Miksi Dacioita myydä enempää?

Anonyymi

Olen ihmetellyt Dacian kohtuullisen vähäisiä myyntimääriä. Luulisi että maassamme olisi halpa-automerkille kysyntää.

80-luvulla silloinen halpa-auto Lada keikkui myyntitilastojen kärkipäässä, vaikka kyseinen auto oli teknisesti ja muotoilullisesti jäljessä länsiautoja. Sen sijaan Dacia vastaa tekniikaltaan niin sanottuja normaaleja automerkkejä, eikä muotoilultaankaan poikkea suuresti muista.

Kaiken järjen mukaan Dacian pitäisi keikkua viiden myydyimmän autonmerkin joukossa.

Veikkailisin että Dacian pienehköt myyntimäärät johtuvat siitä, että usein naapurin mielipiteet tai oletetut mielipiteen ratkaisevat automerkkivalinnan.

25

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suomessa olisi varmasti kysyntää halvalle pikkuautolle, mutta edes Sandero ei ole varsinaisesti pikkuauto.
      Fiat piti huolen vuosien ajan suomalaisten kakkosautotarpeesta Unoilla, Puntoilla ja Pandoilla. Unot on jo pääosin ajettu loppuun, mutta edelleen Puntoja ja Pandoja on runsaasti liikenteessä, monet niistä ensimmäisellä omistajalla. Samoin Peugeot 106, 206, Renault Clio (nykyistä pienempi) ja Twingo ovat vielä suhteellisen yleisiä suomen teillä. Autoja ei ole vaihdettu uuteen koska sopivaa tarjontaa ei ole markkinoilla.
      Osittain tarjonnan puute johtuu siitä, että EU on määrännyt vuosi vuoden perään uutta turvatekniikkaa ja kiristänyt päästönormeja siihen tahtiin, että pikkuautojen hinnoissa on useilla tuhansilla sellaista turvatekniikkaa, jota kukaan ei ruksisi lisävarustelistalta KAUPPAKASSINSA varusteiksi. Saksalaiset ovat vieneet autoasioissa EU:ta aivan haluamaansa suuntaan. 35000€ saksalaisessa kansanautossa aktiiviset turvavarusteet maksavat 3000€ ja vaikka pikkuautossa yritetään mennä halvemmalla, ei se juuri alle 2500€ taida onnistua. Italialaiset ja ranskalaiset ovat taitaneet nukkua niissä kokouksissa, joissa pikkuautojen kohtalosta on päätetty.

      • Anonyymi

        Lada ei ollut aikoinaan mikään pikkuauto, silti kauppa kävi.

        Dacia Logania myytiin ainakin vähän aikaa sitten vielä halvimmillaan noin 11 000 eurolla. Olisi luullut että Logania olisi myyty paljon enemmän, kuin sitä on myyty. Hinta laatu suhteeltaan taatusti paras auto. Kone tuntuu olevan lujaa tekoa. Omassani on jo 260 tuhatta mittarissa.

        Vielä kun on ketjukone, ei tarvitse olla nokkahihnaa jatkuvasti vaihtelemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lada ei ollut aikoinaan mikään pikkuauto, silti kauppa kävi.

        Dacia Logania myytiin ainakin vähän aikaa sitten vielä halvimmillaan noin 11 000 eurolla. Olisi luullut että Logania olisi myyty paljon enemmän, kuin sitä on myyty. Hinta laatu suhteeltaan taatusti paras auto. Kone tuntuu olevan lujaa tekoa. Omassani on jo 260 tuhatta mittarissa.

        Vielä kun on ketjukone, ei tarvitse olla nokkahihnaa jatkuvasti vaihtelemassa.

        Ladakauppa taisi käydä lähinnä "aatteen miesten" voimin ja nykymittapuulla akseliväliltään 2424 mm auto on pikkuauto...vähemmän kuin Fiat Puntossa 2450mm (ykköskoppa)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladakauppa taisi käydä lähinnä "aatteen miesten" voimin ja nykymittapuulla akseliväliltään 2424 mm auto on pikkuauto...vähemmän kuin Fiat Puntossa 2450mm (ykköskoppa)

        Ladaa osti isänmaalliset ihmiset.

        Kun joku osti ladan, niin vastaavasti neukut osti tämän arvolla Suomalaista tavaraa. Toisin sanoen suomalaiset sai töitä.

        Länsiauton ostamisella ei vastaavaa efektiä ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladakauppa taisi käydä lähinnä "aatteen miesten" voimin ja nykymittapuulla akseliväliltään 2424 mm auto on pikkuauto...vähemmän kuin Fiat Puntossa 2450mm (ykköskoppa)

        Mutta voiko nykymittapuuta käyttää, kun puhutaan 80-luvun Ladasta?

        Punto tuli vasta 90-luvulla, joten vertailu ei ole järkevää. Vertaillaan mielummin johonkin aikalaiseen. Vaikkapa Punton edeltäjään Fiat Uunoon ja silloin voi todeta ettei Lada ollut mikään pikkuauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladaa osti isänmaalliset ihmiset.

        Kun joku osti ladan, niin vastaavasti neukut osti tämän arvolla Suomalaista tavaraa. Toisin sanoen suomalaiset sai töitä.

        Länsiauton ostamisella ei vastaavaa efektiä ollut.

        Höpsis. Ladaa ostivat kaikki, koska monellakaan ei ollut varaa kallimpaan autoon.
        "Ladan perusmallin hinta vuonna 1989 oli noin 32 000 markkaa, mikä oli vajaat puolet länsiauton hinnasta. Vuoden myydyimpään automalliin, nelioviseen Toyota Corollaan, pääsi 76000 markan sijoituksella käsiksi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpsis. Ladaa ostivat kaikki, koska monellakaan ei ollut varaa kallimpaan autoon.
        "Ladan perusmallin hinta vuonna 1989 oli noin 32 000 markkaa, mikä oli vajaat puolet länsiauton hinnasta. Vuoden myydyimpään automalliin, nelioviseen Toyota Corollaan, pääsi 76000 markan sijoituksella käsiksi."

        Ihan miten vain.

        Mikään ei poista kuitenkaan sitä tosiasiaa, että bilateraalikaupan vuoksi uuden Ladan ostaja työllisti suomalaisia, koska neukut osti sen Ladan arvolla Suomesta tavaraa.

        Japani ei välttämättä ostanut yhtään mitään Suomesta, vaikka joku olisi Toyotan ostanutkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta voiko nykymittapuuta käyttää, kun puhutaan 80-luvun Ladasta?

        Punto tuli vasta 90-luvulla, joten vertailu ei ole järkevää. Vertaillaan mielummin johonkin aikalaiseen. Vaikkapa Punton edeltäjään Fiat Uunoon ja silloin voi todeta ettei Lada ollut mikään pikkuauto.

        fiat unon, akseliväli 2362 mm, ei ole sekään ihan hirveän paljon vähemmän kuin ladassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        fiat unon, akseliväli 2362 mm, ei ole sekään ihan hirveän paljon vähemmän kuin ladassa.

        Golf kakkosessa oli 2470 mm, ei sekään kauheen paljon enemmän kuin Ladassa.

        Ja Golffia kai silloin pidettiin ihan normaalin kokoisena autona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Golf kakkosessa oli 2470 mm, ei sekään kauheen paljon enemmän kuin Ladassa.

        Ja Golffia kai silloin pidettiin ihan normaalin kokoisena autona.

        Moni varmasti haluaisi kakkosautoksi pienen, halvan, mutta uuden auton. Ihan sellaisen Golf kakkosen kokoisen tai pienemmän. Halpuutus vain ei tosiaan nykyisin oikein onnistu, jos tutkii mitä varusteita uudessa autossa pitää olla, jotta se kauppakassi voidaan luokitella rekisteriin kelpaavaksi.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      ihmiset pelkää kun siinä on nyt mersun moottorit

      voiko olla kestävää mersulta halvalla?

      • Anonyymi

        a-mersussa kestääkö samat moottorit?

        aika kova myös kulutus


    • Anonyymi

      Suurin syy Dacian myynnin vähäisyyteen on ihmisten ennakkoluulot. Lisäksi auto on Suomessa vieläkin jonkinlainen "statussymboli."

      • Anonyymi

        Kyllä mun mielestä statusta nostaa enemmin uusi dacia kun linttaan ajettu mersu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mun mielestä statusta nostaa enemmin uusi dacia kun linttaan ajettu mersu

        Totta. Jos asiaa ajatellaan talouden kannalta, verrattuna ns. premiumiin, Dacia on ylivoimainen. Siis auton hinta. arvon alentuminen, varaosat, vakuutukset jne.


      • Anonyymi

        Suurin syy Dacian myynnin vähäisyyteen : Näin on ja enemmistö vieläkin on niissä luuloissa että kun he ajaa jollain kalliilla autolla niin heistä oltaisiin kateellisia kun heillä on vain todella autovelkaa eikä mitään todellista omaisuutta ,vain velkaa joka muuttuu ruostuvaksi omaisuudeksi. Toinen seikka on myös Suomessa ihmeellistä jota ei näe Norjassa eikä Ruotsissa että automerkin mukaan leimataan omistajan poliittinen ajatuskanta,,eikö Suomen kansa koskaan kehity normaaliin ajatustapaan näissä asioissa ,Ei vain siltä ole näyttänyt viimeisien kymmenien vuosien kehitys


      • Anonyymi

        Autosta tuli statussymboli korkean autoveron vuoksi, joka oli vielä 80-luvulla paljon nykyistä korkeampi.

        Tästä luksustuoteverosta johtuen aika harva on pystynyt ostamaan ihan uuden auton. Ilmankos uuden auton omistaja herätti huomiota.

        Muistan kuinka 80-luvulla oli vielä yleistä, että ruostuneeseen pohjaan hitsattiin neliökaupalla uutta peltiä. Siis rotiskoihin jotka olisi muualla paalattu aika päiviä sitten. Sellaista Kuuba meininkiä. Rauhanturvaajiksi lähdettiin, kun sai tuoda ostaa auton autoverotta. No kai niitä muitakin syitä oli sinne lähteä.

        Korkean autoveron takia meillä on vanha autokanta, jonka vuoksi meillä on kuollut ja vammautunut liikenneonnettomuuksissa paljon enemmän ihmisiä vuosikymmenten aikana, kuin jos meillä ei olisi koskaan autoveroa ollut ja siis nuorempi autokanta.

        Aika bolševistinen Suomi oli 80-luvulla ja on tietysti vieläkin.


    • Anonyymi

      Puuttuu vielä monta nykyaikaista varustetta. Automaattivaihteisto, automaatti-ilmastointi, uudet turvallisuusvarusteet.

      • Anonyymi

        Tosi tarpeellisia kauppakassissa?


      • Anonyymi

        monella vaan ne automaatti-ilmastoinnit on käsikäytöllä, niin siitäkään ei ole mitään hyötyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        monella vaan ne automaatti-ilmastoinnit on käsikäytöllä, niin siitäkään ei ole mitään hyötyä.

        Mihin perustuu väite, että Dacioita myydään vähän?
        Tehtaat paahtaa täysillä uutta tavaraa.


      • Anonyymi

        Kun ottaa sen kannan että Dacia on kuin pari vuosimallia vanhempi Rellu niin siinähän se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ottaa sen kannan että Dacia on kuin pari vuosimallia vanhempi Rellu niin siinähän se.

        Sandero Stepwaytä näkee aika paljon nykyään liikenteessä, naisväki näyttää tykkäävän ja iäkkäämmät kun ei tarvi laskeutua mihinkään tien tasolle korin hyvän korkeuden vuoksi. Dustereita ja Loganeitakin näkyy kohtalaisen paljon. Että kyllä niitä on myyty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sandero Stepwaytä näkee aika paljon nykyään liikenteessä, naisväki näyttää tykkäävän ja iäkkäämmät kun ei tarvi laskeutua mihinkään tien tasolle korin hyvän korkeuden vuoksi. Dustereita ja Loganeitakin näkyy kohtalaisen paljon. Että kyllä niitä on myyty.

        Daciaa myydään hyvin siellä missä auto on käyttöesine, Suomi on autoilun kehitysmaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1984
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1730
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1380
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      79
      1375
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1038
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      936
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      933
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      892
    9. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      73
      866
    10. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109
      863
    Aihe