuoksulla rauha maassa, kun jengit lähtivät eilen. Tytär kävi hakemassa nuoret kotiin ja samalla kantarellimetsässä meidän aikuisten kanssa, sillä aikaa kun nuoriso keräsi kamansa ja pakkasivat. Löysimmehän ihan riittävästi kun annettiinjokaisen saalis samaan koriin niin tytär sai varmaan pari-kolme litraa perattuina ja ryöpättyinä pakastimeen.
      Ei näistä lähiölapsista olisi yhdestäkään kalan perkaajaksi, saati sitten fileoijaksi. Vanhin, kohta 14, opetteli soutamaan, mutta kasvot menosuuntaan. Urheasti hän kyllä taisteli suhteellisen suurella alumiiniveneellä kovaa aallokkoa vastaan, mutta molemmilla oli pelastusliivit päällä (pojalla ja tytöllä). Illalla he kävivät pulahtamassa veteen laiturilta ja grillasivat marshmalloweita. Ilmat eivät oikein suosineet myöskään, tuulista ja epävakaata koko viikko. Mutta kyllä he viihtyivät hyvin ja eripura ei ollut.
      Minun dilemmani oli etten oikein osannut ostaa tarpeeksi paljon maitoa ja muropakettikin loppui päivässä. Nuorilla on hyvät ruokahalut ja minä tottunut varaamaan pienelle perheelle. Loppuviikosta olin jo päässyt oikeille jäljille ruokatavaroiden menekistä ja kattiloiden koosta.

      • Anonyymi

        Jengit lähtivät eilen?

        Oliko teillä siellä moottoripyöräjengiläisiä vai kokaiinijengiä?
        Meillä ei koskaan käy mitään jengiä, ainoastaan sukulaiset, tuttavat ja muut sellaiset piipahtavat kyläilemään.
        Mutta huvinsa kullakin.


      • Anonyymi

        Vai että ihan dilemman tein maidon ostosta ? On se niin vaikeeta tajuta, että 8 ihmistä käyttää enemmän maitoo kuin 4.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai että ihan dilemman tein maidon ostosta ? On se niin vaikeeta tajuta, että 8 ihmistä käyttää enemmän maitoo kuin 4.

        Ei ole vaikeaa ja dilemma on ehkä väärä sana.
        Ongelmaksi se muodostuu kun täällä kaupat eivät ole aivan vieressä ja jääkaappini on tarkoitettu kahden hengen huushollille.
        Sitäpaitsi kun kysyin, kukaan ei juo maitoa. Unohdin kysyä käyttävätkö he maitoa esim. muroihin tai muuhun spontaaniin ateriointiin.
        Mutta kaikki hyvin, ruokaa oli riittämiin ja maitoa saikin sitten myös kioskilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jengit lähtivät eilen?

        Oliko teillä siellä moottoripyöräjengiläisiä vai kokaiinijengiä?
        Meillä ei koskaan käy mitään jengiä, ainoastaan sukulaiset, tuttavat ja muut sellaiset piipahtavat kyläilemään.
        Mutta huvinsa kullakin.

        Kylläpä sitä ollaan huumormielellä! Aijajai, pitäähän ihan kysyä, mitä jengiläisiä kirjoittaja tarkoittaa. Ai että ihan moottori- tai peräti kokaiinijengi. ?
        Tässä kohtaa koko kirjoittajayhteisömme puhkeaa heleään nauruun.
        On niin huvittava mielipide.
        Ollaan me huumorintajuisia kyllä.

        Mkr.


    • Keskipäivää. Sadetta pidellessä taitaa mennä tämäkin päivä. Tänne Pirkanmaalle tultiin keskellä viikkoa. Veljen leskeä käytiin tapaamassa ja kyllä oli yhtä juhlaa kun sai jutella ihan "livenä", tuntea puhekaverin läsnäolon, tavoittaa ilmeet ja äänensävyt vaikka etäällä piti pysyäkin...

      Lisääntyneet vaivat tietysti kerrottiin heti alta pois, sitten muisteltiin menneitä ja vain pari kuvaa lastenlapsista jaettiin..)) Sen verran on kumpikin meistä saanut katsella ja ihastella toisten jälkikasvun kuvia ja kokea myös, etteivät ne minun kuvioni nyt niin kovasti kiinnosta..))
      Tänne tultua oli tietysti mukava todeta että talo oli talvehtinut hyvin, piha oli hoidettu "sopimuksen mukaan" ja vettä oli kaivossa ainakin tällä hetkellä.

      Ensimmäinen marjareissuni oli menestys. Mustikkaa oli taas runsaasti, poimijoita ei. Nuoria pareja kyllä ulkoili ja maastopyöriä liikkui lenkkipolulla, mutta muuten sai olla "rauhassa".
      Mietin, että tällä vauhdilla en tarvitse ostomarjoja lainkaan. Ei niitä tolkuttomasti voi mukaan ottaa, edes pakastettuina.
      Joku Anonyymi taisi kaivata tiettyjä kirjoittajia. Heitä minäkin, vaikka SkillaN ja vakikirjoittajat hyvin "putiikkia" pitävätkin pystyssä. Ja Anonymiithän meillä on keskuudessamme, hekin"puuttuvat puheeseen", välillä ihan rakentavastikin..))

      Jatkuvuus taitaa sittenkin olla kirjoittelun kivijalka täällä, vaikka juuri siihen se kritiikki taitaa usein kohdistua. Kyllä kai ihminen kaipaa jatkuvuutta kaiken muutoksen, vaihtuvien ja pinnallisten kontaktien vastapainoksi. Itse ainakin sitä kaipaan ja arvostan.

      Hyvää viikonlopun jatkoa kaikille,
      demeter1

    • Anonyymi

      Mustikassa minäkin taas kävin, vaikka tuolla maalla ollessani tuntui, että jo on mitta täynnä! Eikös mitä, täytyihän minun tämän uuden kaupunkialueeni mustikkametsien antia tutkiskella. No, ei voi sanoa, että paljoa sain kerättyä ämpärin pohjalle,mutta kuitenkin nyt on tinki täynnä! Kelpaapa nyt kaurapuuron joukkoon reilusti mustikoita laittaa, ihan kuin se Maskun kalustetalon Topi nuorikkoineen siinä rikkaat ja rahattomat- vai mikä sen nimi sarjassa olikaan, kehuskeli kuitenkin. Niinpä minäkin nyt!!!!!

      Muuten on aika laiskotellessa mennyt, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
      Pistäyidyin Tampereen puolessa tuttavia tapaamassa, ihan omalla autolla ajoin, mukavaa nähdä kasvokkain vanhoja kamuja pitkästä aikaa. Tuosta ajomatkasta edestakaisin tuli mieleen, että noin pitkä ajomatka on tälle mummolle jo liikaa, mutta tiedä sitä taas, koska
      mieli muuttuu, senhän me naiset osaamme! Hyvää päivänjatkoa. km.

    • Lapsenlapsi kävi opettamassa mummia valokuvien siirrossa. Kännykässä on kymmeniä valokuvia, ja nyt opettelin siirtämään ne tietokoneelle. Koko iltapäivä on tässä hommassa vierähtänyt, ja juuri äsken sain viimeiset siirretyksi.
      Ans kattoo nyt, muistanko myöhemmin työn eri vaiheet. Kirjotin muistiin, mutta tajuanko sitten, mitä olen milläkin tiedonjyvällä tarkoittanut!

      • Kaunista sunnuntaiaamua, pilviä leijuu taivaalla ja sadettakin luvassa, mutta ilo on auringon paisteeseen herätä;)
        Ajattelen miten ihana, kun ei mitään kolota ja kokonainen päivä tuntemattomana edessä, hyvä minun on elää.
        Varmaan ei kaikilla näin hyvin, vaivoja jotka kipua aiheuttaa, toivo kuitenkin elää, jospa huomenna paremmin, näin on jaksettava ajatella.

        Olen tässä harmitellut, että miksi minä olenkaan joutunut tämän kaltaisen pyörityksen uhriksi, en mielestäni ole loukannut ketään, en anonyyminä mihinkään ketjuihin kirjoita, tämä Noja-tuoli on ketju jossa kirjoitan, ei luulisi harmia olevan.
        Ehkä nuo epäilyt mitä olette maininneet, että pois minua halutaan ja tätä ketjua myös, on osa totuutta.
        Yksi on varmaa, mainostajat tykkää, kun lukija määriä katselee;)
        Pieni harmi tuokin, että noita vanhoja ketjuja nostellaan, no ne sivuutan huomiotta, ei mitään aihetta palata niihin.'
        Korpikirjailija arvelusi varmaan oikean suuntaiset, mutta eipä ne kohdallani onnistu, omasta tahdosta pois jään, olenhan itsekäs, savolainen leskirouva;)
        Voi olla että lähelläkin tuo juttu, tulee vaan pulma, mitä sitten tekevätkään nämä minun pieneen persoonaan kyllästyneet?

        Ramoona mainitsit myös nuo perkaustaitosi hieman heikoksi, niin se on vaikka ikää tulee, ei kaikkea ehdi oppia, tuskin tarvettakaan on;)
        Tietokoneeni oli 8 vuotta vanha ja ei ihme jos temppuili, nyt sitten toimii tämä uusi hyvin;)
        Demeter sukuloinut, vaihtelua sekin, kuten kaikki poikkeamat arkielämässä.
        Mustikoita olette keränneet niin demeter kuin kissamummokin, onhan se niin, jos hyvät marikot löytää vaikea on sinne jättää ja onhan pakkaset, jos niihin mahtuu hyvin mustikka siellä säilyy.
        Kyllä se aivan tavallista on, kun kohdataan sairaudet läpi kerrotaan, kuten demeter kerroit.
        Kissamummo, tuo auton ajaminen olisi varmaan hyvä pitää yllä ja ajella mahdollisimman paljon.
        Minulta jäi juuri vähän ajamisen vuoksi.
        Kalan suomustaminen on sottaista hommaa, olen yrittänyt muovipussin sisällä pieniä ahvenia suomustaa, ei kovin hyvin ole onnistunut;)
        Sini-sirkku tuosta iästämme totesi, että aika kuhilaita ollaan, totta tuokin joltakin osin;)

        Oli mukava kuulla myös ynnämuun lupauksen, että useammin yrittää piipahtaa.
        Kyllä sitä niin imurille kuin muillekin elottomille tulee manailtua, kun ei kaikki hyvin luista, se ei mitään pahaa aikaan saa;)
        Mukana olosi tuo viisautta ja jalat maassa olevaa tunnetta, asialliset viestisi ovat kovasti tykättyjä;)

        Nuo vierailut ja ruuan menekki aiheuttaa pientä pohdintaa, kuten Paloma kertoilit ja nuorten kohdalla ennalta aavistelut vaikeita, koska heille menee ruokaa joskus paljonkin.
        Onhan pitoja laittaessakin ylen vaikea arvailla tarpeen määrää, joutuu joskus kysymysten eteen, mitäs nyt;)

        Makriina tuo kuvien laitto on minullekin kädestä pitäen neuvottu, ohjeetkin kirjoitettu, mutta miettimään aina vaan laittaa, kun sitä yrittää, on sekin ajattelua vaativa homma.
        Harvoin mitä tarvitsee, aina ne tuppaa unohtua, mutta kysykääpä sukankantapään tekoa, sen ylpeillen kerron osaavani;)

        Taitaa taas virua tätä juttua, mutta saapa aiheen taas joku moittimaan haluava.
        Toivotan kuitenkin leppoisaa päivää teille kaikille jotka jaksatte loppuun lukea, pullan tuoksuinen mummeli näin viestii, nyt piste;)


    • Anonyymi

      Saahan sitä juttua näin sunnuntaina virua vähän pitenpäänkin. On kuin koskettava hengellinen palvelus. Monet kirkonmenot voittaa. Ystävyydellä, tuli vain mieleeni.

      • Anonyymi

        Skillan taitaa sukan kantapään kutomisen! Olen minäkin nuoruuteni kukkeudessa sukkaa kutonut, mutta järkytyinpä todella, kun vuosikymmenten jälkeen kudoin sukan, ei meinannut kantapää onnistua ollenkaan. En nyt muista edes, jäikö se kudelma yhteen sukkaan. Yleensä minulle niin käy, että kutomisinnotukseni hiipuu, ennen kuin lopputulosta on päästy päättelemään. Minulla on sukulainen, joka asuu itsekseen, on ikätovereita. Hän kutoo jouluksi n. 15 paria sukkia, koska hänen lähisukunsa toivoo niitä
        joululahjaksi, ja yksi pari ei edes riitä, vaan tilataan jo lokakuussa useampia. En käsitä, mihin niitä niin paljon edes tarvitaan. Minulla villasukka kestää vuosia. - Varmaan antavat ne pakanalähetyksen myyjäisiin salaa.
        Katsoin taivaskanavalta Gordon Ramseyn ruokaohjelmaa Uudesta Seelannista. Teki siellä rosvopaistia maakuopassa kuumien kivien päällä. Olisin halunnut seurata, miten hyvin haudutus onnistui, koska minusta paistia oli tarkoitus pitää kypsymässä kovin lyhyt aika, mutta jäipä sitten juttu seuraamatta, kun tekijät lähtivät etsimään lahopuista lisukkeita ruualle, joitakin toukkia, joista oli meininki sitten valmistaa jotain. Jätin heidät omaan rauhaansa siinä paikassa. Toukkamuhennoksessa kulkee minulla raja, jota ei ruokaohjelmissa ylitetä.
        Hyvää päivänjatkoa. Minä saan ateriakseni poikani valmistamaa korealaisella reseptillä haudutettua nyhtöpossua lisukkeineen, (joiden laadun olen tarkastanut).

        Mkr. ei taaskaan muistanut kirjautua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Skillan taitaa sukan kantapään kutomisen! Olen minäkin nuoruuteni kukkeudessa sukkaa kutonut, mutta järkytyinpä todella, kun vuosikymmenten jälkeen kudoin sukan, ei meinannut kantapää onnistua ollenkaan. En nyt muista edes, jäikö se kudelma yhteen sukkaan. Yleensä minulle niin käy, että kutomisinnotukseni hiipuu, ennen kuin lopputulosta on päästy päättelemään. Minulla on sukulainen, joka asuu itsekseen, on ikätovereita. Hän kutoo jouluksi n. 15 paria sukkia, koska hänen lähisukunsa toivoo niitä
        joululahjaksi, ja yksi pari ei edes riitä, vaan tilataan jo lokakuussa useampia. En käsitä, mihin niitä niin paljon edes tarvitaan. Minulla villasukka kestää vuosia. - Varmaan antavat ne pakanalähetyksen myyjäisiin salaa.
        Katsoin taivaskanavalta Gordon Ramseyn ruokaohjelmaa Uudesta Seelannista. Teki siellä rosvopaistia maakuopassa kuumien kivien päällä. Olisin halunnut seurata, miten hyvin haudutus onnistui, koska minusta paistia oli tarkoitus pitää kypsymässä kovin lyhyt aika, mutta jäipä sitten juttu seuraamatta, kun tekijät lähtivät etsimään lahopuista lisukkeita ruualle, joitakin toukkia, joista oli meininki sitten valmistaa jotain. Jätin heidät omaan rauhaansa siinä paikassa. Toukkamuhennoksessa kulkee minulla raja, jota ei ruokaohjelmissa ylitetä.
        Hyvää päivänjatkoa. Minä saan ateriakseni poikani valmistamaa korealaisella reseptillä haudutettua nyhtöpossua lisukkeineen, (joiden laadun olen tarkastanut).

        Mkr. ei taaskaan muistanut kirjautua.

        Iltaa niemeltä. Aurinko paistaa on tyyntä, istun grilliterassilla. Söimme juuri päivällistä.

        Päivääni on sisältynyt kivoja pieniä onnistumisen hetkiä.

        Koin hyvää mieltä kerättyäni varastoista jonninjoutavaa roihnaa, jonka viemme huomenna kaatopaikalle.
        Poika puuhasteli laiturilla, huolsi ja kiinnitti perämoottorin veneeseen, lähtevät iltakalalle, retkieväät mukana.

        Onnistumista hänkin koki selvitettyään avovirvelin siiman, sen minun sotkeman.

        Kuitenkin parhaimman onnistumisen tunteen sain kun poika kehui valmistamaani vietnamilaista Pho-keittoa.

        Jälkkäriksi söimme kääretorttua ja jäätelöä, päälle löräytin munalikööriä.

        Kävin hämmentämässä plus 70 puolella katiskaa 😁


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Iltaa niemeltä. Aurinko paistaa on tyyntä, istun grilliterassilla. Söimme juuri päivällistä.

        Päivääni on sisältynyt kivoja pieniä onnistumisen hetkiä.

        Koin hyvää mieltä kerättyäni varastoista jonninjoutavaa roihnaa, jonka viemme huomenna kaatopaikalle.
        Poika puuhasteli laiturilla, huolsi ja kiinnitti perämoottorin veneeseen, lähtevät iltakalalle, retkieväät mukana.

        Onnistumista hänkin koki selvitettyään avovirvelin siiman, sen minun sotkeman.

        Kuitenkin parhaimman onnistumisen tunteen sain kun poika kehui valmistamaani vietnamilaista Pho-keittoa.

        Jälkkäriksi söimme kääretorttua ja jäätelöä, päälle löräytin munalikööriä.

        Kävin hämmentämässä plus 70 puolella katiskaa 😁

        Et sinä hämmentänyt, sinä vain paljastit itsesi.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Iltaa niemeltä. Aurinko paistaa on tyyntä, istun grilliterassilla. Söimme juuri päivällistä.

        Päivääni on sisältynyt kivoja pieniä onnistumisen hetkiä.

        Koin hyvää mieltä kerättyäni varastoista jonninjoutavaa roihnaa, jonka viemme huomenna kaatopaikalle.
        Poika puuhasteli laiturilla, huolsi ja kiinnitti perämoottorin veneeseen, lähtevät iltakalalle, retkieväät mukana.

        Onnistumista hänkin koki selvitettyään avovirvelin siiman, sen minun sotkeman.

        Kuitenkin parhaimman onnistumisen tunteen sain kun poika kehui valmistamaani vietnamilaista Pho-keittoa.

        Jälkkäriksi söimme kääretorttua ja jäätelöä, päälle löräytin munalikööriä.

        Kävin hämmentämässä plus 70 puolella katiskaa 😁

        Sotkit kelasta siiman sykkyrälle.
        Paree rakennella vaan turoja , jos se onnistuisi paremmin.


    • Anonyymi

      Hop,hop,hop - aineistoa "aamuhartauteen"

      • Hyvää huomenta minun aikaan saamaan aamuhartauteen;)
        Kirkas sininen taivas, pientä tuulenvirettä ja aurinko lämmittää, paljon aihetta hyvään mieleen.
        Joku nostanut senora lyylin ketjun, muistan hyvin hänen elävän kerronnan alkuajoilta asti, ihastuttavasti kirjoitti elämästään palstalle.
        Mitään ajojahtia en muista hänen kohdallaan, kaikki tykkäsivät, ei edes hajupoika tavoistaan poiketen häntä yrittänyt nujertaa.
        Hajupojan ilkeily oli pientä, tämän päivän kirjoituksiin verratessa.

        Aina se hyvä mieli tulee, kun jotakin saa näkyvästi aikaan, olipa se vaikka raivaamista.
        Paljon löytyisi minullakin pois heitettävää, mutta aina vaan siirtyy raivaamiset ja kovin vaikea on pois heittää tavaraa johon tunnearvoa on.
        Olen ajatellut albumieni selailua, on niin monta niitäkin ja en edes itse niitä katsele ja toisille ne ei mitään edes kerro, nuoruuteni aikaisia monet ovat.
        Olen jättänyt kuvaamisen melkein tyystin, onhan minulla tikulla tietokoneen kuvat kuvat, mutta hyllyssä olevat joutaisi jo hävittää.
        Saiko poikasi saalista kalareissullaan korpikirjailija??
        Minä en ole käynyt kuin pari kertaa 70 puolella sitten pois siirtymisen jälkeen, en tunne tarvetta, kiinnostus hävinnyt, saa nähdä milloin täällä niin tapahtuu.
        Ajan kuluna tätä hommaa pidän vielä, näihin aamurupeamiin on niin tottunut;)

        Samalla tapaan minunkin neulomiset menee, kun joulun aika koittaa, oma väkeni varmaan varustettu moneksi vuodeksi eteenpäin.
        Kyllä tulevat huomaamaan, miten hyvä oli, kun mummo sukkia ja muuta villasta varastoon teki;)
        Eihän se nyt pelkkiin sukkiin tämä minunkaan puuhastelu kulu, olen virkannut liinoja, verhoja, peittoja ja jopa pannulappuja on varastossa useamman näköisiä;)
        Olen pikkuliinoja virkannut kesään ja talveen sopivilla väreillä ja aina suursiivouksen aikaan kun verhot ja matot vaihdan, oikea väri tulee liinojenkin kohdalla vaihtumaan;)
        Suunnittelu siinäkin hommassa on mukavinta, muuntelen aina malleja, jos en ihan omaa keksi,
        Nyt sitten tuli itseään kehuttua ja aihe tarttua aiheeseen, en todella kehuakseni kirjoita, totuutta vaan, meitä tämän kaltaisiakin löytyy varmaan paljon.
        Olen tuolla Facen puolella nähnyt mihin kaikkeen ihmiset pystyvätkään, heikoksi jää minun osuuteni, siellä upeita töitä eri ryhmissä.
        Rosvopaistista olen paljon kuullut, tyttärenikin porukan piirissä sitä juhannuksen tienoilla tekevät, en ole koskaan maistanut kyseistä ruokaa.
        Pahaa tekee minullekin, jos noita toukkaruokia katselen, jospa säästyisin niiden syönniltä, ruokaa riittäisi muutenkin.
        Kukkakaaleja liotan etikkavedessä, kun sanovat niin toukkien pois kaalin sisältä tulevan, voihan olla että ei niitä olekaan, myrkyillähän ne jo on saatettu kasvattaa, jos luomutuotteita ei osta.
        En kyllä koskaan ole mitään elävää huomannut liotuksen jälkeen.

        Nyt taitaa sitten jo sen hartauden pituuden verran,,,,,,jospa huomiseksi jätän, käyn katsomassa mitä tyyliä tästä seuraa;)
        Vietetään kaunis päivä ja odotetaan hellettä mitä on luvassa puolen viikon aikaan, marjametsät kutsuvat sinne kykeneviä, minun metsäni on torilla, heippa!


      • SkillaN kirjoitti:

        Hyvää huomenta minun aikaan saamaan aamuhartauteen;)
        Kirkas sininen taivas, pientä tuulenvirettä ja aurinko lämmittää, paljon aihetta hyvään mieleen.
        Joku nostanut senora lyylin ketjun, muistan hyvin hänen elävän kerronnan alkuajoilta asti, ihastuttavasti kirjoitti elämästään palstalle.
        Mitään ajojahtia en muista hänen kohdallaan, kaikki tykkäsivät, ei edes hajupoika tavoistaan poiketen häntä yrittänyt nujertaa.
        Hajupojan ilkeily oli pientä, tämän päivän kirjoituksiin verratessa.

        Aina se hyvä mieli tulee, kun jotakin saa näkyvästi aikaan, olipa se vaikka raivaamista.
        Paljon löytyisi minullakin pois heitettävää, mutta aina vaan siirtyy raivaamiset ja kovin vaikea on pois heittää tavaraa johon tunnearvoa on.
        Olen ajatellut albumieni selailua, on niin monta niitäkin ja en edes itse niitä katsele ja toisille ne ei mitään edes kerro, nuoruuteni aikaisia monet ovat.
        Olen jättänyt kuvaamisen melkein tyystin, onhan minulla tikulla tietokoneen kuvat kuvat, mutta hyllyssä olevat joutaisi jo hävittää.
        Saiko poikasi saalista kalareissullaan korpikirjailija??
        Minä en ole käynyt kuin pari kertaa 70 puolella sitten pois siirtymisen jälkeen, en tunne tarvetta, kiinnostus hävinnyt, saa nähdä milloin täällä niin tapahtuu.
        Ajan kuluna tätä hommaa pidän vielä, näihin aamurupeamiin on niin tottunut;)

        Samalla tapaan minunkin neulomiset menee, kun joulun aika koittaa, oma väkeni varmaan varustettu moneksi vuodeksi eteenpäin.
        Kyllä tulevat huomaamaan, miten hyvä oli, kun mummo sukkia ja muuta villasta varastoon teki;)
        Eihän se nyt pelkkiin sukkiin tämä minunkaan puuhastelu kulu, olen virkannut liinoja, verhoja, peittoja ja jopa pannulappuja on varastossa useamman näköisiä;)
        Olen pikkuliinoja virkannut kesään ja talveen sopivilla väreillä ja aina suursiivouksen aikaan kun verhot ja matot vaihdan, oikea väri tulee liinojenkin kohdalla vaihtumaan;)
        Suunnittelu siinäkin hommassa on mukavinta, muuntelen aina malleja, jos en ihan omaa keksi,
        Nyt sitten tuli itseään kehuttua ja aihe tarttua aiheeseen, en todella kehuakseni kirjoita, totuutta vaan, meitä tämän kaltaisiakin löytyy varmaan paljon.
        Olen tuolla Facen puolella nähnyt mihin kaikkeen ihmiset pystyvätkään, heikoksi jää minun osuuteni, siellä upeita töitä eri ryhmissä.
        Rosvopaistista olen paljon kuullut, tyttärenikin porukan piirissä sitä juhannuksen tienoilla tekevät, en ole koskaan maistanut kyseistä ruokaa.
        Pahaa tekee minullekin, jos noita toukkaruokia katselen, jospa säästyisin niiden syönniltä, ruokaa riittäisi muutenkin.
        Kukkakaaleja liotan etikkavedessä, kun sanovat niin toukkien pois kaalin sisältä tulevan, voihan olla että ei niitä olekaan, myrkyillähän ne jo on saatettu kasvattaa, jos luomutuotteita ei osta.
        En kyllä koskaan ole mitään elävää huomannut liotuksen jälkeen.

        Nyt taitaa sitten jo sen hartauden pituuden verran,,,,,,jospa huomiseksi jätän, käyn katsomassa mitä tyyliä tästä seuraa;)
        Vietetään kaunis päivä ja odotetaan hellettä mitä on luvassa puolen viikon aikaan, marjametsät kutsuvat sinne kykeneviä, minun metsäni on torilla, heippa!

        Huomenta ylisiltä@

        Minunkin marjametsäreissut on tehty. Ksupan pakkasesta haen jos tarvis, toisin kuin pikkuveljeni perheessä, jossa marjat kuuluvat joka aamuiseen aamiaspöytään.

        Nuoret palasivat puolen yön aikaan, yhden alamittaisen hauen olivat saaneet, mutta päästäneet takaisin kasvamaan. Toisin kävi minulle. Lämmittelin saunaa ja heitin mato-ongen veteen. Sain peräjälkeen viisi ahventa. Sitten siima taas sekosi 😖 selvittelin sen jatkoin, alkoi tulla särkiä, joten lopetin. Komeita kuvia nuoret lähettivät Rehjan saaresta auringon laskusta ja nuotiopaikan kahvihetkestä

        Nuoret perkasivat ahveneni, miniä ja miniän veljen poika ovat jo pieninä oppineet perkauksen, joten minun oppejani ei nyt poika tarvinnut.

        Tänään syömme paistettuja ahvenfileitä ja uusia perunoita. Pitää katsoa olisko jo omassa pellossa päivällispottuja.

        Aurinkoinen ja kaunis olieilinen ilta, yöllä kynttilälyhdyt loivat tunnelmaa kun istuin saunan jälkeen kahviterassilla.

        Tänään sitten rompekuorman vienti. Kaunista päivää yli kotosuomen.


    • Anonyymi

      Hyvä hartaus se oli. Ei ehkä niin koskettava, koska nimimerkkien maininta oli jäänyt vähemmälle.

      • Anonyymi

        Ihmeesti skillan keksi sanottavaa, vaikka ei kertaillut niin paljon muiden sanomisia. Taisi olla eilen aika vähän väkeäkin liikkeellä tuolissa. Johan siihen tunku tulee ja joutuu jonottamaan, ennen oli sentään pirtti.


    • Minä taas tein eilen jotain täysin ääliömäistä ja sain tuta nahoissani tyhmyyteni.
      Menin pätkimään Legon veljen kuolinpesästä tuotua viherkasvia joka oli kasvanut mahdottamaksi roikkanaksi ikkunallani ja ei pysynyt edes pystyssä enää. Leikkauspinnoista alkoi vuotaa valkoista maitiaisnestettä ja se oli tahmeaa ; menin heti pesemään käteni lämpimällä vedellä ja saippualla. Tykkäsin kyllä että ei se oikein lähtenyt täysin pois, vaan sormiini jäi tahmeutta. Hetken päästä alkoi silmiäni polttaa aivan vimmatusti; olin kai huomaamattani hieraissut silmiäni ja saanut sitä kasvinestettä silmiini. Polte senkun vain yltyi silmien pesusta huolimatta. Oli todella tukala tilanne. Laitoin tippoja; aina vain paheni.
      Lopulta otin 2 kpl Legon allergiapillereitä ja menin pimeään huoneeseen pitkälleni odottamaan että ne tehoaisi. Poikani soitti myrkkykeskukseen ja ne sieltä tunnistivat kasvin jonkinlaiseksi afrikkalaiseksi kumipuun sukuiseksi puskaksi ja että pitäisi pestä silmiä ainakin viiden minuutin ajan kylmässä vedessä. Ja että mitään pysyvää vauriota ei tulisi ja että se menee itsekseen aikaa myötä ohi. Vertasivat chilipippurin hieromista silmiin.
      Nukahdin sitten kun polte alkoi taantumaan ja olin tosi väsynyt illalla , todennäköisesti niiden allergiapillereiden takia, mutta polte oli laantunut ja tänään olen kunnossa ja aina vaan pikkuruisen viisaampi. :)
      ***
      Eilen latasimme pojan avustuksella e-kirjani (käännöksen) julkaistavaksi. Julkaisupäiväksi tulee 15 elokuuta. Uskon kirjani saavan muutaman ostajan rapakontakaisista sukulaisistani ja tyttären vanhin poika on kovasti kysellyt sitä, hän aikoo lukea sen het kun se julkaistaan,

      • Anonyymi

        Tulihan se mainos, kuten tapaat tehdä. Kirvelevin silmin luen mainostaktiikkaasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tulihan se mainos, kuten tapaat tehdä. Kirvelevin silmin luen mainostaktiikkaasi.

        Haitanneeko tuo jos kerron kuulumisiani ja informoin harrastukseni edistymisestä? Kannattaako harmistua siitä niin että silmiäsi alkaa kirvelemään?


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Haitanneeko tuo jos kerron kuulumisiani ja informoin harrastukseni edistymisestä? Kannattaako harmistua siitä niin että silmiäsi alkaa kirvelemään?

        Nämä kaksi sääntöä joita rikot toistuvasti.

        - Markkinoida tai mainostaa tuotteita tai palveluita ilman Suomi24:n lupaa
        - Käyttää palvelun sisältöä kaupallisiin tarkoituksiin ilman Suomi24:n lupaa

        Silmiäni kirvelee kaksinaismoralistisi. Olet monesti kritisoinut ylläpitoa siitä, että he eivät pyynnöistäsi huolimatta poista tai ota kantaa joihinkin teksteihin.

        Harvemmin kirjoitat mitään Noja-tuoliin, niin, että et mainostaisi tekeleitäsi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nämä kaksi sääntöä joita rikot toistuvasti.

        - Markkinoida tai mainostaa tuotteita tai palveluita ilman Suomi24:n lupaa
        - Käyttää palvelun sisältöä kaupallisiin tarkoituksiin ilman Suomi24:n lupaa

        Silmiäni kirvelee kaksinaismoralistisi. Olet monesti kritisoinut ylläpitoa siitä, että he eivät pyynnöistäsi huolimatta poista tai ota kantaa joihinkin teksteihin.

        Harvemmin kirjoitat mitään Noja-tuoliin, niin, että et mainostaisi tekeleitäsi.

        Ei sinua häiritse se että katsot minun juttuni harrastukseni edistymisestä mainostukseksi ja sääntöjen rikkomiseksi (minä katson sen normaaliksi yhteisölliseksi kuulumisien kertomiseksi ) vaan se että sinua harmitaa se että olen näkyvillä ja saan iloa harrastuksestani. Sinä rikot itse sääntöjä: palstaetikettiä, henkilöön kohdistuvia hyökkäyksiä, sääntöjen vastaista sisältöä loukkauksia jne, ota pois malka omasta silmästäsi ensin ja tulet sitten vasta etsimään virheitä toisten palstakäyttäytymiestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä kaksi sääntöä joita rikot toistuvasti.

        - Markkinoida tai mainostaa tuotteita tai palveluita ilman Suomi24:n lupaa
        - Käyttää palvelun sisältöä kaupallisiin tarkoituksiin ilman Suomi24:n lupaa

        Silmiäni kirvelee kaksinaismoralistisi. Olet monesti kritisoinut ylläpitoa siitä, että he eivät pyynnöistäsi huolimatta poista tai ota kantaa joihinkin teksteihin.

        Harvemmin kirjoitat mitään Noja-tuoliin, niin, että et mainostaisi tekeleitäsi.

        Sivusta katsojana kysyn, eikö sääntöjen seuraaminen ole ylläpidon tehtävä?
        Älä ota turhia huolia.
        Palstalaiset tuskin ovat valtuuttaneet sinua vahtimaan muiden kirjoittajien tekstien sisältöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivusta katsojana kysyn, eikö sääntöjen seuraaminen ole ylläpidon tehtävä?
        Älä ota turhia huolia.
        Palstalaiset tuskin ovat valtuuttaneet sinua vahtimaan muiden kirjoittajien tekstien sisältöä.

        Josko hän on ottanut mallia häneltä, jolle kirjoitti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Josko hän on ottanut mallia häneltä, jolle kirjoitti.

        Hän, häneltä, jolle. Selvän teki!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivusta katsojana kysyn, eikö sääntöjen seuraaminen ole ylläpidon tehtävä?
        Älä ota turhia huolia.
        Palstalaiset tuskin ovat valtuuttaneet sinua vahtimaan muiden kirjoittajien tekstien sisältöä.

        Öö, miten palstaan voi osallistua jollei lue tekstien sisältöä? Siis höpöttämällä omiaan ja vastaamalla itselleen. Niin se taitaakin mennä.

        (Mainosarvo kasvaa mitä enemmän siihen kiinnitetään huomiota. Sanonta kuuluu mainosta se on huonokin mainos ;)


    • Jotenkin liikuttavaa on nykyisin seurata Noja-tuoliletkan kulkua. Osa kirjoittajista istahtaa virtuaalinojatuoliin jutustelemaan niitä näitä, ja heidän kirjoituksissaan näkyy päivän tapahtumia, ja sitten on se toinen joukko, joka ei ilmeisesti ole halukas istumaan nojatuoleihin, mutta kuitenkin kiertelevät siinä ympärillä vähän kylki edellä odottamassa, että tulisikohan sittenkin itselle tilaa. "Kutsutaanko minut sittenkin, olivatkohan ne tosissaan, kun sanoivat, että tänne voi tulla kuka tahansa."

      Ketjussa on ikään kuin kaksi osiota, nojatuolilaiset ja ne toiset, jotka näykkivät tuolien takana. Ihan turhaan, sillä yli kahdeksankymppiset palstalaiset evät ole kovin helposti ärsytettävissä. Näillä vuosikymmenillä jaksaa jo olla kärsivällinen ja sanoa vanhan viisauden: "Pelkkää hyttysen ininää korvissani."

      Hyvää päivänjatkoa vain kaikille ja kirjoitusintoa kummallekin ryhmälle, toivoo Mkr.

      • Anonyymi

        Samaa toivon minäkin kaikille ystäville!
        Istahdan kuitenkin ja otan rentouttavan hyvän olon asennon. Luin äsken jostain mietelauseen, joka jäi mieleeni. "Paras päätös minkä voit aamulla tehdä on olla hyvällä tuulella. :) On ihanaa kuulla joka päivä edes jotain pientä positiivista ajatusta.
        Se antaa uskoa parempaan huomiseen. :)
        Ja jos se parempi huominen olisi vain minusta kiinni niin se kyllä tulisi, mutta se on meistä kaikista kiinni. Pelkkä yhden tai kahden ihmisen toivominen ei vielä riitä. Tulkaa kaikki mukaan!

        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa toivon minäkin kaikille ystäville!
        Istahdan kuitenkin ja otan rentouttavan hyvän olon asennon. Luin äsken jostain mietelauseen, joka jäi mieleeni. "Paras päätös minkä voit aamulla tehdä on olla hyvällä tuulella. :) On ihanaa kuulla joka päivä edes jotain pientä positiivista ajatusta.
        Se antaa uskoa parempaan huomiseen. :)
        Ja jos se parempi huominen olisi vain minusta kiinni niin se kyllä tulisi, mutta se on meistä kaikista kiinni. Pelkkä yhden tai kahden ihmisen toivominen ei vielä riitä. Tulkaa kaikki mukaan!

        .

        Joopa-joo, sano nurkkakaappilaiset,eivätkä muuta sanoneetkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joopa-joo, sano nurkkakaappilaiset,eivätkä muuta sanoneetkaan.

        Narisijat voisivat ottaa oppia anon neuvosta klo 15.06


      • Anonyymi

        Tuskin on nojatuolilaiset ja ne toiset.
        Se rekattu, kun voi kirjoittaa puskasta ja hämmentää.


        EMK


    • Anonyymi

      Terveiset ulapalta, aallon tieltä kuohuvalta, ei rantaa täällä nää...
      Jussarön saariretki on aina yksi kesän kohokohta, sieltä ei tosiaan vastarantaa näy ja mennessä oli sen verran merenkäynti, että kokassa vesi kohisi ja pärski. Jussarö on entinen kaivos- ja sotilasssaari, yleisölle avattu ja toimintaa kehitetty vuosi vuodelta. Yhä siellä törmää vanhaan kaivosrakennukseen, kaivoksen kuljetussysteemien jäänteisiin, entiseen sotilasruokalaan, ja asuntoihin, joissa on käytetty asbestia ja jätetty ränsistymään varoituskyltein ja -nauhoin. Luonto on monipuolinen, parasta silokalliot ja huikeat avoimet merinäkymät, välissään suojaisia poukamia, hiekkaa ja tummaa rautapitoista pikkukiveä. On useampiakin luontopolkuja, lempeää lehtoa ja tiheää ryteikköä, kukkivaa lammaslaidunta ja jyrkkiä rotkoseinämiä. Suotakin , jotta saa tuntea suopursun kirpeän tuoksun ja hyvällä onnella lakan aromin kielellään. Hyvää pizzaakin myydään, saa helpommin nuorisonkin mukaan saariretkelle. Laiturissa yöpyminen oli vähän keikuttavaa, koska vilkas vesireitti kulkee siitä ohi.

      Veneessä nukkuu aina hyvin, keinutus tuntuu seuraavana päivänä, kunnes saa taas maajalat merjalkojen sijaan. Paluumatkalla olikin tyyni laguuni yöpymispaikkana, Tammisaaren Modermagan, joka on todella nimensä mukainen. Saaren luontopolun ylängöllä tulee vastaan pieni ihastuttava järvi, ja mustikoilla sai suunsa makeaksi. Kolme aurinkoista päivää oli kuin kesälahja, nyt pilveilee jo sateita enteilevästi. Lämmintä on kuitenkin reilut 20, ja sepä oikeastaan riittääkin.

      Jäin miettimään tuota Makriinan lausahdusta siitä, että 80-kymppiset ovat pitkäpinnaisia. En epäile yhtään, mutta kyllä me isojen ikäluokkienkin lapset saimme pinnan kasvatusta . Perheissä oli paljon lapsia, koululuokissa yli 40 , toiset piti ottaa huomioon ja oppia odottamaan vuoroaan. Onhan se temperamenttikysymyskin, jotain aina matkan varrella myös oppii, niin itseään vanhemmilta kuin nuoremmiltakin. Täällä on kovin paljon ollut tätä 80:n korostusta, mutta eihän ole osallistumisen ehdoton vaatimus, muutenhan monen meistä pitäisi mennä vielä "kasvamaan". Ehkä kaikesta ei ole kanttia puhua kokemuksen syvällä rintaäänellä, kun sotaakaan emme ole kokeneet. Onko eläkeiäkäisillä niin nokon nuukaa syntymävuosi muutenkaan.
      Ramoona

      • Terveiset Vuosaaren reissusta! Tuttavani Suvisaaristossa myivät ison talonsa ja muuttivat Vuosaareen, mitä hieman ihmettelinkin.
        Nyt olin kutsuttu kylään, enkä ihmettele enää yhtään, niin upea asunto on nyt terasseineen ja vierashuoneineen.

        Heillä on muutama tauluni, ja yksi niistä oli muutossa saanut pitkän naarmun maalipintaan, jonka olin luvannut entisöidä. No, yöksi jäin vierashuoneeseensa, ja aamukahvit joimme terassilla ihaillen näkymiä.

        Taulu tuli korjattua ja pääsi seinälle, se kuvasikin puutarhaansa Suvisaaristossa, ja on nyt tärkeä muisto monikymmen vuotisesta puutarhanhoidosta. Iäkkäitä ovat jo molemmat, eivätkä jaksa ylläpitää entistä kukkaloistoa, joten muutto oli jo ajankohtainen.

        Kummityttönikin pistäytyi tervehtimässä, harvemmin kun nykyään tavataan. Lasten ollessa pieniä vierailimme usein toistemme luona, ja heidän poikansakin oli lasteni kaverina Vessö aikoina Porvoon saaristossa. Miten monet Vaput ja Uudenvuodenaatot olemmekaan viettäneet yhdessä. Muistelimme nauraen, miten talon isäntä oli nukahtanut salaa kylpyammeeseen eräänä uudenvuodenyönä 🤣))

        Mukavaa olla taas omassakin kodissa, alkavaa viikkoa viettämässä, huomenna onkin yrttien pakastaminen ja yrttiöljyjen teko.

        Hyvää viikonalkua!


      • No mainitsen kasikymppiset, kun tällä palstalla ollaan. Eiköhön se ole melko lavea ominaisuus meille kirjoittajille. Sitä paitsi, ei kukaan meistä tunne itseään vanhukseksi, jollaisia meidän edelliset ikäpolvemme olivat tässä iässä. Kyllä meissä virtaa riittää, ja vanhemmillakin! Katsotaan nyt vaikka Aira Samulinia, joka minihameineen opettaa koronatanssia Hyrsylän pihanurmikolla.


      • Makriina2 kirjoitti:

        No mainitsen kasikymppiset, kun tällä palstalla ollaan. Eiköhön se ole melko lavea ominaisuus meille kirjoittajille. Sitä paitsi, ei kukaan meistä tunne itseään vanhukseksi, jollaisia meidän edelliset ikäpolvemme olivat tässä iässä. Kyllä meissä virtaa riittää, ja vanhemmillakin! Katsotaan nyt vaikka Aira Samulinia, joka minihameineen opettaa koronatanssia Hyrsylän pihanurmikolla.

        Kaunis oli Ramonan kuvaus mwren saaristosta, mukauduin kertomaasi. Täällä sisävesistöjen maisemissa kauniit kesäillat kiehtovat ei kä malta mennä nukkumaan kuin keskiyön jälkeen, mutta onneksi ei ole pakko nousta aamuvarhain vaan voi nukkua tasaten univajeen.

        Päivällä oli raskasta työtä kun veimme ison peräkärryllisen rompetta kaatopaikalle. Nyt pihapiiri on siisti. Entinen yli 20-vuotta palvellut grilliterassin pöytä sai lähdön samoin kuin vanhempieni joustinpatjat 70-luvulta . Loput rakennusjätteet ja vanhat talon ovet sekä muuta varastoihin kertynyttä jonninjoutavaa.

        Nukuin tunteroisen reissun jälkeen. Pirteänä aloimmr ruoanlaton. Poika fileerasi ahvenet ja minä paistoin ne voissa. Uudet perunat ja tillivoisulaa sekä salaattia...Nammm kyllä ahven on hyvän makuinen kala.

        Joku ihmetteli tuolla toisella palstalla, että nukun kännykkä makuuhuoneessa. No tuossahan se jalkopäässa yöllä on latauksessa ja kun herään kirjoitan ja kun illalla rojahdan huilimaan päivän töistä ennen saunaa naputtelen kuulumisisni. Eli aamuistunto ja iltaistunto.

        Päivä oli hiostavan kuuma nyt on viileämpää , mutta aijon kuitenkin saunansta pulahtaa kuutamouinnille.

        Ihania ovat pimenevät yöt veden äärellä, niin jos ei sada. Nautinkin täysin sieluin jokaisesta poutapäivän auringonlaskusta ja kuun noususta.


      • korppis kirjoitti:

        Kaunis oli Ramonan kuvaus mwren saaristosta, mukauduin kertomaasi. Täällä sisävesistöjen maisemissa kauniit kesäillat kiehtovat ei kä malta mennä nukkumaan kuin keskiyön jälkeen, mutta onneksi ei ole pakko nousta aamuvarhain vaan voi nukkua tasaten univajeen.

        Päivällä oli raskasta työtä kun veimme ison peräkärryllisen rompetta kaatopaikalle. Nyt pihapiiri on siisti. Entinen yli 20-vuotta palvellut grilliterassin pöytä sai lähdön samoin kuin vanhempieni joustinpatjat 70-luvulta . Loput rakennusjätteet ja vanhat talon ovet sekä muuta varastoihin kertynyttä jonninjoutavaa.

        Nukuin tunteroisen reissun jälkeen. Pirteänä aloimmr ruoanlaton. Poika fileerasi ahvenet ja minä paistoin ne voissa. Uudet perunat ja tillivoisulaa sekä salaattia...Nammm kyllä ahven on hyvän makuinen kala.

        Joku ihmetteli tuolla toisella palstalla, että nukun kännykkä makuuhuoneessa. No tuossahan se jalkopäässa yöllä on latauksessa ja kun herään kirjoitan ja kun illalla rojahdan huilimaan päivän töistä ennen saunaa naputtelen kuulumisisni. Eli aamuistunto ja iltaistunto.

        Päivä oli hiostavan kuuma nyt on viileämpää , mutta aijon kuitenkin saunansta pulahtaa kuutamouinnille.

        Ihania ovat pimenevät yöt veden äärellä, niin jos ei sada. Nautinkin täysin sieluin jokaisesta poutapäivän auringonlaskusta ja kuun noususta.

        Huomenta hyvin alkavaan päivään, hieman on pilviä taivaalla, mutta aurinko kuitenkin pintansa pitää ja lämpöä antaa.
        Marjojen osto on nyt vilkasta ja tilaisuus on kaikilla saada marjansa kaupattua, näin lehdestä huomasin.
        Oikein ahkerat voivat hankkia lisätuloja tälläkin tapaa.
        Kyllähän minulta aiheita viestien kirjoittamisiin löytyy, ainahan jotakin päivien aikana tapahtuu, niitä kertoen ei kahden rivin sepustukseen viestiä aikaan saa;)
        Pyrin aina vastaamaan edellisen päivän viesteihin, jos viestejä on vähän, juttelen niitä näitä;)

        Korpikirjailija elää ihanaa aikaa mökillään ja edessä vielä ne elokuun kuutamot, ne minusta olivat niin satumoisia, vaikka yksin ihastelinkin, romantiikan häivääkään ei mukaan mahtunut;)
        Ahven on minunkin lempikala ja vesi kielelle tulee, kun vain ajattelenkin.
        Tytär toi kanttarellejä eilen ja kyllä nekin maistui, luraus kermaa joukkoon ja se oli siinä.

        Makriina tuota ikä hommaa mietti ja todettava on, että aika harvoin sitä näin livenä edes miettii, mieli on virkeä, vuodet ei merkkaa mitään.
        Kerroit osuvasti tästä kirjoittelijoiden mielialoista, toiset ilolla mukana ovat ja toisilla on pahat mielessä, mutta eipä nuo pysty hyvää mieltämme lannistamaan.
        Lukijamäärät vanhoissa ketjuissakin kasvavat ja siitä mainostajat tykkäävät ja mainoksilla kaiketi palstoja yllä pidetään, hyvä että viestittäjiä ja lukijoita riittää.

        Ramoona taas kerran niin hienosti toi kuvia merimaisemista ja saaristo elämästä.
        Minä en ole koskaan purjehtinut merillä, no isoissa laivoissa kylläkin, mutta tuo nautinto purjehtimisesta puuttuu, monen muun asian lisäksi.
        Näin sisäsuomalaisena järvet turvallisilta tuntuvat, ranta aina näkyy ja minua keinuttaa aina aamuisin ilman mertakin;)
        Nokonuukaa ei todella ole mille palstalle viestimme laitamme, ei niin valtavan suurta eroa ole huomattavissa.
        Sota ja sen jälkeinen aika sopii minun ikäni elossa oloon ja oppia on tullut tiukalla elämisestä, mutta silti elämä on ollut kaiken aikaa mukavaa, ei ihan ruusuilla tanssimista, mutta ei paljon puutu;)
        On opittu elämään säkin suu tiukalla, mutta ilon aiheita aina kuitenkin on mukaan mahtunut ja elämä jatkuu samoilla ilon tunteilla tänäänkin.

        Sini-sirkku myös muisteloita kertoili, aina niitä tilanteiden myötä mieleen tulee, värikäs on elosi varmaan ollut, muistoja roppakaupalla riittää.
        Todettu on monta kertaa, että koti se on ihanin paikka, vaikka vieraissa tovin viihtyisikin;)

        Paloma kertoili oman elämänsä liepeiltä elettyä ja kirja on varmaan hänelle kuin lapsi, miksi ei siitäkin sanasen sanoisi.
        On se kamala paikka, kun kasveistakin myrkkyjä voi saada, luonnossa niistä on varoitettu, mutta että myös kotona voi viherkasvit vaaraa aiheuttaa, ei aina tule edes ajateltua moista.
        Hyvä että selvisit, eikä näköön vaikuttanut.

        Nyt sitten hyvillä mielin päivän viettoon ja uteliaana odotan, minkälaiseksi päivä muokkaantuu, ihana ajatella, ettei mihinkään ole pakottavaa tarvetta, voi vain elää ja olla onnellinen.
        Ruokaa on ja pakotuksia ei ole, toivonkin mahdollisimman monelle tätä olotilaa, kaikille ei aina näin kumminkaan ole, uskoa siihen, että huominen kaiken voi muuttaa.


    • Huomenta ylisiltä@

      Kyllä nukutti, saunominen ja kuutamouinti, jo olin sippi kun ylisille kampesin.

      Muistin kuitenkin ennen nukkumaan menoa sitoa värikkään kankaan pihakoivuun, jota metsuri aikoi käydä katsomassa aamuvarhaisella. Uskon, että sitä ei voi suoralla kaadolla tehdä. On suurin pihan koivu ja joka puolella este. "Hämähäkkimiestä" siinä kaadossa tarvitaan.

      Tänään tulee vilkas päivä, miniä ja kuopus tulee mökille. Jotain grillijutskaa ajattelin järjestää. Saunan kuulemma heti päivällä lämmittävät. No, nämä lienevätkin sitten kesän viimeiset kuumat päivät ja lapsetkin lopettelevat lomiaan.

      Esikoinen ja miniä lähtevät keskiviikkona paluumatkalle etelään. Kuopuksen ja hänen kaverinsa reiteistä en vielä tiedä.

      Isoimmat pihatyöt on tehty, tietty puunkaato asettaa loppukesälle haasteita, mutta sen pätkimiseen pölkyiksi tilaan metsurin paikalle.

      Torstaina on luvattu sateiden taas alkavan joten otetaan ilo irti kesäpäivistä.
      Viikonloppun ajattelin kuluttaa pyykin pesussa.

    • Aika kuluu nopeasti. Pari sadepäivää tässä luvassa, joten päätin kurkistaa tännekin.
      Olin siinä kotitlallakin veljen kanssa.
      Monet ovat askareet sielläkin. Runkoja pätkin ja pihaa niittelin, lupiinit mukaan lukien.
      Vähän siinä käsivarret ja ranteet olemassaolostaan muistutteli jälkeenpäin.
      Mustikkamaat alkavat miltei seinästä, kun metsä on vieressä.
      Ei tarvitse kauas mennä.
      1-vuotis synttäreilläkin tuli käytyä.
      Vielä tuli pestyä muutama maton pätkäkin, hyvin kuivuivat kuumana päivänä.
      Yksi haukikin eräänä päivänä tarttui uistimeen, mutta oli senverran pieni, että päästin kasvamaan.
      Tuo Makriinan ilmaisu ´´näykki
      vät tuolien takana´´ oli niin hauska ja osuva, että ihan, nauruksi pisti.
      Toinkin toisen keinutuolin tänne vanhaan pirttiin. Nyt on mukava kahvipaikka niin ylhäällä, kuin alhaalla.
      Hyvää päivän jatkoa vaan kaikille niin tuolissa, kuin takana oleville.

      • Enpä päässyt aloittamaan yrttisäilöntääni, kun en saanut vielä isoa määrää persiljaa. Valkosipuli ja salviaöljyä tein jo aiemmin,enkä huomennakaan ehdi aloittamaan, nuorimmaiseni tytöt kun saarelta tulon jälkeen tulevat hakemaan minut lounaalle Mereneito rantakahvilaan.
        Haukaahan tyttöjen tapaaminen on, pitkä koronakevät kun asetti sulkuja tapaamisiin.

        Parvekkeen alle on parkkeerattu ja juteltu, rappukäytävä äitienpäivääkin vietetty, joten hieman väljemmin uskaltaa nyt tavata.
        Katsotaan nyt syksymmällä pitääkö kasvosuojaimia taas käyttää. Maksupäätettä käytän kyllä kertahanska kädessä yhä.

        Ei jaksa miettiä koronaa yhtäpäätä, taitaa vaan varjostaa loppuaikaani jos tiedot pitää paikkansa.

        Mukavaa iltaa kaikille !


      • Anonyymi
        sinisiru kirjoitti:

        Enpä päässyt aloittamaan yrttisäilöntääni, kun en saanut vielä isoa määrää persiljaa. Valkosipuli ja salviaöljyä tein jo aiemmin,enkä huomennakaan ehdi aloittamaan, nuorimmaiseni tytöt kun saarelta tulon jälkeen tulevat hakemaan minut lounaalle Mereneito rantakahvilaan.
        Haukaahan tyttöjen tapaaminen on, pitkä koronakevät kun asetti sulkuja tapaamisiin.

        Parvekkeen alle on parkkeerattu ja juteltu, rappukäytävä äitienpäivääkin vietetty, joten hieman väljemmin uskaltaa nyt tavata.
        Katsotaan nyt syksymmällä pitääkö kasvosuojaimia taas käyttää. Maksupäätettä käytän kyllä kertahanska kädessä yhä.

        Ei jaksa miettiä koronaa yhtäpäätä, taitaa vaan varjostaa loppuaikaani jos tiedot pitää paikkansa.

        Mukavaa iltaa kaikille !

        Minä olen jo puoli vuotta käyttänyt maksupäätettä salaattiottimilla, sekä pitänyt kätösissäni gummihanskoja, jotka olen vielä tiukasti teipannut ranteiden kohdalta.


    • Anonyymi

      Noja-tuolista meni jalka poikki, on vaikeeta istuu

    • Nyf kyllä taidan saada sivustaseuraajalta palautetta. Olimme päivällä valmistautuneet ruokailuun grilliterassilla kun niemen yksi naapuri juoksi pihaan. Hän kertoi myyneensä mökin ja ilmoitti, että voin hakea kiviä, joita kaksi vuotta sitten tarjouduin ostamaan.

      Näin ollen ruokailun jälkeen alkoi "kivien pyöritys". Autolla ja kottikärryillä toimme kolme kuormallista pyöreitä kiviä joilla maisemoimme rantapuutarhat. Hyvään näköista tuli.

      Jaksoin huilin jälkeen pelata vielä petankkia. Ensin kolmen pelin voittoputki ja lopuksi häviö 😊

      Olen kattanut jälleen grilliterassin iltapalaa varten. Ruoka muhii uunissa ja nuoret saunovat. Pieni näppäilylepo ylisillä, kohta syömään.🍜🍷

      • Anonyymi

        Wauuuu, nyt lehdistö ja telkkari paikalle ! Kivenmurikoilla on hetkessä maisemoitu kokonaiset RANTAPUUTARHAT ! Ja että ruokaakin on tarjolla, nyt pitää kyllä tunnustaa että oon katee, kun meillä muilla nälänhätä. Ja ihan saunassa joku päässyt käymään Suomessa, nyt kansainvälinen lehdistö paikalle !!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Wauuuu, nyt lehdistö ja telkkari paikalle ! Kivenmurikoilla on hetkessä maisemoitu kokonaiset RANTAPUUTARHAT ! Ja että ruokaakin on tarjolla, nyt pitää kyllä tunnustaa että oon katee, kun meillä muilla nälänhätä. Ja ihan saunassa joku päässyt käymään Suomessa, nyt kansainvälinen lehdistö paikalle !!!

        Minä tiesin, että olet kuulolla, hatuttaako?

        Istun laiturilla saunan jälkeen, kuu on pyöristynyt sitten eilisen. Kauniina hehkuu kuunsilta pitkin tyyntä järveä.


      • korppis kirjoitti:

        Minä tiesin, että olet kuulolla, hatuttaako?

        Istun laiturilla saunan jälkeen, kuu on pyöristynyt sitten eilisen. Kauniina hehkuu kuunsilta pitkin tyyntä järveä.

        Keskiviikkopäivää tässä aloitellaan, pilvisenä, mutta lämpimänä.
        Tuli mieleen Kahvipirtti ja sen elämä, oli niin mukavaa, kun kaikki sinne kirjoittavat osallistuvat jopa mielikuvitus elämään.
        Naiset ja miehet ja ne nuoretkin jotka siellä piipahti, sisustettiin, matkailtiin jopa rapakon takana Lokarin kutsusta, veeti severi puukukkia minulle teki ja Late peikonlehteä kantoi muuton tapahtuessa.'
        Simpatin kanssa rekiajelulla käytiin ja Kyöpelin retket porukalla lennettiin.
        Hauskaa oli ja ei tämän kaltaista kademieltä ilmentynyt, mitä nykyisin tapahtuu.
        Tämä tuli mieleen, kun Eliaana kiikkutuolin pirttiinsä toi, sellainen sopisi Noja-tuoliinkin;).
        Jos tuolin jalka on rikkoutunut, kai rikkoja sen myös korjaa, tai ostaa uuden?
        En millään ole voinut tuota ivahenkeä ymmärtää, kirjoitamme 80 :ssa ja luulisi jo kaikkeen ikävään kyllästyneemme, sitä sopuisuutta mieleemme saaneina.

        Tuo kuunsilta muistoina minunkin mökiltä mieleen tulee, haikeana istuin, järven pintaa tuijotin ja kuunsiltaa pitkin muistoihin taivalsin.
        Nyt en kuunsiltaa näe, joskus aamuisin upean täysikuun keittiön ikkunasta tavoitan.
        Noita kiviä käännettiin minunkin mökkimaisemissa, niillä sai pengerrettyä rantaa ja isommat kivet saivat kukkia sammaleimun ja muiden kivikukkien voimalla.
        Huvila Huussi ohjelmissa tehdään kivillä upeita piharakennelmia.

        Vilkasta on sini-sirkun elämä, aina menossa tai vieraita tulee.
        Noita säilömisiä olen minäkin jo jotain laittanut, mutta edessäpäin on vielä paljon tekemistä, pienen määrän perunoita pakkaseen laitan, sitten jouluna niin ihana uusia perunoita nauttia.
        Näitä tiukasti mieleen tarttuneita tapoja sitä vaan pyrkii toteuttamaan,
        Toivoa pitää kovasti, että ei enää korona elämää synkistä enemmälti.

        Paljon jaksatkin ja en ihmettele yhtään käsien ja ranteiden kipeytymistä.
        Olen tullut niin heikoksi, että neulominen ja virkkaaminen jo käsiin ottaa, saati jos joutuisin sinun hommiisi Eliaana.
        Eilen katsoin Facesta mallia, kun siellä myssyn teon opetti ja senpä sitten minäkin virkkasin, kiva tuli;)
        Ehkä minäkin metsään pyrkisin vaikka kepin kanssa, jos lähellä olisi, nyt unohdan, ajatukset kuitenkin aina muistuttaa siitä ajasta jolloin kykenin vielä.
        Yksivuotissynttärit minullakin ensikuun viidestoista, suvun pienin silloin juhlii.
        Toiset juhlat sitten ensikuun lopulla, kun juhlitaan valmistautumisjuhlia ammattiin valmistautuneelle, lykättiin tuohon ajankohtaan, kun armeijaan meno tuli ensin, nyt saa lomaa juhlimiseen.
        Juhlia riittääkin sitten loppuvuoden joka kuukaudelle ja samalla tapaa vuosi aloitetaankin, ei monta kuukautta vuodesta jää ilman joitakin juhlimisia, vaikka suku pieni onkin.
        Marraskuussa myös ajatukset vie hääpäiväämme, nyt jo 64 vuotta yhdessä täyttyisi, myös aatokset 20 vuoden taakse, marraskuussa mieheni menetin.

        Nyt ajatukset iloisempiin mietteisiin, mitähän sitä keksisi, no tänään ystävän juhlapäivä ja tytär parin päivän perästä vuosia täyttää.
        Aika rientää ja se koskettaa meitä kaikkia, yhtä matkaa vanhetaan, tosin vuosilla eroa;)
        Me elämää kokeneet 80 vuotiaat viisaina viestejä kirjoittelemme ja toinen toisillemme virikettä näin annamme;)
        Jatketaan vaan sinnikkäästi, kunnes loppu tulee tavalla tai toisella, kaikki kuitenkin loppuu vuorollaan.
        Mukavaa päivää;)


      • Anonyymi
        SkillaN kirjoitti:

        Keskiviikkopäivää tässä aloitellaan, pilvisenä, mutta lämpimänä.
        Tuli mieleen Kahvipirtti ja sen elämä, oli niin mukavaa, kun kaikki sinne kirjoittavat osallistuvat jopa mielikuvitus elämään.
        Naiset ja miehet ja ne nuoretkin jotka siellä piipahti, sisustettiin, matkailtiin jopa rapakon takana Lokarin kutsusta, veeti severi puukukkia minulle teki ja Late peikonlehteä kantoi muuton tapahtuessa.'
        Simpatin kanssa rekiajelulla käytiin ja Kyöpelin retket porukalla lennettiin.
        Hauskaa oli ja ei tämän kaltaista kademieltä ilmentynyt, mitä nykyisin tapahtuu.
        Tämä tuli mieleen, kun Eliaana kiikkutuolin pirttiinsä toi, sellainen sopisi Noja-tuoliinkin;).
        Jos tuolin jalka on rikkoutunut, kai rikkoja sen myös korjaa, tai ostaa uuden?
        En millään ole voinut tuota ivahenkeä ymmärtää, kirjoitamme 80 :ssa ja luulisi jo kaikkeen ikävään kyllästyneemme, sitä sopuisuutta mieleemme saaneina.

        Tuo kuunsilta muistoina minunkin mökiltä mieleen tulee, haikeana istuin, järven pintaa tuijotin ja kuunsiltaa pitkin muistoihin taivalsin.
        Nyt en kuunsiltaa näe, joskus aamuisin upean täysikuun keittiön ikkunasta tavoitan.
        Noita kiviä käännettiin minunkin mökkimaisemissa, niillä sai pengerrettyä rantaa ja isommat kivet saivat kukkia sammaleimun ja muiden kivikukkien voimalla.
        Huvila Huussi ohjelmissa tehdään kivillä upeita piharakennelmia.

        Vilkasta on sini-sirkun elämä, aina menossa tai vieraita tulee.
        Noita säilömisiä olen minäkin jo jotain laittanut, mutta edessäpäin on vielä paljon tekemistä, pienen määrän perunoita pakkaseen laitan, sitten jouluna niin ihana uusia perunoita nauttia.
        Näitä tiukasti mieleen tarttuneita tapoja sitä vaan pyrkii toteuttamaan,
        Toivoa pitää kovasti, että ei enää korona elämää synkistä enemmälti.

        Paljon jaksatkin ja en ihmettele yhtään käsien ja ranteiden kipeytymistä.
        Olen tullut niin heikoksi, että neulominen ja virkkaaminen jo käsiin ottaa, saati jos joutuisin sinun hommiisi Eliaana.
        Eilen katsoin Facesta mallia, kun siellä myssyn teon opetti ja senpä sitten minäkin virkkasin, kiva tuli;)
        Ehkä minäkin metsään pyrkisin vaikka kepin kanssa, jos lähellä olisi, nyt unohdan, ajatukset kuitenkin aina muistuttaa siitä ajasta jolloin kykenin vielä.
        Yksivuotissynttärit minullakin ensikuun viidestoista, suvun pienin silloin juhlii.
        Toiset juhlat sitten ensikuun lopulla, kun juhlitaan valmistautumisjuhlia ammattiin valmistautuneelle, lykättiin tuohon ajankohtaan, kun armeijaan meno tuli ensin, nyt saa lomaa juhlimiseen.
        Juhlia riittääkin sitten loppuvuoden joka kuukaudelle ja samalla tapaa vuosi aloitetaankin, ei monta kuukautta vuodesta jää ilman joitakin juhlimisia, vaikka suku pieni onkin.
        Marraskuussa myös ajatukset vie hääpäiväämme, nyt jo 64 vuotta yhdessä täyttyisi, myös aatokset 20 vuoden taakse, marraskuussa mieheni menetin.

        Nyt ajatukset iloisempiin mietteisiin, mitähän sitä keksisi, no tänään ystävän juhlapäivä ja tytär parin päivän perästä vuosia täyttää.
        Aika rientää ja se koskettaa meitä kaikkia, yhtä matkaa vanhetaan, tosin vuosilla eroa;)
        Me elämää kokeneet 80 vuotiaat viisaina viestejä kirjoittelemme ja toinen toisillemme virikettä näin annamme;)
        Jatketaan vaan sinnikkäästi, kunnes loppu tulee tavalla tai toisella, kaikki kuitenkin loppuu vuorollaan.
        Mukavaa päivää;)

        Pikkutyttönä kuulin kerran aikuisten puhuvan siitä, että joku mies oli juonut talonsa.
        Sitä piti ihmetellä pitkään, kun vieraat olivat niin kauan.
        Viimein, kun olivat lähteneet, kysyin miten se voi olla mahdollista.
        Lapsihan käsittää asiat konkreettisina.
        Isä sitten selitti, että ei tietenkään taloa, vaan siitä maksettavat rahat hän on vuosien kuluessa juonut, tehnyt velkaa ja ostanut viinaa, eikä sitten ole jaksanut hoitaa kotitilaansa.

        .


      • SkillaN kirjoitti:

        Keskiviikkopäivää tässä aloitellaan, pilvisenä, mutta lämpimänä.
        Tuli mieleen Kahvipirtti ja sen elämä, oli niin mukavaa, kun kaikki sinne kirjoittavat osallistuvat jopa mielikuvitus elämään.
        Naiset ja miehet ja ne nuoretkin jotka siellä piipahti, sisustettiin, matkailtiin jopa rapakon takana Lokarin kutsusta, veeti severi puukukkia minulle teki ja Late peikonlehteä kantoi muuton tapahtuessa.'
        Simpatin kanssa rekiajelulla käytiin ja Kyöpelin retket porukalla lennettiin.
        Hauskaa oli ja ei tämän kaltaista kademieltä ilmentynyt, mitä nykyisin tapahtuu.
        Tämä tuli mieleen, kun Eliaana kiikkutuolin pirttiinsä toi, sellainen sopisi Noja-tuoliinkin;).
        Jos tuolin jalka on rikkoutunut, kai rikkoja sen myös korjaa, tai ostaa uuden?
        En millään ole voinut tuota ivahenkeä ymmärtää, kirjoitamme 80 :ssa ja luulisi jo kaikkeen ikävään kyllästyneemme, sitä sopuisuutta mieleemme saaneina.

        Tuo kuunsilta muistoina minunkin mökiltä mieleen tulee, haikeana istuin, järven pintaa tuijotin ja kuunsiltaa pitkin muistoihin taivalsin.
        Nyt en kuunsiltaa näe, joskus aamuisin upean täysikuun keittiön ikkunasta tavoitan.
        Noita kiviä käännettiin minunkin mökkimaisemissa, niillä sai pengerrettyä rantaa ja isommat kivet saivat kukkia sammaleimun ja muiden kivikukkien voimalla.
        Huvila Huussi ohjelmissa tehdään kivillä upeita piharakennelmia.

        Vilkasta on sini-sirkun elämä, aina menossa tai vieraita tulee.
        Noita säilömisiä olen minäkin jo jotain laittanut, mutta edessäpäin on vielä paljon tekemistä, pienen määrän perunoita pakkaseen laitan, sitten jouluna niin ihana uusia perunoita nauttia.
        Näitä tiukasti mieleen tarttuneita tapoja sitä vaan pyrkii toteuttamaan,
        Toivoa pitää kovasti, että ei enää korona elämää synkistä enemmälti.

        Paljon jaksatkin ja en ihmettele yhtään käsien ja ranteiden kipeytymistä.
        Olen tullut niin heikoksi, että neulominen ja virkkaaminen jo käsiin ottaa, saati jos joutuisin sinun hommiisi Eliaana.
        Eilen katsoin Facesta mallia, kun siellä myssyn teon opetti ja senpä sitten minäkin virkkasin, kiva tuli;)
        Ehkä minäkin metsään pyrkisin vaikka kepin kanssa, jos lähellä olisi, nyt unohdan, ajatukset kuitenkin aina muistuttaa siitä ajasta jolloin kykenin vielä.
        Yksivuotissynttärit minullakin ensikuun viidestoista, suvun pienin silloin juhlii.
        Toiset juhlat sitten ensikuun lopulla, kun juhlitaan valmistautumisjuhlia ammattiin valmistautuneelle, lykättiin tuohon ajankohtaan, kun armeijaan meno tuli ensin, nyt saa lomaa juhlimiseen.
        Juhlia riittääkin sitten loppuvuoden joka kuukaudelle ja samalla tapaa vuosi aloitetaankin, ei monta kuukautta vuodesta jää ilman joitakin juhlimisia, vaikka suku pieni onkin.
        Marraskuussa myös ajatukset vie hääpäiväämme, nyt jo 64 vuotta yhdessä täyttyisi, myös aatokset 20 vuoden taakse, marraskuussa mieheni menetin.

        Nyt ajatukset iloisempiin mietteisiin, mitähän sitä keksisi, no tänään ystävän juhlapäivä ja tytär parin päivän perästä vuosia täyttää.
        Aika rientää ja se koskettaa meitä kaikkia, yhtä matkaa vanhetaan, tosin vuosilla eroa;)
        Me elämää kokeneet 80 vuotiaat viisaina viestejä kirjoittelemme ja toinen toisillemme virikettä näin annamme;)
        Jatketaan vaan sinnikkäästi, kunnes loppu tulee tavalla tai toisella, kaikki kuitenkin loppuu vuorollaan.
        Mukavaa päivää;)

        Skillan huomenta. Olemme viettäneet häitämme aikanaan samassa kuussa 64 v. sitten, ja minunkin parempi puoliskoni nukkui pois marraskuussa, siitä jo 5 v. aikaa. - Suurin osa elämästä.

        Minä en Pirtissä ole noin monimuotoisena aikana käynyt, mutta muistan, että muissakin ketjuissa välillä irroteltiin ja hassuteltiin, eikä niihin ketjuihin kukaan tullut häiriköimään.
        Siitä ajasta on niin kauan, että luultavasti monet vielä olivat työelämässä, lapset ehkä asuivat kotona, menoa riitti eri tahtiin kuin nykyisin. Nyt pitää saada mielihyvää muulla tavalla.
        Ehkä tarpeettomuuden tuntu on alkanut kalvaa joitakin kirjoittajia, ja siksi ilkeily ja katkerat sivallukset helpottavat.
        Olen katsonut sääkarttoja parina päivänä, ja sinnikkäästi sadevyöhyke roikkuu nauhana Suomen päällä. Suututtaa, kun olen joutunut tuon vyöhykkeen alle. Tänäänkin on jo kaksi kertaa tullut ihan mahdoton saderyöppy. Pitäisi pujahtaa jossakin välissä ruokaostoksille. Selviytyyköhän siitä kastumatta!


      • Anonyymi
        SkillaN kirjoitti:

        Keskiviikkopäivää tässä aloitellaan, pilvisenä, mutta lämpimänä.
        Tuli mieleen Kahvipirtti ja sen elämä, oli niin mukavaa, kun kaikki sinne kirjoittavat osallistuvat jopa mielikuvitus elämään.
        Naiset ja miehet ja ne nuoretkin jotka siellä piipahti, sisustettiin, matkailtiin jopa rapakon takana Lokarin kutsusta, veeti severi puukukkia minulle teki ja Late peikonlehteä kantoi muuton tapahtuessa.'
        Simpatin kanssa rekiajelulla käytiin ja Kyöpelin retket porukalla lennettiin.
        Hauskaa oli ja ei tämän kaltaista kademieltä ilmentynyt, mitä nykyisin tapahtuu.
        Tämä tuli mieleen, kun Eliaana kiikkutuolin pirttiinsä toi, sellainen sopisi Noja-tuoliinkin;).
        Jos tuolin jalka on rikkoutunut, kai rikkoja sen myös korjaa, tai ostaa uuden?
        En millään ole voinut tuota ivahenkeä ymmärtää, kirjoitamme 80 :ssa ja luulisi jo kaikkeen ikävään kyllästyneemme, sitä sopuisuutta mieleemme saaneina.

        Tuo kuunsilta muistoina minunkin mökiltä mieleen tulee, haikeana istuin, järven pintaa tuijotin ja kuunsiltaa pitkin muistoihin taivalsin.
        Nyt en kuunsiltaa näe, joskus aamuisin upean täysikuun keittiön ikkunasta tavoitan.
        Noita kiviä käännettiin minunkin mökkimaisemissa, niillä sai pengerrettyä rantaa ja isommat kivet saivat kukkia sammaleimun ja muiden kivikukkien voimalla.
        Huvila Huussi ohjelmissa tehdään kivillä upeita piharakennelmia.

        Vilkasta on sini-sirkun elämä, aina menossa tai vieraita tulee.
        Noita säilömisiä olen minäkin jo jotain laittanut, mutta edessäpäin on vielä paljon tekemistä, pienen määrän perunoita pakkaseen laitan, sitten jouluna niin ihana uusia perunoita nauttia.
        Näitä tiukasti mieleen tarttuneita tapoja sitä vaan pyrkii toteuttamaan,
        Toivoa pitää kovasti, että ei enää korona elämää synkistä enemmälti.

        Paljon jaksatkin ja en ihmettele yhtään käsien ja ranteiden kipeytymistä.
        Olen tullut niin heikoksi, että neulominen ja virkkaaminen jo käsiin ottaa, saati jos joutuisin sinun hommiisi Eliaana.
        Eilen katsoin Facesta mallia, kun siellä myssyn teon opetti ja senpä sitten minäkin virkkasin, kiva tuli;)
        Ehkä minäkin metsään pyrkisin vaikka kepin kanssa, jos lähellä olisi, nyt unohdan, ajatukset kuitenkin aina muistuttaa siitä ajasta jolloin kykenin vielä.
        Yksivuotissynttärit minullakin ensikuun viidestoista, suvun pienin silloin juhlii.
        Toiset juhlat sitten ensikuun lopulla, kun juhlitaan valmistautumisjuhlia ammattiin valmistautuneelle, lykättiin tuohon ajankohtaan, kun armeijaan meno tuli ensin, nyt saa lomaa juhlimiseen.
        Juhlia riittääkin sitten loppuvuoden joka kuukaudelle ja samalla tapaa vuosi aloitetaankin, ei monta kuukautta vuodesta jää ilman joitakin juhlimisia, vaikka suku pieni onkin.
        Marraskuussa myös ajatukset vie hääpäiväämme, nyt jo 64 vuotta yhdessä täyttyisi, myös aatokset 20 vuoden taakse, marraskuussa mieheni menetin.

        Nyt ajatukset iloisempiin mietteisiin, mitähän sitä keksisi, no tänään ystävän juhlapäivä ja tytär parin päivän perästä vuosia täyttää.
        Aika rientää ja se koskettaa meitä kaikkia, yhtä matkaa vanhetaan, tosin vuosilla eroa;)
        Me elämää kokeneet 80 vuotiaat viisaina viestejä kirjoittelemme ja toinen toisillemme virikettä näin annamme;)
        Jatketaan vaan sinnikkäästi, kunnes loppu tulee tavalla tai toisella, kaikki kuitenkin loppuu vuorollaan.
        Mukavaa päivää;)

        Tavallista päivää!
        Täällä vettä sataa losottaa. Taisi tulla tupapäiväni. Onneksi muonaa
        on tullut varattua, joten ei sitä hätää.
        Skillan muistelee Kahvipirtin aikaa. Minulla nyt lyhempi jakso
        sitä vaihetta. Tottahan nyt muistan monia henkilöitä siltä ajalta. Laten
        kanssa olimme joskus aiemmin tavanneetkin.
        Kyllähän Kahvipirtissä hyvin sopuisasti oltiin, vaikka tieysti erilaisista
        ihmisistä olikin kyse. Minä en oikein soveltunut Kyöpelin vuoren
        hupilentoihin, lienee ollut "lentopelkoakin." Eipä siitä kukaan moittinut:)
        Jossain määrin "tosikkohan" olenkin aina ollut. Mieluummin kuuntelija
        joukoissakin. Osittain se kyllä johtui tehtävistänikin. Niinhän meitä
        on "moneen junaan", mutta on sitä vain toisten joukkoon soveltunut.

        Taidanpa nyt lähteä "kuntokämppään"remputtamaan itseäni.
        Jotainhan sadepäivän tilalle on tehtävä. Teille hyvää jatkoa.
        Kyllä se siitä jatkokin suttaantuu:))
        Kirjautuminen karkasi, ynnämuu


    • Anonyymi

      Älä ole kade. Onhan meillä täällä oma kivenpyörittäjä. Televisiosta olen nähnyt sen Kivenpyörittäjän kylän. Leuhkia nyt voimme, että yksi niistä kyläläisistä on tullut tänne, voi olla vaikka se pääosan esittäjä. Ei ole meillä huolta, noustaan kohta maailman kartalle.

      • Anonyymi

        Näyttää siltä, että palstalla ei olekaan muita kuin puolikahjoja kivenpyörittäjiä, joista osa ei osaa edes pyörittää muuta kuin harittavia silmämuniaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää siltä, että palstalla ei olekaan muita kuin puolikahjoja kivenpyörittäjiä, joista osa ei osaa edes pyörittää muuta kuin harittavia silmämuniaan!

        Oletko koettanut silmätippoja? Käy apteekissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää siltä, että palstalla ei olekaan muita kuin puolikahjoja kivenpyörittäjiä, joista osa ei osaa edes pyörittää muuta kuin harittavia silmämuniaan!

        Anonyymi 10.21
        Koeta kestää , vaikka se koville ottaisikin! Tarkoit näemmä koko
        palstaa.


    • Anonyymi

      Kivethän ovat kiehtovia ja erittäin hyödyllisiä pihanrakentamisessa. Rantatontilla ne suojaavat vesirajaa ja saahan niistä näyttäviä ryhmiä. Kyllä kivistä kannattaa maksaakin , meillekin tilattiin rakennusvaiheessa autokuormallinen seulanpääkiviä eli mukulakiviä, luonnon sileiksi ja pyöreämuotoisiksi silottamia. Niillä ympäröitiin koko talon sokkeli, ettei kokseus ja kasvillisuus pääse rakenteisiin, rakennettiin pengerrystä matalia kasveja lomassaan ja asennushiekan kanssa polkujakin. Tontilta kaivetut isot murikat ovat kivikkoryhmän ryhdikkäänä perustana. Saaristosta löytyy ulapan puolelta aaltojen hiomia sileänsileitä, täydellisen pyöreitä, ovaaleja , jopa sydämenmuotoisia tai mielikuvituksen mukaan vaikkapa eläimenpäätä muistuttavia kiviä. Eri kivilajit elävöittyvät eri väreillä ja raidoilla. Matkoillakin kerään kauneimpia kiviä muistoksi, kertovathan ne tarinoita maan kallioperästä ja siinä tapahtuneista mullistuksista. Painorajoitukset tietenkin on .

      Aurinko pilkahti juuri sateisen ja sumuisen aamun lomaan. Unohdin eilen saunapyyhkeet ja laudeliinat kuistin kaiteelle , ja kaikki piti laittaa pesukoneeseen, lintukin oli merkannut mustikkapläjäyksellä . Portaille unohtuneet ihanat kiilakorkoiset Espadrillos-kangaskenkänikin vesi oli liottanut, mahtavatko pysyä muodossaan. Aamupuuron marjoissa maistui selvästi marjalude - jokohan päivän kommelluskiintiö on täysi.

      Kiviteemasta aasinsilta rakkaan. Rakka eli rakkamaa on kivikkoa, joka on muodostunut mekaanisen pakkasrapautumisen seurauksena. Arktisilla peruskallioalueilla, kuten Suomen Lapissa, rakkaa voi esiintyä hyvin laajoina kenttinä.
      Lapin lumoon suuntaamme huomenaamulla, Ensin perinteisesti Kilpisjärven Saanalle, siitä ainakin Norjan Lyngen-vuonolle, jossa näkee Pohjois-Norjan lumihuippuiset Alpit. Viime syksynä kävimme Lofooteilla, nyt on eri kohteita mielessä. Vaelletaan helppoja reittejä, meille sopivia, valitaan kauniita maisemateitä, onneksi ne ovat paljon turvallisempia kuin ennen, on myös hienoja korkeita siltoja ja tunneleita Norjan puolella. Lakkoja on lukemani mukaan Lapissa nyt runsaasti, mutta ainut mukaan otettava ämpäri on kaksilitrainen, jos sattuu aivan pitkospuiden vieressä helpolla reitillä hilloja näkymään. :) Lähdetään nyt tavallista aikaisemmin eikä odoteta ruskaa, koska pian koronatilanne voi rajoittaa reissuja. Älä sitten SkillaN ihmettele, mitä minulle on tapahtunut, jos ei melkein kahteen viikkoon näy. ;) Pitkän ajan säätietojen mukaan ihan siedettäviä säitäkin olisi pohjoiseen odotettavissa.

      Nyt matkavalmisteluihin, asuntoauto alkaa olla kyllä pakattu valmiiksi.
      Mukavaa kuun vaihdetta ja elokuun alkua kaikille !

      Ramoona

    • Sateista ja harmaata päivää korvesta@

      Miten ajoittukaan harmaus ja tyhjyys ajaen puurtajan sisätiloihin. Lapset lähtivät ja taivas itkee, kaipuun iski sisälleni.

      Täällä yksin ylisillä sateen ropinaa kuuntelen. Onneksi ei ole tekemättömiä ulkotöitä.
      Nyt jos osaisin leppuuttaa selkääni, sillä muilla asioilla ei ole kiirettä.

      Vanhoja aikoja muistelemme itse kukin. Totta lie sekin sanonta, että aika kultaa menneen. Nuorempana suri töpeksimisiään, nyt niille voi nauraa hyväntahtoisesti.

      Luenteeltani olen suorasanainen poikani mukaan joskus liiankin, tietenkin sen itsekin tiedostan.

      Itseasiassa sanon usein sen mitä toiset eivät julki tuo, mutta ajattelevat.
      Sellainen hienotunteisuus ei aina tavoita sanomisiani. Tarkoitus ei ole paha, mutta niinkin on käynyt, että "ystävä" suuttuu ja haistattaa haisevat. Olen kuitenkin sitä mieltä, että tosi ystävyys ei lopu kuin seinään sanomisesta, jonka on väärin ymmärtänyt. Täällä jos missä väärin ymmärtäminen on jokapäiväistä joten siihen turtuu.

      Ei tämä vanheneminen herkkua ole kun keholla ei mene yhtä lujaa ajatusten ja ideoiden kanssa. Mutta senhän kaikki täällä tietävätkin, kun sisällämme on se sama minä, mikä on kulkenut mukanamme läpi elämämme. Mutta on eläkeläisen elämässä se hyvä puoli, rytmität elämäsi omien kiinnostuksiesi mukaan.

      Nyt taidan ottaa tirsat, nousin aikaisin aamupuuron keittoon oman aikatauluni vastaisesti.

      No, tällaisia ajatuksia täältä ylisiltä.

    • Hiljaista on varmaan kaikkien lähdettyä, minä taas sain tavata lastenlapsiani Minnaa ja Saijaa. Ihnan kukkakimpun toivat hakiessaan minut, ja painelimme Hangon sushibaariin lounaalle.

      Pojantytär oli saanut isältään asuntoauton käyttöönsä ja tytöt olivatkin käyneet Kotkassa tapamassa serkkuaan. Vedessä oli pulikoineet koko päivän, näyttivät videoita missä Rein Elo filippiini kiitää vesisuksilla.
      Nuoret olivat niin terveen värisiä, etten voinut kuin ihailla hehkuvaa elinvoimaansa,..no saarella olivatkin olleet 3 viikkoa yhtämenoa ruskettumassa. Nyt ovat huomenna lähdössä Kökariin Ahvenanmaalle telttailemaan, joten kotimaan matkailua vaan ovat harrastaneet.

      Tämä isoäitikin huilailee nyt vilkkaan keskustelun väsyttämänä, ja raapustelee taas kuulumisia jossakin välissä,..moikka!

      • Huomenta ja tervemenoa uuden Noja-tuolin ketjuun, numero on seitsemän, olkaa tarkkoina numeron suhteen, toivoisin noiden vanhojen häipyvän arkistoon, niiden aika on ohi.

        Elämä muuttuu, vanhat asiat saavat jäädä muistojen pariin.
        Ehkä tämä toivomus joillekin ilon aiheuttaa ja siitä sitten koko palsta saa kärsiä, syy ei suinkaan ole asiallisesti kirjoittajien.

        Nautittavaa heinäkuun lopun aikaa;)


    • Anonyymi

      Noh,noh, onpas täällä taas Noja-tuoleja - joittenkin mielestä ihan roskaamiseen asti.
      Eikö sitä voi muotoilla nuo aloitusotsikot niin kuin otsikkokentässä neuvotaan?

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe