Haluaisin ajella moottoriveneellä niin, että mun ei juurikaan tarvitsisi
- suunnitella reittiä etukäteen
- pysytellä suunnitellulla reitillä (lue: tuijottaa karttaa koko ajan, jolloin koko idea siitä veneajelusta häviää)
---> enkä silti törmäisi matalikkoon.
Tietoteknisesti tuo on helppo toteuttaa, koska modernit matkapuhelimet tietävät sekä kulloisenkin sijaintisi että kulkusuuntasi ja -nopeutesi hyvinkin tarkasti hyödyntämällä ns. GPS-teknologiaa ;-)
Enää ei tarvita kuin softa, joka tietää vesistön syvyystiedot ja varoittaisi (ääni kuva), jos olet matkalla karille (esim. 100...200m ennen karia).
Onko tuollaista softaa? (saa maksaakin jonkun satasen, karilleajo maksaa tuhansia ja vaikkei karille ajaisikaan, hermoilu vie ilon veneilystä).
Onko kännykkäsofttaa, joka varoittaa tulevasta matalikosta?
42
91
Vastaukset
- Anonyymi
Osta eteenpäin näyttävä kaiku. Siinä on syvyystietokanta aina ajan tasalla vedenkorkeuden vaihteluista huolimatta ;)
Minkäs verran eteenpäin ne näyttävät? Näkeekö niistä suht' helposti, kannattaako esteen kiertämiseksi mennä kaartaa vasempaan vai oikeaan? Entä saako tuommoisen muutamalla satasella?
- Anonyymi
InternationalMysteryMan kirjoitti:
Minkäs verran eteenpäin ne näyttävät? Näkeekö niistä suht' helposti, kannattaako esteen kiertämiseksi mennä kaartaa vasempaan vai oikeaan? Entä saako tuommoisen muutamalla satasella?
Ei se käytännössä toimi suurilla nopeuksilla koska veneen alle tulee kuplia, jotka häiritsevät. Kaiulla on viisto kulma eteenpäin ja se näyttää sitä lyhyemmän matkan, mitä matalampaa on eli tarpeeseen nähden juuri päin vastoin.
Jonkinlainen karttasofta olisi varmaan mahdollinen, muttei kovin luotettava koska matalat paikat väylien ulkopuolella on luodattu hyvin huonosti.
Tulee väisin mieleen, että laitteessa pitäisi olla joka tapauksessa jonkinlainen kartta koska millään muulla tavalla ei pysty järkevästi ilmaisemaan missä suunnassa vesi riittää kölin alla. Pelkkä punainen ruutu, joka sanoo "varo" on aika hyödytyön.
Simradin plottereissa saa asetettua turvasyvyyden ja varmaan muissakin. En en tiedä toimiiko kännykässä tms. Anonyymi kirjoitti:
Ei se käytännössä toimi suurilla nopeuksilla koska veneen alle tulee kuplia, jotka häiritsevät. Kaiulla on viisto kulma eteenpäin ja se näyttää sitä lyhyemmän matkan, mitä matalampaa on eli tarpeeseen nähden juuri päin vastoin.
Jonkinlainen karttasofta olisi varmaan mahdollinen, muttei kovin luotettava koska matalat paikat väylien ulkopuolella on luodattu hyvin huonosti.
Tulee väisin mieleen, että laitteessa pitäisi olla joka tapauksessa jonkinlainen kartta koska millään muulla tavalla ei pysty järkevästi ilmaisemaan missä suunnassa vesi riittää kölin alla. Pelkkä punainen ruutu, joka sanoo "varo" on aika hyödytyön.
Simradin plottereissa saa asetettua turvasyvyyden ja varmaan muissakin. En en tiedä toimiiko kännykässä tms.Joo, toki kartat täytyy olla, oihan niinkuin autonavigaattoreissakin.
Kuvittelin, että MML:lla olisi hyvät tiedot syvyyksistä, mutten pikaisella hakemisella löytänyt.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se käytännössä toimi suurilla nopeuksilla koska veneen alle tulee kuplia, jotka häiritsevät. Kaiulla on viisto kulma eteenpäin ja se näyttää sitä lyhyemmän matkan, mitä matalampaa on eli tarpeeseen nähden juuri päin vastoin.
Jonkinlainen karttasofta olisi varmaan mahdollinen, muttei kovin luotettava koska matalat paikat väylien ulkopuolella on luodattu hyvin huonosti.
Tulee väisin mieleen, että laitteessa pitäisi olla joka tapauksessa jonkinlainen kartta koska millään muulla tavalla ei pysty järkevästi ilmaisemaan missä suunnassa vesi riittää kölin alla. Pelkkä punainen ruutu, joka sanoo "varo" on aika hyödytyön.
Simradin plottereissa saa asetettua turvasyvyyden ja varmaan muissakin. En en tiedä toimiiko kännykässä tms.Kun on liian matalaa niin mitä sillä tiedolla tekee kuinka pitkälle sitä matalaa riittää? Oleellisempaa minusta että kaiku näyttää kuinka pitkälle ei ole matalaa. Jos ja kun siitä matalasta paikasta mennään niin se vedetään hiljempaa jo siksikin ettei pohjakasvillisuus kärsisi ylimääräistä eroosiota ja ettei vettä myllättäisi sameaksi.
Kaikuanturin oikea sijoitus on aika kinkkinen juttu mutta kun se paikka on löytynyt niin ihan kohtuullisiin vauhteihin pääsee (20 solmua). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun on liian matalaa niin mitä sillä tiedolla tekee kuinka pitkälle sitä matalaa riittää? Oleellisempaa minusta että kaiku näyttää kuinka pitkälle ei ole matalaa. Jos ja kun siitä matalasta paikasta mennään niin se vedetään hiljempaa jo siksikin ettei pohjakasvillisuus kärsisi ylimääräistä eroosiota ja ettei vettä myllättäisi sameaksi.
Kaikuanturin oikea sijoitus on aika kinkkinen juttu mutta kun se paikka on löytynyt niin ihan kohtuullisiin vauhteihin pääsee (20 solmua).On sillä sen verran väliä, että näkee ajoissa tulevan matalan. Vaikka vauhtia ei olisi kuin vaivaiset 20 kn, niin on hyvä tietää ajoissa koska pitää kääntää ja mihin suuntaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On sillä sen verran väliä, että näkee ajoissa tulevan matalan. Vaikka vauhtia ei olisi kuin vaivaiset 20 kn, niin on hyvä tietää ajoissa koska pitää kääntää ja mihin suuntaan.
No se kaikuhan näyttää sen kaukana olevan matalan. Jos on vaikka 10 metriä syvää niin se mataloituminen näkyy jopa 200 metrin päästä. Kun jo ollaan sen matalan päällä niin aika toissijaista on tietää kuinka pitkälle sitä jatkuu ennen syvenemistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No se kaikuhan näyttää sen kaukana olevan matalan. Jos on vaikka 10 metriä syvää niin se mataloituminen näkyy jopa 200 metrin päästä. Kun jo ollaan sen matalan päällä niin aika toissijaista on tietää kuinka pitkälle sitä jatkuu ennen syvenemistä.
Olen miettinyt tuollaista pikku purjeveneeseeni. ...tosin taitaisi purkkaria hinta kaksinkertaistua.
Uskon kuitenkin että vene kulkee niin hiljaa että tuota voi seurata marssivauhdissakkn. Tekisi luonnonsaatamista paljon houkuttelevampia ja mahdollistaisi "omien" väylien löytämisen vaikkapa mökin huonosti kartoitetuilla vesillä..vain se läpivienti arveluttaa kun vene on puuta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No se kaikuhan näyttää sen kaukana olevan matalan. Jos on vaikka 10 metriä syvää niin se mataloituminen näkyy jopa 200 metrin päästä. Kun jo ollaan sen matalan päällä niin aika toissijaista on tietää kuinka pitkälle sitä jatkuu ennen syvenemistä.
Todella kiinnostavaa tuo kaiku joka näyttää matalan jopa 200m eteenpäin? Tuon hommaan heti kun löydän.
Itse ajelen purkkarilla merellä ja tuo Merellä 0100100 on riittävä minulle. Lisäturvana on "vanhanaikainen" myös auringossa näkyvä mustavalkonäytöllä varustettu kaiku jonka hommasin huuto.netistä 21€. Kaiku näyttää siis vain alas mutta harvemmin noita pystysuoria vedenalaisia kallioita on. Fakta on se, että vain väylät on satavarmasti mitattu. Merialueella kivet on kohtuullisesti merkittyjä karttoihin ja tuo 0100100 päivittää kartat automaattisesti.
Mielestäni kartan korkeusviivat kertovat matalammalla paljon pohjan muodosta ja kivien mahdollisista paikoista.
No näillä mennään ennen kuin löydän tuon 200m eteenpäin näyttävän kaiun.
Siltä osin, kuin sisävesistöjä ei ole systemaattisesti kaikuluodattu, olisi sysyystiedot saatavissa veneilijöiden plottereista jotka lähettäisivät tiedot (yhdessä sijaintitiedon kanssa, toki) johonkin palveluun. Ansaintalogiikka täytyisi tietenkin miettiä, ei tuollaista systeemiä muuten kukaan rakenna.
- Anonyymi
Sellainen on jo olemassa
- Anonyymi
Ketjun aloittajan kannataisi opetella navigoimaan tai pysymään pois vesiltä. Tuollainen apsi olisi tietysti hauska, mutta ei poista aluksen päälikkön vastuuta reittisuunnitelusta ja asian mukaisista kartoista.
Kun osaat navigoida paperi/sähköisillä kartoilla tarpeeksi hyvin, niin matkanteko on toivomasi helppoa ja apsejaei tarvita.Jotain tämmöistä kommenttia odottelinkin... 20 vuotta sitten joutui autoillessakin tutkimaan reitin kartalta etukäteen, jos reitti ei ollut tuttu. Samoin karttaa piti pitää sylissä ja ajaessa lueskella, tai vaihtoehtoisesti pysähdellä pysäkille lukemaan, kun pitkää reittiä lukuisine risteyskäännöksineen ei pysty muistamaan ulkoa. Sitten tuli navigaattorit, ja homma muuttui täysin.
Veneillessä homma on ilmeisesti vielä teknisesti 90-luvulla? Kuten avausviestissäni mainitsin, jatkuva kartan kyttääminen (jos on kännykkäkartta, ruutu on niin pieni että siitä näkee seuraavat 10 sekuntia, ja jos on paperikartta, joutuu jännittämään, onko varmasti siinä kuin missä kuvittelee olevansa) vie koko idean rennosta veneilystä jossa voisi keskittyä maisemien ihailuun ja kesätuulten haisteluun.
Täsmennyksenä avaukseeni: Muutaman kerran kesässä kiinnostaisi käydä järvellä ajamassa tuttavalta lainatulla veneellä, ilman että tarvitsisi opiskella vesiliikenteen tohtoriksi.- Anonyymi
InternationalMysteryMan kirjoitti:
Jotain tämmöistä kommenttia odottelinkin... 20 vuotta sitten joutui autoillessakin tutkimaan reitin kartalta etukäteen, jos reitti ei ollut tuttu. Samoin karttaa piti pitää sylissä ja ajaessa lueskella, tai vaihtoehtoisesti pysähdellä pysäkille lukemaan, kun pitkää reittiä lukuisine risteyskäännöksineen ei pysty muistamaan ulkoa. Sitten tuli navigaattorit, ja homma muuttui täysin.
Veneillessä homma on ilmeisesti vielä teknisesti 90-luvulla? Kuten avausviestissäni mainitsin, jatkuva kartan kyttääminen (jos on kännykkäkartta, ruutu on niin pieni että siitä näkee seuraavat 10 sekuntia, ja jos on paperikartta, joutuu jännittämään, onko varmasti siinä kuin missä kuvittelee olevansa) vie koko idean rennosta veneilystä jossa voisi keskittyä maisemien ihailuun ja kesätuulten haisteluun.
Täsmennyksenä avaukseeni: Muutaman kerran kesässä kiinnostaisi käydä järvellä ajamassa tuttavalta lainatulla veneellä, ilman että tarvitsisi opiskella vesiliikenteen tohtoriksi.Oletko kertonut kyvyistäsi veneen omistajalle?
- Anonyymi
InternationalMysteryMan kirjoitti:
Jotain tämmöistä kommenttia odottelinkin... 20 vuotta sitten joutui autoillessakin tutkimaan reitin kartalta etukäteen, jos reitti ei ollut tuttu. Samoin karttaa piti pitää sylissä ja ajaessa lueskella, tai vaihtoehtoisesti pysähdellä pysäkille lukemaan, kun pitkää reittiä lukuisine risteyskäännöksineen ei pysty muistamaan ulkoa. Sitten tuli navigaattorit, ja homma muuttui täysin.
Veneillessä homma on ilmeisesti vielä teknisesti 90-luvulla? Kuten avausviestissäni mainitsin, jatkuva kartan kyttääminen (jos on kännykkäkartta, ruutu on niin pieni että siitä näkee seuraavat 10 sekuntia, ja jos on paperikartta, joutuu jännittämään, onko varmasti siinä kuin missä kuvittelee olevansa) vie koko idean rennosta veneilystä jossa voisi keskittyä maisemien ihailuun ja kesätuulten haisteluun.
Täsmennyksenä avaukseeni: Muutaman kerran kesässä kiinnostaisi käydä järvellä ajamassa tuttavalta lainatulla veneellä, ilman että tarvitsisi opiskella vesiliikenteen tohtoriksi.Edelleen ongelman ydin on sama:
Ei ole olemassa riittävän tarkkaa syvyystietoa eikä laitetta, joka pystyisi mittaamaan syvyyttä riittävän kauas ja nopeasti ja sen lisäksi ennkoimaan mihin suuntaan seuraavaksi mennään ja millä vauhdilla.
On olemassa paljonkin laitteita, jotka pystyvät kertomaan koska kolahtaa, jos jatketaan samalla nopeudella samaan suuntaan. Mikään niistä ei kuitenkaan pysty arvaamaan, mitä kipparin mielessä kulkee. Siksi ei voi tehdä laitetta, joka kertoo edes kohtuullisesti vaarasta.
Joko kipparin tarvitsee kertoa etukäteen mihin aikoo mennä (reititys) tai sitten kipparin pitää itse katsoa kartasta onko suraavaksi mielessä olevassa suunnassa kiviä tai rantaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edelleen ongelman ydin on sama:
Ei ole olemassa riittävän tarkkaa syvyystietoa eikä laitetta, joka pystyisi mittaamaan syvyyttä riittävän kauas ja nopeasti ja sen lisäksi ennkoimaan mihin suuntaan seuraavaksi mennään ja millä vauhdilla.
On olemassa paljonkin laitteita, jotka pystyvät kertomaan koska kolahtaa, jos jatketaan samalla nopeudella samaan suuntaan. Mikään niistä ei kuitenkaan pysty arvaamaan, mitä kipparin mielessä kulkee. Siksi ei voi tehdä laitetta, joka kertoo edes kohtuullisesti vaarasta.
Joko kipparin tarvitsee kertoa etukäteen mihin aikoo mennä (reititys) tai sitten kipparin pitää itse katsoa kartasta onko suraavaksi mielessä olevassa suunnassa kiviä tai rantaa.Tietenkin, jos jonkin vesialueen syvyyksiä ei ole kartoitettu, ei mikään laite maailmassa voi auttaa. Mutta hiukan epäilen, että tilanne olisi noin huono.
Ehkä kuitenkin tässä on tullut väärä käsitys: Tarkoitus ei ole saada tietoa muutaman kymmenen sentin tarkkudella (tyyliin "onko 0,6 m vai ainoastaan 0,4 m", tarkoituksena pujotella vaudilla karien keskellä), vaan lähinnä ennakkotieto kareista ja muista selkeistä matalikoista. Esim. järvi jossa on (rantoja lukuunottamatta) 99%:sti 5-30 m syvää, mutta kuitenkin joitakin matalikkoja/kareja. Ne matalikot ja karit ovat olleet samoilla sijoilla tuhansia vuosia, ja jos ei ihan erämaajärvestä ole kysymys, uskoisin noiden matalikkojen olevan myös kartoitettuja.
"Joko kipparin tarvitsee kertoa etukäteen mihin aikoo mennä (reititys) tai sitten kipparin pitää itse katsoa kartasta onko suraavaksi mielessä olevassa suunnassa kiviä tai rantaa."
Tämä on juuri se, minkä haluan välttää, ja johon kuvittelin tekniikan olevan olemassa.
Jos lähden järvelle kruisailemaan, en halua lukita reittiä etukäteen (puritanistien mielestä jo edellisenä iltana...). Ihan yhtä vähän haluan puolen kilometrin välein pysähtyä suunnitelemaan seuraavaa puolta kilometriä. Siinä kyllä karisee veneilyn ilo.
Toisin kuin esität, gepsi kyllä tietää mihin suuntaan olen juuri ko. hetkellä ajamassa ja mitä vauhtia. Heti kun muutan kurssia, gepsi huomaa sen ja osaa kääntää karttaa. Jos softa näyttää matalikot edessä ja etuviistossa, näkisin myös ne matalikot jotka eivät ole suoraan ajolinjallani joten en vahingossa kääntäisi niitä kohti. - Anonyymi
InternationalMysteryMan kirjoitti:
Jotain tämmöistä kommenttia odottelinkin... 20 vuotta sitten joutui autoillessakin tutkimaan reitin kartalta etukäteen, jos reitti ei ollut tuttu. Samoin karttaa piti pitää sylissä ja ajaessa lueskella, tai vaihtoehtoisesti pysähdellä pysäkille lukemaan, kun pitkää reittiä lukuisine risteyskäännöksineen ei pysty muistamaan ulkoa. Sitten tuli navigaattorit, ja homma muuttui täysin.
Veneillessä homma on ilmeisesti vielä teknisesti 90-luvulla? Kuten avausviestissäni mainitsin, jatkuva kartan kyttääminen (jos on kännykkäkartta, ruutu on niin pieni että siitä näkee seuraavat 10 sekuntia, ja jos on paperikartta, joutuu jännittämään, onko varmasti siinä kuin missä kuvittelee olevansa) vie koko idean rennosta veneilystä jossa voisi keskittyä maisemien ihailuun ja kesätuulten haisteluun.
Täsmennyksenä avaukseeni: Muutaman kerran kesässä kiinnostaisi käydä järvellä ajamassa tuttavalta lainatulla veneellä, ilman että tarvitsisi opiskella vesiliikenteen tohtoriksi.No, onhan automaattiset reittiohjelmat naviconsin kartoissa, tavattoman yksinkertainen kosketus näytössä... pitää kyllä tsekata, koska joskus harvoin sekin sössii.
Parhaimman kuvan saa etukäteis suunnittelulla paperikartoilla ja lisänä nämä sähköiset kartat ja väylien ulkopuolella ei järkevää ajella kovempaa, mitä kuvittelee veneen kestävän.
Itselläni eteenpäin luotaava kaiku ja kyllä se näyttää vaikka ajaa lujempaakin, mutta minusta sillä voi ajella turvallisin mielin max 7 solmua että kerkiää tekemään hätä pysäytyksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin, jos jonkin vesialueen syvyyksiä ei ole kartoitettu, ei mikään laite maailmassa voi auttaa. Mutta hiukan epäilen, että tilanne olisi noin huono.
Ehkä kuitenkin tässä on tullut väärä käsitys: Tarkoitus ei ole saada tietoa muutaman kymmenen sentin tarkkudella (tyyliin "onko 0,6 m vai ainoastaan 0,4 m", tarkoituksena pujotella vaudilla karien keskellä), vaan lähinnä ennakkotieto kareista ja muista selkeistä matalikoista. Esim. järvi jossa on (rantoja lukuunottamatta) 99%:sti 5-30 m syvää, mutta kuitenkin joitakin matalikkoja/kareja. Ne matalikot ja karit ovat olleet samoilla sijoilla tuhansia vuosia, ja jos ei ihan erämaajärvestä ole kysymys, uskoisin noiden matalikkojen olevan myös kartoitettuja.
"Joko kipparin tarvitsee kertoa etukäteen mihin aikoo mennä (reititys) tai sitten kipparin pitää itse katsoa kartasta onko suraavaksi mielessä olevassa suunnassa kiviä tai rantaa."
Tämä on juuri se, minkä haluan välttää, ja johon kuvittelin tekniikan olevan olemassa.
Jos lähden järvelle kruisailemaan, en halua lukita reittiä etukäteen (puritanistien mielestä jo edellisenä iltana...). Ihan yhtä vähän haluan puolen kilometrin välein pysähtyä suunnitelemaan seuraavaa puolta kilometriä. Siinä kyllä karisee veneilyn ilo.
Toisin kuin esität, gepsi kyllä tietää mihin suuntaan olen juuri ko. hetkellä ajamassa ja mitä vauhtia. Heti kun muutan kurssia, gepsi huomaa sen ja osaa kääntää karttaa. Jos softa näyttää matalikot edessä ja etuviistossa, näkisin myös ne matalikot jotka eivät ole suoraan ajolinjallani joten en vahingossa kääntäisi niitä kohti.Tuota kuvaamaasi järjestelmää kutsutaan plotteriksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin, jos jonkin vesialueen syvyyksiä ei ole kartoitettu, ei mikään laite maailmassa voi auttaa. Mutta hiukan epäilen, että tilanne olisi noin huono.
Ehkä kuitenkin tässä on tullut väärä käsitys: Tarkoitus ei ole saada tietoa muutaman kymmenen sentin tarkkudella (tyyliin "onko 0,6 m vai ainoastaan 0,4 m", tarkoituksena pujotella vaudilla karien keskellä), vaan lähinnä ennakkotieto kareista ja muista selkeistä matalikoista. Esim. järvi jossa on (rantoja lukuunottamatta) 99%:sti 5-30 m syvää, mutta kuitenkin joitakin matalikkoja/kareja. Ne matalikot ja karit ovat olleet samoilla sijoilla tuhansia vuosia, ja jos ei ihan erämaajärvestä ole kysymys, uskoisin noiden matalikkojen olevan myös kartoitettuja.
"Joko kipparin tarvitsee kertoa etukäteen mihin aikoo mennä (reititys) tai sitten kipparin pitää itse katsoa kartasta onko suraavaksi mielessä olevassa suunnassa kiviä tai rantaa."
Tämä on juuri se, minkä haluan välttää, ja johon kuvittelin tekniikan olevan olemassa.
Jos lähden järvelle kruisailemaan, en halua lukita reittiä etukäteen (puritanistien mielestä jo edellisenä iltana...). Ihan yhtä vähän haluan puolen kilometrin välein pysähtyä suunnitelemaan seuraavaa puolta kilometriä. Siinä kyllä karisee veneilyn ilo.
Toisin kuin esität, gepsi kyllä tietää mihin suuntaan olen juuri ko. hetkellä ajamassa ja mitä vauhtia. Heti kun muutan kurssia, gepsi huomaa sen ja osaa kääntää karttaa. Jos softa näyttää matalikot edessä ja etuviistossa, näkisin myös ne matalikot jotka eivät ole suoraan ajolinjallani joten en vahingossa kääntäisi niitä kohti."Siinä kyllä karisee veneilyn ilo"
No sitten ei pidä tehdä ikäviä asioita, vaan keksiä sellaista missä on sitä iloa enemmän. Helppoa, vai mitä? - Anonyymi
InternationalMysteryMan kirjoitti:
Jotain tämmöistä kommenttia odottelinkin... 20 vuotta sitten joutui autoillessakin tutkimaan reitin kartalta etukäteen, jos reitti ei ollut tuttu. Samoin karttaa piti pitää sylissä ja ajaessa lueskella, tai vaihtoehtoisesti pysähdellä pysäkille lukemaan, kun pitkää reittiä lukuisine risteyskäännöksineen ei pysty muistamaan ulkoa. Sitten tuli navigaattorit, ja homma muuttui täysin.
Veneillessä homma on ilmeisesti vielä teknisesti 90-luvulla? Kuten avausviestissäni mainitsin, jatkuva kartan kyttääminen (jos on kännykkäkartta, ruutu on niin pieni että siitä näkee seuraavat 10 sekuntia, ja jos on paperikartta, joutuu jännittämään, onko varmasti siinä kuin missä kuvittelee olevansa) vie koko idean rennosta veneilystä jossa voisi keskittyä maisemien ihailuun ja kesätuulten haisteluun.
Täsmennyksenä avaukseeni: Muutaman kerran kesässä kiinnostaisi käydä järvellä ajamassa tuttavalta lainatulla veneellä, ilman että tarvitsisi opiskella vesiliikenteen tohtoriksi."ilman että tarvitsisi opiskella vesiliikenteen tohtoriksi"
Kaikki pitäisi saada. Helposti ja heti. Vaivaa ei haluta nähdä. Niin tätä päivää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"ilman että tarvitsisi opiskella vesiliikenteen tohtoriksi"
Kaikki pitäisi saada. Helposti ja heti. Vaivaa ei haluta nähdä. Niin tätä päivää.Miten niin tätä päivää?
Osattiin sitä ennenkin. Eläkejärjestelmä on hyvä esimerkki ponzi huijauksesta. Anonyymi kirjoitti:
"ilman että tarvitsisi opiskella vesiliikenteen tohtoriksi"
Kaikki pitäisi saada. Helposti ja heti. Vaivaa ei haluta nähdä. Niin tätä päivää.Tietenkin. Tekniikka on koko ajan tehnyt ihmisen elämän helpommaksi, en ymmärrä niitä, jotka haikailevat miekka-ja-kirves -kaudelle. Itsekin käytät varmaan yhtä sun toista elämää helpottavaa: pyykinpesukone, astianpesukone, kahvinkeitin... onko siinä jotain pahaa?
Ihan oikeasti, tekniikka mahdollistaa paljon asioita jotka ennen eivät olleet mahdollisia. Yksi näistä asioista on moottoriveneily ilman karttaan ja kompassiin tuijottamista tai ilman merkittäviä ennakkovalmisteluja.
Onko jalkapallon potkija, joka ostaa jalkapallon valmiina kaupasta (eikä askartele palloa esim. nahanpaloista) pilallehemmoteltu? Onko vaivan näkeminen ainoa tie hyväksi ihmiseksi?Anonyymi kirjoitti:
No, onhan automaattiset reittiohjelmat naviconsin kartoissa, tavattoman yksinkertainen kosketus näytössä... pitää kyllä tsekata, koska joskus harvoin sekin sössii.
Parhaimman kuvan saa etukäteis suunnittelulla paperikartoilla ja lisänä nämä sähköiset kartat ja väylien ulkopuolella ei järkevää ajella kovempaa, mitä kuvittelee veneen kestävän.
Itselläni eteenpäin luotaava kaiku ja kyllä se näyttää vaikka ajaa lujempaakin, mutta minusta sillä voi ajella turvallisin mielin max 7 solmua että kerkiää tekemään hätä pysäytyksen.Moi! Joo, toi kaiku ei ihan täytä tarpeitani, kun tarkoitus on ajaa 15...30 solmua.
Etukäteissuunnittelu toisi paljon varmuutta, mutta ei sovellu tarkoituksiini.Anonyymi kirjoitti:
"Siinä kyllä karisee veneilyn ilo"
No sitten ei pidä tehdä ikäviä asioita, vaan keksiä sellaista missä on sitä iloa enemmän. Helppoa, vai mitä?Osuit naulan kantaan! Haluan tehdä mukavia juttuja, kuten matalan kynnyksen moottoriveneilyä ilman sen kummempia suunnitteluja. Ja sen toteuttamista selvittelen tässä viestiketjussa. Vielä ei ole tärpännyt, mutta jos tärppää, minäkin pääsen veneilemään!
Anonyymi kirjoitti:
Tuota kuvaamaasi järjestelmää kutsutaan plotteriksi.
Siinäpä se! Googlasin hiukan, ja noita taitaa toden totta löytyä myös kännyköille. Täytyykin ryhtyä selvittämään tarkemmin niiden ominaisuuksia, eli täyttävätkö avausviestissä mainitsemani toiveet?
Taitaa olla harvinainen laite/softa, kun muut tällä palstalla eivät osanneet mainita sitä! Mutta hyvä, että edes joku on asioista perillä! Kiitos!- Anonyymi
InternationalMysteryMan kirjoitti:
Siinäpä se! Googlasin hiukan, ja noita taitaa toden totta löytyä myös kännyköille. Täytyykin ryhtyä selvittämään tarkemmin niiden ominaisuuksia, eli täyttävätkö avausviestissä mainitsemani toiveet?
Taitaa olla harvinainen laite/softa, kun muut tällä palstalla eivät osanneet mainita sitä! Mutta hyvä, että edes joku on asioista perillä! Kiitos!☻ voi voi, varokaa vanhemmat seilorit, kun uusavuttomat saapuvat 30 solmua ja haluavat ajaa mistä vain tietämättä edes kansainvälisistä meriteiden säännöistä...
Apuva! - Anonyymi
InternationalMysteryMan kirjoitti:
Siinäpä se! Googlasin hiukan, ja noita taitaa toden totta löytyä myös kännyköille. Täytyykin ryhtyä selvittämään tarkemmin niiden ominaisuuksia, eli täyttävätkö avausviestissä mainitsemani toiveet?
Taitaa olla harvinainen laite/softa, kun muut tällä palstalla eivät osanneet mainita sitä! Mutta hyvä, että edes joku on asioista perillä! Kiitos!Tämä vastaaja oli varmaankin erittäin harvinainen "vesiliikenteen tohtori" kun tiesi plotterin!?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä vastaaja oli varmaankin erittäin harvinainen "vesiliikenteen tohtori" kun tiesi plotterin!?
Sillä nimellä sitä laitetta kutsutaan.
Se näyttää eteen ja sivuille onko matalaa ja hälyyttää, jos vesi vähenee kölin alta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sillä nimellä sitä laitetta kutsutaan.
Se näyttää eteen ja sivuille onko matalaa ja hälyyttää, jos vesi vähenee kölin alta.Tässä vaiheessa herää kysymys kuinka tollo aloittaja oikeasti on.
Hän ei halua olla veneilyt tohtori, mutta turhaan on huolissaan.
Tohtoria hänestä ei tule eikä edes ylioppilasta :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
☻ voi voi, varokaa vanhemmat seilorit, kun uusavuttomat saapuvat 30 solmua ja haluavat ajaa mistä vain tietämättä edes kansainvälisistä meriteiden säännöistä...
Apuva!No se tässä vähän tulee mieleen että jos automatiikka hoitaa kaiken muun niin tuleeko täytettyä vai mennäänkö päin lossia ja yli kanoottien. Oma kokemus on kuitenkin päinvastainen - kun autopilotti ohjaa, tähystys sujuu paremmin.
- Anonyymi
InternationalMysteryMan kirjoitti:
Osuit naulan kantaan! Haluan tehdä mukavia juttuja, kuten matalan kynnyksen moottoriveneilyä ilman sen kummempia suunnitteluja. Ja sen toteuttamista selvittelen tässä viestiketjussa. Vielä ei ole tärpännyt, mutta jos tärppää, minäkin pääsen veneilemään!
Joskus on vaan hyväksyttävä, että kaikki eivät kykene kaikkeen. Silloin pitää miettiä muita harrastuksiaia.
- Anonyymi
InternationalMysteryMan kirjoitti:
Tietenkin. Tekniikka on koko ajan tehnyt ihmisen elämän helpommaksi, en ymmärrä niitä, jotka haikailevat miekka-ja-kirves -kaudelle. Itsekin käytät varmaan yhtä sun toista elämää helpottavaa: pyykinpesukone, astianpesukone, kahvinkeitin... onko siinä jotain pahaa?
Ihan oikeasti, tekniikka mahdollistaa paljon asioita jotka ennen eivät olleet mahdollisia. Yksi näistä asioista on moottoriveneily ilman karttaan ja kompassiin tuijottamista tai ilman merkittäviä ennakkovalmisteluja.
Onko jalkapallon potkija, joka ostaa jalkapallon valmiina kaupasta (eikä askartele palloa esim. nahanpaloista) pilallehemmoteltu? Onko vaivan näkeminen ainoa tie hyväksi ihmiseksi?Mihin vedät rajan? Minäkin haluan itse lentää kuuhun. Tai vaikka nyt alkajaisiksi kanarialle. Kai nykytekniikka sen mahdollistaa helposti?
Ai ei vai? Miksi ei? Minä haluan!!! Minä vaadin!!! Olen lahjaton ja osaamaton laiska vätys, mutta kaikki mulle heti nyt!!! Anonyymi kirjoitti:
Mihin vedät rajan? Minäkin haluan itse lentää kuuhun. Tai vaikka nyt alkajaisiksi kanarialle. Kai nykytekniikka sen mahdollistaa helposti?
Ai ei vai? Miksi ei? Minä haluan!!! Minä vaadin!!! Olen lahjaton ja osaamaton laiska vätys, mutta kaikki mulle heti nyt!!!No johan osui arkaan paikkaan, kun noin älähdit. Onko se niin vaikea ymmärtää, että tekniikka on mennyt eteen päin niin, että autoillessa tai veneillessä ei tarvitse tehdä enää kaikkia niitä juttuja kuin mitä 30 vuotta sitten piti.
70 vuotta sitten ei niin vain lennetty Kanarialle, mutta mikä estää sinua lentämästä Kanarialle 2020-luvulla? Itseltäni ainakin onnistuu. Kuuhun ei vieläkään lennetä ihan tuosta vaan, mutta onko kertakaikkiaan "veneilynavigaattori, joka varoittaa matalista kohdista" kuulentoon verrannollinen tekninen "liki-mahdottomuus"???
Onko tällä palstalla pelkästään menneisyyteen jumittuneita huru-ukkoja, joiden mielestä ainaostaan mekaanisen kompassin ja paperikartan kanssa veneily on hyväksyttävää, ja kaikki muu kertoo pilalle hemmotellusta mulle-heti-kaikki-nyt -tyypistä?Anonyymi kirjoitti:
No se tässä vähän tulee mieleen että jos automatiikka hoitaa kaiken muun niin tuleeko täytettyä vai mennäänkö päin lossia ja yli kanoottien. Oma kokemus on kuitenkin päinvastainen - kun autopilotti ohjaa, tähystys sujuu paremmin.
Juuri noin. Tuo argumentti oli itsellänikin mielessä, veneillessä haluan tähystää maisemia ja muita liikkujia, ja tekniikka saisi mieluusti hoitaa sen, etten ole ajamassa pinnan alla olevaa kiveä kohti. Mutta tämähän se ei kelpaa suurimmalle osalle palstan kirjoittajista.
Anonyymi kirjoitti:
Tässä vaiheessa herää kysymys kuinka tollo aloittaja oikeasti on.
Hän ei halua olla veneilyt tohtori, mutta turhaan on huolissaan.
Tohtoria hänestä ei tule eikä edes ylioppilasta :DJoo, en ole tohtori, vaikka ylempi korkeakoulututkinto onkin. Tolloudesta en tiedä, mutta ainakin sinut uskallan haastaa älykkystestiin ihan milloin vain. Pahansuopaisuudessa en sulle pärjää, siinä tunnustan tappioni.
- Anonyymi
InternationalMysteryMan kirjoitti:
No johan osui arkaan paikkaan, kun noin älähdit. Onko se niin vaikea ymmärtää, että tekniikka on mennyt eteen päin niin, että autoillessa tai veneillessä ei tarvitse tehdä enää kaikkia niitä juttuja kuin mitä 30 vuotta sitten piti.
70 vuotta sitten ei niin vain lennetty Kanarialle, mutta mikä estää sinua lentämästä Kanarialle 2020-luvulla? Itseltäni ainakin onnistuu. Kuuhun ei vieläkään lennetä ihan tuosta vaan, mutta onko kertakaikkiaan "veneilynavigaattori, joka varoittaa matalista kohdista" kuulentoon verrannollinen tekninen "liki-mahdottomuus"???
Onko tällä palstalla pelkästään menneisyyteen jumittuneita huru-ukkoja, joiden mielestä ainaostaan mekaanisen kompassin ja paperikartan kanssa veneily on hyväksyttävää, ja kaikki muu kertoo pilalle hemmotellusta mulle-heti-kaikki-nyt -tyypistä?Heh, näköjään osui ja upposi. Mene sitten nauttimaan nykytekniikan helppoudesta. Mitä täällä enää kyselet tyhmiä?
- Anonyymi
InternationalMysteryMan kirjoitti:
No johan osui arkaan paikkaan, kun noin älähdit. Onko se niin vaikea ymmärtää, että tekniikka on mennyt eteen päin niin, että autoillessa tai veneillessä ei tarvitse tehdä enää kaikkia niitä juttuja kuin mitä 30 vuotta sitten piti.
70 vuotta sitten ei niin vain lennetty Kanarialle, mutta mikä estää sinua lentämästä Kanarialle 2020-luvulla? Itseltäni ainakin onnistuu. Kuuhun ei vieläkään lennetä ihan tuosta vaan, mutta onko kertakaikkiaan "veneilynavigaattori, joka varoittaa matalista kohdista" kuulentoon verrannollinen tekninen "liki-mahdottomuus"???
Onko tällä palstalla pelkästään menneisyyteen jumittuneita huru-ukkoja, joiden mielestä ainaostaan mekaanisen kompassin ja paperikartan kanssa veneily on hyväksyttävää, ja kaikki muu kertoo pilalle hemmotellusta mulle-heti-kaikki-nyt -tyypistä?Lennätkö useinkin itse kanarialle? Ettet vain ulkoista sitä esim. Finnairille?
Siinä tapauksessa veneilytarpeitasikin tyydyttänee Silja ja Viking Line. Suokin lautta, jos vähän pienimuotoisempaa tekee mieli. Anonyymi kirjoitti:
Lennätkö useinkin itse kanarialle? Ettet vain ulkoista sitä esim. Finnairille?
Siinä tapauksessa veneilytarpeitasikin tyydyttänee Silja ja Viking Line. Suokin lautta, jos vähän pienimuotoisempaa tekee mieli.OK, jäi tuo nyanssi huomaamatta viestistäsi...
Aloitin tämän ketjun tiedustellakseni itseäni tietävämmiltä, missä menee tämän päivän tekniikan raja mitä tulee veneilyn helpottamiseen. Muutaman asiallisen viestin lisäksi täällä on tullut pääasiassa vittuilua, ja kehoitettu pysyttäytymään vuosikymmenten takaisessa tekniikassa. Lisäksi on annettu ymmärtää, että jos työläs veneily ei kiinnosta, pitää pysyä vesiltä pois, eikä yrittää hakea teknologiasta oikotietä helppoon veneilyyn.
Se, mitä avausviestissäni hain, kuuluostaa ainakin omaan korvaani teknologiselta tasoltaan 10...15 vuotta vanhalta jutulta eikä miltään tieteisfantasialta, joten ilkikurinen vertaus omatoimimatkailusta kuuhun ei anna kovin mairittelevaa kuvaa kirjoittajan mielenmaisemasta.
Niin tai näin, olen päässyt asiassa eteenpäin. Jos pääsen tässä joku kerta vesille, toivon että kohtaan siellä leppoisia, mukavia kanssaveneilijöitä, enkä niinkään näitä muutamia palstan suunsoittajia. Tai voihan olla, että niitä onkin vain yksi, kun kaikilla näyttää olevan sama nimimerkki...- Anonyymi
InternationalMysteryMan kirjoitti:
OK, jäi tuo nyanssi huomaamatta viestistäsi...
Aloitin tämän ketjun tiedustellakseni itseäni tietävämmiltä, missä menee tämän päivän tekniikan raja mitä tulee veneilyn helpottamiseen. Muutaman asiallisen viestin lisäksi täällä on tullut pääasiassa vittuilua, ja kehoitettu pysyttäytymään vuosikymmenten takaisessa tekniikassa. Lisäksi on annettu ymmärtää, että jos työläs veneily ei kiinnosta, pitää pysyä vesiltä pois, eikä yrittää hakea teknologiasta oikotietä helppoon veneilyyn.
Se, mitä avausviestissäni hain, kuuluostaa ainakin omaan korvaani teknologiselta tasoltaan 10...15 vuotta vanhalta jutulta eikä miltään tieteisfantasialta, joten ilkikurinen vertaus omatoimimatkailusta kuuhun ei anna kovin mairittelevaa kuvaa kirjoittajan mielenmaisemasta.
Niin tai näin, olen päässyt asiassa eteenpäin. Jos pääsen tässä joku kerta vesille, toivon että kohtaan siellä leppoisia, mukavia kanssaveneilijöitä, enkä niinkään näitä muutamia palstan suunsoittajia. Tai voihan olla, että niitä onkin vain yksi, kun kaikilla näyttää olevan sama nimimerkki...No, yritä ymmärtää myös "vittuilijoita"....
Oikotietä helppoon veneilyyn? Onko ilmaisia lounaita? Vähän sama asia, karkeasti.
"tekniikan raja mitä tulee veneilyn helpottamiseen"
Tämä on niin suhteellista. Minun veneilyäni helpottaa esim. suunnattomasti tutka. Mutta sen hyvä hallinta on vuosien kokemuksen ja osaamisen tulosta.
Siksi heitin vertauksen kanarian lentoihin. Kaikki on helppoa kun sen osaa. Jos ei halua osata, en ymmärrä miksi haluaisi "harrastaa". Vesille pääsee kyllä helpomminkin.
Ja tähän iänikuiseen vertaamiseen autoiluun: autolla liikkuminen on tärkeä osa yhteiskunnan infraa. Siksi teknologia helpottaa siinä ihan mattimeikäläisiä.
Veneily on pääosin harrastusta ja vapaa-ajan viettoa. Sitä ja siihen liittyvää teknologiaa eivät ohjaa samankaltaiset tahot ja intressit. - Anonyymi
InternationalMysteryMan kirjoitti:
OK, jäi tuo nyanssi huomaamatta viestistäsi...
Aloitin tämän ketjun tiedustellakseni itseäni tietävämmiltä, missä menee tämän päivän tekniikan raja mitä tulee veneilyn helpottamiseen. Muutaman asiallisen viestin lisäksi täällä on tullut pääasiassa vittuilua, ja kehoitettu pysyttäytymään vuosikymmenten takaisessa tekniikassa. Lisäksi on annettu ymmärtää, että jos työläs veneily ei kiinnosta, pitää pysyä vesiltä pois, eikä yrittää hakea teknologiasta oikotietä helppoon veneilyyn.
Se, mitä avausviestissäni hain, kuuluostaa ainakin omaan korvaani teknologiselta tasoltaan 10...15 vuotta vanhalta jutulta eikä miltään tieteisfantasialta, joten ilkikurinen vertaus omatoimimatkailusta kuuhun ei anna kovin mairittelevaa kuvaa kirjoittajan mielenmaisemasta.
Niin tai näin, olen päässyt asiassa eteenpäin. Jos pääsen tässä joku kerta vesille, toivon että kohtaan siellä leppoisia, mukavia kanssaveneilijöitä, enkä niinkään näitä muutamia palstan suunsoittajia. Tai voihan olla, että niitä onkin vain yksi, kun kaikilla näyttää olevan sama nimimerkki...Kesällä väänsin kanssasi tästä aiheesta. Ajattelin asiaa melko suppeasti, "laput silmillä". Tarkemmin ajateltuani osaan hahmottaa pointtisi, ja sen että meitä veneilijöitä on moneksi, ja kaikkien tarpeet ei ole samanlaisia. Totta, kaipaamasi sovellus olisi kyllä hyvä, mutta en nyt osaa sanoa onko sellaista. Luulisi sillekin oma kaupallinen kysyntänsä löytyvän, ja teknisestihän se ei olisi vaikea toteuttaa - minkä itsekin totesit. Mukavaa seuraavan venekauden odotusta!
Anonyymi kirjoitti:
Kesällä väänsin kanssasi tästä aiheesta. Ajattelin asiaa melko suppeasti, "laput silmillä". Tarkemmin ajateltuani osaan hahmottaa pointtisi, ja sen että meitä veneilijöitä on moneksi, ja kaikkien tarpeet ei ole samanlaisia. Totta, kaipaamasi sovellus olisi kyllä hyvä, mutta en nyt osaa sanoa onko sellaista. Luulisi sillekin oma kaupallinen kysyntänsä löytyvän, ja teknisestihän se ei olisi vaikea toteuttaa - minkä itsekin totesit. Mukavaa seuraavan venekauden odotusta!
OK, hyvä että asia valkeni ajan kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1323346Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382643Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302475Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631172348Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .302083- 1151780
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741448Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3141432Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3121331- 661178