Sähkö sisämoottori veneeseen

Anonyymi

Onko näitä olemassa?
Onko tehty vaihto kone hommana?
Itsellä uppoumarunkoinen vene ( 3,5 tn) diesel sisämoottori (Volvo 65 jo) ja ehkä leikannut kiinni / moottori vaihto ehkä edessä.
Onko mahdollista laittaa sähkömoottori tilalle?
Akut tietty on iso juttu- Pilssiin mahtuisi ja olisikin vain hyvä, että veneeseen tulisi lisäpainoa alakertaan.

Onko muita ongelmia/murheita?

Vastaavissa veneissä koneet 25-100 hp. Veneen marssivauhti 6-7 kn.

7

947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muista laittaa moottoriin tehokas laturi, jolla lataat ajon aikana akkuja! Pääset pitkälle avomerelle ...

    • Tottakai on mahdollista laittaa sähkömoottori. Tämä vain on isompi projekti kuin luuletkaan. Kaikista järkevintä on hankkia samanlainen kone kun nyt on tai kuunostaa vanha. Ei tarvitse tehdä muutostöitä jotka maksavat paljon rahaa.

    • Itsellä purjeveneessä sähkömoottori ja se on ihan parasta. Sähkövene on mielestäni halpa, hyvä, äänetön ja saasteeton. Pystyn ajelemaan yli 2 tonnista purkkaria koneella urku auki n.2h ja cruisailua jopa 8h.
      Sinulla on massiivinen matkavene joka etenee vain moottorilla. Luulen, että joutuisit laittamaan paljon akkuja jotta saat ajomatkaa. Yksi elämää helpottava asia on aggrekaatti jolla tarvittaessa (hätä)ladata akkuja. Aggrekaatti satunnaiskäyttöön teholaturi edullinen hankinta. Unohda 12V koneajossa. Itse valitsin 24V ja jos nyt tekisin, niin 48 tai 96V. Iso, tehokas aurinkokenno on tärkeä osa sähköveneilyä jos sellaisen saat mahtumaan johonkin.

    • Anonyymi

      Onnistuuhan se, mutta vähänkin pidempään matkaan joudut ostamaan joko useiden kymmenien tuhansien edestä akkuja tai sitten tyytymään selvästi entistä hitaampaan vauhtiin. Jos tuo olisi purjevene, siihen tulisi n. 5 kW sähkömoottori ja n. 10 kWh akusto. Täydellä teholla vauhti n. 6 solmua ja sitä ajaa siis enintään 2 h. 5 solmua ajaa ehkä 4 h ja 4 solmua ehkä 8 h. Siis kantomatka 6 solmulla 12 M, 5 solmulla 20 M ja 4 solmulla 32 M. 3 solmulla pääsee vielä pidemmälle, ainakin tyynessä.

      Tuollainenkin moottori ja akku maksaa selvästi enemmän kuin uusi diesel. Yhtä hyvin voit laittaa tuohon 10 hv dieselin. Pääset vähän kovempaa ja kulutus kaasu pohjassa 2,5 l/h. 5,5 solmua pääset 1 l/h kulutuksella. Tai voit laittaa myös 20 hv diselin ja päästä samoissa vauhdeissa samoihin kulutuksiin.

      65 hv vauhtiin ei ole mitään tolkkua yrittää sähköllä (eikä siinä tolkkua ole dieselilläkään).

    • Juuri näin kuten yllä kirjoitit. Itse annoin "puolueellista" näkökulmaa kun olen purjehtija. Kysyjä on kuitenkin uppoumarunkoisen venee kanssa liikkeellä. Meille purjehtijoille juttu menee niin, että kun narut on irti, niin ole perillä. Cruisilussa on todella harvoin tilanne, että tehot ovat yli 50%. Itsellä muistaalkseni 2.4 tonnia massaa ja kone on harjaton 2,4 kW, Tuo kuljettaa pienen virtausvastuksen omaavaa purkkaria ihan riittävästi. Oma akusto on 24V 400Ah eli hiukan päälle 8 kWh josta uskaltaa ottaa max 80% ulos. Akusto painaa 8*30kg eli n. 240kg ja se oikein sijoitettuna vakavoittaa venettä. Aurinkokenno lataa parhaimmillaa 10A. Viime kesänä olin unohtanut genun bensakanisterin kotiin ja huomasin sen vasta syksyllä kun purin veneestä kamat talvisäilytykseen. Tänä kesänä kanisteri ja genu ovatkin sitten olleet talvisäilytyksessä kotona kun en katsonut niitä tarvitsevani viimekesän 0h käytön jälkeen. En ole kertaakaan kesän aikana saanut akuston latausta edes 60% tilaan vaikka muutama 3-4 tunnin moottorikruisailu on tullut tehtyä.

      • MarineroDeVela
        En ole samaa mieltä kanssasi sähköstä veneenkäyttövoimana. Silti kunnioitan sinua maltillisista mielipiteistäsi jotka ovat ilmeisesti vilpittömiä. Että voihan sitä noinkin kulkea . Joo, "Leben und lebenlassen" se on minunkin periaate. Jatketaan näin, hyvä tulee.


    • Tuossa kirjoittelin siis moottoriajosta. Tuuli on se voima jolla venettä useimmiten ajelen. Satamasta ja satamaan aina koneella mutta joskus esimerkiksi mukanaolijoiden takia tulee ajeltua koneella. Samoin Helsingin rantaristeilyissa eli saarten välissä veivatessa koneajoa tulee käytettyä kunnes sitten takaisintullessa seilaa ulkokautta purjeilla..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1632
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1369
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1076
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      713
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      707
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe