Peugeot 308 Active PureTech 130 moottorivika

Anonyymi

Ostin vuosi sitten autoliikkeestä Peugeot 308 SW Active PureTech 130 auton.
Ensimmäinen vika ilmeni heti katsastuksesssa, kuminen jakopäänhihna piti vaihtaa, meni myyjän kuluihin. Kuulema tämän moottorin riskitekijä. Nyt vuosihuollon yhteydessä löydettiin vikakoodi, jonka perusteella 1. sylinterin ohivuoto on 40%, vian diagnisointi vikalokin mukaan tapahtunut jo ennen kauppaa, edellisen omistajan aikana, mutta tuli nyt vasta esiin huollon testissä....
Huollon tehnyt merkkiliike ehdottaa uutta vaihtomoottoria, kustannus yli 5000 €..., jos tehdaskunnostettu moottori. Uusi moottori paljon kalliimpi. Autolla mittarissa 88 000 km...
Nyt vääntöä myyjäliikkkeen kanssa kustannuksista. Vikalokin mukaan vika kirjautunut yksiselitteisesti ennen meidän välistä kauppaa.
Onko moottorille tehtävissä korjaustyötä vai vain moottorin vaihto järkevää?
Eräs korjaamo tarjoaa kunnostusta, hintaluokka 2200 €...
Muiden kokemuksia vastaavasta tapuksesta?

18

8157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ehdotan halvinta vaihtoehtoa ja sitten kiireesti tuosta autosta eroon. Kirpaisee vain kerran. Moottoriongelmat ovat valitettavan yleisiä ko moottorityypissä.

    • Anonyymi

      Mitä aloitus kertoo aloittajasta??

      • Anonyymi

        Niin, ei näy tuossa autossa jakohihnan kunto mitenkään katsastuksessa. Ellei metsäksikäänkö.olensitten selvänäköhän lahjoja.

        Puretec samoin kuin muutkin modernit hyvän hyötysuhteen tehokkaat moottorit vaativat kyllä sen että öljyyn suodattimet ja hihnat hoidetaan ajallaan. Jos haluaa auton jossa ei ole Niin tarkkaa, niin parempi ostaa joku vähän vanhemman teknologian moottori.


    • Anonyymi

      "Ensimmäinen vika ilmeni heti katsastuksesssa, kuminen jakopäänhihna piti vaihtaa, meni myyjän kuluihin."

      Tarina olisi uskottavampi ilman tuota kommenttia.

      Katsastuksessa kun ei katsella jakopäänhihnan kuntoa.

      • Anonyymi

        No kyllä katsastuksessa löytyi vikakoodi, joka korjaantui kumisen jakopäähihnan vaihdolla, kallis remontti sekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä katsastuksessa löytyi vikakoodi, joka korjaantui kumisen jakopäähihnan vaihdolla, kallis remontti sekin.

        okei on se sitten mahdollista

        uskottava sekin siis on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä katsastuksessa löytyi vikakoodi, joka korjaantui kumisen jakopäähihnan vaihdolla, kallis remontti sekin.

        Vähän ihmetyttää mistä vikakoodista näkyy että jakohihna on huonossa kunnossa. Eiköhän se hihna pyöri siellä kunnes rämähtää poikki tai vaihdetaan määräaikaan ennen katkeamista. Ainoa "vikakoodi" jonka uskoisin olisi se että että siitä näkyisi viimeisin hihnanvaihto päivämäärineen ja ajokilometreineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän ihmetyttää mistä vikakoodista näkyy että jakohihna on huonossa kunnossa. Eiköhän se hihna pyöri siellä kunnes rämähtää poikki tai vaihdetaan määräaikaan ennen katkeamista. Ainoa "vikakoodi" jonka uskoisin olisi se että että siitä näkyisi viimeisin hihnanvaihto päivämäärineen ja ajokilometreineen.

        Tuossa moottorimallissa jakohihna on moottoriöljyn kanssa kosketuksissa ja valitettavasti ei oikein kestä sitä. Hihnasta alkaa kuoriutumaan kuminpalasia jotka sitten tukkivat öljykiertoa.

        Kai tuosta joku koodi voi tulla jos öljynpaine on liian alhainen, esim säätyvä venttiilinajoitus ei säädy oikein, jolloin päästötkin voivat mennä pieleen.


    • Mikä lie kirjoituksen perimmäinen tarkoitus?? Kyseisellä kirjoittajalla on useampia samantason juttuja , eri automerkeistä, lähest`ulkoon samalla kaavalla. Koitetaan pysyä totuudessa.

      • Anonyymi

        Itsellä puretec vm 2013 ajettu 63000 km ja hihna öljykorkista katsottuna kuin uusi. Öljyt vaihdettu 10tkm välein. Mobil 0w40


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä puretec vm 2013 ajettu 63000 km ja hihna öljykorkista katsottuna kuin uusi. Öljyt vaihdettu 10tkm välein. Mobil 0w40

        Niin ja hihna alkuperäinen. Vaihtakaa öljyt tiuhaan puretechiin. Se pelastaa hihnan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä puretec vm 2013 ajettu 63000 km ja hihna öljykorkista katsottuna kuin uusi. Öljyt vaihdettu 10tkm välein. Mobil 0w40

        Tojotahuollossa rintajoupilla, tarkastetaan jakohihna AINA öljykorkista. viidentonnin välein. Sekä katsastushuollon yhteydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä puretec vm 2013 ajettu 63000 km ja hihna öljykorkista katsottuna kuin uusi. Öljyt vaihdettu 10tkm välein. Mobil 0w40

        Siis onko pösössä Fordin moottori missä on jakohihna öljykylvyssä? Yleensähän moottoreissa jakohihna on kuivana öljytilan ulkopuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis onko pösössä Fordin moottori missä on jakohihna öljykylvyssä? Yleensähän moottoreissa jakohihna on kuivana öljytilan ulkopuolella.

        Myös Opelissa on hihna öljyssä ainakin Crossland pureetekkii puree ja venyy muttei katkea, öljyt vaihtoon kun mittari näyttää vaihtoa. yleensä alle 15 oookm näyttää jo huoltoa vaikka 25000 väli. Viimeksi näytti että huoltoon 13 000km tai viikko,seuraavana aamuna 1km huoltoon, ihme toosa


    • Anonyymi

      Kyllä öljyssä on ja hiukan tarkka öljylaadusta.
      Suunnittelussa oli ideana pieni kitka.
      Ihan ok moottori, mutta se öljy on TÄRKEÄ. Muistakaa.

    • Anonyymi

      Ford ja Psa aloitti suunnittelun yhdessä, siitä se hihna innovaatio.
      Mutta erosivat sitten moottori hommissa.
      Moottoreissa siksi jotain yhteistä.
      Moottori ei ole huono.

      • Anonyymi

        Opel meni pilalle kun yhdistyi PSA.n kans, ja nyt oulussa viimeinen niitti kun vaihto liikettä Rinta-jouppi oli opelin tunteva liike, nyt meni Delta autoon ja wetterille, Delta-autoon en toista kertaa vie enkä wetterille ensimmäistäkään, molemmat liikkeet tekevät huollon valohoitona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opel meni pilalle kun yhdistyi PSA.n kans, ja nyt oulussa viimeinen niitti kun vaihto liikettä Rinta-jouppi oli opelin tunteva liike, nyt meni Delta autoon ja wetterille, Delta-autoon en toista kertaa vie enkä wetterille ensimmäistäkään, molemmat liikkeet tekevät huollon valohoitona.

        Kyllä opel nyt parani. Näin on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää

      Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/
      Savonlinna
      159
      8518
    2. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      99
      4025
    3. Millaista läheisyyttä

      Toivoisit ikävästi kohteesi kanssa?
      Ikävä
      114
      3892
    4. 55
      3363
    5. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      42
      2694
    6. Heräsin taas ikävään

      Ja aivan valtavaan haluun. Tahdon sinua R. ❤️
      Ikävä
      53
      1864
    7. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

      Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      364
      1844
    8. Yliajo Heinolassa

      Mikä ihme ihmisiä vaivaa nykyään? Vähän ensin kähistellään nakkikioskilla ja sen jälkeen kostoksi murhataan autolla! Voi
      Heinola
      44
      1793
    9. Kuka on menehtynyt?

      https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      11
      1751
    10. Kauhea ikävä iski

      Mietin vain, mitä olet juuri nyt tekemässä. Mietin myös, välittyykö se sinulle, kun olet koko ajan mielessäni, tunnetko
      Ikävä
      20
      1501
    Aihe