Tähän on tultu

Miksi Lestadiolaisuus syntyi sinne minne se syntyi? Siihen voidaan löytää ainakin kolme syytä. Ensimmäinen on Pyhän Hengen toiminta. papin perheessä ja hänen sydämessään. Raitistumiselle oli ihan sosiaalinenkin tilaus. Väki oli orjuudessa siis synnin orjuudessa ja jo järkikin voisi sanoa, että vuoden jutaaminen tunturissa oli tuhottu muutamassa päivässä markkina-aikana. Kaikki oli siis Jumalan armoa.

Syntiensä rasittama ihminen ottaa avun vatsaan nirsoilematta, mutta lukutaidottomana täytyy turvata lukutaitoisiin ja luottaa, että he ovat vilpittömiä. Koska peräpohjolassa ei ollut kristillisen elämäntavan esimerkkiä, niin sitä piti alkaa luomaan. Köyhyys laittoin elämän karuihin puitteisiin, että leipä paremmin riittäisi. Siksi ei ole sopivaa nauraa niitä säädöksiä mitä silloin on tuotu julki poarempaa elämää varten. Kaikki on laitettava oikeaan kehykseen. Toki olisi nyt naurettavaa tarjota maanviljelijälle risukarhea, mutta aikanaan se edusti parasta tekniikkaa.

Porukoissa on aina säilyttäjiä ja uudistajia ja ristiriita on sovittamaton. Nyt vain ei voida enää piiloutua lukutaidottomuuteen, vaan jokaisella on vastuu omasta uskonelämästään. Nyt ratkaisee otetaanko asiat Raamatusta Pyhän Hengen valossa, vai muistellaanko edesmenneitten sanoja, jotka useasti ovt hyvin löyhästi liitettävissä Raamatun sanaan.

80

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tottahan tuo kaikki on sama msitä ikkunasta katsottuna ja kyltin alta !

      mutta sepä se onkin ihmeellistä kun moni takertuu näihin edesmenneisiin ja tekevät heistä uusia Jeesuksia itselleen ja mieluummin koko kylälle.

      auttaako siihen tautiin edes lukutaito jos ymmärrys ei kerro mitä on luettu.

      • Mieleeni tulee eräs toisen uskonnon edustaja. Keskustelimme uskoon liittyvistä asioista. Joku konkreettinen asia tuli esille. Henkilö totesi: Minä tiedän, että siinä pyhässä kirjassa on mainittu asia, mutta se ei koske minua, kun en ole avannut sitä kirjaa ja itse lukenut. Teksti alkaa sitoa vasta, kun avaan sen kirjan ja itse sen luen.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Mieleeni tulee eräs toisen uskonnon edustaja. Keskustelimme uskoon liittyvistä asioista. Joku konkreettinen asia tuli esille. Henkilö totesi: Minä tiedän, että siinä pyhässä kirjassa on mainittu asia, mutta se ei koske minua, kun en ole avannut sitä kirjaa ja itse lukenut. Teksti alkaa sitoa vasta, kun avaan sen kirjan ja itse sen luen.

        Kyllä se taisi koskea häntäkin aivan totaalisesti koska hän tiesi mitä mieltä Kirja on aiheesta.

        Raamattu puhuu näistäkin asioista sanoen mm; että tietensä he eivät ole tietävinään...jne..!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se taisi koskea häntäkin aivan totaalisesti koska hän tiesi mitä mieltä Kirja on aiheesta.

        Raamattu puhuu näistäkin asioista sanoen mm; että tietensä he eivät ole tietävinään...jne..!

        Hän ei ollut kristitty vaan ihan muuta, mutta en nyt yksilöi sen tarkemmin, koska se ei ollut oleellista vaan asenne.


    • Anonyymi

      Kategeetta Raattamaalla on ollut suurin vaikutus liikkeen infrastruktuuriin.

      Lestadius kuoli liikkeen toimittua noin 17 vuotta. Jo 1853-54 vuodenvaihteen tienoilla puhuttiin Lestadiuksen julistuksesta "vain papin hoitona" (Hilda Parkajoki).

      Raattamaa johti liikettä lähelle 1800 luvun loppua. Hän kuoli 7. 3. 1899 87 vuoden ikäisenä. (Lestadius 61v.) Raattamaan kuoltua hajaannukset sitten alkoivat jakaa liikettä, - ensin kolmeen osaan.

      Nämä ryhmät ovat myöhemmin hajaantuneet useimmiksi uusiksi ryhmiksi. Tyypillistä näille rymille on ollut muiden ryhmien leimaaminen eriseuroiksi.

      Perinteen vaaliminen on hyvin keskeistä ainakin esikoislestadiolaisuudessa.
      Myös esikoisissa korostetaan mielestäni tarpeettoman paljon esikoislestadiolaisia perinteitä. Mutta esikoisissa on terveempi käsitys esim. seurakunnasta. Ja nuorempi puhujapolvi on opillisesti rakentuneempaa. Kun liikkeeseen kuuluu vielä hyvin paljon vanhoja henkilöitä joille perinne on hyvin merkittävä, niin näillä nyt mennään toistaiseksi.

      • Anonyymi

        "Nämä ryhmät ovat myöhemmin hajaantuneet useimmiksi uusiksi ryhmiksi. Tyypillistä näille rymille on ollut muiden ryhmien leimaaminen eriseuroiksi."

        Olisiko metsätokka parempi. Muistaakseni Laestadius käytti sitä sanaa, vai olisiko sitten ollut Raattamaa?

        "Perinteen vaaliminen on hyvin keskeistä ainakin esikoislestadiolaisuudessa.
        Myös esikoisissa korostetaan mielestäni tarpeettoman paljon esikoislestadiolaisia perinteitä. Mutta esikoisissa on terveempi käsitys esim. seurakunnasta. Ja nuorempi puhujapolvi on opillisesti rakentuneempaa. Kun liikkeeseen kuuluu vielä hyvin paljon vanhoja henkilöitä joille perinne on hyvin merkittävä, niin näillä nyt mennään toistaiseksi."

        Kyllä se vihollinen käyttää monia konsteja saadakseen ihmisiä petettyä. Se onkin tuhan juonten konstimestari ja sillä on tuhhansien vuosien kokemus. Kuitenkin Jumala sana on sellainen, mitä ei voi muuttaa. Siihen kuuluu parannussaana ja syntinen anteeksiantamisen saarna. Raamatun mukaan myös vanhurskauttamis-, pyhitys- ja seurakuntaoppi ovat kaikki yhtä tärkeitä, niihinkään ei saa tulla muutoksia.

        Hyvä vertaus on, kun sahataan saman mittaisia lautoja ja kun käytetään ensimäistä lautaa aina mallina, niin mitta pysyy samana, mutta jos käytetään viimeeksi sahattua lautaa mallina, niin mitta on jonkin ajan perästä aivan erilainen, kuin alkuperäinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nämä ryhmät ovat myöhemmin hajaantuneet useimmiksi uusiksi ryhmiksi. Tyypillistä näille rymille on ollut muiden ryhmien leimaaminen eriseuroiksi."

        Olisiko metsätokka parempi. Muistaakseni Laestadius käytti sitä sanaa, vai olisiko sitten ollut Raattamaa?

        "Perinteen vaaliminen on hyvin keskeistä ainakin esikoislestadiolaisuudessa.
        Myös esikoisissa korostetaan mielestäni tarpeettoman paljon esikoislestadiolaisia perinteitä. Mutta esikoisissa on terveempi käsitys esim. seurakunnasta. Ja nuorempi puhujapolvi on opillisesti rakentuneempaa. Kun liikkeeseen kuuluu vielä hyvin paljon vanhoja henkilöitä joille perinne on hyvin merkittävä, niin näillä nyt mennään toistaiseksi."

        Kyllä se vihollinen käyttää monia konsteja saadakseen ihmisiä petettyä. Se onkin tuhan juonten konstimestari ja sillä on tuhhansien vuosien kokemus. Kuitenkin Jumala sana on sellainen, mitä ei voi muuttaa. Siihen kuuluu parannussaana ja syntinen anteeksiantamisen saarna. Raamatun mukaan myös vanhurskauttamis-, pyhitys- ja seurakuntaoppi ovat kaikki yhtä tärkeitä, niihinkään ei saa tulla muutoksia.

        Hyvä vertaus on, kun sahataan saman mittaisia lautoja ja kun käytetään ensimäistä lautaa aina mallina, niin mitta pysyy samana, mutta jos käytetään viimeeksi sahattua lautaa mallina, niin mitta on jonkin ajan perästä aivan erilainen, kuin alkuperäinen.

        Uskontohuijareiden pillin mukaan maailma tanssii: Jeesus, Leevi, Muhammed, Niilo jne..

        Uskonnollinen manipulointi on näille narsisteille suurinta itsetyydytystä.


    • Anonyymi

      Raamattu ei missään kehoita jumittumaan johonkin lestadiukseen eikä kehenkään ohimenevään ihmisen käsityksiin, vaan kaikki tulisi katsoa Raamatusta mitä Apostolit opettavat ja mikä on mitäkin.

      sehän on hullua aina vaan vuosikymmenestä toiseen kaluta vanhoja homeisia leipiä vaikka uutta leipää saisi joka päivä !

      • Anonyymi

        "sehän on hullua aina vaan vuosikymmenestä toiseen kaluta vanhoja homeisia leipiä vaikka uutta leipää saisi joka päivä !"

        Jeesus käski koota muruja, ettei mikään mene hukkaan. Viidestä leivästä ja kahdesta kalasta jäi kaksitoista korillista muruja, vaikka viisituhatta miestä oli syönyt. Nämä kaksitoista korillista on kahdentoista apostolin oppi, eli täydellinen Jumalan sana, josta ei voi jättää mitään pois. Laestadius käski myös koota muruja ensimmäisestä kristillisyydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "sehän on hullua aina vaan vuosikymmenestä toiseen kaluta vanhoja homeisia leipiä vaikka uutta leipää saisi joka päivä !"

        Jeesus käski koota muruja, ettei mikään mene hukkaan. Viidestä leivästä ja kahdesta kalasta jäi kaksitoista korillista muruja, vaikka viisituhatta miestä oli syönyt. Nämä kaksitoista korillista on kahdentoista apostolin oppi, eli täydellinen Jumalan sana, josta ei voi jättää mitään pois. Laestadius käski myös koota muruja ensimmäisestä kristillisyydestä.

        älä hyvä immeinen höpötä tuollaista joka ei liity mitenkään mihinkään aiheessa.

        hohoijaa miksi viljelette tuollaista omituista sivuunvetämistä...käski koot amuruja.. ja tuo kahdentoista apostolin oppi vakkasista on taa sniitä lestahömpötyksiä jonkn saarnamiehen keksintöjä joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa.

        mutta jos se hengellinen elämä mene e murujen kokoamisessa ehjän leivän vieressä niin siitä vaan seuraavat sata vuotta.


      • Anonyymi

        "Raamattu ei missään kehoita jumittumaan johonkin lestadiukseen eikä kehenkään ohimenevään ihmisen käsityksiin, vaan kaikki tulisi katsoa Raamatusta mitä Apostolit opettavat ja mikä on mitäkin.
        sehän on hullua aina vaan vuosikymmenestä toiseen kaluta vanhoja homeisia leipiä vaikka uutta leipää saisi joka päivä ! "

        Apostolien opetukset ovat vanhempia, kuin Laestadiuksen opetukset. Hänelläkään ei ollut omia opetuksia, vaan hän puhui, opetti ja toimi raamatun mukaan. Hän oli luterilaisen kirkon pappi ja hän opetti myös niin kuin Luther. Hän ei kuitenkaan toiminut niin, kuin edelliset papit olivat toimineet ja sai aikaan muutoksia seurakunnassa. Viinakauppiaat kaatoivat viinansa maahan, varkaat toivat varastetun tavaran takaisin, riitaiset pariskunnat sopivat, juopot raitistuivat jne. Hän sai myös vihat päälleensä, kuten sai Jeesus, apostolit ja Luther. Niin saivat myös heidän seuraajansa silloin ja vielä tähän päivään asti. Rietas ei salli elävää uskoa, se on vihainen sille. Jeesus kuitenkin ennustaa tästä, kun hän sanoo, että iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa, sillä näin he vainosivat profeetoita, jotka teidän edellänne olivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Raamattu ei missään kehoita jumittumaan johonkin lestadiukseen eikä kehenkään ohimenevään ihmisen käsityksiin, vaan kaikki tulisi katsoa Raamatusta mitä Apostolit opettavat ja mikä on mitäkin.
        sehän on hullua aina vaan vuosikymmenestä toiseen kaluta vanhoja homeisia leipiä vaikka uutta leipää saisi joka päivä ! "

        Apostolien opetukset ovat vanhempia, kuin Laestadiuksen opetukset. Hänelläkään ei ollut omia opetuksia, vaan hän puhui, opetti ja toimi raamatun mukaan. Hän oli luterilaisen kirkon pappi ja hän opetti myös niin kuin Luther. Hän ei kuitenkaan toiminut niin, kuin edelliset papit olivat toimineet ja sai aikaan muutoksia seurakunnassa. Viinakauppiaat kaatoivat viinansa maahan, varkaat toivat varastetun tavaran takaisin, riitaiset pariskunnat sopivat, juopot raitistuivat jne. Hän sai myös vihat päälleensä, kuten sai Jeesus, apostolit ja Luther. Niin saivat myös heidän seuraajansa silloin ja vielä tähän päivään asti. Rietas ei salli elävää uskoa, se on vihainen sille. Jeesus kuitenkin ennustaa tästä, kun hän sanoo, että iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa, sillä näin he vainosivat profeetoita, jotka teidän edellänne olivat.

        Näin se on!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se on!

        Tuo on erittäin suppean esikoislestadiolaisen opetuksen, sitä voisi jopa luonnehtia aivopesuksi, joillekin luoma käsitys. Kirjoittaessasi kommentin ”Näin se on!” tunnustauduit ”elävän kristillisyyden” sokeaksi kannattajaksi. Hyvä niin.


    • Anonyymi

      Perinne elää ja perinne tuo monille ns. elämää. Nykyisin lestadiolaisuus eri muodoissaan kuljettaa mukanaan vahvaa perinnettä - uskon saarnan lisäksi.
      itse ajattelin, kun esikoisuus syntyi, että Hengen palo sen synnytti. Niin varmaan olikin, mutta perinteen voima on ollut niin suuri. Niin suuri, että esikoisuus on nyt 4-väripainos esikoislestadiolaisuudesta, kuten Armon sana on Rauhan siteestä. Samoin seuratoiminta on yhden suhde yhteen esikoislestadiolaisten seuroista ja nyt näyttää siltä, että ehtolliskäytäntökin on menossa siihen suuntaan.
      Perinteen vaaliminen ei ole pelkästään sitä mitä kuvitellaan olleen sata vuotta tai sataviisikymmentä vuotta sitten, vaan ihan nykyhistorian plagioimista - "lapsuuden kodin" ulkoisten tapojen noudattamista.
      Me haluamme rukoilla nuorten saarnaajien puolesta, etteivät kangistu ja jää menneisyyden vankilaan vaan, että Henki tekisi heidät vapaiksi julistamaan Jumalan Sanaa.

      • Mieleeni tulee hetki, kun porukka oli lähdössä Esikoisuuden perstamiskokoukseen. Sanoin jollekkin veljelle siinä: Olette menossa suorittamaan mahdotonta tehtävää, mutta jos Herra on mukana niin se voi onistua. Yksi johtoajatushan oli se, että kirkkosuhdetta ei muuteta, muuten jatketaan suurinpiirtein samalla linjalla, koska muuten alkuperäisyyden tuoksua ei voi säilyttää.

        Toinen linja oli tietysti se, että nyt tehdään täysiremontti ja kaikki tulee uudeksi. Täysremontti olisi varmasti häätänyt vanhempaa väkeä takaisin Esikoislestadiolaisuuteen silläkin uhalla, että suhde kirkkoon muuttuu.

        Mielestäni perinteestä voidaan säilyttää kaikki se mikä ei mitätöi Raamatun sanaa. Toisaalta voidaan päästää kaikki se minkä päästämisestä Raamattu ei kiellä eikä tule esteeksi.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Mieleeni tulee hetki, kun porukka oli lähdössä Esikoisuuden perstamiskokoukseen. Sanoin jollekkin veljelle siinä: Olette menossa suorittamaan mahdotonta tehtävää, mutta jos Herra on mukana niin se voi onistua. Yksi johtoajatushan oli se, että kirkkosuhdetta ei muuteta, muuten jatketaan suurinpiirtein samalla linjalla, koska muuten alkuperäisyyden tuoksua ei voi säilyttää.

        Toinen linja oli tietysti se, että nyt tehdään täysiremontti ja kaikki tulee uudeksi. Täysremontti olisi varmasti häätänyt vanhempaa väkeä takaisin Esikoislestadiolaisuuteen silläkin uhalla, että suhde kirkkoon muuttuu.

        Mielestäni perinteestä voidaan säilyttää kaikki se mikä ei mitätöi Raamatun sanaa. Toisaalta voidaan päästää kaikki se minkä päästämisestä Raamattu ei kiellä eikä tule esteeksi.

        Miten perinteissä elävä voisi tehdä kaikesta uutta kun ei uudesta paljoa mitään tiedä, ei edes mikä on uutta ja mikä vanhaa.

        eilen perkkasin perunamaata.

        peruna siinä kasvaa kovasti ja siinä kyljessä iso saviheinä kasvaa myös kovasti.

        jos päästän sen saviheinän kovin isoksi ja sitten nykäsen irti se rikkoo puoli penkkiä, jos taas en nykäse se estää kunnon sadon pääasiasta eli perunasta jota olisi tarkoitus viljellä.

        mitä teen.... otan opikseni enkäpäästä rikkaruohoja liian pitkälle kasvamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten perinteissä elävä voisi tehdä kaikesta uutta kun ei uudesta paljoa mitään tiedä, ei edes mikä on uutta ja mikä vanhaa.

        eilen perkkasin perunamaata.

        peruna siinä kasvaa kovasti ja siinä kyljessä iso saviheinä kasvaa myös kovasti.

        jos päästän sen saviheinän kovin isoksi ja sitten nykäsen irti se rikkoo puoli penkkiä, jos taas en nykäse se estää kunnon sadon pääasiasta eli perunasta jota olisi tarkoitus viljellä.

        mitä teen.... otan opikseni enkäpäästä rikkaruohoja liian pitkälle kasvamaan.

        Juu ole tarkkana vaan kuin porkkana, tai miksipä ei, kuin peruna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ole tarkkana vaan kuin porkkana, tai miksipä ei, kuin peruna.

        niinpä saviheinää ei line monessakaan ruokapöydässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten perinteissä elävä voisi tehdä kaikesta uutta kun ei uudesta paljoa mitään tiedä, ei edes mikä on uutta ja mikä vanhaa.

        eilen perkkasin perunamaata.

        peruna siinä kasvaa kovasti ja siinä kyljessä iso saviheinä kasvaa myös kovasti.

        jos päästän sen saviheinän kovin isoksi ja sitten nykäsen irti se rikkoo puoli penkkiä, jos taas en nykäse se estää kunnon sadon pääasiasta eli perunasta jota olisi tarkoitus viljellä.

        mitä teen.... otan opikseni enkäpäästä rikkaruohoja liian pitkälle kasvamaan.

        Multaa eli mullita penkit ajoissa, vaikka useamman kerran. Eikä se ole se ja sama miten sen multauksen tekee.. Peruna tarvitsee myös 20 mm vettä viikossa hyvin kasvaakseen, voi saada sen myös pohjavedestä, jos on ihanteellinen kasvupaikka. Peruna tarvitsee hyvän sadon kasvattaakseen myöskin oikeanlaisen lannoituksen ja oikeanlaisen maaperän.

        Mitä tuo nyt sitten on liitettävissä...... monellakin tavalla voisi selitellä. niten liittyy aiheeseen.


      • vihne kirjoitti:

        Mieleeni tulee hetki, kun porukka oli lähdössä Esikoisuuden perstamiskokoukseen. Sanoin jollekkin veljelle siinä: Olette menossa suorittamaan mahdotonta tehtävää, mutta jos Herra on mukana niin se voi onistua. Yksi johtoajatushan oli se, että kirkkosuhdetta ei muuteta, muuten jatketaan suurinpiirtein samalla linjalla, koska muuten alkuperäisyyden tuoksua ei voi säilyttää.

        Toinen linja oli tietysti se, että nyt tehdään täysiremontti ja kaikki tulee uudeksi. Täysremontti olisi varmasti häätänyt vanhempaa väkeä takaisin Esikoislestadiolaisuuteen silläkin uhalla, että suhde kirkkoon muuttuu.

        Mielestäni perinteestä voidaan säilyttää kaikki se mikä ei mitätöi Raamatun sanaa. Toisaalta voidaan päästää kaikki se minkä päästämisestä Raamattu ei kiellä eikä tule esteeksi.

        vihne Tänään 16:33

        Näin on.


      • Anonyymi

        "esikoisuus syntyi, että Hengen palo sen synnytti."

        Minä kun olen luullut, että se oli vihan liekki, joka paloi kristillisyyttä ja sen vanhimpia vastaan. Viha parannnussaarnaa ja parannussaarnaajia kohtaan. Miksi näin? Koska rakkaus oli kasvanut niin suureksi maailmaa, sen syntielämää ja kuollutta kirkkoa kohtaan. Mistä se johtuun. Seurakuntaan oli tullut pahoja työntekijöitä lammasten vaatteissa. He ontoivat synnille luvan omalla tottelemattomuudellaan ja saarnaamalla kuten kirkossa vain armoa, mutta ei Jeesuksen käskyn mukaista parannussaarnaa. Ei ihme, sillä he olivat käyneet hakemassa oppinsa kirkosta, jossa heidät oli vihitty diakoneiksi.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Mieleeni tulee hetki, kun porukka oli lähdössä Esikoisuuden perstamiskokoukseen. Sanoin jollekkin veljelle siinä: Olette menossa suorittamaan mahdotonta tehtävää, mutta jos Herra on mukana niin se voi onistua. Yksi johtoajatushan oli se, että kirkkosuhdetta ei muuteta, muuten jatketaan suurinpiirtein samalla linjalla, koska muuten alkuperäisyyden tuoksua ei voi säilyttää.

        Toinen linja oli tietysti se, että nyt tehdään täysiremontti ja kaikki tulee uudeksi. Täysremontti olisi varmasti häätänyt vanhempaa väkeä takaisin Esikoislestadiolaisuuteen silläkin uhalla, että suhde kirkkoon muuttuu.

        Mielestäni perinteestä voidaan säilyttää kaikki se mikä ei mitätöi Raamatun sanaa. Toisaalta voidaan päästää kaikki se minkä päästämisestä Raamattu ei kiellä eikä tule esteeksi.

        "Täysremontti olisi varmasti häätänyt vanhempaa väkeä takaisin Esikoislestadiolaisuuteen silläkin uhalla, että suhde kirkkoon muuttuu."

        Suhde kirkkoon ei olisi muuttunut niin radikaalisti, ellei nämä juudakset, eli esikoisuuden perustajat olisi menneet pappien ja piispojen tykö. He saivat aikaan sen, ettei meille anneta seurakunnan tiloja seuroja varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "esikoisuus syntyi, että Hengen palo sen synnytti."

        Minä kun olen luullut, että se oli vihan liekki, joka paloi kristillisyyttä ja sen vanhimpia vastaan. Viha parannnussaarnaa ja parannussaarnaajia kohtaan. Miksi näin? Koska rakkaus oli kasvanut niin suureksi maailmaa, sen syntielämää ja kuollutta kirkkoa kohtaan. Mistä se johtuun. Seurakuntaan oli tullut pahoja työntekijöitä lammasten vaatteissa. He ontoivat synnille luvan omalla tottelemattomuudellaan ja saarnaamalla kuten kirkossa vain armoa, mutta ei Jeesuksen käskyn mukaista parannussaarnaa. Ei ihme, sillä he olivat käyneet hakemassa oppinsa kirkosta, jossa heidät oli vihitty diakoneiksi.

        Noin varmAsti olet kuullut. Mieti nyt ihan vaan uudestaan mikähän on esikoislestadiolaisilla saarnaajilla motiivina puhua tuollaisia. Vihan liekki?

        Mieti edes hetki sitä asiaa, missä se viha asuu. Ja mihin kohdistuu.


    • No, Israelin valtio jakautui kahtia tuli Juuda ja Israel. Jerusalemissa oli kaikkien pitänyt käydä kerran vuodessa. Kun Jerusalem jäi Juudan puolelle, niin pidettiin sopimattomana mennä sinne ja tuoda vieraita vaikutteita Israeliin. Tehtiin keksintö. Laitetaan kaksi pyhää paikkaa, jotka varmasti korvaavat yhden Jerusalemin, mutta mitä sinne laitettiin? Joku muisti vanhan jutun ja valmistettiin kaksi kultaista vasikkaa. Kukaan ei sattunut muistamaan mitä se vasikka toi yhtenäiselle kansalle erämaassa, paljon kiusoja!

    • Anonyymi

      Perinteestä, ja sen vaalimisesta tuli vielä mieleeni, että Lutherin aikanakin perinne oli aika voimakkaasti esillä. Toiset halusivat muutoksia nopeasti esim. ns. "kuvanraastajat" ja toiset halusivat muutoksia vähän rauhallisempaan tahtiin. Luther itse oli usein rauhallisempien ulkoisten asioiden muutoksen kannalla. Eräs esimerkki jota en ihan sanatarkkaan muista, mutta meni jotenkin näin: eräällä paikkakunnalla entiset munkit olisivat halunneet palvelutyössään jättää munkinkaavut naulakkoon, mutta kirkon johto ei sitä sallinut. Luther rauhoitteli munkkeja ja sanoi, että pukekaa vaikka seitsemän munkinkaapua päällekäin, jos saatte saarnata Jumalan Sanaa. Ulkoinen asu ja muoto ei sittenkään ole se tärkein, vaan se, että Jumalan Sana saarnataan puhtaana. Jumalan kiitos, sitä saamme kuulla.

      • Anonyymi

        Lutherko oli mielestäsi se, jota pitää seurata? Vai sitä Jumalan sanaa, jota hänkin tutkisteli Raamatusta?

        Jotkut hölmöimmät ovat kiinnittäneet uskonsa vain ja ainostaaan Laestadiukseen ja hänen saarnakarttoihinsa. Voi heitä poloisia.


      • Anonyymi

        Mistä sitä saatte kuulla, kerro sen paikan osoite niin menen kuuntelemaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sitä saatte kuulla, kerro sen paikan osoite niin menen kuuntelemaan?

        Jos porukka alkaisi nyt suosittelemaan osoitteita, kirjoa voisi olla. Jokaisesta voisi pahalla tahdolla sanoa, että on lahkohenkinen ja vetää toisia eksytykseen. Siksi ainakaan minä en suosittele mitään vaan sanon: Katsele ympärillesi, kuuntele vaikkapa eri seurakuntien live-lähetyksiä. Nyt on herkullinen tarjonta omalta kotisohvalta kurkata kaikenlaisiin paikkoihin. Jos teet sen rukoillen johdatusta, niin varmasti paikka löytyy. Yksi varoituksen sana; Älä tartu heti yhteen, vaan ktso muutama ja mene sitten paikanpäälle kuulemaan mitä omalle väelle julistetaan, koska nämä livet ovat kuin näyteikkuna, houkuttelevaksi koristettu useasti. Otetaan vertaus: Kun narsisti kosiskelee sinua, ei hän koskaan tuo sitä esille siinä vaiheessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lutherko oli mielestäsi se, jota pitää seurata? Vai sitä Jumalan sanaa, jota hänkin tutkisteli Raamatusta?

        Jotkut hölmöimmät ovat kiinnittäneet uskonsa vain ja ainostaaan Laestadiukseen ja hänen saarnakarttoihinsa. Voi heitä poloisia.

        Olisimme kaikki paavin pimeydessä ilman Lutheria. Hän myös käänsi raamatun kansankielelle.

        Vielä poloisempia ovat ne, jotka eivät pidä sitä Jumalan sanana, jota Laestadius on saarnannut. Kyllä niissä kiinnitetään usko Kristukseen ja hänen lunastustyöhön, eikä ihmisiin.

        Raamattu on kirja, jonka pyhät Jumalan ihmiset ovat kirjoittaneet, vaikutettuna Pyhältä Hengeltä. Se henki on myös ainoa, minkä kautta sitä voidaan selittää. Luther ja Laestadius ovat olleet etsikkoaikojensa ensimmäiset työntekijät, joille Jumala on antanut suuret lahjat selittää raamattua. Luther on saarnannnut enemmän paavin pimeyttä vastaan ja Laestadius taas maailman rakkautta ja kuollutta uskoa vastaan, eli kumpikin sitä, mikä on ollut vaikuttavainen heidän aikanaan.

        En tiedä ketään kuka kiinnittäisi uskonsa kuitenkaan Laestadiukseen tai hänen saarnoihinsa, Tärvitaan myös suullinen saarna, mikä on tälle ajalle sopivaa. Saarnataan siitä, mistä Pyhä Henki kirkastaa, Varoitetaan siitä, mistä vihollin tänä aika hyökkää.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Jos porukka alkaisi nyt suosittelemaan osoitteita, kirjoa voisi olla. Jokaisesta voisi pahalla tahdolla sanoa, että on lahkohenkinen ja vetää toisia eksytykseen. Siksi ainakaan minä en suosittele mitään vaan sanon: Katsele ympärillesi, kuuntele vaikkapa eri seurakuntien live-lähetyksiä. Nyt on herkullinen tarjonta omalta kotisohvalta kurkata kaikenlaisiin paikkoihin. Jos teet sen rukoillen johdatusta, niin varmasti paikka löytyy. Yksi varoituksen sana; Älä tartu heti yhteen, vaan ktso muutama ja mene sitten paikanpäälle kuulemaan mitä omalle väelle julistetaan, koska nämä livet ovat kuin näyteikkuna, houkuttelevaksi koristettu useasti. Otetaan vertaus: Kun narsisti kosiskelee sinua, ei hän koskaan tuo sitä esille siinä vaiheessa.

        On kuitenkin vain yksi lammashuone. Siitä kyllä jopa esikoisetkin selittävät, ettei siellä ole ruokaa ja lampaat ovat siellä vain yötä. Jeesus kuitenkin sanoo:

        9. Minä olen ovi: jos joku minun kauttani menee sisälle, se tulee autuaaksi, ja menee sisälle ja ulos, ja löytää laitumen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kuitenkin vain yksi lammashuone. Siitä kyllä jopa esikoisetkin selittävät, ettei siellä ole ruokaa ja lampaat ovat siellä vain yötä. Jeesus kuitenkin sanoo:

        9. Minä olen ovi: jos joku minun kauttani menee sisälle, se tulee autuaaksi, ja menee sisälle ja ulos, ja löytää laitumen.

        Jeesus on ovi.
        Abradacabra, se ei olekaan mikään seurahuoneen ovi, vaan usko Kristukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisimme kaikki paavin pimeydessä ilman Lutheria. Hän myös käänsi raamatun kansankielelle.

        Vielä poloisempia ovat ne, jotka eivät pidä sitä Jumalan sanana, jota Laestadius on saarnannut. Kyllä niissä kiinnitetään usko Kristukseen ja hänen lunastustyöhön, eikä ihmisiin.

        Raamattu on kirja, jonka pyhät Jumalan ihmiset ovat kirjoittaneet, vaikutettuna Pyhältä Hengeltä. Se henki on myös ainoa, minkä kautta sitä voidaan selittää. Luther ja Laestadius ovat olleet etsikkoaikojensa ensimmäiset työntekijät, joille Jumala on antanut suuret lahjat selittää raamattua. Luther on saarnannnut enemmän paavin pimeyttä vastaan ja Laestadius taas maailman rakkautta ja kuollutta uskoa vastaan, eli kumpikin sitä, mikä on ollut vaikuttavainen heidän aikanaan.

        En tiedä ketään kuka kiinnittäisi uskonsa kuitenkaan Laestadiukseen tai hänen saarnoihinsa, Tärvitaan myös suullinen saarna, mikä on tälle ajalle sopivaa. Saarnataan siitä, mistä Pyhä Henki kirkastaa, Varoitetaan siitä, mistä vihollin tänä aika hyökkää.

        Tunnetkos sinä sellaisia, jotka ovat kiinnittäneet uskonsa yhdistykseen nimeltä Esikoislestadiolaiset ry sen yhdistyksen seuroissa saarnattuun suulliseen saarnaan? Uskovat siihen , että vain kyseisessä yhdistyksessä on Pyhä Henki valmistelemattomia saarnoja johdattelemassa ja vain he siinä yhdistyksessä kykenevät ymmärtämään mitä Raamatun teksit tarkoittavat.

        Onhan hävytön väite, että joku yhdistys omistaisi yksinoikeuden Pyhän Hengen vaikutukselle. Luulisi jokaisen sen verran ymmärtävän, eikä lähtevän sellaiseen mukaan.

        Toisaalta kyllä ymmärrän sen, että jos lapsesta asti on sellaiseen opetettu, niin voi siihen uskoa. Ja siihenhän se perustuukin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnetkos sinä sellaisia, jotka ovat kiinnittäneet uskonsa yhdistykseen nimeltä Esikoislestadiolaiset ry sen yhdistyksen seuroissa saarnattuun suulliseen saarnaan? Uskovat siihen , että vain kyseisessä yhdistyksessä on Pyhä Henki valmistelemattomia saarnoja johdattelemassa ja vain he siinä yhdistyksessä kykenevät ymmärtämään mitä Raamatun teksit tarkoittavat.

        Onhan hävytön väite, että joku yhdistys omistaisi yksinoikeuden Pyhän Hengen vaikutukselle. Luulisi jokaisen sen verran ymmärtävän, eikä lähtevän sellaiseen mukaan.

        Toisaalta kyllä ymmärrän sen, että jos lapsesta asti on sellaiseen opetettu, niin voi siihen uskoa. Ja siihenhän se perustuukin.

        "Tunnetkos sinä sellaisia, jotka ovat kiinnittäneet uskonsa yhdistykseen nimeltä Esikoislestadiolaiset ry sen yhdistyksen seuroissa saarnattuun suulliseen saarnaan? Uskovat siihen , että vain kyseisessä yhdistyksessä on Pyhä Henki valmistelemattomia saarnoja johdattelemassa ja vain he siinä yhdistyksessä kykenevät ymmärtämään mitä Raamatun teksit tarkoittavat."

        En, tämä on hävytön väite, niinkuin monet muutkin, joita esikoislestadiolaisuudesta kerrotaan aivan totena. Jeesus sanookin:

        11. Autuaat olette te, kuin he pilkkaavat ja vainoovat teitä, ja puhuvat kaikkinaista pahuutta teitä vastaan, valhetellen minun tähteni.

        Tämä on kahdeksas autuaallisen tilan tuntomerkki. Myös kaikki seitsemän muuta on kristityn koettava useamman kerran, ei vain matkan alussa:

        3. Autuaat ovat hengellisesti vaivaiset; sillä heidän on taivaan valtakunta.
        4. Autuaat ovat murheelliset; sillä he saavat lohdutuksen.
        5. Autuaat ovat siviät; sillä he saavat maan periä.
        6. Autuaat ovat, jotka isoovat ja janoovat vanhurskautta; sillä he ravitaan.
        7. Autuaat ovat laupiaat; sillä he saavat laupiuden.
        8. Autuaat ovat puhtaat sydämestä; sillä he saavat nähdä Jumalan.
        9. Autuaat ovat rauhan tekiät; sillä ne pitää Jumalan pojiksi kutsuttaman.

        Pyhän Hengen vaikutuspiiri on mittaamaton. Minkään seurakunnan nimi tai seurakuntaan kuulumattomuus ei pelasta. Kyllä se on Kristuksen lunastustyö, jonka kautta pelastutaan. Mutta Jeesus sanoo, että vain harvat ottavat sen vastaan. He eivät jostakin syystä voi mennä ahtaasta portista sisälle. Onko esteenä sitten oma viisaus, oma vanhurskaus, synnin rakkaus tai mikä lie.

        Jeesus on perustanut yhden seurakunnan, johon on jättänyt Pyhän Hengen ja syntien anteeksiantamisen vallan ja sen kautta syntyy elävä usko joka myös näkyy rauhan tekemisessä, mutta ei riidan haastamisessa ja pilkkaamisessa.

        Tiedän että tämän uskon kautta monet ovat saaneet siirtyä kunniaan ilolla. Tiedän myös tapauksia muista uskonnoista, joiden usko ei ole kestänyt kuolemassa.


    • Anonyymi

      Sanoisin kuitenkin, että jokainen uskon Herraan Jeesukseen saanut kertoo muillekin mistä sen on saanut. Vähän sama tilanne, kun joku asiakas kertoo saamastaan palvelusta toisillekin. Itse olen saanut hengellisen kodin Esikoiset ry:n parissa, muuta kuuntelen ja luen Sanaa myös aika avoimesti, sillä lampaat kuulevat Hänen äänensä, eivät he muukalaista seuraa. Suosittelen erästä ohjelmaa Alfa-tv:ssä "Kosketuskohta" se antaa erinomaista sielunhoitoa by Charles Stanley.
      Me tarvitsemme myös uskovia ystäviä - Sanan kuulon lisäksi - siksi on hyvä löytää seurakunta, jossa Jumala itsekutakin hoitaa. Kolkuttakaa niin teille avataan, anokaa niin teille annetaan - sanoo Jeesus. Itse tiedän, että joskus joutuu odottamaan, mutta Jumala ei petä eikä hylkää.

      • Eikö se kaikille uskoville ole tullut Jumalalta lahjana. Opetusta voivat antaa monetkin porukat.


      • Anonyymi

        Jeesus hyväksyy minut, en tarvitse ihmisten hyväksyntää. Jeesus hyväksyy minut sellaisena kuin olen, se riittää ja on paljonkin ylitse sen astian mitä osaan edes ajatella, kukkuroilleen täytetty ja ylikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus hyväksyy minut, en tarvitse ihmisten hyväksyntää. Jeesus hyväksyy minut sellaisena kuin olen, se riittää ja on paljonkin ylitse sen astian mitä osaan edes ajatella, kukkuroilleen täytetty ja ylikin.

        Mistä sen tiedät? Onko Jeesus itse ilmestynyt sinulle? Vai niin! Paavalille hän ilmestyi, mutta ei antanut syntejä anteeksi. Hän oli perustanut seurakunnan, johon oli antanut syntien anteeksiantamisen vallan. Hän lähetti Ananiaan Paavalin luo, jonka kautta Paavali sai näkönsä ja syntinsä anteeksi.

        Paavalikin luuli olevansa oikea uskovainen, kun vainosi kristityitä ja otti niitä kiinni. Jeesus kuitenkin otti hänet kiinni ja hänestä tuli valittu ase Kristuksen seurakunnan työhön. Hänen kauttaa kristillisyys levisi pakanoiden keskuuteen, myös Eurooppaan asti.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Eikö se kaikille uskoville ole tullut Jumalalta lahjana. Opetusta voivat antaa monetkin porukat.

        Opettavatko nämä porukat kaikki niin, että usko saadaan suoraan Jumalalta ja he vain opettavat? Mitä he opettavat?

        Opettavatko he, että tuhlaajapojan vertauksessa tämä nuorempi poika sai uskon silloin kun Isä juoksi vastaa, lankesi hänen kaulaansa ja antoi hänelle suuta? Poika oli silloin vielä tiellä. Olivako ne näkymättömiä palvelijoita, jotka vaatettivat hänet, täppoivat syötetyn vasikan, iloisivat ja riemuitsivat? Vai mitä tässä tapahtui?

        Entä ryöväreiltä haavoitettu, mihin majaan hänet vietiin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sen tiedät? Onko Jeesus itse ilmestynyt sinulle? Vai niin! Paavalille hän ilmestyi, mutta ei antanut syntejä anteeksi. Hän oli perustanut seurakunnan, johon oli antanut syntien anteeksiantamisen vallan. Hän lähetti Ananiaan Paavalin luo, jonka kautta Paavali sai näkönsä ja syntinsä anteeksi.

        Paavalikin luuli olevansa oikea uskovainen, kun vainosi kristityitä ja otti niitä kiinni. Jeesus kuitenkin otti hänet kiinni ja hänestä tuli valittu ase Kristuksen seurakunnan työhön. Hänen kauttaa kristillisyys levisi pakanoiden keskuuteen, myös Eurooppaan asti.

        Selventävä kysymys: Kuka nyt vainoaa ja ketä, kun Paavalin eli Sauluksen syntiä pidetään esillä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opettavatko nämä porukat kaikki niin, että usko saadaan suoraan Jumalalta ja he vain opettavat? Mitä he opettavat?

        Opettavatko he, että tuhlaajapojan vertauksessa tämä nuorempi poika sai uskon silloin kun Isä juoksi vastaa, lankesi hänen kaulaansa ja antoi hänelle suuta? Poika oli silloin vielä tiellä. Olivako ne näkymättömiä palvelijoita, jotka vaatettivat hänet, täppoivat syötetyn vasikan, iloisivat ja riemuitsivat? Vai mitä tässä tapahtui?

        Entä ryöväreiltä haavoitettu, mihin majaan hänet vietiin?

        Nuorempi poika lankesi syntiin, mutta sai armon palata takaisin isän kotiin, siis langennut kristitty.
        Ryöväreitä haavoitettu vietiin sinne, missä katuva saa synnit anteeksi.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Selventävä kysymys: Kuka nyt vainoaa ja ketä, kun Paavalin eli Sauluksen syntiä pidetään esillä?

        Ei Paavalin syntejä, mitä hän Sauluksena teki pidetä esillä, vaan sitä mistä hän sai avun, ei suoraan Jeesukselta, vaan seurakunnasta.

        Tuli myös esille se sokeus mikä Sauluksella oli, kun luuli olevansa oikeassa, kun vainosi kristityitä. Oli jo vartioimassa niiden vaatteita, jotka kivittivät ensimmäisen marttyyrin. Sama sokeus on niillä, jotka täällä pilkkaavat esikoislestadiolaisuutta ja puhuvat siitä valheita, eli omia mielikuvituksiaan ja toisilta kuultuja valheita lisäten siihen vielä omiaan.


    • Anonyymi

      Usko saadaan Jumalalta - niin minäkin sen uskon, mutta en voi ja enkä osaa suositella sellaista seurakuntaa jota en tunne. Mielestäni olen välinpitämätön ja tunteeton, jos tiedän jonkun tarvitsevan jotakin ja tiedän mistä sitä saa, mutta neuvoni on, että niitä on maailma täynnä - mene etsimään.
      Se voi olla osa Jumalan johdatusta, että kerromme mistä minä olen uskon löytänyt.

      • Oman taustansa voi kertoa, mutta sokeripalalla houkutteleminen ei kuulu, koska meidän on kuitenkin luotettava Pyhän Hnegen johdatukseen jokaisen vilpittömästi pelastusta etsivän kohdalla.


      • Anonyymi

        Sinut löydettiin, olit missä olit, Jeesus tuli pelastamaan sinua. Usko Kristukseen on maailman laajuinen yhteisö, Jeesus on siinä totinen viinipuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinut löydettiin, olit missä olit, Jeesus tuli pelastamaan sinua. Usko Kristukseen on maailman laajuinen yhteisö, Jeesus on siinä totinen viinipuu.

        "Usko Kristukseen on maailman laajuinen yhteisö"

        Kyllä, siihen kuuluu myös perkeleet:

        19. Sinä uskot, että yksi Jumala on, sen sinä oikein teet; perkeleet myös sen uskovat ja vapisevat.

        "Usko Kristukseen on maailman laajuinen yhteisö, Jeesus on siinä totinen viinipuu."

        Näinkö raamattu opettaa? Jeesus sanoo olevansa totinen viinipuu, mutta hän sanoo, että te olette oksat. Jumala on viinitarhuri ja leikkaa ne oksat, jotka eivät tuota hedelmää. Jaakob jatkaa:

        20. Mutta tahdotkos tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman töitä kuollut on?
        21. Eikö Abraham, meidän isämme, töiden kautta vanhurskautetuksi osoitettu, kuin hän poikansa Isaakin alttarille uhrasi?
        22. Näetkös, että usko on myös vaikuttanut hänen töissänsä, ja että usko on töissä täydelliseksi tullut?

        Aikaisemmin hän kirjoittaa:

        20. Mutta tahdotkos tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman töitä kuollut on?
        21. Eikö Abraham, meidän isämme, töiden kautta vanhurskautetuksi osoitettu, kuin hän poikansa Isaakin alttarille uhrasi?
        22. Näetkös, että usko on myös vaikuttanut hänen töissänsä, ja että usko on töissä täydelliseksi tullut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinut löydettiin, olit missä olit, Jeesus tuli pelastamaan sinua. Usko Kristukseen on maailman laajuinen yhteisö, Jeesus on siinä totinen viinipuu.

        Niin, maailmanlaajuisesta pakanoiden seasta Jumala todellakin löytää aina jonkun, nostaa olalle ja vie majaan eli Hänen seurakuntaansa!


    • Anonyymi

      Sokeripala? Mikä on sokeripala kristillisessä julistuksessa tai seurakunnassa?

      • Se on seuraava: Vain meidän kauttamme voi pelastua!


      • Anonyymi

        Tai se että saat tuota ja sitä, mukavia seuravieraita esim, hauskaa yhdessäoloa jne


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Se on seuraava: Vain meidän kauttamme voi pelastua!

        Mielestäni sokeripalakristillisyys on sellaista, jossa puhutaan vain rakkaasta Jeesuksesta ja hyvästä Jumalasta, ei ollenkaan pahasta ihmisestä, eikä vihollisen viettelyksistä. Siellä on paljon soittoa, kaunista kuorolaulua, ylistystä jms.


    • Siotten on vielä toinen: Kun tulet uskoon, niin kaikki ongelmasi poistuvat olet terve ja hyvinvoiva ja tulet varakkaaksi.

      • Anonyymi

        Nuo ovatkin tosi petollisia sokeripaloja. Niitä tarjotaan vieläpä kuorrutusten kera - eikä pelkästään lestadiolaisuudessa vaan sielun vihollinen on aika lähellä siellä missä Jumalan Sanaa julistetaan. Pyydämme Jumalalta varjelusta itsellemme ja toisille.


      • Anonyymi

        Se on kyllä kompastuskivi sanoisin. Kuoppainen polku pikemmin on edessä, taistelu ja kamppailu ennen muuta itsensä kanssa. Sitten tulee matkalla välillä niitä virvoittavia lähteitä, lepohetkiä ja rukousvastauksiakin, ne tulevat kuin hiljainen tuulen henkäys, eikä aina edes henkäys, joskus se on vain, rauha ja hetken lepo.


    • Jumala on kerran ottanut Israelin pappiskanskseen, mutta ei tee sitä toista kertaa, että nimeäisi jonkin kirkon, herätysliikkeen tai kirkkokunnan omakseen. Nimittäin, jos luemme tarkasti Jesajan kirjasta luvun 12, niin havaitsemme siinä ensimmäisen lähetyskäskyn. Miten Isrel kutsumuksensa hoiti? Olemalla sodassa ympäröiviä vihollisiaan vastaan tai sitten mukautumalla pakanallisiin tapoihin. Jumalan rinnalla oli useasti baalit ja aserakarsikot, eli epäjumalanpalvelusta oli rinnalla.

      Julistajien tehtäväksi tulee sanalla vahvistaa omat laumansa jäsenet niin, ettei mene pois tolaltaan, kun näkee tai kuulee jotain muuta. Eikä ala heti mukautua, niinkuin Paavali siitä varoittaa. Kun opn vahva kristityn identiteetti niin ei tarvitse toisenlaista uskovaa kiroilla hereetikkouden takia.

    • Herramme toi herätyksen Esikoislestadiolaisuuteen josku 70-luvulla. Alkoi kuulua ääni, että sisäinen tila sydämessä on ulkoista tärkeämpi eikä ulkoisen perkaaminen tuo rauhaa Jumalan kanssa eikä pelastusvarmuutta. Sehän on kaikille ainakin vanhemmille tuttua miten joku pappa todisti: Tänään olen uskonut koko päivän ja matkaa oli vain muutama päivä jäljellä

      Miten siinä kävi? Samoin kuin kansalle Mooseksen kasvojen hohde! Kansa pelästyi, että tässä nyt pitäisi akaa ihan itse kilvoittelemaan. Parempi, että vain kuunnellaa mitä sanotaan ja tehhään parannusta mistä käsketään. Kun puhdistus tuli tehdyksi, niin voitiin kääntä enemmän maailmasta erilleen, vaikka Jeesus sanoi: Menkää kaikkeen maailmaan.

      Kyllä sinne korpeen saa mennä, mutta se on taas se 40 vuotta, jos Jumala ei armahda.

      • Anonyymi

        "Herramme toi herätyksen Esikoislestadiolaisuuteen josku 70-luvulla. Alkoi kuulua ääni, että sisäinen tila sydämessä on ulkoista tärkeämpi eikä ulkoisen perkaaminen tuo rauhaa Jumalan kanssa eikä pelastusvarmuutta."

        Sanottiin, että usko on sydämessä. Se on tosi. Sydämen uskolla tullaan autuaaksi. Mutta usko näkyy myös ulospäin. Kun astia puhdistuu sisältä, niin ulkopuolikin puhdistuu. Elävää uskoa seuraavat uskon hedelmät ja hedelmistään puu tunnetaan.

        "Sehän on kaikille ainakin vanhemmille tuttua miten joku pappa todisti: Tänään olen uskonut koko päivän ja matkaa oli vain muutama päivä jäljellä"

        Se on tosi. Vihollinen kiusaa elävätuntoisia kristityitä yötä päivää, Ei ole ainostaa joku pappa, vaan useampi ja myös useampi mummo ja nuorempikin kristitty, jotka vihollinen on jättänyt rauhaan muutaman päivän ennen kuolemaa. Omansa vihollinen jättää rauhaan jo aikaisemmin, sillä ei se omiaan kiusaa. Heillä on vahva usko eläessä, mutta kuoleman lähestyessä monien usko loppuu. Samoin kuin ateistien, niin loppuu myös kuolleen uskon tunnustajien usko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Herramme toi herätyksen Esikoislestadiolaisuuteen josku 70-luvulla. Alkoi kuulua ääni, että sisäinen tila sydämessä on ulkoista tärkeämpi eikä ulkoisen perkaaminen tuo rauhaa Jumalan kanssa eikä pelastusvarmuutta."

        Sanottiin, että usko on sydämessä. Se on tosi. Sydämen uskolla tullaan autuaaksi. Mutta usko näkyy myös ulospäin. Kun astia puhdistuu sisältä, niin ulkopuolikin puhdistuu. Elävää uskoa seuraavat uskon hedelmät ja hedelmistään puu tunnetaan.

        "Sehän on kaikille ainakin vanhemmille tuttua miten joku pappa todisti: Tänään olen uskonut koko päivän ja matkaa oli vain muutama päivä jäljellä"

        Se on tosi. Vihollinen kiusaa elävätuntoisia kristityitä yötä päivää, Ei ole ainostaa joku pappa, vaan useampi ja myös useampi mummo ja nuorempikin kristitty, jotka vihollinen on jättänyt rauhaan muutaman päivän ennen kuolemaa. Omansa vihollinen jättää rauhaan jo aikaisemmin, sillä ei se omiaan kiusaa. Heillä on vahva usko eläessä, mutta kuoleman lähestyessä monien usko loppuu. Samoin kuin ateistien, niin loppuu myös kuolleen uskon tunnustajien usko.

        Ilo Herrassa on teidän väkevyytenne? Totta vai tarua? Jos jakuva kiusauksissa pyöriminen on otettu elävän uskon tuntomerkiksi, onko se Raamatullista uskoa? Jeesus sanoi: Tulkaa minun tyköni kaikki kuormien uuvuttamat, minä anna teille levon!


    • Anonyymi

      Niin, ei LLL. Ollut jumala läheskään , vaan ihminen
      kuitenkin hänen saarnojaan luetaan kuin Raamattua. ?
      -

      • Kyllä lukea voi ja niistä jotain oppiakkin, mutta se jatko ei ole oikein: Nyt on kuultu tämän seurapaäivän tai seurojen paras saarna. Silloin ihminen ei usko asuvaan Pyhään Henkeen, että Jumala Kaikkivaltias ei enää voi käyttää täydellä teholla vajvaista ihmisä. Jos saarnaaja on aikonut puhua omasta päästään, silloin sanonta on paikallaan.


      • Anonyymi

        Laestadius selittää raamattua Pyhän Hengen kautta. Raamattu on kuitenkin kirja, ylitse kaikkien muiden kirjojen. Kumpa se olisi vielä ohjenuorana luterilaisessa kirkossa, kuten sen tunnustuskirjojen mukaan pitäisi olla. Siellä on kansan yleisellä mielipiteellä ja setalla suurempi vaikutus, kuin pyhällä raamatulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laestadius selittää raamattua Pyhän Hengen kautta. Raamattu on kuitenkin kirja, ylitse kaikkien muiden kirjojen. Kumpa se olisi vielä ohjenuorana luterilaisessa kirkossa, kuten sen tunnustuskirjojen mukaan pitäisi olla. Siellä on kansan yleisellä mielipiteellä ja setalla suurempi vaikutus, kuin pyhällä raamatulla.

        Sitä me rukoilemme, että kirkoissamme kuuluisi enemmän Raamatun mukaista Jumalan Sanaa. Siitä olemme todella kiitollisia, että on vielä useita pappeja ja pari piispaa, jotka eivät kumarra antikristuksen oppia ja opetusta, joka on kirkossamme aika lailla vallalla. Uskollisten opettajien käsiä tahdomme pitää ylhäällä.
        Teemme todella pahaa työtä sielun vihollisen hyväksi, jos tyrmäämme kaiken kirkkomme sisällä tapahtuvan työn ja opetuksen.
        Raamattu opettaa; 2Kor. 6:14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä me rukoilemme, että kirkoissamme kuuluisi enemmän Raamatun mukaista Jumalan Sanaa. Siitä olemme todella kiitollisia, että on vielä useita pappeja ja pari piispaa, jotka eivät kumarra antikristuksen oppia ja opetusta, joka on kirkossamme aika lailla vallalla. Uskollisten opettajien käsiä tahdomme pitää ylhäällä.
        Teemme todella pahaa työtä sielun vihollisen hyväksi, jos tyrmäämme kaiken kirkkomme sisällä tapahtuvan työn ja opetuksen.
        Raamattu opettaa; 2Kor. 6:14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?

        Monet ovat kuitenkin erotettu, jotka ovat saarnanneet raamattujen mukaan. Kenttäpiispakin joutui vetämään sanansa takaisin. Kirkko ei puollusta papin vaimoakaan, jota syytetään vaikka mistä, kun on lainannut raamattua ja puhunut sen mukaan sen miten uskoo.

        14 Älkäät vetäkö ijestä epäuskoisten kanssa; sillä mitä oikeuden on vääryyden kanssa tekemistä? eli mitä osallisuutta on valkeudella pimeyden kanssa?

        Koska olemme valkeuden lapset, niin mitä meillä on vielä tekemistä pimeässä kirkossa?

        15 Ja mikä sovinto on Kristuksella belialin kanssa? taikka mikä osa on uskovaisella uskottoman kanssa?
        16 Eli kuinka Jumalan templi sopii epäjumalain kanssa? Sillä te olette elävän Jumalan templi, niinkuin Jumala sanoo: minä tahdon heissä asua ja heissä vaeltaa, ja minä tahdon olla heidän Jumalansa, ja heidän pitää oleman minun kansani.
        17 Sentähden paetkaat heidän seastansa ja eroittakaat teitänne, sanoo Herra: ja älkäät saastaiseen ruvetko, ja niin minä korjaan teitä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet ovat kuitenkin erotettu, jotka ovat saarnanneet raamattujen mukaan. Kenttäpiispakin joutui vetämään sanansa takaisin. Kirkko ei puollusta papin vaimoakaan, jota syytetään vaikka mistä, kun on lainannut raamattua ja puhunut sen mukaan sen miten uskoo.

        14 Älkäät vetäkö ijestä epäuskoisten kanssa; sillä mitä oikeuden on vääryyden kanssa tekemistä? eli mitä osallisuutta on valkeudella pimeyden kanssa?

        Koska olemme valkeuden lapset, niin mitä meillä on vielä tekemistä pimeässä kirkossa?

        15 Ja mikä sovinto on Kristuksella belialin kanssa? taikka mikä osa on uskovaisella uskottoman kanssa?
        16 Eli kuinka Jumalan templi sopii epäjumalain kanssa? Sillä te olette elävän Jumalan templi, niinkuin Jumala sanoo: minä tahdon heissä asua ja heissä vaeltaa, ja minä tahdon olla heidän Jumalansa, ja heidän pitää oleman minun kansani.
        17 Sentähden paetkaat heidän seastansa ja eroittakaat teitänne, sanoo Herra: ja älkäät saastaiseen ruvetko, ja niin minä korjaan teitä,

        Jos me olemme valkeuden lapsia, niin meillä on todella paljon tekemistä kirkossa.
        Jos sinä olet pimeässä huoneessa, niin etkö sytytä sinne valoa - vai lähdetkö sieltä pois koska siellä on pimeää vaikka voisit laittaa valot päälle?
        Sinä siis et halua viedä valoa mihinkään tai kenellekään?
        Ketä varten sinä loistat - jos loistat?


    • Anonyymi

      Kyllä jos hengellisessä ympäristössäni aletaan lukea vanhojen saarnoja on aika ottaa paljon välimatkaa.

      Eikö sellainen kerro siitä että joko Jumala taikka kuulijakunta on kuollutta hengeltään ja ymmärrykseltään.

      JOS Jumala on elossa ja JOS Hänellä on yksikin palvelija, Hän antaa tähän päivään tämän päivän manna-annoksen.

      JOS kuulijakunnassa on elossa olevia ihmisiä, he eivät tyydy satavuotiaiseen vajavaisen ihmisen tuottamaan evääseen.

      siinä on lähtötilanne tilanteiden arvioimiseen.

      • Anonyymi

        Jumalan Sana ei muutu sadassa vuodessa eikä koskaan!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan Sana ei muutu sadassa vuodessa eikä koskaan!

        Jumalan sana ei muutu. Miten on sitten se manna, joka tuli taivaasta suoraan päivittäin ravitsemaan. Yhden kerran viikossa sai koota kahden päivän tarpeeksi. Jos sitä yritti säilötä, niin siihen tuli matoja. Kannattaa olla varovainen, ettei kaikkia ihmisen ajatuksia kanonisoitaisi Jumalan sanaksi, koska useasti se on tulkintaa Jumalan sanasta.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Jumalan sana ei muutu. Miten on sitten se manna, joka tuli taivaasta suoraan päivittäin ravitsemaan. Yhden kerran viikossa sai koota kahden päivän tarpeeksi. Jos sitä yritti säilötä, niin siihen tuli matoja. Kannattaa olla varovainen, ettei kaikkia ihmisen ajatuksia kanonisoitaisi Jumalan sanaksi, koska useasti se on tulkintaa Jumalan sanasta.

        Tämä.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Jumalan sana ei muutu. Miten on sitten se manna, joka tuli taivaasta suoraan päivittäin ravitsemaan. Yhden kerran viikossa sai koota kahden päivän tarpeeksi. Jos sitä yritti säilötä, niin siihen tuli matoja. Kannattaa olla varovainen, ettei kaikkia ihmisen ajatuksia kanonisoitaisi Jumalan sanaksi, koska useasti se on tulkintaa Jumalan sanasta.

        Manna joka tuli TAIVAASTA, ei tosiaan tullut ihmisten aivoituksista, mielleyhtymistä, tai mielikuvituksista.

        Ajan saatossa on kristinuskon sisälle tullut erilaisia harhaoppeja, joiden seurauksena sanoma meidän syntisten sovitukseksi ristiinnaulitusta Kristuksesta (evankeliumi) on halventunut, korvautunut erilaisilla ihmisten omaksumilla perinneuskomuksilla.

        Lahjan saajista lahjasta iloitsevista on tullut uurastavia renkejä, jotka niska limassa koittavat ahertaa kaikenlaisissa töissä ja toiminnoissa, tullakseen näin Jumalan silmissä hyväksytymmiksi.

        Kun sitten on tässä itseluottamuksessa edetty pidemmälle, on ryhdytty kyttäämään toisia kristittyjä ja heidän tekemisiään, ja alettu vertaamaan niitä omaan menestykseen.

        Lopuksi Jumalan armo on tullut niin halvaksi, että sen on koettu kuuluvan vain niille, jotka ovat menestyneiden mielestä riittävän menestyneitä heidän hyväksymissään kilvoitustoimissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Manna joka tuli TAIVAASTA, ei tosiaan tullut ihmisten aivoituksista, mielleyhtymistä, tai mielikuvituksista.

        Ajan saatossa on kristinuskon sisälle tullut erilaisia harhaoppeja, joiden seurauksena sanoma meidän syntisten sovitukseksi ristiinnaulitusta Kristuksesta (evankeliumi) on halventunut, korvautunut erilaisilla ihmisten omaksumilla perinneuskomuksilla.

        Lahjan saajista lahjasta iloitsevista on tullut uurastavia renkejä, jotka niska limassa koittavat ahertaa kaikenlaisissa töissä ja toiminnoissa, tullakseen näin Jumalan silmissä hyväksytymmiksi.

        Kun sitten on tässä itseluottamuksessa edetty pidemmälle, on ryhdytty kyttäämään toisia kristittyjä ja heidän tekemisiään, ja alettu vertaamaan niitä omaan menestykseen.

        Lopuksi Jumalan armo on tullut niin halvaksi, että sen on koettu kuuluvan vain niille, jotka ovat menestyneiden mielestä riittävän menestyneitä heidän hyväksymissään kilvoitustoimissa.

        Hyvin on asia ilmaistu tuossa kirjoituksessa. Ei ole ehkä kaikille heti avautuvaa tekstiä.


    • Anonyymi

      Yli 3000 vuotta sitten eläneiden Jumalan ihmisten tekstejä luetaan ja uskotaan kristinuskossa.

    • Anonyymi

      "Niin, ei LLL. Ollut jumala läheskään , vaan ihminen
      kuitenkin hänen saarnojaan luetaan kuin Raamattua. ?"

      Niin, tuo on konvertikkerliplakaatin aikainen perinne. Tuolloin eivät maallikot saaneet saarnata Suomessa eikä Ruotsissa.

      Hyvin vahvasti lestadiolaisuus, tai paremminkin sillä nimellä kulkevat yhdistykset ovat vahvasti 1850 luvun perinneliikkeitä, jotka pyrkivät seuraamaan tuon ajan pietistis/herrnhutilaisia tulkintoja. Vahalukijaisuus ja uuslukijaisuus edelsivät lestadiolaisuutta. Ei tämä perinne taivaasta pohjois Ruotsiin ilmestynyt.

      Nämä herätyksen pohjoiseuroopassa aallot olivat alkujaan Lissabonin maanjäristyksesta

      xxxxx

      Lissabonin maanjäristys tapahtui 1. marraskuuta 1755 Portugalin pääkaupungissa Lissabonissa. Järistyksen episentrumi oli Atlantin valtamerellä, noin 200 kilometriä Lissabonista lounaaseen.

      Järistys tapahtui pyhäinpäivän aamuna noin klo 9.40. Suurin osa kaupunkilaisista oli järistyksen aikaan kirkoissa pyhäinpäivän aamumessussa, ja monet heistä joutuivat sortuvien kirkkorakennusten murskaamiksi. Pyhäinpäivän kunniaksi Lissabonin lukuisissa kirkoissa oli sytytettynä suuri määrä kynttilöitä, jotka sytyttivät maanjäristyksen jälkeen suuria tulipaloja. Tulipalot tuhosivat Lissabonin keskustan lähes kokonaan, ja Atlantilta hyökynyt tsunami täydensi tuhon.

      Myös muita osia Portugalista tuhoutui. Erityisen pahasti järistys turmeli Algarven seutua Lissabonin eteläpuolella.

      Lissabonin maanjäristys on yksi historian tuhoisimmista maanjäristyksistä. Se ja sitä seuranneet hyökyaallot ja tulipalot tappoivat noin 60 000–100 000 ihmistä. Lissabonista noin 85 % tuhoutui. Lissabonin maanjäristyksen magnitudi oli 8,5–9,0.

    • Anonyymi

      Kyllähän selittäjiä maailmaan on mahtunut. Osa aidosti hurahtaneita, osa puhtaasti hyväksikäyttäjiä.
      Mutta pitäisi mennä perimmäisten totuuksien äärelle jolloin joutuu kyseenalaistamaan koko raamatun ja sen sanoman. Se että se on vanha ja aikoinaan ainut kirja ei tee siitä mitenkään totuutta. Jumalasta on vain psyykkisiä havaintoja, mitkä ei kestä kriittistä tarkastelua.

      • Anonyymi

        Sinäkin tulet joskusnäkemään totuuden!
        Mitkä ovat psyykkiset havainnot Jumalasta?


      • Anonyymi

        Todella se on kyseenalaistettava kokonaan, jos ei aio eikä' luule tarvitsevansa uskoa ja sen tuomaa pelastusta.


      • Anonyymi

        Ehkä Sinulla on vain 'psyykkisiä' 'havaintoja'. Monilla on kuitenkin vähän muutakin, esim. Pertti Söderlund sanoi elämäkertakirjansa julkistamisen yhteyksissä jotensakin, että hänelle on myöhäistä tulla sanomaan, ettei Jumalaa ole, sillä hän on nähnyt ja kokenut liian paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä Sinulla on vain 'psyykkisiä' 'havaintoja'. Monilla on kuitenkin vähän muutakin, esim. Pertti Söderlund sanoi elämäkertakirjansa julkistamisen yhteyksissä jotensakin, että hänelle on myöhäistä tulla sanomaan, ettei Jumalaa ole, sillä hän on nähnyt ja kokenut liian paljon.

        TOTTA. Ei olisi ateistejakaan jos Jumalaa ei olisi.

        Eikä olisi mitään mitä voimme silmillämme nähdä, korvillamme kuulla ja ihollamme aistia. Ei avaruutta, ei taivaankappaleita, ei maapalloa, eikä siellä ilmaa, kasveja, vettä, eläimiä tai ihmisiä.

        Voi sanoa, että ateiksti on siis erehtynyt suhteellisen paljon. Hän tulee mielestään tyyjästä ja menee tyhjään, miettimättä yhtään tämän pidemmälle elämäänsä ja sen tarkoitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TOTTA. Ei olisi ateistejakaan jos Jumalaa ei olisi.

        Eikä olisi mitään mitä voimme silmillämme nähdä, korvillamme kuulla ja ihollamme aistia. Ei avaruutta, ei taivaankappaleita, ei maapalloa, eikä siellä ilmaa, kasveja, vettä, eläimiä tai ihmisiä.

        Voi sanoa, että ateiksti on siis erehtynyt suhteellisen paljon. Hän tulee mielestään tyyjästä ja menee tyhjään, miettimättä yhtään tämän pidemmälle elämäänsä ja sen tarkoitusta.

        Uskovaisten kalajuttuja.
        Kaikki mitä mainitsit on kyllä havaittavissa mutta ei vaan partakarvaakaan siitä jumalasta, sillä vasta ihminen loi jumalan omaksi kuvakseen, lähinnä sadistiseksi narsistiksi.

        Jumala on uskonasia - psyykkinen ilmiö. Piilee kuin mato aivoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskovaisten kalajuttuja.
        Kaikki mitä mainitsit on kyllä havaittavissa mutta ei vaan partakarvaakaan siitä jumalasta, sillä vasta ihminen loi jumalan omaksi kuvakseen, lähinnä sadistiseksi narsistiksi.

        Jumala on uskonasia - psyykkinen ilmiö. Piilee kuin mato aivoissa.

        Mutta tuollaista esikoislestadiolainen ei voi ymmärtää. Miksikö? Et pystyisi sinäkään, jos olisit esikoislestadiolainen. Heidän mielestään vain he tietävät totuuden uskonasioissa. Hassua mutta totta. Tietää miten uskoo oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta tuollaista esikoislestadiolainen ei voi ymmärtää. Miksikö? Et pystyisi sinäkään, jos olisit esikoislestadiolainen. Heidän mielestään vain he tietävät totuuden uskonasioissa. Hassua mutta totta. Tietää miten uskoo oikein.

        Jumalattomatkin tietävät paljon Raamatusta, osaavat jopa ulkoa, mutta tieto ei ole sama kuin elävä usko, Pyhä Henki ilmoittaa totuuden!


    • Anonyymi

      Heikoin aines tuppaa valikoitumaan uhriksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      16
      2158
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2088
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1387
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1236
    5. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1178
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      1163
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      886
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      864
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      844
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      60
      827
    Aihe