Kristinuskosta luopuminen

Anonyymi

Olen uskonut aina vahvasti Jumalaan. Jo lapsena minulla oli luonnollinen tarve olla hyvä ihminen muille ihmisille. Kuuluin vanhempani erosivat kirkosta, me lapset jäimme. Kotona ei uskonnosta puhuttu. Koulussa uskonnon opetuksen kautta opin uskon asioita. Jo lapsena minua hämmensi ajatus Jumalasta ja Jeesuksesta, en oikein ymmärtänyt miten tämä Jeesus liittyy Jumalaan, enkä tiennyt kumpaa kuuluu rukoilla. Olin jo aikuinen kun eräs islamin uskoinen mies kertoi, että sinun Jumala on eri kuin minun Jumala. Olin ihmeissäni, että ei, Jumalaahan on vain yksi. Ai jaa Jeesus onkin Jumala??? Ja olen siis koulun uskonnot käynyt, rippikoulun jne.
Elin kuitenkin vahvasti uskoen, että Jeesus on portti taivaaseen.
Olen siis nyt 35 -vuotias. En ole koskaan kirkon parantajilta saanut apua tai vastauksia mihinkään.
Muutama vuosi sitten minussa käynnistyi joku sisäinen muutosprosessi. Olin aina miettinyt, että miten Islamin uskoiset voi pelastua ilman Jeesusta??
Silmäni ovat pikku hiljaa avautuneet ja olen käynyt ja käyn vieläkin luopumista kristiuskosta. En vaan kykene uskomaan 3 yhteiseen jumalaan tai Jeesuskeen Jumalan poikana. Eli siis en voi olla kristitty. Tunnen tuskaa siitä, että koen jotenkin tekeväni väärin häntä kohtaan. Uskon kuitenkin, että kuten sanottu on ei tullut poistamaan lakia vaan täyttämään sen. Jeesus ei koskaan sanonut olevansa Jumala, vaan rukoili itsekin Jumalaa.Olen tutustun islamiin tuntuu niin luonnolliselta olla pelkästään tilivelvollinen Jumalalle ilman välikäsiä ja ym. rituaaleja. Olen aina tietyllä tapaa alistunut Jumalan tahtoon ja johdatukseen ja yrittänyt kiittää kaikesta ja ymmärtää, että vaikeuksissakin piilee Hänen viisaus. Hän tietää sydämeni ja tieni parhaiten. Rakastan Jeesusta viisaana miehenä ja erittäin hyvänä ihmisenä. Eräänä yönä näin toden tuntuisen unen. Miesääni kertoi minulle "Profeetta näyttää sinulle tien". Sydämeen tuli silloin hyvä ja levollinen olo. Unessa hymyilin ja tiesin ketä profeettaa ääni tarkoitti.
En tunne Koraania enkä voi ihan varmasti ottaa sydämeeni profeetta Muhamedin "opetuksia". Enhän minä häntä tunne. En tiedä.... Kai se tie minulle ajallaan näytetään, kun aina on valmis.

19

316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kai sinä tajuat uskovasi samaan "jumalaan"...
      Ensin oli juutalaisuus, ja siitä pienillä eroilla saatiin Islam ja kristinusko.
      Suosittelen edes hieman tutkimaan historiaa, miten uskonnot ovat "kehittyneet" aikojen kuluessa.

    • Anonyymi

      Jumalan tuntemisessa voi kehittyä ja usein se tapahtuu ihan omassa tahdissa. Mulla itsellä esim. on elinvuosia vain vähän jäljellä, mutta en pidä silti mitään kiirettä. Paljon on käännöksiä erilaisia pyhistä kirjoituksista. Itselläni alkoi mennä kirjojen kanssa paremmin kun löysin shiiamuslimien käyttämän englanninkielisen käännöksen Koraanista. Aloin saada johdatusta, jonka Koraani lupaakin lukijalleen. Suomenkieliset käännökset eivät vain tuota johdatusta kyenneet tuomaan, mutta onneksi oli ystävällisiä henkilöitä, joiden välityksellä sain sopivan käännöksen käsiini.
      Muistathan myös nämä: Rakkaus uskoo kaiken ja Jumalan sana ei ole kahleissa!
      Itse esim. lösin eräästä raamatun englanninnoksesta Paavalin kirjeen kohdasta tulkittuna mielestäni ajatuksen, että on joidenkin kohdalla niin, että Allah ja Krishna ovat välimiehiä Jumalaa lähestyttäessä eikä Jeesus.

      Kirkko on paljon opettanut asioita, jotka eivät todellisuudess näytä täysin tosilta. Esim. väite, että Kristuksessa kaikki raamatun profetiat täyttyivät jo on melko kumma. Uusin raamatunkäännös vuodelta 1992 osoittaa esim. Profeetta Sakarjan kirjassa profetioiden täyttyvän PARHAILLAAN eivätkä kaikki vielä ole täyttyneet.
      Mutta rakkaus voi uskoa kirkon kaikki väitteetkin huolimatta niiden totuuden hipoavasta esitystavasta.

      Koraanin olen lukenut viisi kertaa lävitse, mutta sunnaan en ole tutustunut vielä lähes lainkaan. Yhtä Koraanin selitysteosta olen silmäillyt ja kolme kertaa lukenut Siran lävitse. Näin ei voi edetä silti. Eniten itseäni kiehtoo tänä päivänä tutustuminen islamin kultuuriin erilaisten Islamia käsittelevien ensyklopedioiden avulla. Encylopedia of Islam etc. Myös farsin eli persian kieliset sekä suufien nasheed laulut jonkin verran kiinnostavat. Arabian kieli kiinnostaa vähän, mutta itse islamin pyhät kirjoitukset ovat minulle hyvin mielenkiintoisia englannin kielellä, vaan liian pitkän aikavälin profetioita esittäviä ja liian kaukaisia tieteellisiä keksintöjä esille nostavia. En jaksa odottaa kaiken toteen käymistä.

      • Anonyymi

        Ota huomioon, että Koraani on vain 1/3 islamin uskosta. Suurimman osan muodostaa Muhammedin elämäntapa eli sunna. Seuraavaksi kannattaa lukea haditheja, niin ehkä silmäsi avautuvat islamin todellisuuden suhteen. Jos etsit rakastavaa jumalaa, et löydä sitä islamista.


    • Anonyymi

      Sinulla on menossa vahva "etsikko" aika. Viestisi vaikuttaa vilpittömältä ja rehelliseltä puntaroimiselta asian tiimoilta. Ennenkuin hylkäät ajatuksen kristinuskosta niin rohkaisisin sinua kuitenkin tutkimaan niitä perusteita joihin sekä islam että kristinusko nojaa. Varmasti myös näitten uskontojen toimintatapoja ja yhteiskunnallisia vaikutuksia kannattaa tuumailla. Itse aikuisiällä uskoon tulleena on kokemusta näistä sinunkin mietiskelyistä ja ikäänkuin etsikkoajasta. Lopullinen ratkaisu ja valinta siivilöityi vuoden parin tuumailun jälkeen.
      Se aika oli kuin palapelin kokoamista ja kun viimeinen pala löytyi niin uskalsin tehdä uskon hypyn uuteen alkuun ja se on kestänyt nyt jo melkein neljä kymmentä vuotta.
      Kristinuskon tärkein elementti on historiallinen Jeesus joka on sama henkilö kuin raamatun esittämä.
      Kukaan ei kiellä Muhammadin historiallisuutta. Hänestä syntyi islamilaisuus.
      Jeesus on samalla lailla historiallinen. Hän eli, opetti, tapettiin.
      Jeesus nousi ylös kuolleista. Muhammad ei. Juuri ylösnousemus tapahtuma on kristinuskon tärkein peruspilari. Se todistaa Jeesuksen Jumaluuden. Ilman ylösnousemusta kristinusko on kuollut. Todista itsellesi tämä asia ja sen jälkeen voit uskoa mihin haluat tai olla uskomatta. Niinkuin Paavali kirjoittaa:"jos Kristus ei ole ylösnoussut on uskomme turhaa."
      Jos Kristus on todella ylösnoussut niin muut uskonnot ovat silloin ikävässä asemassa. Ne ovat turhaa. Ne ovat harhaanjohtajia. Ne vievät väärälle tielle. Ne tiet eivät johda Jumalan tykö.
      Nämä ovat haasteellisia asioita. Toivottavasti löydät perille.

    • Anonyymi

      Hei
      Olen myös aina vahvasti Allahiin. Lapsena minullakin oli luonnollinen tarve olla hyvä ihminen muille ihmisille. Vanhempani olivat vahvasti islaminuskoisia. Kotona ja kaikkialla elämässä puhuttiin kokoajan uskonnon asioista. Koulussa meillä ei saanut puhua kuin islamista. Lapsena minua hämmensi ajatus Allahista ja Mohamedista , en oikein ymmärtänyt miten tämä Mohamed liittyy Allahiin, enkä tiennyt kumpaa kuuluu rukoilla. Aikuisena kun eräs kristinuskovainen mies kertoi, että sinun Jumala on eri kuin minun Jumala. Olin ihmeissäni, että ei, Jumalaahan on vain yksi. Ai jaa Mohamed onkin Jumala? Ja olen siis moskeijoissa käynyt jne.
      Elin kuitenkin vahvasti uskoen, että Mohamed on portti taivaaseen.
      Olen siis nyt 25 -vuotias. En ole koskaan moskeijoiden parantajilta saanut apua tai vastauksia mihinkään.
      Muutama vuosi sitten minussa käynnistyi joku sisäinen muutosprosessi. Olin aina miettinyt, että miten kristinuskoiset voi pelastua ilman Mohamedia?
      Silmäni ovat pikku hiljaa avautuneet ja olen käynyt ja käyn vieläkin luopumista islaminuskosta. En vaan kykene uskomaan 3 yhteiseen jumalaan tai Mohamediin. Eli siis en voi olla muslimi. Tunnen tuskaa siitä, että koen jotenkin tekeväni väärin häntä kohtaan. Uskon kuitenkin, että kuten sanottu on ei tullut poistamaan lakia vaan täyttämään sen. Mohamed ei koskaan sanonut olevansa mikään, vaan rukoili itsekin Jumalaa.Olen tutustunut kristinuskoon tuntuu niin luonnolliselta olla pelkästään tilivelvollinen Jumalalle ilman välikäsiä ja ym. rituaaleja. Olen aina tietyllä tapaa alistunut Jumalan tahtoon ja johdatukseen ja yrittänyt kiittää kaikesta ja ymmärtää, että vaikeuksissakin piilee Hänen viisaus. Hän tietää sydämeni ja tieni parhaiten. Rakastan Jeesusta viisaana miehenä ja erittäin hyvänä ihmisenä. Eräänä yönä näin toden tuntuisen unen. Miesääni kertoi minulle "Jeesus näyttää sinulle tien". Sydämeen tuli silloin hyvä ja levollinen olo. Unessa hymyilin ja tiesin ketä ääni tarkoitti.
      En tunne Raamattua enkä voi ihan varmasti ottaa sydämeeni Jeesuksen "opetuksia". Enhän minä häntä tunne. En tiedä.... Kai se tie minulle ajallaan näytetään, kun aina on valmis.

    • Anonyymi

      Kaikki näkee tämän alluun uskovien tekoset, näähän luovat jokapaikkaan mihin pääsevät sillanpäätään rakentamaan täys helvetti heti päälle ja näitten tavoin

      näissä on hulikaanisuus syvällä pääsä ja sisuksissa

      • Anonyymi

        Ja ovat vielä muitten pöytien kiertäjiä kaikki reppanat kunialiset vielä
        - voi tätä lapsellisuutta jotta kumaruksin pyrkivät mailmaa hävitään ja ottaan hävitysvaltaasa
        - nämä kivenkiertäjät ja ain mukas uskon ehoin levitäytyvät kivitaskut


    • Anonyymi

      > enkä tiennyt kumpaa kuuluu rukoilla

      Vähän yllättävää, kun Jeesus kuitenkin kehottaa rukoilemaan Jumalaa (Matt. 6:9-13).

      On myös hyvä huomata, että Koraani kehottaa uskomaan mitä Jeesus sanoi.

      "…The Messiah, Jesus, the son of Mary, was but a messenger of Allah… …believe in Allah and His messengers…"
      Surat An-Nisā' 4:171
      http://quran.com/4/171

    • Anonyymi

      Kyläh kivee kanataa rukoilah fanaatikot jot sillä on kyllästetyjä ja hiekkaan on ohtaasa hyvä hiertää

      • Anonyymi

        Islamin rituaalit tuonkun kääntelöipi arabiaksi kääntäjällä ja samoja ritualeitä vielä näistä lisää niin johan valakee näitten touhut siin on massat täysin pyörteissä jaa siiten, voihan taivasten tähen ja kaikille vielä pitäis neitseitä riittää visiin joka kierrokselle voihan tähen tätä haaskoota mihkäs noista niishommis olis haamuina vielä


    • Anonyymi

      Markus - VAIN KOTKA LENTÄÄ AURINKOON youtube

      Tämä Markuksen tulkinta äänestettiin joskus suomen parhaaksi käännös iskelmäksi.. kaunis se onkin, se on enempi kuin pelkkä iskelmä.. "Mutta joskus kuitenkin lennämme vielä korkeammalle kuin tuo kotka, jos vain siipemme pysyy puhtaina"..

    • Anonyymi

      Suurin harhaoppi kaikissa uskonnoissa on se, että "koetaan" ja "nähdään unia". Raamatun Jumala on ainoa oikea jumala ja Hän on järjestyksen jumala. Ei mitään epämääräisiä "näkyjä" vaan lue Raamatusta totuus. Kristittyjenkin piirissä on niin paljon väärää opetusta, että ymmärrän miksi ulkopuoliset uskonnot alkaa kiinnostaa. Raamatussa on kuitenkin kohta, pidä kiinni siitä uskosta minkä olet saanut..

      • Anonyymi

        Joo mutta kylä noi kivenkiertäjä haamut noita ee kules oteteta taivaisiin, sinne ei yksin kertasesti noi räyhät ennää sovi, kiertäköön vain sitä kiveään säästyy neitseetkin sitten noitten tekosilta sitäkin minä aattelen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta kylä noi kivenkiertäjä haamut noita ee kules oteteta taivaisiin, sinne ei yksin kertasesti noi räyhät ennää sovi, kiertäköön vain sitä kiveään säästyy neitseetkin sitten noitten tekosilta sitäkin minä aattelen

        ( säästyy neitseetkin sitten noitten tekosilta sitäkin minä aattelen )
        AATELKAAS MITEN OMAHYVÄINEN AATOS TUOKIN NOILTA ON JA NIIN TURHA VIELÄ
        - työtä ilman tulosta, kun tuonpuoleisessa ei mennä naimisiin, siellä ollaan vain yksilöinä


    • Anonyymi

      Nämä kertovat huuhaitaa, mikä ei enään onnistu, kun netti paljastaa näitten huuhailut ja juuriaan myöten valloitajien, jot päin tuhootaan noi käyvät elämänkatsomuksineen

      MUTTA MUTTA
      Paratiisi

      Kaksi ihmistä on eksynyt autiomaahan. He ovat kuolemaisillaan nälkään ja janoon.

      Lopulta heidän edessään kohoaa korkea muuri. Muurin toiselta puolen kuuluu vesiputouksen kohinaa ja lintujen laulua.
      Vehreä puu ojentaa oksansa muurin yli. Puu kantaa herkullisen näköisiä hedelmiä.
      Toisen onnistuu kiivetä muurin ylitse ja hän katoaa näkyvistä.
      Toinen sen sijaan kääntyy ja palaa takaisin autiomaahan auttamaan muita eksyneitä löytämään tiensä keitaalle.

      • Anonyymi

        Ihmisen täytyy olla aina matkallaan ja paratiisiin päästyään sinne häviää


      • Anonyymi

        Elämä ei olisi elävää, jos tämä kirjoihin perustuisi
        KOSKA SYNNYTTÄJÄMME ON ELÄVÄ AJASTA AIKAAN nyt ja aina


    • Anonyymi

      Rituaalit on näitten hurmosta ja luulevat sen olevan Jumalalista
      Ja virsi jossa kunialisuus tyrnistää näitten selkäpiitä ja koko suvun
      - sekä vääräuskoisten päällekäymiset rasisti sotahuudoin

      ilmaisuuden tavoitelut, mistä löyryisi pöytä missä voisi tätä ilmaisuutta pitää yllään

    • Anonyymi

      Katselkaas näitten rituaaleja kivityksiä youtubesta kielenkääntäjällä kääntäen arabiaksi, ei elämä voi sekaisempaa olla arvoiltaan ja tätä pyrkivät mailmalle levittämään jotta voisivat tulla mailman valtiaiksi

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe