Savon murre

Anonyymi

Uusi tutkimus paljastaa,että savon murre ei sovellu älykkääseen keskusteluun,

79

2630

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

🤣

Päivän piristys!

Kerro, mistä tuon tutkimuksen voi lukea.

• Anonyymi

Mitä rotua on Savon Murre? Koira?

• Anonyymi

Parhaat keskustelut olen käynyt savon murteella. Sanavalmius on siellä huipussaan. Pelittävät helposti muun Suomen. Sanavalmius päihittää heillä järjen. Se menee siellä niin päin. Se on se nokkeluus jolle paljon hitaampi muu väestö ei vaan pärjää.

• Anonyymi

Voi muistia voi. Luin saman jutun, julkaistu pari päivää sitten. Tein jo Hs-haun muttei löytynyt, tuntuu kuin olisin hesarista lukenut. Vai oliko iltalehti.'
      Sen verran luin, että pidän totena. Virkamiehenä työelämässä osasin puhua kirjakieltä ja pääasiassa käytinkin, mutta vapaalla heitin omalle murteelle. Huomaa selvän eron. Tilasuuksissa vielä työelämässä ollessa vapaa-aikana käytin ja nyt varsinkin eläkkeellä käytän puheenvuoroa ja puhun niinkuin luonnollisimmillaan puhe tulee, eli murteella, siihen suhtaudutaan niin kuin aivoni olisivat vajaat. Joskus olen heittänyt että murteestani huolimatta aivoni ovat kunnossa ja osaan kirjakieltä, olen saanut sillä hämmennystä aikaan.
      Olkaapa ihan rehellisiä, jos Marin tai Vanhanen pukkaisi tulemaan aitoa savoa, pohjanmaan murretta, lappia tms, ottaisitteko heidän kertomansa samoin kuin nyt.

• Anonyymi

Kekkonen oli savolainen.

• Anonyymi

Savon murre soveltuu ns. älykkääseen keskusteluun (kuka pystyy selvittämään mitä se on) ihan yhtä hyvin kuin mikä muu murre tahansa. Murre on oma kielensä, joka on parhaimmillaan silloin kun kaikki sitä ymmärtävät ja puhuvat. Kotona opittu kieli. Ei sitä muualla edes opi, eikä vähänkään varttuneempana, lapsena vain. Turha murteita on mollata millään tapaa. Minulle murteet ovat eri puolilta maata kotoisin olevien ihmisten kanssakäymisen suola ja ilon tuoja.

Osaammehan me kaikki kirjakieltä, joka oikeastaan on aika tylsää. Vai osaammeko?

Mrs.W

• Anonyymi

Ap. "Olkaapa ihan rehellisiä, jos Marin tai Vanhanen pukkaisi tulemaan aitoa savoa, pohjanmaan murretta, lappia tms, ottaisitteko heidän kertomansa samoin kuin nyt."

Siinä murteen puhumisessa olisi se ongelma, etten minä ainakaan ymmärrä hyvin esim. näitä mainitsemiasi "aitoa savoa, pohjanmaan murretta, lappia "
        Kuin puhuisi vierasta kieltä, Lähinnä tulee mieleen suhtautmiseni viron kieleen., se naurattaa, kun niin hassulta kuulostaa,. Tuttuja sanoja, huvittavia sanoja mutta merkitys eri kuin suomenkielessä. Home on hallitus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ap. "Olkaapa ihan rehellisiä, jos Marin tai Vanhanen pukkaisi tulemaan aitoa savoa, pohjanmaan murretta, lappia tms, ottaisitteko heidän kertomansa samoin kuin nyt."

Siinä murteen puhumisessa olisi se ongelma, etten minä ainakaan ymmärrä hyvin esim. näitä mainitsemiasi "aitoa savoa, pohjanmaan murretta, lappia "
        Kuin puhuisi vierasta kieltä, Lähinnä tulee mieleen suhtautmiseni viron kieleen., se naurattaa, kun niin hassulta kuulostaa,. Tuttuja sanoja, huvittavia sanoja mutta merkitys eri kuin suomenkielessä. Home on hallitus.

Minusta Savon murre on ihana murre, yksi ystävä joka sitä puhuu ja monista sanoista sitten keskustellaan että mitä ne merkitsevät kummankin murteella .
        Niin että luulen että jokainen jolla on joku murre vaalii sitä jatkaen seuraaville sukupolville

• Anonyymi

Kirjakieltä on täytynyt osata opiskellussa. Olen aina kirjoittanut hyvin kirjakieltä. Osaan paria muuta kieltä. Mutta puhuminen ei suju enää noin vaan jos pitää pitempään puhua. Tulee jotain sekakielta kun on ollut eri murteiden,slangin vaikutuksia. En oikein viitsi ja jaksa edes yrittää kun on omissa oloissaan eikä työelämässä. Huomaan toisten virheet puhessa ja ilmaisuissa tai tavassa puhua. Poliittinne jargon on kamalaa. En ole moneen vuoteen kuunnellut tms heitä.

• Anonyymi

"En ole paholaisen riivaama, puhun savoa"

• Savolainen kokee kielellistä rasismia murteen takia, länsi-suomessa kun savolainen joutuu vastaamaan niin nämä eivät tajua, johtuneeko kun vastuu ymmärtämisestä siirtyy kuulijalle siirtyessään loitomalle savolaisella on sisäinen virne jota kuulija ei huomaa, ähä siitäpä saitte taas kerran.

• Anonyymi

En tänä päivänä enkä kyllä nuorenakaan olisi voinut ikinä seurustella savon murretta puhuvan kanssa ja tänä päivänä ällöttää tuo länsi-Suomen murre vaikka sitä kuulinkin nuoruuteni alkuvuosina mutta nykyään , ei kestä.

• Anonyymi

Sanavalmis savolainen voi haukkua toisen ihmisen niin ettei se toinen edes huomaa tulleen haukutuksi, ennen kuin jälkeenpäin. Älykkyys on juuri siinä, että keskustelijat voivat olla hyvissä väleissä, vaikka ovat täysin erimieltä asioista.

• Anonyymi

Aivan, savoa on hauska puhua vaikka ihan kirjakielellä, koska se on asenne puheen takana. Juurikin noin ettei kuulija tajua olevansa vaikka hitaamman sytytyksen takia pilkan kohteena tai muuten vain vietävissä. Nokkelat savolaiset kulkevat omia latujaan. Kekkonenkin oli varsin sanavalmis tyyppi. Asenne murteella on yhtä juhlaa silloin kun pari verbaalikkoa pääsee vauhtiin lyömään leukoja. Olen tyytyväinen perimääni. Olisi todella ankeaa elää ilman savolaista huumorintajua.

• Anonyymi

Voisko nämä ketjun kehuvat kommentit tiivistää niin, että savolainen on "mallikas" valehtelija..........

• Anonyymi

Vastuu jääp kuulijalle, aina!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vastuu jääp kuulijalle, aina!

Jiäp. terv. oikea savolainen.

• Matkustaja tullessaan junaan, kysyy savolaiskonnarilta " onko junan peräpäässä tilloo..kyl kyl on vaan ei oo vaunuja.
      Savolainen nostaa verkkoja, paikalle osuu toinen vesillä liikkuja " kuinka kala ui verkkoon...piä edellä tuppoovat uimaan.

• Anonyymi

Hah hah, kahden naurut!!

• Anonyymi

Halla-ajhonäänestäjä44:n surkea aloitus.
      Kertoo persujen älyn tasosta = nolla.
      Jos aloitus on vitsi, niin kuiva sellainenkin.

• Anonyymi

Korviin särähtävin murre on varsinais-Suomessa ja Satakunnassa
      ja pirun itseriittoisia ihmisiä.

• H-44 on sieltä kotoisin, epäilen ettei oo mistään kotoisin.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

H-44 on sieltä kotoisin, epäilen ettei oo mistään kotoisin.

Varsinaissuomalaiset & Satakunta on yleensä ottaen ynseitä, tympeitä ja luotaantyöntäviä
        , sairaan pihejä ja ajatuksiltaan täysin luutuneita.
        Poikkeuksia on. haho44 ei ole poikkeus.

• Anonyymi

Allekirjoitan, vahvasti. nimim. kokemusta on.

• Anonyymi

Mielenkiintoista!
      Sittenhän se sopii hyvin tämän palstan keskusteluihin.

• Anonyymi

En ehtinyt lukea tätä ketjua. Kuitenkin Savo-Karjalan kielialue on suurehko. Sudeetti-savolaisena uskon pärjääväni niin inueettien kuin udmurdienkin kanssa elekielisen avulla. Siidereille kiire. Heja heja GBK!

• Anonyymi

Perusjuttu on se, että kun savolainen puhuu, hän ihan tarkoituksella sanoo montakin asiaa just toisinpäin kuin ne oikeasti on. Silleen testataan vastapuolta että hoksaako jujun, niin minäkin olen tehnyt ja teen. Ihan huvikseni. Savolainen ymmärtää yskän, mutta muualta tullut (muualla asuva) ei tajua. Savolainen jää hihittelemään, ja tuo ns. ulkopuolinen selittää eteenpäin naama vääränä, omana totuutenaan, että savolainen valehtelee.

Niin yksinkertaista se on, niin kutsuttu savolaisten valehtelu. Siis Valehteluako?
      Ehei, siinä vaan testataan vastapuolen älykkyyttä, ihan vaan hienovaraisesti... :D)

Mrs.W

• Niinpä just.
        Ja sitten savolainen kuvittelee toisten testaavan itseään samalla tavalla eikä luota toisen sanaan yhdellä kertaa, ettei häntä pidettäisi tyhmänä.

• Anonyymi

Itäsuomalainen lähinnä savolainen ihminen nyt vaan on erilainen kun hitaampi lajitoverinsa. Onneksi on näitä viäräleukoja siellä täällä. Takaa paremman elämänlaadun, kun jossain voi sentään kohdata älyllistä nopeutta ja oivaltamista kielen kautta.

• Olenhan sen tiennyt aina, että Suomessakin on valehtelevia ihmisiä.
      Se minulle on uutta, että Suomessa on/ja onjo ollutkin oikein kulttuuri, jossa valehteleminen =viisaus.

Olen kuvitellut sen kuuluvan vain Suomeenkin rantautuneeseen uuteen kulttuuriin. Heillähän valehteleminen on viisautta, mutta valheesta kinni jääminen tyhmyyttä, josta pitää rankaista. Kyllä moneen mustaan partaan on virnistelty suomalaisten hyväuskoisuutta kuin savolaiset ikään.

• Anonyymi

Suomalaisia pidetäänkin usein ulkomailla hyväuskoisina höhlinä, joihin uppoaa mikä tahansa pötypuhe. Ja eikös nuo itänaapurikin ajattele niin. Siellä jos missä valehtelu on hengissäselviytymisen edellytys. Savolainen jutustelu taas ei suoraan ole valehtelua vaan älyllistä nokkeluutta. Sen tarkoitus ei ole oman edun ajaminen kuten vaikka niissä maissa joissa hallinto, valtio, ei ole ihmisen puolella vaan toimii heitä vastaan.

• Anonyymi

Uskokaa nyt, ettei savolainen valehtele. Savossa rehellisyys on ihan luollista, mutta kaikki sanominen tehdään kiertoilmaisuin, joten se muiden kuunnellessa tuntuu kierolta/valahtelulta. Valehtelija ei kerro totuutta, mutta kiertoilmaisija kertoo, jos osaa kuunnella oikein.

Menneekö tämä tie Sukevalle? Ee mene. No, minnekkä se menee. Ee se minnekkään mene. Piässöö kaet siitä vaekka Roommaan, jos jaksaa kulukkee.

• Anonyymi kirjoitti:

Uskokaa nyt, ettei savolainen valehtele. Savossa rehellisyys on ihan luollista, mutta kaikki sanominen tehdään kiertoilmaisuin, joten se muiden kuunnellessa tuntuu kierolta/valahtelulta. Valehtelija ei kerro totuutta, mutta kiertoilmaisija kertoo, jos osaa kuunnella oikein.

Menneekö tämä tie Sukevalle? Ee mene. No, minnekkä se menee. Ee se minnekkään mene. Piässöö kaet siitä vaekka Roommaan, jos jaksaa kulukkee.

No "uskotaan", "uskotaan", kun se on savolaisen sanomaa.

"""Perusjuttu on se, että kun savolainen puhuu, hän ihan tarkoituksella sanoo montakin asiaa just toisinpäin kuin ne oikeasti on."""
        Noin siis toinen savolainen itse kehuskelee.

• Anonyymi kirjoitti:

Suomalaisia pidetäänkin usein ulkomailla hyväuskoisina höhlinä, joihin uppoaa mikä tahansa pötypuhe. Ja eikös nuo itänaapurikin ajattele niin. Siellä jos missä valehtelu on hengissäselviytymisen edellytys. Savolainen jutustelu taas ei suoraan ole valehtelua vaan älyllistä nokkeluutta. Sen tarkoitus ei ole oman edun ajaminen kuten vaikka niissä maissa joissa hallinto, valtio, ei ole ihmisen puolella vaan toimii heitä vastaan.

Vain savolainen itse kuvittelee olevansa nokkela valehdellessaan.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Savolaisena totean et kyky hahmottaa asiat vaikka suattaapi olla että asia on totta vuan suattaapi olla ettei olekkaan on ihan muuta kuin valehtelua. Mutta muualta tullut ei tajua, että Savossa muailma ei ole sitä miltä se näyttää, vuan jottain ihan muuta.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Sanoo palstan ylituomari.

• Anonyymi

Tekoäly ei ossoo tahi ymmärrä Savon kieltä...

• maissii

Savolaismurteita puhutaan suurimmalla alueella Suomessa,
      aloitus on omituinen koska savon murteellakin on omansa melkein joka paikkakunnalla ja älyäkin on suomen maassa enemmän kuin yhtä sorttia, joten aloittaja olisi vähän perustella heittoaan, tulee vain mieleen, että näin löysällä aloituksella on tarkoitus vain lyödä ja hajottaa palstaa.

Mutta murteilla on jotain paljon enemmän annettavaa, murre yleensä yhdistää ihmisiä, Olen ollut kolmekymmentä vuotta savolaisessa murrehuuhtelussa, ja se oli tosi hienoa aikaa. Siltä ajalta muistan esimerkiksi kuinka Senaatintorilla Helsingissä järjestettiin Savo tutuksi-tapahtuma, ja olin siellä mukana, miten usein sen viikon aikana kuulikaan, että onpa hienoa kun täälläkin 'sua kunnolla luahata,' pääkaupunkiseudulle muuttaneita savilaisia oli mukavaa jututtaa syömisen ja juomisen ym ohjelman ohessa..
      Myös sinä kesänä kun Lappia tehtiin tutuksi , monet lapista kotoisin olevat kävivät tarinoimassa, taisi käydä kaikki maakunnat siellä Senaatintorilla vuorollaan esittäytymässä ja muistuttamassa muista maakunnista ja heimolaisista.

• Anonyymi
        maissii kirjoitti:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/06/27/oletko-kallellasi-savolaisiin-hamalaisiin-vai-kenties-etelapohjalaisiin

tuolla testillä voi testata jotain omasta murteesta, mistä päin on kotoisin
        sain testitulokseksi
        20% kaakkoismurteita
        20% savolaismurteita
        6% oli lounaismurretta ja saman verran hämäläistä ja peräpohjolaa

eli en ole mistään kotoisin kun olen Keski-Suomesta kotoisin

Mää sai tost testis seittemäkymmetkol rosentti länssuame murret, kolttoist rossa hämäläist, kuus pohjalaistmurret, semmä kyl ymmärrä, ko mum vanhemma ova hämest ja pohjamaalt, mut sitä mää kyl e ymmär, kui nee kahreksa rosentti o karjalast, ku emmä eres tunn siält kettä, kaik mun sukulaise ja tutu ova turust.

• Anonyymi
        maissii kirjoitti:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/06/27/oletko-kallellasi-savolaisiin-hamalaisiin-vai-kenties-etelapohjalaisiin

tuolla testillä voi testata jotain omasta murteesta, mistä päin on kotoisin
        sain testitulokseksi
        20% kaakkoismurteita
        20% savolaismurteita
        6% oli lounaismurretta ja saman verran hämäläistä ja peräpohjolaa

eli en ole mistään kotoisin kun olen Keski-Suomesta kotoisin

93% savolaista sai 6 %hämäläistä. Tulikohan tuo hämäläislisä hitaudesta, kun luin tarkasti kaikki muutkin kuin sen omani?

• Minä olen komistus.
      Tiedän sen, kun niin monta kertaa olen saanut kuulla.
      Kieletkään eivät ole ongelmani.
      Saati vammani.
      Puhunhan V...n törkeen puhdasta Suomea.
      Keski-Suomalaista on se.
      Toisinaan kylläkin, kun kaveri kutsuu sauno/dokaamaan mökilleen.
      Saatamme heitellä läppää Stadin slangilla.
      Olenhan asunnut talossa, jossa oli Hectorin lapsuuden-koti. :)

H.

• Anonyymi

Valehtelemiseen ei tarvita kuin persun ideologia.
      Ne on suurimmat valehtelijat ja totuudenvääristelijät.

• Anonyymi

Savon murre on meille luontevaa käyttä, tiétysti tänne palsta kirjoitteluun se ei käy, niinkuin ei muutkaan murteet.
      Radiosta kuultuna murre on rumaa Savon murre, kuin Pohjois-Karjalankin murre.

Pirre

• Anonyymi

Olin 6 vuotta Savonlinnassa puutteen torjunnassa. Asuin arkipäivät siellä ja perheen luona kotona viikonloput.
      En halua arvioida älykkyyttä mutta noiden vuosien aikana tuli mittani täyteen paikallisten pakkohauskuutta!
      Suottaaha tuo ollannii vua suottaa olla olemattaannii. Yms. Kyllä on hauskaa pitkän päälle.

• Anonyymi

Aina naurattaa kun kuuntelee pääkaupunkiseudun asujien jutustelua vaikka tv asiaohjelmia. Nauratti tänään Kiuru ja joku asiantuntija kun puhu korona testauksesta. Savolainen kuulee jutusta muutakin kuin sanat. Kuulee asioiden absurdiuden. Savolaisuus pitää elämässä pinnalla. Ettei mene liian totiseksi tämä elämä.

• Anonyymi

Kruunaan tämän savolaisten keskinäisen kehumisketjun:

Terveysviranomaiset ovat ilmaisseet, että savolaisissa on maan eniten mielisairauksia.
      Erityisesti Pohjois-Savossa, jossa maan korkein indeksi 161.

• Anonyymi

Hissan kun tietää niin ymmärtää että aluetta on asutettu Ruotsalaisten toimesta. Pitkä hissa, rajaseutuja.

1700-luvulla täällä on ollut n. 500.000 asukasta.

• Anonyymi

Lepikon torppa kuuluu pohjois-savoon.

Mielisairautta pakeni juna/laiva lastettain valtava määrä työikäisiä ruotsiin, kun Lepikon äijällä ei ollu keinoja työllistää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hissan kun tietää niin ymmärtää että aluetta on asutettu Ruotsalaisten toimesta. Pitkä hissa, rajaseutuja.

1700-luvulla täällä on ollut n. 500.000 asukasta.

Ei sinne ruotsista ole väkeä milloinkaan raahattu että sikäli meni juttusi väärin.

• Anonyymi

Kirjoittaako palstalle itsensä savolaisiksi mieltäviä? Vai kommentoivatko ihmiset muuten vaan. Itse ole sieltä kotoisin ja kuin pieru erämaassa muualla mutta saan aina iloa perimästäni ja ajattelemalla Kuopion toria.

• Anonyymi

Sanojen turha viäntely ja kiäntely ei kyl oo älykästä

• Anonyymi

savosta, erityisesti rautalammilta, lähti joskus 1700- 1800- lukujen vaihteen jälkeisinä aikoina väkeä asuttamaan Ruotsin ja vähemmässä määrin Norjankin metsäseutuja. Metsäsuomalaisiksi heitä kutsuttiinkin, alkuun heitä jopa houkuteltiin sinne mutta kun heidän harjoittamansa kaskiviljely kulutti metsävaroja joita alettiin yh enemmän tarvita rautaruukkien hiilen valmistuksessa, kaskeaminen kiellettiin. Kun sitä kaikesta huolimatta pyrittiin paikoin jatkamaan, asukkaiden töllejä jopa poltettiin rangaistukseksi. Yksi rangaistusmuoto eräille oli myös pakkovärvääminen ruotsalaislaivoihin ja matkaaminen P- Amerikan mantereelle ruotsin vaatimatonta siirtokuntaa täydentämään, se sijaitsi siinä nykyisen Delaware- joen suistossa.

• Niitten metsäsuomalaisten jälkeläinen kuuluu Ruotsin Victorian aviomieskin olevan.

• Anonyymi

Ei se mitään tutkimusta olisi tarvinnut.

• Anonyymi

Neurokirurgi kertoi eilen hyvän jutun puoli seiskassa.
      En ota kantaa.
      Beng

• Anonyymi

Ei aloittajan kanssa älykäs keskustelu ole mahdollista millään kielellä
      eikä murteella.

• Anonyymi

Entäpä keskustelu SINUN kanssasi?

• Anonyymi

Laitapa linkki tutkimuksesta.

• Anonyymi

Eräs tutkimus löytyy Ylen Areenasta, Puoli Seitsemän.
        Mielenkiintoinen haastattelu tällä kertaakin.
        Beng

• Anonyymi

Mikä tässä tyylissä oppimattomilla on käyttää laittaa -sanaa latteasti joka paikassa
      ei sitä panna joka paikkaa kuin tekosiveässä duunarikulttuurissa, jossa pelätään
      seksisanoja mutta ei keksitä niiden tilallekaan mitään järkevää

• Anonyymi

Opettele kirjoittamaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Opettele kirjoittamaan.

Komppaan. 14:36

• Anonyymi

Vaarallisin on Turun murre. Saattaa purra ja haukkuu.

• Anonyymi

Onko Tellukka savolainen kun osaa viäntää kysyjälle vastauksen, yritys saada kuulija hiljaiseksi.

• Anonyymi

Älykäs keskustelu ei ole murteesta kiinni.

• Anonyymi

Siis, jos olisin ymmärtänyt heti, kun ns. mieheni kotitalon oven avasin ja ensimmäiset sanat kuulin, enkä ymmärtänyt sanaakaan, että olisin oven heti kiinni pistänyt ja kiireesti pois pötkinyt, niin olisin murheelta säästynyt! Kaamea on koko savolaisuus!

• Anonyymi

Persun kannattaja ei ymmärrä hyvän päälle.

• Anonyymi

ei nyt sentään

• Anonyymi

Joittenkin mielestä karmeaa, ei lapsi voi valita mihin syntyy ja minkä värisenä.

• Anonyymi

Ei voikaan, mutta olisin itse voinut olla tutustumatta koko rotuun, niin oli epämiellyttävä kokemus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei voikaan, mutta olisin itse voinut olla tutustumatta koko rotuun, niin oli epämiellyttävä kokemus.

Molemminpuolinen epämiellyttävä kokemus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten onnistuu olla tutusmatta kun syntynyt siellä.

• Anonyymi

Savon murre on köyhtynyt. Nyt jo yksi sanapari tarkoittaa kahta asiaa, ilman saastumista ja selibaattia, "iliman pilluu".

• Anonyymi

hyvä kun kumpikin pääsi eroon, kun ei kemiat pelannut

• Anonyymi

Ei ole älykäs aloitus.

• Luin justiin facelta:

"Savolaisukko meni Tampereelle. Hämäläisukko tuli vastaan ja kysyi: Onko sulla tupakkaa myyrä?
      Savolaisukko katsoa tapitti kysyjää ja tuumasi lakonisesti: Onkos sulla rahhoo, näätä."

• Anonyymi

Tyhmää pitää Savolaisia tyhmänä!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      461
      3927
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1672
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1398
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      52
      1286
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1069
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1057
    Aihe