Olkaa tarkkoina kun täytätte 70-75. Tuon jälkeen teidän käyntinne hyvinvointikeskuksissa tai päivystyksissä luokitellaan turhakäynneiksi joita pyritään vähentämään tietyillä järjestelyillä. Eli et siis ole oikeutettu terveysasemien palveluihin. Etenkin hoivapalveluissa asuvat ja omaiset, olkaa tarkkana. Jos on tethy ns houitolinjaukset, kannattaa tarkasti kirjata mitä se pitää sisällään sillä helposti se tulkitaan selaiseksi että ei tarvitse hoitaa ollenkaan.
Turha käynti terkkarissa
119
175
Vastaukset
- Anonyymi
Huh! Tekeekö joku edunvalvoja itse huolintalinjauksen hoitokotiin muuttavalle siitä miten terveyskeskuksesssa hoidetaan. Vai kuka tekee, kirjoitat ´jos on tehty´. Kuka tekee.
Olen luullut että sen osalta hoidon päättää hoitokotiin lähettävä kunta. Eikö muka kaikille ole tasa-asvoinen.
Hyvä aloitus, perehdytään oman tulevan hoitomme, sieltä se 70-ikä tulee.
Olen kyllä osallistunut kyselyyn. Kun pitkäainenen tuttu muutti hoitokotiin, hänelle tehtiin elämäntapakysely, että arkinen hoito olisi madollisuuksien mukaan saman tyyppistä kuin mihin hoidettava on aikaisemmin tottunut. Tämä varmaan ihan eri juttu.
Terveyskeskushoitoa koskevia asiakirjoja tai kyselyitä en ole nähnyt.Jokaiselle tehdään yksilöllinen palvelusuunnitelma mutta kyllä on näin että kun ikäihmisten määrä lisääntyy ja paineet kuntiin kasvaa, ympärivuorokautisessa hoidossa olevat ovat se ryhmä, jonka hoidosta nipistetään. Käyntinsä ovat ns tarpeettomia turhakäyntejä.
- Anonyymi
Maksan toistaiseksi veroa eläkkeestäni sellaiset 13000- 14000 Euroa per vuosi että kehtaan olla tarkkana ja vaatia palveluja.
Aloitus on tyypillistä tyhjää hölönpölöä!- Anonyymi
Äläpäs nyt riehu veroinensi ja mollaa etukäteen. Anna aloittajan perustella aloituksensa, en usko että ihan hölönpölöä on. Selvinnee mistä on kyse. Oikein hyvä että sinulla kanttia vaatia. Emme ole ihan samanarvoisia, mutta iloitsen puolestasi. Ja niille joilla ei ole yhtä hyvät tulot, toivon myös asiallista tk-palvelua.
- Anonyymi
Aloitus on täyttä asiaa, ei se vaikuta palvelun laatuun vaikka, maksaisi reilusti veroa. Kun käy terkkarissa, huomaa, että sellaista valohoitoa se on. Mutta ei se varsinaista eutanasiaa ole, jos jätetään asiakas kärsimään huonon terveytensä kanssa. Monessa muussa maassa on paljon karmeampi tilanne kuten Yhdysvalloissa.
Anonyymi kirjoitti:
Aloitus on täyttä asiaa, ei se vaikuta palvelun laatuun vaikka, maksaisi reilusti veroa. Kun käy terkkarissa, huomaa, että sellaista valohoitoa se on. Mutta ei se varsinaista eutanasiaa ole, jos jätetään asiakas kärsimään huonon terveytensä kanssa. Monessa muussa maassa on paljon karmeampi tilanne kuten Yhdysvalloissa.
Tittelit vaikuttaa. Mitä isompi pamppu tai lääkäreiden kollega sitä.paremmin pääsee tutkimuksiin ja hoitoon. Jopacrpikriisissä mainitaan ammatti jos olet tarpeeksi korkeassa tittelissä.Tavallista putkiasentajaa tai myyjäähän ei mainita.
- Anonyymi
Hyvä aloitus !
Se on jo realisoitunut omalla ja läheisteni kohdalla.
Terveyskeskuskäynnin tarve ja syyt voidaan mitätöidä hyvin helposti
jo puhelimessa. Olen saanut monta vuotta hämmästyä, miten
vähän hoitajat ymmärtävät terveydestä tai sairaudesta.
ja silti he leikkivät lääkäriä ratkaistessaan saisiko henkilö lääkäriajan vai.
Soittajan ilmoittama yhteydenoton syy voidaan merkata Kantaan aivan toisin
kuin soittaja on kertonut
ilmeisesti vastaamaaan hoitajan antamaa päätöstä, että lääkäriaikaa ei saa.
Lääkäristä riippuen saa olla monesta syystä varovainen,
mitä lääkärillekin puhuu. - Anonyymi
Havaitsin tuon jo ennen mitään ikärajaa ja tarvitessani todella lääkäriä käytin yksityistä ja TODELLA kannatti.
Vain osa labrakokeista on kulkenut julkisen kautta mutta niistäkin valtaosan teetätän yksityisellä.
Nyt, karanteeni-ikäisenä tuo hylkimisilniö on voimistunut. Muutama julkisen kokeilu on antanut vain lohduttoman huonoja tuloksia. Hoitolinjaukset tehdään siinä vaiheessa kun muutetaan ympärivuorokautiseen hoitoon. Päätöksen tekee lääkäri mielelään yhteisymmärryksessä omaisten kanssa. Tarkkuutta vaaditaan siinä kohden kun tulee joku akuutti tilanne joka vaatii teveydenhoitoa. Jos papereissa lukee DNR tai ER tämä tarkoittaa sitä että jos sydän pysähtyy, ei elvytetä. Tässä kohden piilee sitten se suuri vaara että tämä laajennetaan käsitykseen että ei aktiivihoitoja ollenkaan tai sinne on voitu lisätä omaisten tietämättä että ei sairaalasiirtoja.
Omaiseni Tehostetussa Ympärivuorokautisessa palvelukodissa käydään terveyskeskuksesta kolmekertaa vuodessa.
Lasku on terveyskeskusmaksun verran.
Neljäskäynti olisikin ilmainen.
Tarvittaessa myös oma lääkäri käy, jos on tarvis.
Elvytyskielto on selvitetty omaisille hoitajapalavereissa.
Antibiootit suoneen voidaan laittaa omassa huoneessa ilman sairaalakäyntiä.
Kuvia voidaan ottaa, vaikka ihottumasta, ja lääkäri katsoo kuvat ja määrää tarvittavat lääkkeet.2lesken kirjoitti:
Omaiseni Tehostetussa Ympärivuorokautisessa palvelukodissa käydään terveyskeskuksesta kolmekertaa vuodessa.
Lasku on terveyskeskusmaksun verran.
Neljäskäynti olisikin ilmainen.
Tarvittaessa myös oma lääkäri käy, jos on tarvis.
Elvytyskielto on selvitetty omaisille hoitajapalavereissa.
Antibiootit suoneen voidaan laittaa omassa huoneessa ilman sairaalakäyntiä.
Kuvia voidaan ottaa, vaikka ihottumasta, ja lääkäri katsoo kuvat ja määrää tarvittavat lääkkeet.Joo. Mutta entäs kun kävelevä vaikka muistisairas esimerkiksi menee aamupesuilla wc:ssä veltoksi, jäykistää, ei kykene kävelemään, puhe puuroutuu, onko aihetta käyttää vaikka pään ct:ssä jotta tiedetään mitä hoidetaan. Vai voidaanko oireet kuitata er-päätöksellä. Odotellaan että arkena tulee joku ottamaan pissanäytteen ja pikacrp:n? Kiinnostaa kovasti kuulla mielipteitänne.
- Anonyymi
Äitini sanoi, että viime käynnillä terveyskeskuksessa lääkäri kysyi elvytyksestä. Äiti oli vastannut, että ei elvytetä. Niin kai se on parempi.
- Anonyymi
Minulla oli hyvä työterveyshuolto, jota arvostin jo silloin suuresti.
Lääkärille pääsi samana päivänä, jos oli akuuttia.
Terveyskeskuksen suhteen eläkeläisenä tulee tunne,
ettei ole enää yhteiskunnan täysivaltainen jäsen.- Anonyymi
Komppaan tuota.
Kovin ylimielinen kohtelu: käytös hyvää, mutta hutkitaan, ei tutkita.
Tasopudotus työterveydenhoidosta terkkariin on järkyttävä.
Tämä ihmetyttää sikäli, että jos yli 30 vuotta ei ole rasittanut kuntaa kuluilla, vaan tuonut fyrkkaa kunnalle, niin on tämä käsittämätöntä.
Beng
- Anonyymi
Olen Tänään 10:50. Tämä hoitokodin hoidettava on teetättänyt juristin avulla testamentin, jossa on elvytyskielto määrätyissä tapauksissa. En ole lukenut asiakirjan sanamuotoa, mutta jos teen itselleni, saan sen käyttööni.
Kun hän sai sairastui hoitokodissa, nousi kuume, jalka turposi, voimattomuus ym. , hoitaja tuli paikan päälle ottamaan kokeet ja lääkäri määräsi hoitajan puhelun perusteella lääkityksen. No mielestäni siinä kyllä oli arvostelemista, hoitaja oli huono, suorastaan tumpula, satuin itse olemaan paikalla. Ja lääkärin määräys oli järjettömän vahva särkylääke lääkkeisiin tottumattomalle potilaalle. Otti yhden ja luhistui, omainen vaati lopettamaan sen.
Aloituksesta ja kokemuksesta päättelen että ei ole väliä millaisen testamentin on tehnyt tai muun asiakirjan. Taitavat hoitaa miten itse tykkäävät.Lääkärillä in oikeus lääketieteellisiin syihin vedoten tehdä hoitoluinjaukset mutta mielestäni nämä perusteluineen pitää kertoa myös omaisille. Luottamus on kaiken a ja o. Ja totta, liianhelposti aloutetaanvahvoja kipulääkkeutä ja psykoosilääkkeitä että saadaanaktiivinenmuistisairas "helppojoitoiseksi" liian vähälle henkilökunnalle.
- Anonyymi
On koulutettu ilman soveltuvuuskokeita hoitajia.
Taidot ja motivaatio on, mikä on.
Beng Anonyymi kirjoitti:
On koulutettu ilman soveltuvuuskokeita hoitajia.
Taidot ja motivaatio on, mikä on.
BengAina ei syy ole hoitajissa vaan siinä, minkälaiset mahdollisuudet heille työtään toteuttamaan annetaan, Mutta on niitäkin jotka ovat ihastuneet syöttämään vanhuksille näitä voimakkaita lääkkeitä, jotta saadaan vanhus helppohoitoisemmaksi. Jopa lääkärin on kuultu sanovan että aloitetaan psykoosilääke ennaltaehkäisevästi.?????
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Aina ei syy ole hoitajissa vaan siinä, minkälaiset mahdollisuudet heille työtään toteuttamaan annetaan, Mutta on niitäkin jotka ovat ihastuneet syöttämään vanhuksille näitä voimakkaita lääkkeitä, jotta saadaan vanhus helppohoitoisemmaksi. Jopa lääkärin on kuultu sanovan että aloitetaan psykoosilääke ennaltaehkäisevästi.?????
Eikö voisi vaatia hoitotahtoon, ettei psyykelääkkeitä? V 2020.
Beng Anonyymi kirjoitti:
Eikö voisi vaatia hoitotahtoon, ettei psyykelääkkeitä? V 2020.
BengVoihan sitä kokeilla.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Aina ei syy ole hoitajissa vaan siinä, minkälaiset mahdollisuudet heille työtään toteuttamaan annetaan, Mutta on niitäkin jotka ovat ihastuneet syöttämään vanhuksille näitä voimakkaita lääkkeitä, jotta saadaan vanhus helppohoitoisemmaksi. Jopa lääkärin on kuultu sanovan että aloitetaan psykoosilääke ennaltaehkäisevästi.?????
Pakko-psyykenlääkitys on kauheaa. Harvoja psyykenlääkkeitä saisi ollenkaan antaa
iäkkäille ja vain tosi pieniä annoksia lyhytaikaisesti.
Jossain netissä osui kerran silmään listakin (Lääkintöhallituksen kai, ne muista enää),
mitä lääkkeitä ei saa antaa 75 ihmisille.
Kyllä niitä kuitenkin annetaan. Anonyymi kirjoitti:
Pakko-psyykenlääkitys on kauheaa. Harvoja psyykenlääkkeitä saisi ollenkaan antaa
iäkkäille ja vain tosi pieniä annoksia lyhytaikaisesti.
Jossain netissä osui kerran silmään listakin (Lääkintöhallituksen kai, ne muista enää),
mitä lääkkeitä ei saa antaa 75 ihmisille.
Kyllä niitä kuitenkin annetaan.Nököjäön annetaan ja ihan uskomattomin indikaatioin.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Voihan sitä kokeilla.
Ne muistisairaat vetreät ukot tai mummot eivät muuten pysy aisoissa, jos ei syötetä rauhoittavia. Ei kenenkään hoitajan voimat riitä niiden valvomiseen ja kyttäämiseen.
Anonyymi kirjoitti:
Ne muistisairaat vetreät ukot tai mummot eivät muuten pysy aisoissa, jos ei syötetä rauhoittavia. Ei kenenkään hoitajan voimat riitä niiden valvomiseen ja kyttäämiseen.
Olen eri mieltä. Muistisairaallakin on ihmisoikeudet ja oikeus hyvään hoitoon. Myös tarkastuksen kestävään lääkehoitoon. Opiaatteja ei saa käyttä esimerkiksi unilääkkeenä varsinkaan kun tietotaito ei riitä vaikeidenkin sivuvaikutusten seuraamiseen. Olkaapa kärryllämutävanhuksillenne syötetään,lmilloin ja miksi.
- Anonyymi
No minä en ole käynyt julkisen terveydenhuollon palveluissa sitten valinnanvapauskokeilun., enkä varmaankaan käy, ellei käsi tai pää irtoa. On nimittäin huonohko käsitys tarjolla olevasta palvelusta.
- Anonyymi
Mä olen jo vuosia sitten huomannut, ettei buranakeskuksessa vähäisestä hinnastaan huolimatta kannata asioida . Hukkaan heitettyjä euroja kaikki.
Yksityisellä lääkäriasemalla käynti toki maksaa, mutta siellä asiakas myös tutkitaan. Terveyskeskuksessa diagnoosit löytyvät tilastoista, ei potilaasta, koska kansanterveyttähän siellä vain ja ainoastaan hoidetaan, ei asiakasta.- Anonyymi
Ja kun ja jos tarvitaan hoitoosi miljoonia maksavia erikoissairaanhoidon laitteita ja koneita niin sieltä yksityiseltähän ne varmimmin löytyvät, jookos? Vai eikä löydykään koneita ja laitteita ja hoitoakaan kun oikein kipeä pipi on päällä, joo, ei löydy mitään yksityislääkäreitä kun ei nääs ole semmoisia vehkeitä ja valmiuksia. Ei ole heillä edullisia tarjouksia tehohoitopaikoista, että oletko huomannut että kyllä on aina aiheellista pilkata kunnallisia terkkareita ja sairaaloita...
- Anonyymi
Tuo kipulääkejuttu alkaa olla klisee.
Kysyi, olenko ottanut kipulääkettä. Joo viime kesänä kaksi buranaa.
Voisit ottaa parazetamoolia.
No, kunmen ota.
Beng
Kyllä lääkkeitä kerkeää mussuttamaan. En ole lääkevastainen, mutta nappi huuleen ei ole minua.
Tiedän, että on oikeita lääkkeitä oikeisiin sairauksiin.
Kivulla lienee jokin tarkoitus, info minulle. Anonyymi kirjoitti:
Tuo kipulääkejuttu alkaa olla klisee.
Kysyi, olenko ottanut kipulääkettä. Joo viime kesänä kaksi buranaa.
Voisit ottaa parazetamoolia.
No, kunmen ota.
Beng
Kyllä lääkkeitä kerkeää mussuttamaan. En ole lääkevastainen, mutta nappi huuleen ei ole minua.
Tiedän, että on oikeita lääkkeitä oikeisiin sairauksiin.
Kivulla lienee jokin tarkoitus, info minulle.Hoitamaton kipu voi altistaa muille vaivoille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kun ja jos tarvitaan hoitoosi miljoonia maksavia erikoissairaanhoidon laitteita ja koneita niin sieltä yksityiseltähän ne varmimmin löytyvät, jookos? Vai eikä löydykään koneita ja laitteita ja hoitoakaan kun oikein kipeä pipi on päällä, joo, ei löydy mitään yksityislääkäreitä kun ei nääs ole semmoisia vehkeitä ja valmiuksia. Ei ole heillä edullisia tarjouksia tehohoitopaikoista, että oletko huomannut että kyllä on aina aiheellista pilkata kunnallisia terkkareita ja sairaaloita...
No ehkä just siks pidän huolta terveydestäni, etten joudu kansanterveyden tilastojen pohjalta about suurinpiirtein hoidetuksi. Ei ole vielä tarvetta antihistamiinia kummempaan lääkitykseen ja veriarvot kohallaan. Mut sekin maksaa, että pysyy terveenä. Ei kukaan itseään ja terveyttään kunnioittava voi vetää kitusiinsa valkoista tarjousmakaroonia tms.
Okei, huonosti voi silti käydä, vaikka yrittää välttää esim sokerilla ja muulla roskaruualla hankittavia elintasosairauksia. Ei se mitään. Elämä on hemmetin pitkä, ehkä turhankin pitkä. Senkin pitää joskus loppua. Ei täällä kukaan ikuisesti roiku. Tavoite on kumminkin, ettei joudu koskaan riippuvuuden tai holhottavuuden omaiseen suhteeseen terveydenhuollon kanssa. Parempi vaihtoehto ainakin minulle olis henki pois.
- Anonyymi
Yksityinen parempi ? En niinkään varma riippuen tapauksesta omalta kohdaltani terveyskeskuskusen erikoislääkäri onnistui siinä missä yksityinen epäonnistui, kyse ei ollut rahasta vaan hoidon tasosta.
Mulle jäi yksityiseltä rahastuksen maku ilman hoito tulosta, vieläkin vihainen kun meni hirveen monta vuotta hukkaan.
Terveyskeskuksessa tapahtuu hitaammin mikä ei ole haitannu, en tiedä oli mulla tuuri mutta lääkärini otti tautini tosissaan, totesi heti alkuun että potilas saadaan hoidettua ja niin on käynyt.- Anonyymi
Tk >< yksityinen? Alkaen isäni väärästä, kuolemaan johtaneesta daignoosita, esikoiseni ennen syntymää saaneeseen, perättömään kuolemantuomioon on minulla tk-toiminnasta 98%:sti ikäviä, ja hyvin ikäviä kokemuksia.
Eräänä esimerkkinä olen käyttänyt peräsuolen syöpääno.
9 vuotta sitten luotin tk-lekuriin sen verran, että kävin pyllistelemässä eturauhaseni tunnustelun vuoksi. Lekuri totesi anukseni laajentuneet laskimot ja kehoitti hakemaan apteekista salvaa ja p-puikkoja.
2kk myöhemmin kävin muusta syystä yksityisellä urheilulekurilla ja lopuksi hän kysyi lupaa eturauhasen tunnusteluun. Joo. Kaivelkoon
Saatuaan sormensa anukseeni hän totesi HETI, että täällähän on syöpä!
Tk-lekuri ei ollut havainnut sitä tai oikeammin ei ymmärtänyt mistä on kyse.
Pakoputkeani lyhennettiin 30cm mutta sulkija säästyi, melkein. Kasvain oli poikkileikkaukseltaa yli cm2 ja alkupää aivan sulkijalihaksen takana.
PERKELEEN TUNARI TERVEYSKESKUKSESSA!!!!!!!!!
Eikä tämä ole ainoa tapaus mutta sävähdyttävi ja törkein.
Se, että minut miehenä on passitettu munasarjan syöpäkokeeseen erehdyttyäni hakemaan lähetettä toisen nivelrikkoisen lonkkaniveleni kuvaukseen, on harmiton ja labran hoitsua lähinnä naurettava asia.
Siis terveyskeskuksessa todella vakavasta mokasta täydelliseen naurettavuuteen on asteikko. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tk >< yksityinen? Alkaen isäni väärästä, kuolemaan johtaneesta daignoosita, esikoiseni ennen syntymää saaneeseen, perättömään kuolemantuomioon on minulla tk-toiminnasta 98%:sti ikäviä, ja hyvin ikäviä kokemuksia.
Eräänä esimerkkinä olen käyttänyt peräsuolen syöpääno.
9 vuotta sitten luotin tk-lekuriin sen verran, että kävin pyllistelemässä eturauhaseni tunnustelun vuoksi. Lekuri totesi anukseni laajentuneet laskimot ja kehoitti hakemaan apteekista salvaa ja p-puikkoja.
2kk myöhemmin kävin muusta syystä yksityisellä urheilulekurilla ja lopuksi hän kysyi lupaa eturauhasen tunnusteluun. Joo. Kaivelkoon
Saatuaan sormensa anukseeni hän totesi HETI, että täällähän on syöpä!
Tk-lekuri ei ollut havainnut sitä tai oikeammin ei ymmärtänyt mistä on kyse.
Pakoputkeani lyhennettiin 30cm mutta sulkija säästyi, melkein. Kasvain oli poikkileikkaukseltaa yli cm2 ja alkupää aivan sulkijalihaksen takana.
PERKELEEN TUNARI TERVEYSKESKUKSESSA!!!!!!!!!
Eikä tämä ole ainoa tapaus mutta sävähdyttävi ja törkein.
Se, että minut miehenä on passitettu munasarjan syöpäkokeeseen erehdyttyäni hakemaan lähetettä toisen nivelrikkoisen lonkkaniveleni kuvaukseen, on harmiton ja labran hoitsua lähinnä naurettava asia.
Siis terveyskeskuksessa todella vakavasta mokasta täydelliseen naurettavuuteen on asteikko.Ota huomioon,100 % hoito on mahdottomuus ja inhimillinen erehdys sekin otettava huomioon.
Naapurini alle 50 kymppinen kuoli syöpään kun sairaalassa pääsi tapahtumaan tietokatko, vaikka syöpähoito olisi tapahtunut ajoissa ei olisi parantuminen ollut taattu.
Veljeni yli 70 vuotias parantui syöpähoidolla, ihmisiä parantuu ja kuolee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ota huomioon,100 % hoito on mahdottomuus ja inhimillinen erehdys sekin otettava huomioon.
Naapurini alle 50 kymppinen kuoli syöpään kun sairaalassa pääsi tapahtumaan tietokatko, vaikka syöpähoito olisi tapahtunut ajoissa ei olisi parantuminen ollut taattu.
Veljeni yli 70 vuotias parantui syöpähoidolla, ihmisiä parantuu ja kuolee.Perheemme kohdalla tk:n "erehdyksien" osuus tapahtumista on yli 90%!
Likimain kaikki on mennyt päin mäntyä!
Isäni kuolema. Oma polveni. Esikoisen kuolemantuomio joka onneksi oli sekin lekurin moka.
Vaimoni allergialääkitys päin honkia muutaman vuosikymmenen. Olkapääni. Tk ehdotti kortisonia. Leikkautin kuntoon yksityisellä. Kyse oli pysyvistä muutoksista vanhan urheiluvamman seurauksena.
Vaimoni verisyövän alkukuukaudet. Naisen Hb noussut 169:ään ja lekuri kehoittaa virkistäytymään.
Ensimmäisen aivohalvauksen jälkeen todettu Hb 196. Pelkkiä sektioita 2:n viikon välein.
Tuon jälkeen 3 halvausta joista viimeinen oli täydellinen. Vain silmät liikkuivat. Tapahtui samana iltana jolloin olin saanut vaimon kotiin keskussairaalasta runsaan viikon jälkeen.
Jokaisessa välissä hän oli sairaalassa.
Jos tämä ei ole täydellistä tyrimisen jatkoa niin mikä sitten? Yksi kerta menisi inhimillisen erehdyksen piikkiin mutta 4 kertaa. Lopulta yksi hematologi omistautui asialle ja syy sekä lääkitys löytyi mutta pääkopan vaurio oli jo ehtinyt tapahtumaan.
Oman syöpäni täydellinen tunarointi on tuohon verrattuna vielä pikku juttu.
Sinänsä harmiton oli eturauhaseni selvittely. PSA lukema 12,8. Koepalat 7kpl. Sain tulokset vasta 7:n viikon kuluttua kun menin sairaalaan istumaan ja ilmoitin, että lähden pois vain tulosten kanssa. Olin soitellut viikoittain.
Eräs harmiton episodi tapahtui muutama vuosi sitten. Liukkaalla kelillä murtui vasen nilkkani. Kuvittelin sitä pahemman laatuiseksi nivelsidevammaksi ja h´kinkkasin kotiin ja jäitin. Ei asettunut parissa tunnissa joten ajoin terveyskeskukseen ja kinkkasin ilmoittautumaan. Olisi pitänyt mennä ambulanssilla koska minua ei otettu tosissaan. Tapahtui aamupäivällä enne puoltapäivää. Sain kerjätyksi lekurin tähyilyn ja lopulta pääsin kuvaukseenkin. Murtuma, lasikuitulastassa 2,5kk. Lastata pois. Jalkaterän nivelsiteet olivat paskana ja jouduin teippaamaan itse vuoden päivät. Kävin kerran tk:n fysioterapiassa. Terapiamamma ei katsonut nilkkaani metriä lähempää ja hänen neroska ohjeensa oli antaa kotona vaihtolämpöisiä kylpyjä!
Ihmisiä parantuu ja kuolee! Kyllä. Isäni tapauksessa hänellä diagnostisoitiin sydäri ja tk:ssa hoidettiin sitä. Siellä sattui käymään oikea lääkäri joka totesi pelkästään katsomalla vatsavaltimon revenneen. Ukko ehti leikkauspöydälle mutta kuoli siihen.
Eräs puolituttavamme sai oikean diagnoosin ja pelastui leikkauksella. Siis, eivät kaikki kuole.
Kaikki on tapahtunut erään nimeltä mainitsemattoman 3:n salaman kaupungin terveyskeskuksessa vuosikymmenten aikana meidän perheellemme!
Onneksi vitutukseen ei ole kuollut mutta on antanut aiheen yksityisen arvostamiseen! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perheemme kohdalla tk:n "erehdyksien" osuus tapahtumista on yli 90%!
Isäni kuolema. Oma polveni. Esikoisen kuolemantuomio joka onneksi oli sekin lekurin moka.
Vaimoni allergialääkitys päin honkia muutaman vuosikymmenen. Olkapääni. Tk ehdotti kortisonia. Leikkautin kuntoon yksityisellä. Kyse oli pysyvistä muutoksista vanhan urheiluvamman seurauksena.
Vaimoni verisyövän alkukuukaudet. Naisen Hb noussut 169:ään ja lekuri kehoittaa virkistäytymään.
Ensimmäisen aivohalvauksen jälkeen todettu Hb 196. Pelkkiä sektioita 2:n viikon välein.
Tuon jälkeen 3 halvausta joista viimeinen oli täydellinen. Vain silmät liikkuivat. Tapahtui samana iltana jolloin olin saanut vaimon kotiin keskussairaalasta runsaan viikon jälkeen.
Jos tämä ei ole täydellistä tyrimisen jatkoa niin mikä sitten? Yksi kerta menisi inhimillisen erehdyksen piikkiin mutta 4 kertaa. Lopulta yksi hematologi omistautui asialle ja syy sekä lääkitys löytyi mutta pääkopan vaurio oli jo ehtinyt tapahtumaan.
Sinänsä harmiton oli eturauhaseni selvittely. PSA lukema 12,8. Koepalat 7kpl. Sain tulokset vasta 7:n viikon kuluttua kun menin sairaalaan istumaan ja ilmoitin, että lähden pois vain tulosten kanssa. Olin soitellut viikoittain.
Eräs harmiton episodi tapahtui muutama vuosi sitten. Liukkaalla kelillä murtui vasen nilkkani. Kuvittelin sitä pahemman laatuiseksi nivelsidevammaksi ja h´kinkkasin kotiin ja jäitin. Ei asettunut parissa tunnissa joten ajoin terveyskeskukseen ja kinkkasin ilmoittautumaan. Olisi pitänyt mennä ambulanssilla koska minua ei otettu tosissaan. Tapahtui aamupäivällä enne puoltapäivää. Sain kerjätyksi lekurin tähyilyn ja lopulta pääsin kuvaukseenkin. Murtuma, lasikuitulastassa 2,5kk. Lastata pois. Jalkaterän nivelsiteet olivat paskana ja jouduin teippaamaan itse vuoden päivät. Kävin kerran tk:n fysioterapiassa. Terapiamamma ei katsonut nilkkaani metriä lähempää ja hänen neroska ohjeensa oli antaa kotona vaihtolämpöisiä kylpyjä!
Ihmisiä parantuu ja kuolee! Kyllä. Isäni tapauksessa hänellä diagnostisoitiin sydäri ja tk:ssa hoidettiin sitä. Siellä sattui käymään oikea lääkäri joka totesi pelkästään katsomalla vatsavaltimon revenneen. Ukko ehti leikkauspöydälle mutta kuoli siihen.
Eräs puolituttavamme sai oikean diagnoosin ja pelastui leikkauksella. Siis, eivät kaikki kuole.
Kaikki on tapahtunut erään nimeltä mainitsemattoman 3:n salaman kaupungin terveyskeskuksessa vuosikymmenten aikana meidän perheellemme!
Onneksi vitutukseen ei ole kuollut mutta on antanut aiheen yksityisen arvostamiseen!Tyrimisten jakaumaa. Täytyy lisätä, että suuri osa törttöilyistä tapahtui naapurikaupungin keskussairaalassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perheemme kohdalla tk:n "erehdyksien" osuus tapahtumista on yli 90%!
Onneksi vitutukseen ei ole kuollut mutta on antanut aiheen yksityisen arvostamiseen!Minä sain terveyskeskuslääkärin arvion mukaan kuolemantuomion,
Viisi vuotta meni elämästä hukkaan pelätessä koska se kuolema tulee.
Pikaista kuolemaa ennustettiin.
Ihmettelin kun en alakaan kuolla. Menin yksityiselle tutkimuksiin.
Väärän diagnoosin olin saanut.
Vihaan sitä lääkäriä. Henkiset kärsimykset siitä diagnoosista ei mene ohi.
Se oli niin kauheaa.
- Anonyymi
Sorry aloittaja, kommenttisi kertoo, ettet tiedä suomalaisesta ns. terveydenhuollosta juurikaan yhtään mitään. - Nm. Ei pirä paikkaansa
Ai mitätöit minun kokemukseni? Voisin lyödä fakraa pöytään mutta enpäs nyt viirsi vaivautua.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Ai mitätöit minun kokemukseni? Voisin lyödä fakraa pöytään mutta enpäs nyt viirsi vaivautua.
Minne esim. pahassa onnettomuudessa ollut kuskataan saamaan apua, yksityislääkärillekö? Ei, aivan oikea terävä havainto että ei yksityiselle vaan kunnalliseen ensiapupisteeseen ja siellä kunnalliseen mahdollisesti vaadittavaan leikkaus- yms- toimenpiteeseen. Kas, tätä toimintaa eivät juuri yksityiset kykene tarjoamaan, oikein hyvä huomata ihan perusfaktat, hyvä hyvä.
Anonyymi kirjoitti:
Minne esim. pahassa onnettomuudessa ollut kuskataan saamaan apua, yksityislääkärillekö? Ei, aivan oikea terävä havainto että ei yksityiselle vaan kunnalliseen ensiapupisteeseen ja siellä kunnalliseen mahdollisesti vaadittavaan leikkaus- yms- toimenpiteeseen. Kas, tätä toimintaa eivät juuri yksityiset kykene tarjoamaan, oikein hyvä huomata ihan perusfaktat, hyvä hyvä.
No ehkä ainakaan nämä pahassa onnettomuud
essa olijat eivät ole näitä ympärivuorlokautisessa hoidossa asuvia. Muut hoidetaan.
Kuitenkin linjaus on se että kaupungeissa on tehty hankkeita joissa 70-75-vuotiaiden ja sitä vanhempien lääkärissäkäynnit on tutkittu ja siltä.pohjalta tehty hoitiketjusuunnitelma jolla tämäninäryhmän turhakäyntejä pyritään vähentämään.Anonyymi kirjoitti:
No perusfakta nyt kuitenkin on että monissa kaupungeissa on ollut hankkeita, joissa 70-vuotiaiden ja sitä vanhempien lääkärissäkäyntejä on kartoitettu ja siltäpohjalta kehitetty hoitoketju jolla näitä turhakäyntejä pyritään vähentämään. Mieti sitä.
siilivain kirjoitti:
No perusfakta nyt kuitenkin on että monissa kaupungeissa on ollut hankkeita, joissa 70-vuotiaiden ja sitä vanhempien lääkärissäkäyntejä on kartoitettu ja siltäpohjalta kehitetty hoitoketju jolla näitä turhakäyntejä pyritään vähentämään. Mieti sitä.
Lisäksi mitä olette mieltä olette siitä saako avohoidoksi luokitellussa tehostetun palvelun asumisessa asuvan käyttää yksityislääkärillä tai laboratoriossa? Voidaanko se kieltää?
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Lisäksi mitä olette mieltä olette siitä saako avohoidoksi luokitellussa tehostetun palvelun asumisessa asuvan käyttää yksityislääkärillä tai laboratoriossa? Voidaanko se kieltää?
Ei voi kieltää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei voi kieltää.
Jonotusnumeroa ei voi kieltää. Eu takaa jonotusnumeron. Vain maahanmuuttajat on hoidettava heti ja järjestettävä asunnot perheille. Lumihankeen ei voi ajaa lämpimistä maista tulleita. Ja suomalaiselle on aina taattu paikka jonossa
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Siiliavain, ei tuolle höhlälle 9.8. 22:32 kannata korvaa lotkauttaa.
Se tiedetään täällä. Anonyymi kirjoitti:
Siiliavain, ei tuolle höhlälle 9.8. 22:32 kannata korvaa lotkauttaa.
Se tiedetään täällä.Niinpä. Siksi en vaivaudukkaan avautumaan😄.
- Anonyymi
"Turha käynti". Suuri mysteerio. Terveitten ihmisten määrittely sairaille.
Jos minulla olisi rahaa ja syytä veisin kunnallisessa hoidossa olevan
omaiseni yksityiselle, Kuka voi keltään kieltää hoidon jonka itse maksaa ?
Perustuslaki kai takaa kansalaiselleen päätösvaltaa sen verran ?
Suomalainen on vapaa kansalainen.- Anonyymi
Perustuslain rikkomisesta ei seuraa rangaistusta.
Perustuslaki on eu-:lain alapuolella. Eu takaa jonopaikan
Eu määrää
Riskijako maiden kesken, esim etelää tuettava
Maahanmuuttajajako, esim. pohjoisen on otettava niitä No sitä minäkin tässä pähkäilen, voidaanko hoito, jonka itse hankkii ja maksaa, kieltää. Varsinkin jos kerran tehostettu palveluasuminen esimerkiksi luokitellaan avohoidoksi. Tästä kyllä aion ottaa selvää. Ja ylipäätään miten on mahdollista että tietyn ikäryhmän käynnit terveydenhuollossa kirjataan "turhakäynneiksi" . Iän myötähän ne sairaudet vasta tulevat.
- Anonyymi
Hyvinvointivaltio lähti käyntiin 1.7. 1962 ja sen purkaminen 1987 Holkeri - Halonen hallituksen aikana.Aluksi purku oli hidadta mutta nopeutuu palvelujen kallistuessa kun valtaosa vetää lonkkaa työkkärissä ansiosidonnaisella
Nyt olette tianteessa jossa pääsette vielä jonoon terveyskeskukseen ja vuokra-asuntojonoon
Tutkimusten mukaan eläkeläiset haluavat veroillaan maksaa maahanmuutajien köyhien perheiden elämän vaikka jonot pitenevät koska onhan meillä sivistysvaltiossa varaa ja miljoonat tarvitsevat turvattua elämää kehitysmaista tulevat tänne
Myöskään pienituloisimpia eläkeläisiä ei kiusaa että jonotusnumerot kasvavat, jos terveys- ja asuntopalvelut annetaan hädässä oleville ulkoeurooppalaisille, kunhan tuki vain korvamerkitään matuperheille jotka kärsivät
Lopulta saatte jonotuslapun jonoa varten ja se on uusittava 3 kuukauden välein netissä muuten putoaa pois jonosta. Enempää ei voida antaa- Anonyymi
Koskahan herätään laitoshoitojen oikeaan laskutukseen.
A-hinnat eri toimenpiteille ja huonevuokra. Sama a-veloitus kaikille. Ei sosialisointia toisen eläkkeestä toiselle. 85 % tuosta noin. Törkeää. Missä ovat juristit?
Beng Anonyymi kirjoitti:
Koskahan herätään laitoshoitojen oikeaan laskutukseen.
A-hinnat eri toimenpiteille ja huonevuokra. Sama a-veloitus kaikille. Ei sosialisointia toisen eläkkeestä toiselle. 85 % tuosta noin. Törkeää. Missä ovat juristit?
BengLaitoshoitopaikkojahan ei enää juuri ole, ne on alasajettu. Tilalla ovat nämä tehostetun palvelun ympärivuorokautiset yksiköt joilla maksuja saatiin siirrettyä enemmän asiakkaalle/asukkaalle. Vuokra peritään erikseen, ruoka erikseen, hoito erikseen. Vanhuksen oma eläke ei useinkaan riitä ainakaan yksityisten tarjoamaan hoitoon vaan avuksi tarvitaan asumistuli, ylin mahdollinen hoitotuki joka menee palveluntuottajan kitaan jo nyt.
siilivain kirjoitti:
Laitoshoitopaikkojahan ei enää juuri ole, ne on alasajettu. Tilalla ovat nämä tehostetun palvelun ympärivuorokautiset yksiköt joilla maksuja saatiin siirrettyä enemmän asiakkaalle/asukkaalle. Vuokra peritään erikseen, ruoka erikseen, hoito erikseen. Vanhuksen oma eläke ei useinkaan riitä ainakaan yksityisten tarjoamaan hoitoon vaan avuksi tarvitaan asumistuli, ylin mahdollinen hoitotuki joka menee palveluntuottajan kitaan jo nyt.
Ja näissäkin paikoissa ei tehdä mitään "toimenpiteitä" :). Edes kuumetta ei mitata kun vanhuksella on jalat alat vienyt virtsatieinfektio. Kun ei iho tunnu kuumalta. Ylivoimainen toimi mitata 10 sek vievä mittasu korvamittarilla.
siilivain kirjoitti:
Ja näissäkin paikoissa ei tehdä mitään "toimenpiteitä" :). Edes kuumetta ei mitata kun vanhuksella on jalat alat vienyt virtsatieinfektio. Kun ei iho tunnu kuumalta. Ylivoimainen toimi mitata 10 sek vievä mittasu korvamittarilla.
Ja huom, tulehdusarvot koholla. Ei normipieni pissatulehdus.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Ja huom, tulehdusarvot koholla. Ei normipieni pissatulehdus.
Mitä olet päättänyt tehdä, jos hoitopaikassa ei tehdä mitään ?
Labrakokeet on sentään otettu ?
Yksi mahdollisuus olisi tilata etävastaantotto lääkäriltä.
Lääkäri soittaa sinulle. Se olis helppo, voisi kysyä neuvoa
ja jos läheisesi pystyy itse olemaan läsnä puhelun aikana ja vastaamaan kysymyksiin,
olisi hyvä, mutta, siinä on ensinnäkin se se "mutta",
että kun lääkäri ei ole koskaan tavanntu potilasta.
Itse sain edellisenä perjantai-iltana antibioottikuurin etävastaanotolta
ennestään tuntemattomalta lääkäriltä.
Kerroin niinkuin asia on ,että tieni ovat tukossa, kuulun riskiryhmään, en päässyt terveyskeskukseen
ja olen aika sairas, en jaksaisikaan vastaanotolle.
Lääkäri näkee kaikki potilaan tiedot Kanta.fi:stä etävastaanotollakin.
Etävastaanottoon lääkärien ajat on yleensä 15-20 minuuttia.
Hinta alle 100 euroa.
Netistä tai puhelimitse voi tilata ajan. - Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Laitoshoitopaikkojahan ei enää juuri ole, ne on alasajettu. Tilalla ovat nämä tehostetun palvelun ympärivuorokautiset yksiköt joilla maksuja saatiin siirrettyä enemmän asiakkaalle/asukkaalle. Vuokra peritään erikseen, ruoka erikseen, hoito erikseen. Vanhuksen oma eläke ei useinkaan riitä ainakaan yksityisten tarjoamaan hoitoon vaan avuksi tarvitaan asumistuli, ylin mahdollinen hoitotuki joka menee palveluntuottajan kitaan jo nyt.
Yksikkö tai laitos. Tiedän, että alasajo on ollut hurja, varsinkin suurten ikäluokkien eläköityessä.
On niin yksilöllistä, niin yksilöllistä.
Beng Anonyymi kirjoitti:
Mitä olet päättänyt tehdä, jos hoitopaikassa ei tehdä mitään ?
Labrakokeet on sentään otettu ?
Yksi mahdollisuus olisi tilata etävastaantotto lääkäriltä.
Lääkäri soittaa sinulle. Se olis helppo, voisi kysyä neuvoa
ja jos läheisesi pystyy itse olemaan läsnä puhelun aikana ja vastaamaan kysymyksiin,
olisi hyvä, mutta, siinä on ensinnäkin se se "mutta",
että kun lääkäri ei ole koskaan tavanntu potilasta.
Itse sain edellisenä perjantai-iltana antibioottikuurin etävastaanotolta
ennestään tuntemattomalta lääkäriltä.
Kerroin niinkuin asia on ,että tieni ovat tukossa, kuulun riskiryhmään, en päässyt terveyskeskukseen
ja olen aika sairas, en jaksaisikaan vastaanotolle.
Lääkäri näkee kaikki potilaan tiedot Kanta.fi:stä etävastaanotollakin.
Etävastaanottoon lääkärien ajat on yleensä 15-20 minuuttia.
Hinta alle 100 euroa.
Netistä tai puhelimitse voi tilata ajan.Soitin aamulla hoitopaikkaan ja juttelin sairaanhoitajan kanssa. Hän otti homman hoitaakseen keskustelun jälkeen ja näin saatiin lähete akuuttiin. Päivä meni akuutissa mutta selövisi munuaislataan tulehdus joka ei hoidu tablettiantibiooteilla vaan vaatii suonensisäiset lääkkeet. Lisäksi löytyi selkänikamamurtuma josta konsultoitiin kirurgia, kivun hoito. Että ei turha käynti ollenkaan. Kaliumarvo matala, sai kaliumia tipassa ja tabletteina jatkoon hoitopaikkaan. Takaisin omaan hoitpaikkaan saamaan hoitoa. Saa nukkua tutussa sängyssä omassa huoneessa. Liekö alamäki alkanut. ;(.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Soitin aamulla hoitopaikkaan ja juttelin sairaanhoitajan kanssa. Hän otti homman hoitaakseen keskustelun jälkeen ja näin saatiin lähete akuuttiin. Päivä meni akuutissa mutta selövisi munuaislataan tulehdus joka ei hoidu tablettiantibiooteilla vaan vaatii suonensisäiset lääkkeet. Lisäksi löytyi selkänikamamurtuma josta konsultoitiin kirurgia, kivun hoito. Että ei turha käynti ollenkaan. Kaliumarvo matala, sai kaliumia tipassa ja tabletteina jatkoon hoitopaikkaan. Takaisin omaan hoitpaikkaan saamaan hoitoa. Saa nukkua tutussa sängyssä omassa huoneessa. Liekö alamäki alkanut. ;(.
Hyvä, että onnistuit saamaan läheisesi lääkäriin ja lääkityksen päälle !
Oli jo aika. Munuaisaltaan tulehdus ei ole leikin paikka.
Hän on siis kaatunut tai pudonnut sängystä vai mitä, koska on selkänikamamurtuma ? Anonyymi kirjoitti:
Hyvä, että onnistuit saamaan läheisesi lääkäriin ja lääkityksen päälle !
Oli jo aika. Munuaisaltaan tulehdus ei ole leikin paikka.
Hän on siis kaatunut tai pudonnut sängystä vai mitä, koska on selkänikamamurtuma ?Kaatunut kahteenkin kertaa, lyönyt mm päätään.
siilivain kirjoitti:
Soitin aamulla hoitopaikkaan ja juttelin sairaanhoitajan kanssa. Hän otti homman hoitaakseen keskustelun jälkeen ja näin saatiin lähete akuuttiin. Päivä meni akuutissa mutta selövisi munuaislataan tulehdus joka ei hoidu tablettiantibiooteilla vaan vaatii suonensisäiset lääkkeet. Lisäksi löytyi selkänikamamurtuma josta konsultoitiin kirurgia, kivun hoito. Että ei turha käynti ollenkaan. Kaliumarvo matala, sai kaliumia tipassa ja tabletteina jatkoon hoitopaikkaan. Takaisin omaan hoitpaikkaan saamaan hoitoa. Saa nukkua tutussa sängyssä omassa huoneessa. Liekö alamäki alkanut. ;(.
Korjaan saatuani epikriisin nähtäville. Kyseessä onkn rintanikamamurtuma. Kipulläkkeen saaminen apteekista viivästyi kun paikalla liina vähän henkilökuntaa (apteekki 100m päässä). Omainen pääsi hakemaan vasta illalla joten panadolilla mentiin siihen saakka :(.
siilivain kirjoitti:
Korjaan saatuani epikriisin nähtäville. Kyseessä onkn rintanikamamurtuma. Kipulläkkeen saaminen apteekista viivästyi kun paikalla liina vähän henkilökuntaa (apteekki 100m päässä). Omainen pääsi hakemaan vasta illalla joten panadolilla mentiin siihen saakka :(.
Nyt yskää ja ääni painuksissa. Tuleekohan keuhkokuume päälle?
- Anonyymi
Tulee vanhat ajat mieleen,
miksihän esm. kuuskyt-luvun alussa pääsi aina jokapäivä terveyskeskuksen lääkäriin,
meni vaan vastaanotolle,
jokainen ihminen huudettiin sisään siinä järjestyksessä kuin hän oli tullut vastaanotolle,
silloin ei ollut minkäänlaista ÄNKYRÖINTIÄ
saiko hoitoa vai ei,
lääkäri lähetti potilaan HETI sairaalaan jos oli jotain hälyttävää,
EI tarvinnu JONOTTAA,
ja aina sai tulehduksiin asianmukaisen lääkityksen ym. normaalit ruumiin tarkastukset tarpeenmukaan,
niitä aikoja on totisesti ikävä,
siihen aikaan kaikki oli mutkatonta, inhimillistä , ihmisyys kohdallaan,
hoitoa sai aina kun oli tarve,
ei tarvinnu JONOTTAA suurempiinkaan operaateihin pääsi heti
jos lääkäri katsoi asian vaativan hoitoa,
tuntuu kuin nykyisin TAHALLISESTI olisi terveyden-hoitokin tehty
TYHMÄN hitaaksi ja VAIKEAKSI ihmisten hoitaa itseään
vaivan sattuessa,
jokin on menny yhteiskunnassamme pahasti peileen,
ja se on RAHAN- AHNEUS
jokapaikassa kähmitään helpolla rahaa veronmaksajien kustannuksella saamatta rahalle vastineta,
vituttaa typeryys , ahneus,
tahallinen ihmisen elämän vaikeuttaminen rahan takia yhteiskunnassamme, - Anonyymi
Mitä ihmettä ?
Yksityisessä hoivapaikassa kunnan sopimuksella olevaa asiakasta
kunta velottaa noin 85% eläkkeestä.
Kunta maksaa hoivapaikasta yksityiselle minkä maksaa,
ei se ole hoivattavan huoli enää.
Hoivattavalta on kunta jo veloitettanut minkä velottaa.
Onko eri kunnissa eri käytäntö ?- Anonyymi
Minulla ottaa verottaja 28 % pintaan niin että jos kunta alkaisi tuollaisessa tilanteessa ottaa 85 %, sehän tekisi yli 100 %...
Kyllä noista on kuultu että aika tarkkaan pystyvät ihmisen rahat viemään ja onko sitäkin ollut että on kunnan päätöksellä asuntokin realisoitu rahan saamiseksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla ottaa verottaja 28 % pintaan niin että jos kunta alkaisi tuollaisessa tilanteessa ottaa 85 %, sehän tekisi yli 100 %...
Kyllä noista on kuultu että aika tarkkaan pystyvät ihmisen rahat viemään ja onko sitäkin ollut että on kunnan päätöksellä asuntokin realisoitu rahan saamiseksi.Miten niin "rahat viemään" ???
Maksaa kotona asuminenkin ja itse maksat ruokasi ja laskusi !
Tottakai hoiva maksaa, siellä saatu ruoka ja muu maksaa.
Hoivattavalle pitää jäädä noin 15% nettotuloista omaan käyttöön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin "rahat viemään" ???
Hoivattavalle pitää jäädä noin 15% nettotuloista omaan käyttöön.No laskeppas 15 - 20 neliön vuokra (sis. sähköt ja veden) aamu-, ilta- ja välipala, lounas ja illallinen.
Se ei noin perustarpeiksi paljon ole. siivous, lääkkeet kuten nytkin. Lääkäri ja hoitsu, jos tarvis.
Mielestäni hoidokkien ei pidä maksaa, koko työmaan kuluja. Se on kunnan kustannettava siis ylläpidettävä meidän veroista ja kunnan muista tuloista, esim. yhteisöveroista.
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No laskeppas 15 - 20 neliön vuokra (sis. sähköt ja veden) aamu-, ilta- ja välipala, lounas ja illallinen.
Se ei noin perustarpeiksi paljon ole. siivous, lääkkeet kuten nytkin. Lääkäri ja hoitsu, jos tarvis.
Mielestäni hoidokkien ei pidä maksaa, koko työmaan kuluja. Se on kunnan kustannettava siis ylläpidettävä meidän veroista ja kunnan muista tuloista, esim. yhteisöveroista.
BengMinusta on aivan luonnollista, että me maksamme paikastamme laitoksessa ja ruoasta ja palvelusta ensin omalla 85% osuudella ja loput veroina.
Hoitolaitoksen pitää lisäksi maksaa rakennuksen ylläpitokustannukset, huollot, sähkö, vesi, siivoukset, henkilökunnan palkan jne, mistä se rahat ottaa ellei hoidettavilta ?
Palvelun saaja maksaa palvelusta yleensä aina. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No laskeppas 15 - 20 neliön vuokra (sis. sähköt ja veden) aamu-, ilta- ja välipala, lounas ja illallinen.
BengKustannuksia ei voi määritellä ulkopuolinen tai asiakas, sen mukaan mikä hänen mielestään on halpaa.
Todellisten mukaan maksu määräytyy.
Yksityiset hoitolaitokset tekevät bisnestä ja niitten on tehtävä vielä voittoakin,
että osakkeenomistaja on tyytyväinen.
Oli virhe ulkoistaa kunnallinen hoiva yksityisille.
Hoivan taso laski tietysti, koska mitä tasottomampi hoiva,
sen paremmat voitot. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minusta on aivan luonnollista, että me maksamme paikastamme laitoksessa ja ruoasta ja palvelusta ensin omalla 85% osuudella ja loput veroina.
Hoitolaitoksen pitää lisäksi maksaa rakennuksen ylläpitokustannukset, huollot, sähkö, vesi, siivoukset, henkilökunnan palkan jne, mistä se rahat ottaa ellei hoidettavilta ?
Palvelun saaja maksaa palvelusta yleensä aina.Minusta tuo hinta on sika säkissä.
Jos jokin yritys laskuttaisi noin, valtio = kuluttajavirasto puuttuisi.
Haluan muumioitua kotiin!!!
Beng
Jos joku on dokaillut - pakoillut töitä, paitsi tehnyt jotain pimeästi ja saanut pienen eläkkeen, niin on se niin helvetin väärin, että minun eläkkeestäni kuitataan hänenkin kuluja.
Uskokaa jo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kustannuksia ei voi määritellä ulkopuolinen tai asiakas, sen mukaan mikä hänen mielestään on halpaa.
Todellisten mukaan maksu määräytyy.
Yksityiset hoitolaitokset tekevät bisnestä ja niitten on tehtävä vielä voittoakin,
että osakkeenomistaja on tyytyväinen.
Oli virhe ulkoistaa kunnallinen hoiva yksityisille.
Hoivan taso laski tietysti, koska mitä tasottomampi hoiva,
sen paremmat voitot.Ja taas.
Yksityinen tietää tarkkaan kunkin osion hinnan. Miksei kunta?
Muuten niissä eivät osaisi kirjata voittoa saatikka jakaa osinkoa saatikka laskuttaa kuntaa.
Kun ei ymmärretä, niin ei.
Taksan pitää vastata hoidotin tarpeita a-hinnoiteltuna.
Muutkin yritykset a-hinnoittelevat.
Beng
Kuinkahan moni kunta tekee lisäbudjettia. Miten budjetteja voidaan tehdä, jos ei osata laskea.
Hoitajien, siivoajien, ym. työntekijöiden tilojen kulut pitää tulla kunnalta kuten palkat. Hoitotyö on kunnan velvoite ja sen ylläpito. Veroäyrillä kuntaa ylläpidetään. Vertaa muut hallinnonalat. Entäpä, jos tuottaa voittoa jokin hoitoyksikkö, vyörytetäänkö tuotto jollekin toiselle hallintoyksikölle. Anonyymi kirjoitti:
Miten niin "rahat viemään" ???
Hoivattavalle pitää jäädä noin 15% nettotuloista omaan käyttöön.Ei tartte jos asut oalvelusetelillä ostetussa hoitopaikassa. Ei latin latia.Kunnan omat paikat on erikseen.
- Anonyymi
Globalisaatiossa on aivan turha odottaa että joku veroissaan maksaisi pienituloisten suomalaisten, matujen ja eliitin sukulaisineen itselleen kahmimat virkaedut. Helpoin tapa on leikata eläkkeistä, jonotuttaa pienituloisia asunto/terveysjonoissa ja nostaa viinaveroa ja tällaisia
Rahat menevvät nyt globalisaatioon
Riskit ja matut jaetaan maiden kesken
Kauppalehti: Tällä tavalla miljardipotin EU:lta saava Italia käyttää rahaa – Kymmeniä miljardeja euroja maksava ”kokeilu” tyrmistyttää- Anonyymi
JOOOO,, globalisaatio OLI Halosen lempi sana
sitä hän höpötti melkein jokalauseessan,
Halonen halusi kehittää globalisaatiota
ja suomen keittyvän hyödyttämään markkinataloutta globaalisti,,
nyt nähdään hyvät ja HUONOT puolet gobaalisaatiosta, - Anonyymi
Itse asiassa eläkkeistä leikkaaminen olisi tod. näk. esim. minun tilanteessani kelpo ele, sillä maksan veroa nyt reilut 28 % ja eläkeläisen veron progressio on niin p_rullisen kova että laskemalla eläkettä 5- 600 Eurolla/kk käteen jäävän summan suuruus ei paljoakaan pienenisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa eläkkeistä leikkaaminen olisi tod. näk. esim. minun tilanteessani kelpo ele, sillä maksan veroa nyt reilut 28 % ja eläkeläisen veron progressio on niin p_rullisen kova että laskemalla eläkettä 5- 600 Eurolla/kk käteen jäävän summan suuruus ei paljoakaan pienenisi.
Niin. Netollahan sitä eletään.
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mieheni on noitunut epäsuhtaista kehitystä. Hän maksaa veroa kanssasi saman verran ja on myös laskenut miten paljon reaaliarvo on laskenut 20:n eläkevuoden aikana ottaen huomioon muutokset kunnallisverotuksessa.
Oma eläkkeeni on jopa hieman kehittynyt. Maksan veroa 7% ja eläkkeeni bruttosummasta noin 22% muodostuu kelan täydennyksestä.
Syytän miestäni siitä, etten saa mitään muita tukia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mieheni on noitunut epäsuhtaista kehitystä. Hän maksaa veroa kanssasi saman verran ja on myös laskenut miten paljon reaaliarvo on laskenut 20:n eläkevuoden aikana ottaen huomioon muutokset kunnallisverotuksessa.
Oma eläkkeeni on jopa hieman kehittynyt. Maksan veroa 7% ja eläkkeeni bruttosummasta noin 22% muodostuu kelan täydennyksestä.
Syytän miestäni siitä, etten saa mitään muita tukia.Ilman miestäsi saisit hakea lisää tukia.
- Anonyymi
No mutta. Ymmärrän että osa äänestää hädissään demaria vanhasta muistista eli jospa ne auttaisivat vähäosaista. Mutta Väinöjen aika ei palaa, Leskinen, Tanner
Nyt on kuitenkin uudet demarit ja ne vievät teiltä tuhkatkin pesästä
Näin toimii yhteisvastuullinen tulonsiirtounioni. Italia saa 82MRD. Suomi maksaa 3,4MRD. Italia laskee eläkeikää ja tuloveroja. Suomi nostaa tuloveroa, bensaveroa, alkoholiveroa jne- Anonyymi
Em odota mitään ihmeitä enkä pelastusta miltään puolueelta.
Kunhan eivät enempää huonontaisi pieneläkeläisen asemaa
ja toivoisin että eläkeläinenkin olisi tasavertainen ihminen terveyskeskuksessa.
Kun on kipua ja vaivaa, jotka pahenevat, edes kerran otettaisiin tosissaan,
eikä aina pistettäisi iän piikkiin.
- Anonyymi
Mikä puolue ajaa alle keskituloisen ihmisen asiaa ja pieneläkeläisen asiaa esimerkiksi,
kertokaa !- Anonyymi
Ei yksikään puolue. Demarit ei sentään ole pahimmat pieneläkeläisten sortajat.
Kokoomus ja Kepu on. - Anonyymi
Sitä voi ajaa itse.
Rohkaista niitä ihmisiä kartuttamaan eläkettään, kun vielä on töitä, niitä keski-pientuloisia.
Beng
- Anonyymi
Tämä on vasta alkua siitä se lähtee
Kauppalehti
Elokuun alun veronkiristys oli kuitenkin vasta alkua koko henkilöautoliikenteen tulevalle puristukselle, kun Sanna Marinin (sd) hallitus hyökkää tosissaan liikenteen hiilidioksidipäästöjen kimppuun
Polttoaineveron nousun vuoksi runsas viikko sitten tehdyt hinnankorotukset ovat siirtyneet pumppuhintoihin ja kansa maksaa. Veromuutos tuo valtion kirstuun 254 miljoonaa euroa aiempaa enemmän, jos autoilijat jatkavat ajamistaan kuten ennenkin.- Anonyymi
Käyttäjä maksaa. Sehän selvää. Kuka sitten maksaisi ?
Ei me Neuvostoliitossa eletä.
Veroilla katetaan valtion lakisääteiset palvelut yhteiskunnassa
poliisista alkaen terveydenhoitoon. Tuetaan julkista liikennettä, jota
käytämme. Koulut, ministeriöt, puolustusvoimat ym. kaiken maksaa pääasiassa kansa.
Veroina. Myös yritykset. Kuka muu ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käyttäjä maksaa. Sehän selvää. Kuka sitten maksaisi ?
Ei me Neuvostoliitossa eletä.
Veroilla katetaan valtion lakisääteiset palvelut yhteiskunnassa
poliisista alkaen terveydenhoitoon. Tuetaan julkista liikennettä, jota
käytämme. Koulut, ministeriöt, puolustusvoimat ym. kaiken maksaa pääasiassa kansa.
Veroina. Myös yritykset. Kuka muu ?Ajattelu ei mene aivan näin
Valtaosa on välttämätöntä
Matu maksaa vain alv-veron ei muuta
Välttämättömän osa päälle tulee pieni liikkumavara jota voidaan harkita
Siitä harkintaosasta lisätuontimatu syö valtaosan
Ei esim teiden välttämättömästä aurauksesta matun takia luovuta mutta sinun sairashoidostasi luovutaan
- Anonyymi
Jotkut ihmiset siis luulevat, että kaikki pääsevät maksutta hoitolaitoksiin
ja eläke jää itselle.- Anonyymi
Tuo on tänään ihan höpö väittämä.
Ei yhteiskunta täyshoitoa tarjoa.
Oltaisiin jo paratiisissa.
Beng - Anonyymi
Ihmisillä on todellakin vääriä käsityksiä. Naapurini sanoi kymmenisen vuotta sitten,
että hällä väliä onko rahaa eläkkeellä
säästössä, kyllä yhteiskunta huolta pitää ja pieni eläke riittää, kun pääsee vanhainkotiin,
se ei maksa mitään. (ruoka tulee ilmaiseksi jne.)
Hän oli äimänä, kun kerroin, että ei se ilmaista ole.
- Anonyymi
"Minulla ottaa verottaja 28 % pintaan niin että jos kunta alkaisi tuollaisessa tilanteessa ottaa 85 %, sehän tekisi yli 100 %..."
Jos kokonaisveroprosentti on 28 on marginaaliveropros noin 48
Eli jos joku maksusi nousee 10 kuussa eli 120 vuodessa
sinun on saatava 230 vuodessa lisää
säilyttääksesi tilanteesi koska veroa menee 110 - Anonyymi
Missä tapauksessa voi saada kunnalta palvelusetelin hoivapaikkaan ?
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Vaihtelee kunnittain. Ota selvää oman kuntasi tilanteesta.
Oonko mää nyt 60 ryhmässä vai missä. Menkää tonne 70 kertomaan näitä pitkäveteisiä stooreja.
Anonyymi kirjoitti:
Oonko mää nyt 60 ryhmässä vai missä. Menkää tonne 70 kertomaan näitä pitkäveteisiä stooreja.
Kuuskyt on todennäköisesti joskus 70 .
Anonyymi kirjoitti:
Moten et tiedä missä olet. Huolestuttavaa......
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Häivy itse minne huvittaa, jos ei kiinnosta. Muita voi kiinnostaa.
Aihe on erittäin hyvä, kohta voi olla omakohtainen ja on paljon hyödyllistä tietoa niitten kohdalla,
joilla on vielä vanhempia elossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos otteet elävästä elämästä kyllästyttävät, luet väärää palstaa.
Beng
- Anonyymi
Taas turha käynti terv.k:ssa
arvaa tuntuuko hölmölä,,,,,- Anonyymi
hölmöltä
- Anonyymi
Se on hirveetä, kun ei saa apua ja arvaa että
nyt minua aletaan oikeasti pitää hulluna,
kun ravaan täällä.
Joitakin oireitaan, jotka ei näy päälle ei pysty kuvailemaan
vaikka olisi kuinka kipeä.
Lekuri vaan katsoo eikä pysty mitenkään avaamaan tilannetta,
kun ei kiinnosta. Ei ehdota mitään tutkimusta vaikka maha tai suolisto tai
mikä hyvänsä olisi ollut kipeä kuukausia, vuosiakin.
Vakiovastauksia on:
- Varmaan ärtyneen suolen oireyhtymä. Syö ViSibliiniä.
-Varmaan ikään liittyvää vaan.
-Varmaan menee ohi, tule uudestaan kolmen viikon päästä jos ei mene
-Varmaan stressiä vaan
Varmaan niin.
Olin aika laiha. Nyt on mennyt 9 kiloa neljässä kuukaudessa paino alas,
kun ei pysty kipujen ja vaivojen syömään kunnolla.
Olen nyt alipainoinen ja on heikko olo.
-Varmaan johtuu siitä kun syön liian vähän
Vai mitä luulette ?
Lääkäri sanoisi niin.
Ei miettisi mistä kivut johtuvat.
Yksityiselle on mentävä.9 kiloa neljässä kuukaudessa on jo niin paljon että vaatii tutkimuksia jos ei ole aiempaa syytä. Nykyään pitää olla röyhkeän kova vaatimaan jos haluaa että tutkitaan. Noilla lääkärin varmaan-jossitteluillahan saadaan niitä "turhakäyntejä".
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
9 kiloa neljässä kuukaudessa on jo niin paljon että vaatii tutkimuksia jos ei ole aiempaa syytä. Nykyään pitää olla röyhkeän kova vaatimaan jos haluaa että tutkitaan. Noilla lääkärin varmaan-jossitteluillahan saadaan niitä "turhakäyntejä".
Just niin, turhakäynnit on lääkärien aiheuttamia, järjestävät itselleen
"ruuhkan", kun juoksuttavat sairaita. Tekessä käyminen ei ole niin ihanaa, että yksikään ihminen menisi sinne huvikseen.
Olen aluksi menossa yksityiselle kolonoskopiaan ja gastroskopiaan.
Ei muu auta. En voi elää epätietoisuudessa. Kunnallisella tutkimustakuuaika mikä on normaalisti puoli vuotta, on nyt kai 1,5 vuotta, enkä edes s a a lähetettä.
Luin muuten Hesarista pahan jutun reilu viikko sitten terveydenhoidon tilasta nyt.
Eräällä henkilöllä oli juuri ennen koronaa todettu
juomatölkin kokoinen kasvain keuhkoissa. Ei ole päässyt mihinkään,
ei tutkimukseen, ei hoitoon. Anonyymi kirjoitti:
Just niin, turhakäynnit on lääkärien aiheuttamia, järjestävät itselleen
"ruuhkan", kun juoksuttavat sairaita. Tekessä käyminen ei ole niin ihanaa, että yksikään ihminen menisi sinne huvikseen.
Olen aluksi menossa yksityiselle kolonoskopiaan ja gastroskopiaan.
Ei muu auta. En voi elää epätietoisuudessa. Kunnallisella tutkimustakuuaika mikä on normaalisti puoli vuotta, on nyt kai 1,5 vuotta, enkä edes s a a lähetettä.
Luin muuten Hesarista pahan jutun reilu viikko sitten terveydenhoidon tilasta nyt.
Eräällä henkilöllä oli juuri ennen koronaa todettu
juomatölkin kokoinen kasvain keuhkoissa. Ei ole päässyt mihinkään,
ei tutkimukseen, ei hoitoon.Jos kokee että ei saa hoitoa tai tulleensa huonosti kohdelluksi tekisin kantelun oikeusasiamiehelle tai aviin. Siellä käsittely kestää mutta puolueeton taho ottaa kantaa.
Lisäksi tekisin kyselyn kyseisen hoidon evänneen tahon ylilääkärille.
- Anonyymi
Onko Suomessa puhelin/nettilääkäri toimintaa? Täällä Ruotsissa sitä on ollut muutaman vuoden ajan ja siitä tullut aina vaan suositumpi muoto olla yhteydessä lääkäriin tai hoitajaan, eikä tarvitse heti ensikädessä mennä lainkaan terveyskeskukseen.
Itse en ole sitä käyttänyt.
Hytinäx1Suomessa on ainakin omahoitosivut, joiden kautta voi esimerkiksi uusia reseptejä ja laittaa kysymyksiä ainakin hoitajalle. Lisäksi on hoitaja chat-palvelu omahoitosivuilla, siinä voi kysyä hoitajalta mieltä askarruttavista asioista. Itse olen tuota käyttänyt ja tykkään. Voi olla ettei vielä jokaisessa kunnassa kuitenkaan ole. Myös yksityisillä lääkäriasemilla voi tavata netin kautta etälääkäriä.
- Anonyymi
Olen useamman kerran käyttänyt yksityistä etävastaanottoa.
Se on todella hyvä "keksintö", vaikka se ei kaikkeen sovellu,
joskus lääkärin on tutkittava potilas.
Etälääkäriin ei tarvita nettiä - välttämättä. Olen varannut soittoajan.
Lääkäri on soittanut. Suurin osa etävastaanotoista tapahtuu puhelimitse.
Arvoisa Siili vain.
Sen verran häiritsen, kävin verikokeissa yleislääkäriä varten vajaa kaks'viikkoa sitten.
Jäi askarruttaa kun mitään vastausta ei oo tullunna, jos ei ongelmia nii tuleeko sittenkin vastaus, mistään soitto yhteydestä ei ollunna puhetta.
Kiitos vastauksesta jo etukäteen.- Anonyymi
Kannattaa soittaa. Lähetteet ovat voimassa pitkään, eikä lääkäri voi tietää, milloin olet kokeessa käynyt. Heillä ei ole aikaa kytätä ihmisten koetuloksien tuloa.
Kun on käynyt kokeessa ja tietää kokeen valmistumisajan, niin sen jäleen varaamaan lääkärin soittoaikaa. Muuten tulokset hautautuvat. Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa soittaa. Lähetteet ovat voimassa pitkään, eikä lääkäri voi tietää, milloin olet kokeessa käynyt. Heillä ei ole aikaa kytätä ihmisten koetuloksien tuloa.
Kun on käynyt kokeessa ja tietää kokeen valmistumisajan, niin sen jäleen varaamaan lääkärin soittoaikaa. Muuten tulokset hautautuvat.Näin kai tehtävä, taitaa olla ensineuvo josta kysyä luulisin...! Ainakin ohjaavat asiaa eteenpäin.
- Anonyymi
Labrakokeita otetaan, muttei niistä mitään vastauksia kuulu. Olettavat varmaan että jokainen lukee vastaukset terveyspornosivuilta ja jokainen tavis osaa tulkita omat labransa. No, tehkööt mitä lystäävät ja kokeensa ottavat, jos siltä tuntuu. Tyhjää työtä, sanon minä!
- Anonyymi
Labratulokset blingahtavat lääkärin näytölle kun ne ovat valmistuneet.
Soittoaika pitää tilata lääkärille, jos ei ole etukäteen sovittu muuta.
Omakannasta näe tulokset,
jos lääkäri ei panttaa niitä näppinsä alla. Arvoisa pertikki 😁. Miks hää omat kommenttinsa häiriöksi luokittelee.
Jos oisin sie, soittaisin terveysasemalle ja kysyisin miten saan tiedon vastauksista ja että soittoaikaa ei ole sovittu. Meillä laboratoriovastaukset näkyvät omahoidossa. Mutta
Pitäähä lääkärin kertoa mitä niistä seuraa
- Anonyymi
Tästä on pari v, kun olin labrakokeessa ja minulle luvattiin soittaa. Ei tullut soittoa 7 viikkoon. Tiedon sain soittamalla itse perään.
Tunsin jo silloin paikalla, että lääkärin mukana ollut hoitaja ( 140 kg joka hoiti testiä ) ei pitänyt naamastani.- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Ei se taida noin mennä että pärstäkertoimen mukaan hoidettaisiin.
Jos ei kuulu, soittaisin.Hämmästyttävän paljon tiedät minua kohdanneista asioista. Koska ostin ensimmäisen rannekellon?
Anonyymi kirjoitti:
Hämmästyttävän paljon tiedät minua kohdanneista asioista. Koska ostin ensimmäisen rannekellon?
En puhu sinusta vaan siitä mitä yleensä toimitaan. En usko että pärstäkertoimesi vaikutti siihen ettei soitettu.
Totta sinä nyt itse muistat milloin kellosi ostit.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o2425440Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki353221Sofia Virta: bänet!
Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.1332447"Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"
"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää2102003Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan
(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol641542Niin että miten
Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua77937- 56826
Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun
Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan8781Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet
Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni123776Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa
Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui9716