Pidättekö ravuista

On mentävä ajassa taaksepäin, muistellessani milloin opin ravusta pitämään.
Mummolassa Hämeessä olimme kesälomien aikana, jos se sattui ravunpyynti aikaan. Enoni niillä teki tienistiä, ja lähetti Lahteen ravintoloihin.
Kyllä mummoni niitä keitti tillintuoksuisen röikkiön kukkuraiseen savikulhoon, pöytään pantaviksi. Minä niitä pelkäsin rumiluksia, mutta syömään ja imeskelemään kinttuja opin pikkutytöstä lähtien.

Myöhemmin työelämässä oli rapujuhlat tanskalaisessa firmassa elokuun kohokohta, jolloin jo "Helan går" kaikui maljojen nostossa, syöminkien lisäksi.

Juhlia en ole itse enäää järjestänyt, viimeinen muisto on italialaisen miniäni avatessa kuohuviinipullon , lensi korkki pamahtaen heittäen puolikkaan rapuleivän mieheni suusta lattialle, ilmeensä ollessa kyllä kuvaamisen arvoinen 😀)) Monet hauskat kesäiset perinnemuistot liittyy minulla rapuihin.

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pidän kyllä mutta tuoreravut ovat kalliita ja pakasterapujen syöminen on samanlaista tuhraamista. Katkaravut, mieluummin kuoritut, ovat hyviä. Jättimalliset parempia ja silloin kun osuu kohdalle niin herkuutelen hummereilla. Valitettavan harvoin.

      • Anonyymi

        Olet kait maskuliini, edellisen viestin kirjoittaja. Niinpä, sisko opasti Italian matkalla, hummerit ovat miesten herkuttelua varten. Syykin selvisi, hummerit nostattavat miehisyyttä.
        Hyvä niin. onpahan erinomainen luonnon anti maskuliineille.

        Mutta miksi Eeva löysi omenan ja antoi sen Aatamille?
        Iloisia.... rapu,rapu,rallaa.......rapujuhlia!
        t.L


    • Anonyymi

      En. Muutenkaan en koske nilviäisiin, mutta en kestä sitä ajatusta, että rapuparka - tai joku muu - pannaan kiehuvaan veteen elävänä. - Nm. Täytyyko olla barbaari

    • Anonyymi

      Aiemmin niitä tuli syötyä,kun pystyi itse pyytämään,nyt on lähes kaikki hävinneet.

    • Ei ole vielä niin nälkä tullut, että olisi tarvinnut rapuja syödä.

      Kaikenlaista ällöä sitä näkyy suomalaisetkin syövän vaikka siunaillaan kiinalaisten ruokatottumuksia.

      • Anonyymi

        Muutaman kerran kauan sitten tuli rapuillallisilla oltua ja maisteltua, tosin enempi juomapuoleen.
        Ravintolassa turkasen kallista nautiskelua, enempi firman piikkiin sekä bättre folkin keskuudessa juomalauluin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muutaman kerran kauan sitten tuli rapuillallisilla oltua ja maisteltua, tosin enempi juomapuoleen.
        Ravintolassa turkasen kallista nautiskelua, enempi firman piikkiin sekä bättre folkin keskuudessa juomalauluin.

        Joo, ei kai niitä selvinpäin kukaan pysty syömään oksentamatta.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Joo, ei kai niitä selvinpäin kukaan pysty syömään oksentamatta.

        Ryyppää vähemmän niin pysyvät sisällä!


    • Anonyymi

      Ravut näyttävät olevan joidenkin inhokkilistalla niin turha kaikysyä miten on niiden klassisten etanoiden syömisen laita?
      Itse pidän espanjalaisten tavoin valmistetuista kotiloista mutta, paremman puutteessa menevät myös kotoisen marketin pakastetut valkosipulivoi etanatkin.

      Motto: Kaikkea kannattaa kokeilla kolmesti ennen mielipiteen muodostamista. Tietenkin rikoslain puitteissa.

      • Anonyymi

        Woi olla, mutta ma kokeilen mieluummin kaikkea / jotain muuta kuin nilviäisiä. En tykkää niistä ihmisluonteessakaan. - Nm. Mitä on nopeusrajoitus


    • Anonyymi

      Lapsuudesta juuri ja juuri muistan että perheemme istui mustan padan äärellä, jonne isoveljet mättivät juuri hakemansa jokiravut. Minulle varmaan kuorittiin rapu, kun perkaamisesta en muista mitään. Joku lämmin yhteisötunnelma on mieleen jäänyt.
      Kolmannessa elämässäni tutustuin ruotsinsuomalaiseen. Rapulaulut, oikeaoppinen kuoriminen veitsellä, imeskely ja hauskanpito olivat kuvioissa yli 10 vuotta. Ihanat muistot. Jatkusivat vieläkin, sairauksien takia kuoriminen ja raa´at vodkaryypyt eivät enää mahdu maailmaamme. Ravunliha on herkullista. Pakastekatkaravut maistuvat nyt muistellessa.

      • Anonyymi

        Sellaista imeskelyä enempi rapujen syönti, kovin vähänpuoleisesti on yhdessä saksiniekassa.
        Toisin on Jäämerestä saatavissa kuningastavuissa, niissä on syötävää eri lailla.

        Sammakonkoivet ovat myös ihmisiä jakavaa syötää, vaan eivät hassumman makuisia.


    • Olen minäkin päässyt muutamin (n 10) rapujuhliin, jossa olin "lapsenpiikana" kun nuoremmat juhli, mutta tietenkin itse sain syödä ne jämät ja niitä oli paljon. Jokunen "maljakin" taisi jäädä kotiin vietäväksi, koska "lapsenpiian" ei sopinut juoda väkeviä, kun autolla lähti kotiin.

      Ja ne sammakon reidet, ne muistan ikäni, paitsi en makua enää, koska tilaus oli tyttäreni esitys Tenerifalla ja minä en kieltä, saati ruokalistan sanastoa hallinnut, joka hänelle oli tuttu.

      Söinhän minä sen sammakon, mutta muutoin oli jokapäiväinen ateriani mustekalarenkaat ja ne oli aivan toista, mitä suomesta saa ravintoloista.

      Olen myös saanut maistaa Valaan lihaa, joita tyttäreni toi Norjasta, mutta aivan liian vähän, joten makumuistamuskin on nolla.

      Kyllä syön nykyisin kaikki merenelävät, niin ravut, osterit, ja kalat, kuten myös etanat siinä kuumassa pannussa, mutta en pihaltani.

    • Anonyymi

      Kukaan ei ole haukkunut simpukoita.
      Joskus on alkukeitossa ollut kuorineen pieniä, miehen peukalonkynnen kokoisia heliseviä yhdessä kuorimattomien katkarapujen kanssa. Ymmärsin, ettei ole tarkoituskaan syödä vaikka paikalliset imeskelivät keiton katkoja tyytväisen näköisinä.

      Vapaa-ajan paikassamme olen ostanut ja tehnyt sapuskat kaikki nämä 34 vuotta.
      Olen hiljalleen uusinut keittiökaluston mieleisekseni joukossa kahden hengen kaittoastiaksi suurehko 5l:n kattila. Ostin kattilan pelkästään sinisimpukoiden keittämistä varten. Astiassa on oltava sen verran tilaa, että näkee mitkä simpukat oikeasti yrittävät aueta. Mielikuvituksen puuteessa ja muovisesta kitalaestani johtuen höyrystän simpukat liemessä joka on pääasiassa tölkkivalkkaria ja vettä. Joukossa reilusti tuoreita yrttejä ja kohtuullisesti sitruunaa.
      Vaimoni syö niitä rajallisesti. Minä nautin kahdestakin syystä. Sinisimpukat ovat halpoja ja kookkaita ja minä pidän mausta ja askartelusta. Sopivaa närkkimistä.

      Tuoreita ostereita en ole raaskinut ostaa. Peltipurkkiin säilöttyä kylläkin.

    • Syöttekö te myös kastematoja, toukkia, koppakuoriaisia, pieniä hiirenpoikasia ... ja sellaisia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      1992
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1427
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1285
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      66
      1194
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1187
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      112
      1090
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1020
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      986
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      788
    Aihe