asperger ja vammaistuki

Anonyymi

minulla on asperger-diagnoosi, enkä ole ikinä saanut vammaistukea. olen nuori aikuinen, ja vammaistuen kriteerit täyttyvät helpostikin, mutta lääkäri tai kukaan terapeutti ei ole maininnut mitään mahdollisuudesta vammaistukeen. onko kellään kokemusta asiasta? tarvitsee kai c-lausunnon, menenkö terveyskeskukseen ja pyydän sellaista vai miten kannattaisi toimia?

9

5139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi olet mielestäsi oikeutettu tohon tukeen?
      Tuo tuki on tarkoitettu enemmän oikeille vammaisille eli on esim. raajan merkittävä pysyvä rajoite ja tarvii apua/apuvälineitä mistä aiheituu ylimääräisiä kuluja.
      Asperger vertautuu tästä näkökulmasta toiminnallisesti esim. masennukseen, jossa henkilöllä on toimintakykyä absoluuttisesti, mutta häntä ei ikäänkuin huvita tai keksii vähän väkisin rajoitteita. Jokaisella meistä on rajoitteita ja jos joku ei suju, niin keskiittyy siihen mikä sujuu. Se, että joku tuntuu pahalta tehdä, ei viedä tarkoita yksistään etteikö pysty tekeen.

      Monisairas

    • Anonyymi

      Riippuu siitä, miten arjessa selviydyt. Onko merkittäviä vaikeuksia työelämään ja koulutukseen liittyen . Täältä https://www.kela.fi/vammaistuet-pikaopas.
      Tukea haetaan Kelasta ja siihen on kriteerit jotka pitää täyttää.

      Sinä edellä kirjoittava; vaikka olet katkera ei olosi parane sillä että hyökkäät toisten kimppuun. Ikävä että olet monivammainen, mutta tilaasi ei paranna patkääkään ilkeily ja toisten haukkuminen. Myötätuntoni.

      • Anonyymi

        En minä hauku enkä ilkeile. Edes minulle ei ole myönnetty kyseistä tukea, ei edes alinta tasoa, vaikka on pysyviä ja merkittäviä rajoitteita, joista on suorat ja epäsuorat kulunsa. Jos taas ajatellaan eri vammautuneita, itse olen jossain lievän ja keskivaikean välimaastossa.
        En tunne Aspergeria kovin hyvin, lähinnä teoriatasolla. Siitähän ei edes ole yksimielisyyttä onko kyseessä ylipäänsä sairaustasoinen häiriö. Pitäisi ainakin olla kenties vaikeimmat As-oireet. Olisi hyvä, jos aloittaja kertoisi miksi hän kokee olevansa oikeutettu.

        Niin tai näin, ei se varmaan mikään mukava piirre ole. Silti on vaikea nähdä perusteita jollekin vammaistuelle. Psykologisten ja neuropsyk. oireiden kanssa on hyvin usein niin, että kun ko. henkilö tai perheenjäsen vammautuu vakavasti, jää nämä taka-alalle ajattelussa ja ymmärtää mikä on "todellinen" haitta. Eihän se homnma niin mene etteikö fyysiset oireet aiheuttaisi sosiaalisia ongelmia! Aivot myös ovat hyvin paljon plastisemmat ei muovautummat kuin moni tietääkään.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä hauku enkä ilkeile. Edes minulle ei ole myönnetty kyseistä tukea, ei edes alinta tasoa, vaikka on pysyviä ja merkittäviä rajoitteita, joista on suorat ja epäsuorat kulunsa. Jos taas ajatellaan eri vammautuneita, itse olen jossain lievän ja keskivaikean välimaastossa.
        En tunne Aspergeria kovin hyvin, lähinnä teoriatasolla. Siitähän ei edes ole yksimielisyyttä onko kyseessä ylipäänsä sairaustasoinen häiriö. Pitäisi ainakin olla kenties vaikeimmat As-oireet. Olisi hyvä, jos aloittaja kertoisi miksi hän kokee olevansa oikeutettu.

        Niin tai näin, ei se varmaan mikään mukava piirre ole. Silti on vaikea nähdä perusteita jollekin vammaistuelle. Psykologisten ja neuropsyk. oireiden kanssa on hyvin usein niin, että kun ko. henkilö tai perheenjäsen vammautuu vakavasti, jää nämä taka-alalle ajattelussa ja ymmärtää mikä on "todellinen" haitta. Eihän se homnma niin mene etteikö fyysiset oireet aiheuttaisi sosiaalisia ongelmia! Aivot myös ovat hyvin paljon plastisemmat ei muovautummat kuin moni tietääkään.

        Monisairas

        harmi, että sulle ei ole myönnetty vammaistukea. ootko varma, että oot hakenut oikein/sulla on kaikki tarvittavat lausunnot? mun mielestä on silti sun kohdalta tosi töykeää tulla vähättelemään toisen vammaa ja tekemään olettamuksia. vammaistuki on jaettu kolmeen tasoon. tiedän, että jotkut asperger- ja adhd-ihmiset saavat vammaistukea, jopa korotettua. on asperger-ihmisiä, jotka selviävät arjesta lähes täysin ongelmitta. joillakin on taas merkittäviä haasteita. tämän takia varmaan asperger-diagnoosi on poistumassa (kaikki yhdistetään autismikirjon häiriöksi), AS-diagnoosia käytetään usein vähättelemään autismikirjon ihmisen vaikeuksia. "eihän sulla mitään oikeeta autismia ole" "sähän oot ihan fiksu" "mutta sä näytät ihan tavalliselta" jne.

        tämä kopioitu suoraan kelan sivuilta:

        Perusvammaistuki on 93,05 e/kk.

        Sitä voi saada henkilö, jonka

        toimintakyky on vamman tai sairauden vuoksi heikentynyt yhtäjaksoisesti ainakin vuoden ajan ja
        sairaus tai vamma aiheuttaa olennaista haittaa.
        Hänellä esimerkiksi saattaa:

        olla vamman tai sairauden vuoksi vaikeuksia keskittyä jatkuvaa tarkkuutta vaativaan toimintaan
        olla insuliinihoitoa vaativa diabetes, johon liittyy liitännäissairauksia
        kulua vamman tai sairauden vuoksi normaalia enemmän aikaa erilaisten arjen toimintojen suorittamiseen tai niistä suoriutuminen edellyttää apuvälinettä tai
        olla vaikeuksia monimutkaisten tehtävien suorittamisessa, vaikka rutiiniongelmista hän selviytyykin itsenäisesti.

        mulla on aspergerin lisäksi myös lukihäiriö ja adhd, johon on lääkitys (joka ei muuten ole halvimmasta päästä). en ole masentunut. mulla on merkittäviä vaikeuksia toiminnanohjauksessa ja jään helposti jumittamaan. tehtävän aloittaminen ja lopettaminen on vaikeaa. tämä pätee myös mieluisiin ja välttämättömiin asioihin, esim. vessassa käyntiin tai syömiseen. unohdan helposti syödä, harjata hampaat jne. mulla on vaikeuksia pukeutua sään mukaan. arkiaskareisiin ja koulutehtäviin menee välillä tolkuttomasti aikaa, enkä silti saa aina palautettua tehtäviä ajoissa.

        en pysty sosiaalisiin tilanteisiin ollenkaan oma-alotteisesti (lukuunottamatta läheisiä perheenjäseniä tai paria pitkäaikaista ystävää). koulussa tarvitsin jatkuvasti toimintaohjeita joko läheiseltä ystävältä tai opettajalta. Tarvitsen yleensä apua ohjeiden ymmärtämiseen ja tehtäviin tarvitsen lisäaikaa.

        en voi juurikaan mennä uusiin paikkoihin yksin, koska eksyn helposti, jopa google mapsin avulla. En voi ajaa autoa hahmotusongemien takia (en hahmota auton paikkaa tiellä, muiden asioiden, kuten jalankulkijoiden tai muiden autojen etäisyyksiä minuun tai toisiinsa verrattuna, häiriinnyn helposti esim. sateen äänistä ja se ylikuormittaa helposti näköaistiani. tööttäyksestä menisin kokonaan pois tolaltani, ja huomioni herpaantuisi. lisäksi liikkeiden automatisointi on vaikeaa, enkä ikinä sen takia oppinut ajamaan autoa kunnolla, koska esim. vaihteiden vaihto tai nopea käynnistys/liikkeelle lähtö ei tahtonut onnistua. lisäksi siinä on paljon muuttujia, joita ei voi ennakoida).

        aistipoikkeavuudet vaikeuttaa paljon elämää, varsinkin koulussa. Äkilliset muutokset vie toimintakyvyn usein kokonaan. Liiallisen aistikuormituksen tai muutosten seurauksena saatan ahdistua niin paljon, että itken, huudan ja satutan itseäni esim. hakkaamalla päätä seinään, raapimalla tai lyömällä itseäni. sitä on lähes mahdotonta hallita, enkä yleensä tajua, että mun käytös on haitallista.

        en tiiä, mun korvaan kuulostaa kyllä ihan oikealta vammalta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        harmi, että sulle ei ole myönnetty vammaistukea. ootko varma, että oot hakenut oikein/sulla on kaikki tarvittavat lausunnot? mun mielestä on silti sun kohdalta tosi töykeää tulla vähättelemään toisen vammaa ja tekemään olettamuksia. vammaistuki on jaettu kolmeen tasoon. tiedän, että jotkut asperger- ja adhd-ihmiset saavat vammaistukea, jopa korotettua. on asperger-ihmisiä, jotka selviävät arjesta lähes täysin ongelmitta. joillakin on taas merkittäviä haasteita. tämän takia varmaan asperger-diagnoosi on poistumassa (kaikki yhdistetään autismikirjon häiriöksi), AS-diagnoosia käytetään usein vähättelemään autismikirjon ihmisen vaikeuksia. "eihän sulla mitään oikeeta autismia ole" "sähän oot ihan fiksu" "mutta sä näytät ihan tavalliselta" jne.

        tämä kopioitu suoraan kelan sivuilta:

        Perusvammaistuki on 93,05 e/kk.

        Sitä voi saada henkilö, jonka

        toimintakyky on vamman tai sairauden vuoksi heikentynyt yhtäjaksoisesti ainakin vuoden ajan ja
        sairaus tai vamma aiheuttaa olennaista haittaa.
        Hänellä esimerkiksi saattaa:

        olla vamman tai sairauden vuoksi vaikeuksia keskittyä jatkuvaa tarkkuutta vaativaan toimintaan
        olla insuliinihoitoa vaativa diabetes, johon liittyy liitännäissairauksia
        kulua vamman tai sairauden vuoksi normaalia enemmän aikaa erilaisten arjen toimintojen suorittamiseen tai niistä suoriutuminen edellyttää apuvälinettä tai
        olla vaikeuksia monimutkaisten tehtävien suorittamisessa, vaikka rutiiniongelmista hän selviytyykin itsenäisesti.

        mulla on aspergerin lisäksi myös lukihäiriö ja adhd, johon on lääkitys (joka ei muuten ole halvimmasta päästä). en ole masentunut. mulla on merkittäviä vaikeuksia toiminnanohjauksessa ja jään helposti jumittamaan. tehtävän aloittaminen ja lopettaminen on vaikeaa. tämä pätee myös mieluisiin ja välttämättömiin asioihin, esim. vessassa käyntiin tai syömiseen. unohdan helposti syödä, harjata hampaat jne. mulla on vaikeuksia pukeutua sään mukaan. arkiaskareisiin ja koulutehtäviin menee välillä tolkuttomasti aikaa, enkä silti saa aina palautettua tehtäviä ajoissa.

        en pysty sosiaalisiin tilanteisiin ollenkaan oma-alotteisesti (lukuunottamatta läheisiä perheenjäseniä tai paria pitkäaikaista ystävää). koulussa tarvitsin jatkuvasti toimintaohjeita joko läheiseltä ystävältä tai opettajalta. Tarvitsen yleensä apua ohjeiden ymmärtämiseen ja tehtäviin tarvitsen lisäaikaa.

        en voi juurikaan mennä uusiin paikkoihin yksin, koska eksyn helposti, jopa google mapsin avulla. En voi ajaa autoa hahmotusongemien takia (en hahmota auton paikkaa tiellä, muiden asioiden, kuten jalankulkijoiden tai muiden autojen etäisyyksiä minuun tai toisiinsa verrattuna, häiriinnyn helposti esim. sateen äänistä ja se ylikuormittaa helposti näköaistiani. tööttäyksestä menisin kokonaan pois tolaltani, ja huomioni herpaantuisi. lisäksi liikkeiden automatisointi on vaikeaa, enkä ikinä sen takia oppinut ajamaan autoa kunnolla, koska esim. vaihteiden vaihto tai nopea käynnistys/liikkeelle lähtö ei tahtonut onnistua. lisäksi siinä on paljon muuttujia, joita ei voi ennakoida).

        aistipoikkeavuudet vaikeuttaa paljon elämää, varsinkin koulussa. Äkilliset muutokset vie toimintakyvyn usein kokonaan. Liiallisen aistikuormituksen tai muutosten seurauksena saatan ahdistua niin paljon, että itken, huudan ja satutan itseäni esim. hakkaamalla päätä seinään, raapimalla tai lyömällä itseäni. sitä on lähes mahdotonta hallita, enkä yleensä tajua, että mun käytös on haitallista.

        en tiiä, mun korvaan kuulostaa kyllä ihan oikealta vammalta

        Kiitos siitä kun kerroit mitä as-piirteitä on. Kyllä noista kieltämättä omat haittansa on. Itselläkin on eriasateisia sosiaalisia hankaluuksia mm. puhumisen muodossa. Ehkä joskus tulee oltua vähän piikikäskin. Jos oikein pilkkua viilataan, löytyy ainakin toisinaan autismin oireita esim. hitaahkon reagoinnin tai ärtyisyyden muodossa. Näin jos on väsynyt ja uupunut mm. neste- ja suolavajeen, univelan vuoksi. Lisäksi on raajaongelmaa ja selkäperäistä oiretta.

        Aistiherkkyyksiä ei kyllä ole, eikä merkittäviä oppimisvaikeuksia. Tuollaista itsensävahingoittamista ei ole. Yleensä kyllä ymmärrän jos oma käytös tai puhe on haitallista. Toisaalta välillä tulee sanottua tahattomasti väärin. Muistutat monelta osin muuten erästä tuntemaani ihmistä.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        harmi, että sulle ei ole myönnetty vammaistukea. ootko varma, että oot hakenut oikein/sulla on kaikki tarvittavat lausunnot? mun mielestä on silti sun kohdalta tosi töykeää tulla vähättelemään toisen vammaa ja tekemään olettamuksia. vammaistuki on jaettu kolmeen tasoon. tiedän, että jotkut asperger- ja adhd-ihmiset saavat vammaistukea, jopa korotettua. on asperger-ihmisiä, jotka selviävät arjesta lähes täysin ongelmitta. joillakin on taas merkittäviä haasteita. tämän takia varmaan asperger-diagnoosi on poistumassa (kaikki yhdistetään autismikirjon häiriöksi), AS-diagnoosia käytetään usein vähättelemään autismikirjon ihmisen vaikeuksia. "eihän sulla mitään oikeeta autismia ole" "sähän oot ihan fiksu" "mutta sä näytät ihan tavalliselta" jne.

        tämä kopioitu suoraan kelan sivuilta:

        Perusvammaistuki on 93,05 e/kk.

        Sitä voi saada henkilö, jonka

        toimintakyky on vamman tai sairauden vuoksi heikentynyt yhtäjaksoisesti ainakin vuoden ajan ja
        sairaus tai vamma aiheuttaa olennaista haittaa.
        Hänellä esimerkiksi saattaa:

        olla vamman tai sairauden vuoksi vaikeuksia keskittyä jatkuvaa tarkkuutta vaativaan toimintaan
        olla insuliinihoitoa vaativa diabetes, johon liittyy liitännäissairauksia
        kulua vamman tai sairauden vuoksi normaalia enemmän aikaa erilaisten arjen toimintojen suorittamiseen tai niistä suoriutuminen edellyttää apuvälinettä tai
        olla vaikeuksia monimutkaisten tehtävien suorittamisessa, vaikka rutiiniongelmista hän selviytyykin itsenäisesti.

        mulla on aspergerin lisäksi myös lukihäiriö ja adhd, johon on lääkitys (joka ei muuten ole halvimmasta päästä). en ole masentunut. mulla on merkittäviä vaikeuksia toiminnanohjauksessa ja jään helposti jumittamaan. tehtävän aloittaminen ja lopettaminen on vaikeaa. tämä pätee myös mieluisiin ja välttämättömiin asioihin, esim. vessassa käyntiin tai syömiseen. unohdan helposti syödä, harjata hampaat jne. mulla on vaikeuksia pukeutua sään mukaan. arkiaskareisiin ja koulutehtäviin menee välillä tolkuttomasti aikaa, enkä silti saa aina palautettua tehtäviä ajoissa.

        en pysty sosiaalisiin tilanteisiin ollenkaan oma-alotteisesti (lukuunottamatta läheisiä perheenjäseniä tai paria pitkäaikaista ystävää). koulussa tarvitsin jatkuvasti toimintaohjeita joko läheiseltä ystävältä tai opettajalta. Tarvitsen yleensä apua ohjeiden ymmärtämiseen ja tehtäviin tarvitsen lisäaikaa.

        en voi juurikaan mennä uusiin paikkoihin yksin, koska eksyn helposti, jopa google mapsin avulla. En voi ajaa autoa hahmotusongemien takia (en hahmota auton paikkaa tiellä, muiden asioiden, kuten jalankulkijoiden tai muiden autojen etäisyyksiä minuun tai toisiinsa verrattuna, häiriinnyn helposti esim. sateen äänistä ja se ylikuormittaa helposti näköaistiani. tööttäyksestä menisin kokonaan pois tolaltani, ja huomioni herpaantuisi. lisäksi liikkeiden automatisointi on vaikeaa, enkä ikinä sen takia oppinut ajamaan autoa kunnolla, koska esim. vaihteiden vaihto tai nopea käynnistys/liikkeelle lähtö ei tahtonut onnistua. lisäksi siinä on paljon muuttujia, joita ei voi ennakoida).

        aistipoikkeavuudet vaikeuttaa paljon elämää, varsinkin koulussa. Äkilliset muutokset vie toimintakyvyn usein kokonaan. Liiallisen aistikuormituksen tai muutosten seurauksena saatan ahdistua niin paljon, että itken, huudan ja satutan itseäni esim. hakkaamalla päätä seinään, raapimalla tai lyömällä itseäni. sitä on lähes mahdotonta hallita, enkä yleensä tajua, että mun käytös on haitallista.

        en tiiä, mun korvaan kuulostaa kyllä ihan oikealta vammalta

        Lisätäänpä vielä, että olet varmaan ihan pahimmasta päästä As-ihmisiä oireiltasi. Myönnän, että vaikka paljon sairauksista tiedänkin, moni oireistasi on semmosia ja niin pahoja, etten osannut yhdistää niitä Aspergeriin. Sulla on suuria hankaluuksia elämässäsi ja ko. tuen edellytykset varmasti on. Onko kohdallasi käyty läpi neuropsykologiset kuntoutuksen mahdollisuudet ja onko varmaa, että kaikki oireet johtuu juuri aspergerista. Tiedän muutaman kellä on tuo tauti, mutta ei heidän oireensa ole lähelläkään noin vaikeita, ellei sitten ole vaan jäänyt tulematta ilmi.

        Ihmisellä on taipumusta turhankin tarkkaan listata kaikki puutteensa ja unohtaa mitä osaa ja mitä tykkäisi tai voisi tehdä. Ehkä myös sitten verrataan toisiin liikaa. Meillä on yhteistä ongelmat navigaatiossa,mutta toisaalta ei mulla navigaattorin kanssa ole ongelmia. Autolla ajaminen sujuu manuaalillakin, mutta automaatilla sujuvammin. Sosiaalisesssa toiminnassa on ongelmia etupäässä puhumisen muodossa. Yleensä kyllä ymmärrän mitä toinen sanoo ja mitä pitäisi vastata, mutta joskus ei vaan kerta kaikkiaan huvita, on niin väsy, ei kulje ajatus, ei löydä sanoja - no, ehkä joskus on vähän mykkäkouluakin. Onpa jossain lukenut vähän viittauksia autismiin. Tiedä sitten, kun noita puhumisen ja joitain muitakaan ongelmia ei ylipäänsä ole edes ollut koko ikää! Voi varmaan muistuttaa autismia, mutta siinä se. Niinkin on käynyt että unohtaa saman tien mitä toinen sanoi 😯 Suurimmat haitat on kuitenkin raajaoireet ja aivan erityisesti käden motoriikan enemmän tai vähemmät isot ongelmat kaikessa tekemisessä, cauda-tyyppiset oireet sekä ns. natrium-kalium -pumpun toimintaongelmat. Onpa niitä vielä joitain muitakin. Kaikesta huolimatta suoriutuisin monista kognitiivisista tehtävistä oikein loistavasti!

        Se vähän hämmästyttä ettei sulla ole depistä - ja hyvä niin! Itsellä on ja voin sen sanoa jäävän kirkkaasti toiseksi neurologisiin oireisiin nähden. Se myös johtunee enimmäkseen niistä. Mutta en minä silti ole täysin toimintakyvytön. Tähän pohjaa se ajatus mitä tarkoitan sillä, että lähinnä psyykkisiä sairauksia omaavat ikäänkuin liikaa keksii rajoitteita. Nappia painamalla ongelmat ei toki katoa, mutta omaa ajattelua voi muuttaa ihmeen paljon. Ehkä vähän rönsyilevää ja virheitä, mutta olkoot...

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisätäänpä vielä, että olet varmaan ihan pahimmasta päästä As-ihmisiä oireiltasi. Myönnän, että vaikka paljon sairauksista tiedänkin, moni oireistasi on semmosia ja niin pahoja, etten osannut yhdistää niitä Aspergeriin. Sulla on suuria hankaluuksia elämässäsi ja ko. tuen edellytykset varmasti on. Onko kohdallasi käyty läpi neuropsykologiset kuntoutuksen mahdollisuudet ja onko varmaa, että kaikki oireet johtuu juuri aspergerista. Tiedän muutaman kellä on tuo tauti, mutta ei heidän oireensa ole lähelläkään noin vaikeita, ellei sitten ole vaan jäänyt tulematta ilmi.

        Ihmisellä on taipumusta turhankin tarkkaan listata kaikki puutteensa ja unohtaa mitä osaa ja mitä tykkäisi tai voisi tehdä. Ehkä myös sitten verrataan toisiin liikaa. Meillä on yhteistä ongelmat navigaatiossa,mutta toisaalta ei mulla navigaattorin kanssa ole ongelmia. Autolla ajaminen sujuu manuaalillakin, mutta automaatilla sujuvammin. Sosiaalisesssa toiminnassa on ongelmia etupäässä puhumisen muodossa. Yleensä kyllä ymmärrän mitä toinen sanoo ja mitä pitäisi vastata, mutta joskus ei vaan kerta kaikkiaan huvita, on niin väsy, ei kulje ajatus, ei löydä sanoja - no, ehkä joskus on vähän mykkäkouluakin. Onpa jossain lukenut vähän viittauksia autismiin. Tiedä sitten, kun noita puhumisen ja joitain muitakaan ongelmia ei ylipäänsä ole edes ollut koko ikää! Voi varmaan muistuttaa autismia, mutta siinä se. Niinkin on käynyt että unohtaa saman tien mitä toinen sanoi 😯 Suurimmat haitat on kuitenkin raajaoireet ja aivan erityisesti käden motoriikan enemmän tai vähemmät isot ongelmat kaikessa tekemisessä, cauda-tyyppiset oireet sekä ns. natrium-kalium -pumpun toimintaongelmat. Onpa niitä vielä joitain muitakin. Kaikesta huolimatta suoriutuisin monista kognitiivisista tehtävistä oikein loistavasti!

        Se vähän hämmästyttä ettei sulla ole depistä - ja hyvä niin! Itsellä on ja voin sen sanoa jäävän kirkkaasti toiseksi neurologisiin oireisiin nähden. Se myös johtunee enimmäkseen niistä. Mutta en minä silti ole täysin toimintakyvytön. Tähän pohjaa se ajatus mitä tarkoitan sillä, että lähinnä psyykkisiä sairauksia omaavat ikäänkuin liikaa keksii rajoitteita. Nappia painamalla ongelmat ei toki katoa, mutta omaa ajattelua voi muuttaa ihmeen paljon. Ehkä vähän rönsyilevää ja virheitä, mutta olkoot...

        Monisairas

        ...on varmasti kurjaa, jos on ongelmia niinkin perusjutuisssa kuin syömisessä ja vessajutuissa. Omalla tavallaan ollaan samassa veneessä ja arjessa on paljon ongelmia. Esimerkiksi ruoanlaitossa hyödynnän tästä syystä jonkin verran valmiiksi pilkottuja vihanneksia yms. Vähän kalliimmaksi tulee, mutta silti halvempaa ja joskus parempaakin kuin noutopöytä tai pitsa. Siivouksessa paljon haittaa ja monessa muussa.

        Mutta liittyykö kaikki oireesi todella Aspergeriin vai onko kyse jostain ihan muusta. Omalla kohdalla oireesi lienee kiistatta aitoja, mutta monen muun kohdalla netti ja tv vie ihan liikaa keskittymistä ja kiinnostusta arjen perusjutuilta. Unohdat syödä ja juoda sekä vessaan lähteminenkin voi olla vaikeaa? Seuraako näistä edes joskus sitä, että käy se mitä vähiten toivoo...?! Joskus itse kukin keskittyy johonkin niin intensiivisesti, että sivuuttaa syömisen ja juomisen eli "unohtaa" eikä vessankaan malttaisi mennä, mutta tää on yleensä harmitonta ja jossain kohtaa tulee niin kerta kaikkiaan pakottava tunne! Ihmisellä on kyllä mekanismit näiden tarpeen seurantaan ja ne ilmoittaa monin tavoin, mutta ehkä sulla ei sitten jokin toimi tässä systeemissä.

        Monisairas


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Minullakin on autismi mutta en ole kuullut, että siihen voisi saada vammaistukeakin. Tiedän kyllä, että sen takia voi saada työkyvyttömyyseläkettä. Ehkä pitäisi tutustua paremmin asiaan, sillä oman arjen pyörittäminen kuormittaa varmaan saman verran kuin joitain työskentely ellei enemmänkin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe