Mielenterveys lääkkeet

Anonyymi

Oletko tietoinen ja onko sinulla tuttavaa kuka syö näitä mieliala lääkkeitä.Tutustuin niiden sivuvaikutuksiin kun eräs ystävä sairastui tähän tautiin.Ihmettelin kun katsoin niiden lääkkeiden sivuvaikutuksia et miten käy tämän minun ystävän kun siellä on hirveät sivuvaikutukset.Katsoin Puhelin sovellusta lääkkeet Pharma Fennika etsin sieltä mahdollisia lääkkeitä.Löysin jotain ja katsoin vpiko näillä lääkkeillä ihan oikeasti olla tällaisia sivuvaikutuksia.En ole kuullut et näistä sivuvaikutuksista olisi julkisesti puhuttu.Kuulin myös eräältä ihmiseltä joka jutteli toisen kanssa et terveyden huollossa määrätään liian helpon perustein näitä lääkkeitä.Huolestuin kun ajattelin mitenkä käy minun työkaverin joka sairastu tähän tautiin.Todella olen ihmetellyt näitä sivuvaikutuksia mitä olen lukennut.En ole ennen edes niistä kuullut mutta huolestuin kun tämä työkaveri alkoi näitä lääkkeitä syömään.Olen ajatellut minkälaiseksi tämä minun työkaveri muuttuu jos näitä sivuvaikutuksia saa.Seuraan kaikkea terveyteen liittyvää keskustelua mutta olen itse vähän ihmeissään et miten näillä voi olla todella kauheita sivuvaikutuksia.Aloin lukea kaikkea mitä netistä löysin.Huoli painaa kuinka tämän ystävän käy.

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      oon joskus huvikseni kokeillu muutamia eri...en sano merkkejä enkä määrännyttä lääkäriä koska viesti poistetaan,mutta pointti on se että olen perusterve työtä tekevä ihminen jolla oli univaikeuksia,laskut,riitoja..siis normi perhe-elämää? menin valittamaan vaan verenpainetta. no määrättiin 1/2 vuoden kuuri masennukseen. aloitukseen 2vk saikku. 2pv,ei mitää,seuraava nälkä,seuraava hirvee nälkä,seuraava no ei kyllä huvittanu mikää,tätä jatku..10 pv...sitte tasaantu..mutta paino nousi 2kk 10kg..en suosittele...

      • Anonyymi

        Itselläni vakava unettomuus ja totaalinen loppuunpalaminen. Minulla on kokeiltu kaikki mahdolliset lääkkeet ja lääkkeiden yhdistelmät, 3 vuotta siinä meni ihan perkeellisissä aloitus ja lopetus oireissa ja siinä vielä saatanallinen unettomuus mukana. Nyt vuosia myöhemmin, elämä on ihan kondiksessa, masennuslääkkeellä, millä saan jotenkin nukuttua, näen jatkuvasti vilkkaita unia(painajaisia), mitkä herättää monta kertaa yössä, mutta muita sivuvaikutuksia ei minulla ole. Ilman tuota ssri lääkettä, mitä edelleen syön, olisin todennäköisesti kuollut, mikään muu ei auttanut, kaikki keinot kokeiltiin monien lääkärien toimesta. Minun unettomuus on siis kestänyt yli 40 vuotta ja lopuksi valvoin kuukauden täysin, ei siis yhtään unta kuukauteen, siitä voi kaikki kuvitella, missä kunnossa pää ja kroppa siinä lopuksi oli. En joutunut psykoosiin, mutta lähellä oli, ihme etten tappanut itseä, tai ketään muuta, olo oli niin kauhea. No kaikesta voi selvitä, tässä hyvä esimerkki.


      • Anonyymi

        Ei kannata huvikseen kokeilla.


    • Anonyymi

      Suurin osa mielisairaista ei kuitenkaan spämmi tänne vaasa-palstalle asuntolariivaajista. Siihen tarvitaan jotain ihan muuta.

      • Anonyymi

        ne vaikuttaa toki kaikilla eri lailla ssri ei missään tapauksessa rupea toimimaan viikossa on juurikin ns,,pitkänmatkan tuote. mutta nistit varastelee ihmisltä niitä turhaa kun viihdearvoa sillä ei juurikaan ole


      • Anonyymi

        Sanopa se tolle yhelle spämmärille. Koko ajan mustasukkanen nainen vainoo, sitten asuntolatyypit, sitten oho joku kaveri olikin pettäny luottamuksen ja tehny kaiken, vika on aina muissa!


    • Anonyymi

      ADHD lääkkeillä on kysyntää, eikös ne oo amfetamiinin tyyppistä.
      Tuttu syö niitä ja sanoo sitä pirilääkitykseksi. Laihtuu, mutta touhottaa ympäriinsä kuten ennenkin.

      • Anonyymi

        Niin onkohan sekin mielisairaus, ainakin mielen sairaus🤔


    • Anonyymi

      Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia!
      Esim vanha tuttu asperin, niin huh, huh mikä luettelo sivuvaikutuksista.

    • Anonyymi

      Nykyinen joka asiaan auttava lääke, mukamas.
      Kirja: mielenmuuttajat kertoo karun totuuden,

      • Anonyymi

        Jorma ei ainakaan seiso


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jorma ei ainakaan seiso

        Niinpä, mikään ei tunnu miltään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, mikään ei tunnu miltään...

        Just niin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just niin!

        Eipä ole noidenkaan lääkkeiden käyttö helppoa!

        Haittavaikutukset
        Psykostimulanteilla on monenlaisia haittavaikutuksia, joista tavallisimpia ovat esimerkiksi ruokahaluttomuus, univaikeudet, päänsärky ja vatsavaivat. Mahdollisia psyykkisiä haittavaikutuksia ovat muun muassa psykoosioireiden ilmaantuminen tai aiemman psykoosin pahentuminen, depressio- tai maniaoireet sekä joskus myös aggressiivisuus ja itsetuhoisuus. Käytettäessä psykostimulantteja myös potilaan somaattista tilaa, kuten esimerkiksi verenpainetta ja sydämen sykettä sekä lapsilla ja nuorilla painon ja pituuden kehitystä, on seurattava säännöllisesti. ADHD-potilaan päihderiippuvuus voi muodostua vasta-aiheeksi stimulanttilääkitykselle.

        Lääkkeiden päihdekäyttö
        ADHD:n hoitoon käytettäviä psykostimulanttilääkkeitä on mahdollista käyttää väärin päihtymystarkoitukseen, ja lääkärin on niitä määrätessään otettava huomioon sosiaali- ja terveysministeriön asetus lääkkeen määräämisestä. Lääkkeiden käyttöön liittyy riippuvuuden riski, joka on huolellisesti arvioitava ennen lääkkeiden määräämistä. Päihteiden vaikutukset voivat aiheuttaa potilaille ADHD:n kaltaisia oireita tai voimistaa uudelleen jo aiemmin vähentynyttä ADHD:n oireistoa. Lisäksi päihdeongelmaisilla potilailla on usein puutteellinen kyky pitäytyä lääkityksen oikeassa annostelussa.

        ADHD-potilailla esiintyy muuta väestöä enemmän päihdeongelmia. Heidän aiempi päihteiden käyttönsä on selvitettävä huolellisesti, jotta ADHD:n lääkehoito voidaan arvioida ja toteuttaa asianmukaisesti. Päihdeongelmaisen ADHD-potilaan diagnostiikassa ja hoidon järjestämisessä tarvitaan usein moniammatillista yhteistyötä ja päihdealan tai -psykiatrisen yksikön erityisosaamista. On suositeltavaa hoitaa päihdehäiriö ensin ja dokumentoida riittävä päihteetön jakso ennen ADHD-lääkityksen aloitusta, jos potilaalla on samanaikaisesti nämä molemmat häiriöt. ADHD:n lääkehoito ei vähennä päihdekäyttöä potilailla, joilla on samanaikaisesti sekä ADHD että päihdehäiriö. ADHD-lääkitys lapsuuden tai nuoruuden aikana ei suurenna eikä pienennä myöhemmän päihdehäiriön kehittämisen riskiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole noidenkaan lääkkeiden käyttö helppoa!

        Haittavaikutukset
        Psykostimulanteilla on monenlaisia haittavaikutuksia, joista tavallisimpia ovat esimerkiksi ruokahaluttomuus, univaikeudet, päänsärky ja vatsavaivat. Mahdollisia psyykkisiä haittavaikutuksia ovat muun muassa psykoosioireiden ilmaantuminen tai aiemman psykoosin pahentuminen, depressio- tai maniaoireet sekä joskus myös aggressiivisuus ja itsetuhoisuus. Käytettäessä psykostimulantteja myös potilaan somaattista tilaa, kuten esimerkiksi verenpainetta ja sydämen sykettä sekä lapsilla ja nuorilla painon ja pituuden kehitystä, on seurattava säännöllisesti. ADHD-potilaan päihderiippuvuus voi muodostua vasta-aiheeksi stimulanttilääkitykselle.

        Lääkkeiden päihdekäyttö
        ADHD:n hoitoon käytettäviä psykostimulanttilääkkeitä on mahdollista käyttää väärin päihtymystarkoitukseen, ja lääkärin on niitä määrätessään otettava huomioon sosiaali- ja terveysministeriön asetus lääkkeen määräämisestä. Lääkkeiden käyttöön liittyy riippuvuuden riski, joka on huolellisesti arvioitava ennen lääkkeiden määräämistä. Päihteiden vaikutukset voivat aiheuttaa potilaille ADHD:n kaltaisia oireita tai voimistaa uudelleen jo aiemmin vähentynyttä ADHD:n oireistoa. Lisäksi päihdeongelmaisilla potilailla on usein puutteellinen kyky pitäytyä lääkityksen oikeassa annostelussa.

        ADHD-potilailla esiintyy muuta väestöä enemmän päihdeongelmia. Heidän aiempi päihteiden käyttönsä on selvitettävä huolellisesti, jotta ADHD:n lääkehoito voidaan arvioida ja toteuttaa asianmukaisesti. Päihdeongelmaisen ADHD-potilaan diagnostiikassa ja hoidon järjestämisessä tarvitaan usein moniammatillista yhteistyötä ja päihdealan tai -psykiatrisen yksikön erityisosaamista. On suositeltavaa hoitaa päihdehäiriö ensin ja dokumentoida riittävä päihteetön jakso ennen ADHD-lääkityksen aloitusta, jos potilaalla on samanaikaisesti nämä molemmat häiriöt. ADHD:n lääkehoito ei vähennä päihdekäyttöä potilailla, joilla on samanaikaisesti sekä ADHD että päihdehäiriö. ADHD-lääkitys lapsuuden tai nuoruuden aikana ei suurenna eikä pienennä myöhemmän päihdehäiriön kehittämisen riskiä.

        Huh, huh...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, mikään ei tunnu miltään...

        No ei se aina niin mene, oikeat säädöt pitää löytää. Itse syön SSRI lääkettä ja tatissa todellakin on tunto kohdillaan. 👌


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, mikään ei tunnu miltään...

        Vie kaikki huiput pois!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vie kaikki huiput pois!

        Ja lisäksi yleensä lihoo noin 20kg.


    • Anonyymi

      Lääkärihän ne lääkkeet kirjoittaa ...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1930
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1519
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      133
      1323
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1298
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1210
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1019
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      972
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      111
      896
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      751
    Aihe