AIS-vastaanotto moottoriveneissä

Anonyymi

Kun MarineTrafficista katsoo umpimähkään kymmenen vaaleanpunaista venettä, on niistä keskimääriin yhdeksän purjeveneitä ja yksi moottorivene. Tämä siis kertoo, että AIS-lähetys on päällä lähinnä purjeveneissä. Päteeköhän sama suhdeluku myös AIS-vastaanottoon?

21

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      AIS -laitteet on useimmiten purjeveneissä, koska ne liikkuvat myös aluevesirajojen ulkopuolella. Siellä on laivaliikennettä hyvä seurata.

      • Anonyymi

        Moottoriveneellä riittää vastaanottava AIS. Moottorivene ei joudu tyveneen ja sillä pääsee myös vastatuuleen eli ei ole yhtä suurta tarvetta tiedottaa omaa paikkaa.


    • Anonyymi

      Purjeveneellä tulee niin helposti lähdettyä kauemmaksi eikä puhelin toimi ja VHF ei ole laite jolla asiasta voisi ilmoittaa vaimolle ja kotijoukoille.
      Tosi kätevää kun on laittanut marinetraficin ja oman veneen kotikoneiden salaimiin kirjainmerkiksi.Perheenjäsenet lapsista lähtien ymmärtävät heti ruudulta, että nyt se faija ei sitten soita eikä vastaa puheluihin.

      • Anonyymi

        Ja mitenkä se purjevene ilmoittaa sijaintinsa marinetraficiin?
        Ja miksi VHF'llä ei voisi soittaa kotiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitenkä se purjevene ilmoittaa sijaintinsa marinetraficiin?
        Ja miksi VHF'llä ei voisi soittaa kotiin?

        Ei taida enää nykyään mikään toimija välittää VHF-puheluita tavalliseen puhelinverkkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitenkä se purjevene ilmoittaa sijaintinsa marinetraficiin?
        Ja miksi VHF'llä ei voisi soittaa kotiin?

        no se AIS-laite lähettää sen sijainnin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida enää nykyään mikään toimija välittää VHF-puheluita tavalliseen puhelinverkkoon.

        Satelliittipuhelimella voi soittaa kotiin eikä se nykyään ole edes kallista. Sillä voi myös katsella sähköpostit ja surfata netissä. Netti on kuitenkin kallis.

        Käytetyn satelliittipuhelimen saa 500 eurolla ja siihen prepaid sim muutaman kympin. Halpaa kaikkeen muuhun veneilyyn verrattuna.

        Kun joku kuitenkin kohta kirjoittaa ettei halua puhelinta, niin sanotaa etukäteen: ei ole pakko eikä ketään kiinnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no se AIS-laite lähettää sen sijainnin

        Niin mutta marinetrafic ei ymmärrä AIS signaalista mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta marinetrafic ei ymmärrä AIS signaalista mitään.

        Mitähän tuo nyt oli tarkoittavinaan? Juuri AIS-tietoihinhan se Marine Traffic näyttämänsä perustaa. Teknisesti palvelu ei tietenkään suoraan vastaanota signaalia vaan sen sisältämät tiedot siirretään palveluun lukuisten projektiin osallistuvien vastaanottajien toimesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tuo nyt oli tarkoittavinaan? Juuri AIS-tietoihinhan se Marine Traffic näyttämänsä perustaa. Teknisesti palvelu ei tietenkään suoraan vastaanota signaalia vaan sen sisältämät tiedot siirretään palveluun lukuisten projektiin osallistuvien vastaanottajien toimesta.

        Kirjoittaja halusi korostaa omaa itseään ja antaa sellaisen kuvan, ett äymmärtäisi asiasta enemmän osaamatta kuitenkaan perustella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tuo nyt oli tarkoittavinaan? Juuri AIS-tietoihinhan se Marine Traffic näyttämänsä perustaa. Teknisesti palvelu ei tietenkään suoraan vastaanota signaalia vaan sen sisältämät tiedot siirretään palveluun lukuisten projektiin osallistuvien vastaanottajien toimesta.

        Älä usko Jaskaa, Jaska puhuu pskaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittaja halusi korostaa omaa itseään ja antaa sellaisen kuvan, ett äymmärtäisi asiasta enemmän osaamatta kuitenkaan perustella.

        Kysymys sinulle. Mikä tuossa edellisessä vastauksessa vaivasi sinua noin paljon, että tuomitset sen antajan itsensä korostajaksi?
        Jokuhan ne tiedot sinne nettiin järjestää ja palvelun tarjoaja tekee sillä varmaankin bisnestä.

        Miksi et itse anna kattavaa selostusta kuinka tuo palvelu toimii?
        Tuollainen puskista tökkiminen ei ole miellyttävää luettavaa.

        Huomion teki Provon tarkastaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys sinulle. Mikä tuossa edellisessä vastauksessa vaivasi sinua noin paljon, että tuomitset sen antajan itsensä korostajaksi?
        Jokuhan ne tiedot sinne nettiin järjestää ja palvelun tarjoaja tekee sillä varmaankin bisnestä.

        Miksi et itse anna kattavaa selostusta kuinka tuo palvelu toimii?
        Tuollainen puskista tökkiminen ei ole miellyttävää luettavaa.

        Huomion teki Provon tarkastaja

        Niin mutta Provon tarkastaja ei ymmärrä kirjoituksista mitään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitenkä se purjevene ilmoittaa sijaintinsa marinetraficiin?
        Ja miksi VHF'llä ei voisi soittaa kotiin?

        En varmuudella tiedä marinetraficin tiedonkeruun kokonaisuutta. Sen tiedän, että heillä on rannikoilla asemia jotka välittävät dataa. Senkin tiedän, että laivalta data liikkuu radiolla paljon paremmin kuin veneestä. Siitä minulla ei ole varmuutta kuinka paljon satamiin tai VHF kuuluvuusalueelle menevien alusten laitteissa olevaa AIS dataa siirtyy marinetrafficin palvelimelle rantaasemien kautta eli siirtyykö muuta kuin oman aluksen data.
        Olen joskus kauan sitten soitellut radiopuheluita kotiin ihan valtameriltä asti joten nyt 2000-luvulla ei oikein tule mieleen VHF puhelut jotijoikoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta marinetrafic ei ymmärrä AIS signaalista mitään.

        Ei ymmärrä ei. Eihän se marinetrafic ymmärrä myöskään Samsungin tabletista saati sitten Huawein kännykästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En varmuudella tiedä marinetraficin tiedonkeruun kokonaisuutta. Sen tiedän, että heillä on rannikoilla asemia jotka välittävät dataa. Senkin tiedän, että laivalta data liikkuu radiolla paljon paremmin kuin veneestä. Siitä minulla ei ole varmuutta kuinka paljon satamiin tai VHF kuuluvuusalueelle menevien alusten laitteissa olevaa AIS dataa siirtyy marinetrafficin palvelimelle rantaasemien kautta eli siirtyykö muuta kuin oman aluksen data.
        Olen joskus kauan sitten soitellut radiopuheluita kotiin ihan valtameriltä asti joten nyt 2000-luvulla ei oikein tule mieleen VHF puhelut jotijoikoille.

        AIS dataa kerätään rannikolla olevilta harrastajilta, jotka pukkaavat sitä nettiin Marinetraficin käyttöön. Tästä syystä rannikoitten ja satamien liikenne näkyy hyvin, mutta kauempana merellä olevat alukset varsin puutteellisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ymmärrä ei. Eihän se marinetrafic ymmärrä myöskään Samsungin tabletista saati sitten Huawein kännykästä.

        Eikä ymmärrä petoeläimistä, ruoan laitosta eikä ihmissuhteista.
        Myöskään mikään muu eloton asia ei ymmärrä. Suksisauva ei ymmärrä lepakoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En varmuudella tiedä marinetraficin tiedonkeruun kokonaisuutta. Sen tiedän, että heillä on rannikoilla asemia jotka välittävät dataa. Senkin tiedän, että laivalta data liikkuu radiolla paljon paremmin kuin veneestä. Siitä minulla ei ole varmuutta kuinka paljon satamiin tai VHF kuuluvuusalueelle menevien alusten laitteissa olevaa AIS dataa siirtyy marinetrafficin palvelimelle rantaasemien kautta eli siirtyykö muuta kuin oman aluksen data.
        Olen joskus kauan sitten soitellut radiopuheluita kotiin ihan valtameriltä asti joten nyt 2000-luvulla ei oikein tule mieleen VHF puhelut jotijoikoille.

        Käsittääkseni laivoiltakaan ei mene mitään muuta dataa kuin niiden oma, ts. laivojen AIS-laitteet eivät välitä mitään muiden lähettämää tietoa. Ainakin ymmärsin tuon tekstisi niin, että arvelet niiden lähettävän eteenpäin vastaanottamaansa muiden alusten tietoa, mutta niin ei tietääkseni ole.
        Eli systeemihän toimii suurin piirtein näin:
        -jokainen alus, jolla on AIS-lähetin, olipa kyseessä kauppalaiva tai huvialus, lähettää omia tietojaan (tunnus, nimi, kurssi, nopeus, sijainti, mitat, määräsatama, tila jne.); tai siis teoriassa lähettää, käytännössä riippuu laitteen set-upista, lähteekö kaikki tieto tai onko se oikein
        -kaikki VHF-kantaman piirissä olevat AIS-vastaanottimet pystyvät sen tiedon ottamaan vastaan (en puutu tässä yhteydessä ikuisuuskeskusteluun siitä, voiko vastaanotossa suodattaa osan pois tai tehdäänkö niin)
        -vastaanottimiahan on maissakin, ei vain aluksilla (esim. VTS- ja meripelastuskeskukset)
        -Marinetrafficin näyttämät tiedot perustuvat siihen, että siinä on mukana iso joukko (jonkin tieton mukaan lähes 20 000) toimijaa maailman rannikoilla, jotka vastaanottavat AIS-signaaleja ja välittävät niiden sisältämän tiedon edelleen Marinetraffic-palvelimelle (toisin sanoen AIS-vastaanotin on liitetty nettiin tavalla tai toisella); suurin osa näistä toimijoista on ihan asiasta innostuneita yksityishenkilöitä, mutta voi siellä olla satamia yms. mukana myös.
        -Marinetraffic siis vain toistaa näiden keräämää tietoa ja näytössä on viivettä, joten Marinetrafficin tietoa navigoinnissa käyttävä ottaa riskin.

        Noista lähetettyjen tietojen puutteellisuuksista: varmaan jokainen, jolla on vastaanotin Suomen vesillä, on huomannut listassa aluksia, joihin etäisyys muka on yli 3000 mpk. Tämähän kertoo, että lähetin ei saa mistään sijaintitietoa (sitä ei ole kytketty GPS-laitteeseen tms. tai kyseinen laite ei ole päällä) vaan kuvittelee sijaitsevana päiväntasaajan ja nollameridiaanin risteyksessä. Ja esim. määräsatama ja aluksen tila syötetään käsin, joten luotettavuus on sen mukainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittääkseni laivoiltakaan ei mene mitään muuta dataa kuin niiden oma, ts. laivojen AIS-laitteet eivät välitä mitään muiden lähettämää tietoa. Ainakin ymmärsin tuon tekstisi niin, että arvelet niiden lähettävän eteenpäin vastaanottamaansa muiden alusten tietoa, mutta niin ei tietääkseni ole.
        Eli systeemihän toimii suurin piirtein näin:
        -jokainen alus, jolla on AIS-lähetin, olipa kyseessä kauppalaiva tai huvialus, lähettää omia tietojaan (tunnus, nimi, kurssi, nopeus, sijainti, mitat, määräsatama, tila jne.); tai siis teoriassa lähettää, käytännössä riippuu laitteen set-upista, lähteekö kaikki tieto tai onko se oikein
        -kaikki VHF-kantaman piirissä olevat AIS-vastaanottimet pystyvät sen tiedon ottamaan vastaan (en puutu tässä yhteydessä ikuisuuskeskusteluun siitä, voiko vastaanotossa suodattaa osan pois tai tehdäänkö niin)
        -vastaanottimiahan on maissakin, ei vain aluksilla (esim. VTS- ja meripelastuskeskukset)
        -Marinetrafficin näyttämät tiedot perustuvat siihen, että siinä on mukana iso joukko (jonkin tieton mukaan lähes 20 000) toimijaa maailman rannikoilla, jotka vastaanottavat AIS-signaaleja ja välittävät niiden sisältämän tiedon edelleen Marinetraffic-palvelimelle (toisin sanoen AIS-vastaanotin on liitetty nettiin tavalla tai toisella); suurin osa näistä toimijoista on ihan asiasta innostuneita yksityishenkilöitä, mutta voi siellä olla satamia yms. mukana myös.
        -Marinetraffic siis vain toistaa näiden keräämää tietoa ja näytössä on viivettä, joten Marinetrafficin tietoa navigoinnissa käyttävä ottaa riskin.

        Noista lähetettyjen tietojen puutteellisuuksista: varmaan jokainen, jolla on vastaanotin Suomen vesillä, on huomannut listassa aluksia, joihin etäisyys muka on yli 3000 mpk. Tämähän kertoo, että lähetin ei saa mistään sijaintitietoa (sitä ei ole kytketty GPS-laitteeseen tms. tai kyseinen laite ei ole päällä) vaan kuvittelee sijaitsevana päiväntasaajan ja nollameridiaanin risteyksessä. Ja esim. määräsatama ja aluksen tila syötetään käsin, joten luotettavuus on sen mukainen.

        Listaan voi lisätä vielä maksullisen sateliitti-AIS-palvelun sekä ilmaisen OnCourse appin, joilla molemmilla saa sijaintinsa MarineTrafficiin asemien kantaman ulkopuolella. Jälkimmäinen tarvitsee toimivan nettiyhteyden. AIS-Sateliitit vastaanottavat lähes koko maapallon kattavasti ihan tavalliset AIS-lähetykset, mutta välityksestä MarineTrafficiin joutuu maksamaan.

        Ehkä on myös joku maksullinen tapa saada netin kautta AIS näkyviin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta Provon tarkastaja ei ymmärrä kirjoituksista mitään mitään.

        Olisit nyt vaan antanut tuon tarkastajan kysymän selvityksen noista AIS tiedoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisit nyt vaan antanut tuon tarkastajan kysymän selvityksen noista AIS tiedoista.

        Tuollainen puskista tökkiminen ei ole miellyttävää luettavaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      183
      2234
    2. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      171
      1965
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      45
      1914
    4. Ottaisitko miten

      Kaivattusi?
      Ikävä
      128
      1620
    5. Ikäero suhteessa

      Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      64
      1479
    6. Liian paljon hylättyjä ääniä

      Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      189
      1460
    7. Tiedän kyllä sen

      Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      77
      1221
    8. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

      Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      31
      1064
    9. Ärsyttää et olet

      Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      1053
    10. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      75
      1033
    Aihe