Onko ihan pakko ajaa aaltoa tekevässä plaanissa 20-30 m päästä laituria, jossa on vene kylkikiinnityksessä.
Ei ole isä tai äiti opettanut merellä liikkumisen tapoja vai mikä on mennyt pieleen.
Mökkimme on saaressa ja laituri ei ole minkään väylän edustalla.
Mitä olisi tehtävissä ? Kuvia törpöstä, rek.nro:sta ja ilmoitus viranomaiselle.
Mökkilaiturin edestä ajaminen
52
1125
Vastaukset
- Anonyymi
Jos pystyt osoittamaan konkreettisia vahinkoja, joita ko. toiminnasta aiheutuu, voi ilmoituksesta olla hyötyä. Muuten ei. Epämukavuus tai harmitus ei riitä.
- Anonyymi
Ilmoituksesta ei ole tuossa tapauksessa mitään hyötyä koskaan. Veneen siirrosta poijukiinitykseen on apua paljon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmoituksesta ei ole tuossa tapauksessa mitään hyötyä koskaan. Veneen siirrosta poijukiinitykseen on apua paljon.
On siitä se hyöty että työllistää byrokraatin.
- Anonyymi
Niin tai näin, aina väärin päin. Täysiä plaanissa = vähemmän aaltoja mutta leimataan kaahariksi. Hitaammin plaanikynnyksen tuntumassa = mahdollisimman suuret aallot, leimataan kiusanteoksi. Hissukseen körötellen, matka ei taitu, ei aaltoja, mutta leimataan pervoksi tirkistelijäksi. Kauempana rannasta, valitetaan vastakarvaan ajamisesta kapeikossa. Kulkuväylä on siellä missä kuljetaan, ei sen tarvitse olla karttaan, maastoon tai vesistöön merkitty. Rannassa laituri ja laiturin edustalla poiju, niin useimmat ymmärtävät kiertää ulkokautta, ja elleivät ymmärrä niin oppivat kun poijun ja laiturin välissä on köysi. Poijun asettaminen tietysti edellyttää vesialueen omistajan luvan ellei ole omia vesiä.
- Anonyymi
Teen muille samaa kuin itselleni ?
Onko sulla oma paatti kunnan laiturissa, jota valvotaan ja jossa ei saa ajaa yli 9 km/h ja on aaltojen teko kiellettyä. Onko näin?
Jos nyt järjellä ajeltaisiin, mutta noi puoliplaanaavat meren kyntäjät tekee jäätäviä aaltoja.
Tai mikä vaan raskaampi syvä v-pohjainen.
Ja kun ei ole pakko ajaa siitä missä on toisen laituri ja vene. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teen muille samaa kuin itselleni ?
Onko sulla oma paatti kunnan laiturissa, jota valvotaan ja jossa ei saa ajaa yli 9 km/h ja on aaltojen teko kiellettyä. Onko näin?
Jos nyt järjellä ajeltaisiin, mutta noi puoliplaanaavat meren kyntäjät tekee jäätäviä aaltoja.
Tai mikä vaan raskaampi syvä v-pohjainen.
Ja kun ei ole pakko ajaa siitä missä on toisen laituri ja vene.Kiitos kysymästä. Mulla omat paatit omassa laiturissa ja siinä ne keikkuu missä naapurienkin. Jos ne kestää kovaa ajoa merellä niin kestää ne vähän laiturissa keikutustakin kun on ajatuksella sidottu kiinni. Alueella on aallonmuodostuskielto, mutta ei siitä kukaan välitä eikä sitä kukaan valvo.
Joskus vaan on "pakko" ajaa siitä missä on toisen laituri ja vene, oikeastihan ei ole pakko kuin kuolla (kaikki muut aktiviteetit veneilystä hengittämiseen ovat valinnaisia). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teen muille samaa kuin itselleni ?
Onko sulla oma paatti kunnan laiturissa, jota valvotaan ja jossa ei saa ajaa yli 9 km/h ja on aaltojen teko kiellettyä. Onko näin?
Jos nyt järjellä ajeltaisiin, mutta noi puoliplaanaavat meren kyntäjät tekee jäätäviä aaltoja.
Tai mikä vaan raskaampi syvä v-pohjainen.
Ja kun ei ole pakko ajaa siitä missä on toisen laituri ja vene.Kiitos kysymästä. Mulla omat paatit omassa laiturissa ja siinä ne keikkuu missä naapurienkin. Jos ne kestää kovaa ajoa merellä niin kestää ne vähän laiturissa keikutustakin kun on ajatuksella sidottu kiinni. Alueella on aallonmuodostuskielto, mutta ei siitä kukaan välitä eikä sitä kukaan valvo.
Joskus vaan on "pakko" ajaa siitä missä on toisen laituri ja vene, oikeastihan ei ole pakko kuin kuolla (kaikki muut aktiviteetit veneilystä hengittämiseen ovat valinnaisia).
- Anonyymi
Missä päin? Minkä kokoinen vene?
- Anonyymi
Lännessä ziljoonan metrin vene kymmenellä kerroksella ainaski, tollo :D
- Anonyymi
Vittuako se muuten isälle tai äidille kuuluu, miten ajetaan? Lakikirjasta se katsotaan. Ihan kuten autonkin kanssa.
- Anonyymi
Rakenna veneelle asiallinen kiinnytyspaikka. Ihan kuten kaikki muutkin.
- Anonyymi
Nii no. Kun 60 cm allto tulee sisään, niin hypähtäähän se vähän asiallisesti rakennetussa paikassani. Ja mulkvistit ja niiden kakarat voi jatkaa hyväksi kokemaansa? Näin se maailma meitä opettaa kun kotona ei olla opittu.
- Anonyymi
Jos ei nopeus/aallonteko rajoitusta, niin ei sulla mitään natinaa pitäisi olla.
Hommaat järeämmät fenderit ja köydet joustimineen tai hankit hydraulisen nostimen veneellesi.
Vesillä on oikeus liikkua valitsemaansa nopeutta ja reittiä ja aallot kuuluvat asiaan poislukien alueet joissa rajoituksia.
Voit myydä paska mökkisi myös pois...- Anonyymi
Noinhan sitä voi kuvitella.
Aallon aiheuttamasta vahingosta on ihan oikeuden päätös, taisi olla viime vuonna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noinhan sitä voi kuvitella.
Aallon aiheuttamasta vahingosta on ihan oikeuden päätös, taisi olla viime vuonna.Vaikea uskoa, millä todistat vaurioiden tulleen juuri tuolloin ja oliskohan ollut mahdollista kiinnittää vene paremmin?
Että, se noista ennakkopäätöksistä jos sellaista edes oli. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikea uskoa, millä todistat vaurioiden tulleen juuri tuolloin ja oliskohan ollut mahdollista kiinnittää vene paremmin?
Että, se noista ennakkopäätöksistä jos sellaista edes oli.Kyllä niitä ennakkotapauksia on ainakin laitureille aiheutuneista vahingoista (irtirepeytyneitä lenkkejä jne.). Aika paljon painaa oikeudessa, jos on oman väitteen tueksi yksi todistaja. Etenkin, jos ohiajaja ei kiistä silloin ko. paikassa olleensa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä niitä ennakkotapauksia on ainakin laitureille aiheutuneista vahingoista (irtirepeytyneitä lenkkejä jne.). Aika paljon painaa oikeudessa, jos on oman väitteen tueksi yksi todistaja. Etenkin, jos ohiajaja ei kiistä silloin ko. paikassa olleensa.
Höpö höpö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noinhan sitä voi kuvitella.
Aallon aiheuttamasta vahingosta on ihan oikeuden päätös, taisi olla viime vuonna.Jos aallonmuodostus kieltoa ei ole, niin voi ajaa miten haluaa. Kerro toki tälläisesta tapauksesta esimerkki oikeuden päätöksestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikea uskoa, millä todistat vaurioiden tulleen juuri tuolloin ja oliskohan ollut mahdollista kiinnittää vene paremmin?
Että, se noista ennakkopäätöksistä jos sellaista edes oli.Mitään vaurioita ei tarvi korvata koskaan jos ei ole nopeusrajoitusta rikottu. Aallon muodostusta en omalla veneellä pysty estämään , kun niitä syntyy jo tyhjäkäynnillä ajattaessa..
- Anonyymi
Pari ratkaisua:
- laita vene poijuun, ei hakkaa laituriin
- laita joustimet/vavat, jotka vetävät venhon puolisen metriä irti laiturista. En muista Suomessa nähneeni, mutta kyllä sellaiset on keksitty ulkomailla.
- edellämainittu hydraulinostin on paras ratkaisu, ei merellä tarvitse myöskään myrkkymaalausta. Näitä näkee esimerkiksi Tukholman saaristossa autolauttojen reittien varrella, jossa aallot saattavat olla oikea ongelma. Venettä tuskin myöskään varastetaan moisesta, kun pääkatkaisijan kätkee jonnekin mökkiin.
Sitten ylläoleville viisastelijoille: joskus on "pakko" ajaa leiturin edestä, esimerkiksi kapeahkossa salmessa. Meillä on mökki 80 metriä leveässä salmessa, josta menee varmaan sata venettä päivässä, suurin osa plaanissa. ei haittaa mitään, kun oma paatti on huolettomasti poijukiinnityksellä.- Anonyymi
No meillä väylä on kilometrin päässä ja epävirallinen veneilyreitti 500m päässä, molemmat syvää vettä. Eipä sillä paljoakaan ole väliä kumpaa reittiä niin aika hyvin keikuttaa kun aallot tulevat meidän matalaan rantaan. Aallonmuodostuskielto on voimassa koska 350m päässä väylän keskilinjasta on pienvenesatama. Kilkatusta kuuluu jos on fallit jätetty löysälle. Meilläkin on ollut purkkari tuossa satamassa, ei vaurioita.
- Anonyymi
Viisas varautuu suurimpaan aaltoon, joka on odotettavissa. Se voi olla rajan partiovene, joka menee pealastustehtävälle.
- Anonyymi
Freedom of Navication vai mitä ?
Joku törppö täällä itkee vaituriaan ja venetttä kylkikiinnityksessä.
Kun minä poika ajan niin muista viis. - Anonyymi
Tämä aloitus on aivan omaa luokkaansa. Yhtään myötätuntoista vastausta ei ole tullut.
Kukaan ei näe tarpeelliseksi kiertää edes tuota syrjässä olevaa laituria.
Virallisen väylän tai perinteisen paikallisväylän kohdallakin voisi yrittää hieman osoittaa hienotunteisuutta, jos tilaa on käytettävissä.
O tempora O mores- Anonyymi
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Ei ihan haiskahtanut aloitus siltä, että sillä olisi myötätuntoa haettu. Ihan asiallisiakin kommentteja on tullut.
Aallot tavoittavat syrjäisenkin laiturin varsin kaukaa, eikä laituri ole syrjäinen jos siitä läheltä yleisesti ottaen on tarvetta ajaa. Tuskin kovin yleistä että tieten tahtoen koukataan syrjäisten laitureiden kautta kiusaksi. Onko ongelma todellinen? Onko ongelma yleinen? Jos kyse on yksittäisestä häiriköstä niin ei asia täällä ratkea. Ongelman ydin saattaa löytyä peilistäkin. Mikä oikeasti on aloittajan ongelma, sitä emme voi aloitusroiskaisun pohjalta tietää.
- Anonyymi
Jos sähköt tulee möiklle.
https://www.fivedm.com/how-much-does-a-boat-lift-cost/ - Anonyymi
Mökille
- Anonyymi
Miksi pitää venettä kylkikiinnityksessä paikassa jossa on vilkasta veneliikennettä?
- Anonyymi
Se on se ammattivalittaja.
- Anonyymi
Joku ihmeen dorka kai.
- Anonyymi
On todella hämmästyttävää havaita kuinka yksimielisiä täällä ollaan aloittajan tyrmäämisestä.
Riippumatta aiheesta on ketjun aloittaja aina syyllistynyt johonkin, jota sitten yhdessä aletaan päivittelemään.
Tässä tapauksessa aloittaja kertoo laiturinsa olevan saaressa, eikä laituri ole minkään väylän varressa.
Kuitenkin sen vierestä ajetaan läheltä ja aiheutetaan haittaavia aaltoja.
Kyllä terve ihminen kiertää toisen laiturin, jos siellä on tilaa kiertää - häiriköt ovat sitten toinen asia.- Anonyymi
Onko kyseessä saari vai niemi on samantekevää. Tuskin kyseessä on mikään syvempi lahti, mutta sitä ei ap kerro. Niin on sekin seikka samantekevä, onko väylä merkitty vai ei, mutta väylä siinä ilmiselvästi on kun ei ohiajajat ole kiveen kopsauttaneet. Emme tiedä minne väylä johtaa, ja onko sinne muita helppokulkuisia reittejä. Ap ei myöskään kerro, onko siinä kohtuudella tilaa kiertää kauempaa, ja tämä on sentään aika oleellinen tieto jotta voisi vastata esitettyyn kysymykseen. Sen sijaan ap alkaa spekuloimaan vanhempien (ehkä omien?) antamista opeista, miettii josko jotain törppöä pitäisi kuvata jne. Vastausten laatu ei hämmästytä ollenkaan.
- Anonyymi
Joku hyvä syy siitä on kulkea koska siitä menee porukkaa. Vai onko aloittaja sitä mieltä, että kiusallaan ottavat asiakseen lähteä ajelemaan laiturin edestä :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku hyvä syy siitä on kulkea koska siitä menee porukkaa. Vai onko aloittaja sitä mieltä, että kiusallaan ottavat asiakseen lähteä ajelemaan laiturin edestä :)
Näitähän riittää... naapurin mielestä en saisi omaankaan laituriin ajaa yhteisellä vesialueella mitään vauhtia, poiju suunnilleen 35m heidän rajasta. Pitäisi muka luvalla rakennettu laituri siirtää pois rakennusruudustaan toisen maille ja ruopata sinne reitti.
- Anonyymi
Jos tuossa Päijänteellä pitäisi ajaa laiturit kiertäen, niin eipä olisi paljon liikkumistilaa. Jos pitää venettä kylkikiinityksellä, niin vaurioriski on oma valinta.
- Anonyymi
Mene peilin eteen ottamaan se kuva. Siellä on se törppö joka ei osaa venettään asianmukaisesti kiinittää !
- Anonyymi
Kamera laiturille ja teet Tubeen koosteen ohittajista.
- Anonyymi
Ajoin eilen laiturin ohi, onko kenelläkään lainata ruoskaa, jolla voin piestä itseäni?
- Anonyymi
Aluksen päällikkö on vastuussa aluksen turvallisesta kiinnityksestä. Eivät ohi ajavat veneilijät
- Anonyymi
Olipa hienoa kun tulit tuon meille kertomaan.
Ei sitten tullut mieleen kertoa sille läheltä ajavalle, että kurvaisi vähän kauempaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipa hienoa kun tulit tuon meille kertomaan.
Ei sitten tullut mieleen kertoa sille läheltä ajavalle, että kurvaisi vähän kauempaa.Laiturin sivuutukseen ei ole mitään suoraa sääntöä olemassa. Aluksen kiinnittämisestä on.
Miksi jonkun verotuotantoeläimen mökkeily pitäisi vaikuttaa muuhun vesiliikenteeseen? Hänen on itse otettava huomioon muu vesiliikenne etc. todennäköiset seikat veneensä kiinnittämisessä.
Kyllähän se harmittaa itsekutakin, kun joku 40 jalkainen valkoposkihanhi tulee räkäplaanissa laiturin ohi. Mutta se on osa saariston olosuhteita, ja sen mukaan on elettävä. Eikä itkettävä jostain jonnin joutavista aalloista.
- Anonyymi
Ankkuroi verkonmerkit sopivan matkan päähän laiturista (pintamerkit lipuilla, ei verkkoa ettei viattomat eläimet kärsi niistä etkä syyllisty kalastukseen ilman asiaankuuluvia lupia).
Konealuksella ei saa tulla 50m lähemmäksi oikein merkittyjä "verkkoja". Ja vaikka joku joskus erehtyisi tulemaan lähemmäksi, ei sotkeennu tunkeilijan potkuri "verkkoon".
Ymmärrän ongelmasi. Minulla oli vene joskus olosuhteiden pakosta kunnan laiturissa, jonka vierestä meni väylä venesatamaan. Melkoista keikutusta oli sivuaallokossa toisinaan. Harva huomioi muut laituriin kiinnittyneet veneet.
Oma vene kulkee niin hiljaa ettei ole ongelma hiljentää nopeutta, jos joutuu ajamaan lähempää rantaan tai laituriin kiinnitettyä venettä. Sama aika menee, jos kiertää kauempaa, kun mahdollista. Parempi mieli on kaikilla osapuolilla, jos toinen otetaan huomioon.
"Uppumarunkoisella veneilevä"- Anonyymi
Saa konealuksella tulla alle 50m etäisyydelle ellei itse kalasta. Kalastavan aluksen, oli se konealus tai ei, pitää jättää 50m etäisyys toisten pyydyksiin.
- Anonyymi
Vene ei keikutuksesta kulu joten en ymmärrä missä on ongelma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saa konealuksella tulla alle 50m etäisyydelle ellei itse kalasta. Kalastavan aluksen, oli se konealus tai ei, pitää jättää 50m etäisyys toisten pyydyksiin.
Ikävä myöntää, että tämä 33§ , joka oli vanhassa laissa, on udesta laista tuollaisenaan poistettu.
Kalastuslaki 286/1982 33§ (ei voimassa)
"Jos pyydykset voivat häiritä veneellä liikkumista tai muuta vesistön luvallista käyttöä, ne on varustettava selvillä merkeillä siten kuin asetuksella säädetään. Kalastusaluksissa käytettävistä valoista ja merkkikuvioista on säädetty erikseen.
Yleisen kulkuväylän ulkopuolella olevan selvästi merkityn pyydyksen yli kulkeminen on kielletty, eikä konevoimalla kulkeva alus tai puutavaralautta saa tulla viittäkymmentä metriä lähemmäksi tällaista pyydystä, ellei se väylän ahtauden takia ole välttämätöntä."
Nykyinen kalastuslaki 379/2015 ei asiasta samalla tavoin enää velvoita. Konealuksista ei puhuta mitään tuossa yhteydessä. Pyydysten päälle ei kannata ajaa. Muita kalastajia (vapaa-ajan kalastajaa) velvoittava suojaetäisyys on annettu vain troolille ja isorysälle 50m. Valtioneuvoston asetuksessa 1360/2015 10§ on suojaetäisyydet (100-200m) kerrottu tarkemmin muille kuin onkijoille ja viehekalastajille.
Minä noudatan yhä tuota vanhaa hyväksi koettua käytäntöä, joka oli vanhassa laissa.
Uuden lain 48§ kieltää myös pyydyksettömien verkonmerkkien jättämisen veteen:
"Pyydysten merkintään käytettäviä välineitä ei saa asettaa tai jättää veteen ilman pyydyksiä lukuun ottamatta kalastamista jäältä."
Se siitä. Hyvät veneilytavat on sentään voimassa.
"Uppumarunkoisella veneilevä" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vene ei keikutuksesta kulu joten en ymmärrä missä on ongelma.
Pyöreäpohjainen ja matalakölinen rullaa melkoisesti sivuaalloissa, joita ohikulkevat veneet aiheuttivat. Aisapaikalla veneen kiinnitykset oli kovilla, kun vierestä menee iso vesibussi ylinopeudella. Purjeveneistä ei ollut haittaa. Mutta suuren peräaallon aiheuttavista oli. No vene on siirretty parempaan paikkaan vuosikymmeniä sitten. Tuo oli ainoa paikka missä tukeva knaapi vääntyi mutta ei katkennut siihen aiheutuneista voimista.
- Anonyymi
Edestä ei saa ajaa.
Tuo on niin hieno väite, että siitä voi olla kuinka montaa mieltä tahansa ja kaikki voi perustella täysin järkevästi niin pitkään, kun ei määritellä olosuhteita tai matkoja sen enempää.
Jokaiselle muodostuu oma mielikuva, joka on ihan yhtä oikea kuin mikä muu tahansa. Kaksi ihmistä voi tulisesti kiistellä siit äsaako vai ei ja silti olla täysin samaa mieltäsiitä, miten kussakin käytännön tielanteessa meneteltäisiin. - Anonyymi
Kyllä näyttää olevan monilla kirjoittajilla myötätunto kortilla tätä mökkiläistä kohtaan.
Olisipa hauska nähdä kuinka joku näistä änkyröistä pui nyrkkiään kun syvällä uiva sisäperäpaatti kyntää hänen oman laiturinsa ohi.
Itselläni on juuri tuollainen aaltokone ja usein yritän varjella toista kun läheltä joutuu ajamaan.
Uskon kuitenkin monien muidenkin täällä rehvakkaana kirjoittavan ottavan tuolla oikeassa elämässä muut huomioon D.- Anonyymi
Kun itse veneilyssä varautuu kaikkiin mahdollisiin olosuhteisiin, on vaikea antaa sympatiaa sellaiselle, joka ei varaudu edes normaaliin ja toistuvaan tapahtumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun itse veneilyssä varautuu kaikkiin mahdollisiin olosuhteisiin, on vaikea antaa sympatiaa sellaiselle, joka ei varaudu edes normaaliin ja toistuvaan tapahtumaan.
Kyllä jokainen rannalla asuva varustautuu kaikkeen mitä sieltä ulapalta tulee, mutta on vain karmeata katsoa kun knaapit vääntyy jonkun läheltä räkäplaanissa ajavan jälkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä jokainen rannalla asuva varustautuu kaikkeen mitä sieltä ulapalta tulee, mutta on vain karmeata katsoa kun knaapit vääntyy jonkun läheltä räkäplaanissa ajavan jälkeen.
Mitä materiaalia sun knaapit on, lakritsia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä materiaalia sun knaapit on, lakritsia?
Eikun marsipaania.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381965Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812