Tuttavani kertoi minulle jonkun tällä palstalla maininneen että hänellä on jonkinlainen siru kehossaan. Asia tuli toisessa yhteydessä mieleeni kun äitini kertoi minulle nuoruudessani tapahtuneesta oudosta tapahtumasta. Tuon tapahtuman jälkeen käsivarressani on ollut joku ylimääräinen esine ihon alla. En ole vuosien mittaan kiinnittänyt asiaan mitään huomiota enkä edes muistanut sen olemassaoloa ja nyt kun se tuli esiin aloin tutkia ihon kohtaa tarkemmin niin kyllä siellä näköjään jotain on. Sen koko on pienempi kuin puhelin sim-kortti. Joskus ohimennen kysyin siitä tk-lääkäriltä mutta hän ei osannut sanoa sitä eikä tätä. Sanoi vain että jos se rupeaa oireilemaan niin pitää tulla vastaanotolle uudestaan. Ei siitä koskaan ole mitään vaivaa ollut. Enkä haluaisi turhanpäiten mennä leikeltäväksi ennen kuin tiedän mistä on kyse.
Onko tällaisia tapauksia enemmänkin ja mikä on selitys niille?
Piisiru käsivarressa
2
1049
Vastaukset
- Anonyymi
Terveyskirjasto:
Vartalolla olevat pehmeät patit ovat useimmin rasvakudoksen hyvänlaatuisia kasvaimia (lipooma). Niskassa ja raajoissa esiintyy usein ihossa kiinni olevia sarveisainetta sisältäviä ”talipatteja” (ks. «Sarveisontelo (epidermaalikysta, ”aterooma”)»3). Etenkin lapsilla on kaulalla usein tunnettavissa infektiotautien yhteydessä ja niiden jälkeen suurentuneista imusolmukkeista johtuvia patteja (ks. «Kaulapatti (kaulakyhmy) lapsella»4).
Vamman jälkeinen ihonalainen verenpurkauma voi tuntua pattina. Vaikka elimistö vähitellen korjaa veripahkan, jäljelle saattaa jäädä sidekudoskeräymä, joka on edelleen tunnusteltavissa.
Tyypillinen ranteen seudun patti on geelimäisen eritteen täyttämä jännetupen pullistuma (ks. «Ganglio (hyytelörakko), patti ranteessa»5). Myös erilaisten vammojen jättämät ihonalaiset ympäristöään kiinteämmät arpimuodostumat ovat yleisiä. - Anonyymi
Eikös asia selviä röntgentutkimuksella ilman leikkauksia ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733664Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91991Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261323- 1341210
- 1001073
- 1091055
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701010- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876