AP siirtyy Sonyyn

Anonyymi

Kuvatoimisto AP vaihtaa kaikkien parin sadan kuvaajansa Nikonit ja Canonit Sonyn kalustoon. Myös videokuvaajat siirtyvat pelkästään Sonyn videokameroitten käyttäjiksi. Optiikat käyvät tarvittaessa kumpaankin käyttöön kun sovitus on sama, ja värimaailmat samat editissä. Jokaiselle kuvaajalle pari runkoa ja 4-5 pro -optiikkaa.

Vaihdon syynä uuden kaluston keveys ja peilittömyyden tuoma nopeus ja hiljaisuus. Sony on ainoa peilittömien valmistaja jolla on suurivalovoimaisia kauko-objetiiveja ammattikäyttöön.

Rungoiksi pääasiassa Alpha a9 Mark II, potrettikuvaajille myös a7R IVs runkoja, joita myös videokuvaajille. Videokuvaukseen on speksattu 6 erilaista puhdasta videokameraa järeistä malleista pieniin asti tarpeen mukaan.

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Videokameroiden osalta ihan ymmärrettävä veto, mutta en usko päätöksen pitkään ikään still kuvaajien osalta.

    • Anonyymi

      Kyllähän noita Canonin EF objektiiveja, esim valovoimaisia super teleitä, voi myös helposti käyttää adaptoituna Canonin R sarjan peilittömissä rungoissa. Tuo Canonin EF valikoimahan on paljon laajempi mitä Sonylla on esittää.

      • Anonyymi

        Ei AP:n tyyppinen organisaatio lähde käyttämään kamerajärjestelmää, jossa nopeat telet ovat sovitteen päässä. Yksi peruste Sonyn valitsemiselle on ollut juuri se, että Sony ainoana tarjoaa natiiveja superteleoptiikoita peilittömiin runkoihin. Niitä tarvitaan lähinnä urhelussa.

        Valitut kameramallit ovat olleet myynnissä jo jonkin aikaa ja todistettu toimiviksi. Kun ollaan ostamassa muutamaa sataa settiä, ei valinta kohdistu koskaan malleihin, joita ei ole edes kunnolla saatu kauppoihin.

        Kovasti herättää uteliaisuutta se, kuka maksoi kenelle ja paljonko. Esimerkin vuoksi oman kalustoni vaihdossa vuonna 2012 Canonista Nikoniin alennus oli mukavat 14000€, johon sisältyi muutamia ehtoja, kuten kaluston käyttäminen olympialaisissa. Oli kannattava diili.

        Tämän ketjun aloittaminen ei sinänsä ole kannanotto Sonyn puolesta, itselläni on vain RX10Mk3 ja RX100Mk5, ei järkkäreitä, jotka ovat Fujifilmin XT-2 mallia ja kaksi kassillista optiikoita. Tapaus kuitenkin todistaa, että peilittömät alkavat olla varteenotettava vaihtoehto peilikameroille ammattipuolellakin. Fujella olen kuvannut julkaistua materiaalia itsekin vuodesta 2012 asti, mutta en raakaa uutista tai urheilua, lähinnä dokumentaarista materiaalia. AP:llä Sonyt tulevat juuri pääasiassa uutis/urheilukäyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei AP:n tyyppinen organisaatio lähde käyttämään kamerajärjestelmää, jossa nopeat telet ovat sovitteen päässä. Yksi peruste Sonyn valitsemiselle on ollut juuri se, että Sony ainoana tarjoaa natiiveja superteleoptiikoita peilittömiin runkoihin. Niitä tarvitaan lähinnä urhelussa.

        Valitut kameramallit ovat olleet myynnissä jo jonkin aikaa ja todistettu toimiviksi. Kun ollaan ostamassa muutamaa sataa settiä, ei valinta kohdistu koskaan malleihin, joita ei ole edes kunnolla saatu kauppoihin.

        Kovasti herättää uteliaisuutta se, kuka maksoi kenelle ja paljonko. Esimerkin vuoksi oman kalustoni vaihdossa vuonna 2012 Canonista Nikoniin alennus oli mukavat 14000€, johon sisältyi muutamia ehtoja, kuten kaluston käyttäminen olympialaisissa. Oli kannattava diili.

        Tämän ketjun aloittaminen ei sinänsä ole kannanotto Sonyn puolesta, itselläni on vain RX10Mk3 ja RX100Mk5, ei järkkäreitä, jotka ovat Fujifilmin XT-2 mallia ja kaksi kassillista optiikoita. Tapaus kuitenkin todistaa, että peilittömät alkavat olla varteenotettava vaihtoehto peilikameroille ammattipuolellakin. Fujella olen kuvannut julkaistua materiaalia itsekin vuodesta 2012 asti, mutta en raakaa uutista tai urheilua, lähinnä dokumentaarista materiaalia. AP:llä Sonyt tulevat juuri pääasiassa uutis/urheilukäyttöön.

        En silti usko kovin pitkää ikää tälle päätökselle. 😎 Sony on varmaan tarjonnut halvalla koko paketin, mutta onko sillä tulossa myös maailman kattava pro tuki isoihin tapahtumiin? Tähän asti tuen on tarjonnut vain Canon ja Nikon. Fuji ilmoitti tulevansa mukaan kaiketi tänä vuonna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En silti usko kovin pitkää ikää tälle päätökselle. 😎 Sony on varmaan tarjonnut halvalla koko paketin, mutta onko sillä tulossa myös maailman kattava pro tuki isoihin tapahtumiin? Tähän asti tuen on tarjonnut vain Canon ja Nikon. Fuji ilmoitti tulevansa mukaan kaiketi tänä vuonna.

        Kannattaa lukea AP:n kuvajohtajan haastattelu Dpreview -sivustolta. Sonylla on jo ollut pro-priste suurtapahtumissa viime aikoina ja he ovat luvanneet hoitaa myös huollon, tukipalvelut jne kuten Nikon ja Canon tähän asti.

        Haastattelussa puidaan juuri tähän ratkaisuun liittyviä näkökohtia, yhtenä huollon toimivuus. Kannataa lukea.

        Mitä kuvaajat sitten tykkäävät on toinen juttu. Sonyn setti tulee kaikille parille sadalle kuukausipalkkaisille, tuhankunta avustajaa saa kuvata edelleen omilla kameroillaan eli millä haluavat.


    • Anonyymi

      Kuvaajilta ei varmaankaan ole kysytty mitään. Tuskin hurraavat riemusta.

      • Anonyymi

        Toiset oppii ja käyttää, toiset murisee.
        Sony ei tiedetysti ole kovin selkeäkäyttöinen systeemi.
        Miten lienee säänkestävyyden kanssa?
        Eräässä testistissä kaikki muut merkit selvisi 15 minuutin suihkusta, mutta Sony joutui "lääkäriin". Mutta eihän "sopulit" itsekään ole sateenkestäviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toiset oppii ja käyttää, toiset murisee.
        Sony ei tiedetysti ole kovin selkeäkäyttöinen systeemi.
        Miten lienee säänkestävyyden kanssa?
        Eräässä testistissä kaikki muut merkit selvisi 15 minuutin suihkusta, mutta Sony joutui "lääkäriin". Mutta eihän "sopulit" itsekään ole sateenkestäviä.

        Kyllä ammattilainen saa kuvattua millä tahansa vehkeellä, ei se siitä ole kiinni. Sonyn ergonomia ja käyttöliittymä eivät vaan ole kovin kuvaajaystävällisiä. Varsinkaan jos tilanteet muuttuvat nopeasti. Ammatikuvaus asettaa erilaiset vaatimukset kuin harrastaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ammattilainen saa kuvattua millä tahansa vehkeellä, ei se siitä ole kiinni. Sonyn ergonomia ja käyttöliittymä eivät vaan ole kovin kuvaajaystävällisiä. Varsinkaan jos tilanteet muuttuvat nopeasti. Ammatikuvaus asettaa erilaiset vaatimukset kuin harrastaminen.

        Itse kun vaihdoin Nikonista Sonyyn ei uuden oppimisessa ollut mitään ongelmaa. Nykyään pidän Sonya yksinkertaisempana ja nopeampana käyttää kuin Nikonia konsanaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ammattilainen saa kuvattua millä tahansa vehkeellä, ei se siitä ole kiinni. Sonyn ergonomia ja käyttöliittymä eivät vaan ole kovin kuvaajaystävällisiä. Varsinkaan jos tilanteet muuttuvat nopeasti. Ammatikuvaus asettaa erilaiset vaatimukset kuin harrastaminen.

        Huono käyttis laskee tuottavuutta, mikä huomataan varmasti. Raha puhuu, en usko tämän onnistumiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono käyttis laskee tuottavuutta, mikä huomataan varmasti. Raha puhuu, en usko tämän onnistumiseen.

        Luuletko tosissasi että noinkin suuri firma hankkii tuhottoman määrän tuotantovälineitä joihin ei usko itsekään? Kyllä ne on testattu ja tarkoitukseensa hyviksi havaittu.


    • Anonyymi

      Paljon melua tyhjästä eikä vaikuta tämän palstan ihmisiin tuon taivaallista vain onko joku meistä siellä töissä? Jos siivousfirma vaihtaa imurimerkkiä niin mitä väliä. Pääasia että puhdasta tulee. Omaa imuria tai kameraa ei tarvitse vaihtaa vaikka joku muu niin tekeekin. Muita tuskin kiinnostaa millä merkillä sinä omat toimesi hoidat. Ja vaikka kiinostaisikin niin mitä väliä.

      • Anonyymi

        Kiinnostaa se, kun tähän saakka nikoncanonistit ovat toitottaneet kuinka peilikamerat ne vaan ammattilaisille kelpoo. Vaan ei enää, ja nyt ollaan hiljaa tai mutistaan jotta kyllä ne palaa takaisin, ollenkaan ymmärtämättä että juna meni jo. Kiinteäpeiliset on niin tulevaisuutta, Sony etunenässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnostaa se, kun tähän saakka nikoncanonistit ovat toitottaneet kuinka peilikamerat ne vaan ammattilaisille kelpoo. Vaan ei enää, ja nyt ollaan hiljaa tai mutistaan jotta kyllä ne palaa takaisin, ollenkaan ymmärtämättä että juna meni jo. Kiinteäpeiliset on niin tulevaisuutta, Sony etunenässä.

        Ei näissä ole peiliä laisinkaan.

        Toisin sanoen tyypillisen asiantunteva kommentti tällä palstalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näissä ole peiliä laisinkaan.

        Toisin sanoen tyypillisen asiantunteva kommentti tällä palstalla.

        Eikö ole peiliä laisinkaan? Daily mirror, hyvänen aika! Taidat olla muuten oikeassa. Kenties kuva muodostuu kennolle oikein päin ja suoraan, käymättä peilin kautta. En koskaan enää puhu kiinteistä peileistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö ole peiliä laisinkaan? Daily mirror, hyvänen aika! Taidat olla muuten oikeassa. Kenties kuva muodostuu kennolle oikein päin ja suoraan, käymättä peilin kautta. En koskaan enää puhu kiinteistä peileistä.

        Kuva muodostuu kennolle ylösalaisin mutta ei peilikuvana objektiivista päin katsottuna. Sinänsä asialla ei ole mitään väliä, koska etsin on videonäyttö, johon tuleva signaali voidaan kääntää miten päin hyvänsä tai peilikuvaksi, tai vaikka asentaa näyttömoduli "ylösalaisin". Samoin kortille tuleva kuva tallennetaan "oikein päin", joka sinänsä on hassu käsite bittijonosta puhuttaessa.

        Peiliä ei siis tarvita.

        Järjestelmäkameroitten historiassa on ollut vain muutama kiinteällä peilillä varustettu kamera, ensimmäisenä Canon Pellix 70-luvulla. Ongelmina peilin pinnalle kertyvä pöly, ja se, että peili vie aukon verran valoa, myös etsinkuva on siitä syystä aukon pimeämpi kuin tavallisissa peilikameroissa.

        Eikä missään peilikamerassa peili vaikuta kuvan syntymiseen tai sen asentoon mitenkään. Filmille kuva muodostui ihan samalla tavalla päälleen kuin digikameroissa nykyäänkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö ole peiliä laisinkaan? Daily mirror, hyvänen aika! Taidat olla muuten oikeassa. Kenties kuva muodostuu kennolle oikein päin ja suoraan, käymättä peilin kautta. En koskaan enää puhu kiinteistä peileistä.

        Ei se kuva peilikameroissakaan kennolle peilin kautta tule. Peili liittyy optisen etsimen ja vaihetarkennussensorin käyttöön ja nousee ylös pois kennon edestä kuvanottohetkellä. Täkanäytöltä kuvattaessa peili on ylhäällä kokoajan ja kamera toimii täsmälleen samoin kuin peilitön. Eli peilittömän ja peilikameran suurin ero on etsimessä ja tarkennuksessa. Muuten ne ovat tekniikaltaan aika identtisiä kennoa ja kuvanlaatua myöden peruskäyttäjän kannalta kun ei mennä ihan pieniin yksityiskohtiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö ole peiliä laisinkaan? Daily mirror, hyvänen aika! Taidat olla muuten oikeassa. Kenties kuva muodostuu kennolle oikein päin ja suoraan, käymättä peilin kautta. En koskaan enää puhu kiinteistä peileistä.

        Ja jottei mene liian helpoksi niin tutustu sony a99II kameraan. Kiinteä puoliläpäisevä peili,sähköinen etsin ja A-bajonetti johon käy peilikameran objektiivit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnostaa se, kun tähän saakka nikoncanonistit ovat toitottaneet kuinka peilikamerat ne vaan ammattilaisille kelpoo. Vaan ei enää, ja nyt ollaan hiljaa tai mutistaan jotta kyllä ne palaa takaisin, ollenkaan ymmärtämättä että juna meni jo. Kiinteäpeiliset on niin tulevaisuutta, Sony etunenässä.

        Ennen kuin ottaa kantaa tai muodostaa mielipiteen niin kannattaa ottaa asioista hieman selvää. Jos vain toistelee toisten hokemia tai menee virran mukana voi joutua vahingossa väärään junaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe