Miten vapaus valita

Anonyymi

Oletko evl kirkon jäsen ja menossa lukioon? Tiesitkö, että voit opiskella lukiossa elämänkatsomustietoa (ET) uskonnon sijaan (siis suorittaa katsomusaineen pakolliset kurssit) vain, jo eroat kirkosta. Vai valita vapaasti vain erottuasi kirkosta.

Valitse valinnan vapaus - kumoa ET-kielto. Eroamalla kirkosta. Vapaus ei tarkoita pakkoa valita ET, vaan mahdollisuutta päättää itse.

Kirjoita eroilmoitus väestötietovirastolle (ent. maistraatti) ja hanki paperiin molempien huoltajien suostumusallekirjoitukset. Siihen ei tarvita mitään lomaketta. Kirjoita, vie/postita.

Nykyinen tilanne rikkoo lapsen (nuoren) oikeuksien sopimusta ja yhdenvertaisuutta. Valinnallasi edistät myös nykyisen uskonnollisesti holhoavan systeemin muuttamista.

Valitsemalla ET:n valitset sisällöltään monipuolisen ja myös jatko-opinnoille hyödyllisen tieto- ja taitoaineen. Päästötodistukseen ei merkitä, kumman olet suorittanut.

8

85

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ehkä minä kuitenkin valitsen ja päätän aivan itse! Valintani ei millään tavalla kuulu sinulle!

• Anonyymi

Onko oikein, että valtio lailla holhoaa estämällä elämänkatsomustiedon opiskelun kirkkoon liitetyiltä nuorilta? Et voi päättää itse kirkon jäsenyydestä, vaan eroamiseen tarvitaan molempien huoltajien suostumusallekirjoitus. ET:n avaamista lakimuutoksella on vaadittu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko oikein, että valtio lailla holhoaa estämällä elämänkatsomustiedon opiskelun kirkkoon liitetyiltä nuorilta? Et voi päättää itse kirkon jäsenyydestä, vaan eroamiseen tarvitaan molempien huoltajien suostumusallekirjoitus. ET:n avaamista lakimuutoksella on vaadittu.

Jokainen lukutaitoinen voi ja saa lukea ET-oppikirjat aivan vapaasti, jos haluaa. Siihen ei valtio puutu mitenkään eikä mikään muukaan taho.

• Anonyymi

Asia koskee myös peruskoululaisia: Jos vanhemmat haluavat lapselleen, joka vauvana kastettiin kirkon jäsenyyteen, elämänkatsomustiedon opetusta peruskoulussa, heidän tulee ensin erottaa lapsi kirkosta ja sitten saman tien ilmoittaa siirtymisestä ET-opetukseen. Kirjallisella ilmoituksella väestötietovirastoon.
      Lukuvuoden vaihde on paras aika vaihdokseen, mutta kyllä uskonnosta voi siirtyä ET-opetukseen myös kesken lukuvuoden.
      Lukio-opinnot aloittava 15 vuotta täyttänyt voi erota kirkosta molempien huoltajien suostumusallekirjoituksella varustetulla kirjallisella ilmoituksella. Kirkkoon kuulumattomuus mahdollistaa katsomusaineen pakollisten kurssien suorittamisen ET-kursseilla.http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2020/07/23/vaihto-uskonnon-opetuksesta-elamankatsomustietoon/

• Anonyymi

ns. uskonnon/kirkkohistorian tunneilla käydään varmastikin läpi myös eri uskonnot, ateismit jne. filosofiat. Näin on ainakin ollut 60 luvulta lähtien.

• Anonyymi

Myös elämänkatsomustiedon tunneilla käydään läpi perusasioita ei uskonnoista. On kuitenkin paljon asioita, joita on hyvä katsoa ja pohtia muutenkin kuin sen mukaan mitä uskonnot sanovat. Eettisiä kysymyksiä ratkotaan tiede- ja tietopohjaisesti.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Vanhempien luvan saamiseen kirkosta eroamiseen voi tarvittaessa käyttää klassisia lastenkasvatusmenetelmiä, jotka ovat uhkailu, lahjonta ja kiristys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      43
      4809
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      63
      2663
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      271
      1776
    4. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      1726
    5. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      115
      1659
    6. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      53
      1226
    7. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      94
      1207
    8. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      68
      1131
    9. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      133
      1127
    10. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      274
      1112
    Aihe