Hyvä hoitajatar

Anonyymi

Kannattaako vanhustenhoidossa edes yrittää olla ”hyvä hoitajatar”, kun täytyy sopeutua kuitenkin kunkin paikan työkulttuuriin?

29

79

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      A) Miksi työkulttuuriin soputuminen estäisi "hyvänä hoitajattarena" olemisen?

      B) Miten määrittelet "hyvän hoitajattaren"?

    • Anonyymi

      Mitähän hemmettiä mahdat meinata? - Nm. Sairaan hyvä hoitaja

    • Anonyymi

      Täytyy pysyä tahdissa mukana. Täytyy jättää työt tekemättä, jos ei ehdi. Täytyy sopeutua eri kulttuureista eri tapoineen tulleisiin työntekijöihin. Täytyy hyväksyä, että työyhteisöt muuttuvat nopeasti. Täytyy hyväksyä, ettei ns. työyhteisöjä enää synny.

      Täytyy hyväksyä, etteivät esim. vanhukset enää ole normaalisti hoidettavia vanhuksia, vaan liian huonokuntoisia, että normaali hoito riittäisi.

      • Anonyymi

        Kommenttisi viimeisen kappaleen asiaa ja aihetta ei todellakaan huomioida missään. Huonokuntoiset, iäkkäät, monisairaat ... ihmiset tarvitsevat niiin paljon aikaa, että suunniteltu uusi hoitajamitoitus on liian pieni jo heti, ennen kuin se ehtii voimaankaan.

        Vaikeitten haavojen hoito voi kestää 1,5 tuntia, toisille hitaasti kulkeville hoidettaville ja / tai vaikeasti käänneltäville jää aikaa olemattomasti. - Nm. Päättäjät eivät tiedä mitään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttisi viimeisen kappaleen asiaa ja aihetta ei todellakaan huomioida missään. Huonokuntoiset, iäkkäät, monisairaat ... ihmiset tarvitsevat niiin paljon aikaa, että suunniteltu uusi hoitajamitoitus on liian pieni jo heti, ennen kuin se ehtii voimaankaan.

        Vaikeitten haavojen hoito voi kestää 1,5 tuntia, toisille hitaasti kulkeville hoidettaville ja / tai vaikeasti käänneltäville jää aikaa olemattomasti. - Nm. Päättäjät eivät tiedä mitään

        No, mutta siinä tapauksessa; jätä työ, jos ei nyt ihan tekemättä, niin tee työ siten, että pysyt tahdissa mukana. Silloin ei työtä tehdä työn vaatimusten mukaan, vaan sopivan ajan mukaan.

        Siitä syntyy nykyinen ”hyvä hoitajatar”, ettei nyt niin väliä ole. Kunhan pysyy tahdissa työkulttuurin vaatimusten mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, mutta siinä tapauksessa; jätä työ, jos ei nyt ihan tekemättä, niin tee työ siten, että pysyt tahdissa mukana. Silloin ei työtä tehdä työn vaatimusten mukaan, vaan sopivan ajan mukaan.

        Siitä syntyy nykyinen ”hyvä hoitajatar”, ettei nyt niin väliä ole. Kunhan pysyy tahdissa työkulttuurin vaatimusten mukaan.

        Yeap, olet oikeassa. Nykyään on hälläväliä meininki vallalla vähän joka paikassa. Johtunee siitä, että teoriateijot ja -teijat laskevat rahassa kaiken sen käytännön tasolla tehtävän työn, mistä heillä ei ole harmaata hajuaistia. - Nm. Arjen askareet tuntemattomia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yeap, olet oikeassa. Nykyään on hälläväliä meininki vallalla vähän joka paikassa. Johtunee siitä, että teoriateijot ja -teijat laskevat rahassa kaiken sen käytännön tasolla tehtävän työn, mistä heillä ei ole harmaata hajuaistia. - Nm. Arjen askareet tuntemattomia

        Joo😂 Hampaidenpesuun menee aikaa kaksi minuuttia ja suihkukäyntiin viisi minuuttia😂


    • Anonyymi

      Miksi lähihoitajat suorittavat Love, Ger I/II, Kipu I/II, Psyk ja PKV jne... kokeita, eiväthän he ole sairaanhoitajia?.

      • Anonyymi

        Ilman lääkehoidon koulutusta ei voi osallistua lääkehoidon tehtäviin ja toteuttamiseen.
        Lähihoitajien ammatilliseen koulutukseen sisältyy lääkehoidon opintoja, joiden perusteella he voivat toteuttaa lääkehoitoa: jakaa lääkkeitä potilaskohtaisiksi annoksiksi ja antaa lääkkeitä (muita kuin pkv-lääkkeitä ja huumausainelääkkeitä) luonnollista tietä eli tabletteina, kapseleina, liuoksina, silmä- ja korvatippoina, voiteina, laastareina ja peräpuikkoina ilman erillistä lupaa.
        Lähihoitajat tarvitsevat osaamisen varmistamisen jälkeen myönnettävän kirjallisen luvan vaativamman lääkehoidon toteuttamiseen, esimerkiksi
        • injektioiden antaminen ihon alle (s.c.) ja lihakseen (i.m.)
        • pääasiassa keskushermostoon vaikuttavan lääkehoidon toteuttaminen (PKV)
        • lääkkeettömän, perusliuosta sisältävän jatkoinfuusion vaihtaminen
        Tämä suoraan valviran sivuilta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman lääkehoidon koulutusta ei voi osallistua lääkehoidon tehtäviin ja toteuttamiseen.
        Lähihoitajien ammatilliseen koulutukseen sisältyy lääkehoidon opintoja, joiden perusteella he voivat toteuttaa lääkehoitoa: jakaa lääkkeitä potilaskohtaisiksi annoksiksi ja antaa lääkkeitä (muita kuin pkv-lääkkeitä ja huumausainelääkkeitä) luonnollista tietä eli tabletteina, kapseleina, liuoksina, silmä- ja korvatippoina, voiteina, laastareina ja peräpuikkoina ilman erillistä lupaa.
        Lähihoitajat tarvitsevat osaamisen varmistamisen jälkeen myönnettävän kirjallisen luvan vaativamman lääkehoidon toteuttamiseen, esimerkiksi
        • injektioiden antaminen ihon alle (s.c.) ja lihakseen (i.m.)
        • pääasiassa keskushermostoon vaikuttavan lääkehoidon toteuttaminen (PKV)
        • lääkkeettömän, perusliuosta sisältävän jatkoinfuusion vaihtaminen
        Tämä suoraan valviran sivuilta

        Yksinkertaisesta temppuduunista on saatu niin ”hieno ja tärkeä vaativan ammattitaidon” homma!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksinkertaisesta temppuduunista on saatu niin ”hieno ja tärkeä vaativan ammattitaidon” homma!

        Niin on. Lääkehoito mitä lähihoitajat saavat tehdä, on sen tasoista, jota jokainen tekee kotona. Sairaalassa lähihoitajat saavat antaa lääkkeitä vain silloin, kun sairaanhoitaja on ne lähihoitajalle antanut ja pyytänyt viemään potilaalle tai silloin kun potilas ei kykene itse lääkkeitä ottamaan ja sairaanhoitaja on vienyt ne valmiiksi potilaan pöydälle, siitä lähihoitaja saa ne potilaalle antaa. Sairaalassa lähihoitajat eivät pääse lääkekaappeihin, heillä ei ole avaimia. Avaimet ovat sairaanhoitajan taskussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on. Lääkehoito mitä lähihoitajat saavat tehdä, on sen tasoista, jota jokainen tekee kotona. Sairaalassa lähihoitajat saavat antaa lääkkeitä vain silloin, kun sairaanhoitaja on ne lähihoitajalle antanut ja pyytänyt viemään potilaalle tai silloin kun potilas ei kykene itse lääkkeitä ottamaan ja sairaanhoitaja on vienyt ne valmiiksi potilaan pöydälle, siitä lähihoitaja saa ne potilaalle antaa. Sairaalassa lähihoitajat eivät pääse lääkekaappeihin, heillä ei ole avaimia. Avaimet ovat sairaanhoitajan taskussa.

        Miten minä, lähihoitaja, osallistun lääkehoitoon:

        -Tilaan lääkkeet
        -Jaan lääkkeet dosetteihin
        -Seuraan koko ajan lääkemuutoksia
        -Päivitän lääkelistoja
        -Opettelen jatkuvasti tuntemaan/tunnistamaan rinnakkaislääkkeet
        -Annan lääkkeitä eri kautta
        -Annan injektioita, myös lihakseen
        -Annan tarvittaessa lääkkeitä - käytän harkintaa, mitä läkettä mihinkin ja milloinkin (kun ihmisellä menee 15 eri lääkettä/vrk, saattaa sillä yhdelläkin tabletilla olla yllättäviä vaikutuksia)
        -Seuraan lääkkeiden vaikutuksia ja joudun usein nopeasti reagoimaan niihin
        -Pyydän lääkäriä tekemään lääkemuutoksia (aloittamaan tai lopettamaan lääkkeen, pysyvät lääkkeet, kuuriluontoiset, tarvittavat ym.)
        -Pidän kirjaa huumelääkkeiden kulutuksesta
        Ja varmaan paljon muutakin.

        Jep, ehkäpä tämän kaiken voi kuka tahansa tehdä kotonakin, mutta kuka tekee tämän kotona 20-30 hoidettavan kohdalla...?

        Voisiko joku perustella minulle ymmärrettävästi tämän ammattiryhmien mollauksen? EI se arvostettu neurokirurgian ylilääkärikään tee ensimmäistäkään korkeaprofiilista aivoleikkausta, ellei lähihoitaja ole ensin pessyt potilaan takapuolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten minä, lähihoitaja, osallistun lääkehoitoon:

        -Tilaan lääkkeet
        -Jaan lääkkeet dosetteihin
        -Seuraan koko ajan lääkemuutoksia
        -Päivitän lääkelistoja
        -Opettelen jatkuvasti tuntemaan/tunnistamaan rinnakkaislääkkeet
        -Annan lääkkeitä eri kautta
        -Annan injektioita, myös lihakseen
        -Annan tarvittaessa lääkkeitä - käytän harkintaa, mitä läkettä mihinkin ja milloinkin (kun ihmisellä menee 15 eri lääkettä/vrk, saattaa sillä yhdelläkin tabletilla olla yllättäviä vaikutuksia)
        -Seuraan lääkkeiden vaikutuksia ja joudun usein nopeasti reagoimaan niihin
        -Pyydän lääkäriä tekemään lääkemuutoksia (aloittamaan tai lopettamaan lääkkeen, pysyvät lääkkeet, kuuriluontoiset, tarvittavat ym.)
        -Pidän kirjaa huumelääkkeiden kulutuksesta
        Ja varmaan paljon muutakin.

        Jep, ehkäpä tämän kaiken voi kuka tahansa tehdä kotonakin, mutta kuka tekee tämän kotona 20-30 hoidettavan kohdalla...?

        Voisiko joku perustella minulle ymmärrettävästi tämän ammattiryhmien mollauksen? EI se arvostettu neurokirurgian ylilääkärikään tee ensimmäistäkään korkeaprofiilista aivoleikkausta, ellei lähihoitaja ole ensin pessyt potilaan takapuolta.

        Oikeasti!? Lähäri on yhdistelmä monesta toisen asteen ammatista ja jonka sanottiin hoitavan ”kaikki tekevät kaikkea” systeemin. Eli just sen perustyön. Yhtäkkiä siitä onkin kuoriutunut terveydenhoidon hoitajatar tärkeään terveydenhoidon systeemiin; ”Emme siivoa, emme pese pyykkiä, emme käy kaupassa, emme valmista ruokaa. Teemme vain ”hoidollisia” = tylsiä töitä! Joita on just toi pilleripelleily! Ja nimenomaan vanhusten ollessa asiakkaina. Siinä sitä on loppumaton ”työmaa”, jolle ei loppua näy.


    • Anonyymi

      Suomessa nuo "hyvät hoitajat" ovat myrkyttäneet hoidokkeja ja tartuttaneet koronan heihin.

      • Anonyymi

        Tai toisinpäin😉


    • Anonyymi

      Ammattitaitoon kuuluu myös kyky priorisoida ja suunnitella työ. Jos jotain ei ehdi tehdä "juuri sillä hetkellä", voisiko sen tehdä myöhemmin/seuraavassa työvuorossa/huomenna...?
      Esim. suihkuissa ei ole pakko avustaa ennen klo 11:ta, suihkuja voi siirtää iltavuoroonkin. Tai vaikka lounaan jälkeen, kun osa hoidettavista on päivälevolla ja yleensä on se hieman rauhallisempi hetki. Tai viikonloppuun.

      Miksikö lähihoitajat suorittavat lääketenttejä? Koska lääkehoito on oleellinen osa lähihoitajan työtä. Ei missään ole määrätty, että se kuuluisi vain sairaanhoitajille.

      Jos työyhteisö estää työn tekemisen hyvin, on jokaisen sekä lainopillinen että moraalinen velvollisuus puuttua asiaan. Jos esimies ei hoida asioita kuntoon, ei muuta kuin päättäväistä yhteyttä Valviraan/AVI:iin.

      Ja ennen kaikkea, kunhan edes sen oman työnsä hoitaa kunnialla ja kunnioittaen, on "hyvä hoitajatar".

      T. 27 vuotta hoitoalalla - *ei ole kiire, on vain paljon töitä*

      • Anonyymi

        ”Priorisoida ja suunnitella työ” onnistuu ehkä laitoksessa, muttei kotihoidossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Priorisoida ja suunnitella työ” onnistuu ehkä laitoksessa, muttei kotihoidossa.

        Kaikki työt joka paikassa voi järjestellä, järkeistää ja miettiä valmiiksi, miten ja miksi. Se että hommit eivät onnistu kunnolla, johtuu yleisesti juuri siitä, että etukäteissuunnittelu ja -ajattelu uupuu. - Nm. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki työt joka paikassa voi järjestellä, järkeistää ja miettiä valmiiksi, miten ja miksi. Se että hommit eivät onnistu kunnolla, johtuu yleisesti juuri siitä, että etukäteissuunnittelu ja -ajattelu uupuu. - Nm. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

        Sitä varten tehdään jokaiselle asiakkaalle ”yksilöllinen hoitosuunnitelma”. Eri asia on sitten, miten sitä toteutetaan. Kotihoidossa päivän etukäteissuunnittelu on just sitä turhaa työtä, kun työt vaihtuvat päivittäin, eikä etukäteen voi tietää miten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä varten tehdään jokaiselle asiakkaalle ”yksilöllinen hoitosuunnitelma”. Eri asia on sitten, miten sitä toteutetaan. Kotihoidossa päivän etukäteissuunnittelu on just sitä turhaa työtä, kun työt vaihtuvat päivittäin, eikä etukäteen voi tietää miten.

        Asiakkaan yksilöllisellä hoitosuunnitelmalla ei ole mitään tekemistä sinun oman työvuorosi työskentelysuunnitelman kanssa. - Mitä muuta jäänyt väliin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiakkaan yksilöllisellä hoitosuunnitelmalla ei ole mitään tekemistä sinun oman työvuorosi työskentelysuunnitelman kanssa. - Mitä muuta jäänyt väliin

        Täh?! Hoitosuunnitelmien mukaan ne työt työvuoroihin ”suunnitellaan”, koska niistä näkyy käynnin työt ja töihin suunniteltu aika. Hoito- ja palvelusuunnitelmat nimenomaan määräävät ”työvuoron työskentelysuunnitelman”. Tosin aika harvoin sekään takaa mitään ”työvuoron työskentelysuunnitelman” toteutumista.


    • Anonyymi

      En usko, että on kysymys ammattiryhmän mollaamisesta. Luulisin, että kysymys on siitä, ettei lähihoitajan koulutus ole riittävän laaja. Sairaalassa kokeiltiin lähihoitajien ottamista mukaan lääkehoitoon, siis jakamaan vuorokaudeksi lääkkeitä koko osaston potilaille. (30).Suonensisäiset lääke- ja nestehoidon hoitivat edelleen sairaanhoitajat. Tämä kokeilu piti lopettaa, koska virheitä tuli niin paljon, että se vaaransi jo potilasturvallisuuden. Sairaalassa tietysti on huoneellinen lääkekaappeja ja lääkkeet ovat Pharmaca Fennica mukaisessa järjestyksessä. Kauppanimet muuttuvat, vain vaikuttavalla aineella on merkitystä. Lääkkeiden jakamiseen on varattu aikaa 1h30min, valitettavasti lähihoitajat käyttivät jakamiseen tupla ajan. Se ei ole mahdollista sairaalassa, että joku jakaa lääkkeitä kolme tuntia. Lähihoitajien työpanos sairaalassa on korvaamaton ja lääkehoitoonkin otettaisiin mielellään enemmän mukaan, auttamaan sairaanhoitajia, mutta lääkehoidon koulutusta pitäisi laajentaa. Lääkehoidon kokonaisvaltainen hoito vaatii, että osaa kertoa, mikä on lääkkeen vaikuttava aine ja miten se elimistössä vaikuttaa, ohittaako veriaivoesteen, miten lääke poistuu elimistöstä, mikä on lääkkeen puoliintumisaika ja vaikutusaika

      • Anonyymi

        "Sairaalassa kokeiltiin lähihoitajien ottamista mukaan lääkehoitoon, siis jakamaan vuorokaudeksi lääkkeitä koko osaston potilaille. (30).Suonensisäiset lääke- ja nestehoidon hoitivat edelleen sairaanhoitajat. Tämä kokeilu piti lopettaa, koska virheitä tuli niin paljon, että se vaaransi jo potilasturvallisuuden."

        Minä olen lähihoitaja sairaalassa, 20-paikkaisella akuuttiosastolla.
        Jaan useinkin lääkkeet koko osastolle. Ei minulla siihen kulu yhtään enempää aikaa kuin sairaanhoitajilta, yleensä vähemmän. En tee yhtään sen enempää virheitä.
        Osallistun lääkehoitoon ihan kaikessa samassa kuin sh:t, lukuunottamatta iv-hoitoa.

        Miksikö? Ensinnäkin siksi, että saan tehdä tuota usein. Olen saanut tehtävään hyvän perehdytyksen. Olen perusluonteeltani huolellinen, pikkutarkka ja vastuuntuntoinen. Pid'n itse huolta osaamisestani ja sen tasosta.

        Ei se pelkkä ammattinimike tee kenestäkään, minkään ammattiryhmän edustajasta, "hyvää" tai "huonoa" jossain tehtävässä.
        Oi voi, jos joku ei nyt luota minun työni jälkeen vain siksi, että olen pelkkä lähihoitaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sairaalassa kokeiltiin lähihoitajien ottamista mukaan lääkehoitoon, siis jakamaan vuorokaudeksi lääkkeitä koko osaston potilaille. (30).Suonensisäiset lääke- ja nestehoidon hoitivat edelleen sairaanhoitajat. Tämä kokeilu piti lopettaa, koska virheitä tuli niin paljon, että se vaaransi jo potilasturvallisuuden."

        Minä olen lähihoitaja sairaalassa, 20-paikkaisella akuuttiosastolla.
        Jaan useinkin lääkkeet koko osastolle. Ei minulla siihen kulu yhtään enempää aikaa kuin sairaanhoitajilta, yleensä vähemmän. En tee yhtään sen enempää virheitä.
        Osallistun lääkehoitoon ihan kaikessa samassa kuin sh:t, lukuunottamatta iv-hoitoa.

        Miksikö? Ensinnäkin siksi, että saan tehdä tuota usein. Olen saanut tehtävään hyvän perehdytyksen. Olen perusluonteeltani huolellinen, pikkutarkka ja vastuuntuntoinen. Pid'n itse huolta osaamisestani ja sen tasosta.

        Ei se pelkkä ammattinimike tee kenestäkään, minkään ammattiryhmän edustajasta, "hyvää" tai "huonoa" jossain tehtävässä.
        Oi voi, jos joku ei nyt luota minun työni jälkeen vain siksi, että olen pelkkä lähihoitaja.

        Näin ulkopuolisesta kuulostaa huonolta työn suunnittelulta. Miksi siellä lääkehoidossa täytyy sählätä kaksi hoitajaa? Tehokkaampaa olisi, että lääkehoidon hoitaa sen ammattiryhmän edustaja, joka saa toteuttaa kaikkea lääkehoitoon kuuluvaa. Silloinhan se lähihoitaja vapautuu perushoitotyöhön, sinne kentälle. Vai eikö teillä ole sairaanhoitajia tarpeeksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sairaalassa kokeiltiin lähihoitajien ottamista mukaan lääkehoitoon, siis jakamaan vuorokaudeksi lääkkeitä koko osaston potilaille. (30).Suonensisäiset lääke- ja nestehoidon hoitivat edelleen sairaanhoitajat. Tämä kokeilu piti lopettaa, koska virheitä tuli niin paljon, että se vaaransi jo potilasturvallisuuden."

        Minä olen lähihoitaja sairaalassa, 20-paikkaisella akuuttiosastolla.
        Jaan useinkin lääkkeet koko osastolle. Ei minulla siihen kulu yhtään enempää aikaa kuin sairaanhoitajilta, yleensä vähemmän. En tee yhtään sen enempää virheitä.
        Osallistun lääkehoitoon ihan kaikessa samassa kuin sh:t, lukuunottamatta iv-hoitoa.

        Miksikö? Ensinnäkin siksi, että saan tehdä tuota usein. Olen saanut tehtävään hyvän perehdytyksen. Olen perusluonteeltani huolellinen, pikkutarkka ja vastuuntuntoinen. Pid'n itse huolta osaamisestani ja sen tasosta.

        Ei se pelkkä ammattinimike tee kenestäkään, minkään ammattiryhmän edustajasta, "hyvää" tai "huonoa" jossain tehtävässä.
        Oi voi, jos joku ei nyt luota minun työni jälkeen vain siksi, että olen pelkkä lähihoitaja.

        Täytyykin sanoa huomenna, kun menen töihin meidän insinöörille, että mene sinä vetelemään tuonne niitä sähköjohtoja niin minä tulen sinun paikallesi istumaan konttoriin, koska minulla on parempi matikkapää kuin sinulla. Tuolla logiikalla rakennussiivooja voisi tulla minulle sanomaan, että mene sinä siivoamaan, koska minulla on parempi matikkapää tai kielitaito kuin sinulla. Koulutus ratkaisee.


      • Anonyymi

        Meillä osastolla ei olla huomattu mitään eroja lääkkeidenjaossa lähi- tai sairaanhoitajien välillä.
        Viimeisin Valviran tekemä lääkkeidenhoitoon liittyvä rajoitus koski sairaanhoitajaa.


    • Anonyymi

      Pahatar on paha hoitaja tai lääkäri, ei ole silloin hyvä-TAR, vaan Pahatar.

      • Anonyymi

        Tai uusi rakas😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai uusi rakas😂

        Naapurissa asuu hoitsu,joka seurustelee miehen kanssa joka on ilmeisesti fysioterapeutti,ja kuulin heidän isoäänisen keskustelunsa kun hoitavat vihanneksia...mm. mitä järkeä on pukea noille kauniita sävy sävyyn olevia vaatteita kun ei ne ymmärrä mitä on päällä.Sydämeeni itki verta sillä yksi nuori sukulaistyttö vammautui juuri pysyvästi sellaiseksi rattijuopon ajettua hänen päälle.Tekipä mieleni käydä puhuttelemassa nuortaparia kunhan humala häviää.Hävettää että tuota mieltä ollaan!Onhan se mukava läheisistä kun huomaa että hoitajat pitää huolta vammaisista ja vanhuksista huolimatta siitä millaisia ovat,ihmisiä kuitenkin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe