Kala-kaveri vs Kala-palta??

Anonyymi

Toinen näistä on suunnitteilla. Mitenkähän suuren eron huonolla kelillä ajamisessa aiheuttaa tuo Kala-kaverin puolisen metriä pienempi pituus ja kymmenisen senttiä pienempi leveys?

Venettä käytetään jäiden lähdöstä jäiden tuloon kaikenlaiseen kalastamiseen: uistelu, verkkokalastus, katiskakalastus.

4

3512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Riippuu paljolti siitä minkälaisissa olosuhteissa veneilet ja mitä tarkoittaa sun "huono keli". Onko se huono keli jollain pikkuisella suojaisella järvellä vai ajatko merenselällä tai isoilla järvien selkävesillä?

      Yleensä ottaen en nyt pitäisi mainitsemiasi veneitä kumpaakaan millään tasolla minään "huonon kelin" käyttökaluna. Soutuveneitä nuo ovat joita on sen verran modattu että niillä voi ajaa myös moottorilla. Pyöreät kiikkerät pohjat ja matalat varalaidat. Vakaus puuttuu. Hädin tuskin uskaltaa seisomaan nousta ja minä en ainakaan viitisi heitellä uistinta koko päivää istualtaan. Osta joku perinteisen moottoriveneen mallinen vakaampi vene jossa on enemmän varalaittaa keskiosassa. Keulu terävähkö ja perästä tasaisempi. Ei mitään "savolaismallista" soutuvenekanootia jossa ei uskalla aivastaa ilman että vene lipsahtaa alta.

      Minulla oli kerran tuolla mallilla tehty moottorivene mutta sillä ei ollut mitään käyttöä jos merellä kohtuusuojaisillakin lahdilla tuuli edes 6 m/s. Kyllä rantaan piti jäädä.

    • Anonyymi

      Kiitos vastauksesta. Tämä on keskikokoista suomalaista järveä vähän isompi ja syyskuhastuksessa käyn selällä, jossa jokaiseen rantaan on ainakin kilometri, ehkä enemmänkin. En juurikaan heittele virveliä eikä veneessä seisominen ole tarpeen.

      Siian kalastus tehdään paikoissa, joissa ainoa kulkumahdollisuus on soutaminen. Siitä syystä veneen on oltava sellainen, että se liikkuu kunnolla myös soutamalla.

      Huono keli on sellainen, mitä Suomessa on lokakuun puolivälistä jäiden tuloon. Kalastan saadakseni ruokakalaa, en virvelillä leikkiäkseni.

      • Anonyymi

        Joo, no jos kerran pitää olla myös hyvä soudettava ja noin matalissa veissä liikut niin sittenhän se voi olla ihan hyväkin valinta. MInulle vaan huono keli kun ei tarkoita "aikaa lokakuusta maaliskuuhun", vaan 1-2 metrin korkuisia aaltoja ja kovaa tuulta niin ajattelin vähän eri kantilta tuota veneen käyttökelpoisuutta huonossa kelissä. Mutta minä liikunkin melkein yksinomaan meren saaristossa.

        Muuten, vanhastaanhan veneissä oli nuo varsinkin keskiosastaan matalat laidat juurikin verkkotouhun takia. Kun veneen pitää olla soudettava ja sillä kalastetaan verkkojen kanssa niin se pitää käydä myös istualtaan sillä soudettava vene on aina kohtuu pieni laite. Korkea laita hankaloittaa verkkojen kanssa pelaamista jos veneessä istualtaan toimitaan.

        Mulla on sellainen haarukka tehty alumiinista veneen keulaan kun lasken verkot sen kautta aina sukkana mereen. Samoten nostan verkot sen haarukan kautta sukkana vetämällä. Laatikko vaan etupenkille ja sieltä se liukuu mukavasti veteen, varsinkin mitämärempänä, sen paremmin. Myös huonossa kelissä on helpompi nostaa näin kuin ruveta leikkimään puikkareitten kanssa.

        Mutta en minä kyllä mitenkään suhtaudu vähättelevästi uistinkalastukseenkaan. Yhtä paljon se sinun (ja minun) verkkohommakin on "leikkimistä" jos et tee sitä ammatiksesi. Ruokaa saa niin halvalla kaupastakin ettei se mikään kotitarvekalastus ole kellekään pakollista enää nykyään, vaan se on vapaa-ajan harrastus yhtä lailla verrattuna uistimen heittelyynkin.

        Minäpä tunnen pari ammattikalastajaakin jotka ovat myös innokkaita uistimen heittelijöitä vapaa-ajallaan.


    • Anonyymi

      Kalapalta on ja hyväksi olen havainnut.
      15hv kone riittää, isommalla menisi uistimen veto hommissa liian kovaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      3170
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2214
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1624
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1408
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      76
      1112
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      941
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      904
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      900
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      815
    10. Rahtari s salmi

      Onkohan jutussa perää että kylän tyhmin rahtari on palanut ratista
      Suomussalmi
      8
      795
    Aihe