Vierailu 70+ palstalla

Anonyymi

Vikaisen usein myös "naapuripalstan kirjoituksia". Mielenkiintoa herätti runsaasti kirjoitus:
"Mitä tapahtuu kun ihminen "häviää kartalta" eli ikääntyessään menettää minuutensa" ?

KIrjoitus käsittelee prof. Timo Airaksisen kirjoittamaa infoa vanhenemisen tuomista haasteista.
En avaa viestiä tämän enempää, mielenkiintoista luettavaa viestiketju on.

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisiko kivaa kuunneltavaa kun sinulle puhutaan yksikön 3. persoonassa hoitolaitoksissa? Kuvaa hyvin hoitolaitoksen ilmapiiriä malliin:"Kaikki potsut ovat samaa kamaa, sama mitä niille puhuu!"
      Ottaaks HÄN vettä vai mehua! MInusta tällainen puhuttelu antaa näytteen kysyjän sivistystasosta!

      • Anonyymi

        Noh, noh...

        Olemmeko me nyt hivenen pahalla päällä?


      • Anonyymi

        Hoitajat luulevat kai, että hoidettavia voi puhutella kuin piikoja Suomi-filmissä.
        "Ottaako Miina kahvia ?"
        "Miina saa mennä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoitajat luulevat kai, että hoidettavia voi puhutella kuin piikoja Suomi-filmissä.
        "Ottaako Miina kahvia ?"
        "Miina saa mennä".

        Ei piialta kysytä, ottaako hän kahvia, vaan että Miina saa tarjoilla kahvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoitajat luulevat kai, että hoidettavia voi puhutella kuin piikoja Suomi-filmissä.
        "Ottaako Miina kahvia ?"
        "Miina saa mennä".

        Oliko se aikoinaan loukkaavaa puhutella kolmannessa persoonassa ?
        Sehän oli jotain sinuttelun ja teitittelyn väliltä olevaa.
        1900-luvulla on jopa lapset joutuneet teitittelemään vanhempiaan,
        eikö ?


      • Anonyymi

        Minun lapsuudessani kaikkia vanhempia ihmisiä piti puhutella kolmannessa persoonasa.
        "Täti on hyvä ja tulee kahville".
        Sinuttelu oli sopimatonta.


    • Anonyymi

      Tehostetun hoivan laitoksessa olet persoonaton hoidon "kohde".
      Ne olettavat, ettet enää ajattele, et tunne etkä tajua mitään.
      Kohtelu saa kyyneleet silmiin, kun ajattelee, että jokainen on ollut joskus
      oman elämänsä kuningatar tai kuningas, elinvoimainen,
      elämäniloinen eteenpäin pyrkivä ihminen
      ja sitten sinulla lakaistaan lattiaa kuolemasi edellä.
      Voiko lohduttomampaa olla.

      • Anonyymi

        Ehkä tämän päivän vanhukset jo sietävät sinuttelun. 90-luvulla ei minun tuntemani vanhukset sietäneet, että kaupan kassa tai naapurin teini-ikäinen sinutteli. Sinutteluun oli ikäihmisten vaikea oppia vanhoilla päivillään, kun nuoruudessaan olivat joutuneet teitittelemään kaikkia, ja ikätovereittenkin kanssa oli tehtävä "sinunkaupat".


      • Treen yliopistollisen sairaalan neuro- ja vanhuspsykiatrian ylilääkäri Annamari Sorri:
        " Taipumus epäluuloisuuteen voi liittyä jossain määrin ihmisen peruspersoonallisuuteen. Kun ikääntyessä siihen yhdistyy esimerkiksi aistien heikentymistä, eristäytyneisyyttä, yksinäisyyttä tai turvattomuutta, voi epäluuloisuus provosoitua",
        Luin tänään netistä.


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        Treen yliopistollisen sairaalan neuro- ja vanhuspsykiatrian ylilääkäri Annamari Sorri:
        " Taipumus epäluuloisuuteen voi liittyä jossain määrin ihmisen peruspersoonallisuuteen. Kun ikääntyessä siihen yhdistyy esimerkiksi aistien heikentymistä, eristäytyneisyyttä, yksinäisyyttä tai turvattomuutta, voi epäluuloisuus provosoitua",
        Luin tänään netistä.

        Noinhan se on ja jos iän myötä tulee joku muistisairauden laji,
        se lisää epäluuloisuutta.
        Kun toiset muistavat asiat eri tavalla,
        tai puhuvat asioista, joita ei itse muista ollenkaan,
        muistisairas alkaa epäillä, että häntä huijataan tai hänelle valehdellaan.
        Hän ei luota enää ihmisiin.
        Siihen liittyy muistisairailla aika yleinen vaihe, että muistisairas luulee,
        että hänellä käy varkaita, koska hän ei itse muista mihin on tavaroitaan laittanut.
        Hän alkaa epäillä kaikkia.

        Se on muistisairaalle itselleen kärsimys,
        kun luulee, ettei kehenkään voi luottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan se on ja jos iän myötä tulee joku muistisairauden laji,
        se lisää epäluuloisuutta.
        Kun toiset muistavat asiat eri tavalla,
        tai puhuvat asioista, joita ei itse muista ollenkaan,
        muistisairas alkaa epäillä, että häntä huijataan tai hänelle valehdellaan.
        Hän ei luota enää ihmisiin.
        Siihen liittyy muistisairailla aika yleinen vaihe, että muistisairas luulee,
        että hänellä käy varkaita, koska hän ei itse muista mihin on tavaroitaan laittanut.
        Hän alkaa epäillä kaikkia.

        Se on muistisairaalle itselleen kärsimys,
        kun luulee, ettei kehenkään voi luottaa.

        Muistisairasta ei saa millään vakuutettua, että asia on toisin kuin hän olettaa.
        Se teettää hirvittävia vaikeuksia, riitaakin, koska sitä jatkuu kauan ja muisti vain
        huononee ja tulee uusia oireita. Muistisairas alkaa riidellä joka asiasta, eli on paras
        olla hiljaa ja myöntyä jossakin vaiheessa kun ei ole enää toivoaparemmasta.
        Sairauden alussa muistisairaan voi vielä saada tajuamaan mikä on totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistisairasta ei saa millään vakuutettua, että asia on toisin kuin hän olettaa.
        Se teettää hirvittävia vaikeuksia, riitaakin, koska sitä jatkuu kauan ja muisti vain
        huononee ja tulee uusia oireita. Muistisairas alkaa riidellä joka asiasta, eli on paras
        olla hiljaa ja myöntyä jossakin vaiheessa kun ei ole enää toivoaparemmasta.
        Sairauden alussa muistisairaan voi vielä saada tajuamaan mikä on totta.

        Minulla kun kuulemma muistisairaus on alulla luulin että joku on yöllä ollut sotkemassa
        keittiötäni mutta se taidan olla minä itse ollut.


    • Anonyymi

      Eikö se sinun aloituksesi oikein tunnu vetävän?

    • Anonyymi

      Jo toinen vetoapuöyyntö tälle aamulle.

      • Anonyymi

        Mitähän apua sinä tarvitset ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän apua sinä tarvitset ?

        Tiskikaapin löytämiseen tarvitsisin apua, tiskaamattomat tiskit ovat kyllä tallella, mutta kaappi on edelleenkin kateissa ja nyt on tiskiharjakin hävinnyt jonnekin, kuten tiskialtaan tulppakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe