Kodin perintöä rivien välistä.

Rivienvälistä

Olen saanut mielikuvan, että joku kirjoittaja on elänyt puutteellisen lapsuuden, nuoruuden ja aikuisuuden. Se kuvastuu hänen kommenteissaan, joissa hän avoimesti kertoo elämästään ja kokemuksistaan jolloin ulkopuolinen voi lukea häntä kuin avointa kirjaa. Jo lapsesta saakka hänen piti selvitä aikuisten töistä. Hänen kokemuksensa siirtyi tiedostamatta hänen lapsilleen ja lapset taas veivät tätä elämisen mallia omille lapsilleen. Rivienvälistä paljastuu kuinka vaikeaa oli perheen arki toimeentulon kanssa, hänen piti raataa, riittämättömyyden ainainen tunne kintereillä. Hänen lapsensa myös raataa perheensä eteen, eikä lapsella ole aikaa omille vanhemmilleen. Rivien välistä on luettavissa, että huoletonta lapsuutta hänellä ei ollut ei hänen lapsilla eikä lapsenlapsilla.

Sama toisinpäin lapsuudessa opittu luottamus, huomio ja huolettomuus sekä valintojen vapaus opetti kunnioittamaan vanhempia ja nyt lapset huomioi vanhempiaan. Lapsenlapset kantavat tätä perimää eteenpäin.

Mitä mieltä?

91

577

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole minulla kokemusta eikä näkemystäkään moisesta tapahtumasta.
      Turhaa höpinää om moinen päästä-keksitty tarina.
      Friiduhan niitä enimmäkseen keksii ja kehittelee.

H.

• Anonyymi

Kullinmuruseni💕 mä soitan sulle😍

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kullinmuruseni💕 mä soitan sulle😍

Ankeeta oli vain ylähuuli oli leivän päällä.

• Anonyymi

Kiitos hunkki, tein aloituksen saadakseni joltain vanhalta kirjoittajalta vastauksen kuka stalkkaa minua ja ratkaisit heti..Näin olen asian itsekin ymmärtänyt. Sama henkilö useita erilaisia elämäntarinoita. Katkeruus vuosien takaa siitä kuka on "paras kirjallisessa esityksissä ja runojen riimittelijänä. Minulle yks hailee kun en ole koskaan halunnut kukoksi tunkiolle.

korppis

• Anonyymi

Rivien välistä (HUOM! kirjoitetaan erikseen) voi lukea hyvin, hyvin paljon sinusta aloittaja.
      Luulet olevasi muita viisaampi ja ovelampi. Yhtälailla me toisetkin luetaan sinun tekstistäsi rivien välistä ja riveitäkin vihjeitä sinun elämästäsi ja kokemistasi.

Totuus voi kuitenkin olla toinen, kun se, jonka luemme toisten tekstistä rivien välistä.
      Johtopäätöksiimme vaikuttaa meidän oma persoonamme, kokemuksemme ja asenteemme (pahansuopuus, kateus), joiden avulla täydennämme rivien välistä lukemamme hajanaiset vihjeet kokonaiseksi tarinaksi.

Sinä uskot raudanlujasti omien havaintojesi pohjalta kehittämääsi tarinaan ihmisistä. Se on tyhmää, jos mikä. Ainakaan ei kannattaisi itseään häpäistä kertomalla julkisesti tällä palstalla.

• "Hullu se töitä tekee, viisaspärjää vähemmälläkin", luen aloittajan rivien välistä.
        Kuulkaa korpeimme kuiskintaa: "Vain tyhmät raataa toimeentulonsa eteen".

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

"Hullu se töitä tekee, viisaspärjää vähemmälläkin", luen aloittajan rivien välistä.
        Kuulkaa korpeimme kuiskintaa: "Vain tyhmät raataa toimeentulonsa eteen".

Arvauksesi meni täysin hongikkoon.

Minähän teen ruumiillista työtä omien eteen. Raadan rakkaitteni puolesta selkä vääränä ; )

Saan työstäni kiitosta ja tekemisiäni arvostetaan. Minut huomioidaan enkä tule jäämään yksin. Lomilla saan lapseni seurakseni ja avukseni käytännön töissä.

No kun luet eka vastaukseni tuolta ylempää ymmärrät mihin aloituksellani pyrin ja pääsin tavoitteeseeni.

• Anonyymi kirjoitti:

Arvauksesi meni täysin hongikkoon.

Minähän teen ruumiillista työtä omien eteen. Raadan rakkaitteni puolesta selkä vääränä ; )

Saan työstäni kiitosta ja tekemisiäni arvostetaan. Minut huomioidaan enkä tule jäämään yksin. Lomilla saan lapseni seurakseni ja avukseni käytännön töissä.

No kun luet eka vastaukseni tuolta ylempää ymmärrät mihin aloituksellani pyrin ja pääsin tavoitteeseeni.

Aha. Toiset ne raataa, opettavat lapsensa ja lastenlapsensakin raatamaan, mutta sinä teet työtä ja olet opettanut poikasikin auttamaan sinua töissäsi.

Sehän tulikin sitten selväksi.

• Anonyymi

Sitä mieltä, että kommenttejasi ja aloituksia ei tarvita.
      Niillä on yleensä aina paha taka-ajatus.

• Anonyymi

Johan se on yhden itselleen epämiellyttävän kommentin poistattanut,
      ylläpitoon on pääsy.

• Anonyymi

Kiitos ei, pysyisi poissa.

• Anonyymi

Onpa outo aloitus, mielikuvia toisesta kirjoittajasta!
      Minulla on mielikuvia monistakin, mutta en heistä aloituksia halua tehdä.

rr...

• Anonyymi

Sivusta seuraamieni kiusatuksi joutuneitten ihmisten mitätöimisien perusteella ei kiinnosta keskustelu mistään ko. kotkon kanssa.

• Nykyisinhän on nuorilla jo niin hyvin, ettei kaikkien ole koskaan tarvinnut raataa.

Kainuussa oltiin sitten jo niitä toisten siivellä elävien edelläkävijöitä.
      Sieltäkö lie sitten levinnyt vähitellen muuallekin sen raatamattomuuden ja huoletoman elämisen malli.

• Anonyymi

Eikös aloittajalla ollut pienenä kotiapulainenkin, vaikka itse osattiin kaikki tehdä.

• Anonyymi

Jotenkin viitaisi, että "hän" nyt arvostelee alias Flegun, entisen Laiska- Lassen elämään ja yhdistää ne jopa useisiin.

Käviköhän kateeksi, kuinka hyvin tämän ko. henkilön osalta on käynyt, ankeasta lapsuudesta huolimatta?

On loma-asunto Espanjassa, jossa viettää perheensä kanssa lomia, saati matkustelee millon missäkin Euroopan kohteissa oman vaimonsa kanssa ja rakastaa häntä edelleen. Pitää kunnostaan huolta, että "peitot" tuulettuu, mutta sekös nyt aloittajaa harmittaa kun oma avokki menikin sinne kotimaahansa hoidattamaan itseään, sinun sose mössöjesi sijaan.

Olipa sinulla "raskas" omaishoitaja" jakso? Kuinkahan siitä selviät?

• Anonyymi

Sama tuli myös minulle mieleen, että nyt on ottamassa flegua nokkimisen kohteeksi, kade kun on.

• Anonyymi

Lassella ei ole osaa ei arpaa aloituksen asiaan.
        Rivien välistä lukemisesi ei onnistunut.

Korppis

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lassella ei ole osaa ei arpaa aloituksen asiaan.
        Rivien välistä lukemisesi ei onnistunut.

Korppis

Kenellä on?

• Anonyymi kirjoitti:

Kenellä on?

Varmaan kaikilla sotien jälkeen syntyneillä, pula-ajan kokeneilla ja joille jo lapsesta asti opetettiin työnteon arvo ja sitä sitten opetettu sukupolvissa eteenpäinkin.

• Anonyymi

Aloitin lukemaan tätä ketjua ja mitä pidemmälle pääsin sitä ihmeemmäksi kävi. En ymmärrä yhtään viestiä. Päättelen että näin käy kun pidetään tärkeämpänä miettiä Kuka Kirjoitti kuin että Mistä Aiheista Kirjoitetaan. Siirryn nyt minulle ymmärrettävimpiin ketjuihin. Kaikkea hyvää kaikille!

• Anonyymi

Pieni pää ei voi kaikkea ymmärtää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pieni pää ei voi kaikkea ymmärtää.

Jaa, minä tiesin jo kymmen vuotiaana että olen merimies, 15 v paperit Kotkaan. En tietenkään päässyt kun olin alaikäinen.

Loppu ollutkin maissa kitumista, todellakin. Ei täällä ole minulle yhtään mitään.

• Anonyymi

Kun on maineensa menettänyt, ei sitä takaisin saa.
      Ei ota keskustelut tulta.

• Anonyymi

Puhut asiaa!

• Anonyymi

Sitä mieltä, että lapsuuteni ja nuoruuteni kodissa kokemani karmeudet ovat vaikuttaneet omiin lapsiimme päin vastoin.
      Kyykäärme ei ole optettanut lapsiamme uimaan.
      Lastemme ei ole tarvinnut itkeä sitäm että heitä olisi syytetty riitaisesta liitostamme.
      Emme ole vaimoni kanssa haukkuneet toisiamme emmekä toistemme sukuja.
      En ole lyönyt vaimoani enkä puukko kourassa häätänyt pesuetta metsään vuodenajasta riippumatta.
      Eikä ole revitetytty 17v ikäisen yläleuan hampaita pois nuukuuttamme.
      Lapsemme lähtivät omilleen ehjin kalustoin.
      Voisin jatkaa tätä luetteloa.

Umpiriitaisen kotini vaikutus oli siis myönteinen. Lasken myönteiseksi myös sen, että 20v ikäisenä häivyin siitä ja varmuuden vuoksi Ruotsiin.

• Anonyymi

Elämä on kuin meri, joskus tyyntä joskus myrskyä.

• L-L vastasin sinulle kertoen syyt aloitukseen ja kerroin ymmärtäväni sinua. Lapsista kasvaa tasapainoisia tasapainoisen kasvattajan mukana olipa lähtökohdat mitkä hyvänsä.

Kommenttini on poistettu, mutta totuus ei poistu sen stalkkaajastani tietää.

• Anonyymi

Noin se on. Sosiaaliset ongelmat periytyvät sukupolvesta toiseen ja myös hyvät asiat menevät seuraaville sukupolville. On tosin myös niin, että jotkut lapset kestävät ja selviytyvät todella pahoista olosuhteista järjissään ja ongelmia ei heillä ole.

• Anonyymi

puutteessa ollaan,,,,,
      kuka auttaa,,,

voisin auttaa toista puutteessa olevaa,
      tiestä vaan mistä päin tulen hakemaan,,,,,

ilmoittele itsestäsi,
      suomi mummukka-neito odottaa,

• Anonyymi

ihan totta,,, älä yhtään hymyile,,,,

• Anonyymi

Joutaisi poistoon näin ilkeä aloitus.

• Anonyymi

Voisihan tähän joku persu livauttaa jonkun "viisauden"..

• Anonyymi

Pysy nojatuolissa, siellä ne on tulleet immuuniksi sulle.

• Jonkun nojatuolijutustelusta tuo aloituksen rivien välistä lukeminen varmaan onkin.
        Tällä palstallahan on vain valittu presidenttiä, kehuttu Marinia ja valittu Pirrelle leninkiä häihin. viime aikoina.

• Tellukka kirjoitti:

Jonkun nojatuolijutustelusta tuo aloituksen rivien välistä lukeminen varmaan onkin.
        Tällä palstallahan on vain valittu presidenttiä, kehuttu Marinia ja valittu Pirrelle leninkiä häihin. viime aikoina.

Hyvä Tellu, nyt minun ei tarvitse kirjoittaa enempää aloituksen taustoja vaan sinne Noja-tuoliin lukemaan palautteita, mitä saan päivän puuhasteluista kerrottuani. Pääosin tämän tarinankertojan taustaa eri roolieihin mukautettuina.

Fiksut olkaa siellä kommentoimatta, mutta ketjua kannattaa lukea. Samoin muitakin ketjuja vastaanne tulee nimimerkki, joka ajoi minua pois plus 60-palstalta liian vanhana.

Lukekaa ja huomaatte minkalaista sekasortoa, tämä henkilö on mukanaan tuonut ennen niin rauhalliselle plus 80-palstalle.

Niin sieltäkin ja kuten voitte lukea tästä ketjustakin, minua pitäisi tämän nikin käskystä poistua.

• Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

Hyvä Tellu, nyt minun ei tarvitse kirjoittaa enempää aloituksen taustoja vaan sinne Noja-tuoliin lukemaan palautteita, mitä saan päivän puuhasteluista kerrottuani. Pääosin tämän tarinankertojan taustaa eri roolieihin mukautettuina.

Fiksut olkaa siellä kommentoimatta, mutta ketjua kannattaa lukea. Samoin muitakin ketjuja vastaanne tulee nimimerkki, joka ajoi minua pois plus 60-palstalta liian vanhana.

Lukekaa ja huomaatte minkalaista sekasortoa, tämä henkilö on mukanaan tuonut ennen niin rauhalliselle plus 80-palstalle.

Niin sieltäkin ja kuten voitte lukea tästä ketjustakin, minua pitäisi tämän nikin käskystä poistua.

Sinulla ei ole lapsenlapsia. Se on merkki siitä etteivät lapsesi ole saaneet hyvää perheen mallia, eivät luota elämään, tuntevat olevansa jotain velkaa äidille, Tuo vanhusikäisen korostettu riippuvuus keski ikäisistä pojistaan on jotain tosi säälittävää , sekä äidin että varsinkin poikien kohdalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla ei ole lapsenlapsia. Se on merkki siitä etteivät lapsesi ole saaneet hyvää perheen mallia, eivät luota elämään, tuntevat olevansa jotain velkaa äidille, Tuo vanhusikäisen korostettu riippuvuus keski ikäisistä pojistaan on jotain tosi säälittävää , sekä äidin että varsinkin poikien kohdalla.

Onneksi ei ole olisi vain lastensuojelulla enemmän hoidettavia.

• Anonyymi

Voi voi yhyyy yhyyy snyyyf mikä marttyyri 3v. yhyy yhyy

• Anonyymi

Voi ressua 80-kymppistä (?), kun täytyy peukalo suukissa itkeä kun on käsketty poistua.
      Itse on sanonut muille: Siinähän itkette ja rukoilette
      minä jatkan jyräämistänne !

• Anonyymi

Puutteessa kieriskelee, kun hiottaa.

• Sinä olet tuon lauseen takana en minä.
        Kopio ja liitä.

• Kyllä sodan jälkeen syntynyt sukupolvi on joutunut näkemään monenlaista, poikkeuksia toki on.
      Isät traumatisoituivat monesti sodassa, se vaikutti perheen elämään.
      Nykyisin "köyhilläkin" on loistavat olosuhteet jos vertaa moneen sen ajan todella köyhään perheeseen.
      Nykyisin lasten pahoinvointi johtuu monesti aikuisten riippuvuuksista.
      Olen kertonut kuinka Helluntailaisuus vaikutti lapsuuteeni. Siksi olenkin saanut pysyvän immuniteetin uskontoja kohtaan.
      Vanhinpana lapsen ja tyttönä jouduin huolehtimaan nuoremmista veljistäni, mielstäni ihan liikaa. Opin sitten huolehtiman omistani, myös taloustyöt olivat hallinnassa nuorena avioituessani.
      Ei työnteon oppiminen nuorena ollut pelkästään paha asia.
      En ole puhunut lapsilleni uskonnosta, silti tytär on omalla tavallaan hyvin uskonnollinen.
      Välimme ovat todella rakastavat, kuten myös muun jälkipolven kanssa.
      Tyttären pojanpoika halasi minua lämpimästi kun läksivät takaisin ruuhkasuomeen, tuli kyynel silmään. Oli käymässä tyttären ja vävyn kanssa.
      Hän on nuori vielä mutta uskomattoman komea koripalloilija 190cm pitkä.
      Nyt elän elämäni parasta aikaa, ei ole omaishoitoakaan enää 12-vuotta siinäkin kului.
      Hyvä että jaksoin, en kadu mitään.

• Anonyymi

Luin nojatuolin kun mainostitte
      Ette te siellä mitään keskustele

Kevyesti leuhkien esittelette elämänne huippuhetkiä

Puhutte ristiin, ohi, ette keskustele
      No ihan vähän

Paras asia
      Ploman kesäkurpitsojen siementäminen miten se tehdään siis? Teknisesti

Paras kommentti kellä menee lujiten
      Minulla on laskutikku ja ovisilmä

Paras leuhkija
      Hyvin menee mutta menköön -rouva

Paras kummakysymys
      Miten valokuvat siirretään tietsikkaan kännystä
      ( kaapelila usb)

Paras riitely/kinaaminen .
      .. syntyy siitä kilpailusta, kuka leuhkii parhaiten naamioiden sen muka raportiksi elämänsä huippuhetkistä

Annan silti ohjeen lopuksi. Jos tunnet itsesi harmaaksi hamsteriksi jolle ei tapahdu mitään ensi vuonnakaan, älä mene seuraamaan nojatuoliin toisia samanlaisia, voit käsittää väärin ja luulla että niillä tapahtuu ja lisätä ahdistustasi

• Onko sinusta keskustelua tapasi kommentoida?
        Tapasi antaa toimintaohjeita kuinka lukijoiden on parasta tehdä?

Mikä sai sinut tuntemaan, että siellä leuhkitaan?
        Jos joku käy kylillä ja ostaa tarjouslohta, leuhkiiko hän?
        Sen ketjun tarkoitus on tuottaa hyvää mieltä, ei arvostella, ei kritisoida vakiokirjoittajia, jotka siellä viihtyvät. Siellä kirjoitellaan päivän touhuistamme, luetaan toisten tekemisistä, aivan kuten kun tapaamme tutun marketissa alamme keskustelemaan arjen asioista, joissa toinen kertoo ja toinen kuuntelee.

Nyt kun kävit lukemassa etkä tykännyt ei sinun tarvitse enää itseäsi pitkästyttää lukemalla sitä ketjua😁

• Anonyymi

Jatkosota loppui vasta 1945. Niin että onhan meillä sodan jälkeenkin suurten ikäluokkien syntymän aikaista köyhyyttä, jopa suoranaista puutettakin. Myös ruuasta, kouluvaatteista jne.

• Anonyymi

Muutaman vuoden ikäero vaikuttaa lapsuuden muistikuviin.
        Olen syntynyt 1943 ja vaimoni 1948. Tuo ikäero merkitsee 40-luvun lopun ja 50-luvun alkuvuosina tapahtunutta kehitystä. Siirtymistä todellisesta puutteesta ka korttitaloudesta tavalliseen köyhyyteen.
        Ostokorteista luopuminen.
        Tavaratarjonnan paraneminen siten, että rahan puute asetti rajoitukset.
        Tiettyjen tavara- ja laaturyhmien osalla tomi edelleenkin "tiskin alta" kauppa.
        Perheemme ensimmäinen pp ostettiin käytettynä sukulaiselta 50-luvun puolella.

Hyvänä puolena oli se, ettei tarvinnut verrata koska likimain kaikki elivät samassa puutteessa ja ne harvat jotka eivät, olivat luonnostaan eri luokkaa joten heitäkään ei tarvinnut kadehtia.

• Anonyymi

Nyt selvisi, miksi sinä raadat siellä mökillä kaikki miestenkin työt , remppaat rakennukset ja kasaat terassit, tyhjennät huussin, väännät kivet ja kannot. Kannat vedet ja puut, niin että selkä on usein kipeänä. Kun lapset käy mökillä, raadat yhdessä heidän kanssa. Mallia eivät siirrä, ei ole seuraavaa polvea oppimassa kamalaa mallia. Siinä toisten silmistä rikkoja etsit vaikka malka omassasi.

• Anonyymi

Elämän aakkoset jaetaan jo imeväisikäiselle lapselle vanhempien taholta.
      Mikään ei ole niin vahvasti mukana lapsen elämässä, kuin omat vanhemmat ja koti, juuri ensimmäisten elinvuosien aikana, jolloin lapsi oppii kaiken siitä, mitä kuulee , näkee ja tuntee.
      Harva koti on lapselle rakkaudeton. Sellaisiakin tietysti on ja on ollut aina olemassa, jos on puutteessa elänyt, vailla äidin syliä ja isän suomaa turvaa, kuinka sellaista osaisi jakaa lapsellensa?
      Meidän on turha suurennuslasin kautta alkaa tutkimaan kenenkään menneisyyttä, teemme siinä hallaa, paitsi itsellemme, myös lapsuudesta traumoja elämäänsä koonneiden kohdalla. Saati, että alamme syyttämään ketään kokemiensa perusteella, siinä ei ole mitään mieltä!

En tunne aloittajaa, enkä hänen motiiviansa aloitukseen, mutta en pidä viisaana aloittaa ruotimista ja vikojen etsimistä kenenkään lapsuudesta, tai kasvatuksesta, koska niihin ei enää voi vaikuttaa, eikä ketään voi muuttaa ohjeistamalla, tai syyttämällä, ettei ole jakanut lapsillensa sitä tai tätä! Mistä ammennat, jos kaivosi on tyhjä?
      Menetkö naapurin kaivolle ja tuhoat senkin, kateuttasi, vai oletko onnellinen, kun kaikki kaivot eivät tyhjiä?

Mieluummin hyvän jakaminen, kuin huonon esiin kaivaminen ja suurennuslasin kanssa virheiden näyttäminen, kun sellaisen on omasta mielestänsä jostain löytänyt, mutta virhe ei mitenkään vaikuta löytäjäänkään.
      Kun minulla on kaikki hyvin, onko muillakin oltava kaikki samoin, vai voinko hyväksyä sen, että emme kaikki ole saaneet perintönä samoja hyviä ominaisuuksia joita katson itselläni olevan?
      Hyvin kasvatettu lapsi osaa olla sanomatta epäkohteliaasti, vaikka näkee, että toisen naama on hiekkainen.
      Hän menee ja pyytää: "Saanko pyyhkiä hiekan poskeltasi?"

Hyvin kasvatettu aikuinen ei etsi muista virheitä, koska hän tuntee, ettei ole itse virheetön.
      Hyvin kasvatettu aikuinen kunnioittaa muita ihmisiä juuri sellaisina, kuin hän on heidät kohdannut ja kohtaa.

Tässä tahdon sanoa, että kannattaa kaivaa ensiksi kivi omasta kengästä, toisen kengässä oleva kivi ei hankaa sinun jalkaasi. Tuolla periaatteella minä pyrin elämään.

• Anonyymi

. Aloitus kertoo nimenomaan aloittajasta itsestään. Taas k on ottanut uuden uhrin lieventääkseen omaa pahaa oloaan .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

. Aloitus kertoo nimenomaan aloittajasta itsestään. Taas k on ottanut uuden uhrin lieventääkseen omaa pahaa oloaan .

Vastasit viestiin joka ei ole aloitus, eikä aloittajalta!

Oletko sinä kohtelias, vai viittaatko muuten vain aloittajan persoonaan?

• Tässä keisissä vain harva ymmärsi aiheen. Hunkki eka kommentissa tajusi heti mistä on kysymys. En etsinyt aloituksellani sota-ajan muistoja en kurjuudella herkuttelus vaan kohdistin aloituksen palstoilla mellastavaan häirikköön.

Kertoessani mökkielämästämme kalastuksesta ja kalanperkuusta. Kaikki mitä kirjoitan on tarinankertojasta väärin tehty.

Tarinankertoja heiluttaa katiskaani 🧐 hänen elämäntarinansa muuttuu sen mukaan, minkä kirjoituksissani hän kokee kehumiseksi tai väärin tehdyksi siis työt ja työnjaot mistä hänellä ei ole kokemusta omassa elämässään.

Kesämökkielämä on hänelle vierasta.
        Minä asun kesämökillä kesät ja nyt kun rempankin teetin (ammattimiesten tekemänä remppa) tulen asumaan läpi mökillä läpi vuoden jos niin haluan. Tiedän mökkielämästä about kaiken. Hän olettaa tietävänsä.. Ohjeistaa ja moittii, kertoo tarinoita vaihtelevasta perhetaustastaan erilaisissa kuvitteellisissa asumisympäristöissä.

Tässä hänen yksi ulos-ajo yritys Noja-tuoliryhmästä jossa hän hästää, vaikka kirjoittaa sen annin olevan ikävystyttävää leuhkailua. Mikään ei ole hänen mielestään kohillaan.

Hän hermostuu herkästi ja kun tein tämän aloituksen hän tajusi Hunkin ohella mistä on kysymys. Niinpä hän aloitti massiivisen vasta hyökkäyksen uudella aloituksilla. Hän on nyt matkalla "minuna" Hollandiaan.

Ote tarinankertojan taktiikasta...poisajoani missä kirjoitankin ja hän tietää kaiken lasten kasvatuksesta vaikka on lapseton.

""""Pitäisiköhän nuo Korppis ja Paloma siirtää tuonne 70 palstalle täältä 80 palstalta, koska toinen heistä joutuu opettamaan aikuista poikaansa kalojen perkuusta?

Kyllä meidän ikäiset joutuivat jo lapsena opettelemaan tuon taidon ja lapsemme ja lapsenlapsemme myös.""""

"Joutuivat" opettelemaan, omani eivät lapsina joutuneet hommiin mistä eivät tykänneet.

Karrikoituhan aloitukseni on, mutta välillä täältäkin suunnalta tykitystä😁

• Anonyymi

Tässä keisissä vain harva ymmärsi aiheen. Hunkki eka kommentissa tajusi heti mistä on kysymys. En etsinyt aloituksellani sota-ajan muistoja en kurjuudella herkuttelus vaan kohdistin aloituksen palstoilla mellastavaan häirikköön.

Kertoessani mökkielämästämme kalastuksesta ja kalanperkuusta. Kaikki mitä kirjoitan on tarinankertojasta väärin tehty.

Tarinankertoja heiluttaa katiskaani 🧐 hänen elämäntarinansa muuttuu sen mukaan, minkä kirjoituksissani hän kokee kehumiseksi tai väärin tehdyksi siis työt ja työnjaot mistä hänellä ei ole kokemusta omassa elämässään.

Minä asun kesämökillä kesät ja nyt kun rempankin teetin (ammattimiesten tekemänä remppa) tulen asumaan läpi mökillä läpi vuoden jos niin haluan. Tiedän mökkielämästä about kaiken. Hän olettaa tietävänsä.. Ohjeistaa ja moittii, kertoo tarinoita vaihtelevasta perhetaustastaan erilaisissa kuvitteellisissa asumisympäristöissä.

Tässä hänen yksi ulos-ajo yritys Noja-tuoliryhmästä jossa hän hästää, vaikka kirjoittaa sen annin olevan ikävystyttävää leuhkailua. Mikään ei ole hänen mielestään kohillaan.

Hän hermostuu herkästi ja kun tein tämän aloituksen hän tajusi Hunkin ohella mistä on kysymys. Niinpä hän aloitti massiivisen vasta hyökkäyksen uudella aloituksilla. Hän on nyt matkalla "minuna" Hollandiaan.

Ote tarinankertojan taktiikasta...poisajoani missä kirjoitankin ja hän tietää kaiken lasten kasvatuksesta vaikka on lapseton.

""""Pitäisiköhän nuo Korppis ja Paloma siirtää tuonne 70 palstalle täältä 80 palstalta, koska toinen heistä joutuu opettamaan aikuista poikaansa kalojen perkuusta?

Kyllä meidän ikäiset joutuivat jo lapsena opettelemaan tuon taidon ja lapsemme ja lapsenlapsemme myös.""""

"Joutuivat" opettelemaan, omani eivät lapsina joutuneet hommiin mistä eivät tykänneet.

Normaalisti lapset ainakin jo vähän isompana joutuu tekemään sellaista josta eivät niin tykkää, kuten siivoamaan huoneensa ja viemään roskat ja tekemään läksynsä. Johan se on kasvatuksellisesti välttämätöntä, ettei lasten pillin mukaan perheessä eikä koulussakaan tanssita. Tietysti vaatimukset pitää mitoittaa iän ja edellytysten mukaan.
        Sinulla on outo käsitys, että sinua arvostelee vain yksi henkilö, jonka kaiken lisäksi tunnet. Varmasti useamman olet suututtanut. Mökkihommasi on niin ylimainostettua, että sille nauretaan. On niitä mökkejä muillakin , suurella osalla paikat kunnossa ja mukavuuksilla.

• Anonyymi

Tässä keisissä vain harva ymmärsi aiheen. Hunkki eka kommentissa tajusi heti mistä on kysymys. En etsinyt aloituksellani sota-ajan muistoja en kurjuudella herkuttelus vaan kohdistin aloituksen palstoilla mellastavaan häirikköön.

Rivienvälistä; kirjoitat näin aloituksessasi.

Olen saanut mielikuvan, että joku kirjoittaja on elänyt puutteellisen lapsuuden, nuoruuden ja aikuisuuden. Se kuvastuu hänen kommenteissaan, joissa hän avoimesti kertoo elämästään ja kokemuksistaan jolloin ulkopuolinen voi lukea häntä kuin avointa kirjaa. Jo lapsesta saakka hänen piti selvitä aikuisten töistä. Hänen kokemuksensa siirtyi tiedostamatta hänen lapsilleen ja lapset taas veivät tätä elämisen mallia omille lapsilleen. Rivienvälistä paljastuu kuinka vaikeaa oli perheen arki toimeentulon kanssa, hänen piti raataa, riittämättömyyden ainainen tunne kintereillä. Hänen lapsensa myös raataa perheensä eteen, eikä lapsella ole aikaa omille vanhemmilleen. Rivien välistä on luettavissa, että huoletonta lapsuutta hänellä ei ollut ei hänen lapsilla eikä lapsenlapsilla.

Sama toisinpäin lapsuudessa opittu luottamus, huomio ja huolettomuus sekä valintojen vapaus opetti kunnioittamaan vanhempia ja nyt lapset huomioi vanhempiaan. Lapsenlapset kantavat tätä perimää eteenpäin.

Mitä mieltä?

______________________________________________________________________________________
        Saanko sanoa mielipiteeni?

Olet ehkä liian kiinnostunut siitä, mitä muut palstalla omasta elämästänsä kertovat ja näet sen mitä haluat nähdä, vain heidän puutteensa, heidän köyhyytensä, tai muut viat!

Huomaatko itse millasessa valossa muut sinut näkevät, kun kerrot omasta elämästäsi?
        __________________________________________________________________________________________________ja sitten olet kertonut tänään: > suora kopio viestistäsi tässä ketjussa.

____________________________________________________________________________________________

Joten kysyn,; Oliko se karrikoitua?
        Omaa erinomaisuuttasi; vai mielikuvia jostain toisesta kirjoittajasta, kuten aloituksessa mainitaan....
        Alkaa pahasti tuntumaan siltä, että tunnet olevasi parempi muita; Sinä osaat, koska tiedät kuinka kesämökillä asutaan, toinen luulee tietävänsä!

Ei le tarvetta kertoa lisää mitä mieltä olen, koska kerrot kaiken itsestäsi tässä kahden viestiti sisällä!
        OLETAT tuntevasi ja tietäväsi kaiken tuostat (epäiletkö tuntevasi, vai tunnetko), mitä tuo toinen pohjimmltaan on ja osaa, koska hän on mielestäsi kaiken itsestänsä täällä kertonut
        ja valittanut!
        TIEDÄT mitä osaat ja sen myös kerrot, kaiken suuresti korostaen ja se näkyy näitä kahta viestiä ja omia kopsattuja lauseitasi vertaamalla. Osaatko todella keiken maan ja taivaan välillä, vai oletatko olevasi ainoa joka jotain osaa ja sen kerrot kuin suuren uutisen? ( ihan kuin pandemia rokotteen keksimisestä, jota sitäkään kukaan ei osaa.)

En määrää, mutta kehoitan; Voisit laajentaa näkökenttääsi, että näkisit laajemmalle, kuin mökkirantaan ja tähän palstaan ja sen kirjoittajiin.

Miksi se syy on aina muissa, ei koskaan minussa? Kysy itseltäsi joskus, minä kysyn joka päivä, eikä syy aina ole kaukana. Minä poltin ne pullat uuniin!

• Anonyymi

"Hyvänä puolena oli se, ettei tarvinnut verrata koska likimain kaikki elivät samassa puutteessa"

Näin. Television, internetin puuttuminen Amazonasissa ja sensuuri pKoreassa ja Karjalassa pitää ihmiset tyytyväisinä mutta yhteydet levisivät valitettavasti globalisaatiossa englantilaisranskalaiseen Afrikkaan ja Lähi-Itään, joten sieltä lähdetään kela-kortin perässä diskoon Suomeen

• Anonyymi

Mitä ihmettä tuossa aloituksen kuvan ammeessa on ? Jotain ruskeaa, onko ihoa hoitava turvekypy vaiko ihan sitä ihtiään ?

• Niin, kuten kirjoitin jos ei ole kokemusta järvenranta mökkeilystä voi ihmettellä miksi järvivesi ei ole yhtä kirkasta kuin vesijohtovesi.

• Anonyymi

Niin, kuten kirjoitin jos ei ole kokemusta järvenranta mökkeilystä voi ihmettellä miksi järvivesi ei ole yhtä kirkasta kuin vesijohtovesi.

Turvesoilta virrannutta humusta, lisättynä maajussien peltojen valumat.
        Siinä sitten pulikoit , liottaen paikkojaan.

• Anonyymi

Niin, kuten kirjoitin jos ei ole kokemusta järvenranta mökkeilystä voi ihmettellä miksi järvivesi ei ole yhtä kirkasta kuin vesijohtovesi.

Se Nuas on Talvivaaran saastuttama järvi. Meidän mökki on kirkasvetisen syvän järven rannalla. Mutta uidaan siinä, ei lilluta likaisessa ammeessa. Törkeän näköinen tuollanen kaukalo mökin pihassa, noita vanhoja kuluneita ja liasta pinttyneitä ammeita näkee yleensä lehmien juottokaukaloina laitumilla.

• Anonyymi

Olipas räikeä yleistys Suomen järvistä.

• Anonyymi

Ettei vaan olisi niitä ulkohuussin valumavesiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ettei vaan olisi niitä ulkohuussin valumavesiä.

Se sanoi tyhjenräneensä paskahuussin metsään, siis ympäristörikos. Sieltä ne valuu järviin. Ei taida olla edes porakaivoa kun tuollasessa vedessä pitää pers...liottaa. Suunnittelee siellä ympäri vuoden asuvansa, kiva kipsta pakkasessa pikkulaan ja mahtaako edes olla oikeutta ympärivuotiseen asumiseen. Pyykit pitäis pestä käsin ja mihin menis likavedet ? Onko se petsen rivarin kortteeri katkolla kun isäntä häippäsi ?

• Anonyymi kirjoitti:

Se sanoi tyhjenräneensä paskahuussin metsään, siis ympäristörikos. Sieltä ne valuu järviin. Ei taida olla edes porakaivoa kun tuollasessa vedessä pitää pers...liottaa. Suunnittelee siellä ympäri vuoden asuvansa, kiva kipsta pakkasessa pikkulaan ja mahtaako edes olla oikeutta ympärivuotiseen asumiseen. Pyykit pitäis pestä käsin ja mihin menis likavedet ? Onko se petsen rivarin kortteeri katkolla kun isäntä häippäsi ?

Mitä?
        Onko petse ottanut pitkät?
        Minulla nämä ajankohtaiset uutiset meinaavat mennä ohi, kun niin harvoin käyn kurkkaamassa nojatuoliin ja silloinkin vain hämpsin jaksamatta lukea kaikkia pitkästyttäviä tarinoita, mitä kukakin on syönyt, luetteloja viikon ruokalistoista, mitä kenenkin puutarhassa kasvaa, mitä kremppoja kenelläkin ...

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Mitä?
        Onko petse ottanut pitkät?
        Minulla nämä ajankohtaiset uutiset meinaavat mennä ohi, kun niin harvoin käyn kurkkaamassa nojatuoliin ja silloinkin vain hämpsin jaksamatta lukea kaikkia pitkästyttäviä tarinoita, mitä kukakin on syönyt, luetteloja viikon ruokalistoista, mitä kenenkin puutarhassa kasvaa, mitä kremppoja kenelläkin ...

Monivaivainen , niin lähti itikoiden syötävänä.

• Anonyymi

" Hunkki eka kommentissa tajusi heti mistä on kysymys." ?

Siis eronnut ukko, joka ei pidä lapsiinsa yhteyttä, mutta sinuunhan se tepsi, kun ol i mies, jolla on m...kku. Hän oli tietenkin oikeassa, sinun jahdatessa jotain stalkkaajaa, joita on vain yksi, mutta kuinkahan monta olet jo arvailut?

Siitä vain, katiska uudestaan järveen, niin ehkä löydät sen yhden, joka kommentoi kirjoituksiisi sinulle epäedullisesti, joka muka stalkaa sinua . Ehkä jo kesän lopussa saat ison saaliin ja kaikki stalkkaajat ovat katiskassasi"D

Mahtaa siinä katiska olla kovilla, tuskin saat sitä nostettua, vaan osa karkaa ja jatkaa kiusaamistasi, joten olisiko sittenkin viisasta hypätä sinne paatiin, joka on jo lähtövalmiina.

• Anonyymi

Pieni ihmiseksi on moninikki. Katiskassa kevyt nostaa, kova meteli ja huuto kuuluu katiskasta, kiroilu kantautuu vastarannalle. Tosin rintava persevä, sopii hyvin katiskan muotoon.😁

Korppis 🤣

• Anonyymi

Olet sinä kuitenkin "susi lampaiden vaatteissa" tai se kuuluisa "Troijan hevonen", joka ujutti itsensä linnaan ja sinä onneton yrität samaa.

Epätoivoisesti yrität "kalastaa" sinua vainoavia, joten muistutat samaa, kuten se entinen serifi, joka vainosi Pilamaria ja näki hänet joka kirjoituksessa, vaikka mies oli jo kuollut.

Nyt sinulla onkin uusi stalkkaaja, friidu, jonka Hunksi paljasi sinulle! Voi kun ihanaa, että huomasitte yhteisen sävelen. D

Pianhan sinä tulet Noja-tuolliin, jossa SkillaN ymmärtää sinua, kuten kaikkia toisiakin, mutta onkohan hän sisismässään aivan samaa mieltä, jos sattuu lukemaan näitä toisia avautumisiasi? Eppäillä soppii, näin savolattaisiin!i

• No se friidu vaikuttaa olevan yleissana lähes jokaiseta täällä kirjoittelevasta.

En taida tietää täältä montakaan, jolle sitä titteliä ei olisi annettu. Mutta onhan se helpottavaa korppikselle nyt vihdoinkin tietää sen olevan friidu, joka häntä "vainoaa".

• Eihän se friidu uusi tuttvuuteni ole. Palstatuttu aina vuodesta 2007 alkaen. Kerran kun matkustin Hollantiin kuvitteli, että en lue ja kertoi menevänsä poliisilaitokselle tekemään minusta ilmoituksen, en nyt muista miksi. Lähetin viestin Haarlemin kirjastosta siellä oli silloin lähin ilmainen nettiyhteys. Kirjoitin, että kun palaan käräjillä tavataan 🤣 Vuodet kuluvat nikit vaihtuvat anonyymius suojelee.

Korppis

• Anonyymi

Eihän se friidu uusi tuttvuuteni ole. Palstatuttu aina vuodesta 2007 alkaen. Kerran kun matkustin Hollantiin kuvitteli, että en lue ja kertoi menevänsä poliisilaitokselle tekemään minusta ilmoituksen, en nyt muista miksi. Lähetin viestin Haarlemin kirjastosta siellä oli silloin lähin ilmainen nettiyhteys. Kirjoitin, että kun palaan käräjillä tavataan 🤣 Vuodet kuluvat nikit vaihtuvat anonyymius suojelee.

Korppis

KOpsaus ( osa siitä ) yllä jossain välissä olevasta vastauksesta
        -------<<<<<<>>>>>>
        OLETAT tuntevasi ja tietäväsi kaiken tuostat (epäiletkö tuntevasi, vai tunnetko), mitä tuo toinen pohjimmltaan on ja osaa, koska hän on mielestäsi kaiken itsestänsä täällä kertonut
        ja valittanut!
        TIEDÄT mitä osaat ja sen myös kerrot, kaiken suuresti korostaen ja se näkyy näitä kahta viestiä ja omia kopsattuja lauseitasi vertaamalla. Osaatko todella keiken maan ja taivaan välillä, vai oletatko olevasi ainoa joka jotain osaa ja sen kerrot kuin suuren uutisen? ( ihan kuin pandemia rokotteen keksimisestä, jota sitäkään kukaan ei osaa.)

En määrää, mutta kehoitan; Voisit laajentaa näkökenttääsi, että näkisit laajemmalle, kuin mökkirantaan ja tähän palstaan ja sen kirjoittajiin.

Miksi se syy on aina muissa, ei koskaan minussa? Kysy itseltäsi joskus, minä kysyn joka päivä, eikä syy aina ole kaukana. Minä poltin ne pullat uuniin!

• Anonyymi

Inhimillistä ja mielenkiintoista.
      Hyvin moni tulkitsee kanssaihmisten kilkutteluja vai omaa arvo- ja kokemusmaailmaansa vastaan. Siis, ei edes sen perusteella vaan tulkiten toisten hengetuotteita haluamallaan tavalla. Usein sillä ikävimmällä tavalla.
      Se on kaikkien oikeus.

Joku mainitsi avomielisyydestäni. Oikeassa on. En, viitsi viisastella yleisellä tasolla vaan, jos asia sivuaa omaa elämääni, niin kuvailen sitä.
      Tuttavani tunnistavat minut helposti eikä edes yritä "suojautua". Tunnistettavuus takaa sen, etten valehtele, en liioittele, jotain saatan unohtaa jopa ärsytysmielessä.

Tuntemattomien mielipiteet eivät minua heilauta mutta joskus joku "ystäväni" on mennyt halpamaiseen kommentointiin nälviessään vaimoni anatomia. Tapahtui kuntoiluosastolla. Kyseessä täytyy olla tuttavani jota kehoitin lausumaan mielipiteensä suoraan minulle. Ei ole ilmaantunut.

Pitkään aikaan en ole viitsinyt kirjaantua eikä se näköjään ole tarpeenkaan.
      L-L tai fleguna olen joskus häiriköinyt.
      Kuntoiluaosastolla syntymävuoteni tunnuksella.

• Anonyymi

Anonyymi
      Tänään 12:30

Hei!

#korpikirjailija kirjoitti: jne
      >>>> leikattu >>>>>
      ...... siis työt ja työnjaot mistä hänellä ei ole kokemusta omassa elämässään.#

ANONYYMI
      Tänään kello 12.30.
      Kantsii lukea!

Pitkät kopsaukset aloituksesta, mutta se kuinka aloitukseen on vastattu! Isot peukut.
      Eipä aloittaja ole kommentoinut?

• Anonyymi

Moninikki ?
      Moni eri ?
      Ei sama.

• Anonyymi

Kyllähän se varmaan on niin. Kuitenkin se lapsuuden köyhyys, puute, voi aikanaan olla myös voimavara, osaa suhtautua muuttuviin tilanteisiin ehkä paremmin esimerkiksi taloudellisten seikkojen muuttuessa.
      Tärkeää kuitenkin puutteesta huolimatta on lapsena/nuorena tunnetasolla saatu kunnioitus ja kannustus vanhemmilta. Se kantaa tulevaisuudessa.

• Anonyymi

Tämä on hyvä kommentti yleisellä tasolla,
        että tunne ja kunnioitus on lapselle tärkeää.
        Laitoin Klamydian kappaleen Pyyntö, joka kertoo asiasta.
        https://youtu.be/HG6A08mjwYY

se poistetiin alta aikayksikön, miksiköhän,
        se on rokki ja siinä on liikuttavat sanat.
        ja niin totta.

• Anonyymi

Mitäkö mieltä olen?

Minä vaan ihmettelen, mitä tämä aloitus antoi sinulle itsellesi?

Hehkutatko nyt omaa varallisuuttasi, vai mitä?

• Anonyymi

Mitä varallisuutta? Mökkirähjän saastuneen lätäkön rannalla omistaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä varallisuutta? Mökkirähjän saastuneen lätäkön rannalla omistaa.

niin ja tietenki mökki-rähjä hommeessa,

märkä kuin uitettu kissa,
        jossa ei voi oikeesti asua,
        me näimme semmosenki kerran
        oli jopa myynnissä,
        ei ainuttakaan ostajaa
        kaikki jotka kävi tasomassa lähti äkkiä pois ettei home tartu,

• Anonyymi

Ko. ikäisissä on paljon, liki / melkein kaikki, niitä, jotka ovat eläneet "puutteellisen lapsuuden, nuoruuden ja aikuisuuden", joten mitä hemmettiä aloituiksella tarkoitetaan ja haetaan. Joko taas jonkun osallistujan arviointia ja arvostelemista? - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin

• Anonyymi

Kun se ei saanut kristiinan eikä leskenin haukkumiseen tukea, nyt otti uuden uhrin. Mutta kaikki tuo raukkamainen käytös kääntyy sitä itseään vastaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun se ei saanut kristiinan eikä leskenin haukkumiseen tukea, nyt otti uuden uhrin. Mutta kaikki tuo raukkamainen käytös kääntyy sitä itseään vastaan.

Kävi jo seuraavalla palstalla kehumassa tekosiaan.
        Ei taida käydä kaikilla pytyillä muorin päänuppi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kävi jo seuraavalla palstalla kehumassa tekosiaan.
        Ei taida käydä kaikilla pytyillä muorin päänuppi.

Mitenkähän kauan skillanin pinna kestää.

• Anonyymi

Köyhyydessä ja kotikurissa oli eroja. En tuntenut yhtään ikäluokkani kaveria joiden lapsuusvuosien elämää olisi voinut rinnastaa omaani.
        Jos tänä päivänä laitettaisi 12v ikäinen pentu 3km:n vesimatkan päähän viikoiksi yksin propsin kuorintaan ilman muuta majoittumisvarustetta kuin yksi huopa ja kotikäynnit lauantaisin iltapäivisin sekä paluu saareen havumajaan maanantai aamuina niin joku saattaisi puuttua asiaan.
        Noin vaan esimerkkinä.

• Anonyymi

Nyt se on poistattanut 7 itselleen epämieluisaa kommenttia.

• Anonyymi

On se hurja!
        On se hurja!

Taisi musta hevonen lähteä laukalle.

• Anonyymi

Huussiinsa se meni.

• Huomena@

Ei osunut arvauksesi. En iltaani netissä viettänyt, oli liian kaunis ilta nokitteluun 😁 olin ongella ja kalat suorastaan tyrkyllä. Sain viisi ahventa peräjälkeen. Sitten alkoi tulla särkiä joten lopetin.

Saunoin ja nautin kynttiläyhtyjen valossa saunaoluesta, ei tullut poistot mieleenikään.
        Pitäähän sinun antaa toteuttaa itseäsi siellä kaupungin vuokrakaksiossasi.

• Anonyymi

Huomena@

Ei osunut arvauksesi. En iltaani netissä viettänyt, oli liian kaunis ilta nokitteluun 😁 olin ongella ja kalat suorastaan tyrkyllä. Sain viisi ahventa peräjälkeen. Sitten alkoi tulla särkiä joten lopetin.

Saunoin ja nautin kynttiläyhtyjen valossa saunaoluesta, ei tullut poistot mieleenikään.
        Pitäähän sinun antaa toteuttaa itseäsi siellä kaupungin vuokrakaksiossasi.

Sulla on se känny sänkykaverinakin, illalla viimeksi ja aamulla ekaksi palstalle tilität syömiset ja paskantamiset. Vaikka olis vieraita, et pysty mistään nauttimaan ilman että teet selkoa vento vieraille ihmisille. Paha riippuvuus.

• Anonyymi

Aamulla oli hyvä jakso Hyasintistä, jolla oli kännykkä ja totta´kai se täytyi kaikille sanoa, että oli myös numeron talteen otto. Harmi, että silloin ei tainnut olla vielä näitä älykänyköitä.

• Anonyymi

Poikaansa ja sen opintoja Hyadintti aina hehkuttaa, vaikka poika on homo ja opiskelee koruompelua. Niin herkkä ja aina mamia ajatteleva kullanmuru, ei kukaan nainen voisi ikinä edes kelvata enempää pojalle kuin äidillekkään miniäksi.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      475
      3572
    2. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      36
      2940
    3. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      87
      2866
    4. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      149
      2756
    5. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      201
      2075
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      162
      2073
    7. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      14
      1934
    8. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      101
      1802
    9. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      50
      1559
    10. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      36
      1510
    Aihe