Minusta nivelrikko ja nivelkuluma ovat kaksi aivan eri asiaa. Sinusta?
Nivelrikko vs nivelkuluma
5
101
Vastaukset
- Anonyymi
Miten tuo ottaa. Nivelrikko on sairaus joka heikentää nivelen rakennetta niin että se alkaa kulumaan. Oikeastaan terve nivel ei kulu koskaan, liikunta vaan parantaa tilannetta ja estää kulumisen. Nivelrikossa runsas liikunta vaan pahentaa nivelen kuntoa.
- Anonyymi
Et vastannut kysymykseen.
- Anonyymi
Edelleen penään kommentteja tähän aloittamaani ajatukseen. Mitä jos rikko ja kuluma ovatkin kaksi eri sairautta, niinkuin ykkös- ja kakkostyypin diabetes?
Toinen mikä askarruttaa on se, miksi tähän rustoeroosioon (minusta parempi nimitys - kuten englanninkielinen nimi osteoarthritis) syyksi aina annetaan ylipaino? Johtuuko RE sormien nivelissä ylipainosta?? - Anonyymi
Polven kierukka hajosi aikoinaan armeijassa ja armeijan ortopedi poisti siitä osan ettei lukkiutuisi kävellessä. Nyt 45 vuotiaana raskaissa töissä oltuani ortopedi sanoi että sullahan polvi täysin sökö ja laittoi tekonivelen, niin mikä se sitten mulla on? Rikko vai kuluma?
- Anonyymi
Nivelrikko, artroosi ja puhekielessä käytetty sana kuluma tarkoittavat samaa asiaa eli nivelen sairautta johon liittyy ruston tuhoutuminen. Nivelrikon varsinainen syy on tuntematon. Taudin taustalla saattaa olla useita altistavia geenejä. Tutkimusten mukaan perimä näyttäisi altistavan sekä polvi- että lonkkanivelrikolle.
Muita tekijöitä nivelrikon taustalla ovat korkea ikä, ylipaino, vammat, raskas fyysinen työ, poikkeava nivelen kuormitus, nivelen virheasento ja nivelen kehityshäiriö.
Lähde https://www.terveyskyla.fi/niveltalo/nivelvaivat/nivelrikko/nivelrikon-syyt
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä1586967Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.334063Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.1142102- 621936
- 821456
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la1941447Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll731091Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 20214986- 48979
Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa225947