Puretaan pakkoruotsi

Anonyymi

eikä kysytä RKP:ltä!

49

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      1. Poistetaan korkeakoulujen virkapakkoruotsi (täysi-ikäinen osaa valita tutkintonsa ruotsilla tai ilman).

      Vapaaehtoisia kieliä saa lukea. Kieliopintoihin varatut opintopisteet saisi kohdentaa vapaasti.

      • Anonyymi

        Korkeakoulujen kielikeskusten verkosto pyysi virkakielipakon purkua jo 2012! RKP ei...


      • Anonyymi

        Mitään vastaavaa ei muualla maailmassa ole! Ei edes siellä, missä maan viralliset kielet ovat maailmankieliä!


    • Anonyymi

      2. Myönnetään joustavasti vapautuksia eri tasoilla.

      Esimerkiksi vapautuksia saisivat vieraskieliset, maahanmuuttajat, erityisoppilaat - kenenkään etenemistä ei vaikeutettaisi ruotsilla.

      • Anonyymi

        Vapautuksia ei nyt anneta, koska niitä anottaisiin niin paljon, että se murentaisi pakkoruotsin...


    • Anonyymi

      3. Peruskouluun & lukioon ruotsi englannin tavoin valinnaiskieleksi.

      Kielten tunnit ja kurssit pysyisivät määrältään samoina, mutta kielet valittaisiin laajemmalta koulukohtaiselta tarjottimelta.

      Pyrkimys huomioida erityisesti maahanmuuttajien ja erityisoppilaiden tuki esim. tarjoamalla myös suomea ja kotikieliä.

      Tärkeää palauttaa B-kielet yläkouluun ja mahdollistaa nuoren oma valinta laajalta tarjottimelta.

      • Anonyymi

        B-ruotsia vastaavan valinnaiskielen aloitus vasta yläkoulussa on tärkeää. Valikoima olisi ratkaisevasti suurempi ja ryhmiä syntyisi moniin kieliin.


    • Anonyymi

      Purkaminen voidaan aloittaa virkapakkoruotsista.

      Kaikki muut pakon muodot on lukittu sillä, että korkeakouluissa vaaditaan ruotsia.

      Tämä virkapakkoruotsi tuli viimeisenä 80/90-luvuilla ja nimenomaan vain estämään pakkoruotsin purkua alemmilta tasoilta.

      RKP:n suunnitelma, mallina DDR:n muinainen pakkovenäjä.

      • Anonyymi

        DDR ja Berliinin muuri kaatuivat jo, kauanko RKP saa jatkettua pakkoruotsiaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        DDR ja Berliinin muuri kaatuivat jo, kauanko RKP saa jatkettua pakkoruotsiaan?

        Heillä näyttää olevan toiset tuhat vuotta tähtäimessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heillä näyttää olevan toiset tuhat vuotta tähtäimessä.

        Oikeusministeriössä muhii tuhannen vuoden pakkoruotsistrategia.


    • Anonyymi

      Ruotsinkielisillä on Suomessa sellaiset etuoikeudet, että muutettuaan Ruotsiin tulevat hämmästymään. Itämaan ihmisiä, jotka puhuvat suomalaisittain jotain ruotsin tapaista. Kieleen totuttelu vie aikansa.

    • Anonyymi

      Nyt olisi aika!

      • Anonyymi

        Askeleet on valmiina. Tuleeko koronakriisin jälkimainingeissa myös mahdollisuus purkaa hintavaa ja turhaa pakkoa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Askeleet on valmiina. Tuleeko koronakriisin jälkimainingeissa myös mahdollisuus purkaa hintavaa ja turhaa pakkoa...

        Toivotaan
        Se vapauttaisi paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivotaan
        Se vapauttaisi paljon.

        Tätä vapautta odottaa suurin osa kansalaisista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä vapautta odottaa suurin osa kansalaisista!

        Kyllä!


    • Anonyymi

      Pakkoruotsi ei ole oikein lapsiamme kohtaan.

      Pakkoruotsi perustuu valheelle.

      • Anonyymi

        Mitään kaksikielisyyttä ei ole!


    • Kyllä kaikkien tulee opiskella molempia kotimaisia kieliämme.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Niitä juuri tarvitaan työelämässä enkun lisäksi.


    • Anonyymi

      Purkavatko kielifennomaanit (2-3 kpl) nyt pakkoruotsin? Nytkö se hetki on koittanut?

    • Anonyymi

      Aiotko kysyä kuitenkin isältäsi, varmuuden vuoksi?

    • Anonyymi

      Kaksikielisyys tiedetään toimimattomaksi - mutta kaksikielisyysnäytelmän edut ruotsinkielisille ovat niin mittavat, että jatketaan vaan.

      • Anonyymi

        Näin se on!


    • Anonyymi

      Se on persujen hiukka vaikea vaikuttaa sieltä oppositiosta!

      • Anonyymi

        Vain RKP:ssä äänestäjien enemmistö on ruotsipakon puolella - sielläkin vain 60%.

        Mutta äänestäjien enemmistö on kielipolitiikan suhteen aina oppositiossa ja aina ääntä vailla, sillä RKP hoitaa tämän tontin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain RKP:ssä äänestäjien enemmistö on ruotsipakon puolella - sielläkin vain 60%.

        Mutta äänestäjien enemmistö on kielipolitiikan suhteen aina oppositiossa ja aina ääntä vailla, sillä RKP hoitaa tämän tontin.

        Niin, meillä kansa on aina oppositiossa - kuvaa demokratian puutetta hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, meillä kansa on aina oppositiossa - kuvaa demokratian puutetta hyvin.

        Kielipolitiikassa ei ole demokratiaa, on vain RKP...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kielipolitiikassa ei ole demokratiaa, on vain RKP...

        RKP on vienyt kielipolitiikkaa suomalaisten vahingoksi viimeiset viisikymmentä vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        RKP on vienyt kielipolitiikkaa suomalaisten vahingoksi viimeiset viisikymmentä vuotta.

        Siinä on tuhat vuotta liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on tuhat vuotta liikaa.

        Todella! Tuhat vuotta liikaa ruotsia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella! Tuhat vuotta liikaa ruotsia!

        Nyt lopetetaan tämä idiotismi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt lopetetaan tämä idiotismi.

        On korkea aika vapauttaa lapset ja nuoret pakkoruotsista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On korkea aika vapauttaa lapset ja nuoret pakkoruotsista.

        Missään maailmassa ei ole pientä vähemmistökieltä pakollisena kaikille alakoulusta yliopistoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missään maailmassa ei ole pientä vähemmistökieltä pakollisena kaikille alakoulusta yliopistoon.

        Ei varmasti ole. Eikä pitäisi olla meilläkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmasti ole. Eikä pitäisi olla meilläkään.

        Ei todellakaan.


    • Anonyymi

      Hyvät askeleet:

      1. Poistetaan virkapakkoruotsi
      (täysi-ikäinen valitsee tutkintonsa ruotsilla tai ilman).

      2. Myönnetään joustavasti vapautuksia.

      3. Peruskouluun & lukioon ruotsi englannin tavoin valinnaiskieleksi.

      4. Virkoihin yksilöidään niiden aidot kielitarpeet.

      • Anonyymi

        Saame ja karjala ansaitsevat kansalliskielen statuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saame ja karjala ansaitsevat kansalliskielen statuksen.

        Tätä ehdotusta pitäisi nostaa nyt esille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä ehdotusta pitäisi nostaa nyt esille!

        Ehdotus hyvä!


    • Anonyymi

      Edelleen tämä on se nuotitus, jolla jatketaan:

      1. Poistetaan virkapakkoruotsi
      (täysi-ikäinen valitsee tutkintonsa ruotsilla tai ilman).

      2. Myönnetään joustavasti vapautuksia.

      3. Peruskouluun & lukioon ruotsi englannin tavoin valinnaiskieleksi.

      4. Virkoihin yksilöidään niiden aidot kielitarpeet.

    • Anonyymi

      Ei kysytä RKP:ltä.

      • Anonyymi

        Kysytään Kok:lta, sossuilta jne!


    • Anonyymi

      Pakko on järjetön j kohtuuton...

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2143
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1178
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      751
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      540
    Aihe