Nyt tiedän että olen kalkkis

Suomen TV:n puutteessa katselen välillä svt2 suomenkielisiä ohjelmia , kuten nyt olen seurannut ohjelmaa suomalaisista nuorista au paireina Miamissa. Onko se tosi-tv:tä vai oikein käsikirjoituksella tehtyä en tiedä, mutta värikästä on näiden siloposkinuorten kielenkäyttö. Yksi poikakin on mukana, se on kai sitten gay, koska jokaisessa ohjelmassa on oltava sukupuolivähemmistöt ikään kuin pakonomaisesti edustettuina. Ei millään pahalla, en minä kauhistele sukupuolisia variaatioita, vaan sitä että joka ainoassa ohjelmassa on oltava joku, joka poikkeaa jotenkin normista, kai se on aikamme ilmiö ja se siitä.
Mutta se kielenkäyttö!
Tekee ihan pahaa kun nuoret, kauniit ja ilmeisesti tasapainoisen lapsuuden kokeneet nuoret viljelevät jätkäkieltä aivan avoimesti ja joka toinen sana alkaa v:ltä, eikäs tuo ole jo sanavaraston köyhyyttä? Muutenkin puheen nuotti (intonaatio) on muuttunut nuoruudestani tosi paljon (sekin on ymmärrettävää koska kieli muuttuu koko ajan ja nuoriso vielä jotenkin haluaa olla avant gardena muutosten allonharjalla, ehkä koska etsivät omaa identiteettiään?
Olisi tosi vaikea sopeutua ja tottua uudelleen jos aikoisi muuttaa takaisin kotimaahan. Siis tuohon kielenkäyttöön!

232

1159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Svt2 on eriomainen, karvat pystyssä katselen
      Mieliohjemani on meänkielen uutiset vaikea keksiä mitään älyttömämpää
      Svt2 on valittu joka ainoa hullu perverssi Suomesta kuten se Ruotsissa asuva vakiohmo ja kaikki surut

      Mutta se mitä kirjoitat on totta
      Ottavat mallin julkkiksilta jotka kiroilevat Seiskalehden viittaamissa instoissa

      Osa on eräänlaisia vauvoja jotka kiroilevat ja inisevät

      En usko että sana
      ME
      kuvaa enää Suomen kansaa

    • Anonyymi

      Ymmärtääkseni tuo nuorison puhenuotti kiukumisin on tyypillistä pääkaupunkiseudulla, mutta olen kuullut radiosta tamperelaisen tutkijan haastattelua, joka kiekui niin, että suorastaan häiritsi.
      Paloma, kyllä vanhempi polvi puhuu vielä suhtkoht ymmärrettävästi, vaikka uusia sanoja tulee puhekieleen vuosien saatossa.

    • Svt2 suomenkielisistä ohjelmista olenkatsellut paitsi aupaireja Miamissa (minä aina luulin että nuoret menevät ulkomaille aupaireiksi kieltä oppimaan, mutta tietoni ovat vanhentuneet: nyt mennään bilettämään, kiroilemaan ja tapaamaanmuita aupaireja), olenkatsellut venäläis-suomalaista nuorta naista joka on kierrellyt Itä-Euroopassa etsimässä juuriaan. Jotenkin liikuttavan lapsellinen ja hauska, vähän charmikas myös, kokokohta oli kun saapui junassa Odessaan ja oli huomannut että kakka menee suoraan raiteille ja hyvästeli sen iloisesti kuin olisi ollut paras kaveri.
      ***
      Svt2 näyttää todella laadukkaita eurooppalaisia sarjoja, kuten Loistava ystäväni (odottelen kolmatta sesonkia alkavaksi) ja juuri nyt on menossa italialainen Il miracolo. Ihme, tummasävyinen, intensiivinen , mukaansa vievä. Ehdolla jo monille palkinnoille.

      • Anonyymi

        " nyt mennään bilettämään, kiroilemaan ja tapaamaanmuita aupaireja"

        Todella typerä kommentti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " nyt mennään bilettämään, kiroilemaan ja tapaamaanmuita aupaireja"

        Todella typerä kommentti.

        Kyllä!
        Nuorison pitäisi ehdottomasti katsella Ferrantea, syödä boullabaisea, keskustella
        henkevästi Kolumbian slummilapsista ja sääliä suomalaisia maalaismoukkia, jotka ovat vain painolastina kulttuuripiireille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä!
        Nuorison pitäisi ehdottomasti katsella Ferrantea, syödä boullabaisea, keskustella
        henkevästi Kolumbian slummilapsista ja sääliä suomalaisia maalaismoukkia, jotka ovat vain painolastina kulttuuripiireille.

        Kertoisitko minulle, tietämättömälle Miksi?
        Miksi Kolumbiaan?
        Minusta ne pitäisi vetää turkinhihasta uudelleen läpi ja opettaa siviststä ihan kotosuomessa ennenkuin lähtevät ulkomaille apulaisiksi ja televisionkin välityksellä näyttämään kuinka se vastaaotettu työ on monelle se vaikein asia ja paikkaa vaihdetaan, kun isäntäperhe ei ihan kaikke ajuopottelua ja illanviettoja katso hyvällä silmällä.
        Sellaista se on ohjelmassa josta aloituksen tekijä tässä on viitannut.

        Juopottelemassa, juhlimassa, yms. jota omat vanhemmat varmasti katsovat telkkaristakin kuin jännitysnäytelmää jojon eivät halua olla millään tavalla vaikuttamassa, hävettävää nuorilta!

        Sinä se ilmeisesti lösit tästäkin syyn sylkeä aloitajaa "päin naamaa kirjoittamalla" kun muuta et osaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisitko minulle, tietämättömälle Miksi?
        Miksi Kolumbiaan?
        Minusta ne pitäisi vetää turkinhihasta uudelleen läpi ja opettaa siviststä ihan kotosuomessa ennenkuin lähtevät ulkomaille apulaisiksi ja televisionkin välityksellä näyttämään kuinka se vastaaotettu työ on monelle se vaikein asia ja paikkaa vaihdetaan, kun isäntäperhe ei ihan kaikke ajuopottelua ja illanviettoja katso hyvällä silmällä.
        Sellaista se on ohjelmassa josta aloituksen tekijä tässä on viitannut.

        Juopottelemassa, juhlimassa, yms. jota omat vanhemmat varmasti katsovat telkkaristakin kuin jännitysnäytelmää jojon eivät halua olla millään tavalla vaikuttamassa, hävettävää nuorilta!

        Sinä se ilmeisesti lösit tästäkin syyn sylkeä aloitajaa "päin naamaa kirjoittamalla" kun muuta et osaa!

        Sinäkään et osaa edes kirjoittaa "löysit"!
        Aloitajaa....hehehee!
        Vastaaotettu...siviststä...kaikke ajuopottelua...jojon...uuh...uuh...uuh!!!


    • Suomenkieli muuttuu koko ajan. Juttelin esikoiseni kanssa aiheesta elämäntapojen ja kielen muuttumisesta sitten nuoruus vuosieni. Kaikki muuttuu asuin-ja liiketilat, muoti, musiikki, puhekieli ja kaupunkikuvat. Jossain vaiheessa useimmmista suomalaisista kaupungeista vanhat kaupunginosat lyötiin tasaisiksi, tästä johtuu, että meillä Suomessa ei ole romanttisia ja kiehtovia vanhan kaupungin osia.

      Et ole asunut nuoruuttasi Ruotsissa, joten sinulla ei ole mielikuvaa sikäläiseistä muutoksista kulttuurissa tai kielenkäytössä ym. edellä mainituista muutoksista.
      Muistosi suomalaisista nuorista ovat kuuskytluvulta.

      Tuo vitt...kuuluu ikävä kyllä minunkin sanoihin liiankin usein. Sukupuolivähemmistökiintiöt tulivat ja nee .ker...sanat menivät suvivirrestä taisteltiin jne.
      Nuorten musiikki käy ainaista muutosta. Tänä päivänä sanoitukset ja sävelet ovat muuttuneet pehmeämpään rakkauslaulujen suuntaan.

      Joku valitti jossain aamuradion musiikkista, moittien sitä nuorisomusiikiksi ja oli uskossa, että eläkeläiset kuutelevat aamuohjelmia. Se on täysin väärä mielikuva. Aamuohjelmat ovat kilpailtuja ja kovassa suosiossa koska työikäiset viettävät autossa aamun tunteja matkatessaan esim. työpaikoille.

      En katsele juurikaan TV.tä, mutta sen tiedän, että erilainen elämäntapa, tirkistelymahdollisuus ja aviosekoilut myyvät.

      • Anonyymi

        Tosi upea ja terävä huomio, että jopa muoti muuttuu ja rakennuksetkin!!! Eipä olis ite hoknnutkaan , mutta sinä saatkin ajan hermolla olevaa tietoa vissiin ihan helssinkin Kampin kulmilta. Ja vielä korven mummokielelle tulkattuna.
        Telkkarin katsominen vaatiikin enemmän, pitää osata vaihtaa kanavaa ja pystyä seuraamaan miten muut keskustelee, ei pääse sinne oikasemaan ja selittämään miten paremmin MINÄ teen .kahden tunnin leffa vaatii jo paljon että pysyy juonessa mukana .


    • Anonyymi

      Tiedä sitten, kumpi on karmeampaa:
      Nuorison räävittömät mölinät vai jonkun vanhemman ihmisen tapa viljellä hienoja sivistyssanoja, vaikka suomenkielinen vastine on olemassa.

      • Ei sitten tullut mieleesi, että jos on asunut pitkään pois Suomesta, niin sattuu se "sivistyssana" tulemaan ensimmäiseksi mieleen ja jos tietää että sanaa käytetään myös suomessa niin miksi mennä guuglettamaan ja etsimään suomenkielistä vastinetta? Suomenkielessä käytetään runsaasti lainasanoja muista kielistä, etenkin ruotsista ja kukaan ei katso että se olisi jotenkin hienompaa tai sivistyneempää.
        Me kaikki, sinä ja minä mukaanluettuna, käytämme sanoja jotka osaamme.


    • Nuoruuteni asuin Suomessa ja on totta että kieli on muuttunut paljon 60-luvulta. Ruotsissa oletan kielenkehityksen olleen rinnakkaistettavissa. Kyllä meilläkin voimasanoja käytetään ja v.....u voi v.....u saattaa kajahtaa täälläkin ("smörfitta!") mutta en varmaankaan julkisesti käyttäisi noin maalailevaa sanastoa ja en etenkään tv:ssä. Mielestäni kuitenkin (opettajattaren roolista ei pääse ikinä eroon) voimasanojen liiallinen viljely vie niistä terävyyttä ja pontta ja osoittaa tietynlaista verbaalia laiskuutta ja jopa köyhyyttä.

      Kuulun myös niihin (monien mielestä raivostuttaviin ihmisiin, onneksi Lego ei siitä häiriinny) jotka tv:tä katsoessaan riitelvät mainoksien kanssa ja ärsyyntyvät mainoksista joissa joku kiekuu tai jotka koen erityisen tyhmiksi.

      • Anonyymi

        Jopa on yksinäistä, kun mainosten kanssa seurustelee. Ompa alhainen ärsytyskynnys, ilmankos revit pelipöksysi vähän väliä palstallakin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jopa on yksinäistä, kun mainosten kanssa seurustelee. Ompa alhainen ärsytyskynnys, ilmankos revit pelipöksysi vähän väliä palstallakin.

        Emmä tiedä yksinäistä, Lego istuu vieressä ja sille minä kommentoin mainoksien typeryyttä. Oletko tosissasi että sinua ei liian usein toistuvat ja typerät mainokset ala ajan mittaan ärsyttämään? :) Etenkin jos niissä esiintyy kiekaisuja? Tai mainos ei mitenkään liity mainostettavaan tuotteeseen?


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Emmä tiedä yksinäistä, Lego istuu vieressä ja sille minä kommentoin mainoksien typeryyttä. Oletko tosissasi että sinua ei liian usein toistuvat ja typerät mainokset ala ajan mittaan ärsyttämään? :) Etenkin jos niissä esiintyy kiekaisuja? Tai mainos ei mitenkään liity mainostettavaan tuotteeseen?

        Taitaa olla kirjaimellisesti Lego-palikka, jos viitsii kuunnella kiukuttelemisiasi typeristä mainoksista.
        Luulisi toisen kyllästyvän jatkuviin itkupotkuraivareihin.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Emmä tiedä yksinäistä, Lego istuu vieressä ja sille minä kommentoin mainoksien typeryyttä. Oletko tosissasi että sinua ei liian usein toistuvat ja typerät mainokset ala ajan mittaan ärsyttämään? :) Etenkin jos niissä esiintyy kiekaisuja? Tai mainos ei mitenkään liity mainostettavaan tuotteeseen?

        Tietysti mainokset ärsyttävät, se niiden tarkoituskin on. Ne jäävät mieleen juuri siksi että erottuvat normaalista kielenkäytöstä. Mainostoimistojen pitää keksiä aina vaan raflaavampia keinoja, kun tehokeinoihin turtuu. Mainokset herättävät mielikuvia ja tunteita, joiden avulla koetetaan vaikuttaa kuluttajaan tekemään halutun ostopäätöksen. Minustakin usein tuntuu, että outo mainos aiheuttaa päinvastaisen reaktion, mutta kaipa niissä on piinkovat ammattilaiset asialla sekä tutkittua tietoa kuluttajiin vaikuttamisesta.

        Itse pidän tarinamaisista mainoksista, kuten Valion taannoisista lehmäjutuista , niissä on idyllinen luonnonläheinen tunnelma . Kiva laulunrallatuskin miellyttää, kuten se näkkärin pieni pyöreä muoto jo vuosien takaa. Hellyttäviä ne Serlan kiltti mörkö ja pikkulapsikin kahvisotkuja pyyhkimässä. Yksi ärsyttävimpiä on, kun aikuiset alkavat kokouksessa kotkottaa lasten äänellä. Joskus tosiaan ei käy selville, mitä mainostetaan, mutta kaipa sellainen mainos ei ole minunlaiselleni kultusryhmälle suunnattukaan.

        Ainakin lehtimainoksissa pitäisi olla enemmän neutraalia tuoteselostusta, varsinkin uusien tuotteiden kohdalla. Alkaa olla jo kieliakrobatiaa saada iskulauseilla tuote erottumaan lukuisista muista samankaltaisista, kuvallisista keinoista tehoja haetaan esimerkiksi kuvamanipulaatioilla.


        Ramoona


      • """ Kyllä meilläkin voimasanoja käytetään ja v.....u voi v.....u saattaa kajahtaa täälläkin ("smörfitta!") mutta en varmaankaan julkisesti käyttäisi noin maalailevaa sanastoa ja en etenkään tv:ssä. Mielestäni kuitenkin (opettajattaren roolista ei pääse ikinä eroon)"""

        Siis opettajan itsensäkin sanavarastoon se kuuluu, mutta sitten moralisoidaan toisia sen käyttäjiä. Kaksinaamainen ...
        Ja et "etenkään tv:ssä" käytä sitä?
        Koskas sinä olet viimeksi ollut tv:ssä? Oletko useinkin? Miksiköhän en ole koskaan nähnyt sinua siellä.

        Minun sanavarastooni se ei ole kuulunut koskaan (mutta enhän tosin opettaja olekaan). Ei kuitenkaan häiritse tipan vertaa, jos toiset sitä käyttävät.
        No ruotsalaiset nuorethan eivät vittu- sanaa käytä, vaan silleen hienostuneesti f-alkuista vastiketta.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        """ Kyllä meilläkin voimasanoja käytetään ja v.....u voi v.....u saattaa kajahtaa täälläkin ("smörfitta!") mutta en varmaankaan julkisesti käyttäisi noin maalailevaa sanastoa ja en etenkään tv:ssä. Mielestäni kuitenkin (opettajattaren roolista ei pääse ikinä eroon)"""

        Siis opettajan itsensäkin sanavarastoon se kuuluu, mutta sitten moralisoidaan toisia sen käyttäjiä. Kaksinaamainen ...
        Ja et "etenkään tv:ssä" käytä sitä?
        Koskas sinä olet viimeksi ollut tv:ssä? Oletko useinkin? Miksiköhän en ole koskaan nähnyt sinua siellä.

        Minun sanavarastooni se ei ole kuulunut koskaan (mutta enhän tosin opettaja olekaan). Ei kuitenkaan häiritse tipan vertaa, jos toiset sitä käyttävät.
        No ruotsalaiset nuorethan eivät vittu- sanaa käytä, vaan silleen hienostuneesti f-alkuista vastiketta.

        Just joo. Vieläkö olet melkein pappi?

        Kyllä minuakin telkkarissa harmittaa yks ja toinen juttu, tosikankeat kuuluttajat/taret varsinkin (miten niitä käsiä nyt pitikään pitää). Ja tietyjen naistoimittajien älyttömät kuteet (lähinnä urheiluselostajilla). Eikö ne katso peiliin ennen lähetystä, eikä kukaan ohjeista? Tai karmea nariseva äänenmuodostus sillä kolmosen kaverilla... :D

        Mielestäni tuo v-alkuisen käyttö on mennyt yli äyräiden. Jopa naiset - siis myös tyttöset ja jopa vanhemmatkin naiset - tuntuvat sanaa käyttävän sujuvasti. Mielestäni on älyttömyyden huippu jos ihmiset käyttävät voimasanana oman vartalonsa osaa. Suorastaan ällöttävää. Sana on vielä pahempi kuin englanninkielinen "F-mallisana", joka vastineeksi vee on suomen kieleen keksitty. Päin honkiakin. Ja muistutan: ei miehet käytä oman vehkeensä nimeä kiroilutarkoituksessa! Miettikääpä arvon naiset sitä. Käyttäisitte vaikka Oikean P-Paholaisen nimeä mieluummin, vaikka toki sekin aika rankalta kuulostaisi.

        Käytän minäkin joskus voimasanoja, ihan suotta tietenkin. Useimmiten taidan sylkäistä ulos sanan pas*ka. Tai helevetti. On ne rumia, koetan siivota suutani, mutta enpä niitä mene huutelemaankaan kaduille, yleisötilaisuuksiin tai telkkariin. Eli rengas killuu pääni päällä, hehhee!

        Niin, nuorison käyttämä sanasto on aika häijyä kuultavaa, kyllä sitä kaduilla ja urheilukentillä korviin kantautuu ihan liikaa. Harmillista. Mutta toivotaan että viisastuisivat vanhetessaan - eikä päinvastoin!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Just joo. Vieläkö olet melkein pappi?

        Kyllä minuakin telkkarissa harmittaa yks ja toinen juttu, tosikankeat kuuluttajat/taret varsinkin (miten niitä käsiä nyt pitikään pitää). Ja tietyjen naistoimittajien älyttömät kuteet (lähinnä urheiluselostajilla). Eikö ne katso peiliin ennen lähetystä, eikä kukaan ohjeista? Tai karmea nariseva äänenmuodostus sillä kolmosen kaverilla... :D

        Mielestäni tuo v-alkuisen käyttö on mennyt yli äyräiden. Jopa naiset - siis myös tyttöset ja jopa vanhemmatkin naiset - tuntuvat sanaa käyttävän sujuvasti. Mielestäni on älyttömyyden huippu jos ihmiset käyttävät voimasanana oman vartalonsa osaa. Suorastaan ällöttävää. Sana on vielä pahempi kuin englanninkielinen "F-mallisana", joka vastineeksi vee on suomen kieleen keksitty. Päin honkiakin. Ja muistutan: ei miehet käytä oman vehkeensä nimeä kiroilutarkoituksessa! Miettikääpä arvon naiset sitä. Käyttäisitte vaikka Oikean P-Paholaisen nimeä mieluummin, vaikka toki sekin aika rankalta kuulostaisi.

        Käytän minäkin joskus voimasanoja, ihan suotta tietenkin. Useimmiten taidan sylkäistä ulos sanan pas*ka. Tai helevetti. On ne rumia, koetan siivota suutani, mutta enpä niitä mene huutelemaankaan kaduille, yleisötilaisuuksiin tai telkkariin. Eli rengas killuu pääni päällä, hehhee!

        Niin, nuorison käyttämä sanasto on aika häijyä kuultavaa, kyllä sitä kaduilla ja urheilukentillä korviin kantautuu ihan liikaa. Harmillista. Mutta toivotaan että viisastuisivat vanhetessaan - eikä päinvastoin!

        Olen minä kuullut miestenkin sanovan sellaisia kuin "stanan mulkku" ja "kyllä kyrpii".

        No onko siinä sinun mielestäsi ratkaisevaa eroa, käytätkö niitä voimasanoja muualla kuin telkkarissa (missä vaikutat sinäkin usein olevan) ja muitten ihmisten kuullen? Olet sitten niitä, joitten pitää pinnistää näyttää ulospäin/toisten silmissä parempaa ihmistä kuin oikeasti on.

        Olen tässä miettinyt, että mistäköhän se johtuu, ettei minua telkkarissa harmita eikä ärsytä mikään. Syyn siihen sitten hoksasinkin, kun katsoin tuonne telkkarinurkkaan päin, että eihän siellä ole telkkariakaan, ei ole ollut sitten viime vuoden heinäkuun.

        Niin siitä papista. Kerran lähes pappi, niin aina lähes pappi. Mihis tiikeri raidoistaan pääsisi.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Olen minä kuullut miestenkin sanovan sellaisia kuin "stanan mulkku" ja "kyllä kyrpii".

        No onko siinä sinun mielestäsi ratkaisevaa eroa, käytätkö niitä voimasanoja muualla kuin telkkarissa (missä vaikutat sinäkin usein olevan) ja muitten ihmisten kuullen? Olet sitten niitä, joitten pitää pinnistää näyttää ulospäin/toisten silmissä parempaa ihmistä kuin oikeasti on.

        Olen tässä miettinyt, että mistäköhän se johtuu, ettei minua telkkarissa harmita eikä ärsytä mikään. Syyn siihen sitten hoksasinkin, kun katsoin tuonne telkkarinurkkaan päin, että eihän siellä ole telkkariakaan, ei ole ollut sitten viime vuoden heinäkuun.

        Niin siitä papista. Kerran lähes pappi, niin aina lähes pappi. Mihis tiikeri raidoistaan pääsisi.

        Sorry. En ole kuullut kertaakaan (ks. eka kappale/Tellukka). Ehkä nuoret oppivat aikanaan siivokielisemmiksi, ainakin he joille siunaantuu omia lapsia.

        Meidän vanhemmanpuoleisten naisten kielenkäyttöä täällä joskus/usein ihmettelen. Kai se liittyy siihen että kaikki ollaan anonyymejä, myös rekatut; täällä voi "päästellä" ihan mitä vaan eikä naama likaannu? Vaikka haukkua ja irvilla omaa jalkoväliä aseena käyttäen ...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sorry. En ole kuullut kertaakaan (ks. eka kappale/Tellukka). Ehkä nuoret oppivat aikanaan siivokielisemmiksi, ainakin he joille siunaantuu omia lapsia.

        Meidän vanhemmanpuoleisten naisten kielenkäyttöä täällä joskus/usein ihmettelen. Kai se liittyy siihen että kaikki ollaan anonyymejä, myös rekatut; täällä voi "päästellä" ihan mitä vaan eikä naama likaannu? Vaikka haukkua ja irvilla omaa jalkoväliä aseena käyttäen ...

        No täällä palstalla ja kotioloissahan se vaikuttaa olevan sallittua minkälainen kielenkäyttö hyvänsä, mutta yhtä mieltä näytetään olevan siitä, että eivät telkkarissa.
        Se nyt on helppo luvata, sillä harvoin kai nämä palstalaiset ovat telkkarissa olleetkaan.

        Oma likkani kirosi telkkarissa. Nauratti se minua vain, kun hän surkeana ja häveten kertoi, ettää äitiiii, mä kirosin telkkarissa. Tuhahti siinä sarjassa, että "fucking fågel".


      • Minä ärsyynnyn siitä karkkimainoksesta jossa aikuiset puhuu pikkulasten tavoin.
        On monta muutakin mainosta jotka ärsyttävät.


    • Somessa oleva kieli ei anna todellista kuvaa, naamapäivää vastakkain kielen käyttö ok, nuorudessamme oli lättähattuja hullukurisineen kenkineen, tukka rasvattu siinä mielessä ajat on omanlaisia.

      Iltapäivälehtien sivut joissa kommentoidaan näkee ketä edustaa, ylen kommentoinneissa on siisti kielenkäyttö.

      Sivistys sanojen käyttö savossa kansa ei välitä käyttää hienoja sanoja, ymmärretään kielessämme löytyy vastine, kuulijalle siirtyy vastuu jos ei ymmärrä.

    • Anonyymi

      Ko. ohjelmat ovat (puoli)valmiiksi käsikirjoitettuja "reality"-ohjelmia.
      Älkää ottako tosissanne.

      • Anonyymi

        Vielä pahempi niin.
        Mallipuhe sylkee TV:stä naamalle ja tarttuu kiinni kuin iilimadot mutalikossa.


    • Anonyymi

      Omista tyttäristämme huomattua: Tuo kielenkäyttö alkoi tasaantumaan ja voimasanat häviämään siinä kolmenkympin nurkilla ihan itsestään, no lapsenlapset lie vaikuttaneet osansa?

      • Tapailen siskojeni tyttäriä ja poikiakin aina kun käymme Suomessa ja he ovat 30-40 välillä. Voi olla että siistivät kielenkäyttöään kun puhut sukulaistädin kanssa ja voimasanoja viljellään tiheämpään kaveriporukassa. Uskon myös omien lasten tullessa mukaan kiroilemisen vähentyvän.
        Kiekumista ja sellaista kummallista nuottia ja vokaalisirtymää (taaemmas) jota kuulee paljon suomalaisissa ohjelmissa ei heillä ole. Suurin osa heistä asuu Tampereella tai lähistöllä.


    • Minä olen komistus.
      Tiedän sen, kun niin monta kertaa olen saanut kuulla.
      Kieletkään eivät ole ongelmani.
      Puhunhan V...n törkeen puhdasta Suomea.
      Keski-Suomalaista on se.
      Toisinaan kylläkin, kun kaveri kutsuu sauno/dokaamaan mökilleen.
      Saatamme heitellä läppää Stadin slangilla.
      Olenhan asunnut talossa, jossa oli Hectorin lapsuuden-koti. :)

      H.

    • Anonyymi

      Suomalaiset pervot ja meänkielen mongerrus svt2: ssa ei ole ongelma sinänsä vaan kun Suomesta esitetään vain hulluja eikä meillä ole Applea Teslaa eikä mitään kun Nokiakin siirtyi verkkopuolelle eli ei tee enää kuluttajatuotteita eikä siis näy yleisölle

      niin Suomen maine Ruotsissa on svt2: n hullujen ja ruosujen varassa ja se kyllä näkyy ruotsalaisten kielteisenä suhtautumisena suomalsisiin, en ihmettelw yhtään että suomalaisia aliarvostetaan

      • En ole havainnut kielteistä asennoitumista suomalaisiin. Suomenkieltä olen tosin kuullut sanottavan vaikeaksi ja rumaksikin. Mutta olen kuullut puhuttavan suomalaisista hyvinä ja vähään tyytyväisnä työntekijöinä , omaperäisinä, luovina ja suorapuheisina yksilöinä. (Kriitisesti olen kuullut mainittavan suomalaisten ennakkoluuloisen asenteen ulkomaalaisiin ja tahdittomuuden). Suomen hallitusta, pandemian hallintaa jne. ylistetään jatkuvasti radiossa ja televisiossa.


      • Paloma01 kirjoitti:

        En ole havainnut kielteistä asennoitumista suomalaisiin. Suomenkieltä olen tosin kuullut sanottavan vaikeaksi ja rumaksikin. Mutta olen kuullut puhuttavan suomalaisista hyvinä ja vähään tyytyväisnä työntekijöinä , omaperäisinä, luovina ja suorapuheisina yksilöinä. (Kriitisesti olen kuullut mainittavan suomalaisten ennakkoluuloisen asenteen ulkomaalaisiin ja tahdittomuuden). Suomen hallitusta, pandemian hallintaa jne. ylistetään jatkuvasti radiossa ja televisiossa.

        Unohtui taas miksi halusin vastata tähän kommenttiin: saamenkielisiä uutisia olen kuunnellut SVt2:ssa, mutta meänkieliset ovat menneet ohi korvien.


    • """Olisi tosi vaikea sopeutua ja tottua uudelleen jos aikoisi muuttaa takaisin kotimaahan. Siis tuohon kielenkäyttöön!"""

      Missäs maassa sitä nyt sitten ollaan pyörimässä?
      Olen kommenteistasi saanut sen käsityksen, että olet ollut koko kesän kotimaassasi hoitelemassa kasvihuonettasi.

    • Anonyymi

      Katsojia varten näitä esitetään ja kiinnostuneita näytätte olevan . Niink kauan kuin tällaisille ohjelmille on tarvetta , niin kauan niitä tehdään.

      • Anonyymi

        Ennen sentään kansaa yritettiin sivistää, neuvoa ns. hyville tavoille. Ja aika hyvin onnistuttiinkin. Nyt on kaikki vappaata vuan ja silloinhan kansa hullun lailla intoutuu käyttämään julkioikeuksiaan. Intoilevat vain siitä kuka reippaammin entiset normit (eihän niitä tietenkään mihinkään kirjoitettu ole, mutta...) rohkenee ylittää. Se on tosi poika/tyttö se!

        Tähän on tultu. Telkkari sen aloitti ja netti jatkaa. Eiköhän kohta 'romahdeta' jokainen :( kun kerran kaikki muutkin!


    • Anonyymi

      "Nyt tiedän, että olen kalkkis"

      Outoa....
      Mutta vielä oudompaa on se, että me muut olemme tienneet sen jo kauan sitten.

    • Jos kalkkis määritellään tuon tapaisten ohjelmien mukaan, olen vissiinkin tuplakalkkis.
      En katsele noita ollenkaan, kun ei kiinnosta.

      • Anonyymi

        Uskomatonta, että vanhat ihmiset katsovat tuollaista ja sitten huutavat kurkku suorana täällä.
        Dementia teettää kaikenlaista.


      • Kyllä minäkin katselisin mieluummin vaikka Ylen Areenaa, mutta kun ei näytetä Valikoima on todella pieni .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskomatonta, että vanhat ihmiset katsovat tuollaista ja sitten huutavat kurkku suorana täällä.
        Dementia teettää kaikenlaista.

        Päivän vitsi!
        Me ollaan vanhoja keskustellaan aiheista joista ME haluamme. Dementiaa saattaa olla nuorillakin tai siis olisikohan ideaa pyytää Suomi 24 perustaa terapiapalsta nuorille jotka sekaantuvat aikuisten juttuihin ääliömäisillä mielipiteillään ja ilmeisesti saavat kicksejä siitä. Suosittelen kognitiivista terapiaa ja sitalopramiineja, mutta ei alkoholin kanssa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Päivän vitsi!
        Me ollaan vanhoja keskustellaan aiheista joista ME haluamme. Dementiaa saattaa olla nuorillakin tai siis olisikohan ideaa pyytää Suomi 24 perustaa terapiapalsta nuorille jotka sekaantuvat aikuisten juttuihin ääliömäisillä mielipiteillään ja ilmeisesti saavat kicksejä siitä. Suosittelen kognitiivista terapiaa ja sitalopramiineja, mutta ei alkoholin kanssa.

        Ei tarvitse elämöidä vakavan sairauden dementian kustannuksella ! Se ei ole sama kuin tyhmyys. Taitaa liipata läheltä sinuakin, kun hoidot ja lääkkeet tiedät. Se on myös vahvasti perinnöllinen sairaus ja ärtyvyys on yksi piirre. Saimoin raivarit ihan turhasta ihan vieraille ihmisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse elämöidä vakavan sairauden dementian kustannuksella ! Se ei ole sama kuin tyhmyys. Taitaa liipata läheltä sinuakin, kun hoidot ja lääkkeet tiedät. Se on myös vahvasti perinnöllinen sairaus ja ärtyvyys on yksi piirre. Saimoin raivarit ihan turhasta ihan vieraille ihmisille.

        Ärtyvyys ja lyhytjännitteisyys ovat dementian oireita kuten myös asioiden toisto, ja noista kärsiviä täällä on useita. Palstalla riekkuminen tuskin toimii hoitona vaan päinvastoin.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Kyllä minäkin katselisin mieluummin vaikka Ylen Areenaa, mutta kun ei näytetä Valikoima on todella pieni .

        Suosittelen sinulle, että katsot kotimaasi tv:tä, niin saatat yllättyä, kuinka paljon sielläkin kiroillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ärtyvyys ja lyhytjännitteisyys ovat dementian oireita kuten myös asioiden toisto, ja noista kärsiviä täällä on useita. Palstalla riekkuminen tuskin toimii hoitona vaan päinvastoin.

        Mistä se oire kertoo, että jotkut aina tyrmää kaiken ?
        Älytöntä aggressiivisuutta mm. palomaa kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suosittelen sinulle, että katsot kotimaasi tv:tä, niin saatat yllättyä, kuinka paljon sielläkin kiroillaan.

        ... tai luet lehtiä.

        Huvitti kun muistin pari päivää sitten Hesarista lukemani Aake Kallialan synttärihaastattelun, 70 vee. Liekö kovinkin fiksua ja persoonallista hänen käyttämänsä kieli? Niin no, joillekin sallitaan - ja muut perässä. Saisi Aakekin vähän siivoilla suuvärkkiään.


    • Anonyymi

      Tämä on TAAS Paloman lempiaiheita, haukkua Suomalaisia tai sitten tätä palstaa ja sen kirjoittajia, jotka myös on Suomalaisia.

      • Ja jos ei ole hänen kanssaan samaa mieltä, niin (entisen neukkulan tyyliin) silloin pitää ihmisellä olle psyykkisiä häiriöitä.


      • Anonyymi

        Sinun lempiaihe näyttää olevan Paloman haukkuminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun lempiaihe näyttää olevan Paloman haukkuminen.

        Eikös meillä ole sama nikki eli kumpi meistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös meillä ole sama nikki eli kumpi meistä?

        Mullakin on sama, mutta en hauku ketään.


    • Anonyymi

      "Tämä on TAAS Paloman lempiaiheita, haukkua Suomalaisia tai sitten tätä palstaa ja sen kirjoittajia, jotka myös on Suomalaisia"

      Joo, tietyllä tavalla totta. Koko ketju on aloitettu esittämään stereotyyppistä ruotsalaisten näkemystä suomalaista pilkkakanavalla svt2 jossa Ploma ei ole huomannut mitään kielteistä jne vaikka se on täynnä perverssejä kiroilijoita ja meänkielen mongerrusta ( ns. kieli jossa ei ole kielioppia eikä yliopistoa). Koko kanava näyttää suomalaiset hulluina ruotsalaisten valinnan mukaan, mutta siis se on ruosujen asia ei suomalaisten

      Mutta Kolumbian ja inkkareiden stereotypioissa Ploma on kiittettävän ärhäkäs. Hän kutsuu takapajuloiden kulttuureja Amerikan korkeakulttuureiksi

      • Anonyymi

        Palomalla on hyvä huomio Aupairien kielenkäytöstä, hyvä että otat asian esille!

        Kerran katsoin sitä ohjelmaa, ja olihan se karmeaa, taisin panna melko nopeasti kiinni sen kanavan. Ihmettelin kyllä suomalaisia nuoria.

        Mitä taas tulee tähän Tellukkaan, niin myös ihmettelen.
        Taitaa olla kateellinen Palomalle (aihetta onkin), kun koko ajan on arvostelemassa.

        Tuolle edelliselle:
        - ruotsinsuomalaiset eivät ole "ruosuja", vaan ruotsinsuomalaisia!

        Ruotsinsuomalaisilla on se etu, että näkevät koko ajan vinkkelit kahdelta eri näkökannalta: - suomalaiselta ja ruotsalaiselta, sitä kautta myös enemmän kansainväliseltä.
        Siten voivat muodostaa monipuolisemman "ruotsinsuomalaisen" näkökannan.
        Ja sehän rikastuttaa!
        Suomensuomalaisten pitäisi olla kiitollisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palomalla on hyvä huomio Aupairien kielenkäytöstä, hyvä että otat asian esille!

        Kerran katsoin sitä ohjelmaa, ja olihan se karmeaa, taisin panna melko nopeasti kiinni sen kanavan. Ihmettelin kyllä suomalaisia nuoria.

        Mitä taas tulee tähän Tellukkaan, niin myös ihmettelen.
        Taitaa olla kateellinen Palomalle (aihetta onkin), kun koko ajan on arvostelemassa.

        Tuolle edelliselle:
        - ruotsinsuomalaiset eivät ole "ruosuja", vaan ruotsinsuomalaisia!

        Ruotsinsuomalaisilla on se etu, että näkevät koko ajan vinkkelit kahdelta eri näkökannalta: - suomalaiselta ja ruotsalaiselta, sitä kautta myös enemmän kansainväliseltä.
        Siten voivat muodostaa monipuolisemman "ruotsinsuomalaisen" näkökannan.
        Ja sehän rikastuttaa!
        Suomensuomalaisten pitäisi olla kiitollisia.

        Tajuatteko te, kuinka naurettavia (lapsellisia) te olette, kun vedätte tuota kateuskorttia teksteihinne.

        Miten täällä voi kukaan olla toiselle kateellinen, ventovieraille ihmisille, palstalla, missä voi kirjoittaa mitä vain. (ja se "mitä vain" on todellakin nähtävissä)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palomalla on hyvä huomio Aupairien kielenkäytöstä, hyvä että otat asian esille!

        Kerran katsoin sitä ohjelmaa, ja olihan se karmeaa, taisin panna melko nopeasti kiinni sen kanavan. Ihmettelin kyllä suomalaisia nuoria.

        Mitä taas tulee tähän Tellukkaan, niin myös ihmettelen.
        Taitaa olla kateellinen Palomalle (aihetta onkin), kun koko ajan on arvostelemassa.

        Tuolle edelliselle:
        - ruotsinsuomalaiset eivät ole "ruosuja", vaan ruotsinsuomalaisia!

        Ruotsinsuomalaisilla on se etu, että näkevät koko ajan vinkkelit kahdelta eri näkökannalta: - suomalaiselta ja ruotsalaiselta, sitä kautta myös enemmän kansainväliseltä.
        Siten voivat muodostaa monipuolisemman "ruotsinsuomalaisen" näkökannan.
        Ja sehän rikastuttaa!
        Suomensuomalaisten pitäisi olla kiitollisia.

        Hyvä huomio hehh, pestyt korvat riittää niin ymmärtää. Kateellinen kuka voi olla katellinen monisairaalle elämänsä loppusuoralla. Kiitollisia ollaan kun pysytte Ruotsissa molemmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palomalla on hyvä huomio Aupairien kielenkäytöstä, hyvä että otat asian esille!

        Kerran katsoin sitä ohjelmaa, ja olihan se karmeaa, taisin panna melko nopeasti kiinni sen kanavan. Ihmettelin kyllä suomalaisia nuoria.

        Mitä taas tulee tähän Tellukkaan, niin myös ihmettelen.
        Taitaa olla kateellinen Palomalle (aihetta onkin), kun koko ajan on arvostelemassa.

        Tuolle edelliselle:
        - ruotsinsuomalaiset eivät ole "ruosuja", vaan ruotsinsuomalaisia!

        Ruotsinsuomalaisilla on se etu, että näkevät koko ajan vinkkelit kahdelta eri näkökannalta: - suomalaiselta ja ruotsalaiselta, sitä kautta myös enemmän kansainväliseltä.
        Siten voivat muodostaa monipuolisemman "ruotsinsuomalaisen" näkökannan.
        Ja sehän rikastuttaa!
        Suomensuomalaisten pitäisi olla kiitollisia.

        Välillä ajattelee että kaikki näkökulmat kadoksissa
        itsepäisyys ja oma mielipide on ainoa. Niinhän se monilla
        vaan ei itse huomaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välillä ajattelee että kaikki näkökulmat kadoksissa
        itsepäisyys ja oma mielipide on ainoa. Niinhän se monilla
        vaan ei itse huomaa.

        Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää tää:
        "Ruotsinsuomalaisilla on se etu, että näkevät koko ajan vinkkelit kahdelta eri näkökannalta: - suomalaiselta ja ruotsalaiselta, sitä kautta myös enemmän kansainväliseltä.
        Siten voivat muodostaa monipuolisemman "ruotsinsuomalaisen" näkökannan.
        Ja sehän rikastuttaa!
        Suomensuomalaisten pitäisi olla kiitollisia".

        Ruotsinsuomalaiset tosiaan katselevat asioita kahdesta eri näkökulmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palomalla on hyvä huomio Aupairien kielenkäytöstä, hyvä että otat asian esille!

        Kerran katsoin sitä ohjelmaa, ja olihan se karmeaa, taisin panna melko nopeasti kiinni sen kanavan. Ihmettelin kyllä suomalaisia nuoria.

        Mitä taas tulee tähän Tellukkaan, niin myös ihmettelen.
        Taitaa olla kateellinen Palomalle (aihetta onkin), kun koko ajan on arvostelemassa.

        Tuolle edelliselle:
        - ruotsinsuomalaiset eivät ole "ruosuja", vaan ruotsinsuomalaisia!

        Ruotsinsuomalaisilla on se etu, että näkevät koko ajan vinkkelit kahdelta eri näkökannalta: - suomalaiselta ja ruotsalaiselta, sitä kautta myös enemmän kansainväliseltä.
        Siten voivat muodostaa monipuolisemman "ruotsinsuomalaisen" näkökannan.
        Ja sehän rikastuttaa!
        Suomensuomalaisten pitäisi olla kiitollisia.

        Rysänsuomalaisilla eli taistolaisilla Lenskissä oli sama vinkkelietu katsoa Suomea vinosta vinkkelistä vinksin vonksin


      • Kommenttini ei esitä mitään muuta kuin omaa subjektiivista näkemystäni. Sillä ei ole ruotsalaisten kanssa mitään tekemistä ja olet pahasti lepikossa jos väität svt2 suomalaisten pilkkakanavaksi. Täysin päinvastoin: kanava esittää usein kiiteltyjä ja arvostettuja ohjelmia ja sarjoja aikuiseen makuun, eurooppalaisesta ja skandinaavisesta näkökulmasta.
        Ymmärrän että tunnet vastenmielisyyttä meänkielisiä ohjelmia kohtaan; minä en ole paneutunut tornionjoenlaakson kieliongelmiin ja näen meänkielen vain eräänlaisena kielialueen reunan murteena, mutta sillä ei ole merkitystä, koska en ole itse alueelta.

        Etelä-ja Keski-Amerikassa kukoisti ainakin kolme korkeaa alkuperäiskulttuuria eurooppalaisten saapuessa sinne. Kaikki ne kulkevat korkeakultturien nimellä maailmanhistorassa. Kolumbiassa ei ollut yhtä korkealle kehittynyttä alkuperäiskulttuuria.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Palomalla on hyvä huomio Aupairien kielenkäytöstä, hyvä että otat asian esille!

        Kerran katsoin sitä ohjelmaa, ja olihan se karmeaa, taisin panna melko nopeasti kiinni sen kanavan. Ihmettelin kyllä suomalaisia nuoria.

        Mitä taas tulee tähän Tellukkaan, niin myös ihmettelen.
        Taitaa olla kateellinen Palomalle (aihetta onkin), kun koko ajan on arvostelemassa.

        Tuolle edelliselle:
        - ruotsinsuomalaiset eivät ole "ruosuja", vaan ruotsinsuomalaisia!

        Ruotsinsuomalaisilla on se etu, että näkevät koko ajan vinkkelit kahdelta eri näkökannalta: - suomalaiselta ja ruotsalaiselta, sitä kautta myös enemmän kansainväliseltä.
        Siten voivat muodostaa monipuolisemman "ruotsinsuomalaisen" näkökannan.
        Ja sehän rikastuttaa!
        Suomensuomalaisten pitäisi olla kiitollisia.

        Kysyisin taas kerran, kun niin ikäpalstojen tuttuun tyyliin vetäisit sen kateuskortin esiin, että mistä minä mielestäsi voisin olla kateellinen vanhalle reumaattiselle mummolle.
        En ikimaailmassa haluaisi olla hän.

        Ruotsinsuomalaiset ovat lyhennettynä ruosuja, niinkuin perussuomalaiset persuja.
        Se on ruotsinsuomalaisten itse hyväksymä lyhennys meistä.
        Paloma ei ole ruosu, koska hän ei ole enää suomalainen, vaan Ruotsin kansalainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä huomio hehh, pestyt korvat riittää niin ymmärtää. Kateellinen kuka voi olla katellinen monisairaalle elämänsä loppusuoralla. Kiitollisia ollaan kun pysytte Ruotsissa molemmat.

        Ketkä "molemmat"?

        Onhan meitä täällä paljon enemmän kuin kaksi.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Kysyisin taas kerran, kun niin ikäpalstojen tuttuun tyyliin vetäisit sen kateuskortin esiin, että mistä minä mielestäsi voisin olla kateellinen vanhalle reumaattiselle mummolle.
        En ikimaailmassa haluaisi olla hän.

        Ruotsinsuomalaiset ovat lyhennettynä ruosuja, niinkuin perussuomalaiset persuja.
        Se on ruotsinsuomalaisten itse hyväksymä lyhennys meistä.
        Paloma ei ole ruosu, koska hän ei ole enää suomalainen, vaan Ruotsin kansalainen.

        Eikö Ruotsin kansalainen muka voi olla ruotsinsuomalainen, Tellukka?

        Bessie


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö Ruotsin kansalainen muka voi olla ruotsinsuomalainen, Tellukka?

        Bessie

        Suomenkielinen Ruotsin kansalainen, mutta ei suomalainen, kun ei ole Suomen kansalainenkaan.
        Minä olen ruosu (ruotsinsuomalainen) vaikka olen Ruotsinkin kansalainen, mutta olen myös Suomen kansalainen.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Suomenkielinen Ruotsin kansalainen, mutta ei suomalainen, kun ei ole Suomen kansalainenkaan.
        Minä olen ruosu (ruotsinsuomalainen) vaikka olen Ruotsinkin kansalainen, mutta olen myös Suomen kansalainen.

        Etkö ymmärtänyt kysymystäni, Tellukka?

        Kysyin: "Eikö Ruotsin kansalainen muka voi olla ruotsinsuomalainen?", en siis kysynyt että eikö Ruotsin kansalainen voi olla suomalainen.

        Jos suomalaisuus on osa ihmisen identiteettiä niin eihän se noin vain, kansalaisuudesta luopumisen myötä, lähde ihmisestä?

        Ruotsinsuomalainen sinä minun mielestäni olet. Kun nyt itse asian puheeksi otit, harvemmin minusta on tarpeen määritellä kanssakirjoittajia näin.

        Bessie


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö ymmärtänyt kysymystäni, Tellukka?

        Kysyin: "Eikö Ruotsin kansalainen muka voi olla ruotsinsuomalainen?", en siis kysynyt että eikö Ruotsin kansalainen voi olla suomalainen.

        Jos suomalaisuus on osa ihmisen identiteettiä niin eihän se noin vain, kansalaisuudesta luopumisen myötä, lähde ihmisestä?

        Ruotsinsuomalainen sinä minun mielestäni olet. Kun nyt itse asian puheeksi otit, harvemmin minusta on tarpeen määritellä kanssakirjoittajia näin.

        Bessie

        Suomea puhuva ruotsalainen ei ole suomalainen, ellei hänellä ole edes Suomen kansalaisuutta. Suomalaistaustainen korkeintaan, mutta ei suomalainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää tää:
        "Ruotsinsuomalaisilla on se etu, että näkevät koko ajan vinkkelit kahdelta eri näkökannalta: - suomalaiselta ja ruotsalaiselta, sitä kautta myös enemmän kansainväliseltä.
        Siten voivat muodostaa monipuolisemman "ruotsinsuomalaisen" näkökannan.
        Ja sehän rikastuttaa!
        Suomensuomalaisten pitäisi olla kiitollisia".

        Ruotsinsuomalaiset tosiaan katselevat asioita kahdesta eri näkökulmasta.

        Niin, Ruotsistahan se alkoi, nimittäin maailman valloitus niihin paikkoihin, jossa saa vapaasti äheltää, koheltaa, sekoilla ja homoilla mielinmäärin. Suomalaiset pitävät ruotsalaisia muutenkin edelläkävjijöinä, joten sieltähän se kaikki paha on tänne viattomaan Suomeen tullut niille ,jotka haluavat elää ruotsalaisten jalanjäljissä.
        Eipä ihme, että
        Suomessakin on pahuus päässyt valloilleen. Mitä isot edellä, sitä pienet perässä, pitää edelleen paikkansa.


    • Anonyymi

      "Olisi tosi vaikea sopeutua ja tottua uudelleen jos aikoisi muuttaa takaisin kotimaahan. Siis tuohon kielenkäyttöön!"

      Realitysarjoihin ensinnäkin haetaan ja sitten kymmenistä (tai ehkä sadoista?) hakijoista vielä huolella valitaan ohjelmaan sopivimmat.

      Elävässä elämässä minun on tosi helppo sopeutua ihmisten erilaisiin "kielenkäyttöihin" ja ehkä kaikista helpointa nimenomaan nuorison. En edes ajattele tai kiinnitä mitään huomiota ellei ole todella poikkeavaa ja silloinkin yleensä sopeudun tilanteeseen eli keskityn lähinnä sisältöön jos tarvis tai palaan omiin ajatuksiini.
      Realitysarjojen kielenkäyttöön sopeutuminen taas on minulle tosi vaikeaa, olen yrittänyt mutta en vain pysty niitä katselemaan.

      Bessie

      • Anonyymi

        Elätkö sinä elävässä elämässäsi siis Ruotsissa?

        Jos elät Suomessa, niin on aika helppoa sopeutua, kun kuulee koko ajan tätä nykyistä kielenkäyttöä.


      • Minun täytyy nyt tunnustaa, että en oikein "sopeutunut" sinunkaan viestisi sisältöön. Onkohan minulla nyt joku kriittinen hetki menossa.
        Elikkä realitysarjoihin joissa pääosaa esittävät suomalaiset nykynuoret haetaan ja valitaan ketkä? Jotka parhaiten esittävät (tässä tapauksessa) suomalaisnuoria, eli siis se kielenkäyttö on tyypillistä nykyajan nuorille? Siinä tapauksessa olen todistanut pointtini: Aupairit Miamissa ovat hyvä esimerkki siitä miten nuoret puuvat keskenään Suomessa. Vai etkö tarkoittanut sitä?

        Minäkin olen erittäin helposti sopeutuva, mm. erilaisiin kielimiljöihin. Eri maissakin ja eri kulttuureissa, Nuorten ja vanhempienkin kanssa tulen hyvin toimeen ja pystyn keskustelemaan yli ikärajojen. En kuitenkaan pysty analyyttisesti keskittymään vain siihen mitä sanotaan, vaan jos kielenkäyttö on kovin aggressiivista ja rivoa niin se häiritsee sisällön hahmottamista.

        Realitysarjoja en yleensä edes katsele. Tämä sarja josta puhun on SVT2:ssa jossa esitetään silloin tällöin Suomessa tehtyjä sarjoja, joita olisi muuten mukava katsella, ihan vain kielen takia.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minun täytyy nyt tunnustaa, että en oikein "sopeutunut" sinunkaan viestisi sisältöön. Onkohan minulla nyt joku kriittinen hetki menossa.
        Elikkä realitysarjoihin joissa pääosaa esittävät suomalaiset nykynuoret haetaan ja valitaan ketkä? Jotka parhaiten esittävät (tässä tapauksessa) suomalaisnuoria, eli siis se kielenkäyttö on tyypillistä nykyajan nuorille? Siinä tapauksessa olen todistanut pointtini: Aupairit Miamissa ovat hyvä esimerkki siitä miten nuoret puuvat keskenään Suomessa. Vai etkö tarkoittanut sitä?

        Minäkin olen erittäin helposti sopeutuva, mm. erilaisiin kielimiljöihin. Eri maissakin ja eri kulttuureissa, Nuorten ja vanhempienkin kanssa tulen hyvin toimeen ja pystyn keskustelemaan yli ikärajojen. En kuitenkaan pysty analyyttisesti keskittymään vain siihen mitä sanotaan, vaan jos kielenkäyttö on kovin aggressiivista ja rivoa niin se häiritsee sisällön hahmottamista.

        Realitysarjoja en yleensä edes katsele. Tämä sarja josta puhun on SVT2:ssa jossa esitetään silloin tällöin Suomessa tehtyjä sarjoja, joita olisi muuten mukava katsella, ihan vain kielen takia.

        Et vaikuta palstalle sopeutuvalta. Aina on jotain valittamista .


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minun täytyy nyt tunnustaa, että en oikein "sopeutunut" sinunkaan viestisi sisältöön. Onkohan minulla nyt joku kriittinen hetki menossa.
        Elikkä realitysarjoihin joissa pääosaa esittävät suomalaiset nykynuoret haetaan ja valitaan ketkä? Jotka parhaiten esittävät (tässä tapauksessa) suomalaisnuoria, eli siis se kielenkäyttö on tyypillistä nykyajan nuorille? Siinä tapauksessa olen todistanut pointtini: Aupairit Miamissa ovat hyvä esimerkki siitä miten nuoret puuvat keskenään Suomessa. Vai etkö tarkoittanut sitä?

        Minäkin olen erittäin helposti sopeutuva, mm. erilaisiin kielimiljöihin. Eri maissakin ja eri kulttuureissa, Nuorten ja vanhempienkin kanssa tulen hyvin toimeen ja pystyn keskustelemaan yli ikärajojen. En kuitenkaan pysty analyyttisesti keskittymään vain siihen mitä sanotaan, vaan jos kielenkäyttö on kovin aggressiivista ja rivoa niin se häiritsee sisällön hahmottamista.

        Realitysarjoja en yleensä edes katsele. Tämä sarja josta puhun on SVT2:ssa jossa esitetään silloin tällöin Suomessa tehtyjä sarjoja, joita olisi muuten mukava katsella, ihan vain kielen takia.

        Kyllä itsekehu haisee taas hyyii!


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minun täytyy nyt tunnustaa, että en oikein "sopeutunut" sinunkaan viestisi sisältöön. Onkohan minulla nyt joku kriittinen hetki menossa.
        Elikkä realitysarjoihin joissa pääosaa esittävät suomalaiset nykynuoret haetaan ja valitaan ketkä? Jotka parhaiten esittävät (tässä tapauksessa) suomalaisnuoria, eli siis se kielenkäyttö on tyypillistä nykyajan nuorille? Siinä tapauksessa olen todistanut pointtini: Aupairit Miamissa ovat hyvä esimerkki siitä miten nuoret puuvat keskenään Suomessa. Vai etkö tarkoittanut sitä?

        Minäkin olen erittäin helposti sopeutuva, mm. erilaisiin kielimiljöihin. Eri maissakin ja eri kulttuureissa, Nuorten ja vanhempienkin kanssa tulen hyvin toimeen ja pystyn keskustelemaan yli ikärajojen. En kuitenkaan pysty analyyttisesti keskittymään vain siihen mitä sanotaan, vaan jos kielenkäyttö on kovin aggressiivista ja rivoa niin se häiritsee sisällön hahmottamista.

        Realitysarjoja en yleensä edes katsele. Tämä sarja josta puhun on SVT2:ssa jossa esitetään silloin tällöin Suomessa tehtyjä sarjoja, joita olisi muuten mukava katsella, ihan vain kielen takia.

        No mutta. Ploma olet sopeunut oikein hyvin ruotsalaisseinälle näkymättömästi tapettiin

        Ruotsalsaiset vslitsevst svt2- ohjelmiin kiroilevia ja hulluja ja yhtä tunnettua ohmoa mahan täydeltä stereotypioiksi mitään asiallista ei kerrota ellei joku tapa tai muuta Suomessa


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minun täytyy nyt tunnustaa, että en oikein "sopeutunut" sinunkaan viestisi sisältöön. Onkohan minulla nyt joku kriittinen hetki menossa.
        Elikkä realitysarjoihin joissa pääosaa esittävät suomalaiset nykynuoret haetaan ja valitaan ketkä? Jotka parhaiten esittävät (tässä tapauksessa) suomalaisnuoria, eli siis se kielenkäyttö on tyypillistä nykyajan nuorille? Siinä tapauksessa olen todistanut pointtini: Aupairit Miamissa ovat hyvä esimerkki siitä miten nuoret puuvat keskenään Suomessa. Vai etkö tarkoittanut sitä?

        Minäkin olen erittäin helposti sopeutuva, mm. erilaisiin kielimiljöihin. Eri maissakin ja eri kulttuureissa, Nuorten ja vanhempienkin kanssa tulen hyvin toimeen ja pystyn keskustelemaan yli ikärajojen. En kuitenkaan pysty analyyttisesti keskittymään vain siihen mitä sanotaan, vaan jos kielenkäyttö on kovin aggressiivista ja rivoa niin se häiritsee sisällön hahmottamista.

        Realitysarjoja en yleensä edes katsele. Tämä sarja josta puhun on SVT2:ssa jossa esitetään silloin tällöin Suomessa tehtyjä sarjoja, joita olisi muuten mukava katsella, ihan vain kielen takia.

        Kirjoitat: "Nuorten ja vanhempienkin kanssa tulen hyvin toimeen ja pystyn keskustelemaan yli ikärajojen"

        Minulle tuollainen lause tarkoittaa, että silloin käy aihe kuin aihe, mutta sinulle ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elätkö sinä elävässä elämässäsi siis Ruotsissa?

        Jos elät Suomessa, niin on aika helppoa sopeutua, kun kuulee koko ajan tätä nykyistä kielenkäyttöä.

        Suomessa elän. Asia on kuten kirjoitin; minun on tosi helppo sopeutua ERILAISIIN "kielenkäyttöihin" tai oikeastaan se käy minulta ihan luonnostaan ja huomaamatta missä vain. En "kuule koko ajan tätä nykyistä kielenkäyttöä" mitä ikinä se nyt sitten tarkoittakaan, enhän normaalisti ole koko ajan samassa paikassa samojen ja keskenään samanlaisten ihmisten kanssa.

        Bessie


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta. Ploma olet sopeunut oikein hyvin ruotsalaisseinälle näkymättömästi tapettiin

        Ruotsalsaiset vslitsevst svt2- ohjelmiin kiroilevia ja hulluja ja yhtä tunnettua ohmoa mahan täydeltä stereotypioiksi mitään asiallista ei kerrota ellei joku tapa tai muuta Suomessa

        Tarkistapa kirjoituksesi.
        Taisit innostua liikaa? Mieleinen aihe kai.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minun täytyy nyt tunnustaa, että en oikein "sopeutunut" sinunkaan viestisi sisältöön. Onkohan minulla nyt joku kriittinen hetki menossa.
        Elikkä realitysarjoihin joissa pääosaa esittävät suomalaiset nykynuoret haetaan ja valitaan ketkä? Jotka parhaiten esittävät (tässä tapauksessa) suomalaisnuoria, eli siis se kielenkäyttö on tyypillistä nykyajan nuorille? Siinä tapauksessa olen todistanut pointtini: Aupairit Miamissa ovat hyvä esimerkki siitä miten nuoret puuvat keskenään Suomessa. Vai etkö tarkoittanut sitä?

        Minäkin olen erittäin helposti sopeutuva, mm. erilaisiin kielimiljöihin. Eri maissakin ja eri kulttuureissa, Nuorten ja vanhempienkin kanssa tulen hyvin toimeen ja pystyn keskustelemaan yli ikärajojen. En kuitenkaan pysty analyyttisesti keskittymään vain siihen mitä sanotaan, vaan jos kielenkäyttö on kovin aggressiivista ja rivoa niin se häiritsee sisällön hahmottamista.

        Realitysarjoja en yleensä edes katsele. Tämä sarja josta puhun on SVT2:ssa jossa esitetään silloin tällöin Suomessa tehtyjä sarjoja, joita olisi muuten mukava katsella, ihan vain kielen takia.

        Koeta kestää ! Tsemppiä ! Minne hävisi muilta keskustelutaito ?


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minun täytyy nyt tunnustaa, että en oikein "sopeutunut" sinunkaan viestisi sisältöön. Onkohan minulla nyt joku kriittinen hetki menossa.
        Elikkä realitysarjoihin joissa pääosaa esittävät suomalaiset nykynuoret haetaan ja valitaan ketkä? Jotka parhaiten esittävät (tässä tapauksessa) suomalaisnuoria, eli siis se kielenkäyttö on tyypillistä nykyajan nuorille? Siinä tapauksessa olen todistanut pointtini: Aupairit Miamissa ovat hyvä esimerkki siitä miten nuoret puuvat keskenään Suomessa. Vai etkö tarkoittanut sitä?

        Minäkin olen erittäin helposti sopeutuva, mm. erilaisiin kielimiljöihin. Eri maissakin ja eri kulttuureissa, Nuorten ja vanhempienkin kanssa tulen hyvin toimeen ja pystyn keskustelemaan yli ikärajojen. En kuitenkaan pysty analyyttisesti keskittymään vain siihen mitä sanotaan, vaan jos kielenkäyttö on kovin aggressiivista ja rivoa niin se häiritsee sisällön hahmottamista.

        Realitysarjoja en yleensä edes katsele. Tämä sarja josta puhun on SVT2:ssa jossa esitetään silloin tällöin Suomessa tehtyjä sarjoja, joita olisi muuten mukava katsella, ihan vain kielen takia.

        "Elikkä realitysarjoihin joissa pääosaa esittävät suomalaiset nykynuoret haetaan ja valitaan ketkä? Jotka parhaiten esittävät (tässä tapauksessa) suomalaisnuoria, eli siis se kielenkäyttö on tyypillistä nykyajan nuorille? Siinä tapauksessa olen todistanut pointtini: Aupairit Miamissa ovat hyvä esimerkki siitä miten nuoret puuvat keskenään Suomessa. Vai etkö tarkoittanut sitä?"

        Voisi myös ajatella, että au pair realitysarjaan hakeutuvista nuorista monia kiinnostaa enemmän pääsy julkisuuteen ja mahdollinen väylä Amerikan maalle kuin au pair pesti sinänsä ja heistä sitten valitaan 'parhaat' päältä. Estottomuus ja "räväkkyys" yms. saattaa olla eduksi? Ovathan he tietysti suomalaisia nykynuoria kielenkäyttöineen, mutta tiedä tuosta "tyypillisestä".
        Isäntäperheet tietysti valitaan nekin tietyin kriteerein, luulisin.

        Bessie


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitat: "Nuorten ja vanhempienkin kanssa tulen hyvin toimeen ja pystyn keskustelemaan yli ikärajojen"

        Minulle tuollainen lause tarkoittaa, että silloin käy aihe kuin aihe, mutta sinulle ei.

        Eihän hän sopeutunut kirjallisuuspalstoillekaan, koska huomasi siellä olevan häntä nuorempia ja verbaalisesti parempia kirjoittajia.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Eihän hän sopeutunut kirjallisuuspalstoillekaan, koska huomasi siellä olevan häntä nuorempia ja verbaalisesti parempia kirjoittajia.

        No tuota juuri tarkoitin. Melkoista sekoilua on hänen kirjoituksensa.


    • Anonyymi

      Ploma " kuullut puhuttavan suomalaisista hyvinä ja vähään tyytyväisnä työntekijöinä "

      Suomessakin puhutaan että ruotsalaisista saa hyviä talouspiikoja ja siivoojia kun vähän opettaa ja pitää silmällä etteivät varasta. Eivät tule edes kalliiksi kun syövät kuin lintu. Tämä on usein täälläkin ohjelmissa Suomessa esillä

      • Anonyymi

        Luulen, että noissa nuorten sarjoissa lyödään tarkoituksella yli, ja esitetään kovaa pimatsua.
        Niin ollut jo aiemmin nuorten piiristä, esitetään niin kaiken nähnyttä maailman naista, vaikka totuus aivan muuta.
        Peitetään epävarmuutta. Tuttua varmaan monille nuoruudesta.

        Minä suljen puolestani äänen mainosten ajaksi.
        Ei tartte kuunnella sitä äänisaastetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulen, että noissa nuorten sarjoissa lyödään tarkoituksella yli, ja esitetään kovaa pimatsua.
        Niin ollut jo aiemmin nuorten piiristä, esitetään niin kaiken nähnyttä maailman naista, vaikka totuus aivan muuta.
        Peitetään epävarmuutta. Tuttua varmaan monille nuoruudesta.

        Minä suljen puolestani äänen mainosten ajaksi.
        Ei tartte kuunnella sitä äänisaastetta.

        Niin ja Suomesta vain hullut ylilyövät ja pervot pääsebät Ruotsissa esille tappajien lisäksi


    • Anonyymi

      Ruosut. Speedy Gonzalez 13 vuotta putkeen
      sunnuntai 26.07. Ruosu Satu Nordling-Gonzalez, 37, on ollut raskaana tai imettänyt viimeiset 13 vuotta yhteen menoon

      • Anonyymi

        Tää kysymys oli Bessielle, ei Palomalle:

        "Elätkö sinä elävässä elämässäsi siis Ruotsissa?

        Jos elät Suomessa, niin on aika helppoa sopeutua, kun kuulee koko ajan tätä nykyistä kielenkäyttöä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tää kysymys oli Bessielle, ei Palomalle:

        "Elätkö sinä elävässä elämässäsi siis Ruotsissa?

        Jos elät Suomessa, niin on aika helppoa sopeutua, kun kuulee koko ajan tätä nykyistä kielenkäyttöä."

        Kun näitä suomalaisten, susujen vastauksia lukee, niin kyllä olisi heidänkin hyvä välillä käväistä ulkomailla asumassa, jotta tuo perspektiivi laajenisi, sano.

        Kovin on pienet ympyrät näillä susuilla, sano.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun näitä suomalaisten, susujen vastauksia lukee, niin kyllä olisi heidänkin hyvä välillä käväistä ulkomailla asumassa, jotta tuo perspektiivi laajenisi, sano.

        Kovin on pienet ympyrät näillä susuilla, sano.

        Sinä hauska olet. Minähän en näe tässä ketjussa kenenkään muiden "ympyröitä", kuin ketjun aloittajan.

        Toki myönnän, etten tiedä mikä/kuka on susu? Joskus oli suklaapatukka tuon niminen, jota mainostettiin "susu maistuu niinkuin pusu", mutta tuskin tuo sinun "sususi" nyt suklaapatukkaa tarkoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä hauska olet. Minähän en näe tässä ketjussa kenenkään muiden "ympyröitä", kuin ketjun aloittajan.

        Toki myönnän, etten tiedä mikä/kuka on susu? Joskus oli suklaapatukka tuon niminen, jota mainostettiin "susu maistuu niinkuin pusu", mutta tuskin tuo sinun "sususi" nyt suklaapatukkaa tarkoittaa.

        Susu, suru, suve


      • Anonyymi kirjoitti:

        Susu, suru, suve

        Mistä tuollaiset lyhennykset sait?

        Eihän ruosukaan ole rusu, eikä persu ole pesu.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Mistä tuollaiset lyhennykset sait?

        Eihän ruosukaan ole rusu, eikä persu ole pesu.

        Mä huvikseni tuunailin kax ekaa kirjainta.


    • Anonyymi

      Ploma "sille minä kommentoin mainoksien typeryyttä. Oletko tosissasi että sinua ei liian usein toistuvat ja typerät mainokset"

      katsotte siellä teidän päässä Ruotsin maikkaria tv4 ja miksi siinä sanotaan sedixmainoksessa että ruotsalaisten tankar somali i huvudet
      päässä tankkaa somali? Ihan kummaa puuhaa, miten se näin voi , onko teidän päässä tankkaamassa?

      • Sinulla taitaa tankata somali päässäsi valveilla ollessasi ja myös nukkuessasi.
        En ole nähnyt mainosta, mutta vihdoinkin, hitaasti tosin se minulle valkeni. Siis, unettomuuslääke mainoksesta ja ajatuksista jotka pyörivät (tai jauhavat) päässä.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Sinulla taitaa tankata somali päässäsi valveilla ollessasi ja myös nukkuessasi.
        En ole nähnyt mainosta, mutta vihdoinkin, hitaasti tosin se minulle valkeni. Siis, unettomuuslääke mainoksesta ja ajatuksista jotka pyörivät (tai jauhavat) päässä.

        "tankar som mal i huvudet"


    • Anonyymi

      Varmasti pitää paikkansa, että kriteereinä ovat tempperamenttisuus/värikkyys/estottomuus/persoonallisuus, mitä sanoja nyt halutaankaan käyttää, niin au pairia kuin perhettäkin valittaessa. Tuskin kukaan jaksaisi tapahtumaköyhiä kotiapulaisen päiviä katsoa yhtä jaksoa pidemmälle.
      Samat kriteerit lienevät mihin tahansa tositv-ohjelmiin henkilöitä valittaessa.

      Tuo formaatti on suomalaista alkuperää ja kaiketi suunnattu nuorille aikuisille.

      Mitä tulee kielenkäyttöön, niin koen ettei nuorten aikuisten "katukielessä" noita v-alkuisia sanoja juurikaan kuule. Teinijengien keskuudessa enemmänkin, jonka ymmärrän aikuisuuden kynnyksen "pullisteluna". Onko sitten ko. ohjelmassa tuosta "pullistelusta" kyse eli vedetään kovempaa roolia, ehkäpä.

    • Anonyymi

      Sehän on vain ohjelma, näytelmä jossa on roolit ja josta maksetaan esiintyjille. Typerää kuvitella, että se kuvaisi edes noita nuoria todellisissa tilanteissa saati suomalaisnuoria yleisemmin. Joka valitsee tuollaista roskaa katsottavakseen, pitää oppia ottamaan se kaupallisena tuotteena. Sama se on mainoksissa. Turha niistäkään on kilareita ja raivareita itselleen kehitellä . Jotkut täällä tuntuvat nämä asiat tajuavan, mutta saihan tästäkin näköjään syyn mollata suomalaisia..

    • Anonyymi

      Näkisitpä hää reality ohjelmat, kännäilyä, kiroilua, todellista juntti käyttäytymistä..

      • Anonyymi

        En haluu nähdä, en kuulla sellasta roskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En haluu nähdä, en kuulla sellasta roskaa.

        Kässäri noilla pohjana, jota mukaillaan.
        Yksi homppeli pitää ujuttaa ohjelmaan, ja lisäksi henkilö väriltään ruskeen eri vivahteita .
        Musiikkina räppiä, niin se on siinä.


    • En ole mikään reality-tv:n ystävä muutenkaan, mutta tää oli tavallaan siitä heikoimmasta päästä, mutta ehkä se ei ollutkaan kohdistettu katsojaryhmälle johon minä kuulun. En oikein näe siinä mitään johdonmukaisuutta enkä minkään näköistä käsikirjoitusta ja spontaanistikin näyttelijät vain etupäässä ovat ja puhua kiekuvat kitalakea kohti. SVT2 voisi valita jonkun aikuisille tarkoitetun ohjelman myöhäisiltaan, lähelle jo keskiyötä, meille suomenkielisille jotka asumme Ruotsissa. Harvat teinit enää tv:n ääressä ovat, varsinkaan ei siihen aikaan.
      No joo, eihän ole pakko katsoa, mutta kiinnitin huomiota lähinnä runsaaseen voimasanojen viljelyyn ja kummalliseen puhetyyliin (minulle kummalliseen).
      ***
      Ei jatkoon.
      Palataan parempien ohjelmien tiimoilta.

    • Anonyymi

      Minä suljen telkkarin heti, jos sieltä tulee vaikka viisikin v-alkuista sanaa, tai joku rakastelukohtaus, koska ohjelma ei ole tarkoitettu minun katsottavaksi.

      Omat lapseni eivät saaneet käyttää tuollaista puhetta kotona, mutta mistä minä tiedän sen varmasti, kuin siitä, että lapseni puhuivat kotona ainakin ;"että eräs täti tai eräs setä", ei koskaan mitään loukkaavaa.

      Lapsen lasteni luona ollessani "yökkönä" sinne tuli joukko nuoria yö-kylään ja heillä vilisi näitä v-alkuisia, kunnes minä totesin/melkein raivostuin, siis sanoin aika suoraan, että täällä ei puhuta tuollaisia, niin aika pian he katosivat saunalle, jossa oli heidän majoituksensa isossa huoneessa.

      Tänään alkaa telkasta uusintana tuo "Karjalan kunnailla" ja muistelen että sekin jäi puolitieheen katselun niiden v-sanojen vuoksi.

      • Anonyymi

        Siellä Kainuussa kiroilee kaikki, sellaista karkeaa porukkaa !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siellä Kainuussa kiroilee kaikki, sellaista karkeaa porukkaa !

        Ymmärrän, tietyssä ympäristössä omaksutaan tapa puhua ympäröivää kieltä.

        Leski on haistattanut minulle vit...ut palstalla, mutta hänen aviomiehensähän oli kainuulainen.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Ymmärrän, tietyssä ympäristössä omaksutaan tapa puhua ympäröivää kieltä.

        Leski on haistattanut minulle vit...ut palstalla, mutta hänen aviomiehensähän oli kainuulainen.

        Korppis on ainoa, jonka olen nähnyt käyttävän v---- sanaa ja muita alatyylisiä
        ilmaisuja täällä palstoilla. Hänen tekstinsä on myös ollut ilkeintä ja törkeintä muita
        palstalaisia kohtaan, mihin minä olen törmännyt.
        Lukiessani hänen kirjoituksiaan ajattelin itsekseni, toivottavasti tuolla naisella ei
        ole lapsia. Pirren miestäkin hän nimitteli julmin, häikäilemättömin sanoin.
        Yleensä en halua lukea hänen kommentejaan ja karkkuun juoksisin jos vastaan
        tulisi.
        Anteeksi vuodatukseni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korppis on ainoa, jonka olen nähnyt käyttävän v---- sanaa ja muita alatyylisiä
        ilmaisuja täällä palstoilla. Hänen tekstinsä on myös ollut ilkeintä ja törkeintä muita
        palstalaisia kohtaan, mihin minä olen törmännyt.
        Lukiessani hänen kirjoituksiaan ajattelin itsekseni, toivottavasti tuolla naisella ei
        ole lapsia. Pirren miestäkin hän nimitteli julmin, häikäilemättömin sanoin.
        Yleensä en halua lukea hänen kommentejaan ja karkkuun juoksisin jos vastaan
        tulisi.
        Anteeksi vuodatukseni.

        Kiitos "vuodatuksestasi", jota ei tarvitse pyytää anteeksi.
        Totta joka sana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korppis on ainoa, jonka olen nähnyt käyttävän v---- sanaa ja muita alatyylisiä
        ilmaisuja täällä palstoilla. Hänen tekstinsä on myös ollut ilkeintä ja törkeintä muita
        palstalaisia kohtaan, mihin minä olen törmännyt.
        Lukiessani hänen kirjoituksiaan ajattelin itsekseni, toivottavasti tuolla naisella ei
        ole lapsia. Pirren miestäkin hän nimitteli julmin, häikäilemättömin sanoin.
        Yleensä en halua lukea hänen kommentejaan ja karkkuun juoksisin jos vastaan
        tulisi.
        Anteeksi vuodatukseni.

        Samasta tyypistä puheenollen, vastenmielisimpiä ihmisiä tällä palstalla. Ehkä sairas
        henkisesti.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Ymmärrän, tietyssä ympäristössä omaksutaan tapa puhua ympäröivää kieltä.

        Leski on haistattanut minulle vit...ut palstalla, mutta hänen aviomiehensähän oli kainuulainen.

        Sinulla ei ole minkäänlaista aviomiestä ! Eikä lapsenlapsia. Olet ilkeä , kateellinen ja yksinäinen vanhus joka takertuu keski ikäisiin lapsiinsa.


      • Anonyymi

        Aika sekopäitä ja fakkiutuneita tyyppejä nämä , jotka joka sopivassa yhteydessä kk:ta haukkuvat , mitä inhottavimmin sanoin!


      • Anonyymi

        Tekopyhä ihminen olet!


    • Anonyymi

      "Nyt tiedän, että olen kalkkis". Hyvä kun sinä itsekin huomasit.

    • Nyt katsoin päivällä sen sarjan 9 osaa yhtä kyytiä.

      Nähtävästi kalkkeutumiseni ei ole vielä tarpeeksi pitkällä tai sitten minulla on ainutlaatuisen korkea ärsyyntymiskynnys, sillä otin ne nuoret siinä sarjassa sellaisina kuin ovat, omina persooninaan, eikä heidän puhetyylinsä aiheuttanut minussa mitään negoa.
      Kiroilua kuulin vasta monen osan jälkeen ja sekin oli oikeastaan vain Jane, joka siinä kiroili kuin pajari. Alkuosissa pidin häntä porukan aikuisimpana ja järkevimpänä, mutta sitten hänellä jotenkin vinksahti, kun tuli ero sen pokakaverinsa kanssa ja loppua kohti hän kiroili enemmän ja enemmän, kun alkoi takaisi Suomeen ja ankiseen arkeen palaaminen lähestyä.
      Tuo niitten bilettäminenhän on ihan luonnollista sellaisille nuorille, jotka ovat vanhempiensa silmien alta päässeet suureen maailmaan ja vapauteen niinkuin vasikat karsinoistaan kesäisille niityille.

      Muuten tuo au pairina olo siinä oli hyvin todenperäistä. Tuollaistahan se on, että kaikki eivät sovi kaikkiin perheisiin. Ihmeen hyvin he kuitenkin sopeutuivat loppujen lopuksi jokainen, kun löysivät heille sopivat perheet.

      Ei kuitenkaan niin kiinnostava sarja, että asettuisin johonkin tiettyyn aikaan iltaisin telkkarin ääreen sitä katsomaan sen vajaan puoli tuntia kerrallaan minkä yksi osa kesti.
      Tuolleen se menetteli katsoa, kun pystyi välillä paussaamaan eikä tässä muutakaan sen kummempaa, kun on satanut koko päivän.

      • Anonyymi

        Oliko nämä nuoret jo 30-40 kympin välissä iältään? (aattelen vaan, kun tuon ikäisiä siskon lapsia nyt näihin verrattiin tuolla ylempänä)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oliko nämä nuoret jo 30-40 kympin välissä iältään? (aattelen vaan, kun tuon ikäisiä siskon lapsia nyt näihin verrattiin tuolla ylempänä)

        Kahdenkympin kahta puolta. Suurin osa just lukion päättäneitä nuoria huveltajia.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Kahdenkympin kahta puolta. Suurin osa just lukion päättäneitä nuoria huveltajia.

        Siinäpäs onkin vertailukohdetta, kun n 20-vuotta on ikäeroa.

        Pitäisikö itkeä vai nauraa? :)


    • Anonyymi

      kun Ruotsin rospuuttokanava svt2 joka on puoli viorokautta ilman lähetystä joka päivä ja jossa lähetetään vähemmistöroskaa kuten ruosuohjelmia halvalla niin

      Svt2 valitsee jotain roskadokumentteja Suomesta päästäkseen halvalla

      niin alkaa täällä keskustelu nuorisokielestä ikään kuin svt2 siitä jotain tietäisi

      • :)
        En ole kuullut että Svt2 olisi esittänyt jotain mielipiteitä nuorisokielestä. Minä katselen joskus näitä halvalla hankittuja suomalaisia sarjoja joita kanava näyttää joskus puolenyön aikoihin, koska minulla ei ole Suomen TV:tä, joka ei lähetä tänne Pohjoismaan porteille.
        Svt2 esittää ohjelmia pienemmille katsojaryhmille, vähemmistöille ja kulttuurista kiinnostuneille. Sieltä voi katsoa sarjoja, jotka tulevat angloamerikkalaisen kulttuuripiirin ja hollywood-hegemonian ulkopuolelta ja nyt etenkin pari italialista sarjaa (nyt menossa Il miracolo) jotka ovat aivan huippulaadukkaita.
        Muuten katson siitä vain suomiuutiset, pari kertaa viikossa.


      • Paloma01 kirjoitti:

        :)
        En ole kuullut että Svt2 olisi esittänyt jotain mielipiteitä nuorisokielestä. Minä katselen joskus näitä halvalla hankittuja suomalaisia sarjoja joita kanava näyttää joskus puolenyön aikoihin, koska minulla ei ole Suomen TV:tä, joka ei lähetä tänne Pohjoismaan porteille.
        Svt2 esittää ohjelmia pienemmille katsojaryhmille, vähemmistöille ja kulttuurista kiinnostuneille. Sieltä voi katsoa sarjoja, jotka tulevat angloamerikkalaisen kulttuuripiirin ja hollywood-hegemonian ulkopuolelta ja nyt etenkin pari italialista sarjaa (nyt menossa Il miracolo) jotka ovat aivan huippulaadukkaita.
        Muuten katson siitä vain suomiuutiset, pari kertaa viikossa.

        Juuri epäilin tuota, minkä sanoit, Paloma. Että katsot "vääriä" kanavia..))
        Jos luot Suomi-kuvaasi niiden pohjalta, se ei taida ihan kattava.

        Ajankohtaisohjelmat antaisivat sittenkin enemmän kuin nämä lainaformaatilla tuotetut sarjat, joiden tarkoitus on tietysti olla houkuttelevia, koukuttavia ja myyviä, kuten täällä on jo todettukin.

        Kyllä kai noistakin sarjoista löytää samoja korostuksia mitä voi havaita meidän ajassa: sananvapauden tarjoamaa rellestämistä, kielen köyhtymistä, erilaisten marginaaliryhmien esiinmarssia...
        Ja kriittinen katsoja voisi mielestäni hyvin antaa palautetta näkemästään ohjelman tuottajalle. Uskoisin, että sillä voisi olla jopa merkitystä. Näyttäisi siltä, että jokunen TV-toimittaja on ottanut saadusta palautteesta opikseen, ainakin Marja Sannikka pyyhki aikanaan halveksivan ilmeen kasvoiltaan kun joutui haastelemaan Jussi Halla-ahoa.
        Roosa Kettumäki oli alkuun liiankin ilmeikäs asiaohjelmaan, Aamu-TV;ssä. Nyt osaa jo hallita ilmeensä paremmin ja tulla ruutuun "asia edellä"..


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        :)
        En ole kuullut että Svt2 olisi esittänyt jotain mielipiteitä nuorisokielestä. Minä katselen joskus näitä halvalla hankittuja suomalaisia sarjoja joita kanava näyttää joskus puolenyön aikoihin, koska minulla ei ole Suomen TV:tä, joka ei lähetä tänne Pohjoismaan porteille.
        Svt2 esittää ohjelmia pienemmille katsojaryhmille, vähemmistöille ja kulttuurista kiinnostuneille. Sieltä voi katsoa sarjoja, jotka tulevat angloamerikkalaisen kulttuuripiirin ja hollywood-hegemonian ulkopuolelta ja nyt etenkin pari italialista sarjaa (nyt menossa Il miracolo) jotka ovat aivan huippulaadukkaita.
        Muuten katson siitä vain suomiuutiset, pari kertaa viikossa.

        et varmaan ole kuullutkaan sinä toit kiroilun esille

        onnistuit hulluttamaan täällä porukan mukaparahdukella että olet kalkkis
        kun
        ruotsalaiseen tapettiin näkymättämä satumetsän prisenssaksi mukautuneena tarkoitit että kylläpä suomalaiset ovat hulluja kiroilijoita meidän ruotsalaisten satumetsän prisessojen mielestä

        vihje1: ei kannata katsoa suomalaisuutisa svt2:lta
        Italian ohjelmia saisi rai 1 ja 2 mutta ne ovat vähän villejä

        vihje2: Sinulle sopisi ehdottomasti kanava Arte mutta siinä on se ongelma että ohjelmat ovat aina saksan tai ranskan kielisiä eli puhuttu päälle jommalla kummalla oli alkukieli mitä tahansa

        muuten olen samaa mieltä olen allerginen HBO -viihteelle ei millään jaksa mutta en sitoisi anglo sanaa tähän eli englantilaista


      • Ei ollut tarkoitus ryhtyä politikoimaan. Mainitsin tuon vain ääriesimerkkinä siitä, miten toimittaja voi joskus olla epäammattimainen kun oma "agenda" paistaa läpi...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Juuri epäilin tuota, minkä sanoit, Paloma. Että katsot "vääriä" kanavia..))
        Jos luot Suomi-kuvaasi niiden pohjalta, se ei taida ihan kattava.

        Ajankohtaisohjelmat antaisivat sittenkin enemmän kuin nämä lainaformaatilla tuotetut sarjat, joiden tarkoitus on tietysti olla houkuttelevia, koukuttavia ja myyviä, kuten täällä on jo todettukin.

        Kyllä kai noistakin sarjoista löytää samoja korostuksia mitä voi havaita meidän ajassa: sananvapauden tarjoamaa rellestämistä, kielen köyhtymistä, erilaisten marginaaliryhmien esiinmarssia...
        Ja kriittinen katsoja voisi mielestäni hyvin antaa palautetta näkemästään ohjelman tuottajalle. Uskoisin, että sillä voisi olla jopa merkitystä. Näyttäisi siltä, että jokunen TV-toimittaja on ottanut saadusta palautteesta opikseen, ainakin Marja Sannikka pyyhki aikanaan halveksivan ilmeen kasvoiltaan kun joutui haastelemaan Jussi Halla-ahoa.
        Roosa Kettumäki oli alkuun liiankin ilmeikäs asiaohjelmaan, Aamu-TV;ssä. Nyt osaa jo hallita ilmeensä paremmin ja tulla ruutuun "asia edellä"..

        Marja Sannikka on aina halveksivan näköinen.


      • Paloma01 kirjoitti:

        :)
        En ole kuullut että Svt2 olisi esittänyt jotain mielipiteitä nuorisokielestä. Minä katselen joskus näitä halvalla hankittuja suomalaisia sarjoja joita kanava näyttää joskus puolenyön aikoihin, koska minulla ei ole Suomen TV:tä, joka ei lähetä tänne Pohjoismaan porteille.
        Svt2 esittää ohjelmia pienemmille katsojaryhmille, vähemmistöille ja kulttuurista kiinnostuneille. Sieltä voi katsoa sarjoja, jotka tulevat angloamerikkalaisen kulttuuripiirin ja hollywood-hegemonian ulkopuolelta ja nyt etenkin pari italialista sarjaa (nyt menossa Il miracolo) jotka ovat aivan huippulaadukkaita.
        Muuten katson siitä vain suomiuutiset, pari kertaa viikossa.

        Miksi käperryt katsomaan suomalaisia sarjoja vain svt2:lta.
        Kyllä näitä näytetään Areenallakin, siis sellaisia, jotka ovat suomalaisia sarjoja "kielitaitosi elvyttämiseksi". Muun kielisinähän niitä löytyy sarjoja ruotsalaisiltakin kanavilta ( niinkuin paremmin tasollasi oleva svenska Hollywoodfruar), joita ei käsittääkseni ole aivan vähän.

        Voit valita Areenalta sellaisen, jossa ei kiroilla ja katsoa osan kerrallaan puolenyön aikaan jonkun svt2:n lähettämän suomalaisen sarjan sijaan.
        Olettaisin ainakin, etteivät esim. nämä lääkärikokelaat kovin paljon kiroile puhtaisiin korviisi, ei ainakaan potilailleen. Ja nuo palstalaisten terveysasiat kun sinua vaikuttavat kiinnostavan ...

        https://areena.yle.fi/1-1783149

        En tosin ole katsonut sarjaa, mutta saatanpa hyvinkin seuraavana sadepäivänä katsoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Marja Sannikka on aina halveksivan näköinen.

        Jaa, saattaa olla (Marja Sannikka halveksivan näköinen). Omassa "Totuus tekee kipeää" - ojemassaan vai mikä sen nimi nyt oli ? oli kuitenkin mielestäni aika kunnioittava haastateltaviaan kohtaan. Kuului varmaan formaattiin..))


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Jaa, saattaa olla (Marja Sannikka halveksivan näköinen). Omassa "Totuus tekee kipeää" - ojemassaan vai mikä sen nimi nyt oli ? oli kuitenkin mielestäni aika kunnioittava haastateltaviaan kohtaan. Kuului varmaan formaattiin..))

        Ehkä hänellä on vain kovat kasvot ja kova ilme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä hänellä on vain kovat kasvot ja kova ilme.

        Hyvä kommentti, käytit aivojasi, olisi opiksi muillekin.


    • Anonyymi
      • En tunne kuka olisi kuvassa.
        Mutta ei hänellä ainakaan tuota rasvatonta maitoa ole lasissaan. Onko se purkki siinä vain siksi, että äiti luulisi hänen juovan maitoa.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        En tunne kuka olisi kuvassa.
        Mutta ei hänellä ainakaan tuota rasvatonta maitoa ole lasissaan. Onko se purkki siinä vain siksi, että äiti luulisi hänen juovan maitoa.

        Okei, minulla on absoluuttinen kasvotunniste super recognizer niin en aina huomaa että kaikki eivät erota mutta vihje siinä on tekstissä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Okei, minulla on absoluuttinen kasvotunniste super recognizer niin en aina huomaa että kaikki eivät erota mutta vihje siinä on tekstissä

        No minulla taas on siinä ja siinä rajalla, että tunnen itseni peilistä. Arvaamalla laitan senkin täällä kotona ollessani, kun tiedän ettei se kukaan muukaan voi olla, kun yksin asun.


    • Eihän minun suomikuvani ole mitenkään laaja ja monipuolinen eikä edes ajankohtainen. Suomi muuttuu koko ajan ja minäkin muutun ja "sulaudun seinäpaperiin" kuten haholainen asian ilmaisee. Nyt ajattelin ottaa selville miten voisin saada Suomen tv-lähetykset näkyville tänne. Emme ilmeisesti tule edes käymään tämän kesän aikana ja ellei koronarajoitukset lopu ennen talvea niin ehkä se menee ensi kesään.
      Muuten, tuossa aikaisemmin eräs kirjoittaja joka on pitkään ollut "ei-ystäväni" väitti aivan päättömiä että olisin mukamas suomea puhuva ruotsalainen, en suomalainen enkä edes ruosu. En todellakaan ole ruosu, koska en ota itselleni sellaista epiteettiä, joka ei muutenkaan ole läheskään kaikkien ruotsinsuomalaisten hyväksymä ja toisekseen minä itse tiedän ja määrittelen oman identiteettini. Ruotsalainen en todellakaan ole; identiteettini on aina ollut vahvasti suomalainen ja sillä ei ole passin vaihtamisen kanssa mitään tekemistä. Kun maahanmuuttajat vaihtavat passia (minun tänne tullessani ei edes ollut kaksoiskansalaisuusmahdollisuutta) se tapahtuu yleensä käytännön syistä ja on pelkkä muodollisuus. Minä määrittelen itseni "ulkosuomalaiseksi", koska olen asunut ulkomailla koko aikuisikäni, viimeisen, kaikkein pisimmän ajan täällä Ruotsissa.

      • Anonyymi

        Ihan sama mikä identiteetti sinulla on. Ihan sama minkä maan passi, kamalaa tärkeilyä kun on asunut ulkomailla. Ruotsissa olet pelkkä matu, rasite.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan sama mikä identiteetti sinulla on. Ihan sama minkä maan passi, kamalaa tärkeilyä kun on asunut ulkomailla. Ruotsissa olet pelkkä matu, rasite.

        Tämä oli vastaus aikaisempiin kommentteihin identiteetistäni. Älä kommentoi asioita joita et ymmärrä, teet itsesi vain naurunalaiseksi.
        ***
        Enpä ole koskaan kuullut että olisin ollut "rasite" missään. Aina minut on toivotetu tervetulleeksi, tötä olen saanut melkein etsimättä, leipäni olen ansainnut, veroja maksanut ja yhteiskuntaa hyödyttänyt.
        Luulempa melkein että opettajantoimessa ja nuorison ja lasten kanssa työskennellessäni maailmalla, levittäen positiivista suomitietoutta ja pitäen Suomen lippua korkealla olen hyödyttänyt yhteiskuntaa jopa enemmän kuin monet jotka eivät ole koskaan lähteneet Pihtipudasta tai Hankasalmea kauemmas (ei mitään näitä paikkakuntia vastaan) ja joiden suurin anti yhteiskunnalle on ollut keskustelupalstoila toisten arvosteleminen ja valittaminen yhteisten asioiden huonosta hoidosta, joihin itse ei tosin ole osallistunut edes kunnallisella tasolla. Tai mistä minä tiedän, jos arvoisa anonyymi onkin joku suomalainenvaikuttaja ja kansanedustaja :)


      • Ruotsissa kuulut suomeapuhuvaan/suomalaissyntyiseen/suomalaistaustaiseen vähemmistöön, mutta et Ruotsin suomalaiseen vähemmistöön, koska sinulla ei ole Suomen kansalaisuutta, eikä äänioikeutta Suomeen.
        Muutamalla lantilla saisit kyllä suomalaisuutesi takaisin, jos raaskisit sijoittaa siihen.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ruotsissa kuulut suomeapuhuvaan/suomalaissyntyiseen/suomalaistaustaiseen vähemmistöön, mutta et Ruotsin suomalaiseen vähemmistöön, koska sinulla ei ole Suomen kansalaisuutta, eikä äänioikeutta Suomeen.
        Muutamalla lantilla saisit kyllä suomalaisuutesi takaisin, jos raaskisit sijoittaa siihen.

        Oletko todellakin noin yksinkertainen, Tellukka?

        Kuka sinä olet päättämään muiden puolesta keitä he ovat? No, keskustelun vuoksi tietenkin voit sen täällä tehdä ja niin arvatenkin teetkin, mutta yritä edes vähän järkiperäisemmin vääntää.

        Bessie


      • Tellukka kirjoitti:

        Ruotsissa kuulut suomeapuhuvaan/suomalaissyntyiseen/suomalaistaustaiseen vähemmistöön, mutta et Ruotsin suomalaiseen vähemmistöön, koska sinulla ei ole Suomen kansalaisuutta, eikä äänioikeutta Suomeen.
        Muutamalla lantilla saisit kyllä suomalaisuutesi takaisin, jos raaskisit sijoittaa siihen.

        Miksi sijoittaisin lanttini saadakseni takaisin jotain mitä en ole koskaan menettänyt? Suomalaisesta IDENTITEETISTÄ oli kysymys,
        Kuka sinä olet määrittelemään MINUN identiteettini?

        RuoSu = förkortning av RuotsinSuomalainen, vilket betyder SverigeFinne. Sverigefinne är en finne från Sverige till skillnad från finlandssvensk, som är en svensk från Finland. Personer födda i Finland oavsett om de är finnar eller svenskar kallas för sverigefinländare.
        https://blogg.vk.se/ruosu/2011/03/08/ruosu-vad-ar-det/


      • Paloma01 kirjoitti:

        Tämä oli vastaus aikaisempiin kommentteihin identiteetistäni. Älä kommentoi asioita joita et ymmärrä, teet itsesi vain naurunalaiseksi.
        ***
        Enpä ole koskaan kuullut että olisin ollut "rasite" missään. Aina minut on toivotetu tervetulleeksi, tötä olen saanut melkein etsimättä, leipäni olen ansainnut, veroja maksanut ja yhteiskuntaa hyödyttänyt.
        Luulempa melkein että opettajantoimessa ja nuorison ja lasten kanssa työskennellessäni maailmalla, levittäen positiivista suomitietoutta ja pitäen Suomen lippua korkealla olen hyödyttänyt yhteiskuntaa jopa enemmän kuin monet jotka eivät ole koskaan lähteneet Pihtipudasta tai Hankasalmea kauemmas (ei mitään näitä paikkakuntia vastaan) ja joiden suurin anti yhteiskunnalle on ollut keskustelupalstoila toisten arvosteleminen ja valittaminen yhteisten asioiden huonosta hoidosta, joihin itse ei tosin ole osallistunut edes kunnallisella tasolla. Tai mistä minä tiedän, jos arvoisa anonyymi onkin joku suomalainenvaikuttaja ja kansanedustaja :)

        En tiedä Hankasalmelta montakaan ikäluokkaani kuuluvaa, joka ei olisi lähtenyt sieltä mihinkään kauemmaksi. Vähän kuoleva paikkakunta kun on.
        No serkkuni tosin valitteli, ettei hän ole asunut Hankasalmea kauempana koskaan muuten kuin opiskeluaikansa.
        Sen uskallan kuitenkin luvata, että hän on hyvätuloisena suomalaista yhteiskuntaa hyödyntänyt (jo veronmaksajanakin) paljon enemmän kuin joku ruotsalainen tarhatäti.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Miksi sijoittaisin lanttini saadakseni takaisin jotain mitä en ole koskaan menettänyt? Suomalaisesta IDENTITEETISTÄ oli kysymys,
        Kuka sinä olet määrittelemään MINUN identiteettini?

        RuoSu = förkortning av RuotsinSuomalainen, vilket betyder SverigeFinne. Sverigefinne är en finne från Sverige till skillnad från finlandssvensk, som är en svensk från Finland. Personer födda i Finland oavsett om de är finnar eller svenskar kallas för sverigefinländare.
        https://blogg.vk.se/ruosu/2011/03/08/ruosu-vad-ar-det/

        Olethan sinä menettänyt suomalaisuuden (=Suomen kansalaisuuden ja äänioikeuden Suomeen).
        Ja näkeehän sen kommenteistasi, joissa arvostelet suomalaisia ja suomalaisuutta, niin ei siellä kommenteissasi näy koskaan negatiiviseen sävyyn, että ME suomalaiset, vaan aina vähän halveksivasti, että suomalaiset pla pla plaa ...
        Tietysti, jos sattumoisin (voisiko sellaista käydäkin) olisi jotain hyvin positiivista sanottavaa, kehuttavaa, suomalaisista ja suomalaisuudesta, niin silloinhan siihen tietysti tulisi mukaan se "me".


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tämä oli vastaus aikaisempiin kommentteihin identiteetistäni. Älä kommentoi asioita joita et ymmärrä, teet itsesi vain naurunalaiseksi.
        ***
        Enpä ole koskaan kuullut että olisin ollut "rasite" missään. Aina minut on toivotetu tervetulleeksi, tötä olen saanut melkein etsimättä, leipäni olen ansainnut, veroja maksanut ja yhteiskuntaa hyödyttänyt.
        Luulempa melkein että opettajantoimessa ja nuorison ja lasten kanssa työskennellessäni maailmalla, levittäen positiivista suomitietoutta ja pitäen Suomen lippua korkealla olen hyödyttänyt yhteiskuntaa jopa enemmän kuin monet jotka eivät ole koskaan lähteneet Pihtipudasta tai Hankasalmea kauemmas (ei mitään näitä paikkakuntia vastaan) ja joiden suurin anti yhteiskunnalle on ollut keskustelupalstoila toisten arvosteleminen ja valittaminen yhteisten asioiden huonosta hoidosta, joihin itse ei tosin ole osallistunut edes kunnallisella tasolla. Tai mistä minä tiedän, jos arvoisa anonyymi onkin joku suomalainenvaikuttaja ja kansanedustaja :)

        Kyllä sinä matalapalkkaisena yksinhuoltajana olet ollut nettosaaja. Olet varmaan vieläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko todellakin noin yksinkertainen, Tellukka?

        Kuka sinä olet päättämään muiden puolesta keitä he ovat? No, keskustelun vuoksi tietenkin voit sen täällä tehdä ja niin arvatenkin teetkin, mutta yritä edes vähän järkiperäisemmin vääntää.

        Bessie

        Entäpä sinä Bessie, kuka sinut on valtuuttanut tekemään yksinkertaisuusmittauksia,
        joihin näytät erikoistuneen?


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Miksi sijoittaisin lanttini saadakseni takaisin jotain mitä en ole koskaan menettänyt? Suomalaisesta IDENTITEETISTÄ oli kysymys,
        Kuka sinä olet määrittelemään MINUN identiteettini?

        RuoSu = förkortning av RuotsinSuomalainen, vilket betyder SverigeFinne. Sverigefinne är en finne från Sverige till skillnad från finlandssvensk, som är en svensk från Finland. Personer födda i Finland oavsett om de är finnar eller svenskar kallas för sverigefinländare.
        https://blogg.vk.se/ruosu/2011/03/08/ruosu-vad-ar-det/

        Minä olen Suomalainen ja minulla on minäkuva itsestäni, joka on mukautunut täksi vuosien saatossa (itseni luoma), mutta en puhu mistään Suomalaisesta IDENTITEETISTÄ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäpä sinä Bessie, kuka sinut on valtuuttanut tekemään yksinkertaisuusmittauksia,
        joihin näytät erikoistuneen?

        Bessien mielestä kaikki muut paitsi korpiksen ja ploman hännystelijät on yksinkertaisia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Entäpä sinä Bessie, kuka sinut on valtuuttanut tekemään yksinkertaisuusmittauksia,
        joihin näytät erikoistuneen?

        Kaikki ovat yksinkertaisia, jotka eivät ole bessien kanssa samaa mieltä
        Kaikilla on psyykkisiä ongelmia ja terapian tarpeessa, jotka eivät ole paloman kanssa samaa mieltä.

        Eiköhän tuohon olla jo alettu tottua.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Miksi sijoittaisin lanttini saadakseni takaisin jotain mitä en ole koskaan menettänyt? Suomalaisesta IDENTITEETISTÄ oli kysymys,
        Kuka sinä olet määrittelemään MINUN identiteettini?

        RuoSu = förkortning av RuotsinSuomalainen, vilket betyder SverigeFinne. Sverigefinne är en finne från Sverige till skillnad från finlandssvensk, som är en svensk från Finland. Personer födda i Finland oavsett om de är finnar eller svenskar kallas för sverigefinländare.
        https://blogg.vk.se/ruosu/2011/03/08/ruosu-vad-ar-det/

        Jos sinulla on näyttöä suomalaisesta identiteetistäsi suomalaisella ID-kortilla tai suomalaisella passilla, niin silloinhan sinulla on suomalainen identiteetti, ei muuten.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Kaikki ovat yksinkertaisia, jotka eivät ole bessien kanssa samaa mieltä
        Kaikilla on psyykkisiä ongelmia ja terapian tarpeessa, jotka eivät ole paloman kanssa samaa mieltä.

        Eiköhän tuohon olla jo alettu tottua.

        Ja k kanssa eri mieltä olevat on muuttanut k päähän asumaan. Sieltä varmaan kuuluu ääniä. Ja on kova tungos ja kihinä. Ihan kuin skitsofreniassa.🤪


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäpä sinä Bessie, kuka sinut on valtuuttanut tekemään yksinkertaisuusmittauksia,
        joihin näytät erikoistuneen?

        ???

        Sinä "näytät erikoistuneen" lukemaan kirjoituksistani vain yhden lauseen. Joka muuten on kysymyslause, jossa minä en mittaa yhtään mitään. Kysymykseen voi vastata tai sitten sen voi ottaa retorisena kysymyksenä...

        Bessie


      • Tellukka kirjoitti:

        Jos sinulla on näyttöä suomalaisesta identiteetistäsi suomalaisella ID-kortilla tai suomalaisella passilla, niin silloinhan sinulla on suomalainen identiteetti, ei muuten.

        Höpöhöpö.
        Ethän sinä edes tiedä mitä identiteetillä tarjoitetaan. Ota selvää mistä puhutaan ennen kuin tulet änkyttämään omia kuvitelmiasi.
        "Identiteetti (latinan sanasta idem ’sama’) tarkoittaa psykologiassa ihmisen yksilöllistä käsitystä itsestään. Identiteetin perustana ovat ihmisten omat persoonalliset ominaisuudet, jotka voivat muuttua tai kehittyä vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa.[1]" (wikipediasta)


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tämä oli vastaus aikaisempiin kommentteihin identiteetistäni. Älä kommentoi asioita joita et ymmärrä, teet itsesi vain naurunalaiseksi.
        ***
        Enpä ole koskaan kuullut että olisin ollut "rasite" missään. Aina minut on toivotetu tervetulleeksi, tötä olen saanut melkein etsimättä, leipäni olen ansainnut, veroja maksanut ja yhteiskuntaa hyödyttänyt.
        Luulempa melkein että opettajantoimessa ja nuorison ja lasten kanssa työskennellessäni maailmalla, levittäen positiivista suomitietoutta ja pitäen Suomen lippua korkealla olen hyödyttänyt yhteiskuntaa jopa enemmän kuin monet jotka eivät ole koskaan lähteneet Pihtipudasta tai Hankasalmea kauemmas (ei mitään näitä paikkakuntia vastaan) ja joiden suurin anti yhteiskunnalle on ollut keskustelupalstoila toisten arvosteleminen ja valittaminen yhteisten asioiden huonosta hoidosta, joihin itse ei tosin ole osallistunut edes kunnallisella tasolla. Tai mistä minä tiedän, jos arvoisa anonyymi onkin joku suomalainenvaikuttaja ja kansanedustaja :)

        Kyllä se on tämä eisuomalainen Paloma, jonka suomitietous on sammakoiden tasolla.


      • Harmin paikka, Paloma, ellette pääse Suomeen. Veljeni saa tulla " koska vain". On säilyttänyt Suomen kansalaisuuden...
        En ole tullut ajatelleeksi miten sen hänen identiteettinsä kanssa on. 60 vuotta Ruotsissa
        mutta suomalaistakin suomalaisempi monessa mielessä. Ei ole koskaan haukkunut
        Suomea tai suomalaisia, kokee aina voimaantuvansa täällä. Juuret Suomessa ?
        Ei sillä, en koe sinunkaan haukkuneen.,)) Kritiikkiä kai saa sentään esittää ? Ja luonnostaan kai ihminen tekee vertailuja eri maiden ja yhteiskuntien välillä jos on eri maissa asunut ?


      • Paloma01 kirjoitti:

        Höpöhöpö.
        Ethän sinä edes tiedä mitä identiteetillä tarjoitetaan. Ota selvää mistä puhutaan ennen kuin tulet änkyttämään omia kuvitelmiasi.
        "Identiteetti (latinan sanasta idem ’sama’) tarkoittaa psykologiassa ihmisen yksilöllistä käsitystä itsestään. Identiteetin perustana ovat ihmisten omat persoonalliset ominaisuudet, jotka voivat muuttua tai kehittyä vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa.[1]" (wikipediasta)

        Joskus ole kirjoittanut olevan naurettavaa, että joku yrittää Wikipedialla todistaa olevansa oikeassa. Entäs nyt?

        Entäs, kun sinun pyydetään jossain todistamaan identiteettisi?
        Alat vain kehumaan omia persoonallisia ominaisuuksiasi ...
        No joo.


      • Tellukka kirjoitti:

        Joskus ole kirjoittanut olevan naurettavaa, että joku yrittää Wikipedialla todistaa olevansa oikeassa. Entäs nyt?

        Entäs, kun sinun pyydetään jossain todistamaan identiteettisi?
        Alat vain kehumaan omia persoonallisia ominaisuuksiasi ...
        No joo.

        Siis olet kirjoittanut ...


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Siis olet kirjoittanut ...

        Minulla on tuttavia Ruotsissa, jotka ovat asuneet 50 v. siellä.
        He ja Ruotsissa syntyneet lapsensa liputtavat kovasti Suomen puolesta, eikä vain jääkiekko S-R.
        Olen huomannut monilla ulkomaille muuttaneilla , jopa voimakkaampaa Suomi-yhteyttä kuin Suomessa asuvat.
        Sitä todistavat monet Suomi-talot eri maissa, mutta niihin kai digiaika vaikkuttanut.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Kaikki ovat yksinkertaisia, jotka eivät ole bessien kanssa samaa mieltä
        Kaikilla on psyykkisiä ongelmia ja terapian tarpeessa, jotka eivät ole paloman kanssa samaa mieltä.

        Eiköhän tuohon olla jo alettu tottua.

        "Kaikki ovat yksinkertaisia, jotka eivät ole bessien kanssa samaa mieltä."

        Hyvänen aika Tellukka, älä nyt syyttele yksinkertaisiksi kaikkia niitä palstalle kirjoittavia jotka eivät ole minun kanssani samaa mieltä! Olen asiasta ihan eri mieltä sinun kanssasi, en todellakaan pidä yksinkertaisina kaikkia jotka eivät ole samaa mieltä kanssani!

        Harvoinhan minun kanssani ihan samaa mieltä kukaan on tai edes pystyy olemaan, minähän kirjoitan enimmäkseen omia ajatuksiani ja mielipiteitäni ja niihin tietty vaikuttaa oma persoonani ja oma taustani ja historiani.
        Ja onhan se tietysti niinkin, että useimmiten kirjoitan vain silloin kun itse olen jonkun kanssa jostain asiasta eri mieltä. Sinä tai kukaan muukaan ei voi tietää kuinka monta kertaa olen ollut jonkun kanssa samaa mieltä.

        Bessie


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on tuttavia Ruotsissa, jotka ovat asuneet 50 v. siellä.
        He ja Ruotsissa syntyneet lapsensa liputtavat kovasti Suomen puolesta, eikä vain jääkiekko S-R.
        Olen huomannut monilla ulkomaille muuttaneilla , jopa voimakkaampaa Suomi-yhteyttä kuin Suomessa asuvat.
        Sitä todistavat monet Suomi-talot eri maissa, mutta niihin kai digiaika vaikkuttanut.

        Niinhän minäkin ja täällä syntyneet suomalaiset lapseni teemme.

        Lisäksi tiedän paljon suomalaistaustaisia, jotka heijaavat Suomea, mutta ei se liputtaminen heistä suomalaisia tee, jos eivät ole Suomen kansalaisia.


      • Tellukka kirjoitti:

        Joskus ole kirjoittanut olevan naurettavaa, että joku yrittää Wikipedialla todistaa olevansa oikeassa. Entäs nyt?

        Entäs, kun sinun pyydetään jossain todistamaan identiteettisi?
        Alat vain kehumaan omia persoonallisia ominaisuuksiasi ...
        No joo.

        Sinä sekoitat nyt asioita. Identiteetti ei ole mikään todistus kansalaisuudesta tai dokumentti, koska identiteetti on yksilöllinen ja henkilökohtainen, Se on jokaisen OMA käsitys minuudestaan. Ei sitä pysty todistamaan eikä sitä vahvista eikä heikennä minkään henkilöllisyystodistuksen heilauttaminen. Se asuu ihmisen sielussa ja sydämessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikki ovat yksinkertaisia, jotka eivät ole bessien kanssa samaa mieltä."

        Hyvänen aika Tellukka, älä nyt syyttele yksinkertaisiksi kaikkia niitä palstalle kirjoittavia jotka eivät ole minun kanssani samaa mieltä! Olen asiasta ihan eri mieltä sinun kanssasi, en todellakaan pidä yksinkertaisina kaikkia jotka eivät ole samaa mieltä kanssani!

        Harvoinhan minun kanssani ihan samaa mieltä kukaan on tai edes pystyy olemaan, minähän kirjoitan enimmäkseen omia ajatuksiani ja mielipiteitäni ja niihin tietty vaikuttaa oma persoonani ja oma taustani ja historiani.
        Ja onhan se tietysti niinkin, että useimmiten kirjoitan vain silloin kun itse olen jonkun kanssa jostain asiasta eri mieltä. Sinä tai kukaan muukaan ei voi tietää kuinka monta kertaa olen ollut jonkun kanssa samaa mieltä.

        Bessie

        """ Sinä tai kukaan muukaan ei voi tietää kuinka monta kertaa olen ollut jonkun kanssa samaa mieltä."""

        Tietäähän sen siitä, jos et kysy; "Oletko todellakin noin yksinkertainen".


      • Paloma01 kirjoitti:

        Sinä sekoitat nyt asioita. Identiteetti ei ole mikään todistus kansalaisuudesta tai dokumentti, koska identiteetti on yksilöllinen ja henkilökohtainen, Se on jokaisen OMA käsitys minuudestaan. Ei sitä pysty todistamaan eikä sitä vahvista eikä heikennä minkään henkilöllisyystodistuksen heilauttaminen. Se asuu ihmisen sielussa ja sydämessä.

        Muistapa kertoa se sitten seuraavan kerran apteekissa, kun menet hakemaan reseptillä niitä reumalääkkeitäsi ja sinun pyydetäään näyttämään identitetskorttiasi, että "Ei sitä pysty todistamaan... Se asuu ihmisen sielussa ja sydämessä."


      • Paloma01 kirjoitti:

        Sinä sekoitat nyt asioita. Identiteetti ei ole mikään todistus kansalaisuudesta tai dokumentti, koska identiteetti on yksilöllinen ja henkilökohtainen, Se on jokaisen OMA käsitys minuudestaan. Ei sitä pysty todistamaan eikä sitä vahvista eikä heikennä minkään henkilöllisyystodistuksen heilauttaminen. Se asuu ihmisen sielussa ja sydämessä.

        Miten sinä, Paloma, ymmärrät identiteettivarkauden?

        Voiko joku varastaa sinun OMAn käsityksesi minuudesta?


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        """ Sinä tai kukaan muukaan ei voi tietää kuinka monta kertaa olen ollut jonkun kanssa samaa mieltä."""

        Tietäähän sen siitä, jos et kysy; "Oletko todellakin noin yksinkertainen".

        Miten sinä siitä voisit mitään tietää kun et tunnu edes ymmärtävän tuota kysymystä kysymykseksi.

        Tietävinäsi voit olla, mutta oikeasti et voi mitenkään tietää mitä ajattelen ellen ensin itse ajatuksiani tänne kirjoita, tietänetkö aina silloinkaan.

        Bessie


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Miten sinä, Paloma, ymmärrät identiteettivarkauden?

        Voiko joku varastaa sinun OMAn käsityksesi minuudesta?

        Oisko niin T ja P , toinen teistä puhuu aidasta, toinen aidanseipäistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oisko niin T ja P , toinen teistä puhuu aidasta, toinen aidanseipäistä.

        No hän puhuu siitä, että tuntee itsensä suomalaiseksi vaikka hänellä ei ole mitään todisteita siitä, että olisi suomalainen.

        Jos minä alkaisin vanhuuden höperyksissäni puhumaan, että tunnen identiteettini olevan vaikka itävaltalainen, niin ei se minusta itävaltalaista tekisi. Se olisi vain pelkkä tunne sisälläni ilman mitään dokumentoitua todistetta itävaltalaisuudestani.

        Samaa höperehtimistä hänellä, että suomalaistaustainen ruotsalainen olisi suomalainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oisko niin T ja P , toinen teistä puhuu aidasta, toinen aidanseipäistä.

        Tellukka sekoittaa ruotsalaisen identitetshandling joka on henkilöllisyystodistus (id-kort) yleiseen ihmisen minuutta käsittävään sanaan identiteetti, mutta tukehtuu ennen pullaansa ennenkuin tunnustaa olevansa väärässä. No se siitä.
        Asiahan on täysin selvä.
        (Tellukka, on minulla toki todisteitakin suomalaisuudestani: syntymätodistus, nippu vanhoja Suomen passeja, suomalainen henkilötunnus ja My Heritage- DNA tulokset. En todellakaan ole mikään vanhuudenhöpero itävaltalainen ;) ;) ;)


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tellukka sekoittaa ruotsalaisen identitetshandling joka on henkilöllisyystodistus (id-kort) yleiseen ihmisen minuutta käsittävään sanaan identiteetti, mutta tukehtuu ennen pullaansa ennenkuin tunnustaa olevansa väärässä. No se siitä.
        Asiahan on täysin selvä.
        (Tellukka, on minulla toki todisteitakin suomalaisuudestani: syntymätodistus, nippu vanhoja Suomen passeja, suomalainen henkilötunnus ja My Heritage- DNA tulokset. En todellakaan ole mikään vanhuudenhöpero itävaltalainen ;) ;) ;)

        "minuutta käsittävään sanaan identiteetti", jonka on itse luonut, mutta mikä on SUOMALAINEN identiteetti?

        On outoa lukea, kun ihminen kirjoittaa maasta A ja maasta B, käyttäen molemmista sanontaa "meillä", tietysti sen mukaan, onko kyseessä positiivinen vai negatiivinen asia.

        mutta aloitukseen ja sen kommentteihin. Ihmettelen suuresti sinua. Olethan niin useasti
        maininnut koulutuksesi ja sen mukana tuoman asiantuntemuksen, niin miten voit verrata n. parikymppisiä 30-40 kymppisiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "minuutta käsittävään sanaan identiteetti", jonka on itse luonut, mutta mikä on SUOMALAINEN identiteetti?

        On outoa lukea, kun ihminen kirjoittaa maasta A ja maasta B, käyttäen molemmista sanontaa "meillä", tietysti sen mukaan, onko kyseessä positiivinen vai negatiivinen asia.

        mutta aloitukseen ja sen kommentteihin. Ihmettelen suuresti sinua. Olethan niin useasti
        maininnut koulutuksesi ja sen mukana tuoman asiantuntemuksen, niin miten voit verrata n. parikymppisiä 30-40 kymppisiin.

        Palataan sitten vielä hetkeksi tähän aiheeseen, vaikka oletin sen jo tulleen valmiiksi.
        Ihmisenidentiteetti koostuu monesta eri asiasta, jotkut muiden määrittelemiä, mutta kaikki ne on yksilön itsensä omaksumia määritelmiä hänen minuudestaan. Esimerkiksi: seksuaalinen identiteetti, onko homo, hetero vai jotain siltä väliltä. Etniseen ryhmään kuuluminen on toinen tärkeä komponentti identiteettiä. Jos ei ole koskaan asunut missään maansa rajojen ulkopuolella sen pitäisi olla lähes aina itsestään selviö: perheensä, sukunsa, yhteisönsä jatkumona sitä ei tarvitse koskaan kyseinalaistaa, eikä siitä tarvitse tehdä mitään numeroa. Ainoastaan aikoina jolloin jostain syystä, esim. muuttoliikeiden aikana, tuntee olevansa jollain tavalla uhattu, oma minuus kyseenalaistetaan tai vaarannetaan esim. kulttuurillisesti, niin silloin alkaa esiintyä yltiöisänmaallisuutta kuten esim. ääripopulisteissa.
        ***
        Nyt jos on asunut oman yhteisönsä ulkopuolella niin silloin tämä kansallinen, alkuperäinen kulttuurikomponentti ihmisen identiteetissä yleensä vahvistuu tai sitten hämärtyy ja katoaa, tai muuttaa muotoaan. Siitä tämä "suomalainen" identiteetti: monet meistä ulkosuomalaisista alkavat lisätä sanan "suomalainen" omaan identiteettikuvaansa, vahvistamaan ja selittämään sitä tosiseikkaa, että vaikka kansalaisuus olisi mikä, kulttuuri/psykologinen identiteetti on edelleenkin muuttumaton.
        ***
        Täällä on esitetty (useampaan kertaan) että identiteetti olisi jotenkin sidottu henkilöllisyystunnukseen. Uskon että tämä staattinen ajattelutapa pohjautuu kielelliseen sekaannukseen: ruotsinkielessä henkilötunnusta sanotaan identitetshandling tai id-kort. Identiteettivarkaudella ei tarkoiteta tietenkään ihmisen minuuden varkautta vaan toisen ihmisen henkilötunnuksen ja nimen käyttämistä rikolliseen toimintaan.
        ***
        Tuohon toiseen kysymykseesi ei minulla ole oikeastaan muuta selitystä, kuin että olen ollut tekemisissä sisarusteni lasten kanssa aivan pienestä saakka (nyt he ovat 28-38 vuoden iässä) ja vaikka olen kuullut heidänkin käyttävän voimasanoja, varsinkin kavereiden kanssa, mutta en mitään tuohon tuossa tv-sarjassa verrattavaa. Hyväksyn tosin olettamuksen että heillä pahin v-sanojen käyttö on jo tasaantunut aikuisuuden myötä.
        :::
        Aloitukseni oli spontaani reaktio siitä miten hahmotan nuorten kielenkäytön (osaavathan ne tietenkin kiroilla joka maassa) eikä mikään loppuun saakka ajateltu tai harkittu kannanotto.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Palataan sitten vielä hetkeksi tähän aiheeseen, vaikka oletin sen jo tulleen valmiiksi.
        Ihmisenidentiteetti koostuu monesta eri asiasta, jotkut muiden määrittelemiä, mutta kaikki ne on yksilön itsensä omaksumia määritelmiä hänen minuudestaan. Esimerkiksi: seksuaalinen identiteetti, onko homo, hetero vai jotain siltä väliltä. Etniseen ryhmään kuuluminen on toinen tärkeä komponentti identiteettiä. Jos ei ole koskaan asunut missään maansa rajojen ulkopuolella sen pitäisi olla lähes aina itsestään selviö: perheensä, sukunsa, yhteisönsä jatkumona sitä ei tarvitse koskaan kyseinalaistaa, eikä siitä tarvitse tehdä mitään numeroa. Ainoastaan aikoina jolloin jostain syystä, esim. muuttoliikeiden aikana, tuntee olevansa jollain tavalla uhattu, oma minuus kyseenalaistetaan tai vaarannetaan esim. kulttuurillisesti, niin silloin alkaa esiintyä yltiöisänmaallisuutta kuten esim. ääripopulisteissa.
        ***
        Nyt jos on asunut oman yhteisönsä ulkopuolella niin silloin tämä kansallinen, alkuperäinen kulttuurikomponentti ihmisen identiteetissä yleensä vahvistuu tai sitten hämärtyy ja katoaa, tai muuttaa muotoaan. Siitä tämä "suomalainen" identiteetti: monet meistä ulkosuomalaisista alkavat lisätä sanan "suomalainen" omaan identiteettikuvaansa, vahvistamaan ja selittämään sitä tosiseikkaa, että vaikka kansalaisuus olisi mikä, kulttuuri/psykologinen identiteetti on edelleenkin muuttumaton.
        ***
        Täällä on esitetty (useampaan kertaan) että identiteetti olisi jotenkin sidottu henkilöllisyystunnukseen. Uskon että tämä staattinen ajattelutapa pohjautuu kielelliseen sekaannukseen: ruotsinkielessä henkilötunnusta sanotaan identitetshandling tai id-kort. Identiteettivarkaudella ei tarkoiteta tietenkään ihmisen minuuden varkautta vaan toisen ihmisen henkilötunnuksen ja nimen käyttämistä rikolliseen toimintaan.
        ***
        Tuohon toiseen kysymykseesi ei minulla ole oikeastaan muuta selitystä, kuin että olen ollut tekemisissä sisarusteni lasten kanssa aivan pienestä saakka (nyt he ovat 28-38 vuoden iässä) ja vaikka olen kuullut heidänkin käyttävän voimasanoja, varsinkin kavereiden kanssa, mutta en mitään tuohon tuossa tv-sarjassa verrattavaa. Hyväksyn tosin olettamuksen että heillä pahin v-sanojen käyttö on jo tasaantunut aikuisuuden myötä.
        :::
        Aloitukseni oli spontaani reaktio siitä miten hahmotan nuorten kielenkäytön (osaavathan ne tietenkin kiroilla joka maassa) eikä mikään loppuun saakka ajateltu tai harkittu kannanotto.

        Monihan osaa kirjoittaa kauniita sanoja, vaan kun ei niiden sanojen merkitys näy missään.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Tellukka sekoittaa ruotsalaisen identitetshandling joka on henkilöllisyystodistus (id-kort) yleiseen ihmisen minuutta käsittävään sanaan identiteetti, mutta tukehtuu ennen pullaansa ennenkuin tunnustaa olevansa väärässä. No se siitä.
        Asiahan on täysin selvä.
        (Tellukka, on minulla toki todisteitakin suomalaisuudestani: syntymätodistus, nippu vanhoja Suomen passeja, suomalainen henkilötunnus ja My Heritage- DNA tulokset. En todellakaan ole mikään vanhuudenhöpero itävaltalainen ;) ;) ;)

        Niin, et vastannut miten ymmärrät identiteettivarkauden.
        Miten se päässäsi nuljahtaa?
        Teetkö rikosilmoituksen, että sinulta on varastettu suomalaisuutesi, sisäinen tunteesi, että olet suomalainen?
        Johan ne nauraisivat poliisit, kun tarkistaisivat papereita ja huomaisivat sinun olevan pelkästään ruotsalainen jo vuosikymmenet. Mutta pitäähän niilläkin joskus jotain hauskaa olla.

        https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-identiteettivarkaus

        Syntymätodistuksesi vahvistaa sinun olevan suomalaissyntyinen. DNA tulokset sinun olevan suomalaistaustainen (vähän venäläistä perimää seassa). Vanhentunut passisi osoittaa vain sinun joskus kauan sitten olleen suomalainen.
        Ei mitään ajankohtaisia konkreettisia todisteita missään, että olisit suomalainen.


      • Tellukka kirjoitti:

        Niin, et vastannut miten ymmärrät identiteettivarkauden.
        Miten se päässäsi nuljahtaa?
        Teetkö rikosilmoituksen, että sinulta on varastettu suomalaisuutesi, sisäinen tunteesi, että olet suomalainen?
        Johan ne nauraisivat poliisit, kun tarkistaisivat papereita ja huomaisivat sinun olevan pelkästään ruotsalainen jo vuosikymmenet. Mutta pitäähän niilläkin joskus jotain hauskaa olla.

        https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-identiteettivarkaus

        Syntymätodistuksesi vahvistaa sinun olevan suomalaissyntyinen. DNA tulokset sinun olevan suomalaistaustainen (vähän venäläistä perimää seassa). Vanhentunut passisi osoittaa vain sinun joskus kauan sitten olleen suomalainen.
        Ei mitään ajankohtaisia konkreettisia todisteita missään, että olisit suomalainen.

        " Identiteettivarkaudella ei tarkoiteta tietenkään ihmisen minuuden varkautta vaan toisen ihmisen henkilötunnuksen ja nimen käyttämistä rikolliseen toimintaan." (edellisestä kommentistani lainattua)

        Puurot ja vellit edelleenkin sekaisin lautasellasi.
        Lopeta tuo turha vänkääminen. Luulen että kaikki täällä ovat jo tajunneet mistä kenkäsi puristaa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        " Identiteettivarkaudella ei tarkoiteta tietenkään ihmisen minuuden varkautta vaan toisen ihmisen henkilötunnuksen ja nimen käyttämistä rikolliseen toimintaan." (edellisestä kommentistani lainattua)

        Puurot ja vellit edelleenkin sekaisin lautasellasi.
        Lopeta tuo turha vänkääminen. Luulen että kaikki täällä ovat jo tajunneet mistä kenkäsi puristaa.

        Mä en oo tajunnut, kerro.


      • Paloma01 kirjoitti:

        " Identiteettivarkaudella ei tarkoiteta tietenkään ihmisen minuuden varkautta vaan toisen ihmisen henkilötunnuksen ja nimen käyttämistä rikolliseen toimintaan." (edellisestä kommentistani lainattua)

        Puurot ja vellit edelleenkin sekaisin lautasellasi.
        Lopeta tuo turha vänkääminen. Luulen että kaikki täällä ovat jo tajunneet mistä kenkäsi puristaa.

        Mutta eihän sillä identiteetillä pitänyt olla mitään tekemistä minkään henkilöpapereitten kanssa, vaan eikö se ollut vain "ihmisen yksilöllistä käsitystä itsestään, yksilön itsensä omaksumia määritelmiä hänen minuudestaan".

        Pitäisikö siis Suomen laista pyyhkiä pois kokonaan tuollainen pykälä identiteettivarkaudesta, sillä kuinka kukaan voisi sinulta varastaa tuota (vääristynyttä) käsitystä itsestäsi, minuudestasi.

        Kertoisiko joku minullekin, mistä kenkäni puristaa (vaikka istun aamutöppöset jalassa)

        Sinulla ei todistetusti ole suomalaista identiteettiä, koska se on vain oma vääristynyt määritelmäsi itsestäsi, joita on paljon nähty muitakin näillä palstoilla; "Minä olen ..."


    • Anonyymi

      Ei Suomen nuoret ole ainoita jotka kiroaa.

      • Kukaan sellaista väittänytkään. :))


    • Anonyymi

      Huh, huh, jo se ohjelma sinua ihmetytti, niin katsoppa myös vastaavanlaisia formaatteja mihin ruotsalaiset nuoret ovat osallistuneet, kyllä suomalaiset heidän rinnallaan kalpenevat.

      • Anonyymi

        Ruotsin nuoriso esittää joka päivä kadulla autonpolttoa, puukotuksia, ryöstöjä ja raiskauksia. Ei tarvii telkkarista niitä töllätä.


    • Anonyymi

      Olisipa tosi piristävää, jos P01 tekisi joskus avauksen jostain Suomea/suomalaisia koskevasta positiivisesta aiheesta ja vielä pitäytyisi ketjussa keskustellessaan lipsumasta ylenkatsomaan meitä naapurimaan kansaa.

      • Anonyymi

        Kahvikin on tosi piristävää. Ja jäätelö. Lasillinen vettä sokeroimattomalla karpalotäysmehutiivisteellä maustettuna. Upouusi silkkimekko. Huolellisesti sidottu kukkakimppu luonnonkukista ja heinistä. Onhan näitä.

        Bessie


    • Anonyymi

      B. on persu.

      • Anonyymi

        Mistä päättelet?


    • Anonyymi

      Persuista rasismia ei ole olemassa.

      • Anonyymi

        On puolustanut rasisteja täällä.


    • Anonyymi

      Mä kans. Tienny jo pari vuot. Juur tänäpäivänä erikoisen vahvasti. Mut en mie tv:tä erityisesti palvo.
      Ainoastas maaotteluiden ohi meno harmittaa - kun on vaan mentävä. Uros eläimen menovietti on niin vahva.

      Kumpa pääsis joskus eläkkeelle ilman hoivakotiasumista. Uskon että minunkaltaiselleni ihmiseläintyypille yhteiskoti on lopun alkua. Niin se on.
      Jokainen tyyppi odottaa hoivakodista enemmän mitä se tarjoo. Niissä pitäisi olla rahaa. Ulkona varmassa jemmassa. Ja sitten liikkumisoikeutta.

      Aina on viimeinen keino liian ahistuksen poistoon. Se lievittää vähän ahistusta.
      o- metsäihmiseläin-

    • Anonyymi

      Teki tätä, tai sainoi sitä, niin kuitenkin kaikki menee lopulta päin vittua!

    • Olikohan se korppis vai joku muu joka sanoi että täällä on aivan turhaa ajanhaaskausta yrittää selittää omaa kantaansa ihmisille jotka ovat jo etukäteen päättäneet että sanot mitä vain, olet aina väärässä.

      • Anonyymi

        Valtakunnansovittelija tässä.
        Yritätkö sinä ymmärtää muitten kantaa ?
        Näyttäisi, että molemmin puolin on samantapaista toisen kannan ymmärtämättömyyttä.
        Oma on saatava läpi vaikka väkisin.
        Käsitykset abstrakteista asioista voivat olla erilaiset ihmisellä.
        Voivatko rajat olla häilyvät ?
        Olisiko kaikilla oikeus käsityksiinsä ?
        Kuka voi sanoa miten joku asia on prikulleen oikein ?

        Kättä päälle ja pulinat pois !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtakunnansovittelija tässä.
        Yritätkö sinä ymmärtää muitten kantaa ?
        Näyttäisi, että molemmin puolin on samantapaista toisen kannan ymmärtämättömyyttä.
        Oma on saatava läpi vaikka väkisin.
        Käsitykset abstrakteista asioista voivat olla erilaiset ihmisellä.
        Voivatko rajat olla häilyvät ?
        Olisiko kaikilla oikeus käsityksiinsä ?
        Kuka voi sanoa miten joku asia on prikulleen oikein ?

        Kättä päälle ja pulinat pois !

        Totuus ei ole enää yksselitteinen, kun kuuntelee herroja Putin ja Trump.


    • Anonyymi

      Oikeassaolemisen pakkomielteen täytyy aiheuttaa hirveää angstia,
      jos korppiksen sanomisiinkin täytyy vedota. Ei huonommaksi voi mennä.

      • Anonyymi

        Paloma kirjoittaa asiaa ja selittää perusteellisesti kantansa.

        Valitettavasti hänen viisaat huomionsa menevät "yli hilseen" Tellukalta ja monelta muulta suomensuomalaiselta.

        Kun on ollut mukana monessa eri kulttuurissa ja ruvennut ymmärtämään asioita laajemmasta perspektiivistä, niin on tosiaan vaikeaa saada heitä, - joilla on suppeampi näkökanta, ymmärtämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paloma kirjoittaa asiaa ja selittää perusteellisesti kantansa.

        Valitettavasti hänen viisaat huomionsa menevät "yli hilseen" Tellukalta ja monelta muulta suomensuomalaiselta.

        Kun on ollut mukana monessa eri kulttuurissa ja ruvennut ymmärtämään asioita laajemmasta perspektiivistä, niin on tosiaan vaikeaa saada heitä, - joilla on suppeampi näkökanta, ymmärtämään.

        Jotkut on luonnostaan niin älykkäitä, ettei niitten tarvitse "olla ollut mukana eri kulttuureissa" ymmärtääkseen asioita ja vetää sitä aina perusteluksi itsepäisille
        väitteilleen kun muutakaan ei ole.

        Ihminen voi ymmärtää asioita, vaikka ei tietäisi Kolumbiasta mitään.
        Tekeekö Kolumbia siellä asuneesta neron ? Tai USA ?

        Suppea näkökanta ei ole liikkuvuudesta kiinni. Sama pää se on, vaikka se olisi
        missä maassa niinkuin sinullakin ano 18:30.
        Koita laajentaa tajuntaasi missä oletkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paloma kirjoittaa asiaa ja selittää perusteellisesti kantansa.

        Valitettavasti hänen viisaat huomionsa menevät "yli hilseen" Tellukalta ja monelta muulta suomensuomalaiselta.

        Kun on ollut mukana monessa eri kulttuurissa ja ruvennut ymmärtämään asioita laajemmasta perspektiivistä, niin on tosiaan vaikeaa saada heitä, - joilla on suppeampi näkökanta, ymmärtämään.

        Olisit vain kirjoittanut rekatullasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisit vain kirjoittanut rekatullasi.

        Hålandia-lautalla merihädässä ei huomannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paloma kirjoittaa asiaa ja selittää perusteellisesti kantansa.

        Valitettavasti hänen viisaat huomionsa menevät "yli hilseen" Tellukalta ja monelta muulta suomensuomalaiselta.

        Kun on ollut mukana monessa eri kulttuurissa ja ruvennut ymmärtämään asioita laajemmasta perspektiivistä, niin on tosiaan vaikeaa saada heitä, - joilla on suppeampi näkökanta, ymmärtämään.

        "Ruvennut ymmärtämään asioita eri perspektiivistä" ???
        Miten niin, kun ainoa "perspektiivi" tuntuu olevan:
        minä, minä ja minä ja minun mielipiteeni ja minun tietoni,
        jotka ovat ainoat oikeat enkä muita halua huomioidakaan ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut on luonnostaan niin älykkäitä, ettei niitten tarvitse "olla ollut mukana eri kulttuureissa" ymmärtääkseen asioita ja vetää sitä aina perusteluksi itsepäisille
        väitteilleen kun muutakaan ei ole.

        Ihminen voi ymmärtää asioita, vaikka ei tietäisi Kolumbiasta mitään.
        Tekeekö Kolumbia siellä asuneesta neron ? Tai USA ?

        Suppea näkökanta ei ole liikkuvuudesta kiinni. Sama pää se on, vaikka se olisi
        missä maassa niinkuin sinullakin ano 18:30.
        Koita laajentaa tajuntaasi missä oletkaan.

        Onhan täällä ylpeilty jopa massalauttaristeilyillä, joilla seniilejä vanhuksia rahdataan satamasta toiseen ja joskus päästetään tiukasti vartioituna maissa käymään. Koko ajan lautalla syödään bulkkiruokaa ja litkitään halpisviiniä ja makeita drinksuja , se on joillekkin kulttuuria jota mainostetaan palstoilla .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan täällä ylpeilty jopa massalauttaristeilyillä, joilla seniilejä vanhuksia rahdataan satamasta toiseen ja joskus päästetään tiukasti vartioituna maissa käymään. Koko ajan lautalla syödään bulkkiruokaa ja litkitään halpisviiniä ja makeita drinksuja , se on joillekkin kulttuuria jota mainostetaan palstoilla .

        Älä muuta sano. Matkustelu ei välttämättä tyhmää avarra. Nyt se "itsekeskeinen maailmannapa" saa kyytiä lautalla hiiiiohoiiii ! Bukee purjehtii - - -


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan täällä ylpeilty jopa massalauttaristeilyillä, joilla seniilejä vanhuksia rahdataan satamasta toiseen ja joskus päästetään tiukasti vartioituna maissa käymään. Koko ajan lautalla syödään bulkkiruokaa ja litkitään halpisviiniä ja makeita drinksuja , se on joillekkin kulttuuria jota mainostetaan palstoilla .

        Ihmeluulot noilla kahdella itsestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä muuta sano. Matkustelu ei välttämättä tyhmää avarra. Nyt se "itsekeskeinen maailmannapa" saa kyytiä lautalla hiiiiohoiiii ! Bukee purjehtii - - -

        Onko rouva Ämpärillä lautalla se ruskeavesiamme ? Pitäähän spa osasto olla. Joku kaide myös lauttaan, että voi käyttää riukulana, kun se huussi kallisteli ja sitten putosi. Kyllä näppärä timpurilsutturi ne hetkessä tekaseekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paloma kirjoittaa asiaa ja selittää perusteellisesti kantansa.

        Valitettavasti hänen viisaat huomionsa menevät "yli hilseen" Tellukalta ja monelta muulta suomensuomalaiselta.

        Kun on ollut mukana monessa eri kulttuurissa ja ruvennut ymmärtämään asioita laajemmasta perspektiivistä, niin on tosiaan vaikeaa saada heitä, - joilla on suppeampi näkökanta, ymmärtämään.

        "Kun on ollut mukana monessa eri kulttuurissa ja ruvennut ymmärtämään
        asioita laajemmasta perspektiivistä"
        Kenestäköhän on kysymys ?
        Täällä ei ole ketään, joka olisi kehittynyt mihinkään.


    • Anonyymi

      Aloituksen otsikkoon viitaten: haittaax se? - Nm. Hah

    • Anonyymi

      Olen myös kalkkis,kun katson Yle Areenasta Exit,ihan tosi tarinaa ökyrikkaista Norjassa...se on niin tätä päivää.

      • Anonyymi

        Kuten jo tuossa aikaisemmin kerroinkin:

        "Paloma kirjoittaa asiaa ja selittää perusteellisesti kantansa.

        Valitettavasti hänen viisaat huomionsa menevät "yli hilseen" Tellukalta ja monelta muulta suomensuomalaiselta.

        Kun on ollut mukana monessa eri kulttuurissa ja ruvennut ymmärtämään asioita laajemmasta perspektiivistä, niin on tosiaan vaikeaa saada heitä, - joilla on suppeampi näkökanta, ymmärtämään".

        Mitä kummaa te Palomaa koko ajan morkkaatte?

        Vaihtakaa levyä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten jo tuossa aikaisemmin kerroinkin:

        "Paloma kirjoittaa asiaa ja selittää perusteellisesti kantansa.

        Valitettavasti hänen viisaat huomionsa menevät "yli hilseen" Tellukalta ja monelta muulta suomensuomalaiselta.

        Kun on ollut mukana monessa eri kulttuurissa ja ruvennut ymmärtämään asioita laajemmasta perspektiivistä, niin on tosiaan vaikeaa saada heitä, - joilla on suppeampi näkökanta, ymmärtämään".

        Mitä kummaa te Palomaa koko ajan morkkaatte?

        Vaihtakaa levyä!

        Ei mene sinullekaan perille, että luulosi ovat väärät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten jo tuossa aikaisemmin kerroinkin:

        "Paloma kirjoittaa asiaa ja selittää perusteellisesti kantansa.

        Valitettavasti hänen viisaat huomionsa menevät "yli hilseen" Tellukalta ja monelta muulta suomensuomalaiselta.

        Kun on ollut mukana monessa eri kulttuurissa ja ruvennut ymmärtämään asioita laajemmasta perspektiivistä, niin on tosiaan vaikeaa saada heitä, - joilla on suppeampi näkökanta, ymmärtämään".

        Mitä kummaa te Palomaa koko ajan morkkaatte?

        Vaihtakaa levyä!

        Sinulla 20:22 yli hilseen menee. Näet jotain mitä ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla 20:22 yli hilseen menee. Näet jotain mitä ei ole.

        Useimmilla ulkomaille muuttaneilla siteet ja tunteet sekä oma minuus ovat vahvana synnyin-ja kasvumaahan, joka vielä korostuu monesti toisten suomalaisten seurassa ulkomailla; ollaan Härmästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useimmilla ulkomaille muuttaneilla siteet ja tunteet sekä oma minuus ovat vahvana synnyin-ja kasvumaahan, joka vielä korostuu monesti toisten suomalaisten seurassa ulkomailla; ollaan Härmästä.

        Juu, suomalainen hernekeitto- ja lihapullabaari pitää löytää yhdessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten jo tuossa aikaisemmin kerroinkin:

        "Paloma kirjoittaa asiaa ja selittää perusteellisesti kantansa.

        Valitettavasti hänen viisaat huomionsa menevät "yli hilseen" Tellukalta ja monelta muulta suomensuomalaiselta.

        Kun on ollut mukana monessa eri kulttuurissa ja ruvennut ymmärtämään asioita laajemmasta perspektiivistä, niin on tosiaan vaikeaa saada heitä, - joilla on suppeampi näkökanta, ymmärtämään".

        Mitä kummaa te Palomaa koko ajan morkkaatte?

        Vaihtakaa levyä!

        Kehu vain omalla rekatullasi itseäsi. On siihen jo totuttu.


    • Anonyymi

      Tosikot eli itsensä liian tosissaan ottavat on kaikkein koomisimpia.
      Minuu naurattaa hillittömästi.
      Huomenna yks ilmoittaa, että poistuu palstalta.
      Toinen poistattaa ketjuja.
      Kolmas ymmärtää olla vähän aikaa hiljaa, ettei tule sillekin "turpiin".

    • Anonyymi

      Elä veikkonen ! Palstan trio änkyrä-äijä on meidän hauskuuttajat.

      • Anonyymi

        Änkyrä-äijä ? Sekö joka keskustelee ittensä kanssa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Änkyrä-äijä ? Sekö joka keskustelee ittensä kanssa ?

        Se on oppinut. Ku itte kysyy ja itte vastaa ei tule riitaa :DDD


    • Anonyymi

      Ei ole miellyttävää, että kolme akaksi alentunutta on ominut 70 plussan
      omaksi nokittelu-, tappelu- ja hyökkäys- ja välienselvittelypalstakseen.
      Höyhenet pöllyy kuin kanalassa.
      Eiköhän palata parempaan päiväjärjestykseen puhtaalta pöydältä ?
      nim. K Ukko

      • Anonyymi

        Heillä kaikilla kolmella on identiteettikriisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heillä kaikilla kolmella on identiteettikriisi.

        Ja kello 05:05 oli pakko tulla tänne huomioimaan?

        Haloo!

        Jospa rauhoittuisit välillä!
        Täällä on paljon muitakin linkkejä, siirtyisit niille rauhoittumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kello 05:05 oli pakko tulla tänne huomioimaan?

        Haloo!

        Jospa rauhoittuisit välillä!
        Täällä on paljon muitakin linkkejä, siirtyisit niille rauhoittumaan.

        Kotkottajien kontrollointi ulottuu siis ihan muitten vuorokausirytminkin määräämiseen,
        milloin saa nousta ja milloin kukakin saa kirjoittaa täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotkottajien kontrollointi ulottuu siis ihan muitten vuorokausirytminkin määräämiseen,
        milloin saa nousta ja milloin kukakin saa kirjoittaa täällä.

        Ne kontrolloi meitä lautaltakin. Se kuuluu niitten luonteenkuvaan :DDD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kello 05:05 oli pakko tulla tänne huomioimaan?

        Haloo!

        Jospa rauhoittuisit välillä!
        Täällä on paljon muitakin linkkejä, siirtyisit niille rauhoittumaan.

        Sinunhan sitä pitäisi rauhoittua, kun et sarkasmia ymmärrä. Sinun kellonaikasi on aivan toinen kuin minun :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne kontrolloi meitä lautaltakin. Se kuuluu niitten luonteenkuvaan :DDD

        Ettei tämä olisi imPulssiivinen magneettikenttien ja sähköionien kesyttäjä, joka jäi rannalle ruikuttamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ettei tämä olisi imPulssiivinen magneettikenttien ja sähköionien kesyttäjä, joka jäi rannalle ruikuttamaan.

        Heh, heh.

        On se tosiaan aika erikoista että aamulla 05:05 jo ollaan täällä revittelemässä!

        Omapahan on asiansa.
        Mutta eikö olis mukavampaa vaikka tehdä kävelyreitti luonnossa siihen aikaan ja nauttia alkusyksyn tunnelmista, kuunnella lintujen laulua, antaa tuulen puhaltaa ja iloita elämästä?

        Mutta kuten sanottua:
        Omapahan on asiansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, heh.

        On se tosiaan aika erikoista että aamulla 05:05 jo ollaan täällä revittelemässä!

        Omapahan on asiansa.
        Mutta eikö olis mukavampaa vaikka tehdä kävelyreitti luonnossa siihen aikaan ja nauttia alkusyksyn tunnelmista, kuunnella lintujen laulua, antaa tuulen puhaltaa ja iloita elämästä?

        Mutta kuten sanottua:
        Omapahan on asiansa.

        Ei kaikki Kainuusta kirjoita eikä edes lautalta, saattaa hyvinkin olla jossain päin maailmaa iltapäivä tuolloin ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ettei tämä olisi imPulssiivinen magneettikenttien ja sähköionien kesyttäjä, joka jäi rannalle ruikuttamaan.

        Heh heee, tarkoitat sitä ex-omakotitalon ostajaa, joka mainosti halivaa nyksäänsä josta tuli exä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, heh.

        On se tosiaan aika erikoista että aamulla 05:05 jo ollaan täällä revittelemässä!

        Omapahan on asiansa.
        Mutta eikö olis mukavampaa vaikka tehdä kävelyreitti luonnossa siihen aikaan ja nauttia alkusyksyn tunnelmista, kuunnella lintujen laulua, antaa tuulen puhaltaa ja iloita elämästä?

        Mutta kuten sanottua:
        Omapahan on asiansa.

        Ai kauheeta, onkos minulla näköhäiriö, en näe tuollaista 5:05 kellonaikaa lainkaan tässä ketjussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai kauheeta, onkos minulla näköhäiriö, en näe tuollaista 5:05 kellonaikaa lainkaan tässä ketjussa.

        Kiljua on lipittänyt niin, että silmät harittavat. Pitäisi sen verran tolkkua ettei lautalta putoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, heh.

        On se tosiaan aika erikoista että aamulla 05:05 jo ollaan täällä revittelemässä!

        Omapahan on asiansa.
        Mutta eikö olis mukavampaa vaikka tehdä kävelyreitti luonnossa siihen aikaan ja nauttia alkusyksyn tunnelmista, kuunnella lintujen laulua, antaa tuulen puhaltaa ja iloita elämästä?

        Mutta kuten sanottua:
        Omapahan on asiansa.

        Mitä erikoista siinä on ?
        Moni eläkeläinen herää ja nousee aikaisin, koska unet on lyhentyneet
        ja moni kirjoittelee illan ja aamun välillä ikään katsomatta.
        Emmehän he heistä mitään tiedä, miksi puuttua jo toisten kirjoittamisaikoihinkin ?

        Suomalaisista noin puolet on urbaaneja kaupungeissa asuvia ihmisiä,
        böndeläiset voi mennä metsiinsä linnunlaulua kuuntelemaan,
        jos kiinnostaa.

        Jos sentään itse saisi valita mitä tekee ja milloin,
        ilman että tuntemattomien pakkomielteisten ihmisten täytyy
        katsoa asiakseen määräillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ettei tämä olisi imPulssiivinen magneettikenttien ja sähköionien kesyttäjä, joka jäi rannalle ruikuttamaan.

        "Ettei tämä olisi imPulssiivinen magneettikenttien ja sähköionien kesyttäjä, joka jäi rannalle ruikuttamaan."

        Piti kohdentua tuolle
        Anonyymi
        Tänään 08:44


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ettei tämä olisi imPulssiivinen magneettikenttien ja sähköionien kesyttäjä, joka jäi rannalle ruikuttamaan."

        Piti kohdentua tuolle
        Anonyymi
        Tänään 08:44

        No nyt luulen ymmärtäväni. Tarkoitit, että tuo aikataulutarkkailija olisi hän, jonka puolisoa lautturi kutsui zombieksi. Kyllä tämä on lautturi ite tai tarhatäti.


    • Anonyymi

      tämä aloitus on jo aikaa sitten menettänyt kaiken mielekkyytensä. On kuin sakea naakkaparvi olisi laskeutunut hernemaalle.

      • Anonyymi

        Ruotsista kirjoittelevat vilkaisevat tiukuaan, ja kirjauttavat tunnin myöhempää kellonaikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsista kirjoittelevat vilkaisevat tiukuaan, ja kirjauttavat tunnin myöhempää kellonaikaa.

        Kiinnittikö kukaan huomiota minkä "tärkeän" asian aamukirjoitaja kertoi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnittikö kukaan huomiota minkä "tärkeän" asian aamukirjoitaja kertoi?

        Meinaatko tuota identiteettikriisiä?

        Aloittajalla näyttää olevan aika vakavakin identiteettiongelma. Profiliinsa on laittanut kuningatar Elisabethin nuoruusvuosien muotokuvan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko tuota identiteettikriisiä?

        Aloittajalla näyttää olevan aika vakavakin identiteettiongelma. Profiliinsa on laittanut kuningatar Elisabethin nuoruusvuosien muotokuvan.

        Kylläpä sinä olet ilkeä!
        Ei aloittaja kirjoittanut "identiteettikriisistä", vaan nähtävästi sinä. Kun on pakko aina olla ilkeä, jo heti aamulla viiden aikaan.

        Itselläsi ei ole näköjään mitään "identiteettikriisiä", vai onko, mietihän uudelleen.
        Jos on lämminsydäminen yli 70 niin ei silloin tulla ilkeilemään.
        Antaisit olla jo!

        Alussa nuo jutut oli hyvinkin asiallisia, mutta sitten tulitte te ilkeät naakat tänne.
        Tottakai nuorten ruma puhetyyli ihmetyttää.

        Eikö olisi parasta että lopetatte täällä ilkeilyn ja siirrytte toisille linkeille, keskustelemaan RAKENTAVASTI, ja olemaan ystävällisiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä sinä olet ilkeä!
        Ei aloittaja kirjoittanut "identiteettikriisistä", vaan nähtävästi sinä. Kun on pakko aina olla ilkeä, jo heti aamulla viiden aikaan.

        Itselläsi ei ole näköjään mitään "identiteettikriisiä", vai onko, mietihän uudelleen.
        Jos on lämminsydäminen yli 70 niin ei silloin tulla ilkeilemään.
        Antaisit olla jo!

        Alussa nuo jutut oli hyvinkin asiallisia, mutta sitten tulitte te ilkeät naakat tänne.
        Tottakai nuorten ruma puhetyyli ihmetyttää.

        Eikö olisi parasta että lopetatte täällä ilkeilyn ja siirrytte toisille linkeille, keskustelemaan RAKENTAVASTI, ja olemaan ystävällisiä?

        Kylläpäs sinä itse olet ilkeä! Vastaukseni oli Ano 14:16 kysymykseen. Tuossa kysymyksessä hän mielestäni viittasi juurikin tuohon aamuvarhain tehtyyn kommenttiin,

        Mikä sinun vastauksesi ko. kysymykseen olisi?

        Ilmeisesti niputat nyt kaikki anonyymit samaksi henkilöksi. Tämä on toinen vastaukseni tähän ketjuun, Onhan sunnuntai ja sadepäivä.

        Höllääs itse nyt vähän sitä nutturaa, kun silmäsi ovat niin killillään, että et pysty erottamaan kommentteja toisistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä sinä olet ilkeä!
        Ei aloittaja kirjoittanut "identiteettikriisistä", vaan nähtävästi sinä. Kun on pakko aina olla ilkeä, jo heti aamulla viiden aikaan.

        Itselläsi ei ole näköjään mitään "identiteettikriisiä", vai onko, mietihän uudelleen.
        Jos on lämminsydäminen yli 70 niin ei silloin tulla ilkeilemään.
        Antaisit olla jo!

        Alussa nuo jutut oli hyvinkin asiallisia, mutta sitten tulitte te ilkeät naakat tänne.
        Tottakai nuorten ruma puhetyyli ihmetyttää.

        Eikö olisi parasta että lopetatte täällä ilkeilyn ja siirrytte toisille linkeille, keskustelemaan RAKENTAVASTI, ja olemaan ystävällisiä?

        Ploma siirtynyt puskiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpäs sinä itse olet ilkeä! Vastaukseni oli Ano 14:16 kysymykseen. Tuossa kysymyksessä hän mielestäni viittasi juurikin tuohon aamuvarhain tehtyyn kommenttiin,

        Mikä sinun vastauksesi ko. kysymykseen olisi?

        Ilmeisesti niputat nyt kaikki anonyymit samaksi henkilöksi. Tämä on toinen vastaukseni tähän ketjuun, Onhan sunnuntai ja sadepäivä.

        Höllääs itse nyt vähän sitä nutturaa, kun silmäsi ovat niin killillään, että et pysty erottamaan kommentteja toisistaan.

        No jopa on "tärkeää" tietoa taas!
        Ja että täällä pitää ruveta analysoimaan mikä on kenenkin kirjoittama ja että monesko kerta on kyseessä, - haloo!

        Herää kysymys että mistä on kysymys.
        Anna olla, siirry toiselle palstalle ja lopeta riidan haastaminen, - näin sunnuntaina ja sadepäivänä!

        Mene vaikka onnittelemaan pääministeriä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jopa on "tärkeää" tietoa taas!
        Ja että täällä pitää ruveta analysoimaan mikä on kenenkin kirjoittama ja että monesko kerta on kyseessä, - haloo!

        Herää kysymys että mistä on kysymys.
        Anna olla, siirry toiselle palstalle ja lopeta riidan haastaminen, - näin sunnuntaina ja sadepäivänä!

        Mene vaikka onnittelemaan pääministeriä!

        Mitäpä jos itse siirtyisit toiselle palstalle vaihteeksi roikkumasta perästäni.
        Ja löysää mennessäsi sitä nutturaasi. Tuo vihamielisyytesi ei tee sinulle hyvää.
        Toki voidaanhan me jatkaa tätä "iloittelua" ja odotetaan sienien nousua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä jos itse siirtyisit toiselle palstalle vaihteeksi roikkumasta perästäni.
        Ja löysää mennessäsi sitä nutturaasi. Tuo vihamielisyytesi ei tee sinulle hyvää.
        Toki voidaanhan me jatkaa tätä "iloittelua" ja odotetaan sienien nousua.

        Olen muuten miespuolinen.

        Viisas vaikenee.
        Jatka sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä sinä olet ilkeä!
        Ei aloittaja kirjoittanut "identiteettikriisistä", vaan nähtävästi sinä. Kun on pakko aina olla ilkeä, jo heti aamulla viiden aikaan.

        Itselläsi ei ole näköjään mitään "identiteettikriisiä", vai onko, mietihän uudelleen.
        Jos on lämminsydäminen yli 70 niin ei silloin tulla ilkeilemään.
        Antaisit olla jo!

        Alussa nuo jutut oli hyvinkin asiallisia, mutta sitten tulitte te ilkeät naakat tänne.
        Tottakai nuorten ruma puhetyyli ihmetyttää.

        Eikö olisi parasta että lopetatte täällä ilkeilyn ja siirrytte toisille linkeille, keskustelemaan RAKENTAVASTI, ja olemaan ystävällisiä?

        Oletko seonnut ? Aika moni on kommentoinut aamuviiden jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ploma siirtynyt puskiin.

        60 ja 80-palstalleko ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen muuten miespuolinen.

        Viisas vaikenee.
        Jatka sinä.

        Kulkuset jääneet lautojen rakoseen. Ei pitäis istuu nakkena penkillä missä on rakosia.


    • Anonyymi

      Itsepähän olette mallia näyttäneet muille.
      Tellukka on jopa julistanut sääntöään,
      että kuka vain (ja erikoisesti hän itse) saa töräyttää ihan mitä hyvänsä
      loukkaavaa ja asiaankuulumatontakin
      ihan mihin ketjuun vain,
      "jos joku ei kestä niin poistukoon palstalta".

      • Anonyymi

        Eli jos ette kestä heilauttakaa koko päsmärikolmikko itsenne lautalle kohti aavaa merta.


    • Anonyymi

      Mikä logiikka sellainen on, että jos ei itseä kiinnosta jotkut toisten jutut
      on kalkkis ? Se ei kalkkikseksi tee, mutta itse ajatuskuvio voi olla
      aika kalkkeutunut, että alkaa pitää itseään kalkkiksena
      jos ei samaistu kaikkeen mahdolliseen erikoiseen/typerään.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1284
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1140
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      26
      992
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe