Merc 5hv syyshuolto

Anonyymi

Minulla on tuollainen 5hv Mervi ylläpitoa laittaa talviteloille. Ihan pari tuntia ajettu tänä vuonna.
Kuinka tärkeää on
- öljynvaihto koneeseen
- öljyn vaihto perään
- jäähdytyksen huuhtelu makealla vedellä.
(konetta käytetään meressä).

Kuinka paljon tynnöriin laitetaan vettä ja roiskuuko se ulos jos pyöritän tyhjäkäynnillä perän lämpimäksi? Kauanko pitää pyöritellä että molemmat öljyt ovat lämpimiä?

Ekaa kertaa, uusi (käytetty) kone.

5

421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      MInulla oli joitakin vuosia sitten kyseinen 5 hp 4-tahti Mercury satunnaisessa käytössä , muutanmia tunteja vuodessa.

      Oma mielipide, jota sovellan 2-6 hp moottoreihin, joita käytän satunnaisesti:

      -Kiinteässä tankissa käytän pienkonebensaa, tämä toimii vaikka
      ikää olisi jopa 3 vuotta. Kaasari pysyy kunnossa, verrattuna 95:een joka
      saattaa kasvattaa mömmöä ihan minne vaan bensareitillä jos bensa jää pitkäksi aikaa koneeseen. Isommissa käytän 98.

      -Kone, jota ajettu suolavedessä, laitetaan sammioon, jossa vettä reilusti yli perän jatkokohdan, koskavaltaosa pienmoottoreiden impellerirakenteista on sillä tasolla kiinni ja veden tulisi yltää yli impelleritason.

      -Kone käynnistetään,. Voi olla ihan hyvä käyttää vähän aikaa , kun tarmostaatti lämpenee ja johtaa jäähdytysveden moottoriin niin polttoainehana laitetaan kiinni ja annetaan koneen käydä kunnes polttoaine on kulunut. Tällöin kaasarikin on jokseenkin tyhjä. En muista onko k.o koneen kaasarissa erikseen tyhjennysruuvi, mutta jos on ja siihen pääsee käsiksi, niin kannattaa tyhjentää vielä siitä, sillä jos kone ei saa ilmaa polttoainejärjestelmään niin se saattaa sammua vaikka kaasarissa on bensaa. Jos on tankkiliitäntä, niin sen tilalle voi laittaa tyhjän liittimen joka
      antaa ilmaa koneelle.

      -Kone öljyä olen vaihtanut aina jos väri on selkeästi tummaa, mutta jos väri on
      kirkas, uudenveroinen öljy on saanut olla 2-3 vuotta ennen vaihtoa.

      -Öljyn vaihdon yhteydessä olen vaihtanut öljynsuodattimen,, siihen tarvitaan yleensä sopiva avaaja. En muista onko 5 hp koneessa suodin.

      -Peräöljystä olen ottanut pienen näytteen ohuella muoviletkulla, tai
      löysännyt alaruuvia niin paljon että muutama pisara on valunut puhtaalle valkoiselle rätille. Epäilyttävän näköinen öljy menee ulos-takaisin taristuksen vuoksi, tai kokonaan poistoon , esim tumma tai harmaajuovainen, maitokahvin näköinen. muuten vaihto vasta vuosien kuluttua.

      -Potkuriakselin rasvaus siihen soveltuvalla rasvalla

      -Tulpan visuaalinen tarkistus, tarvittaessa puhdistus messinkiharjalla. Varatulppa aina mukana. Satunnaisessa käytössä oleviin moottoreihin en ole koskaan joutunut vaihtamaan tulppaa,

      -Liikkuvien hallintaosien voitelu, myös nippojen ainakin silloin tällöin.

      -Impellerin tarkistus silloin tällöin. Tänä vuonna vaihdoin yhden impellerin
      koneeseen, joka on ollut minulla käytössä n. 15 v satunnaisesti - impelleri tarkastamatta. Uskon, että nykyiset impellerit ketävän hyvin vähän kalenteriaikaa, suositus lienee tarkistaa 2-3 v välein.

      Vähän isommissa moottoreissa on hihna, joka on syytä vaihtaa huolto-ohjelman mukaisesti. Itse olen näidenkin kanssa ottanut riskin. Jos hihna katkeaa ajossa, niin kone saattaa olla romutavaraa.

      Impellerin vaihto ja hihnan vaihto saattaa olla ammttilaisen touhua monelle, itse olen kyllä tarkistanut impellerit,

      Lopuksi olen ylläpitänyt listaa mitä olen tiettynä vuotena tehnyt, kun kaikkien toimien osalta en noudata säännöllisyytä. Ja pienkonebensan osalta laitan aina lapun miltä vuodelta se on missäkin tankissa.

      • Anonyymi

        Se impelleri ei juurikaan maksa, alle 20 €. Sen tarkistaminen tai vaihtaminen on yhtä suuri työ, eli samalla vaihtaa sen.

        Peräöljyjen uusiminen on noepampaa ja halvempaa kuin niiden tarkistaminen. Mikäli öljy ei ole kirkasta, niin sitten on kallis remppa edessä.

        Mikäli moottoriöljy ei ole kirkasta, niin moottori ongelmajätekierrätykseen, ei vakava vika öljyjä vaihtamalla poistu.

        Jakopäähinan vaihtamatta jättäminen voi aiheuttaa mottorin täystuhon kriittisellä hetkellä. Koetappa meloa 2.000 kg venettä 19 m/s vastatuuleen 3 metrisessä aallokossa. Meripelastajat sitten naaraavat säästeliään kipparin uhrit merenpohjasta.

        Huoltaminen on halpaa, huoltamatta jättäminen tappaa!!!


    • Anonyymi

      Jos aloittaja on oikeasti olemassa ja aikoo opetella talvihuoltotoimenpiteet, niin tuosta edellä olevasta hyvin laaditusta ohjeistuksesta vain osa kelpaa neuvoksi.

      Moottorin mukana tulevassa ohjekirjassa on tarvittavat ohjeet, jos kirjaa ei ole, niin myyjäliikkeestä sellaista sitten kyselemään.

      • Anonyymi

        Minulla on 6hv, myös Mercury, mökillä. Jäi sitten kelien vuoksi käymättä se viimeinen kerta ja kone seisoi vajassa ylivuotisilla öljyillä ja merivedellä huuhdeltuna. Seisoi kaksi vuotta. Sen mitä ehdin niin vetelin varovasti narusta kuitenkaan käynnistämättä. Kun sitten sain aikaiseksi sen huoltaa niin hyvin lähti tokalla käyntiin (viimeiset ajot pienkonebenzeenillä) ja öljyt ihan terveen näköiset. Ei siis mitää hätää sen puolesta. Suolavesi ei tietenkään tee hyvää mutta täkäläinen ei ole edes kovin suolaista.

        Öljyisssä ei kannata koskaan säästellä, öljyfiltteriä en ole tästä löytänyt mutta koneen pohjaproppua tiiviste kannattaa vaihtaa ja perääkin ylä- Ja askareisiin taisivat myydä kokonaan uudet tulpat. Sinkki pitää vaihtaa jos se on pienentynyt. Ja tosiaan paljussa tyhjäkäynnillä, voit kokeilla ajaa tyhjäkäynnillä mutta älä aja kuivana. Vedenpinta korkealle ja varaämpärit viereen. Katso että kone käydessään pudottaa " juo⁷ruvettä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on 6hv, myös Mercury, mökillä. Jäi sitten kelien vuoksi käymättä se viimeinen kerta ja kone seisoi vajassa ylivuotisilla öljyillä ja merivedellä huuhdeltuna. Seisoi kaksi vuotta. Sen mitä ehdin niin vetelin varovasti narusta kuitenkaan käynnistämättä. Kun sitten sain aikaiseksi sen huoltaa niin hyvin lähti tokalla käyntiin (viimeiset ajot pienkonebenzeenillä) ja öljyt ihan terveen näköiset. Ei siis mitää hätää sen puolesta. Suolavesi ei tietenkään tee hyvää mutta täkäläinen ei ole edes kovin suolaista.

        Öljyisssä ei kannata koskaan säästellä, öljyfiltteriä en ole tästä löytänyt mutta koneen pohjaproppua tiiviste kannattaa vaihtaa ja perääkin ylä- Ja askareisiin taisivat myydä kokonaan uudet tulpat. Sinkki pitää vaihtaa jos se on pienentynyt. Ja tosiaan paljussa tyhjäkäynnillä, voit kokeilla ajaa tyhjäkäynnillä mutta älä aja kuivana. Vedenpinta korkealle ja varaämpärit viereen. Katso että kone käydessään pudottaa " juo⁷ruvettä".

        No ei tuo ole kovin suotavaa, mutta kyllä se sen kestää. Ja jos ajoa tulee vähän, niin sen suuremmalla syyllä.

        Perämoottorit ovat aika ikuisia, jos öljyn määrä pysyy riittävänä ja vettä ei mene sekaan. Impellerit ja tulpat menevät joillain tuntimäärällä uusiksi. Tulppa kyllä antaa kuulua itsestään huonona käyntinä, mutta onnelleen lahoamista ei näy muusta kuin siitä että vesi lakkaa tulemasta koneen takaa. Silloin on myöhäistä. Tuskin se vähillä tunneilla menee ja enpä tiedä vaikka tuo käynnistyvänäkin vetely olisi vähän pyöritellyt sitä niin ettei se jumita. Vai pyöriikö impelleri jo starttinarua vetelemällä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      72
      2419
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1782
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1457
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      256
      1429
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      84
      1259
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      387
      1232
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1225
    9. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      348
      1176
    Aihe