Mielenkiintoista luettavaa,

Anonyymi

...kaikille säädyille!

Tiedä häntä, ovatko nämä, minun suosikki lukemiseni palstan lukijopiden mieleen vai ei. Itse kukin tykönänsä miettiköön, vihjatkoon mitkä kirjat ovat mielenkiintoisimpia avartavia luettavaksi kelpaavia kirjoja! vp

Lori Nelsson Spielman, Toscanan tytöt, Ihastuttava, mielenkiintoinen, tapahtumarikas kirja!
HUOM! Avaa MAPISTA KARTTA, paikoista jossa tyttäret
mummonsa kanssa vierailevat. Siispä, kaikki on mahdollista, kaikki
vaatii "siviilirohkeutta!"

Pajtim Statovci , Bolla
Mainos kertoo, kiihkeä ja lumoava romaani kahden miehen
välisestä suhteesta! Avioliiton tuoma vastuu vaimosta, lapsista oli
miehelle täysin vastuutonta.

Donna Leon, Kohtalokkaat lääkkeet.
Venetsialais komissario Guido Brunetti, seximatkailun hämäriä
kuvioita.

Riitta Konttinen Aino Sibelius
Sellaista oli elää säveltäjä mestarin vaimona. Kaikki päälle
"silitettyinä!"Vaimo rakensi Jannelle kodin "AINOLA", vaimo hoiti
totaalisesti kodin, talouden, lapset. Janne vain viivähti parhaina
vuosinaan Ainolassa. "Sävellystyöt" "vaativat" Jannelta, iloa,
eloa,säveltämistä, johon sai inspiraation siellä Italian mailla!

Kohtalon tiet ovat tuntemattomat, vaatii älykkyyttä, rohkeutta,
taitavuutta,
osaamisen lahjaa hoitaa koko perheen elämänkuvioihin liittyvät
tehtävät niin mallikkaasti, se kaikki onnistui vain Aino Sibeliukselta.



L.

57

713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletko 70 mutta 80-?

      H.

      • Anonyymi

        Miksi ikäni sinua kiinnostaa? Me kaikki ikäännymme joka päivä, toisissa se näkyy ja kuuluu selvemmin. Jotkut pysyvät nuorekkaampina sekä psyykkisesti että fyysisesti "penrintötekijöiden" ansiosta, siis ikääntyvät hitaammin monella tavalla.
        Mummo sarjaan kuulun, "tallella ikä kaikki" totean, jatkan porskuttelua tällä Telluksella hyvillä mielin.
        L.


    • Kiva kun aloitit uuden,
      kun noita pitkiä ketjuja tämä vanha jaksa edes avata.
      Kirjoista on muuten mukava lukea.

    • Anonyymi

      Lo..na on nyt jälkijunassa. No onhan hän jo lähemmäs 90. Nuo kirjat on 70 palsta ruotinut aikaa sitten ja sait poimittua niistä omiin nimiisi listan. Mikähän se osaamisen lahja oikein on ? Osaamista kun on miljoona sorttia. Olisi hyvä osata sanoa vähän tarkemmin kuin että joku osaa osata. Mutta voithan kokeilla siellä 80-90 palstalla samaan aloitusta, siellä ei koskaa ilmeisesti ole kirjoista juteltu.

      • Anonyymi

        Arvoisa "anonyymi tänään klo 12.29"!!!!!!!
        Olen käsittänyt, palstat ovat avoimia kaikille säädyille,
        Olemme molemmat tietoisia palstalle kirjoittavien säännöistä.Vai oletko? Niitä olen noudattanut ja noudatan. Kuinka on sinun laitasi?
        Lokaa olen niskaani toisinaan saanut, kuten nyt sinulta,mutta ei haittaa. Ajattelen silloin pappani antamaa ohjetta:"Heikoille pitää antaa anteeksi, oikein heikoille monta kertaa!"
        L.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Arvoisa "anonyymi tänään klo 12.29"!!!!!!!
        Olen käsittänyt, palstat ovat avoimia kaikille säädyille,
        Olemme molemmat tietoisia palstalle kirjoittavien säännöistä.Vai oletko? Niitä olen noudattanut ja noudatan. Kuinka on sinun laitasi?
        Lokaa olen niskaani toisinaan saanut, kuten nyt sinulta,mutta ei haittaa. Ajattelen silloin pappani antamaa ohjetta:"Heikoille pitää antaa anteeksi, oikein heikoille monta kertaa!"
        L.

        Loogikko kuten minä, katsoo asioita hieman nuorekkaammin.
        Jos palsta on selkeästi jaettu:
        40 50 60 70 80 ...
        Tarkoitetaan sillä sitä.
        Että kukin kirjoittaa ikänsä mukaan sopivaan väliin.
        Minä en lähde lässyttämään jonnekin, mihinkä en kuulu.
        En halua niskaani häpeän tunnetta lopuksi elämääni.
        60-luvun hippinä en myöskään lue kirjoja, jotka eivät minun-ikäiselleni istu.

        H.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvoisa "anonyymi tänään klo 12.29"!!!!!!!
        Olen käsittänyt, palstat ovat avoimia kaikille säädyille,
        Olemme molemmat tietoisia palstalle kirjoittavien säännöistä.Vai oletko? Niitä olen noudattanut ja noudatan. Kuinka on sinun laitasi?
        Lokaa olen niskaani toisinaan saanut, kuten nyt sinulta,mutta ei haittaa. Ajattelen silloin pappani antamaa ohjetta:"Heikoille pitää antaa anteeksi, oikein heikoille monta kertaa!"
        L.

        Joo, ja oikein tyhmien juttuja ei kannata ottaa vakavasti. Otappa nyt vastuuta vastuusta sinäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvoisa "anonyymi tänään klo 12.29"!!!!!!!
        Olen käsittänyt, palstat ovat avoimia kaikille säädyille,
        Olemme molemmat tietoisia palstalle kirjoittavien säännöistä.Vai oletko? Niitä olen noudattanut ja noudatan. Kuinka on sinun laitasi?
        Lokaa olen niskaani toisinaan saanut, kuten nyt sinulta,mutta ei haittaa. Ajattelen silloin pappani antamaa ohjetta:"Heikoille pitää antaa anteeksi, oikein heikoille monta kertaa!"
        L.

        Asiallinen kritiikki ei ole heikkoutta eikä loan heittoa. Heikkoutta on, kun luulee olevansa enemmän kuin on näyttöä ja ottaa nokkiinsa arvostelusta.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        Loogikko kuten minä, katsoo asioita hieman nuorekkaammin.
        Jos palsta on selkeästi jaettu:
        40 50 60 70 80 ...
        Tarkoitetaan sillä sitä.
        Että kukin kirjoittaa ikänsä mukaan sopivaan väliin.
        Minä en lähde lässyttämään jonnekin, mihinkä en kuulu.
        En halua niskaani häpeän tunnetta lopuksi elämääni.
        60-luvun hippinä en myöskään lue kirjoja, jotka eivät minun-ikäiselleni istu.

        H.

        Asetuhan taas, huruksz

        "Jos palsta on selkeästi jaettu:
        40 50 60 70 80 ..."

        JOS tämä palsta olisi SELKEÄSTI jaettu kirjoittamallasi tavalla, niin sehän tarkoittaisi sitä, että palsta on tarkoitettu 40 - 80 ikäisille?
        Tämä palsta on (selkeästi) tarkoitettu 70 ikäisille. On aivan selvää, että nämä ovat vain suuntaa antavia, yksilöt tekevät omat valintansa omien tuntemustensa pohjalta.
        Sinä et ole kukaan sanomaan kenellekään mihin hän "kuuluu" ja mihin ei, eihän sinulla voi olla aavistustakaan siitä mihin joku toinen tuntee kuuluvansa.

        Bessie


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asetuhan taas, huruksz

        "Jos palsta on selkeästi jaettu:
        40 50 60 70 80 ..."

        JOS tämä palsta olisi SELKEÄSTI jaettu kirjoittamallasi tavalla, niin sehän tarkoittaisi sitä, että palsta on tarkoitettu 40 - 80 ikäisille?
        Tämä palsta on (selkeästi) tarkoitettu 70 ikäisille. On aivan selvää, että nämä ovat vain suuntaa antavia, yksilöt tekevät omat valintansa omien tuntemustensa pohjalta.
        Sinä et ole kukaan sanomaan kenellekään mihin hän "kuuluu" ja mihin ei, eihän sinulla voi olla aavistustakaan siitä mihin joku toinen tuntee kuuluvansa.

        Bessie

        Aivan eikä missään ole mainittu etteivät muut kuin 70 ikäisiin kuuluvat saisi osallistua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Asetuhan taas, huruksz

        "Jos palsta on selkeästi jaettu:
        40 50 60 70 80 ..."

        JOS tämä palsta olisi SELKEÄSTI jaettu kirjoittamallasi tavalla, niin sehän tarkoittaisi sitä, että palsta on tarkoitettu 40 - 80 ikäisille?
        Tämä palsta on (selkeästi) tarkoitettu 70 ikäisille. On aivan selvää, että nämä ovat vain suuntaa antavia, yksilöt tekevät omat valintansa omien tuntemustensa pohjalta.
        Sinä et ole kukaan sanomaan kenellekään mihin hän "kuuluu" ja mihin ei, eihän sinulla voi olla aavistustakaan siitä mihin joku toinen tuntee kuuluvansa.

        Bessie

        "Anonyymi"

        En minä tietenkään ole hän joka johtaa.
        Olen vain yksi heistä, joka osaa oikeaan ohjata.

        H.


      • huruksz kirjoitti:

        Loogikko kuten minä, katsoo asioita hieman nuorekkaammin.
        Jos palsta on selkeästi jaettu:
        40 50 60 70 80 ...
        Tarkoitetaan sillä sitä.
        Että kukin kirjoittaa ikänsä mukaan sopivaan väliin.
        Minä en lähde lässyttämään jonnekin, mihinkä en kuulu.
        En halua niskaani häpeän tunnetta lopuksi elämääni.
        60-luvun hippinä en myöskään lue kirjoja, jotka eivät minun-ikäiselleni istu.

        H.

        Minä kirjoitan siellä missä tuntuu olevan jotain sanomista. Sama oikeus on myös muun ikäisillä käydä palstalla.
        En siviilissäkään lyöttäydy pelkästään 70 ihmisten seuraan.
        En ole vielä tarvinnut hävetä ikääni, enkä varmasti tule häpeämään. Mutta se on asia joka ei kuulu kenellekään palstalaiselle.
        Lähes kaikki ystävät ja kaverit ovat minua noin 20v nuorempia.
        Olenkin joskus hätkähtänyt että missä ikäiseni ihmiset ovat, ei kaiki sentään kaikki ole hautausmaalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Asetuhan taas, huruksz

        "Jos palsta on selkeästi jaettu:
        40 50 60 70 80 ..."

        JOS tämä palsta olisi SELKEÄSTI jaettu kirjoittamallasi tavalla, niin sehän tarkoittaisi sitä, että palsta on tarkoitettu 40 - 80 ikäisille?
        Tämä palsta on (selkeästi) tarkoitettu 70 ikäisille. On aivan selvää, että nämä ovat vain suuntaa antavia, yksilöt tekevät omat valintansa omien tuntemustensa pohjalta.
        Sinä et ole kukaan sanomaan kenellekään mihin hän "kuuluu" ja mihin ei, eihän sinulla voi olla aavistustakaan siitä mihin joku toinen tuntee kuuluvansa.

        Bessie

        Bessie on taas kerran oikealla asialla.
        Ajatteln samoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ja oikein tyhmien juttuja ei kannata ottaa vakavasti. Otappa nyt vastuuta vastuusta sinäkin.

        Itsestään paha pappi saarnaa. Rivien välistä kuultaa pahasti ikävät näkemyksesi kaikesta ja kaikkialla. Tule pois tänne normaalien kansalaisten joukkoon. Ota itsestäsi vastuuta ollessasi itsenäinen tyypitys.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        En minä tietenkään ole hän joka johtaa.
        Olen vain yksi heistä, joka osaa oikeaan ohjata.

        H.

        Että sellainen lahja sinulla. No, annapa nyt mallinäyte tuosta osaamisestasi ja ohjaa minut oikeaan.

        Bessie


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        En minä tietenkään ole hän joka johtaa.
        Olen vain yksi heistä, joka osaa oikeaan ohjata.

        H.

        Olet HARHAAN JOHTAVA tyypitys! Joten oman =vastaajien järjen käyttö on sallittua!


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        Loogikko kuten minä, katsoo asioita hieman nuorekkaammin.
        Jos palsta on selkeästi jaettu:
        40 50 60 70 80 ...
        Tarkoitetaan sillä sitä.
        Että kukin kirjoittaa ikänsä mukaan sopivaan väliin.
        Minä en lähde lässyttämään jonnekin, mihinkä en kuulu.
        En halua niskaani häpeän tunnetta lopuksi elämääni.
        60-luvun hippinä en myöskään lue kirjoja, jotka eivät minun-ikäiselleni istu.

        H.

        Miksi et kirjoita sinne 60v palstalle. Siellä voit saada uusia ideoita sinun vanhan ukkelin elämään.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        Loogikko kuten minä, katsoo asioita hieman nuorekkaammin.
        Jos palsta on selkeästi jaettu:
        40 50 60 70 80 ...
        Tarkoitetaan sillä sitä.
        Että kukin kirjoittaa ikänsä mukaan sopivaan väliin.
        Minä en lähde lässyttämään jonnekin, mihinkä en kuulu.
        En halua niskaani häpeän tunnetta lopuksi elämääni.
        60-luvun hippinä en myöskään lue kirjoja, jotka eivät minun-ikäiselleni istu.

        H.

        Selvääkin selvempi millainen ajatuksenjuoksu sinulla "paitaressu" on
        Ja oma asenteesi istuu sinussa kun SE Junttilan pirtissä!


    • Anonyymi

      Aino Sibeliuksen kirja oli tylsästi kirjoitettu.

    • Anonyymi

      Eipä ollut listasi mitenkään mielenkiintoinen.

      Jatkan omien mieltymysteni mukaisten kirjojen kanssa. Sitten kun muilta kiireiltä ehdin, kesällä on niin paljon kaikkea muutakin mukavaa hommaa.

      Aloittajalla paha 'yhdyssanavika'. Aika monella on.

      • Anonyymi

        Kirjoitat kuten "antiikin riipuksien omistajalle sopii!" Muut ei tiedä mittään ainoastaan minä 60-luvun hippi, Tule katsomaan, juttelemaan tämän 2000-luvun aikalaisten malliin, jos,jos onnistuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitat kuten "antiikin riipuksien omistajalle sopii!" Muut ei tiedä mittään ainoastaan minä 60-luvun hippi, Tule katsomaan, juttelemaan tämän 2000-luvun aikalaisten malliin, jos,jos onnistuu.

        Oho! Antiikin riipuksista en tiedä mitään (enkä edes välitä tietää), ja hippi en ole ollut koskaan. Elän tällä vuosituhannella mutta 1900-luvulla syntyneen mielenkiinnolla.
        Edelleenkään en näe aloittajan listassa mitään kiinnostavaa. Kissani Jugoslavia oli hyvä, sivumennen sanoen, mutta Tirana--- ei ollut yhtä hyvä, ja Bollaa tuskin edes luen. Jos jotenkin pitää perustella vähäistä mielenkiintoaan.

        Kenen mielestä aloittajan luettelo oli hyvä ja mielenkiintoinen? Kysyn vaan.


    • Sain äskettäin luettua E-kirjan ' Vakooja ja petturi ' Ben Macintyreen raapustaman, ei ollut hintansa 15 € väärtti, 1 € sekin olisi ollut liikaa kirjan lukemiseen taisi mennä 3 kk mutta mulle ei aika merkitse mitään. Seuraava kirja onkin suosikki kirjailijan kun sen aika koittaa, koittaa koittaa...

      • Anonyymi

        Miksi se niin huono oli ? Aloitin sitä, mutta vakoojan elämä alkoi ahdistaa minua.
        Aloin nimittäin miettiä, minkälainen psyyke on ihmisellä,
        joka pystyy olemaan kaksoisagenttikin.
        Koko ajan vaarassa paljastua ja sen jälkeen elinkautinen.
        Todellisuus on kuitenkin vähän toista kuin 007-elokuvat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi se niin huono oli ? Aloitin sitä, mutta vakoojan elämä alkoi ahdistaa minua.
        Aloin nimittäin miettiä, minkälainen psyyke on ihmisellä,
        joka pystyy olemaan kaksoisagenttikin.
        Koko ajan vaarassa paljastua ja sen jälkeen elinkautinen.
        Todellisuus on kuitenkin vähän toista kuin 007-elokuvat.

        No joo.
        Oletko seurannu yle areenasta Le bureau, vakoojaverkostoa.
        Parasta ranskalaista vakoojadraamaa- kaikki viisi tuotantokautta.

        Saa nähdä tulee selattua uudemman kerran, yhtä vaksoa kun aloin illalla katsomaa niin oli mielenkiintoinen että aamukahvin aikaan lopetin katsomisen.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        No joo.
        Oletko seurannu yle areenasta Le bureau, vakoojaverkostoa.
        Parasta ranskalaista vakoojadraamaa- kaikki viisi tuotantokautta.

        Saa nähdä tulee selattua uudemman kerran, yhtä vaksoa kun aloin illalla katsomaa niin oli mielenkiintoinen että aamukahvin aikaan lopetin katsomisen.

        Minkäänlaiset jännärit ei ole taida enää olla minun "alaani". Harmi toisaalta.
        Nuoremmassa elämässäni luin paljonkin tosikertomuksia vakoojista (niin tosina kuin niistä kirjoitettiin... koko totuutta ei tiedä kukaan) ja mm. Simon Wiesenthalin kirjoja
        natsien jahtaamisesta, mutta enää kauhea jännitys ei oikein sovi hermoilleni.
        Eläydyn kai liikaa tarinan henkilöihin ja tilanteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkäänlaiset jännärit ei ole taida enää olla minun "alaani". Harmi toisaalta.
        Nuoremmassa elämässäni luin paljonkin tosikertomuksia vakoojista (niin tosina kuin niistä kirjoitettiin... koko totuutta ei tiedä kukaan) ja mm. Simon Wiesenthalin kirjoja
        natsien jahtaamisesta, mutta enää kauhea jännitys ei oikein sovi hermoilleni.
        Eläydyn kai liikaa tarinan henkilöihin ja tilanteisiin.

        Samoin, tosikertomukset natsien juutalaisiin, Stalinin rikokset ihmisyyttä vastaan, Suomen sisällisota tämän kaltaiset ei kiinnosta enään.
        Elämänkertomus kirjallisuus on mielenkiintoisia, varsin suomen itsenäisyys alkuajan henkilöistä, yks joka jääny hyvin mieleen Oskar Tokoin on muittenkin historiallisia henkilöitä heidän elämän vaiheita, juuri tosikertomuksia.

        Lähikirjasto suljettiin lopullisesti ei tuu keskustan kirjastoon mentyä, tosin alkoi hyvän kirjan etsiminen käydä työlääksi kun kymmeniä vuosia kävi läpi valikoimaa.

        Pertikki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoin, tosikertomukset natsien juutalaisiin, Stalinin rikokset ihmisyyttä vastaan, Suomen sisällisota tämän kaltaiset ei kiinnosta enään.
        Elämänkertomus kirjallisuus on mielenkiintoisia, varsin suomen itsenäisyys alkuajan henkilöistä, yks joka jääny hyvin mieleen Oskar Tokoin on muittenkin historiallisia henkilöitä heidän elämän vaiheita, juuri tosikertomuksia.

        Lähikirjasto suljettiin lopullisesti ei tuu keskustan kirjastoon mentyä, tosin alkoi hyvän kirjan etsiminen käydä työlääksi kun kymmeniä vuosia kävi läpi valikoimaa.

        Pertikki

        Stalinista (ja Leninistä) luin kyllä vielä viime sykysnä Anne Applebaumin valtavan paksun kirjan, mutta sekin teki vähän tiukkaa. Miljoonien ihmisten tappajien ja kiduttajien
        (sekä Stalin että Lenin) raakuuksista lukeminen otti koville,
        mutta historian takia luin sen.
        Ajattelin, että kun miljoonat ovat niitä kauheita kärsimyksiä
        ja kuolemia joutuneet kokemaan ja kärsimään, kai minun on pystyttävä lukemaan niistä.
        Tulee mieleen esim. sellainenkin kohta kun jompi kumpi, Stalin tai Lenin, tai molemmat naulauttivat uhreja elävänä seinään ja sitten vasta uhrit ammuttiin seinään.


    • Kuuntelin
      Pajtim Statovcin , Bollan.
      Alkuun tuntui aika oudolta, kyllä sen kuunteli kun alkuun pääsi.
      En ole nyt vähään aikaan tilannut netistä uusia äänikirjoja.
      Olen kuunnellut kaikki muut Yle areenan äänikirjat paitsi Kadonnutta aikaa etsimässä.
      Niitä onkin ainakin kymmenen eri jaksoa.
      Ei kaikki niistä ole kovin viihdyttäviä, olen kuitenkin aloittanut ensimmäisestä ja aion kuunnella kaikki.
      Siinä ne tulee kuunneltua virkatessa.

    • Radiota kuuntelen yle areenan kautta päivittäin ehkä pari tuntia mille päälle sattuuu, TV:ä valikoiden yleensä eniten ennen nukkuma-aikaa.
      Radiota , heittäytyy selleen kuuntelemaa silmä kiinni rauhoittuen, jos nukahtaa nii ei haitanne. Nyt kesällä ottanut aurinkoa lepotuolissa silloin kun aurinko suostuu paistamaa, kuulokkeet korville radiota kuunnellen ni jaksaa tunnin pari olla jos liian kuuma laittaa tuulettimen päälle, keho on kohtalaisen musta, D-vitamiinia ilmaiseksi ja sillee.

      • Anonyymi

        Noin 70-vuotiaitten melanoomat on lisääntyneet rajusti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noin 70-vuotiaitten melanoomat on lisääntyneet rajusti.

        Eipähä tarvii käydä etelän auringossa psoriaksen takia.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Eipähä tarvii käydä etelän auringossa psoriaksen takia.

        Se on hyvä, jos se helpottaa täällä. Nyt. Kun ei saisi matkustellakaan.


    • Anonyymi

      Aino Sibelius on ainoa kiinnostava, mutta se on kuulemma heikkotasoinen.

      Donna Leon on Nyyrikin tasoa ihan halpaa makkaraa.

      Spielman ei kiinosta.

    • Anonyymi

      En osaa sanoa voiko Aino Sibeliuksesta kirjoitettua kirjaa sanoa heikkotasoiseksi,
      mutta se oli niin latteaa ja väritöntä tekstiä, ettei vetänyt loppuun asti.
      Se on aika iso kirjakin, A5:sta isompi ja paksuhko.
      Paremman, elävämmän kuvan saa Ainon elämästä esim. Vesa Sirenin
      Sibeliuksesta kirjoittamasta kirjasta "Aina poltti sikarin".
      Siitä on akateeminen kuivuus kaukana. Suosittelen.

      MIksu

    • Ei tää niin kiva ookkaan,
      ei tänne kehtoo omia lukuelämyksiään "halpoja makkaroita" sittenkään esitellä.

      • Minäpä kehtaan :)
        Kuuntelen monesti unilääkkeenä Reijo Mäen Vares kirjoja.
        Olen kuunnellut kaikki joten pitää etsiä muuta.
        Viimeksi kuuntelin toiseen kertaan Stieg Larssonin "Pilvilinna joka romahti", Lisbet on taas pulassa monta kertaa.
        Jarkko Sipilän "Suljetuin ovin" olen yrittänyt kuunnella, kyllä silläkin unen päästä saa kiinni.
        Toni Morrisonin "Koti" oli hyvä.
        Päivällä virkatessa kuuntelen Areenasta Proustin "Kadonnutta aikaa etsimässä".
        Kun pääsin vauhtiin niin oikein hyvää kuunneltavaa.
        Ainut mitä en jaksa kuunnella on Netta Musket ja Leena Lehtolainen.
        Minusta mikään kirja jonka viitsii kuunnella ei ole huono.
        En enää juuri lue, olen siirtynyt äänikirjoihin.


    • Anonyymi

      Ihan kioskirjallisuudentasoisista kirjoista ei valitettavasti ole paljon
      keskusteltavaa, koska niitten sisältö ja tyyli ei juuri erotu toisistaan.

      Ei muuten mikään estä kirjoittamasta ihan minkälaisista kirjoista vain.

      Ei niitten välttämättä tarvitse olla uusiakaan, itse aihe voi olla ajankohtainen
      tänäkin päivänä tai muuten kiinnostava.

      Jos joku kirja on jo ruodittu täällä, tuskin kovin moni innostuu
      uudestaan siitä kirjoittamaan.

      Kirja on aina hyvä aihe keskustelulle.
      Ne eivät kaikkia kiinnosta niinkuin ei mikään aihe,
      mutta ilahduttavan monia.

      nm. kirjojen ystävä

    • 47 minuuttia, Elämä ja politiikkaa: osmo Soinivaara
      Imastonmuutoksesta " Kaikien kannattaa toivoa,että muut hoitavat tämän, ja me voimme olla tässä vapaamatkustajina, pohtii Osmo.
      Soinivaara on ollut ja on vieläkin ikuinen pohtija, miten asiat voisi olla toisin.

      Yle.fi areenassa löytyy mielenkiintoisia haastatteluja vaikuttajien kertomana.

      Perjantai ehtoo lähestyy eikä kukaan ole estämässä olemistani, paitsi Kalevan kisat.

      • Anonyymi

        Soininvaaralla on sekä hyviä pohdiskeluja että hieman pieleen menneitä spekulaatioita,
        mutta ilman "ajattelijoitten" pohdiskeluja ja keskusteluja ei olisi eteenpäin vievää yhteiskunnallista kehitystä.
        Julkista keskustelua tarvitaan. Sitä on aivan liian vähän.

        En tiedä, kuuluuko Soininvaara ryhmään "älyköt" vai ajattelija/pohdiskeljia.
        Ehkä hän on yhteiskunnallinen älykkö ?
        Joku toinen on kulttuuriälykkö jne.
        Ennen oli "multitaskaaja-älykköjäkin".

        Miksi nykyään ei juuri kukaan ei halua herättää enää keskustelua mistään aiheesta ?
        Raju muutos on tullut yhteiskuntaan. Yhteiskunnan "ääni" on vaiennut
        älykköjen poismenon myötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soininvaaralla on sekä hyviä pohdiskeluja että hieman pieleen menneitä spekulaatioita,
        mutta ilman "ajattelijoitten" pohdiskeluja ja keskusteluja ei olisi eteenpäin vievää yhteiskunnallista kehitystä.
        Julkista keskustelua tarvitaan. Sitä on aivan liian vähän.

        En tiedä, kuuluuko Soininvaara ryhmään "älyköt" vai ajattelija/pohdiskeljia.
        Ehkä hän on yhteiskunnallinen älykkö ?
        Joku toinen on kulttuuriälykkö jne.
        Ennen oli "multitaskaaja-älykköjäkin".

        Miksi nykyään ei juuri kukaan ei halua herättää enää keskustelua mistään aiheesta ?
        Raju muutos on tullut yhteiskuntaan. Yhteiskunnan "ääni" on vaiennut
        älykköjen poismenon myötä.

        Leif Salmen oli räväkkä ja osuva kriitikko ja analysoija, olkoonkin vaikka oli kai vasemmistolainen. Ei ole hänenkään paikkansa täyttäjää tullut.


    • Olen ollut aina kaikkiruokainen kirjojen suhteen. Ns. kioskiviihdettä en jaksa lukea, koska se on samaa uudelleenlämmitettyä makkarasoppaa ilman mitään yllätyksiä alusta loppuun, mutta melkein kaikki muut genret menettelee iltalukemisina. Nyt minulla on Isabel Allende-kausi menossa ja hänen laajasta tuotannostaan olen lukenut ehkä kaksi kolmasosaa. Ferranten uusin on nyt käännetty myös englanniksi, mutta odotan vähän että hinta laskee e-kirjana. Luen paljon käännöskirjallisuutta, mutta lukisin myös mielelläni uutta suomalaista proosaa, kunhan löytyisi kiinnostavia aiheita ja tekstejä.

      • Pakko mainitita sivuhuomautuksena että kun kävin kirjastossa, hyllyssä oli koko Napoli-sarja, josta olin lukenut vain tuon yhden osan: "Ne jotka lähtevät...
        Myös muut osat olivat niin runsasivuisia ja kun tiesin, etten kovasti ehdi nyt lukea, otin 200-sivuisen "Hylkäämisen päivät" (julk.2004). Olin kyllä häikäistynyt siitä. Puoleen väliin olen lukenut ja ainakin tässä vaiheessa on pakko sanoa, että Kafka ja Dostojevski, joita nyt kai pidetään parhaimpina järkyttyneen ihmismielen kuvaajina, taitavat jäädä Ferranten varjoon...

        Päähenkilö Olga elää kuitenkin tässä ajassa ja hänen "tragediansa" ei varmasti ole puitteiltaan mitenkään harvinainen, kerrankos sitä erotaan ja jäädään yksin lasten kanssa kun mies vaihtaa nuorempaan.
        En kyllä osannut samaistua kirjan päähenkilöihin, mutta silti tarina tuntuu ihan uskottavalta
        ja jos päähenkilön reagointi tuntuu ylimitoitetulta se voi johtua vain erilaisesta, etelämaalaisesta temperamentista... Ferranten kielenkäyttö on mestarillista: tarkkaa ja taipuisaa mutta ei sellaista. mikä eksyttäisi pois tarinasta.
        Olisi kiva kuulla, jos joku muukin on lukenut kirjan, mitä ajatuksia se herätti, nuo omani olivat vasta "päällimmäiset", lisää varmasti irtoaa kun saan aikaa palata kirjan pariin...))

        Sellaisiin ulottuvuuksiin kuin Napoli-sarja ylsi, tämä teos ei tietenkään pääse, mutta merkittävä tarina silti, ainakin tähän saakka luetun perusteella.


      • demeter1 kirjoitti:

        Pakko mainitita sivuhuomautuksena että kun kävin kirjastossa, hyllyssä oli koko Napoli-sarja, josta olin lukenut vain tuon yhden osan: "Ne jotka lähtevät...
        Myös muut osat olivat niin runsasivuisia ja kun tiesin, etten kovasti ehdi nyt lukea, otin 200-sivuisen "Hylkäämisen päivät" (julk.2004). Olin kyllä häikäistynyt siitä. Puoleen väliin olen lukenut ja ainakin tässä vaiheessa on pakko sanoa, että Kafka ja Dostojevski, joita nyt kai pidetään parhaimpina järkyttyneen ihmismielen kuvaajina, taitavat jäädä Ferranten varjoon...

        Päähenkilö Olga elää kuitenkin tässä ajassa ja hänen "tragediansa" ei varmasti ole puitteiltaan mitenkään harvinainen, kerrankos sitä erotaan ja jäädään yksin lasten kanssa kun mies vaihtaa nuorempaan.
        En kyllä osannut samaistua kirjan päähenkilöihin, mutta silti tarina tuntuu ihan uskottavalta
        ja jos päähenkilön reagointi tuntuu ylimitoitetulta se voi johtua vain erilaisesta, etelämaalaisesta temperamentista... Ferranten kielenkäyttö on mestarillista: tarkkaa ja taipuisaa mutta ei sellaista. mikä eksyttäisi pois tarinasta.
        Olisi kiva kuulla, jos joku muukin on lukenut kirjan, mitä ajatuksia se herätti, nuo omani olivat vasta "päällimmäiset", lisää varmasti irtoaa kun saan aikaa palata kirjan pariin...))

        Sellaisiin ulottuvuuksiin kuin Napoli-sarja ylsi, tämä teos ei tietenkään pääse, mutta merkittävä tarina silti, ainakin tähän saakka luetun perusteella.

        Äh ! Tuon kuvaaamani kirjan tekijä oli tietysti Elena Ferrante, josta on puhuttu niin paljon, että arvelin kaikkien tietävän kenestä puhun..))


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Äh ! Tuon kuvaaamani kirjan tekijä oli tietysti Elena Ferrante, josta on puhuttu niin paljon, että arvelin kaikkien tietävän kenestä puhun..))

        Minulla on muistiin kirjoitettuna niin suuri määrä siellä sun täällä esiteltyjä tahi kiiteltyjä kirjoja, että kyllä siinä koko ensi talvi menee. Nyt kesällä en nimittäin ole saanut lukemisesta kiinni ollenkaan, on ollut hienot ilmat ja paljon muuta kivaa. Nyt vielä marjastus.

        Korona-aika suljettuine kirjastoineen nimenomaan aiheutti tuon stopin. Saapas nähdä vieroksunko kirjastopalveluja hamaan koronan ohimenoon asti? Ja jospa se vaikka jää! Toivotaan kuitenkin että rokote löytyy, muuten maailmantilanne ei varmasti helpotu, ei ainakaan meidän elinaikana.

        Mrs.W


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Äh ! Tuon kuvaaamani kirjan tekijä oli tietysti Elena Ferrante, josta on puhuttu niin paljon, että arvelin kaikkien tietävän kenestä puhun..))

        Kääntäjän/suomentajan kielenkäyttö on myös mestarillista siis,
        vai luetteko alkukielellä ?
        Kuka on Ferranten kirjojen loistava suomentaja ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kääntäjän/suomentajan kielenkäyttö on myös mestarillista siis,
        vai luetteko alkukielellä ?
        Kuka on Ferranten kirjojen loistava suomentaja ?

        Sama asia tuli mieleeni, kääntäjän osuus. Tuossa mainitsemassani kirjassa kääntäjäksi on merkitty Taru Nyström. En ole aikaisemmin kuullutkaan.
        Muista Ferranten kääntäjistä en tiedä.


    • Luen Ferrantea joko suomeksi tai englanniksi. Englanniksi kääntänyttä Ann Goldsteinia on myös ylistetty ja suomalaiset käännökset ovat aivan kelpoja.
      "Hylkäämisen päivät" aloitin, mutta jostain syystä se jäi kesken. Palataan asiaan.

      • Anonyymi

        Vaihda välillä kirjailijaa ! Tuo Ferrante on jo niin kaluttu luu ! Osaatko enää mitään kieltä kunnolla ? Onko kurjaa asua puolikielisenä Ruotsissa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihda välillä kirjailijaa ! Tuo Ferrante on jo niin kaluttu luu ! Osaatko enää mitään kieltä kunnolla ? Onko kurjaa asua puolikielisenä Ruotsissa ?

        Anteeksi nyt vain, mutta tein kysymyksen ko. kirjasta, johon paloma vastasi.
        Ks .ylempää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaihda välillä kirjailijaa ! Tuo Ferrante on jo niin kaluttu luu ! Osaatko enää mitään kieltä kunnolla ? Onko kurjaa asua puolikielisenä Ruotsissa ?

        Minähän tuon Ferranten otin tällä kertaa puheeksi, Anonyymi 15.38.
        Jotenkin tuntuu että tuo kirjailija on nyt ollut vahvasti esillä muuallakin, ehkä tuon TV-sarjankin ansiosta.
        Pikkuisen kyllä pyörtäisin eilisiä puheitani kun sain kirjan "Hylkäämisen päivät" loppuun ja kun kirjalijaa Dostojevskiin ja Kafkaan vertasin. Ei nyt sentään ! Ehkä Simone Beauvoir tai Yrsa Stenius ovat kuvanneet naisen tunne-elämää ja sen järkkymistä yhtä taidokkaasti ja ehkä moni muukin.
        Silti Ferrante jää kyllä minunkin lempikirjailijoitteni joukkoon ja odotan innolla aikaa, jolloin minulla on aikaa tarttua Napoli-sarjan muihin osiin...
        Tuo intoni latistuminen kirjan loppua kohti tuli ehkä siitä, että odotin kuitenkin sitä "suurta kertomusta". Kulissien kaatuminen ja oman minäkuvan rikkoutuminen ja/tai tarkentuminen ei ehkä kovin iso kertomus sittenkään ole... "Laulun arvoinen", toki..))


      • demeter1 kirjoitti:

        Minähän tuon Ferranten otin tällä kertaa puheeksi, Anonyymi 15.38.
        Jotenkin tuntuu että tuo kirjailija on nyt ollut vahvasti esillä muuallakin, ehkä tuon TV-sarjankin ansiosta.
        Pikkuisen kyllä pyörtäisin eilisiä puheitani kun sain kirjan "Hylkäämisen päivät" loppuun ja kun kirjalijaa Dostojevskiin ja Kafkaan vertasin. Ei nyt sentään ! Ehkä Simone Beauvoir tai Yrsa Stenius ovat kuvanneet naisen tunne-elämää ja sen järkkymistä yhtä taidokkaasti ja ehkä moni muukin.
        Silti Ferrante jää kyllä minunkin lempikirjailijoitteni joukkoon ja odotan innolla aikaa, jolloin minulla on aikaa tarttua Napoli-sarjan muihin osiin...
        Tuo intoni latistuminen kirjan loppua kohti tuli ehkä siitä, että odotin kuitenkin sitä "suurta kertomusta". Kulissien kaatuminen ja oman minäkuvan rikkoutuminen ja/tai tarkentuminen ei ehkä kovin iso kertomus sittenkään ole... "Laulun arvoinen", toki..))

        Simone de Beauvoir tietenkin, tulikohan nytkään oikein ?...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Simone de Beauvoir tietenkin, tulikohan nytkään oikein ?...

        Kerrotaan olleen myös ristiriitainen ihminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrotaan olleen myös ristiriitainen ihminen.

        Ihan varmasti (oli ristiriitainen ihminen), Anonyymi 21 11. Ristiriitaista, traumaattista lapsuutta on joskus pidetty luovuuden edellytyksenäkin. Monet kirjailijaelämäkerratkin ovat sitä todistaneet...


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Lukeeko kukaan nyt Airaksista tai muuta ?

    • Anonyymi

      Luen uusinta osaa Erkki Tuomiojan päiväkirjoista, vuosilta 2003-2004.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jenni Haukio ja Sauli Niinistö

      Ero. Näinhän se menee kun ikäeroa on riittävästi. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/1c94ff48-185d-4d95-aff5-3e93
      Maailman menoa
      130
      5424
    2. Tampereella Hämeenkadulla Silmäaseman edustalla on ammuttu

      Tampereen(kin) keskusta alkaa olemaan menetettyä aluetta, samoin lähiöt. Väkivaltaa ja huumeita ym häiriötä. En ihmettel
      Tampere
      218
      3319
    3. Terno Hedman Oy

      Onko kokemuksia tästä yrityksestä?
      Tampere
      18
      1798
    4. Kulta en jaksa tätä palstaa

      Loputonta sontaa. Ootko sinä edes täällä enää? Tykkäätkö sinä minusta enää? Joku ukkeli on paljon kirjoitellut, ettei ha
      Ikävä
      24
      1648
    5. Haukio ja Niinistö

      Nyt se ainakin on selvää. Häät olivat presidenttikisan vuoksi tehty esitys. Nyt Jenni on muuttopuuhissa ilman sormusta j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1644
    6. Mitä hemmettiä Suomessa tapahtuu?

      Taas on Tampereella ammuttu jotakuta. Nythän näitä ampumis-ja puukotusuutisia tulee melkein joka päivä tai ainakin useam
      Maailman menoa
      284
      1614
    7. Mahtava huomata

      Sinusta nainen että pystyt suodattamaan palstalla paljon asioita. Olet täysin minun tyyppiä. Kahdestaan unohdettaisiin k
      Ikävä
      28
      1497
    8. Pettymys faneille? Lisätietoa Katri Helena vierailusta Vain elämää -ohjelmassa: "Nytten..."

      Katri Helena - tuo sinivalkoinen suomalainen ääni ja laulajalegenda - on tällä kaudella mukana yllätysvieraana Vain eläm
      Vain elämää
      9
      1427
    9. Trump ei aio enää osallistua vaaliväittelyyn Kamala Harrisia vastaan

      Trump ei aio enää osallistua vaaliväittelyyn Kamala Harrisia vastaan Jopa konservatiivisen uutiskanava Fox Newsin kommen
      Maailman menoa
      172
      1422
    10. Onko laulaja Floor Jansen palstan miesten makuun?

      Otetaanpa vaikka tuo Seiskan juttu. https://www.seiska.fi/ulkomaat/talta-nightwish-tahti-floor-jansen-nayttaa-nykyaan-os
      Sinkut
      213
      1235
    Aihe