Oletko evl kirkon jäsen ja menossa lukioon? Tiesitkö, että voit opiskella lukiossa elämänkatsomustietoa (ET) uskonnon sijaan (siis suorittaa katsomusaineen pakolliset kurssit) vain, jo eroat kirkosta. Vai valita vapaasti vain erottuasi kirkosta.
Valitse valinnan vapaus - kumoa ET-kielto. Eroamalla kirkosta. Vapaus ei tarkoita pakkoa valita ET, vaan mahdollisuutta päättää itse.
Kirjoita eroilmoitus väestötietovirastolle (ent. maistraatti) ja hanki paperiin molempien huoltajien suostumusallekirjoitukset. Siihen ei tarvita mitään lomaketta. Kirjoita, vie/postita.
Nykyinen tilanne rikkoo lapsen (nuoren) oikeuksien sopimusta ja yhdenvertaisuutta. Valinnallasi edistät myös nykyisen uskonnollisesti holhoavan systeemin muuttamista.
Valitsemalla ET:n valitset sisällöltään monipuolisen ja myös jatko-opinnoille hyödyllisen tieto- ja taitoaineen. Päästötodistukseen ei merkitä, kumman olet suorittanut.
Miten vapaus valita
8
85
Vastaukset
- Anonyymi
Ehkä minä kuitenkin valitsen ja päätän aivan itse! Valintani ei millään tavalla kuulu sinulle!
- Anonyymi
Onko oikein, että valtio lailla holhoaa estämällä elämänkatsomustiedon opiskelun kirkkoon liitetyiltä nuorilta? Et voi päättää itse kirkon jäsenyydestä, vaan eroamiseen tarvitaan molempien huoltajien suostumusallekirjoitus. ET:n avaamista lakimuutoksella on vaadittu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko oikein, että valtio lailla holhoaa estämällä elämänkatsomustiedon opiskelun kirkkoon liitetyiltä nuorilta? Et voi päättää itse kirkon jäsenyydestä, vaan eroamiseen tarvitaan molempien huoltajien suostumusallekirjoitus. ET:n avaamista lakimuutoksella on vaadittu.
Jokainen lukutaitoinen voi ja saa lukea ET-oppikirjat aivan vapaasti, jos haluaa. Siihen ei valtio puutu mitenkään eikä mikään muukaan taho.
- Anonyymi
Asia koskee myös peruskoululaisia: Jos vanhemmat haluavat lapselleen, joka vauvana kastettiin kirkon jäsenyyteen, elämänkatsomustiedon opetusta peruskoulussa, heidän tulee ensin erottaa lapsi kirkosta ja sitten saman tien ilmoittaa siirtymisestä ET-opetukseen. Kirjallisella ilmoituksella väestötietovirastoon.
Lukuvuoden vaihde on paras aika vaihdokseen, mutta kyllä uskonnosta voi siirtyä ET-opetukseen myös kesken lukuvuoden.
Lukio-opinnot aloittava 15 vuotta täyttänyt voi erota kirkosta molempien huoltajien suostumusallekirjoituksella varustetulla kirjallisella ilmoituksella. Kirkkoon kuulumattomuus mahdollistaa katsomusaineen pakollisten kurssien suorittamisen ET-kursseilla.http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2020/07/23/vaihto-uskonnon-opetuksesta-elamankatsomustietoon/ - Anonyymi
ns. uskonnon/kirkkohistorian tunneilla käydään varmastikin läpi myös eri uskonnot, ateismit jne. filosofiat. Näin on ainakin ollut 60 luvulta lähtien.
- Anonyymi
Myös elämänkatsomustiedon tunneilla käydään läpi perusasioita ei uskonnoista. On kuitenkin paljon asioita, joita on hyvä katsoa ja pohtia muutenkin kuin sen mukaan mitä uskonnot sanovat. Eettisiä kysymyksiä ratkotaan tiede- ja tietopohjaisesti.
- Anonyymi
Jaahas, video elämänkatsomustiedosta; ET on myös taitoaine, sanotaan täällä:
https://www.youtube.com/watch?v=aX9KRQXLY74 - Anonyymi
Vanhempien luvan saamiseen kirkosta eroamiseen voi tarvittaessa käyttää klassisia lastenkasvatusmenetelmiä, jotka ovat uhkailu, lahjonta ja kiristys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.434809- 632663
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.2711776Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2611726Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1151659Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain531226Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ941207- 681131
Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331127Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2741112