Mikä kahvissa on tärkeä - maku vai vaikutus

Anonyymi

Prisma on muuttanut Rainbow-kahvin pienempään pakkaukseen samalla hinnalla. Pakkaus tummanruskea, UTZ-sertified, 500 gr. Nyt 450 gr. Käytin sitä koska on edullinen, enkä sen kummemmin asiaa ajatellut. Xtra kahvi on tosi halpaa, ostin paketin, enkä huomaa kahvien maussa mitään eroa. Niinpä mietin, että kun juon kahvia pelkästään sen vaikutuksen, en minkään makunautinnon takia, mistä näkisi, miten paljon kofeiinia mikäkin kahvi sisältää. Sillä on minulle merkitystä, ei muulla. Varmaan alkukantaista, mutta näin on.

20

122

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Aamulla keitin presidentti pannukahvit.

• Anonyymi

Miks just presidenttiä? Sitä perään. Onko merkki vai tottumus? Mikä se kahvin juonnin juju on. Mulla se on piristys, saattaa olla riippuvuus. Jos ihan vaan makua mietin, mikään kahvi ei ole minulle hyvänmakuista, sellainen karvas, todellisuudessa aika oudon makuinen jos ensi kertaa maistaisi, lapset luultavasti totuuden sanoisi. Seurassa tai yksin, no joo - ajankulu- ja seurustelujuoma.
        Tulikin mieleen että pyydän lapsenlapsia hörppäämään suullisen kahvia, ilman sokeria ja maitoa kuten itse juon ja kertomaan miltä maistuu.
        Mutta alkuperäiseen kysymykseeni, mistä saa tietää kahvin kofeiinipitoisuuden, se kiinnostaa.

• Anonyymi

Maku.

Juon niin vähän kahvia, ei ole kofeiiniriippuvuutta. Eikä se mun mielestä oikein edes tunnu mitenkään, vaikka jois enenpikin. Paitsi vatsa saattaa toimia paremmin.

Lisäks asiaan joskus liittyy tapariippuvuus, kuin tupakissakin. Suomessa otetaan jotenkin epäkohteliaana kieltäytyä kahvin juomisesta. Mutta jossain duunipaikoilla on kahvitauot, kumma kun tupakkitauot melkein kiellettyjä.

Harvinaista kyllä, keittelin aamulla kahvia. Osa oli ikivanhanhan vaaleapaahtoisen pussin jämät ja osa tuoreeta tummapaahtoisesta paketista. Ällistyttävänkin hyvää oli, parempaa, kuin normaalisti. Pidän kyllä xpressosta, mutta en viiti ite keitellä nykyisin.

Noissa kahveissa sellanen onkelma, net on mullekin liian suurissa paketeissa, pääsevät aina väljähtymään. Siks kai kapselikeittimet on aika suosittuja.

Useimiten kai juon kaupan kylmää lattejuomaa. Se on mun mielestä hyvää. Sitäpaitsi yllätyin, siinä toki kofeiiniakin, mutta vitamiineja, kuin poretapleteissa.

Juu, pienemmät pakkaukset jees.

=DW=

• Anonyymi

Tilaan 12 paketin ( 12 x 500 gr ) erissä netistä. Alkuperältään ruotsalaista "merkki" kahvia. Sitä ei tarvitse laittaa kuin puolet siihen vesi määrään mitä joutuisi laittamaan juhlamokaa tai pressaan.
        Juon kuitenkin niin aktiivisesti läpi päivän, että vuositasolla säästöä tulee. Eihän se näy missään rahallisesti kun en ole budjektoija, mutta jollain tavalla?
        Kaksi pakkausta (24 pakettia = 12 kg) riittää vuodeksi. Paketin hinnaksi tulee 4 euroa / 500 gr.

• Anonyymi

En juo paljoa kahvia, mutta sen minkä juon, juon maun vuoksi. En edes tiedä mikä se kahvin vaikutus on, jonka vuoksi sitä voisi käyttää. Minuun ei kahvi vaikuta mitenkään, ihan sama koska sitä juon.

• Anonyymi

Maku kahvissa on tärkein,

• Anonyymi

Sinäkö tykkäät että NAM, onpa herkullisen makuista?

• Anonyymi

Piti mainitsemani.

Kahvin hinta tulee kohoamaan tulevaisuudessa ilmastomuutoksen ansiosta. Sadot pienenee, kun sopivat sääolosuhteet, siis paikat, missä kasvaa hyvin vähenee. Sama kai käy useillekin kasveille, toisaalta kaipa monien kasvien kasvuolosuhteet paranevatkin. En ollut tiennytkään, suomessa viljellään pienessä määrin päärynöitä.

Mutta muistelen, panaaneill voi käydä samoin, kuin kahville, satomäärät kai pienenee. Ei kai tollaset sinällään aja maapalloa nälänhätään, ihminen, joka ilmastonmuutoksen takan sen tekee. Että joita kahvinhinnan nouseminen tympii, voi syyttää asiasta itseään.

=DW=

• Anonyymi

Kahvi minun makuuni aromikasta ja tummapaahtoista.
      Kahvin hinnasta ei konkkaan mene.
      Se saa maksaa enemmän kuin Juhlamokan litku, josta ei mene kuin maha kuralle.

Kahvi minun makuuni on "Kharisma".
      Nimikin jo sanoo, että siinä luonnetta.
      Sitä on myynnissä sekä S- että K-marketeissa.
      Suosittelen lämpimästi.
      Jokainen vieras on sanonut: "Onpa aromikasta kahvia !"

Jotkut tummapaahtoiset kahvit ovat kitkeriä tai karvaanmakuisia.
      Kharisma ei ole, se on täyteläisen aromikas.
      Aamulla kaksi isoa mukia ja iltapäivällä yksi pitää pirteänä.

Jos on tottunut teehen (eli Juhlamokkaan) ei ehkä ihastu kahviin
      eli Kharismaan.

• Anonyymi

• Anonyymi

Onko se niiden hindulaisten hihhuleiden kahvia?

• Anonyymi

Itse vaidoin tummapaahtoiseen saatuani kerran torikahvilassa pienpaahtimon kahvia. Hintaeroa oli 50 senttiä muki, mutta sen jälkeen en ole juhlamokkia tai presidenttejä juonut. Kyseinen kahvi maksaa melkein kympin paketti ja sitä en ole raaskinut montaa kertaa ostaa, mutta sen jälkeen olen juonut vain tummaa paahtoa.
        Kulutukseni on sama kuin sinulla. Kaksi moukkua aamulla ja yksi iltapäivällä itse leivotun vadelmapullan kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse vaidoin tummapaahtoiseen saatuani kerran torikahvilassa pienpaahtimon kahvia. Hintaeroa oli 50 senttiä muki, mutta sen jälkeen en ole juhlamokkia tai presidenttejä juonut. Kyseinen kahvi maksaa melkein kympin paketti ja sitä en ole raaskinut montaa kertaa ostaa, mutta sen jälkeen olen juonut vain tummaa paahtoa.
        Kulutukseni on sama kuin sinulla. Kaksi moukkua aamulla ja yksi iltapäivällä itse leivotun vadelmapullan kanssa.

Joka päiväkö sama vadelmapulla? 365 vadelmapullaa vuodessa?

• Anonyymi

Käytän nykyään enää tummapaahtoisia laatuja. Vähintään 3 tai 4 paahtoasteeltaan. Kofeiinipitoisuudesta en tiedä, mutta maku on täyteläisempi, jos on sitten hintaakin yli vitosen paketti. Juon kuitenkin sen verran vähän, ettei hinnalla ole väliä.

• Anonyymi

Kharisma on paahtoasteeltaan 4. Kokeilin kerran vitostakin saman Löfbergin Lilan
        toisennimistä kahvia, mutta sen paahdon "vahvuus" ei ollut makuuni.
        Tummapaahtoinen Presidentti tai Kulta-Katriina ei ole mielestäni tummapaahtoista,
        tai sitten paahtoaste on 1.
        Kharisman hinta on knafti 5 euroa. Sitä juon vaikka maksaisi kympin.
        Jotain nautintoja täytyy ihmisen elämässä olla !
        Aamukahvi ja lehden luku on päivän tärkeä hetki. Se saa olla nautinnollinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kharisma on paahtoasteeltaan 4. Kokeilin kerran vitostakin saman Löfbergin Lilan
        toisennimistä kahvia, mutta sen paahdon "vahvuus" ei ollut makuuni.
        Tummapaahtoinen Presidentti tai Kulta-Katriina ei ole mielestäni tummapaahtoista,
        tai sitten paahtoaste on 1.
        Kharisman hinta on knafti 5 euroa. Sitä juon vaikka maksaisi kympin.
        Jotain nautintoja täytyy ihmisen elämässä olla !
        Aamukahvi ja lehden luku on päivän tärkeä hetki. Se saa olla nautinnollinen.

Menossa toinen aamukahvi Pauligin Barcelona nelospaahto. Hinta viiden ja kuuden euron välissä. Hyvää on. Vitonen on minullekin liian tummaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Menossa toinen aamukahvi Pauligin Barcelona nelospaahto. Hinta viiden ja kuuden euron välissä. Hyvää on. Vitonen on minullekin liian tummaa.

Olen joskus kokeillut muitakin, jos on sattunut,
        että Kharisma on ollut loppu kaupan hyllyltä.
        Barcelona en ole kokeillut, mutta pitääpä pistää muistiin.
        Arvid Nordqvist'in Klassisk Franskrostia extra mörk'iä
        kokeilin ja se oli todella extra mörkkiä eli turhan tumma paahto minun makuuni.
        Ehkä paahtotaso vitosta, paketissa ei lue kuin "extra mörk".

• Anonyymi

Vanhoilla päivillä on paras kahvi se kun pääsee suolen tyhjentämään vaivattomasti ilman laksatiivejä. Suomen armeijalla oli aikoinaan parhaat kahvit tähän tarkoitukseen kun juostiin kerran viikossa tarjottavan aamukahvin jälkeen kilpaa vessaan.
      Merkkiä en tiedä mutta vanhoilla kapiaisilla voi olla asiasta jotain "hajua".

• Anonyymi

Jos se oli Pauligin Koronaa, mikä oli jäänyt männävuosilta.
        Beng

• Anonyymi

Yleensä ostan halvempaa eli tarjouksesta, en kuitenkaan Pressaa se on pahaa. Kahvia juon kuitenkin niin vähän että paketti riittää kuukauden, ei kuitenkaan mene pilalle ja väljähdy kun säilytän alkuperäisessä pakkauksessa ja tiiviissä rasiassa jääkaapissa.

vn

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      964
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe