Pyöräilijät eivät tunne tilannenopeutta!

Anonyymi

Pyöräilijöillä ongelmia Lauttasaaren sillalla!

Eivät ole varmaan koskaan kuulleet tilannenopeudesta? Sitä jos mitä tarvitaan tällä hetkellä Lauttasaaren sillan pyörätiellä!

Kuljen jalankulkijana muutaman kerran viikossa molempiin suuntiin Lauttasaaren siltaa ja silloin näkee hyvin miten pyöräilijät ajavat siellä. Suurin osa ajaa sen mitä pyörästä ja omasta kunnosta riippuen pääsee. Ajetaan keskellä tai vasemmalla. Lähdetään ohittamaan edellä ajavaa vaikka vastaantulija on jo lähellä. Siinä muutama esimerkki.

Eihän autoilijat voi ajaa huonokuntoisilla teillä/kaduilla tai remontissa olevia teillä/kaduilla sitä mitä nopeusrajoitus sallii tai jopa kovemmin.  Täytyy autoilijankin huomioida epätasaisuus, kaltevuus, kuoppaisuus jne.

Onhan se tunnettua, että pyöräilijöillä tulee olla ihan tasaisen väylä eikä myöskään hiekkaa, sepeliä, lunta!

Tässä pari linkkiä Helsingin kaupungin palaute sivuille:

https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/osallistu-ja-vaikuta/palaute/nayta-palaute?fid=ah1cbbncrotnbb9ph27p  

https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/osallistu-ja-vaikuta/palaute/nayta-palaute?fid=1rm9cdmpk2jrl431h5oj

55

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onhan se selvää, kenellä niitä ongelmia on Lauttasaaren sillalla. Ja kaikkialla muuallakin.

    • Anonyymi

      Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja ja heitä koskee yleisellä tasolla samat tieliikennelain mukaiset säännöt kuin kaikkia muitakin ajoneuvoja.

    • Anonyymi

      Ajoneuvon kuljettaminen on suomessa tiukasti säädeltyä ja tarkkaan valvottua.

      • Anonyymi

        Säädettyä joo, mutta ei kovinkaan valvottua. Useimmat noudattavat sääntöjä ja lakeja mutta sitten on niitä asennevammaisia jotka eivät näin tee.


    • Anonyymi

      Jalkani ovat ajoneuvoksen ajoneuvot.

      • Anonyymi

        Jalankulkija ei ole ajoneuvo. Jalankulkijoita koskee eri liikennesäännöt kuin ajoneuvoja. Jalankulkijoilla on siis omat velvoitteet liikenteessä.


    • Anonyymi

      Kesäkuun alussa, parin kilometrin päässä tuosta kyseiseltä sillalta, törmäsi minuun pyöräilijä.

      Lensin asfalttiin, solisluu pirstaleina ja kaksi luunmurtumaa muualla.

      Pari kuukautta olen nyt parannellut itseäni, sormet ei palaa koskaan entiselleen ja olkapäätä jomottaa koko ajan.

      kaveri veti fillarilla myötätuuleen niin kovaa kuin siitä irtosi, "ajattelin että tuosta välistä mahtuu"

      • Anonyymi

        Voi ei! Taas! Kuinka monta kertaa olet jäänyt pyöräilijän alle tänä vuonna? Ainakin neljä?


      • Anonyymi

        Linkki tapahtuneesta kertoneeseen uutiseen? Muuten emme usko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linkki tapahtuneesta kertoneeseen uutiseen? Muuten emme usko.

        Pyöräilijän törmätessä jalankulkijaan yleensä se pyöräilijä lähtee karkuun.

        Itselläni on jopa käynyt niin, että kun tein pyöräilijästä rikosilmoituksen tuntomerkkeineen päivineen, tiesin osoitteen missä pyöräilijä asuu omakotitalossa, niin poliisi ei muka löytänyt sieltä oikeaa henkilöä! Näin siis pääkaupunkiseudulla.

        Rikosilmoituksia ei kannata pyöräilijästä tehdä, sillä pyöräilijän aiheuttamat onnettomuudet kiinnostaa poliisia vasta sitten, kun tulee ruumiita.

        Pyydät linkkiä tapahtuneesta kertoneeseen uutiseen. Kuka olisi sen ilmoittanut suomalaisille lehdistöille? Suomessa tapahtuneista onnettomuuksista kerrotaan Suomen lehdistössä vain muutamassa prosentissa.

        Polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvolla liikkuva väistää jalankulkijaa. Ajoneuvon kuljettajan on annettava jalankulkijalle turvallinen tila ohittaessaan. Uudessa 1.6.2020 tulleessa tieliikennelaissa on mainittu erikseen, että polkupyöräilijän on annettava jalankulkijalle turvallinen tila ohittaessa. Se kertoo erittäin paljon siitä, että miten pyöräilijät kohtelevat jalankulkijoita.

        Tieliikennelaissa on mainittu myös tilannenopeudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijän törmätessä jalankulkijaan yleensä se pyöräilijä lähtee karkuun.

        Itselläni on jopa käynyt niin, että kun tein pyöräilijästä rikosilmoituksen tuntomerkkeineen päivineen, tiesin osoitteen missä pyöräilijä asuu omakotitalossa, niin poliisi ei muka löytänyt sieltä oikeaa henkilöä! Näin siis pääkaupunkiseudulla.

        Rikosilmoituksia ei kannata pyöräilijästä tehdä, sillä pyöräilijän aiheuttamat onnettomuudet kiinnostaa poliisia vasta sitten, kun tulee ruumiita.

        Pyydät linkkiä tapahtuneesta kertoneeseen uutiseen. Kuka olisi sen ilmoittanut suomalaisille lehdistöille? Suomessa tapahtuneista onnettomuuksista kerrotaan Suomen lehdistössä vain muutamassa prosentissa.

        Polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvolla liikkuva väistää jalankulkijaa. Ajoneuvon kuljettajan on annettava jalankulkijalle turvallinen tila ohittaessaan. Uudessa 1.6.2020 tulleessa tieliikennelaissa on mainittu erikseen, että polkupyöräilijän on annettava jalankulkijalle turvallinen tila ohittaessa. Se kertoo erittäin paljon siitä, että miten pyöräilijät kohtelevat jalankulkijoita.

        Tieliikennelaissa on mainittu myös tilannenopeudesta.

        Mutta myös jalankulkijoiden on kuljettava sillä tavalla että pyöräilijät voivat antaa sen tilan heille. Se jos jalankulkija yhtä-äkkiä katsomatta vaihtaa väylän puolta, niin jokainen tietää miten siinä käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linkki tapahtuneesta kertoneeseen uutiseen? Muuten emme usko.

        Ei siellä näkynyt ketään kuka olisi tehnyt uutisen tuosta.

        Ambulanssia sai odotella vartin verran maassa maaten mutta sinä aikana ei yksikään tähtireportteri ehtinyt paikalle.

        Pahoittelen jos ei juttu ole muuten uskottava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siellä näkynyt ketään kuka olisi tehnyt uutisen tuosta.

        Ambulanssia sai odotella vartin verran maassa maaten mutta sinä aikana ei yksikään tähtireportteri ehtinyt paikalle.

        Pahoittelen jos ei juttu ole muuten uskottava.

        Olisithan voinut itse soittaa uutisvinkin lehteen. Toimittaja olisi kysynyt tietojen vahvistuksen ambulanssikuskilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisithan voinut itse soittaa uutisvinkin lehteen. Toimittaja olisi kysynyt tietojen vahvistuksen ambulanssikuskilta.

        Heh-heh-hee.........


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisithan voinut itse soittaa uutisvinkin lehteen. Toimittaja olisi kysynyt tietojen vahvistuksen ambulanssikuskilta.

        No mulla meni ensiavussa/sairaalassa aamu neljään ja sieltä sitten läksin taksilla kotiinpäin kera kolmen murtuman, ei tullut siinä vaiheessa mieleen soitella mihinkään.

        En myöskään kysellyt siltä ambulanssiparivaljakolta yhteystietoja.

        Jos juttu ei kuulosta uskottavalle ilman valtavaa todistusaineistoa niin sitten se ei vaan kuulosta uskottavalle, itselleni riittää uskottavuudeksi se että olkapäätä jomottaa eikä sormet liiku niinkuin niiden pitäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijän törmätessä jalankulkijaan yleensä se pyöräilijä lähtee karkuun.

        Itselläni on jopa käynyt niin, että kun tein pyöräilijästä rikosilmoituksen tuntomerkkeineen päivineen, tiesin osoitteen missä pyöräilijä asuu omakotitalossa, niin poliisi ei muka löytänyt sieltä oikeaa henkilöä! Näin siis pääkaupunkiseudulla.

        Rikosilmoituksia ei kannata pyöräilijästä tehdä, sillä pyöräilijän aiheuttamat onnettomuudet kiinnostaa poliisia vasta sitten, kun tulee ruumiita.

        Pyydät linkkiä tapahtuneesta kertoneeseen uutiseen. Kuka olisi sen ilmoittanut suomalaisille lehdistöille? Suomessa tapahtuneista onnettomuuksista kerrotaan Suomen lehdistössä vain muutamassa prosentissa.

        Polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvolla liikkuva väistää jalankulkijaa. Ajoneuvon kuljettajan on annettava jalankulkijalle turvallinen tila ohittaessaan. Uudessa 1.6.2020 tulleessa tieliikennelaissa on mainittu erikseen, että polkupyöräilijän on annettava jalankulkijalle turvallinen tila ohittaessa. Se kertoo erittäin paljon siitä, että miten pyöräilijät kohtelevat jalankulkijoita.

        Tieliikennelaissa on mainittu myös tilannenopeudesta.

        On kyllä aivan valtavan huono tuuri sinulla. Iso osa elämästäsi menee sairaalassa makaamiseen kun kaikki pyöräilijät ajaa tahallaan päällesi, ja sitten kukaan ei auta yhtään. Miten siinä niin on päässyt käymään?


      • Anonyymi

        Onneksi sinulle ei käynyt vielä pahemmin:

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyorailija-tormasi-hiprakassa-kavelijaan-aiheuttaen-vakavan-aivovamman-ei-pysty-syomaan-ilman-apua/6118582  

        https://www.iltalehti.fi/helsinki/a/200810208454339  

        Pyöräilijällä ja sähköpotkulautailijalla on erittäin suuri vastuu jalankulkijaan nähden.

        Polkupyörä on ajoneuvo kuin myös Suomessa myytävät ja vuokrattavat sähköpotkulaudat (rakenteellinen nopeus yli 15 km/h).

        Polkupyöriä ja sähköpotkulautailijoita koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja. Ellei ole pyörätietä niin niillä ajetaan ajoradalla, ei jalkakäytävällä. Pyörätie on aina merkitty pyörätien liikennemerkillä.

        Ajoneuvoilla ei saa ajaa jalkakäytävällä. Tosin täällä pääkaupunkiseudulla suurin osa pyöräilijöistä ja sähköpotkulautailijoista ajaa jalkakäytävillä eikä poliisit siihen puutu vaikka vierestä menisivät.

        Te pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat olette sitä mieltä, että kun Te olette pelkureita ettekä uskalla ajaa ajoradalla niin Te saatte omasta mielestänne tulla vaarantamaan meidän jalankulkijoiden turvallisuuden?

        Opetelkaa liikennesäännöt ja noudattakaa niitä niin kyllä autoilijat huomioi Teidät hyvin!

        Itsellä on kokemusta pyöräilystä ympäri Suomea Helsingin keskusta mukaan lukien sekä Euroopassa monissa maissa. Todettakoon, että pääkaupunkiseudulla jalkakäytävällä kävely on huomattavasti vaarallisempaa kuin ajaa pyörällä ajoradalla Euroopan suurissa kaupungeissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi sinulle ei käynyt vielä pahemmin:

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyorailija-tormasi-hiprakassa-kavelijaan-aiheuttaen-vakavan-aivovamman-ei-pysty-syomaan-ilman-apua/6118582  

        https://www.iltalehti.fi/helsinki/a/200810208454339  

        Pyöräilijällä ja sähköpotkulautailijalla on erittäin suuri vastuu jalankulkijaan nähden.

        Polkupyörä on ajoneuvo kuin myös Suomessa myytävät ja vuokrattavat sähköpotkulaudat (rakenteellinen nopeus yli 15 km/h).

        Polkupyöriä ja sähköpotkulautailijoita koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja. Ellei ole pyörätietä niin niillä ajetaan ajoradalla, ei jalkakäytävällä. Pyörätie on aina merkitty pyörätien liikennemerkillä.

        Ajoneuvoilla ei saa ajaa jalkakäytävällä. Tosin täällä pääkaupunkiseudulla suurin osa pyöräilijöistä ja sähköpotkulautailijoista ajaa jalkakäytävillä eikä poliisit siihen puutu vaikka vierestä menisivät.

        Te pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat olette sitä mieltä, että kun Te olette pelkureita ettekä uskalla ajaa ajoradalla niin Te saatte omasta mielestänne tulla vaarantamaan meidän jalankulkijoiden turvallisuuden?

        Opetelkaa liikennesäännöt ja noudattakaa niitä niin kyllä autoilijat huomioi Teidät hyvin!

        Itsellä on kokemusta pyöräilystä ympäri Suomea Helsingin keskusta mukaan lukien sekä Euroopassa monissa maissa. Todettakoon, että pääkaupunkiseudulla jalkakäytävällä kävely on huomattavasti vaarallisempaa kuin ajaa pyörällä ajoradalla Euroopan suurissa kaupungeissa.

        "Pyöräilijä sanoi nähneensä puhelimeen puhuvan jalankulkijan hyvän aikaa ennen törmäystä. Pyöräilijän mukaan syy törmäykseen oli jalankulkijan yllättävä liike. 24-vuotias kertoi jalankulkijan pyörähtäneen ennalta-arvaamatta hänen eteensä."

        Siinä taas kännykkä kourassa omissa maailmoissaan houriminen aiheutti vakavan onnettomuuden. Liikenteessä tulee keskittyä liikenteeseen, ei kännykkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pyöräilijä sanoi nähneensä puhelimeen puhuvan jalankulkijan hyvän aikaa ennen törmäystä. Pyöräilijän mukaan syy törmäykseen oli jalankulkijan yllättävä liike. 24-vuotias kertoi jalankulkijan pyörähtäneen ennalta-arvaamatta hänen eteensä."

        Siinä taas kännykkä kourassa omissa maailmoissaan houriminen aiheutti vakavan onnettomuuden. Liikenteessä tulee keskittyä liikenteeseen, ei kännykkään.

        Monet, tekisi mieli sanoa useimmat, jalankulkijat, eivät ymmärrä olevansa osa liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pyöräilijä sanoi nähneensä puhelimeen puhuvan jalankulkijan hyvän aikaa ennen törmäystä. Pyöräilijän mukaan syy törmäykseen oli jalankulkijan yllättävä liike. 24-vuotias kertoi jalankulkijan pyörähtäneen ennalta-arvaamatta hänen eteensä."

        Siinä taas kännykkä kourassa omissa maailmoissaan houriminen aiheutti vakavan onnettomuuden. Liikenteessä tulee keskittyä liikenteeseen, ei kännykkään.

        Yritä löytää olennainen tuossa. Syytettiinkö jalankulkijaa mistään? Ei
        Pyöräilijää syytettiin ja tuomittiin. Päättele siitä kuka toimi väärin.

        "Pyöräilijän mukaan......". Ei mitään merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritä löytää olennainen tuossa. Syytettiinkö jalankulkijaa mistään? Ei
        Pyöräilijää syytettiin ja tuomittiin. Päättele siitä kuka toimi väärin.

        "Pyöräilijän mukaan......". Ei mitään merkitystä.

        jalankulkijalle on aika vähän lakeja

        tulisi pääsääntöisesti kävellä reunassa, siinä kai se oleellinen

        kenenkään päälle ei saa ajaa ja jos sellaista käy niin useimmiten päälleajaja on syyllinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jalankulkijalle on aika vähän lakeja

        tulisi pääsääntöisesti kävellä reunassa, siinä kai se oleellinen

        kenenkään päälle ei saa ajaa ja jos sellaista käy niin useimmiten päälleajaja on syyllinen

        Jalan kulkeminen
        13 §
        Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen

        Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.

        Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.

        Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

        Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.
        14 §
        Jalankulku pihakadulla ja kävelykadulla

        Sen estämättä, mitä 13 §:ssä säädetään, pihakadulla ja kävelykadulla jalankulkija saa kulkea kadun kaikilla osilla. Hän ei kuitenkaan saa tarpeettomasti estää ajoneuvoliikennettä eikä raitiovaunuliikennettä.
        15 §
        Jalankulkijaryhmät ja kulkueet

        Valvottu jalankulkijaryhmä ja järjestäytynyt kulkue saa käyttää ajoradan oikeaa puolta. Enintään kaksi rinnan kulkevan lapsiryhmän on, jos mahdollista, käytettävä jalkakäytävää, piennarta tai pyörätietä.

        Valvotulla jalankulkijaryhmällä ja järjestäytyneellä kulkueella, jotka käyttävät valaisemattomalla tiellä piennarta, ajorataa tai pyörätietä, on oltava pimeän tai hämärän aikana ja sääolosuhteiden sitä edellyttäessä tien keskilinjan puolella edessä vähintään yksi valkoista tai keltaista valoa eteenpäin näyttävä valaisin ja takana yksi taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin.
        16 §
        Ajoradan ylittäminen

        Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.

        Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

        Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie.

        Tuossa ne taitavat pääosin olla. Lisäksi on tietenkin vielä liikennemerkkejä ja niiden säännöt, jotka koskevat jalankulkijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pyöräilijä sanoi nähneensä puhelimeen puhuvan jalankulkijan hyvän aikaa ennen törmäystä. Pyöräilijän mukaan syy törmäykseen oli jalankulkijan yllättävä liike. 24-vuotias kertoi jalankulkijan pyörähtäneen ennalta-arvaamatta hänen eteensä."

        Siinä taas kännykkä kourassa omissa maailmoissaan houriminen aiheutti vakavan onnettomuuden. Liikenteessä tulee keskittyä liikenteeseen, ei kännykkään.

        Pyöräilijän olisi pitänyt keskittyä jalankulkijan ohitukseen turvallisen etäältä nopeudella, jolla pystyy väistämään, mikäli jalankulkijan kävelysuunta muuttuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijän olisi pitänyt keskittyä jalankulkijan ohitukseen turvallisen etäältä nopeudella, jolla pystyy väistämään, mikäli jalankulkijan kävelysuunta muuttuu.

        Ja jalankulkijan on älyttävä katsoa missä ajoneuvot ovat, mikäli aikoo vaihtaa kävelysuuntaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalan kulkeminen
        13 §
        Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen

        Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.

        Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.

        Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

        Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.
        14 §
        Jalankulku pihakadulla ja kävelykadulla

        Sen estämättä, mitä 13 §:ssä säädetään, pihakadulla ja kävelykadulla jalankulkija saa kulkea kadun kaikilla osilla. Hän ei kuitenkaan saa tarpeettomasti estää ajoneuvoliikennettä eikä raitiovaunuliikennettä.
        15 §
        Jalankulkijaryhmät ja kulkueet

        Valvottu jalankulkijaryhmä ja järjestäytynyt kulkue saa käyttää ajoradan oikeaa puolta. Enintään kaksi rinnan kulkevan lapsiryhmän on, jos mahdollista, käytettävä jalkakäytävää, piennarta tai pyörätietä.

        Valvotulla jalankulkijaryhmällä ja järjestäytyneellä kulkueella, jotka käyttävät valaisemattomalla tiellä piennarta, ajorataa tai pyörätietä, on oltava pimeän tai hämärän aikana ja sääolosuhteiden sitä edellyttäessä tien keskilinjan puolella edessä vähintään yksi valkoista tai keltaista valoa eteenpäin näyttävä valaisin ja takana yksi taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin.
        16 §
        Ajoradan ylittäminen

        Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.

        Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

        Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie.

        Tuossa ne taitavat pääosin olla. Lisäksi on tietenkin vielä liikennemerkkejä ja niiden säännöt, jotka koskevat jalankulkijoita.

        "jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa."

        Reunaa käytettävä vain pyörätiellä, yhdistetyllä ei enää edes suositella käyttää reunaa.
        Halutaan nähtävästi hidastaa pyöräliikennettä yhdistetyllä, jossa nopeudet ovat tottavie tolkuttomia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa."

        Reunaa käytettävä vain pyörätiellä, yhdistetyllä ei enää edes suositella käyttää reunaa.
        Halutaan nähtävästi hidastaa pyöräliikennettä yhdistetyllä, jossa nopeudet ovat tottavie tolkuttomia.

        Suositukset ovat edelleen samat. Se mitä laki määrää ja mitä siellä lukee, on vähäsen muuttunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suositukset ovat edelleen samat. Se mitä laki määrää ja mitä siellä lukee, on vähäsen muuttunut.

        Laki on muuttunut erittäin paljon.
        Varmaan innoissasi haluat näyttää suositusten olevan samat kohdista, joissa uutta lakia käsitellään hallituksen selvityksessä

        https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki on muuttunut erittäin paljon.
        Varmaan innoissasi haluat näyttää suositusten olevan samat kohdista, joissa uutta lakia käsitellään hallituksen selvityksessä

        https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180

        Tuo esitys on pohjatyö uutta tieliikennelakia varten. Minulla ei ole tarve eritellä siinä olevia asioita mitenkään. Kun lukee sen, niin järjen ihmiset ymmärtävät kokonaisuuden perusteella mitä siinä on tarkoitettu. Uusi laki on sitten se, joka lopullisesti määrää, eli sallii, oikeuttaa tai velvoittaa.


    • Anonyymi

      Ongelma on se että useat liikenteessä liikkujat eivät tunne sääntöjä tarpeeksi hyvin. Sitten on vielä se asenne- ja tunnevammaisten joukko jotka eivät välitä.

    • Anonyymi

      Ai ei vai kun oot silakka litkalla on jo joku itiootti pyöräilijä torumassa onneksi kalastajat saa tilaa tulevan remontin myötä moni Hesalainen on yli painoinen tekee hyvääkin jos toi porukka polkupyörillä pääsee keskustaan nopeemmin kuin öky autoilla lisää näitä sumppuja Hesaan...Terveisin Eko Vihree:)

    • Anonyymi

      Tässä lisää pyöräilijöiden ongelmista Lauttasaaren sillalla:

      https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006583783.html

      Eräs herrakin on sitä mieltä, että jalkakäytävän ja pyörätien erottava reunakivi on vaarallinen. Mikäli sitä ei olisi voisi pyöräilijä tarvittaessa ottaa tilaa jalkakäytävältä ohitustilanteessa! Pyöräilijät pysyköön pyörätiellä tai ajoradalla!

      Sitähän pyöräilijät harrastaa monessa paikassa, kun on kyseessä rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä ja ne ovat samallla tasolla. Jalankulkijat joutuvat jalkakäytävällä väistämään pyöräilijöitä, jotka koukkaavat jalkakäytävän puolelta.

      Lauttasaaren sillalla ennen korjauksen aloittamista oli ihan yleistä, että pyöräilijät ajoivat jalkakäytävän puolella. Esim. eräältä kerralta, kun kävelin sillan eteläistä puolta jalkakäytävällä Lauttasaaren suunnasta jalkakäytävän vasemmalla puolen lähellä keskiviiva. Mitä tekee takaa tuleva pyöräilijä? Ohittaa minut oikealta sillan kaiteen puolelta. Eli minun vasemmalla puolen oli keskiviiva ja sen takana pyörätie.

      Ei enää montaa viikkoa, kun pyöräilijöiden määrä vähenee.

      Suomessa ainakin isoimmissa kaupungeissa ja vilkkaimissa paikoissa olisi aina syytä rakentaa eri tasolla olevat pyörätiet ja jalkakäytävät.

      • Anonyymi

        En ole koskaan nähnyt sellaista kevyenliikenteen väylää, jossa jalankulkijoiden osa olisi eri tasossa kuin pyöräilijöiden osa. Tällä suunnalla on vain maalaus, joka erottaa ne toisistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole koskaan nähnyt sellaista kevyenliikenteen väylää, jossa jalankulkijoiden osa olisi eri tasossa kuin pyöräilijöiden osa. Tällä suunnalla on vain maalaus, joka erottaa ne toisistaan.

        Jutun alemmassa kuvassa naispyöräilijä ajaa pyörätien VASENTA reunaa ja kaksi vastaantulevaa pyöräilijää ajaa jalkakäytävällä! Ajoneuvoilla ja siten myös polkupyörillä on Suomessa oikeanpuoleinen liikenne. Lauttasaaren sillalla on selkeästi merkitty pyörätiet ja jalkakäytävät liikennemerkillä, maastomaalauksilla (eli kuvat) ja osassa kohtaa valkoinen yhtenäinen viiva ja osassa eri tasossa ja siinä kivetys välissä.

        Monissa muissakin kohtaa pyöräilijät Kuvittelevat, että yhtenäinen valkoinen viiva erottaa kulkusuunnat toisistaan! Ajavat toiseen suuntaan jalkakäytävällä ja toiseen suuntaan pyörätiellä. Näin ei ole! Mikäli halutaan, että kulkusuunnat erotetaan toisistaan niin se on katkoviiva kuten ajoradalla.

        Lauttasaaren sillalle tulee olemaan molemmilla reunoilla ns kolmitasoratkaisu:
        ajorata, pyörätie ja jalkakäytävät ovat kaikki eri tasossa.
        Mm. Pasilan sillalla ja Paciuksenkadulla on jo sama ratkaisu. Toivotaan, että niitä tulee vielä lisää!

        Tuo eri taso ratkaisu on todella hyvä, sillä silloin pyöräilijät pysyvät paremmin omalla puolella eikä ajeta esim ohitustilanteessa jalkakäytävän puolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jutun alemmassa kuvassa naispyöräilijä ajaa pyörätien VASENTA reunaa ja kaksi vastaantulevaa pyöräilijää ajaa jalkakäytävällä! Ajoneuvoilla ja siten myös polkupyörillä on Suomessa oikeanpuoleinen liikenne. Lauttasaaren sillalla on selkeästi merkitty pyörätiet ja jalkakäytävät liikennemerkillä, maastomaalauksilla (eli kuvat) ja osassa kohtaa valkoinen yhtenäinen viiva ja osassa eri tasossa ja siinä kivetys välissä.

        Monissa muissakin kohtaa pyöräilijät Kuvittelevat, että yhtenäinen valkoinen viiva erottaa kulkusuunnat toisistaan! Ajavat toiseen suuntaan jalkakäytävällä ja toiseen suuntaan pyörätiellä. Näin ei ole! Mikäli halutaan, että kulkusuunnat erotetaan toisistaan niin se on katkoviiva kuten ajoradalla.

        Lauttasaaren sillalle tulee olemaan molemmilla reunoilla ns kolmitasoratkaisu:
        ajorata, pyörätie ja jalkakäytävät ovat kaikki eri tasossa.
        Mm. Pasilan sillalla ja Paciuksenkadulla on jo sama ratkaisu. Toivotaan, että niitä tulee vielä lisää!

        Tuo eri taso ratkaisu on todella hyvä, sillä silloin pyöräilijät pysyvät paremmin omalla puolella eikä ajeta esim ohitustilanteessa jalkakäytävän puolella.

        Asia on sinulle liian vaikea ymmärrettäväksi. Jos ymmärtäisit esimerkiksi sen artikkelin sisällön, jonka ihan itse tänne linkit, niin et mesoaisi noin päättömästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia on sinulle liian vaikea ymmärrettäväksi. Jos ymmärtäisit esimerkiksi sen artikkelin sisällön, jonka ihan itse tänne linkit, niin et mesoaisi noin päättömästi.

        Jos sinulla on asiaa, niin esitä asiasi eikä mystisiä möläytyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole koskaan nähnyt sellaista kevyenliikenteen väylää, jossa jalankulkijoiden osa olisi eri tasossa kuin pyöräilijöiden osa. Tällä suunnalla on vain maalaus, joka erottaa ne toisistaan.

        En minäkään ollut aiemmin nähnyt sellaista. Nyt sellainen tuli vastaan videolla, joten laitan heti jakoon. >>> https://youtu.be/ForFsBRX4y4


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sinulla on asiaa, niin esitä asiasi eikä mystisiä möläytyksiä.

        Jos asia näyttäytyy mystisenä möläytyksenä niin ongelmien juurisyy on löytynyt.


    • Anonyymi

      Kaunein lisäkilpi pyöräteille. "Ei talvikunnossapitoa"

      • Anonyymi

        Ja kun talvikunnossapitoa ei ole, niin pyörällä tulee ajaa ajoradalla jos pyöräväylä ei ole ajokuntoinen.

        Kaipa siinä sitten jotain kaunista on.


    • Anonyymi

      Jalankulkija on myös kulkuneuvon kuljettaja, jos on kengät jalassa, kengät ovat kulkuneuvo, kulkuapu=kulkuneuvo.

      • Anonyymi

        Huono provo. Ei jatkoon.


    • Anonyymi

      Moni ihminen ajaa ylinopeutta kävellessään, varsinkin jos on lenkkarit jalassa ja lenkkeilee, kun useilla parkkipaikoilla on 10km/h nopeusrajoitus, ei saa kävellä nopeasti.

      Kävellään hitaasti jotta emme saa sakkoja.

    • Anonyymi

      Tuosta Lauttasaaren sillasta on tullut jo niin suuri ongelma että kaupunki harkitsee sinne polkupyöräilijöille nopeusrajoitusta, ihan virallisisilla liikennemerkeillä.

      Joku aika sitten kun Koskelantien siltaa Lahdentien yli remontoitiin, siellä laitettiin liikennemerkit että polkupyörää pitää taluttaa sillan yli (liian ahdas yhdistetty kevyen liikentenn tilapäisväylä). Aina kun liikuin siellä, niin pyöräilijä ajoivat siellä jalankulkijoiden seassa. Kertaakaan en nähnyt että joku olisi taluttanut pyöräänsä.

    • Anonyymi

      Ei kelpaa pyöräilijöille edellenkään!

      https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006587498.html

      Ei pyöräilijöiden pidä saada väistää jalkakäytävän puolelle vastaantulevia pyöräilijöitä!

      Pyöräilijöillä on mahdollisuus ajaa ajoradalla Lauttasaaren suunnasta tullessa, koska heidän kulkusuunnassa, samalla puolella tietä ei ole pyörätietä.

      Minne me jalankulkijat menemme sitten? Tässä taasen näkee, että ei muista väliä kuin pyöräilijöistä!

      Minä jalankulkijana en väistä jalkakäytävällä pyöräilijöitä! Vai pitääkö meidän jalankulkijoiden siirtyä pyörätielle kävelemään, että Teiden Kuninkaat pääsevät ajamaan tuhatta ja sataa?

      Jalankulkijat saavat kulkea jalkakäytävällä oikealla, keskellä tai vasemmalla!
      Jokaisen kävelijän kannattaisi varautua kävelysauvoilla, lastenrattailla, "päivänvarjolla" jne. Jalankulkijat, kuvatkaa myös edessä tulijoita, jotta tarvittaessa on todistusaineistoa.

      Siellä jalkakäytävällä liikkuu kaikenikäisiä ja kunnoisia ihmisiä: lapset opettelevat kävelemään, ajamaan potkupyörällä/-polkupyörällä, liikuntarajoitteisia on myös jne.

      Ei muista väliä kuin Pyöräilijöistä!

      • Anonyymi

        Siis pyöräilijät haluavat että on jokin paikka minne väistää vaaratilanteessa? Ja että kaikki pyörät mahtuisivat pyörille tarkoitetulle väylälle? Ihan kauheeta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis pyöräilijät haluavat että on jokin paikka minne väistää vaaratilanteessa? Ja että kaikki pyörät mahtuisivat pyörille tarkoitetulle väylälle? Ihan kauheeta!

        On se kumma, kun pyöräilijöille ei riitä väliaikainen 2 metrin levyinen pyörätie. Ei niitä laatikkkopyöriä ole siellä koko ajan!

        Pyöräilijöiden pitäisi saada väistää jalkakäytävälle vaaratilanteessa? Minne se jalankulkija sitten väistää? Jalankulkijan turvallisuudesta ei mitään väliä.

        Rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä, joka on erotettu valkoisella yhtenäisellä viivalla tai kivetyksellä, niin monet pyöräilijät pitävät niitä keskiviivana, joka erottaa kulkusuunnat toisistaan. Näin tulee myös tapahtumaan Lauttasaaren sillalla siihen asti kunnes kaikki väylät ovat lopullisessa kunnossa!

        Pyöräilijät voisivat jo otella sen tilannenopeuden.

        Herra Pastersteinin twiiteissä oli hyvä esimerkki paljonko voittaa ajassa eri nopeudella sillan ylityksessä.

        Herra Pasterstein voisi tulla sinne joukkoineen valvomaan pyöräilijöitä!


      • Anonyymi

        Haloo pahvi! Ei päälle saa ajaa. Pyöräilijä voi väistää jalankulkijoiden puolelle vain jos siinä kohtaa sattuu olemaan tilaa, eikä siitä aiheudu vaaraa eikä haittaa jalankululle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se kumma, kun pyöräilijöille ei riitä väliaikainen 2 metrin levyinen pyörätie. Ei niitä laatikkkopyöriä ole siellä koko ajan!

        Pyöräilijöiden pitäisi saada väistää jalkakäytävälle vaaratilanteessa? Minne se jalankulkija sitten väistää? Jalankulkijan turvallisuudesta ei mitään väliä.

        Rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä, joka on erotettu valkoisella yhtenäisellä viivalla tai kivetyksellä, niin monet pyöräilijät pitävät niitä keskiviivana, joka erottaa kulkusuunnat toisistaan. Näin tulee myös tapahtumaan Lauttasaaren sillalla siihen asti kunnes kaikki väylät ovat lopullisessa kunnossa!

        Pyöräilijät voisivat jo otella sen tilannenopeuden.

        Herra Pastersteinin twiiteissä oli hyvä esimerkki paljonko voittaa ajassa eri nopeudella sillan ylityksessä.

        Herra Pasterstein voisi tulla sinne joukkoineen valvomaan pyöräilijöitä!

        Miksi rähjäät kun olen kanssasi samaa mieltä? Siis se on tosi pöyristyttävää, että pyöräilijöillä pitäisi olla tilaa tehdä väistöliike tarvittaessa. Kauheaa! Ja vielä haluavat, että väylälle mahtuisi ajamaan kunnolla. Hirveää! Ei niillä ole mitään oikeutta haluta turvallista väylää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi rähjäät kun olen kanssasi samaa mieltä? Siis se on tosi pöyristyttävää, että pyöräilijöillä pitäisi olla tilaa tehdä väistöliike tarvittaessa. Kauheaa! Ja vielä haluavat, että väylälle mahtuisi ajamaan kunnolla. Hirveää! Ei niillä ole mitään oikeutta haluta turvallista väylää!

        Tieliikennelaissa lukee näin: "Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaissa lukee näin: "Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

        Mikäli pyörätie on huonossa kunnossa pyöräilijöiden mielestä, niin se on sitten ajorata minne voivat siirtyä ajamaan EI jalkakäytävä!

        Lauttasaaren sillalla on autoille 30 km/h, joten pyöräilijät voivat turvallisesti ajaa siellä ahtaalla ajoradalla. Autojen ohittaminen siellä on mahdotonta, joten joutuvat ajamaan jonon mukaan, kuten nyt pyörätielläkin. Muutamassa kohtaa on nimittäin niin ahdasta, että esim. bussien tullessa vastakkaisesta suunnasta, toinen joutuu pysähtymään ja toinen ajamaan hitaasti.

        Kaupunkikin suosii sitä, että pyöräilijöillä tulee olla hyvät tilat ja kunnossa olevat väylät. Mitä sitten, jos koukkaavat välillä jalkakäytävälle. Jalankulkijat voivat hyvin väistää pyöräilijöitä, kunhan Teiden Ritarit eivät menetä matka-ajassa yhtään!

        Pyöräiljöiden tulisi jo oppia se, että liikenteessä ei ole paljon oikeuksia. Siellä on enemmän velvollisuuksia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli pyörätie on huonossa kunnossa pyöräilijöiden mielestä, niin se on sitten ajorata minne voivat siirtyä ajamaan EI jalkakäytävä!

        Lauttasaaren sillalla on autoille 30 km/h, joten pyöräilijät voivat turvallisesti ajaa siellä ahtaalla ajoradalla. Autojen ohittaminen siellä on mahdotonta, joten joutuvat ajamaan jonon mukaan, kuten nyt pyörätielläkin. Muutamassa kohtaa on nimittäin niin ahdasta, että esim. bussien tullessa vastakkaisesta suunnasta, toinen joutuu pysähtymään ja toinen ajamaan hitaasti.

        Kaupunkikin suosii sitä, että pyöräilijöillä tulee olla hyvät tilat ja kunnossa olevat väylät. Mitä sitten, jos koukkaavat välillä jalkakäytävälle. Jalankulkijat voivat hyvin väistää pyöräilijöitä, kunhan Teiden Ritarit eivät menetä matka-ajassa yhtään!

        Pyöräiljöiden tulisi jo oppia se, että liikenteessä ei ole paljon oikeuksia. Siellä on enemmän velvollisuuksia!

        Huono kunto ei välttämättä ole edes riittävä peruste. Riippuu että miten huonossa kunnossa kevyenliikenteen väylä on. Pitää olla erityiset olosuhteet, jotka vaativat siirtymään tilapäisesti toiselle tien osalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli pyörätie on huonossa kunnossa pyöräilijöiden mielestä, niin se on sitten ajorata minne voivat siirtyä ajamaan EI jalkakäytävä!

        Lauttasaaren sillalla on autoille 30 km/h, joten pyöräilijät voivat turvallisesti ajaa siellä ahtaalla ajoradalla. Autojen ohittaminen siellä on mahdotonta, joten joutuvat ajamaan jonon mukaan, kuten nyt pyörätielläkin. Muutamassa kohtaa on nimittäin niin ahdasta, että esim. bussien tullessa vastakkaisesta suunnasta, toinen joutuu pysähtymään ja toinen ajamaan hitaasti.

        Kaupunkikin suosii sitä, että pyöräilijöillä tulee olla hyvät tilat ja kunnossa olevat väylät. Mitä sitten, jos koukkaavat välillä jalkakäytävälle. Jalankulkijat voivat hyvin väistää pyöräilijöitä, kunhan Teiden Ritarit eivät menetä matka-ajassa yhtään!

        Pyöräiljöiden tulisi jo oppia se, että liikenteessä ei ole paljon oikeuksia. Siellä on enemmän velvollisuuksia!

        Yleensä ajorata on parempi vaihtoehto, vaikka se huonoja autoilijoita suututtaakin, mutta tuolla sillalla jalkakäytävä on parempi. Syyn saa selville pitämällä sillalla silmät auki.


    • Anonyymi

      On todistettu fakta, että suurin osa pyöräiljöistä ei tunne niitä liikennesääntöjä jotka pyöräilijälle kuuluu. Heidän mielestään pyöräilijällä on vain oikeuksia eikä mitään velvollisuuksia.

      • Anonyymi

        Jaa se on vihdoin todistettu? No hyvä, kun onhan tuota jo odotettu. Missä se todistus lukee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa se on vihdoin todistettu? No hyvä, kun onhan tuota jo odotettu. Missä se todistus lukee?

        Kestää varmaan todisteissa kun pitää itse väärentää jokin tutkimus värikkäillä vahaliiduilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7880
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2039
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1970
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1050
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      955
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe