Kun MarineTrafficista katsoo umpimähkään kymmenen vaaleanpunaista venettä, on niistä keskimääriin yhdeksän purjeveneitä ja yksi moottorivene. Tämä siis kertoo, että AIS-lähetys on päällä lähinnä purjeveneissä. Päteeköhän sama suhdeluku myös AIS-vastaanottoon?
AIS-vastaanotto moottoriveneissä
21
68
Vastaukset
- Anonyymi
AIS -laitteet on useimmiten purjeveneissä, koska ne liikkuvat myös aluevesirajojen ulkopuolella. Siellä on laivaliikennettä hyvä seurata.
- Anonyymi
Moottoriveneellä riittää vastaanottava AIS. Moottorivene ei joudu tyveneen ja sillä pääsee myös vastatuuleen eli ei ole yhtä suurta tarvetta tiedottaa omaa paikkaa.
- Anonyymi
Purjeveneellä tulee niin helposti lähdettyä kauemmaksi eikä puhelin toimi ja VHF ei ole laite jolla asiasta voisi ilmoittaa vaimolle ja kotijoukoille.
Tosi kätevää kun on laittanut marinetraficin ja oman veneen kotikoneiden salaimiin kirjainmerkiksi.Perheenjäsenet lapsista lähtien ymmärtävät heti ruudulta, että nyt se faija ei sitten soita eikä vastaa puheluihin.- Anonyymi
Ja mitenkä se purjevene ilmoittaa sijaintinsa marinetraficiin?
Ja miksi VHF'llä ei voisi soittaa kotiin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mitenkä se purjevene ilmoittaa sijaintinsa marinetraficiin?
Ja miksi VHF'llä ei voisi soittaa kotiin?Ei taida enää nykyään mikään toimija välittää VHF-puheluita tavalliseen puhelinverkkoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mitenkä se purjevene ilmoittaa sijaintinsa marinetraficiin?
Ja miksi VHF'llä ei voisi soittaa kotiin?no se AIS-laite lähettää sen sijainnin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida enää nykyään mikään toimija välittää VHF-puheluita tavalliseen puhelinverkkoon.
Satelliittipuhelimella voi soittaa kotiin eikä se nykyään ole edes kallista. Sillä voi myös katsella sähköpostit ja surfata netissä. Netti on kuitenkin kallis.
Käytetyn satelliittipuhelimen saa 500 eurolla ja siihen prepaid sim muutaman kympin. Halpaa kaikkeen muuhun veneilyyn verrattuna.
Kun joku kuitenkin kohta kirjoittaa ettei halua puhelinta, niin sanotaa etukäteen: ei ole pakko eikä ketään kiinnosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
no se AIS-laite lähettää sen sijainnin
Niin mutta marinetrafic ei ymmärrä AIS signaalista mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin mutta marinetrafic ei ymmärrä AIS signaalista mitään.
Mitähän tuo nyt oli tarkoittavinaan? Juuri AIS-tietoihinhan se Marine Traffic näyttämänsä perustaa. Teknisesti palvelu ei tietenkään suoraan vastaanota signaalia vaan sen sisältämät tiedot siirretään palveluun lukuisten projektiin osallistuvien vastaanottajien toimesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän tuo nyt oli tarkoittavinaan? Juuri AIS-tietoihinhan se Marine Traffic näyttämänsä perustaa. Teknisesti palvelu ei tietenkään suoraan vastaanota signaalia vaan sen sisältämät tiedot siirretään palveluun lukuisten projektiin osallistuvien vastaanottajien toimesta.
Kirjoittaja halusi korostaa omaa itseään ja antaa sellaisen kuvan, ett äymmärtäisi asiasta enemmän osaamatta kuitenkaan perustella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän tuo nyt oli tarkoittavinaan? Juuri AIS-tietoihinhan se Marine Traffic näyttämänsä perustaa. Teknisesti palvelu ei tietenkään suoraan vastaanota signaalia vaan sen sisältämät tiedot siirretään palveluun lukuisten projektiin osallistuvien vastaanottajien toimesta.
Älä usko Jaskaa, Jaska puhuu pskaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoittaja halusi korostaa omaa itseään ja antaa sellaisen kuvan, ett äymmärtäisi asiasta enemmän osaamatta kuitenkaan perustella.
Kysymys sinulle. Mikä tuossa edellisessä vastauksessa vaivasi sinua noin paljon, että tuomitset sen antajan itsensä korostajaksi?
Jokuhan ne tiedot sinne nettiin järjestää ja palvelun tarjoaja tekee sillä varmaankin bisnestä.
Miksi et itse anna kattavaa selostusta kuinka tuo palvelu toimii?
Tuollainen puskista tökkiminen ei ole miellyttävää luettavaa.
Huomion teki Provon tarkastaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymys sinulle. Mikä tuossa edellisessä vastauksessa vaivasi sinua noin paljon, että tuomitset sen antajan itsensä korostajaksi?
Jokuhan ne tiedot sinne nettiin järjestää ja palvelun tarjoaja tekee sillä varmaankin bisnestä.
Miksi et itse anna kattavaa selostusta kuinka tuo palvelu toimii?
Tuollainen puskista tökkiminen ei ole miellyttävää luettavaa.
Huomion teki Provon tarkastajaNiin mutta Provon tarkastaja ei ymmärrä kirjoituksista mitään mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mitenkä se purjevene ilmoittaa sijaintinsa marinetraficiin?
Ja miksi VHF'llä ei voisi soittaa kotiin?En varmuudella tiedä marinetraficin tiedonkeruun kokonaisuutta. Sen tiedän, että heillä on rannikoilla asemia jotka välittävät dataa. Senkin tiedän, että laivalta data liikkuu radiolla paljon paremmin kuin veneestä. Siitä minulla ei ole varmuutta kuinka paljon satamiin tai VHF kuuluvuusalueelle menevien alusten laitteissa olevaa AIS dataa siirtyy marinetrafficin palvelimelle rantaasemien kautta eli siirtyykö muuta kuin oman aluksen data.
Olen joskus kauan sitten soitellut radiopuheluita kotiin ihan valtameriltä asti joten nyt 2000-luvulla ei oikein tule mieleen VHF puhelut jotijoikoille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin mutta marinetrafic ei ymmärrä AIS signaalista mitään.
Ei ymmärrä ei. Eihän se marinetrafic ymmärrä myöskään Samsungin tabletista saati sitten Huawein kännykästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En varmuudella tiedä marinetraficin tiedonkeruun kokonaisuutta. Sen tiedän, että heillä on rannikoilla asemia jotka välittävät dataa. Senkin tiedän, että laivalta data liikkuu radiolla paljon paremmin kuin veneestä. Siitä minulla ei ole varmuutta kuinka paljon satamiin tai VHF kuuluvuusalueelle menevien alusten laitteissa olevaa AIS dataa siirtyy marinetrafficin palvelimelle rantaasemien kautta eli siirtyykö muuta kuin oman aluksen data.
Olen joskus kauan sitten soitellut radiopuheluita kotiin ihan valtameriltä asti joten nyt 2000-luvulla ei oikein tule mieleen VHF puhelut jotijoikoille.AIS dataa kerätään rannikolla olevilta harrastajilta, jotka pukkaavat sitä nettiin Marinetraficin käyttöön. Tästä syystä rannikoitten ja satamien liikenne näkyy hyvin, mutta kauempana merellä olevat alukset varsin puutteellisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ymmärrä ei. Eihän se marinetrafic ymmärrä myöskään Samsungin tabletista saati sitten Huawein kännykästä.
Eikä ymmärrä petoeläimistä, ruoan laitosta eikä ihmissuhteista.
Myöskään mikään muu eloton asia ei ymmärrä. Suksisauva ei ymmärrä lepakoita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En varmuudella tiedä marinetraficin tiedonkeruun kokonaisuutta. Sen tiedän, että heillä on rannikoilla asemia jotka välittävät dataa. Senkin tiedän, että laivalta data liikkuu radiolla paljon paremmin kuin veneestä. Siitä minulla ei ole varmuutta kuinka paljon satamiin tai VHF kuuluvuusalueelle menevien alusten laitteissa olevaa AIS dataa siirtyy marinetrafficin palvelimelle rantaasemien kautta eli siirtyykö muuta kuin oman aluksen data.
Olen joskus kauan sitten soitellut radiopuheluita kotiin ihan valtameriltä asti joten nyt 2000-luvulla ei oikein tule mieleen VHF puhelut jotijoikoille.Käsittääkseni laivoiltakaan ei mene mitään muuta dataa kuin niiden oma, ts. laivojen AIS-laitteet eivät välitä mitään muiden lähettämää tietoa. Ainakin ymmärsin tuon tekstisi niin, että arvelet niiden lähettävän eteenpäin vastaanottamaansa muiden alusten tietoa, mutta niin ei tietääkseni ole.
Eli systeemihän toimii suurin piirtein näin:
-jokainen alus, jolla on AIS-lähetin, olipa kyseessä kauppalaiva tai huvialus, lähettää omia tietojaan (tunnus, nimi, kurssi, nopeus, sijainti, mitat, määräsatama, tila jne.); tai siis teoriassa lähettää, käytännössä riippuu laitteen set-upista, lähteekö kaikki tieto tai onko se oikein
-kaikki VHF-kantaman piirissä olevat AIS-vastaanottimet pystyvät sen tiedon ottamaan vastaan (en puutu tässä yhteydessä ikuisuuskeskusteluun siitä, voiko vastaanotossa suodattaa osan pois tai tehdäänkö niin)
-vastaanottimiahan on maissakin, ei vain aluksilla (esim. VTS- ja meripelastuskeskukset)
-Marinetrafficin näyttämät tiedot perustuvat siihen, että siinä on mukana iso joukko (jonkin tieton mukaan lähes 20 000) toimijaa maailman rannikoilla, jotka vastaanottavat AIS-signaaleja ja välittävät niiden sisältämän tiedon edelleen Marinetraffic-palvelimelle (toisin sanoen AIS-vastaanotin on liitetty nettiin tavalla tai toisella); suurin osa näistä toimijoista on ihan asiasta innostuneita yksityishenkilöitä, mutta voi siellä olla satamia yms. mukana myös.
-Marinetraffic siis vain toistaa näiden keräämää tietoa ja näytössä on viivettä, joten Marinetrafficin tietoa navigoinnissa käyttävä ottaa riskin.
Noista lähetettyjen tietojen puutteellisuuksista: varmaan jokainen, jolla on vastaanotin Suomen vesillä, on huomannut listassa aluksia, joihin etäisyys muka on yli 3000 mpk. Tämähän kertoo, että lähetin ei saa mistään sijaintitietoa (sitä ei ole kytketty GPS-laitteeseen tms. tai kyseinen laite ei ole päällä) vaan kuvittelee sijaitsevana päiväntasaajan ja nollameridiaanin risteyksessä. Ja esim. määräsatama ja aluksen tila syötetään käsin, joten luotettavuus on sen mukainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käsittääkseni laivoiltakaan ei mene mitään muuta dataa kuin niiden oma, ts. laivojen AIS-laitteet eivät välitä mitään muiden lähettämää tietoa. Ainakin ymmärsin tuon tekstisi niin, että arvelet niiden lähettävän eteenpäin vastaanottamaansa muiden alusten tietoa, mutta niin ei tietääkseni ole.
Eli systeemihän toimii suurin piirtein näin:
-jokainen alus, jolla on AIS-lähetin, olipa kyseessä kauppalaiva tai huvialus, lähettää omia tietojaan (tunnus, nimi, kurssi, nopeus, sijainti, mitat, määräsatama, tila jne.); tai siis teoriassa lähettää, käytännössä riippuu laitteen set-upista, lähteekö kaikki tieto tai onko se oikein
-kaikki VHF-kantaman piirissä olevat AIS-vastaanottimet pystyvät sen tiedon ottamaan vastaan (en puutu tässä yhteydessä ikuisuuskeskusteluun siitä, voiko vastaanotossa suodattaa osan pois tai tehdäänkö niin)
-vastaanottimiahan on maissakin, ei vain aluksilla (esim. VTS- ja meripelastuskeskukset)
-Marinetrafficin näyttämät tiedot perustuvat siihen, että siinä on mukana iso joukko (jonkin tieton mukaan lähes 20 000) toimijaa maailman rannikoilla, jotka vastaanottavat AIS-signaaleja ja välittävät niiden sisältämän tiedon edelleen Marinetraffic-palvelimelle (toisin sanoen AIS-vastaanotin on liitetty nettiin tavalla tai toisella); suurin osa näistä toimijoista on ihan asiasta innostuneita yksityishenkilöitä, mutta voi siellä olla satamia yms. mukana myös.
-Marinetraffic siis vain toistaa näiden keräämää tietoa ja näytössä on viivettä, joten Marinetrafficin tietoa navigoinnissa käyttävä ottaa riskin.
Noista lähetettyjen tietojen puutteellisuuksista: varmaan jokainen, jolla on vastaanotin Suomen vesillä, on huomannut listassa aluksia, joihin etäisyys muka on yli 3000 mpk. Tämähän kertoo, että lähetin ei saa mistään sijaintitietoa (sitä ei ole kytketty GPS-laitteeseen tms. tai kyseinen laite ei ole päällä) vaan kuvittelee sijaitsevana päiväntasaajan ja nollameridiaanin risteyksessä. Ja esim. määräsatama ja aluksen tila syötetään käsin, joten luotettavuus on sen mukainen.Listaan voi lisätä vielä maksullisen sateliitti-AIS-palvelun sekä ilmaisen OnCourse appin, joilla molemmilla saa sijaintinsa MarineTrafficiin asemien kantaman ulkopuolella. Jälkimmäinen tarvitsee toimivan nettiyhteyden. AIS-Sateliitit vastaanottavat lähes koko maapallon kattavasti ihan tavalliset AIS-lähetykset, mutta välityksestä MarineTrafficiin joutuu maksamaan.
Ehkä on myös joku maksullinen tapa saada netin kautta AIS näkyviin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin mutta Provon tarkastaja ei ymmärrä kirjoituksista mitään mitään.
Olisit nyt vaan antanut tuon tarkastajan kysymän selvityksen noista AIS tiedoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisit nyt vaan antanut tuon tarkastajan kysymän selvityksen noista AIS tiedoista.
Tuollainen puskista tökkiminen ei ole miellyttävää luettavaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387755Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381955Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071009- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4899Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812