Kommunikointi

Anonyymi

Teinpähän tässä havainnon (tai oikeammin sanottuna tuli todistettua oikeaksi jo olemassa oleva havainto) siitä, miten ongelmaihminen syyttäessään muita tuokin esiin omia ominaisuuksiaan.

Eli kun hän syyttää harhaisesti jostakin millä ei ole todellisuuspohjaa, niin hän paljastaa samalla toiselle oman sairaan asenteensa tai omia tekemisiään tai piirteitään. Jos hän esim. syyttää valheellisesti juoruilusta, on syytä epäillä että toimii niin itse. Jotkut syytökset ja epäilyt ovat irti todellisuudesta, kuten vaikkapa että "hlö x näytti väsyneeltä, hänen ei kyllä pitäisi riekkua öitään koneella", vaikka todellisuudessa x on nukkunut vain pari yötä huonosti esim. helteen takia. Jos sitten henkilö x : ltä itseltään kysyy huonosta nukkumisesta ja netin käytöstä, saat yllättäen ongelma ihmiseltä raivot niskaan.

Olen huomannut, että paras tapa kommunikoida on pysyä itse tarkasti asiassa ja silloinkin kommunikoida mahdollisimman vähän. Eli kommunikoida vähän kuin lapselle, yksinkertaisilla ja lyhyillä lauseilla kuten "ei, se ei onnistu" tai "tästä asiasta en neuvottele" tai "ei, en ole vihainen, mutta sinä taidat olla" jne. Tällä tavoin on helpompi pitää oma pää kasassa ja esim. tekstiviesteistä jää aina mustaa valkoiselle.

32

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pitänee pitkälti paikkansa. Oma mieheni vahvasti narsistinen vaikka diagnoosia ei olekaan. Käyttää samaa kaavaa eli kun hän on itse riidan päätteeksi omilla teillään muutaman päivän (minun syystäni tietenkin) palattuaan alkaa aina sama eli pommittaminen hyökkäyksillä ja syyllistä isillä näin= tiedän että sinulla on ollut joku toinen mies. Teit riidan vain jotta sait aikaan tilaa nähdä toista miestä. Mahtipontinen syyttäminen/hyökkäys sanallisesti siirtäen minuun miten juuri itse toimi.
      Ja tämä kuvio on jo lapsellisen toistuva.

      Tämän jälkeen puidaan asiaa ja selviää että juuri hänellä oli muuta, seuraa. Pahoittelee toki mutta ovelasti syyttää että oli tavallaan minun vika että hän erehtyi moiseen koska annoin hänen ymmärtää että tein näin.
      Tämä ei suinkaan ole ainoa kaava mitä narsistini toistaa. Mutta yhden asian olen oppinut hänestä. Se millä minua syyttää täysin vailla näyttöä on hänen omia tekosiaan

      • Anonyymi

        Joo, juuri noin se joillakin toimii! Johtuuko sitten siitä, ettei jotenkin kykene erottamaan omaa persoonaa ja tekemisiään toisen persoonasta? Ei erota enää itsekään mikä on MINÄ ja mikä on SINÄ. Se paha mikä on osa häntä muuttuukin sinuksi ja se hyvä mikä on sinua onkin muka hän. Sitten kun syyllistyy vääryyteen haluaa katumisen sijaan vetää toisen samaan suohon, jotta saa kohteen syyttämiselleen. Tiedostaakohan tätä itse ollenkaan vai oikeastiko uskoo näin? Jos tässä asiassa ei ole tarkka, menee helposti oma pää sekaisin.

        T. Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, juuri noin se joillakin toimii! Johtuuko sitten siitä, ettei jotenkin kykene erottamaan omaa persoonaa ja tekemisiään toisen persoonasta? Ei erota enää itsekään mikä on MINÄ ja mikä on SINÄ. Se paha mikä on osa häntä muuttuukin sinuksi ja se hyvä mikä on sinua onkin muka hän. Sitten kun syyllistyy vääryyteen haluaa katumisen sijaan vetää toisen samaan suohon, jotta saa kohteen syyttämiselleen. Tiedostaakohan tätä itse ollenkaan vai oikeastiko uskoo näin? Jos tässä asiassa ei ole tarkka, menee helposti oma pää sekaisin.

        T. Ap

        En tiedä. Mutta itse uskon, että tuo on yksi ns narsistin peleistä (mielen pelit). Se on jotain niin uskomatonta, että perus järjellä ihminen ei aluksi tajua sitä. Itsekin meni jonka aikaa ennen kuin hiffasin tän kuvion. Hän sai jotenkin näissä konflikteissa aina siirrettyä minuun puollustautumis reaktion. Että rupesin selitelemöön etten ole tehnyt niin ja näin..
        Ajan kanssa kyllä rupesin huomaamaan tietyt pelit jo ennakkoon ja narsistin tyylihän on siirtää omat tekonsa uhriin jotta oma osuus kääntyisi pois hänestä. Ja sinä huomaat selitteleväsi hänelle. Uskomatonta mutta totta..
        Vaatii vahvuutta lähteä hänen kaltaisensa peleistä pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä. Mutta itse uskon, että tuo on yksi ns narsistin peleistä (mielen pelit). Se on jotain niin uskomatonta, että perus järjellä ihminen ei aluksi tajua sitä. Itsekin meni jonka aikaa ennen kuin hiffasin tän kuvion. Hän sai jotenkin näissä konflikteissa aina siirrettyä minuun puollustautumis reaktion. Että rupesin selitelemöön etten ole tehnyt niin ja näin..
        Ajan kanssa kyllä rupesin huomaamaan tietyt pelit jo ennakkoon ja narsistin tyylihän on siirtää omat tekonsa uhriin jotta oma osuus kääntyisi pois hänestä. Ja sinä huomaat selitteleväsi hänelle. Uskomatonta mutta totta..
        Vaatii vahvuutta lähteä hänen kaltaisensa peleistä pois.

        Näin on. Itse olen huomannut toimivaksi tavaksi kommunikoinnin samalla tavalla kuin 3-vuotiaan uhmäikäisen kanssa.

        On oikeastaan erikoinen tunne, että on kyennyt huomaamaan toisessa tuonkaltaisen asian ja ei enää mene ns. lankaan itse, vaan kykenee olemaan kyllin vahva tuossa tilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Itse olen huomannut toimivaksi tavaksi kommunikoinnin samalla tavalla kuin 3-vuotiaan uhmäikäisen kanssa.

        On oikeastaan erikoinen tunne, että on kyennyt huomaamaan toisessa tuonkaltaisen asian ja ei enää mene ns. lankaan itse, vaan kykenee olemaan kyllin vahva tuossa tilanteessa.

        Tuo uhmaikäinen lapsi kuullostaa niin omalta narsultani. Aina kun jää kiinni jostain niin alkaa kuin lapsen vänkääminen ja empäs, sinäpäs jne.. Tosiaan uskon että näiden kanssa eläessä on pakkokin oppia tunnistamaan ja ehkä siten itselle helpompi vaan ohittaa tuo kiukku, koska narsistin kanssa ei keskustelu kerta kaikkiaan onnistu eikä hän kerta kaikkiaan myönnä omia virheitä, sikailua, valehtelua ja jos on pakon edessä niin myöntää mutta loppu syy on sinussa anyway...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä. Mutta itse uskon, että tuo on yksi ns narsistin peleistä (mielen pelit). Se on jotain niin uskomatonta, että perus järjellä ihminen ei aluksi tajua sitä. Itsekin meni jonka aikaa ennen kuin hiffasin tän kuvion. Hän sai jotenkin näissä konflikteissa aina siirrettyä minuun puollustautumis reaktion. Että rupesin selitelemöön etten ole tehnyt niin ja näin..
        Ajan kanssa kyllä rupesin huomaamaan tietyt pelit jo ennakkoon ja narsistin tyylihän on siirtää omat tekonsa uhriin jotta oma osuus kääntyisi pois hänestä. Ja sinä huomaat selitteleväsi hänelle. Uskomatonta mutta totta..
        Vaatii vahvuutta lähteä hänen kaltaisensa peleistä pois.

        Kuulostaa tutulta! Itse jouduin konfliktiin puolustaessani oikeutetusti rajojani. Tämähän ei tietenkään hänelle sopinut. Alkoi suurennuslasilla etsimään vikoja ja virheitä, yritti saada minut näyttämään naurunalaiselta ja hysteeriseltä. Kaikki huomio käännettiin minuun ja minun syntejäni sitten leviteltiin eteenpäin.

        Juuri tuohon rooliin jouduin, selittelijän paikalle. Jouduin selittämään kuin 3-vuotiaalle, miksi jokin ei ole mielestäni hyväksyttävää. Sitten syytti vielä lopuksi miten olen toiminnallani aiheuttanut hänelle stressitilan ja miten olen epäluotettava. Hyvin tuli asenteensa esiin: minun tehtäväni on olla kynnysmatto, jolla on pelkkiä velvollisuuksia. Jos vastustan, yrittää herättää minussa syyllisyyttä ja häpeää. Jos en edelleenkään anna periksi, on tilanne hänelle stressaava.

        Terv. Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa tutulta! Itse jouduin konfliktiin puolustaessani oikeutetusti rajojani. Tämähän ei tietenkään hänelle sopinut. Alkoi suurennuslasilla etsimään vikoja ja virheitä, yritti saada minut näyttämään naurunalaiselta ja hysteeriseltä. Kaikki huomio käännettiin minuun ja minun syntejäni sitten leviteltiin eteenpäin.

        Juuri tuohon rooliin jouduin, selittelijän paikalle. Jouduin selittämään kuin 3-vuotiaalle, miksi jokin ei ole mielestäni hyväksyttävää. Sitten syytti vielä lopuksi miten olen toiminnallani aiheuttanut hänelle stressitilan ja miten olen epäluotettava. Hyvin tuli asenteensa esiin: minun tehtäväni on olla kynnysmatto, jolla on pelkkiä velvollisuuksia. Jos vastustan, yrittää herättää minussa syyllisyyttä ja häpeää. Jos en edelleenkään anna periksi, on tilanne hänelle stressaava.

        Terv. Ap

        Tuo on jotain niin hirveää ettei sitä uskous ennen kun kokee.. Heillä ei ole mitään vastuuta, moraalia, omaatuntoa teostaan ja syyllistämällä puolison omista jutuista he tekevät taitavasti.
        Tutulle kuullosti tuo selittelijän rooliin. Täsmälleen sama täälä. Kun hän kärysi jostain ihan todistetusti saattoi yhtäkkiä kesken riidan vaihtaa johonkin 2 v sitten tekemääni ja exääni liittyviin aiheisiin mikä ei edes hänelle kuulu.
        Luulen että tämä käytösmalli on heille joku reaktio yrittää siirtää huomio itsestään muualle jottei tarvitsi kohdata omaa virhettään ja häpeää. Ilmeisesti puolustusmekanismi.

        Meillä yksi räikeimmistä Huom vain yksi hänen tempauksistaan oli kun hän häipyi yöksi jonnekin ja itse lähdin ystäväni kesämökille seuraavana viikonloppuna niin alkoi tulla perään viestejä missä lateli minulle kenen kanssa olin vehtaamassa ja miten huono nainen olin kun niin helposti annoin itseni miehille. Hän kuulema tiesi ja kertoi ihan lause lauseelta mitä olin tekemässä ja kuinka huono olin. Näitä viestejä tuli kymmeniä. En vastannut mitään.

        Mutta tiesin jo viestien sisällöstä, että hän oli itse juurikin tehnyt kuvailema asiat ollessaan omilla reissuilla yli vuorokauden.
        Minun olisi pitänyt olla kotona odottamassa.

        Sitten puitiin asiaa ja hän jäi kuin jäikin kiinni että oli itse ollut naisella "yökylässä".
        Anteeksi pyyteli laimeasti ja pahoitteli tehneensä virheen, mutta jo seuraavaksi sanoikin että hän ei olisi tehnyt sitä virhettä jos minä en olisi provosoinut kun olin mennyt kauppaan meikattuna ja parfymoituna. Hän sanoi että siitä päätteli minun menevän jonkun miehen luo.
        Tällästä elämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, juuri noin se joillakin toimii! Johtuuko sitten siitä, ettei jotenkin kykene erottamaan omaa persoonaa ja tekemisiään toisen persoonasta? Ei erota enää itsekään mikä on MINÄ ja mikä on SINÄ. Se paha mikä on osa häntä muuttuukin sinuksi ja se hyvä mikä on sinua onkin muka hän. Sitten kun syyllistyy vääryyteen haluaa katumisen sijaan vetää toisen samaan suohon, jotta saa kohteen syyttämiselleen. Tiedostaakohan tätä itse ollenkaan vai oikeastiko uskoo näin? Jos tässä asiassa ei ole tarkka, menee helposti oma pää sekaisin.

        T. Ap

        Toisen syyllistäminen omista tekemisistä on narsismin ydintä.
        Jo lapsena opittu; en se minä ollut, se oli matti/maija.

        Tyyppiesimerkki, monesti koettu:
        "Pitää olla tarkka rahan käytössä kun on niin paljon laskuja."
        Tuosta tietää, että narsu itse on shoppaillut.
        -Monesti tarkistettu asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, juuri noin se joillakin toimii! Johtuuko sitten siitä, ettei jotenkin kykene erottamaan omaa persoonaa ja tekemisiään toisen persoonasta? Ei erota enää itsekään mikä on MINÄ ja mikä on SINÄ. Se paha mikä on osa häntä muuttuukin sinuksi ja se hyvä mikä on sinua onkin muka hän. Sitten kun syyllistyy vääryyteen haluaa katumisen sijaan vetää toisen samaan suohon, jotta saa kohteen syyttämiselleen. Tiedostaakohan tätä itse ollenkaan vai oikeastiko uskoo näin? Jos tässä asiassa ei ole tarkka, menee helposti oma pää sekaisin.

        T. Ap

        "Ei erota enää itsekään mikä on MINÄ ja mikä on SINÄ. Se paha mikä on osa häntä muuttuukin sinuksi ja se hyvä mikä on sinua onkin muka hän. Sitten kun syyllistyy vääryyteen haluaa katumisen sijaan vetää toisen samaan suohon, jotta saa kohteen syyttämiselleen. Tiedostaakohan tätä itse ollenkaan vai oikeastiko uskoo näin?"

        Tätä viimeistä kysymystä joutunut miettimään paljon. Onko hahmotushäiriöinen/hölmö, joka vain sepittää kaiken rutiininomaisesti omaksi edukseen - vai aivan tietoisesti valehteleva, kiero, narsistisesti häiriintynyt ihminen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei erota enää itsekään mikä on MINÄ ja mikä on SINÄ. Se paha mikä on osa häntä muuttuukin sinuksi ja se hyvä mikä on sinua onkin muka hän. Sitten kun syyllistyy vääryyteen haluaa katumisen sijaan vetää toisen samaan suohon, jotta saa kohteen syyttämiselleen. Tiedostaakohan tätä itse ollenkaan vai oikeastiko uskoo näin?"

        Tätä viimeistä kysymystä joutunut miettimään paljon. Onko hahmotushäiriöinen/hölmö, joka vain sepittää kaiken rutiininomaisesti omaksi edukseen - vai aivan tietoisesti valehteleva, kiero, narsistisesti häiriintynyt ihminen?

        Olen pohtinut samaa. Voi olla, että kun ei ole omaatuntoa niin ei myöskään halua ottaa vastuuta. On helpompi vedättää ja siksi niin ovelasti osaa silmät kirkkaiva tuon taidon.
        Ehkä myös niin syvälle juurtunut opittu tapa päästä omasta vastuusta.
        Olen ymmärtänyt että nph omaava jopa uskoo itselleen ettei ole koskaan väärässä tai hänen teot on muiden vastuulla aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen pohtinut samaa. Voi olla, että kun ei ole omaatuntoa niin ei myöskään halua ottaa vastuuta. On helpompi vedättää ja siksi niin ovelasti osaa silmät kirkkaiva tuon taidon.
        Ehkä myös niin syvälle juurtunut opittu tapa päästä omasta vastuusta.
        Olen ymmärtänyt että nph omaava jopa uskoo itselleen ettei ole koskaan väärässä tai hänen teot on muiden vastuulla aina.

        Kaikilla ihmisillä on omatunto, myös narsistilla.
        Mitä enempi hänen omatuntonsa soimaa, sitä
        enempi hän siirtää sitä uhriinsa.
        -Joskus hän jopa paljastuu sen tähden, että
        hän alkaa syyttelemään toista tapauksesta,
        mistä toinen ei muuten tietäisi mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä. Mutta itse uskon, että tuo on yksi ns narsistin peleistä (mielen pelit). Se on jotain niin uskomatonta, että perus järjellä ihminen ei aluksi tajua sitä. Itsekin meni jonka aikaa ennen kuin hiffasin tän kuvion. Hän sai jotenkin näissä konflikteissa aina siirrettyä minuun puollustautumis reaktion. Että rupesin selitelemöön etten ole tehnyt niin ja näin..
        Ajan kanssa kyllä rupesin huomaamaan tietyt pelit jo ennakkoon ja narsistin tyylihän on siirtää omat tekonsa uhriin jotta oma osuus kääntyisi pois hänestä. Ja sinä huomaat selitteleväsi hänelle. Uskomatonta mutta totta..
        Vaatii vahvuutta lähteä hänen kaltaisensa peleistä pois.

        Joo, uskomatonta se nimenomaan on. Kääntää myös takkiaan jatkuvasti. Joku näkemys esim. minun sanomana saa kiivastumisen ja jopa riidan aikaan, mutta kun joku arvostamansa hlö kertoo myöhemmin saman, niin asia onkin yhtäkkiä fiksusti oivallettu ja kiittää toista hyvistä näkemyksistä.

        Syytöksiin yritän suhtautua kylmän viileästi ja rauhallisesti, välillä jopa nauraen. Silloin nimittäin pääsee paremmin jäljille toisen pääkopassa olevista asioista.

        Terv. Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, uskomatonta se nimenomaan on. Kääntää myös takkiaan jatkuvasti. Joku näkemys esim. minun sanomana saa kiivastumisen ja jopa riidan aikaan, mutta kun joku arvostamansa hlö kertoo myöhemmin saman, niin asia onkin yhtäkkiä fiksusti oivallettu ja kiittää toista hyvistä näkemyksistä.

        Syytöksiin yritän suhtautua kylmän viileästi ja rauhallisesti, välillä jopa nauraen. Silloin nimittäin pääsee paremmin jäljille toisen pääkopassa olevista asioista.

        Terv. Ap

        Nämä suosikki- ja inhokkijärjestelmät ovat äärimmäisen vahvoja. Inhokkien sanomisia väännellään muuksi, epäempaattisesti, jotta saadaan tukea omalle agendalle ja omille manipuloinneille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisen syyllistäminen omista tekemisistä on narsismin ydintä.
        Jo lapsena opittu; en se minä ollut, se oli matti/maija.

        Tyyppiesimerkki, monesti koettu:
        "Pitää olla tarkka rahan käytössä kun on niin paljon laskuja."
        Tuosta tietää, että narsu itse on shoppaillut.
        -Monesti tarkistettu asia.

        Joo, ja joskus syylliseksi leimautumiseen riittää pelkästään paikallaolo. Vaikka ei tekisi tai sanoisi mitään niin on syyllinen, koska sattuu vain olemaan paikalla. Tai kun saa toisen kiinni esim. valehtelusta, tekee sinusta sen pahan ihmisen, syyttää urkkimisesta, asioihin puuttumisesta jne.

        Terv. Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla ihmisillä on omatunto, myös narsistilla.
        Mitä enempi hänen omatuntonsa soimaa, sitä
        enempi hän siirtää sitä uhriinsa.
        -Joskus hän jopa paljastuu sen tähden, että
        hän alkaa syyttelemään toista tapauksesta,
        mistä toinen ei muuten tietäisi mitään.

        Mä uskon kans siihen, miten myös heillä on jonkinlainen omatunto. Olisiko joillakin jopa niin suuri häpeän tunne, että siksi eivät voi keskustella asioista rakentavasti vaan syyllinen täytyy etsiä muualta?

        Terv. Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä suosikki- ja inhokkijärjestelmät ovat äärimmäisen vahvoja. Inhokkien sanomisia väännellään muuksi, epäempaattisesti, jotta saadaan tukea omalle agendalle ja omille manipuloinneille.

        Tuo on niin totta tuokin! Omassa konfliktissani tyypilliseen tapaansa raportoi heti eteenpäin jolloin vääristi asiaa. Kun pääsin kertomaan koko totuuden, muuttui ääni kellossa enemmän minun hyväkseni. Nuo kenelle raportoi eivät varmaan itse ymmärrä, miten ovat itsekin arvostelun ja purnaamisen kohteena heti kun tekevät virheen.

        Terv. Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä uskon kans siihen, miten myös heillä on jonkinlainen omatunto. Olisiko joillakin jopa niin suuri häpeän tunne, että siksi eivät voi keskustella asioista rakentavasti vaan syyllinen täytyy etsiä muualta?

        Terv. Ap

        Narsu ei ole koskaan syyllinen mihinkään.
        Ei siis omasta mielestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Narsu ei ole koskaan syyllinen mihinkään.
        Ei siis omasta mielestään.

        Narsistipsykon tunnuslauseet:

        - Katso peiliin!

        - Kyllä sinä tiedät, mitä olet tehnyt!

        - Sitä saa, mitä tilaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä uskon kans siihen, miten myös heillä on jonkinlainen omatunto. Olisiko joillakin jopa niin suuri häpeän tunne, että siksi eivät voi keskustella asioista rakentavasti vaan syyllinen täytyy etsiä muualta?

        Terv. Ap

        Suunnaton häpeän pelko on narsismin alku. Sanoisin, että juuri siitä häpeästä on kyse. Kun ei ole vahvaa minuutta joka pystyisi käsittelemään ja hyväksymään itsensä arvokkaana ihmisenä puutteineen kaikkineen, sitä alkaa vältellä omia puutteitaan (eli häpeää) kuin ruttoa.

        Narsisti ei ainoastaan yritä valehdella, vaieta, siirtää ja unohtaa kaikkea hävettävää itsessään, hän myös yrittää saada muut kantamaan häpeää. Narsisti ylentää itseään muita alentamalla koska luulee muiden elävän samanlaisessa häpeänpelon painajaisessa.

        Narsistin kanssa pitkään eläneet ovat usein häpeällä kyllästettyjä. He ovat eläneet narsistin luomassa sairaassa kuplassa ja alkaneet itsekin ajatella olevansa hävettäviä ja kelvottomia kaikella tavalla koska narsisti on heidät siihen manipuloinut. Näin narsisti tekee ihmisestä heikon, marionetin jota hallita. Ja narsisti osaa manipuloida häpeällä koska häpeä ja sen pelko on hänen maailmansa ydin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suunnaton häpeän pelko on narsismin alku. Sanoisin, että juuri siitä häpeästä on kyse. Kun ei ole vahvaa minuutta joka pystyisi käsittelemään ja hyväksymään itsensä arvokkaana ihmisenä puutteineen kaikkineen, sitä alkaa vältellä omia puutteitaan (eli häpeää) kuin ruttoa.

        Narsisti ei ainoastaan yritä valehdella, vaieta, siirtää ja unohtaa kaikkea hävettävää itsessään, hän myös yrittää saada muut kantamaan häpeää. Narsisti ylentää itseään muita alentamalla koska luulee muiden elävän samanlaisessa häpeänpelon painajaisessa.

        Narsistin kanssa pitkään eläneet ovat usein häpeällä kyllästettyjä. He ovat eläneet narsistin luomassa sairaassa kuplassa ja alkaneet itsekin ajatella olevansa hävettäviä ja kelvottomia kaikella tavalla koska narsisti on heidät siihen manipuloinut. Näin narsisti tekee ihmisestä heikon, marionetin jota hallita. Ja narsisti osaa manipuloida häpeällä koska häpeä ja sen pelko on hänen maailmansa ydin.

        Kiitos hyvästä viestistä! Tuo kyllä selittää hyvin sen, miksi omat puutteet heijastetaan niin räikeästi toiseen ja miksi ei kanneta vastuuta omista tekosista. Olen myös huomannut, että usein jos seuraamme liittyy jokin kolmas niin minut halutaan yhtäkkiä työntää sivuun. Vetäytyy esim. kahvilassa eri pöytään istumaan tuon kolmannen kanssa jättäen minut yksinään alkuperäiseen pöytään. Sieltä sitten saattaa välillä huikata "käskyjä". Ei välttämättä edes esittele minua sille kolmannelle ja pitää sen kanssa niin tiiviin keskustelun yllä, ettei voi sanoa mihinkään väliin mitään. Tiputtaa hetkessä ikäänkuin joukon ulkopuolelle.

        Terv. Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos hyvästä viestistä! Tuo kyllä selittää hyvin sen, miksi omat puutteet heijastetaan niin räikeästi toiseen ja miksi ei kanneta vastuuta omista tekosista. Olen myös huomannut, että usein jos seuraamme liittyy jokin kolmas niin minut halutaan yhtäkkiä työntää sivuun. Vetäytyy esim. kahvilassa eri pöytään istumaan tuon kolmannen kanssa jättäen minut yksinään alkuperäiseen pöytään. Sieltä sitten saattaa välillä huikata "käskyjä". Ei välttämättä edes esittele minua sille kolmannelle ja pitää sen kanssa niin tiiviin keskustelun yllä, ettei voi sanoa mihinkään väliin mitään. Tiputtaa hetkessä ikäänkuin joukon ulkopuolelle.

        Terv. Ap

        Sinulle osoitetaan sinun paikkasi. Jättämällä ulkopuolelle narsisti muistuttaa että et loppupeleissä ole tärkeä. Kun tuon tekee julkisessa paikassa niin tilanne on sinulle vielä nolompi. Siitä on vaikea poistua touhuamaan muuta ja kohteliaana ihmisenä tuskin aiheutat mitään julkista kohtaustakaan vaan jäät "nolosti" istumaan yksiksesi.

        Narsisti on tullut minun ja keskustelukumppanin väliin, jättänyt minut selkänsä taakse ja aloittanut oman keskustelun tuttuni kanssa aivan kuin minua ei olisikaan. Kotiini narsisti tuli lapset mukanaan vaikka tiesi etten halua häntä sinne. Hän tiesi että en kuitenkaan hänen lapsiaan ala järkyttää ja heitä koko porukkaa pihalle. Narsisi puhuu päälle. Narsisti tahallaan tulkitsee väärin, kertoo väärän tulkinnan isoon ääneen muillekin eikä anna mahdollisuutta oikaista asiaa.

        Narsistin kehu ei ole vilpitön. Narsisti voi kehua hyötyäkseen, joskus taas kehu sanotaan tyyliin josta voi lukea että tarkoitetaan päinvastaista. Ihan normaalia on, että saavutuksestaan ylpeä läheinen nujerretaan kehumalla jonkun toisen vastaavaa saavutusta. Tai ylipainon kanssa kamppailevan seurassa kehutaan muiden hoikkuutta.

        Narsistin seurassa oleminen on tuollaista "piilovi...lua" ihan jatkuvalla syötöllä. Iso osa menee ohikin koska en itse ainakaan edes osaa hävetä kaikkea sitä mitä narsisti pitää hävettävänä. Pidemmän päälle kuitenkin rasittavaa vaikka ei varsinaisesti ottaisi itseensä narsistin touhuista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle osoitetaan sinun paikkasi. Jättämällä ulkopuolelle narsisti muistuttaa että et loppupeleissä ole tärkeä. Kun tuon tekee julkisessa paikassa niin tilanne on sinulle vielä nolompi. Siitä on vaikea poistua touhuamaan muuta ja kohteliaana ihmisenä tuskin aiheutat mitään julkista kohtaustakaan vaan jäät "nolosti" istumaan yksiksesi.

        Narsisti on tullut minun ja keskustelukumppanin väliin, jättänyt minut selkänsä taakse ja aloittanut oman keskustelun tuttuni kanssa aivan kuin minua ei olisikaan. Kotiini narsisti tuli lapset mukanaan vaikka tiesi etten halua häntä sinne. Hän tiesi että en kuitenkaan hänen lapsiaan ala järkyttää ja heitä koko porukkaa pihalle. Narsisi puhuu päälle. Narsisti tahallaan tulkitsee väärin, kertoo väärän tulkinnan isoon ääneen muillekin eikä anna mahdollisuutta oikaista asiaa.

        Narsistin kehu ei ole vilpitön. Narsisti voi kehua hyötyäkseen, joskus taas kehu sanotaan tyyliin josta voi lukea että tarkoitetaan päinvastaista. Ihan normaalia on, että saavutuksestaan ylpeä läheinen nujerretaan kehumalla jonkun toisen vastaavaa saavutusta. Tai ylipainon kanssa kamppailevan seurassa kehutaan muiden hoikkuutta.

        Narsistin seurassa oleminen on tuollaista "piilovi...lua" ihan jatkuvalla syötöllä. Iso osa menee ohikin koska en itse ainakaan edes osaa hävetä kaikkea sitä mitä narsisti pitää hävettävänä. Pidemmän päälle kuitenkin rasittavaa vaikka ei varsinaisesti ottaisi itseensä narsistin touhuista.

        Viimeisen kappaleen alku: narsistin seurassa oleminen on tuollaista piiloittuilua ihan jatkuvalla syötöllä. Siis ei paljon täydellisemmin voisi kuvata, sitä se juuri on. Muistan aina," ei ole vieläkään tarpeeksi timmi perse", mutta oliko nyt sitten itselle, ei tosiaan. Mutta mitä siitä, kun aina oli vaan mielessä yksi asia, ihan sama, millainen se perse sen ympärillä oli.


      • Anonyymi

        Mun ex-mies on myös käyttänyt tuota metodia. Syytti minua että käytän rahaa holtittomasti mihin sattuu. Noh meni vain viikko niin kävi ilmi että ite oli tehnyt niin kun tuskaili kun rahat on hällä vähissä..ja laskut jää maksamatta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä uskon kans siihen, miten myös heillä on jonkinlainen omatunto. Olisiko joillakin jopa niin suuri häpeän tunne, että siksi eivät voi keskustella asioista rakentavasti vaan syyllinen täytyy etsiä muualta?

        Terv. Ap

        Juuri niin se on.

        häpeää narsisti vihaa "sydämestään"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo uhmaikäinen lapsi kuullostaa niin omalta narsultani. Aina kun jää kiinni jostain niin alkaa kuin lapsen vänkääminen ja empäs, sinäpäs jne.. Tosiaan uskon että näiden kanssa eläessä on pakkokin oppia tunnistamaan ja ehkä siten itselle helpompi vaan ohittaa tuo kiukku, koska narsistin kanssa ei keskustelu kerta kaikkiaan onnistu eikä hän kerta kaikkiaan myönnä omia virheitä, sikailua, valehtelua ja jos on pakon edessä niin myöntää mutta loppu syy on sinussa anyway...

        Narsistin kanssa ei todellakaan voi keskustella mistään.

        Tulin töistä kotiin hyvin väsyneenä. Istuin keittiön pöydän ääreen syömään narskun laittamaa ruokaa. Narsku paasasi koko ajan omiaan, niin kuin tavallisesti, ja minä istuin hiljaa syöden ruokaa. En puhunut mitään koska en yleensäkään saa sanavuoroa eikä narsku kuuntele minua ja olin väsynyt. Hän hoitaa puhumiset. Eikä narskulle voi sanoakaan mitään jos haluaa välttää riitaa. Tulee siis välttää kommunikointia niin pitkälle kuin mahdollista. Tämän olen vuosien varrella narskun puolisona huomannut ja oppinut.

        Narskun siinä vierellä touhutessa päätin yrittää saada aikaiseksi keskustelua meidän päivästä. Kysyin häneltä ystävällisesti, että mitä sinä olet tehnyt sillä aikaa kun minä olen ollut töissä. Päättelin, ettei ainakaan tästä voi syntyä riitaa koska osoitin kiinnostusta hänestä ja hänen päivästään. Odotin ja toivoin tietysti, että hän alkaisi ystävällisesti normaali-ihmisen tavoin kertoa päivästään.

        No, minä olin väärässä. Riitahan siitä syntyi. Narsku tulkitsi kysymykseni niin, että minä vähättelin hänen tekemisiään ja että syytin häntä siitä, ettei hän ole tehnyt mitään kun taas minä, kysyjä, olin ollut koko päivän ansiotyössä. Narsku alkoi vihaisena luetella tekemisiään, mitä on tullut päivän aikana tehtyä. Hän sanoi, että hän on koko päivän tehnyt erinäisiä kotitöitä. Hän syytti minua siitä, että minä halveksin ja vähättelen hänen tekemisiään.

        Sitten hän sanoi nähneensä heti, minun tultua ovesta sisään, että olin pahalla päällä ja että työmaalla olen varmasti saanut haukut tai jokin asia on mennyt pieleen. Ja että hän nyt saa niskaansa sen pettymyksen ja suuttumuksen ja huudan hänelle syyttä. Minä olin kuitenkin hyvällä tuulella ja aivan rauhallinen mutta väsynyt. En huutanut vaan kysin aivan tavallisella äänen voimakkuudella.

        Istuin hiljaa ja kuuntelin kiltisti narskun purkausta. Sitten otin puheenvuoron ja sanoin hänelle, että minä vain ajattelin, että mitä sinä olet touhunnut sillä aikaa kun minä olen ollut poissa kotoa. Mutta hänen ärtymyksensä ja suuttumuksensa ei laantunut heti vaan jatkui jonkun aikaa. Kun tällaista sattuu, minä olen sitten hiljaa, en puhu enää enkä pukahda, hän ei kovin kauan jaksa huutaa ja viimein hän jopa leppyy. Ehkä huomaa itsekin, että kuka se tässä huutaa ja raivoaa ja häpeää käytöstään.

        Tällaista se meidän yhteiselämä https://www.youtube.com/watch?v=KPYLz0--KqY


    • Anonyymi

      " kommunikoida vähän kuin lapselle, yksinkertaisilla ja lyhyillä lauseilla kuten "ei, se ei onnistu" tai "tästä asiasta en neuvottele" tai "ei, en ole vihainen, mutta sinä taidat olla" jne. Tällä tavoin on helpompi pitää oma pää kasassa "

      -Kaksi sanaa joita narsisti vihaa sokeasti:
      Ei ja mutta sanat.

      • Anonyymi

        Mä 2 viimeistä viestiä osui tuo takin kääntö ja kuten lapsi. Minulla on irrottautuminen käynnissä, koska en kestänyt enää hänen valehteluaan ja teatteria. Pitkään vedätti että minä olen se ainoa oikea ja mitä nyt kaikki tekikin. Olen ollut nyt erossa muutaman viikon. Viestien saattelemana. Hämmästyttävää on että hän ei ymmärrä minun halua tosiaan lähteä. Ilm koska tämä kuvio oli toistuvaa.
        Hän oli yhdessä sähköpostissa jopa, asiallinen pyysi että tarvitsee joitain työjuttuja minun kesä paikalta. Noh lupasin sitten että haen ne ja voin tietenkin palauttaa. No seuraava viesti olikin että anna olla ei hän haluakaan niitä koska ei halua nähdä minua. Sanoin Ok. Teemme näin. Sitten alkoi tulla syyllistävää tekstiä ja haukkumista. Jonka jälkeen musiikki linkkejä (rakkauslauluja). Tämä viestien sekavuus ja vaihtelu on jotain aivan käsittämätöntä. On todella kuin lukisi uhmsikäisen lapsen kiukuttelua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä 2 viimeistä viestiä osui tuo takin kääntö ja kuten lapsi. Minulla on irrottautuminen käynnissä, koska en kestänyt enää hänen valehteluaan ja teatteria. Pitkään vedätti että minä olen se ainoa oikea ja mitä nyt kaikki tekikin. Olen ollut nyt erossa muutaman viikon. Viestien saattelemana. Hämmästyttävää on että hän ei ymmärrä minun halua tosiaan lähteä. Ilm koska tämä kuvio oli toistuvaa.
        Hän oli yhdessä sähköpostissa jopa, asiallinen pyysi että tarvitsee joitain työjuttuja minun kesä paikalta. Noh lupasin sitten että haen ne ja voin tietenkin palauttaa. No seuraava viesti olikin että anna olla ei hän haluakaan niitä koska ei halua nähdä minua. Sanoin Ok. Teemme näin. Sitten alkoi tulla syyllistävää tekstiä ja haukkumista. Jonka jälkeen musiikki linkkejä (rakkauslauluja). Tämä viestien sekavuus ja vaihtelu on jotain aivan käsittämätöntä. On todella kuin lukisi uhmsikäisen lapsen kiukuttelua

        Kuulostaa siltä, että huomiota halutaan sinulta tavalla tai toisella. Jos ei hyvällä niin sitten pahalla tai jos ei pahallakaan niin sitten imartelulla. Kaikki keinot siis otettu käyttöön jotta saisi sinusta jonkin reaktion irti ja sitä kautta polttoainetta itselleen. Haluaa ehkäpä kokeilla, miten paljon valtaa hänellä on tunteisiisi ja miten helposti tai vaikeasti lähdet niihin mukaan? Ei tuossa varmaan voi muuta kuin olla itse se "jämäkkä aikuinen" ja odottaa että toinen rauhoittuu.

        Terv. Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa siltä, että huomiota halutaan sinulta tavalla tai toisella. Jos ei hyvällä niin sitten pahalla tai jos ei pahallakaan niin sitten imartelulla. Kaikki keinot siis otettu käyttöön jotta saisi sinusta jonkin reaktion irti ja sitä kautta polttoainetta itselleen. Haluaa ehkäpä kokeilla, miten paljon valtaa hänellä on tunteisiisi ja miten helposti tai vaikeasti lähdet niihin mukaan? Ei tuossa varmaan voi muuta kuin olla itse se "jämäkkä aikuinen" ja odottaa että toinen rauhoittuu.

        Terv. Ap

        Olet oikeassa pitää yrittää olla itse menemättä mukaan tuohon. Tiedän että jos vastaan niin alkaa väittely.
        Olen ollut vastaamatta ja aina tulee jotain. Haukkumisen jälkeen pari tuntia ja hän ehdotti että menisin hänen luo harrastamaan seksiä. Ja kun kohteliaasti kieltäydyin niin hänen mielestään se oli minulle hyvä tarjous ja antoi jopa aikaa ajatella..
        Pyysin kohteliaasti vain jättämään minut rauhaan. En tiedä halusiko hän tuolla vielä halventaa minua mutta uskomatonta että rakkauslaulujen jälkeen tulee moista soopaa...
        Olis niin kiva päästä tuon ihmisen mieleen mitä siellä liikkuu.
        Uskon myös tähän että haluaa huomioita tai sitten kokeilee vieläkö on valtaa minuun.


    • Anonyymi

      Narsisti haluaa nolata sinut kaikkien edessä ja uskomatonta mutta totta-onnistuukin. On sillä vaan ihmeellinen valta muihin.

    • Anonyymi

      Ja kun osutte kahden keskiseen keskusteluun,olet niiiin hyvä tyyppi.

    • Anonyymi

      Olen pahoillani kaikesta aiheuttamastani harmista.

      Ylen toimitaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe