Mercury "rykii"

Anonyymi

Ongelmana vanhan ruskearaitaisen 20hp Mercuryn "rykiminen" / ryntäileminen liikkeelle lähdöissä.
Eli kone vaatii älyttömästi kierroksia, että veto lähtee päälle. ja silloin vene tietty ryntää eteenpäin niin, että muksut meinaa tippua penkiltä.
Joskus ottaa pienemmälläkin vaihteella jo kiinni, mutta yleensä silloin vain nyppii, eli ihan kuin boorit kävisivät hampailla, mutta ei sitten kuitenkaan jää.
Pihassa testattu letku kiinni, jolloin potkuri kyllä lähtee tosi nätisti pyörimään jo kaukohallintalaitteen pienelläkin liikkeellä , mutta ilmeisesti ei kuitenkaan jaksa vetää.
Pakki pelaa hienosti.
Vivuston toiminnasta ei oikein käsitystä, joten jos olisi vinkkejä miten ongelmaa alkaa ratkoa, olisin kiitollinen.
Pitääkö ottaa perä irti ja alkaa jotain tankoja fiksaamaan vai koitanko alkaa vivustoa säätämään?
Koneen aiemmasta historiasta/toimintakunnosta ei varmuutta, vaikkakin myyjä vakuutteli sen olevan vain vesirattaan vaihtoa vailla. Mutta niinhän ne kaikki on aina kunnossa jos myyjältä kysyy.
Vesiratas siis vaihdettu keväällä eikä kone ole ollut itsellä sitä ennen käytössä.

14

950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Selvästi vaihdevaijerit eivät ole balanssissa. KAHVA KESKELLE eli vapaalle ja vaijerit irti koneen päästä ja säätö siten, että kaasupois, vaijeri menee ilman vääntöä paikalleen ja sama vaihteelle, eli vaihde vapaalle koneesta, kun vaijeri irti ja säätöä niikauan, kun vaijeri menee helposti paikalleen. Nyt vaihteet menee kumpaankin suuntaan vaivattomasti. Paras tehdä maissa traikulla, että näkee hyvin vapaa-asennon.
      Toki vaikuttaa myös kahvan kuluneisuus toimintaan, mutta perusjuttu menee noin.

      • Anonyymi

        Nokkapihdit tai vast. helpottavat hommaa, joka ei ole helpoimmasta päästä ja siksi myös maissa kun ne osat tuppaa tippumaan aina veteen, tai koneen sokkeloihin. Siirtotanko pitäs tsekata, että on osat kunnolla paikallaan, eli siellä voi myös olla jutut pielessä ja olisi paras, että joku homman osaava kattois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nokkapihdit tai vast. helpottavat hommaa, joka ei ole helpoimmasta päästä ja siksi myös maissa kun ne osat tuppaa tippumaan aina veteen, tai koneen sokkeloihin. Siirtotanko pitäs tsekata, että on osat kunnolla paikallaan, eli siellä voi myös olla jutut pielessä ja olisi paras, että joku homman osaava kattois.

        Kiitos ohjeista.
        Kone kyllä vetää hienosti pienelläkin kaasulla, kunhan vedon on ensin saanut päälle.
        Eli kaasua rauhallisesti lisättessä vene kyllä alkaa hiljalleen liikkua, mutta veto ei ota päälle. Kaasua kun antaa lisää, yleensä käy siten, et meinaa ottaa muttei sit otakaan, eli mennään nykien eteenpäin kunnes sit rysäyttää kerralla vaihteen päälle. Toisinaan ottaa vedon päälle ilman tuota nykimistä.
        Kaasua vähennettäessä vaihde kyllä siis pysyy päällä ihan hienosti.
        Jos kaasua koittaa antaa hätäseen saadakseen vedon ilman suurempia kaasun huudattamisia, ei veto ota päälle vaan kone vain huutaa.
        Siellä ilmeisesti hampaat ei ota vielä kunnolla päälle, eli ollaan vielä sillä rattaan viistetyllä alueella jossa voimaa välittyy kyllä tarpeeksi potkurille sen pyörittämiseksi mutta ei kuitenkaan niin paljoa, että jaksaisi liikuttaa venettä kuin ihan pikku hiljaa.

        Suurin ongelma tuossa on se, että noista säädöistä ei tiedä kukaan.
        Kone ei siis ole sama, jolla noita kaukohallintalaitteita on aiemmin käytetty, joten säädöt saattaa olla mitä vaan. Ja näemmä onkin.

        Katotaan nyt mitä ite noilla ohjeilla saadaan aikaan ja hälytetään sitten joku ammattitaitoisempi apuun jos tulosta ei ala tulla.
        Onneksi lomalla on aikaa tuollaiseenkin, jos vaan pojan hermot kestää kalaan pääsyä odotellessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos ohjeista.
        Kone kyllä vetää hienosti pienelläkin kaasulla, kunhan vedon on ensin saanut päälle.
        Eli kaasua rauhallisesti lisättessä vene kyllä alkaa hiljalleen liikkua, mutta veto ei ota päälle. Kaasua kun antaa lisää, yleensä käy siten, et meinaa ottaa muttei sit otakaan, eli mennään nykien eteenpäin kunnes sit rysäyttää kerralla vaihteen päälle. Toisinaan ottaa vedon päälle ilman tuota nykimistä.
        Kaasua vähennettäessä vaihde kyllä siis pysyy päällä ihan hienosti.
        Jos kaasua koittaa antaa hätäseen saadakseen vedon ilman suurempia kaasun huudattamisia, ei veto ota päälle vaan kone vain huutaa.
        Siellä ilmeisesti hampaat ei ota vielä kunnolla päälle, eli ollaan vielä sillä rattaan viistetyllä alueella jossa voimaa välittyy kyllä tarpeeksi potkurille sen pyörittämiseksi mutta ei kuitenkaan niin paljoa, että jaksaisi liikuttaa venettä kuin ihan pikku hiljaa.

        Suurin ongelma tuossa on se, että noista säädöistä ei tiedä kukaan.
        Kone ei siis ole sama, jolla noita kaukohallintalaitteita on aiemmin käytetty, joten säädöt saattaa olla mitä vaan. Ja näemmä onkin.

        Katotaan nyt mitä ite noilla ohjeilla saadaan aikaan ja hälytetään sitten joku ammattitaitoisempi apuun jos tulosta ei ala tulla.
        Onneksi lomalla on aikaa tuollaiseenkin, jos vaan pojan hermot kestää kalaan pääsyä odotellessa.

        Oletko irrottanut potkuria vielä ? Potkurin keskiökin olisi hyvä tarkistaa, että onko kumivulkanointi kunnossa. Sehän myös lyö yli hajotessaan, mutta normaalisti ei sitten toimi ainkaan kovempi veto päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko irrottanut potkuria vielä ? Potkurin keskiökin olisi hyvä tarkistaa, että onko kumivulkanointi kunnossa. Sehän myös lyö yli hajotessaan, mutta normaalisti ei sitten toimi ainkaan kovempi veto päällä.

        Kone kestää kyllä vedättää, kunhan veto on saatu päälle. Kulkee yllättävänkin iloisesti ollakseen noinkin vanha.
        Katselin jo hiukan noita vivustoja ja pakki olikin jo säädetty ääri asentoonsa ja säätelin sen toisenkin vaijerin "tappiinsa".
        Piti sitä 3-4 cm pyöritellä mutta säädöt ei vaan silti piisannut niin pitkälle, että potkuri pyörisi täysin vapaasti vaan siihen jäi pieni naksutus.
        Vivuston päässä noissa ei taida säätöjä ollakaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kone kestää kyllä vedättää, kunhan veto on saatu päälle. Kulkee yllättävänkin iloisesti ollakseen noinkin vanha.
        Katselin jo hiukan noita vivustoja ja pakki olikin jo säädetty ääri asentoonsa ja säätelin sen toisenkin vaijerin "tappiinsa".
        Piti sitä 3-4 cm pyöritellä mutta säädöt ei vaan silti piisannut niin pitkälle, että potkuri pyörisi täysin vapaasti vaan siihen jäi pieni naksutus.
        Vivuston päässä noissa ei taida säätöjä ollakaan?

        Pitää huomata, että mitään "ääriasentoja" ei ole, vaan kahva vapaa-asennossa potkurin tulee pyöriä vapaasti ja säädöillä ne pitää löytyä. Vaihteensiirtotanko tosiaan kannattaa tarkistaa, että katkaisukohta on ok. eli on asiallisesti lukittu oikein.
        Nyt ei kannata ajaa, koska se hajottaa rattaan joka lyö yli ja sitten tulee sisuskalujen vaihtoa eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kone kestää kyllä vedättää, kunhan veto on saatu päälle. Kulkee yllättävänkin iloisesti ollakseen noinkin vanha.
        Katselin jo hiukan noita vivustoja ja pakki olikin jo säädetty ääri asentoonsa ja säätelin sen toisenkin vaijerin "tappiinsa".
        Piti sitä 3-4 cm pyöritellä mutta säädöt ei vaan silti piisannut niin pitkälle, että potkuri pyörisi täysin vapaasti vaan siihen jäi pieni naksutus.
        Vivuston päässä noissa ei taida säätöjä ollakaan?

        Jos pyöritit sitä säätöpalikkaa sen 3-4 cm, niin voidaan sanoa, että nyt on metsässä ja kaukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pyöritit sitä säätöpalikkaa sen 3-4 cm, niin voidaan sanoa, että nyt on metsässä ja kaukana.

        Jos säätövaraa olisi ollut vielä pari-kolme senttiä niin olisin saanut säädettyä sen sille alueelle, jossa potkuri pääsee pyörimään täysin vapaasti.
        Eli säädöt on alun perinkin ollut erittäin pahasti pielessä, nyt ne on kaikesta päätellen enää pielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää huomata, että mitään "ääriasentoja" ei ole, vaan kahva vapaa-asennossa potkurin tulee pyöriä vapaasti ja säädöillä ne pitää löytyä. Vaihteensiirtotanko tosiaan kannattaa tarkistaa, että katkaisukohta on ok. eli on asiallisesti lukittu oikein.
        Nyt ei kannata ajaa, koska se hajottaa rattaan joka lyö yli ja sitten tulee sisuskalujen vaihtoa eteen.

        Ääriasennolla tarkoitan vaijerin säätövaraa.
        Eli aiemmin oli pakin vaijerin kierteet veivattu loppuun ja nyt on myös eteenpäin-asennon vaijerin säädöt käytetty kokonaisuudessaan.
        Eli se palikka, jonka läpi se kierteytetty osu vaijerin "holkista" kulkee, on niin kaukana vaijerin päästä kuin mahdollista.
        Eli vaijeri "kantaa" hieman edelleen ja aiemmin se oli "pännissä" aika tavallakin.

        Pitääkö tästä nyt päätellä, että tuo kaukohallintalaite on vääränlainen tuolle koneelle ja ainut konsti saada se pelaamaan asiallisesti, on hommata uudet vaijerit/kaukohallintalaite?
        Kaukkarin merkistä ei hajuakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ääriasennolla tarkoitan vaijerin säätövaraa.
        Eli aiemmin oli pakin vaijerin kierteet veivattu loppuun ja nyt on myös eteenpäin-asennon vaijerin säädöt käytetty kokonaisuudessaan.
        Eli se palikka, jonka läpi se kierteytetty osu vaijerin "holkista" kulkee, on niin kaukana vaijerin päästä kuin mahdollista.
        Eli vaijeri "kantaa" hieman edelleen ja aiemmin se oli "pännissä" aika tavallakin.

        Pitääkö tästä nyt päätellä, että tuo kaukohallintalaite on vääränlainen tuolle koneelle ja ainut konsti saada se pelaamaan asiallisesti, on hommata uudet vaijerit/kaukohallintalaite?
        Kaukkarin merkistä ei hajuakaan.

        OK. ehkä ne ei olleet lähelläkään, eli " KAHVA KESKELLE eli vapaalle ja vaijerit irti koneen päästä ja säätö siten, että kaasupois, vaijeri menee ilman vääntöä paikalleen ja sama vaihteelle, eli vaihde vapaalle koneesta, kun vaijeri irti ja säätöä niikauan, kun vaijeri menee helposti paikalleen. " Kuten aiemmin yritin neuvoa, tuolla systeemillä pitäisi saada paikalleen.
        Ne kahvan liikeradatkin voi yleensä säätää, eli kahvan kotelon sisältä monesti voi säätää liikkeiden pituutta, mutta ne pitää olla siten että menee kunnolla päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ääriasennolla tarkoitan vaijerin säätövaraa.
        Eli aiemmin oli pakin vaijerin kierteet veivattu loppuun ja nyt on myös eteenpäin-asennon vaijerin säädöt käytetty kokonaisuudessaan.
        Eli se palikka, jonka läpi se kierteytetty osu vaijerin "holkista" kulkee, on niin kaukana vaijerin päästä kuin mahdollista.
        Eli vaijeri "kantaa" hieman edelleen ja aiemmin se oli "pännissä" aika tavallakin.

        Pitääkö tästä nyt päätellä, että tuo kaukohallintalaite on vääränlainen tuolle koneelle ja ainut konsti saada se pelaamaan asiallisesti, on hommata uudet vaijerit/kaukohallintalaite?
        Kaukkarin merkistä ei hajuakaan.

        Vaihteessa on vain yksi vaijeri, eli sääditkö sitten myös kaasuvaijeria ?


    • Anonyymi

      Niin, ja sen potkurin kuuluukin vaihde päällä pyöria naksumalla toiseen suuntaan.

    • Anonyymi

      Käytännössä.
      Paaliin.

    • Anonyymi

      Ota vaihdevaijeri irti ja käännä vaihtee käsin. Näin voit testata toimiiko vaihteet.
      Kaasun voit säätää kaukosäätimestä. Voit testata onko tyhjäkäynti keskellä ja täyskaasu edessä.
      Tämän voi tehdä järvellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      123
      1853
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1640
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      51
      1215
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      49
      1098
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      978
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      876
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      876
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      810
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      38
      797
    Aihe