Merc 5hv syyshuolto

Anonyymi

Minulla on tuollainen 5hv Mervi ylläpitoa laittaa talviteloille. Ihan pari tuntia ajettu tänä vuonna.
Kuinka tärkeää on
- öljynvaihto koneeseen
- öljyn vaihto perään
- jäähdytyksen huuhtelu makealla vedellä.
(konetta käytetään meressä).

Kuinka paljon tynnöriin laitetaan vettä ja roiskuuko se ulos jos pyöritän tyhjäkäynnillä perän lämpimäksi? Kauanko pitää pyöritellä että molemmat öljyt ovat lämpimiä?

Ekaa kertaa, uusi (käytetty) kone.

5

208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      MInulla oli joitakin vuosia sitten kyseinen 5 hp 4-tahti Mercury satunnaisessa käytössä , muutanmia tunteja vuodessa.

      Oma mielipide, jota sovellan 2-6 hp moottoreihin, joita käytän satunnaisesti:

      -Kiinteässä tankissa käytän pienkonebensaa, tämä toimii vaikka
      ikää olisi jopa 3 vuotta. Kaasari pysyy kunnossa, verrattuna 95:een joka
      saattaa kasvattaa mömmöä ihan minne vaan bensareitillä jos bensa jää pitkäksi aikaa koneeseen. Isommissa käytän 98.

      -Kone, jota ajettu suolavedessä, laitetaan sammioon, jossa vettä reilusti yli perän jatkokohdan, koskavaltaosa pienmoottoreiden impellerirakenteista on sillä tasolla kiinni ja veden tulisi yltää yli impelleritason.

      -Kone käynnistetään,. Voi olla ihan hyvä käyttää vähän aikaa , kun tarmostaatti lämpenee ja johtaa jäähdytysveden moottoriin niin polttoainehana laitetaan kiinni ja annetaan koneen käydä kunnes polttoaine on kulunut. Tällöin kaasarikin on jokseenkin tyhjä. En muista onko k.o koneen kaasarissa erikseen tyhjennysruuvi, mutta jos on ja siihen pääsee käsiksi, niin kannattaa tyhjentää vielä siitä, sillä jos kone ei saa ilmaa polttoainejärjestelmään niin se saattaa sammua vaikka kaasarissa on bensaa. Jos on tankkiliitäntä, niin sen tilalle voi laittaa tyhjän liittimen joka
      antaa ilmaa koneelle.

      -Kone öljyä olen vaihtanut aina jos väri on selkeästi tummaa, mutta jos väri on
      kirkas, uudenveroinen öljy on saanut olla 2-3 vuotta ennen vaihtoa.

      -Öljyn vaihdon yhteydessä olen vaihtanut öljynsuodattimen,, siihen tarvitaan yleensä sopiva avaaja. En muista onko 5 hp koneessa suodin.

      -Peräöljystä olen ottanut pienen näytteen ohuella muoviletkulla, tai
      löysännyt alaruuvia niin paljon että muutama pisara on valunut puhtaalle valkoiselle rätille. Epäilyttävän näköinen öljy menee ulos-takaisin taristuksen vuoksi, tai kokonaan poistoon , esim tumma tai harmaajuovainen, maitokahvin näköinen. muuten vaihto vasta vuosien kuluttua.

      -Potkuriakselin rasvaus siihen soveltuvalla rasvalla

      -Tulpan visuaalinen tarkistus, tarvittaessa puhdistus messinkiharjalla. Varatulppa aina mukana. Satunnaisessa käytössä oleviin moottoreihin en ole koskaan joutunut vaihtamaan tulppaa,

      -Liikkuvien hallintaosien voitelu, myös nippojen ainakin silloin tällöin.

      -Impellerin tarkistus silloin tällöin. Tänä vuonna vaihdoin yhden impellerin
      koneeseen, joka on ollut minulla käytössä n. 15 v satunnaisesti - impelleri tarkastamatta. Uskon, että nykyiset impellerit ketävän hyvin vähän kalenteriaikaa, suositus lienee tarkistaa 2-3 v välein.

      Vähän isommissa moottoreissa on hihna, joka on syytä vaihtaa huolto-ohjelman mukaisesti. Itse olen näidenkin kanssa ottanut riskin. Jos hihna katkeaa ajossa, niin kone saattaa olla romutavaraa.

      Impellerin vaihto ja hihnan vaihto saattaa olla ammttilaisen touhua monelle, itse olen kyllä tarkistanut impellerit,

      Lopuksi olen ylläpitänyt listaa mitä olen tiettynä vuotena tehnyt, kun kaikkien toimien osalta en noudata säännöllisyytä. Ja pienkonebensan osalta laitan aina lapun miltä vuodelta se on missäkin tankissa.

      • Anonyymi

        Se impelleri ei juurikaan maksa, alle 20 €. Sen tarkistaminen tai vaihtaminen on yhtä suuri työ, eli samalla vaihtaa sen.

        Peräöljyjen uusiminen on noepampaa ja halvempaa kuin niiden tarkistaminen. Mikäli öljy ei ole kirkasta, niin sitten on kallis remppa edessä.

        Mikäli moottoriöljy ei ole kirkasta, niin moottori ongelmajätekierrätykseen, ei vakava vika öljyjä vaihtamalla poistu.

        Jakopäähinan vaihtamatta jättäminen voi aiheuttaa mottorin täystuhon kriittisellä hetkellä. Koetappa meloa 2.000 kg venettä 19 m/s vastatuuleen 3 metrisessä aallokossa. Meripelastajat sitten naaraavat säästeliään kipparin uhrit merenpohjasta.

        Huoltaminen on halpaa, huoltamatta jättäminen tappaa!!!


    • Anonyymi

      Jos aloittaja on oikeasti olemassa ja aikoo opetella talvihuoltotoimenpiteet, niin tuosta edellä olevasta hyvin laaditusta ohjeistuksesta vain osa kelpaa neuvoksi.

      Moottorin mukana tulevassa ohjekirjassa on tarvittavat ohjeet, jos kirjaa ei ole, niin myyjäliikkeestä sellaista sitten kyselemään.

      • Anonyymi

        Minulla on 6hv, myös Mercury, mökillä. Jäi sitten kelien vuoksi käymättä se viimeinen kerta ja kone seisoi vajassa ylivuotisilla öljyillä ja merivedellä huuhdeltuna. Seisoi kaksi vuotta. Sen mitä ehdin niin vetelin varovasti narusta kuitenkaan käynnistämättä. Kun sitten sain aikaiseksi sen huoltaa niin hyvin lähti tokalla käyntiin (viimeiset ajot pienkonebenzeenillä) ja öljyt ihan terveen näköiset. Ei siis mitää hätää sen puolesta. Suolavesi ei tietenkään tee hyvää mutta täkäläinen ei ole edes kovin suolaista.

        Öljyisssä ei kannata koskaan säästellä, öljyfiltteriä en ole tästä löytänyt mutta koneen pohjaproppua tiiviste kannattaa vaihtaa ja perääkin ylä- Ja askareisiin taisivat myydä kokonaan uudet tulpat. Sinkki pitää vaihtaa jos se on pienentynyt. Ja tosiaan paljussa tyhjäkäynnillä, voit kokeilla ajaa tyhjäkäynnillä mutta älä aja kuivana. Vedenpinta korkealle ja varaämpärit viereen. Katso että kone käydessään pudottaa " juo⁷ruvettä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on 6hv, myös Mercury, mökillä. Jäi sitten kelien vuoksi käymättä se viimeinen kerta ja kone seisoi vajassa ylivuotisilla öljyillä ja merivedellä huuhdeltuna. Seisoi kaksi vuotta. Sen mitä ehdin niin vetelin varovasti narusta kuitenkaan käynnistämättä. Kun sitten sain aikaiseksi sen huoltaa niin hyvin lähti tokalla käyntiin (viimeiset ajot pienkonebenzeenillä) ja öljyt ihan terveen näköiset. Ei siis mitää hätää sen puolesta. Suolavesi ei tietenkään tee hyvää mutta täkäläinen ei ole edes kovin suolaista.

        Öljyisssä ei kannata koskaan säästellä, öljyfiltteriä en ole tästä löytänyt mutta koneen pohjaproppua tiiviste kannattaa vaihtaa ja perääkin ylä- Ja askareisiin taisivat myydä kokonaan uudet tulpat. Sinkki pitää vaihtaa jos se on pienentynyt. Ja tosiaan paljussa tyhjäkäynnillä, voit kokeilla ajaa tyhjäkäynnillä mutta älä aja kuivana. Vedenpinta korkealle ja varaämpärit viereen. Katso että kone käydessään pudottaa " juo⁷ruvettä".

        No ei tuo ole kovin suotavaa, mutta kyllä se sen kestää. Ja jos ajoa tulee vähän, niin sen suuremmalla syyllä.

        Perämoottorit ovat aika ikuisia, jos öljyn määrä pysyy riittävänä ja vettä ei mene sekaan. Impellerit ja tulpat menevät joillain tuntimäärällä uusiksi. Tulppa kyllä antaa kuulua itsestään huonona käyntinä, mutta onnelleen lahoamista ei näy muusta kuin siitä että vesi lakkaa tulemasta koneen takaa. Silloin on myöhäistä. Tuskin se vähillä tunneilla menee ja enpä tiedä vaikka tuo käynnistyvänäkin vetely olisi vähän pyöritellyt sitä niin ettei se jumita. Vai pyöriikö impelleri jo starttinarua vetelemällä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe