Kilpirauhasen labratulokset

Heippa!

Toivoisin kilpirauhasista tietäviä kommentoimaan, ovatko arvoni normaalit? Minulla ei ole kilpparilääkityksiä. Kiitos!

TSH 1.33
T4V, vapaa 11,2
T3-V 4.86
S-TPOab 28

Vuonna 2015 verikokeissa T4V-arvo oli 10. TSH on ollut aina alle 2.

Kävin verikokeissa oireilun vuoksi: runsas hiustenlähtö, aamulla vaikea nousta sängystä ylös (entinen aamuvirkku), verenpaine matala (alin ollut yläpaine 76/ alapaine 58) seksihalut ihan nollissa, karhea ja kuiva iho kasvoissa, kutiseva päänahka, finnejä puskee, paino tuntuu jumittuneen, vaikka urheilen paljon, mikään ei huvita ja väsyttää. Lisäksi lihassärky on välillä kamala, kuin olisi jyrän alle jäänyt. Minulta on hoidettu raudanpuute, joten hemoglobiinista ja ferritiinistä oireilun ei pitäisi johtua.

Sydämellinen kiitos avustanne!

7

326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinulla voisi olla aivolisäkeperäistä vajaatoimintaa. Oliko jo 2015 noita samoja oireita?
      Hyvä, kun rauta on jo katsottu. ILman muuta pitää seurata vielä ja uusintalabrat on paikallaan.

      Hashimoto

      • Hei!

        Kiitos vastauksesta.
        Vuonna 2015 oireet olivat kaikkein pahimmillaan. Paino nousi, vatsa turpoili, iho oli huonona (kuten nyt), väsytti ja liuta muita oireita.
        Tuolloin siirryin gluteenittomaan ruokavalioon, joka helpotti hiukan oireilua. Samaan aikaan hemoglobiinikin oli 114, eikä lääkäri alkanut hoitamaan sitä, enkä itsekään ymmärtänyt raudanpuutteeseen tarttua. Vuonna 2018 ferritiini oli jo niin matala, että lääkäri aloitti rautalääkkeen. Nyt tilanne on siltä osin hyvä.
        Välillä T4V on ollut jopa 15, mutta useimmiten se on ollut alle 11.


      • Anonyymi
        Tiiu1i kirjoitti:

        Hei!

        Kiitos vastauksesta.
        Vuonna 2015 oireet olivat kaikkein pahimmillaan. Paino nousi, vatsa turpoili, iho oli huonona (kuten nyt), väsytti ja liuta muita oireita.
        Tuolloin siirryin gluteenittomaan ruokavalioon, joka helpotti hiukan oireilua. Samaan aikaan hemoglobiinikin oli 114, eikä lääkäri alkanut hoitamaan sitä, enkä itsekään ymmärtänyt raudanpuutteeseen tarttua. Vuonna 2018 ferritiini oli jo niin matala, että lääkäri aloitti rautalääkkeen. Nyt tilanne on siltä osin hyvä.
        Välillä T4V on ollut jopa 15, mutta useimmiten se on ollut alle 11.

        Hienoa, kun on saatu rauta balanssin. On jostain syystä alitunnistettu ja hoidettu, vaikka varmaan joka naisella on jossain vaiheessa ja luulisi olevan sitä myöten tuttu juttu. Ehkäpä sitten ei ole hypotyreoosia,jos T4V käynyt väillä ylempänä. T3V-arvokin on aika hyvä. Mutta sen sijaan TSH on pikkusen matalahko suhteessa T4V-arvoon. Veriarvot vaihtelee terveelläkin lukemattomista eri syistä. B- ja D-arvoja voisit määrittää. Jos koet gluteenittomuuden tuoneen apua, ja miksei muutenkin, kelia kannattaa ilman muuta poissulkea. Eräällä sukulaisella todettiin keliakia ja ainut tyyppioire oli ilmavaivat, muuten aika epätyypillinen keliaakikko.

        Ruokavaliolla on kiistatta merkitystä. Gluteenittomuutta tärkeämpää lienee useimmiten karsia turhia hiilihydraatteja, erityisesti ns. höttöhiilareita. Moni kroonisesti sairas kertoo havainneensa oireiden helpottavan. Näin myös omalla kohdalla. Oikeastaan ihan jokaisen olisi hyvä minimoida turhia hiilareita ja kaloreita.

        Hashimoto


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa, kun on saatu rauta balanssin. On jostain syystä alitunnistettu ja hoidettu, vaikka varmaan joka naisella on jossain vaiheessa ja luulisi olevan sitä myöten tuttu juttu. Ehkäpä sitten ei ole hypotyreoosia,jos T4V käynyt väillä ylempänä. T3V-arvokin on aika hyvä. Mutta sen sijaan TSH on pikkusen matalahko suhteessa T4V-arvoon. Veriarvot vaihtelee terveelläkin lukemattomista eri syistä. B- ja D-arvoja voisit määrittää. Jos koet gluteenittomuuden tuoneen apua, ja miksei muutenkin, kelia kannattaa ilman muuta poissulkea. Eräällä sukulaisella todettiin keliakia ja ainut tyyppioire oli ilmavaivat, muuten aika epätyypillinen keliaakikko.

        Ruokavaliolla on kiistatta merkitystä. Gluteenittomuutta tärkeämpää lienee useimmiten karsia turhia hiilihydraatteja, erityisesti ns. höttöhiilareita. Moni kroonisesti sairas kertoo havainneensa oireiden helpottavan. Näin myös omalla kohdalla. Oikeastaan ihan jokaisen olisi hyvä minimoida turhia hiilareita ja kaloreita.

        Hashimoto

        Jospa minulla tosiaan olisi normaalia kilpirauhasen heittelyä ja jokin muu seikka selittäisi oireeni. Esimerkiksi muut hormonaaliset muutokset, sillä jätin alkuvuodesta ehkäisyrenkaan pois. Oireeni tosin alkoivat jo viime syksynä, joten se ei ihan täsmää. Täytyypä perehtyä B ja D-vitamiiniarvoihin.

        Hiilihydraatteja olenkin vähentänyt luettuani monia kirjoja aiheesta. Samalla erilaisten hyvien rasvojen lisäys (voi, meitsytoliiviöljy, kookosöljy, ghee jne.) on mahdollisesti parantanut oloani hiukan loppukeväästä. Lisäsin myös erilaisia hormonitoimintaa tukevia ruokia, uutteita ja vitamiineja.

        Muutama päivä / vajaa viikko on oikeastaan ollut aika hyvä voinnin suhteen. Ehkä olisi täytynyt käydä kilpparikokeissa vajaa kuukausi sitten, kun vointi oli tosi heikko.. Voisin loppuvuodesta käydä varalta tsekkaamassa uusiksi ne.

        Kilpparivajista on meillä suvussa. Samoin keliakiaa on paljon lähisuvussa (eno, serkut) ja itsekin tosiaan gluteeniton ollut jo usean vuoden. Se on tuonut apua.

        Onko muilla ollut vastaavia kilpirauhasarvoja kuin minulla ja vointi huono? Olisi mielenkiintoista kuulla.


      • Tiiu1i kirjoitti:

        Jospa minulla tosiaan olisi normaalia kilpirauhasen heittelyä ja jokin muu seikka selittäisi oireeni. Esimerkiksi muut hormonaaliset muutokset, sillä jätin alkuvuodesta ehkäisyrenkaan pois. Oireeni tosin alkoivat jo viime syksynä, joten se ei ihan täsmää. Täytyypä perehtyä B ja D-vitamiiniarvoihin.

        Hiilihydraatteja olenkin vähentänyt luettuani monia kirjoja aiheesta. Samalla erilaisten hyvien rasvojen lisäys (voi, meitsytoliiviöljy, kookosöljy, ghee jne.) on mahdollisesti parantanut oloani hiukan loppukeväästä. Lisäsin myös erilaisia hormonitoimintaa tukevia ruokia, uutteita ja vitamiineja.

        Muutama päivä / vajaa viikko on oikeastaan ollut aika hyvä voinnin suhteen. Ehkä olisi täytynyt käydä kilpparikokeissa vajaa kuukausi sitten, kun vointi oli tosi heikko.. Voisin loppuvuodesta käydä varalta tsekkaamassa uusiksi ne.

        Kilpparivajista on meillä suvussa. Samoin keliakiaa on paljon lähisuvussa (eno, serkut) ja itsekin tosiaan gluteeniton ollut jo usean vuoden. Se on tuonut apua.

        Onko muilla ollut vastaavia kilpirauhasarvoja kuin minulla ja vointi huono? Olisi mielenkiintoista kuulla.

        Voisin vielä lisätä, että välillä TSH on ollut alle 1, eli alimmillaan 0.92. En tiedä, onko sillä merkitystä.


      • Anonyymi
        Tiiu1i kirjoitti:

        Voisin vielä lisätä, että välillä TSH on ollut alle 1, eli alimmillaan 0.92. En tiedä, onko sillä merkitystä.

        Ei sillä ole juurikaan merkitystä, että onko TSH vähän yli tai alle yhden, mutta sillä on, onko se lähempänä nollaa vai kymmentä tai vaikka sataa ja mikä on samanaikainen T4V-arvo.
        Ihan hyvin olet perillä oireiden merkityksistä ja vaikutuksista sekä osaat ja jaksat kuunnella itseäsi. Sukurasitettakin näimmä on, mutta toisaalta vertaiset on hyvä voimavara, kunhan vaan suvussa on hyvät välit.

        Hashimoto


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei sillä ole juurikaan merkitystä, että onko TSH vähän yli tai alle yhden, mutta sillä on, onko se lähempänä nollaa vai kymmentä tai vaikka sataa ja mikä on samanaikainen T4V-arvo.
        Ihan hyvin olet perillä oireiden merkityksistä ja vaikutuksista sekä osaat ja jaksat kuunnella itseäsi. Sukurasitettakin näimmä on, mutta toisaalta vertaiset on hyvä voimavara, kunhan vaan suvussa on hyvät välit.

        Hashimoto

        Aivan, kiitos tiedosta.
        Olen lueskellut paljon eri foorumeilta tietoa ja on hämmentävää, että joillakin on aloitettu jo lääkitys samoilla arvoilla kuin minulla. Oireet ovat olleet samankaltaisia.
        Vertaistuki on kyllä tosi hyväksi ja antoisaa. Ei tarvi yksin pohtia näitä juttuja ja voi kysyä viisaammilta :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      54
      2794
    2. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      88
      954
    3. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      11
      935
    4. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      876
    5. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      81
      805
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      751
    7. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      88
      663
    8. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      650
    9. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      85
      586
    10. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      565
    Aihe