ehtikö sydänlihas paksuuntua?

Anonyymi

Homman nimi on seuraava. Olen keski-ikäinen mies (valitettavasti nuoruus meni) ja minulla ehti olla varmasti vuosikausia korkea verenpaine. Vasta puoli vuotta sitten hankin verenpainelääkityksen ja nyt verenpaineet kunnossa ja elintavat kanssa.

Sydämessä on ollut sellaista epämiellyttävää tuntemusta jo vuosia. Ei poltetta eikä mitään kohtaukseen viittaavaa, ei siis rintakipuja. Mutta sellainen olo välillä että tarvii painaa sydämen kohdalta. Vaikea selittää tuntemusta kun se ei ole varsinaisesti nyt kipuakaan. En hengästy mitenkään erityisemmin ja jaksan kävelläkin vaikka 15 kilsaa. Mietin että ehtiköhän sydänlihas paksuuntua vuosien aikana ennen lääkitystä ja kolesterolikin oli korkea aiemmin.

Olen lukenut että verenpaineesta johtuvat vauriot voi myös korjaantua jos verenpaine on saatu hallintaan.

4

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eipä täällä kukaan pysty kertomaan onko se sydänlihas paksuuntunut vai ei.
      Vaikka onhan se ihan hyvä että tuollaisiakin ajattelet, ja nyt on lääkitykset ja jaksat hyvin liikkua.

      Mä oon kanssa keski-ikäinen, oon kärsinyt korkeasta verenpaineesta jo yli 20 vuotta, lääkkeetkin siihen ollut nyt kymmenisen vuotta.
      Silti paineet edelleen nousee aika korkeiksi ja joskus taas ovat liian alhaalla.
      Oon sanonut lääkäreille että kun kroppa ( elimistö ) ei ole kunnossa niin paineita ei saa lääkkeillä tasoittumaan.
      Ja se siitä, sitten ei enää kukaan välitä mitään.

      Kesällä mulla kävi ambulanssi ku oli rintakipuja, ottivat sydänfilmin ja jättivät sen paperin pöydälle, toki veivät mut päivystykseen.
      Siinä paperissa luki epänormaali ekg, oli jotain st-laskua joka viittasi hyperatrofiaan tai iskemiaan.
      Sairaalassa lääkäri sanoi ettei ole mitään sydänkohtaukseen viittaavaa ja takasin kotiin.

      Sen verran lueskelin että toi atrofia-juttu voi viitata just siihen sydänlihaksen paksuuntumiseen.
      Suvussa on sepelvaltimotautia ja lähes kaikki jo edesmenneet sukulaiset on kuolleet sydämestä johtuviin vikoihin.

      Siitä on jo yli kuusi vuotta kun mulla oli nitrotkin hetken käytössä, enää en ole tarvinnut.
      Liikkuminenkin mulla on jo väsyttävämpää ja hengästyn aika herkästi.
      Sydäntä vähän tutkittiinkin kuusi vuotta sitten, oli verenpaine- ja ekg-seuranta vuorokauden yli.
      Sydänlääkäri sanoi verenpaineen noususta vaan sen verran " verenpaine johtuu korvien välistä kun on tuo mielialasairaus..." ja sitte tuli litania miten muka vaikuttaa. Tiedoissani on merkintöjä psykiatrian puolelta vuosien takaa.

      Hän sanoi myös että hetkittäiset paineen nousut eivät ole vaarallisia, siitä en itse tiedä ovatko vai ei.

      Kyllähän tuo vähän itseäkin mietityttää kauanko pumppu jaksaa pelittää.

      Mutta esim. sinun kohdallasi tilanne ehkä saattaa muuttua paremmaksi lääkitysten ja elintapojen myötä.
      En oikein tiedä miksi näitä kirjoittelin, tuntui vaan siltä.

      • Anonyymi

        Hyvä että joku vastasi. Vaikea noihin mitään tarkkaa on maallikon sanoakkaan. Pitää vaan toivoa parasta. Tsemppiä sinne, ja tänne kanssa itelleni.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Itse varaisin ajan kardiologita. Uskoisin, että siellä selviää sinua vaivaavat asiat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2118
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1986
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe