Tuli mokattua purjehtiessa, minkä johdosta venettä täytyi korjata. Vakuutus korvasi suurimman osan aineellisista haitoista, mutta edelleen harmittaa kovasti. Olen vielä monissa asioissa kokematon, mutta tämän haverin jälkeen tuntuu etten mokaamisen pelossa edes uskalla kokeilla uusia asioita. Mitä mieltä olette siitä että gasti mokaa? Otatteko tällaista henkilöä enää uudestaan veneeseen?
Kun gasti mokaa
13
192
Vastaukset
- Anonyymi
Jos oppii mokastaan niin hyvä, jos ei niin jätä rannalle.
- Anonyymi
Sattuuhan sitä itse kullekin. Pienillä marginaaleilla usein pelataan.
- Anonyymi
Miten gastina saa aiheutettua vahinkoa, joka vaatii veneen korjausta vakuutuksen kautta? Ajoitko venettä kiville tai kolariin?
Joissain veneissä saa tietysti maston alas mokailemalla kohtuu helposti.
Kai myös spinnupuomilla voi saada vahinkoa kanteen tai ikkunoihin, mutta vaatii jo yritystä.
Köysien veto vinssillä päättömästi tai niiden heittäminen potkuriin voi myös aiheuttaa vahinkoa.
40 vuotta olen ollut gastina monissa eri veneissä ja 20 vuotta on omassa veneessä ollut gasteja. Noissa on tapahtunut neljä vakuutusyhtiötä vaatinutta vahinkoa, mutta yksikään niistä ei ollut gastin vika. Kolme kolaria ja yksi kivilleajo. Yhdessä kolarissa syyllinen oli toinen vene ja kahdessa veneen omistaja (olin gastina). Kiville navigoin omalla veneellä (kartassa virhe laivaväylän viitan väärällä puolella).
On ollut gasteja, joiden olen katsonut suhtautuvan välinpitämättömästi omaisuuteeni. En ole pyytänyt uudelleen. On myös ollut gasteja, jotka eivät tunnu oppivan. Heitäkään en jonkun ajan kuluttua ole pyytänyt. Molemmat ovat kuitenkin pieni vähemmistö.
Yleensä pyyntöön vaikuttavat purjehdustaidot ja henkilökemia, johon kuuluu myös luvatussa pysyminen ja sopivat käytöstavat (ei ryyppää liikoja, ei höpötä kisassa jne.). Mukavaa ja oppimishaluista pyytää mielellään. Samoin huippuosaajaa, joka ei ole kusipää. - Anonyymi
On varmasti ero mokalla ja mokalla.
Jos tekee jotain todella typerää, käy niin ettei kukaan uskalla purjehtia mokaajan kanssa. - Anonyymi
No, virheistä oppii ja erehtyminen on inhimillistä. Minäkin olen ollut gastina useamman kerran, ja lopetin siihen kun kipparin jatkuva rääkyminen alkoi käydä hermoon. Haettiin syyllistä väärin koilattuun köyteen jne jne. "kuka v*ttu tän on koilannut s*atana. Aina oli väärä taktiikka tms. Ei sitä jaksa kärsivällinenkään. Itse olen lojauttanut purkkarin kunnolla kivelle. Kyllä kerrasta yleensä oppii.
- Anonyymi
Mikä vakuutus korvasi?
Sinun vastuuvakuutuksesi vaiko veneen omistajan esinevakuutus veneelle?
Oletko varma että olet ymmärtänyt oikein vastuusi sattuneessa vahingossa, vai onko kyse mahdollisesti siitä että veneen omistaja /kippari sälyttää omia kustannuksiaan sinulle kun et tietämättömänä osaa panna hanttiin perättömille vaatimuksille?
Kannattaisi ihan ensiksi selostaa vahingon syntytapa niin toiset voisivat kommentoida sitä kenen olisi pitänyt vastata seurauksista, ja miltä osin. Nyt saa sen käsityksen ettei kaikki ehkä ole mennyt taloudellisen vastuun osalta kuten olisi pitänyt, vaan sinua on huijattu. Vaihtoehtoisesti sinua on huijattu teettämällä sinulla sellaisia tehtäviä jotka kipparin olisi tullut hoitaa itse, eikä delegoida gastille.
Vaikea keksiä millaisista gastille annettavista hommista syntyisi heidän vastuulleen kuuluvia suurempia vahinkoja, vaikka olen ollut kymmneiä vuosia sekä kipparina että gastina purjeveneissä sekä kilpailuissa että matkapurjehduksessa.- Anonyymi
No tuotahan aloittaja ei kysynyt!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tuotahan aloittaja ei kysynyt!
Ei kysynyt ei, mitä sitten?
Kyllä täällä muutkin saa kysyä kuin aloittaja, olet ilmeisesti ymmärtänyt foorumin säännöt väärin, jos tosiaan luulit asian olevan toisin. - Anonyymi
Silloin puhutaan tuottamuksellisuudesta. Törkeä huolimattomuus, tahallisuus tai piittaamattomuus saattavat johtaa vastuuseen.
Samat syyt olisivat myös sellaisia ettei kukaan uskalla tulla samaan veneeseen mokaajan kanssa koska se kielii muutenkin ongelmista elämän hallinnan kanssa. Lotraaminen viinan tms kanssa omalla vuorolla voisi olla sellainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kysynyt ei, mitä sitten?
Kyllä täällä muutkin saa kysyä kuin aloittaja, olet ilmeisesti ymmärtänyt foorumin säännöt väärin, jos tosiaan luulit asian olevan toisin.Tää korvaus vastuu spde aiheuttaa vaan lisää ahdistusta aloittajalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tää korvaus vastuu spde aiheuttaa vaan lisää ahdistusta aloittajalle.
Tai sitten ei aiheuta, jos kyse ei ole mistään vakavasta.
Korvausvastuu ei synny helposti ilman, ettei itse tietäisi tehneensä jotain väärin jo tehdessään.
- Anonyymi
Sama juttu kuin missä tahansa muussakin asiassa, rinta rottingilla eteenpäin ja kokemusta viisaampana. Se joka ei koskaan mitään tee, ei mokaa. Kannattaa vain jatkaa, tulevat onnistumiset peittävät mokan alleen ja se mokaamisen pelko haihtuu. Ihan niin kuin vaikka kun mäkihyppääjä kaatuu, torniin vaan uudestaan ettei tule hyppypelkoa.
- Anonyymi
Virheitä sattuu jokaiselle. Päällikön vastuulla on jakaa miehistölle tehtäviä, joista heillä on edellytykset suoriutua. Päällikön vastuulla on myös valita miehistönsä jäsenet.
Oman kokemuksen mukaan yksinkertaistaen huviveneilyssä päällikkö vastaa kaikesta ja miehistön virheet kanavoituvat hänelle. Omalle kohdalle sattunut useita materiaalisia vahinkoja, koskaan en ole niistä miehistöä syyttänyt. Tapahtunutta jälkikäteen itsekseni harmitellessa vastaus kysymykseen ”olisinko itse voinut ohjeistaa tämän paremmin?” on lähes poikkeuksetta ollut myöntävä.
Jos tietty gasti on poikkeuksellisen vahinkoaltis, vaikuttaa se toki hänelle jaettaviin tehtäviin, rannalle en ole ketään jättänyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222351Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062260- 522247
- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381512- 301446
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361402- 951161
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201136- 261126