Missä kulkee automallien koon kasvamisen raja?

Anonyymi

Tämä tuli mieleen vanhoista ajatuksista ja joku uutinen taas uudesta S mersusta ja seen innovaatioista.

Yksi esimerkki on vuonna 1984 ( muistikuva) Volkswagen passatista ja nyt kahdeksannen sukupolven Golfista. Teknisen kehityksen kannalta se kokomuutos on ilmanmuuta selvää... tekniikka ja vaatimukset toki muuttuua uusi golf ja se 1980 luvun Passatti ovat mittanauhassa samankaltaisia. Kymmenen vuotta sitten esitelty Polo oli jo 1983 mallin Golf kokoluokkaa. Monelle se Polo on riittävä nykyäänkin.

Toyota Corolla 2010 oli jo samankokoinen kuin ensimmäinen Avensis tai Carina E

Nykyinen E mersu (W213) lienee samaa kokoluokkaa 1970 luvun 116 tai 126 kanssa.

Toyota tai tämän kaskun myötä Aygo mallin alapäähän ja viimeisenä poisti Avensiksen ylhäältä ja toi uuden Camryn. Volkkari toi aikanaan Up! mallin jne.

Mielestäni Kia Picvanto on ihan hyvän kokoinen käyttöauto vaikka ei Riokaan ole huono kilpailuja tuossa Polo ja osin Golf luokassa, mutta tavallinen Ceed on jo iso. Mutta tuleeko näihin S mersujan kokoihin mitään rajaa? Jos se mitta on nyt esim. lähellä 5,5 metriä, niin nähdäänkö vielä 6 metrin normaaleja malleja?

Mersu E on jo 5 metriä, niinkuin Skoda Superb ja Volvo 90-sarja....

Nämä nykypäivän isot on meidän tavallisten ihmisten ongelmia vasta 20 vuoden päästä, siitä pitää huolen järjettömät hinnat joihin ei liity autovero mitenkään. Jos auton kuivahinta on 60 000e niin siihen varaa olevalla on varaa maksaa veroja varmaan se 15-20 tonnia.

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hmmm.....
      Samaa olen miettinyt silloin tällöin. Itse ajan W221 - mallin S500 autolla ja tässä mallissa ns. "kasvun rajat" tulivat jo vastaan.

      Kun mennään yli viiden metrin kokoluokkaan, alkaa tulla mitat vastaan, pitäisi mahtua parkkiruutuihin ja leveys myös tuottaa päänvaivaa joissain kaupunkien ahtaissa porttikongeissa.

      W221 on asiantuntuntijoiden mielestä se ainoa oikea ässä - kokoluokka samaa kuin 1991 esitellyssä banzerwagenissa mutta kuitenkin nykyaikaisella muotoilulla - ja aah, nuo kauniit lokasuojien pullistukset, joita ei aikaisemmissa eikä nykyisissä malleissa ole nähty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      298
      3325
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1349
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1044
    Aihe