Miten maksetaan vainajan laskut?

Anonyymi

Saako ne lähetettyä postitse vainajan pankkiin vai saako perillinen nettipankkitunnukset joilla maksaa? Jos asuvat eri paikkakunnalla eikä pysty konttorissa käymään. Olen ymmärtänyt, että vaikka Heinolan säästöpankissa ei pysty maksamaan Helsingin säästöpankin laskuja.

5

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö ole menny hulluiksi asiat?

      Ennen pystyi maksamaan käteisellä missä tahansa pankissa laskun, tilisiirtona omassa pankissa mihin tahansa pankkiin.

      Tilin pystyit avaan mihin tahansa pankkiin, ilman ihme kommervenkkejä, riitti kun ilmoitti sosiaaliturvatunnuksensa, nyt joudut luetteleen kauheat litania yhdysvaltalaisuudesta, terrorismikytkennöistä lähtien ja henkilöllisyytesi joudut osoittaan moneen kertaan.

      Pankit ovat nykyään jokainen ihan omansa, vaikka kulkisivatkin saman nimikkeen alla, esim. Rovaniemen osuuspankki ei hoida asioita Helsingin osuuspankin kanssa, koska tilinpitäjää kun nyt vaan ei tunneta siellä, niin ei voida hoitaa asioita, koska saattaahan se olla kyse rahanpesusta.

      Paras keino on avata tili yksinomaan kuolinpesän nimiin, siihen ottaa verkkopankkitunnukset ja sen jälkeen pyytää jokaiselta osakkaalta valtakirja ja lopettaa edesmenneen tili/t ja siirtää rahat tuolle kuolinpesän tilille ja sieltä hoidella laskujen maksut ja kun kuolinpesä lakkautetaan, lopettaa koko tili.

      Kannattaa se perinnönjakokin suoritella sitten mahdollisimman pian.

    • Anonyymi

      Ne on niin pankkikohtaisia juttuja, että paras kysyä sieltä omasta pankista. Byrokratiaan on silti syytä varautua, pitää olla virkatodistukset ja kuolintodistukset.

      • Anonyymi

        Jos vainaja asuu tosiaan pohjoisessa ja omaiset etelässä niin ei sitä vaan reissata pitkin suomea maksamassa laskuja konttoriin. Kai sitä jotenkin voi lähettää laskut varsinkin nyt kotona-aikaankin kun pitää välttää konttorissa jonottamista.


    • Anonyymi

      Sähköpostilla lähettää pankkiin ja siihen tarvitaan kaikkien pesän osakkaiden suostumus että laskun saa maksaa kuolinpesän tililtä.
      Laittaa samalla kertaa laskun suoramaksuun ja siihenkin tarvitaan kaikkien suostumus.
      Sopimalla tietysti saa yhdelle oikeuden tehdä yhteisellä tilillä mitä vaan kunhan on valtakirjat tehty sitä varten.

      T. Oma kohtaista kokemusta on

      • Anonyymi

        Vainajan laskun maksamiseen ei tarvitse olla kaikkien muiden osakkaiden suostumusta/valtakirjaa, mutta pesänlaskujen maksamiseen vainajan tililtä tulee olla.

        Esim. edesmenneen elämän aikainen, vaikkapa sähkölasku joka tullut ja jonka eräpäivä on vasta kuolemantapauksen jälkeen, voidaan maksaa vainajan tililtä ilman muiden valtakirjoja.

        Taikka hoitokodin, tai sairaalalasku myöskin voidaan hoitaa, myös esim. vastikemaksu taikka okt vesilasku ja muut vainajan omissa nimissä tullut lasku.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2636
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1431
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1146
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      9
      1063
    Aihe