Merc 5hv syyshuolto

Anonyymi

Minulla on tuollainen 5hv Mervi ylläpitoa laittaa talviteloille. Ihan pari tuntia ajettu tänä vuonna.
Kuinka tärkeää on
- öljynvaihto koneeseen
- öljyn vaihto perään
- jäähdytyksen huuhtelu makealla vedellä.
(konetta käytetään meressä).

Kuinka paljon tynnöriin laitetaan vettä ja roiskuuko se ulos jos pyöritän tyhjäkäynnillä perän lämpimäksi? Kauanko pitää pyöritellä että molemmat öljyt ovat lämpimiä?

Ekaa kertaa, uusi (käytetty) kone.

5

349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      MInulla oli joitakin vuosia sitten kyseinen 5 hp 4-tahti Mercury satunnaisessa käytössä , muutanmia tunteja vuodessa.

      Oma mielipide, jota sovellan 2-6 hp moottoreihin, joita käytän satunnaisesti:

      -Kiinteässä tankissa käytän pienkonebensaa, tämä toimii vaikka
      ikää olisi jopa 3 vuotta. Kaasari pysyy kunnossa, verrattuna 95:een joka
      saattaa kasvattaa mömmöä ihan minne vaan bensareitillä jos bensa jää pitkäksi aikaa koneeseen. Isommissa käytän 98.

      -Kone, jota ajettu suolavedessä, laitetaan sammioon, jossa vettä reilusti yli perän jatkokohdan, koskavaltaosa pienmoottoreiden impellerirakenteista on sillä tasolla kiinni ja veden tulisi yltää yli impelleritason.

      -Kone käynnistetään,. Voi olla ihan hyvä käyttää vähän aikaa , kun tarmostaatti lämpenee ja johtaa jäähdytysveden moottoriin niin polttoainehana laitetaan kiinni ja annetaan koneen käydä kunnes polttoaine on kulunut. Tällöin kaasarikin on jokseenkin tyhjä. En muista onko k.o koneen kaasarissa erikseen tyhjennysruuvi, mutta jos on ja siihen pääsee käsiksi, niin kannattaa tyhjentää vielä siitä, sillä jos kone ei saa ilmaa polttoainejärjestelmään niin se saattaa sammua vaikka kaasarissa on bensaa. Jos on tankkiliitäntä, niin sen tilalle voi laittaa tyhjän liittimen joka
      antaa ilmaa koneelle.

      -Kone öljyä olen vaihtanut aina jos väri on selkeästi tummaa, mutta jos väri on
      kirkas, uudenveroinen öljy on saanut olla 2-3 vuotta ennen vaihtoa.

      -Öljyn vaihdon yhteydessä olen vaihtanut öljynsuodattimen,, siihen tarvitaan yleensä sopiva avaaja. En muista onko 5 hp koneessa suodin.

      -Peräöljystä olen ottanut pienen näytteen ohuella muoviletkulla, tai
      löysännyt alaruuvia niin paljon että muutama pisara on valunut puhtaalle valkoiselle rätille. Epäilyttävän näköinen öljy menee ulos-takaisin taristuksen vuoksi, tai kokonaan poistoon , esim tumma tai harmaajuovainen, maitokahvin näköinen. muuten vaihto vasta vuosien kuluttua.

      -Potkuriakselin rasvaus siihen soveltuvalla rasvalla

      -Tulpan visuaalinen tarkistus, tarvittaessa puhdistus messinkiharjalla. Varatulppa aina mukana. Satunnaisessa käytössä oleviin moottoreihin en ole koskaan joutunut vaihtamaan tulppaa,

      -Liikkuvien hallintaosien voitelu, myös nippojen ainakin silloin tällöin.

      -Impellerin tarkistus silloin tällöin. Tänä vuonna vaihdoin yhden impellerin
      koneeseen, joka on ollut minulla käytössä n. 15 v satunnaisesti - impelleri tarkastamatta. Uskon, että nykyiset impellerit ketävän hyvin vähän kalenteriaikaa, suositus lienee tarkistaa 2-3 v välein.

      Vähän isommissa moottoreissa on hihna, joka on syytä vaihtaa huolto-ohjelman mukaisesti. Itse olen näidenkin kanssa ottanut riskin. Jos hihna katkeaa ajossa, niin kone saattaa olla romutavaraa.

      Impellerin vaihto ja hihnan vaihto saattaa olla ammttilaisen touhua monelle, itse olen kyllä tarkistanut impellerit,

      Lopuksi olen ylläpitänyt listaa mitä olen tiettynä vuotena tehnyt, kun kaikkien toimien osalta en noudata säännöllisyytä. Ja pienkonebensan osalta laitan aina lapun miltä vuodelta se on missäkin tankissa.

      • Anonyymi

        Se impelleri ei juurikaan maksa, alle 20 €. Sen tarkistaminen tai vaihtaminen on yhtä suuri työ, eli samalla vaihtaa sen.

        Peräöljyjen uusiminen on noepampaa ja halvempaa kuin niiden tarkistaminen. Mikäli öljy ei ole kirkasta, niin sitten on kallis remppa edessä.

        Mikäli moottoriöljy ei ole kirkasta, niin moottori ongelmajätekierrätykseen, ei vakava vika öljyjä vaihtamalla poistu.

        Jakopäähinan vaihtamatta jättäminen voi aiheuttaa mottorin täystuhon kriittisellä hetkellä. Koetappa meloa 2.000 kg venettä 19 m/s vastatuuleen 3 metrisessä aallokossa. Meripelastajat sitten naaraavat säästeliään kipparin uhrit merenpohjasta.

        Huoltaminen on halpaa, huoltamatta jättäminen tappaa!!!


    • Anonyymi

      Jos aloittaja on oikeasti olemassa ja aikoo opetella talvihuoltotoimenpiteet, niin tuosta edellä olevasta hyvin laaditusta ohjeistuksesta vain osa kelpaa neuvoksi.

      Moottorin mukana tulevassa ohjekirjassa on tarvittavat ohjeet, jos kirjaa ei ole, niin myyjäliikkeestä sellaista sitten kyselemään.

      • Anonyymi

        Minulla on 6hv, myös Mercury, mökillä. Jäi sitten kelien vuoksi käymättä se viimeinen kerta ja kone seisoi vajassa ylivuotisilla öljyillä ja merivedellä huuhdeltuna. Seisoi kaksi vuotta. Sen mitä ehdin niin vetelin varovasti narusta kuitenkaan käynnistämättä. Kun sitten sain aikaiseksi sen huoltaa niin hyvin lähti tokalla käyntiin (viimeiset ajot pienkonebenzeenillä) ja öljyt ihan terveen näköiset. Ei siis mitää hätää sen puolesta. Suolavesi ei tietenkään tee hyvää mutta täkäläinen ei ole edes kovin suolaista.

        Öljyisssä ei kannata koskaan säästellä, öljyfiltteriä en ole tästä löytänyt mutta koneen pohjaproppua tiiviste kannattaa vaihtaa ja perääkin ylä- Ja askareisiin taisivat myydä kokonaan uudet tulpat. Sinkki pitää vaihtaa jos se on pienentynyt. Ja tosiaan paljussa tyhjäkäynnillä, voit kokeilla ajaa tyhjäkäynnillä mutta älä aja kuivana. Vedenpinta korkealle ja varaämpärit viereen. Katso että kone käydessään pudottaa " juo⁷ruvettä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on 6hv, myös Mercury, mökillä. Jäi sitten kelien vuoksi käymättä se viimeinen kerta ja kone seisoi vajassa ylivuotisilla öljyillä ja merivedellä huuhdeltuna. Seisoi kaksi vuotta. Sen mitä ehdin niin vetelin varovasti narusta kuitenkaan käynnistämättä. Kun sitten sain aikaiseksi sen huoltaa niin hyvin lähti tokalla käyntiin (viimeiset ajot pienkonebenzeenillä) ja öljyt ihan terveen näköiset. Ei siis mitää hätää sen puolesta. Suolavesi ei tietenkään tee hyvää mutta täkäläinen ei ole edes kovin suolaista.

        Öljyisssä ei kannata koskaan säästellä, öljyfiltteriä en ole tästä löytänyt mutta koneen pohjaproppua tiiviste kannattaa vaihtaa ja perääkin ylä- Ja askareisiin taisivat myydä kokonaan uudet tulpat. Sinkki pitää vaihtaa jos se on pienentynyt. Ja tosiaan paljussa tyhjäkäynnillä, voit kokeilla ajaa tyhjäkäynnillä mutta älä aja kuivana. Vedenpinta korkealle ja varaämpärit viereen. Katso että kone käydessään pudottaa " juo⁷ruvettä".

        No ei tuo ole kovin suotavaa, mutta kyllä se sen kestää. Ja jos ajoa tulee vähän, niin sen suuremmalla syyllä.

        Perämoottorit ovat aika ikuisia, jos öljyn määrä pysyy riittävänä ja vettä ei mene sekaan. Impellerit ja tulpat menevät joillain tuntimäärällä uusiksi. Tulppa kyllä antaa kuulua itsestään huonona käyntinä, mutta onnelleen lahoamista ei näy muusta kuin siitä että vesi lakkaa tulemasta koneen takaa. Silloin on myöhäistä. Tuskin se vähillä tunneilla menee ja enpä tiedä vaikka tuo käynnistyvänäkin vetely olisi vähän pyöritellyt sitä niin ettei se jumita. Vai pyöriikö impelleri jo starttinarua vetelemällä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe