luottamus ex-alkoholistiin

Anonyymi

Minulla on vaikea löytää tukea vastaavaan tilanteeseen kun itselläni on.

Puhun nyt luottamuksesta mieheen joka on ennen juonut liikaa ja nyt kohtuukäyttää alkoholia. Millaisia ajatuksia ja tuntemuksia vastaavassa tilanteessa olevilla mahtaa olla?

Taustaa:
Mieheni ei juonut arkisin ollenkaan mutta viikonloppuisin liikaa ja jos oli joku loma. Itselläni juominen väheni koko ajan ja tuli paljon riitaa siitä että toinen on aina menossa. Tapahtumat ja sosiaaliset tilanteet olivat aina turhan kännistä sohlaamista ja riitaa tuli. Hän myös sammui usein pelipaikoille. Olimme olleet tässä vaiheessa yhdessä noin 1,5 vuotta. Lopulta ennen kun ero melkein meinasi tulla, mieheni ymmärsi että asioiden on muututtava.
Siitä asti suurimmaksi osaksi kaikki on mennyt hyvin, mutta alkoholia ei ole kokonaan jätetty pois ja muutamia kertoja kun sitten taas oltu ulkona, olen joutunut pettymään siihen alkoholin käyttöön - ei ole sammunut mutta pari vähemmän olisi taas riittänyt. Odotan mieheltä paljon enemmän ja hyvää, sivistynyttä käytöstä.

En luota aina mieheeni varsinkin kun hän lähtee yksin johonkin ja näistä tilanteista eskaloituu aikamoisia riitoja. Onko muita vastaavassa tilanteessa? Miten sovitte asioista? Miten puhutte ja keskustelette?

t: kaipaan vertaistukea <3

6

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jokaisen täytyy itse päättää haluaako elää tuollaisessa parisuhteessa.
      Itse olen pettynyt liian moneen kertaan. Toki ennen join itsekin paljon enemmän mutta nyt kun olen pärjännyt vähemmällä ja harvemmin niin on kovin vaikea löytää miestä joka ei myöskään juo liikaa.

      Muutaman kerran on alkanut juttua miesten kanssa, ensin ovat niin kovin puhuneet etteivät juo paljoa tai eivät enää juo, ja miten onkaan käynyt, jossain vaiheessa totuus tulee esiin ja juttu on hyytynyt siihen.

      Enää en jaksa kiusata itseäni ja sen takia tykkään ainakin tällä hetkellä elellä ihan itsekseni, ei tarvitse olla jatkuvassa epävarmuudessa missä vaiheessa homma hajoaisi taas käsiin.

      Mutta niinkuin alussa kirjoitin, jokainen päättää itse mitä haluaa.
      Itse en enää lähde kimppaan miehen kanssa joka käyttää alkoa liikaa.
      Siinä säästyy ennenkaikkea oma mielenterveys.

      • Anonyymi

        Kiitos vastaamisesta. Keinot on vähissä vaikka kaikki olisi ok ja vain välillä lipsuu. Ne välillä lipsumiset on olleet todella tuskallisia minulle. Nytkin tuli sellainen emmekä saa sovittua kumpi "on oikeassa."


    • Anonyymi

      Ex-alkoholistit ovat kaikki maan mullissa, niin sanotaan.

      Juominen ei vielä tee kenestäkään alkoholistia, sillä juodut määrät eivät koskaan ole ratkaisevia alkoholismissa. Juotu määrä ei siis ratkaise sitä kuka on alkoholisti, ja kuka ei.
      Erään kaverini sanoin, ratkaisevaa onkin se mitä tapahtuu ennen sitä ensimmäistä paukkua, ja mitä tapahtuu siten sen ensimmäisen paukun jälkeen.
      Jos siis miehesi sairastaa alkoholismia, niin ei kohtuukäytöstä hänen kohdallansa taida tulla mitään. Se on yhtä toivotonta kitumista tilanteissa joissa hän haluaisi juoda, mutta joutuu väkisin kontrolloimaan omaa juomistaan. Tämä kuivana kituminen kostautuu sitten läheisiin ihmisiin ja vaikuttaa selkeästi kaikkien muidenkin elämän laatuun.
      Ja koska alkoholismi-sairaus on niin paljon muutakin kuin vain juomista, niin ei kohtuukäyttö ratkaise ongelmaa, eikä "paranna" alkoholismia.

      Juomisen lopettanut alkoholisti on alkoholisti lopun ikäänsä, hän on nyt raitis alkoholisti. Kohtuukäyttöön siirtynyt alkoholisti taas on jotain joulupukin ja lentävän lehmän väliltä, eli uskokoon ken tahtoo.

      • Anonyymi

        En voi täysin tietää mitä hän ajattelee kun ei juo. En ole näkevinään sellaista "kitumista" mitä olen kyllä ennen nähnyt. Jotain levottomuutta ehkä aika ajoin mistä epäilys herää... En tiedä mitä hän ajattelee juodessaan, että olisiko kiva juoda paljon enemmän ja kituu kun ei voi.

        Aika rauhallinen hän yleensä on ja hoitaa hyvin kodin asiat ja työt ja huomioi minut enemmän hyvin.
        Minä hermostun edelleen usein tilanteista kun hän on lähtenyt johonkin yksin varsinkin tiettyjen kavereiden kanssa. Epäilen ja jännitän jo ennakkoon vaikka mitää "ryyppyputkia" esim ei ole enää ollut. Herää vain inhottavat muistot jostain aiemmin tapahtuneista. En ole kontrollissa ja se jäätää minua aivan hirveästi. Oma kontrolloimiseni paheni niinä aikoina kun joi paljon. En ole koskaan osannut päästää siitä kontrollista irti vaikka nyt käyttö on kohtuullista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En voi täysin tietää mitä hän ajattelee kun ei juo. En ole näkevinään sellaista "kitumista" mitä olen kyllä ennen nähnyt. Jotain levottomuutta ehkä aika ajoin mistä epäilys herää... En tiedä mitä hän ajattelee juodessaan, että olisiko kiva juoda paljon enemmän ja kituu kun ei voi.

        Aika rauhallinen hän yleensä on ja hoitaa hyvin kodin asiat ja työt ja huomioi minut enemmän hyvin.
        Minä hermostun edelleen usein tilanteista kun hän on lähtenyt johonkin yksin varsinkin tiettyjen kavereiden kanssa. Epäilen ja jännitän jo ennakkoon vaikka mitää "ryyppyputkia" esim ei ole enää ollut. Herää vain inhottavat muistot jostain aiemmin tapahtuneista. En ole kontrollissa ja se jäätää minua aivan hirveästi. Oma kontrolloimiseni paheni niinä aikoina kun joi paljon. En ole koskaan osannut päästää siitä kontrollista irti vaikka nyt käyttö on kohtuullista.

        "Kohtuukäyttöön siirtynyt alkoholisti taas on jotain joulupukin ja lentävän lehmän väliltä"

        Komppaan.

        Kerran alkoholismin rajan yli astuneella on sen jälkeen alkoholin suhteen kaksi mahdollisuutta, "on" ja "off"; kohtuukäyttävä ex-alkkis on mahdottomuus. On mahdollista, että sellainen pystyy jonkin aikaa esittämään kohtuukäyttöä, hiki otsalla, mahdollisesti salaa juoden ja hammasta purren mutta paluu alkoholistiseen juomiseen on väistämättä edessä. Se esittäminen on kovaa aikaa, kuin roikkuisi löysässä hirressä.

        Teillä on takananne vasta lyhyt parisuhde, mutta aika paljon sekin on jo pitänyt sisällään. Alan miehelle tapaus on selvä, hän haluaa syödä syödä että säilyttää piiraan, ts. pysyä suhteessa ja juoda. On paljon tarinoita "ihanasta puolisosta", joka hoitaa työnsä, on hellä ja huolehtiva jne. - silloin kun ei juo. Sanoisin, että sellainen elää todesti vain juodessaan; muulloin hän kerää pisteitä tulevia juomiskausia tai -kertoja varten. Selvänä olo on teatteria. Mistäkö sen tiedän? Itsestäni.

        Summa summarum: aseta parisuhteen jatkamisen ehdoksi ehdoton raittius. Ei selityksiä eikä aasinsiltoja. Jos se ei käy, tiedät mitkä hänen todelliset arvonsa ja mielitekonsa ovat. Jos jatkat entiseen malliin, joudut kärsimään! Ja lopputulos on todennäköisesti silti sama, tai vielä pahempi.


    • Anonyymi

      Samaa mieltä ei ole vaihtoehtoja se on joko tai. Itsellä pitkä dokaaminen takana(40)vuotta ja ainoa vaihtoehto oli lopettaa tai lähteä hautuumaalle. Nyt on 4,5 vuotta takana raitista elämää kiitos AA:n.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe