Myooma ja kohtuleikkaus kokemuksia

Anonyymi

Hei ! Minulla edessä juurikin ylläoleva operaatio. Gyne sanoi että otetaanko samalla pois munasarjat silloin joutuu käyttämään jotain hormoonia jos oikein ymmärsin. Onkohan se kuinka vaarallista? Siskoni söi hormoonia vaihdevuosiin ja sai ehkäpä juurikin siitä rintasyövän. Ehkä. Minulla on todella paljon myoomia ja isoja ja ymmärsin että mys kohdussa sekä joku kaksihaarainen kystä munasarjoissa. Nyt pelkään ihan kauheasti jos se onkin syöpää. Magneettikuvaus on edessä syyskuussa. Ja nyt otettiin kokeita myös. Kertokaa kokemuksianne operaatiosta. Ihan kaikkea mitä mieleen tulee.

5

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hei, Riippuu varmaan iästä tarvitseeko aloittaa hormonihoitoa. Itse olen 52 vuotias ja kohdunpoistoleikkaus tulossa samasta syystä eli iso myooma kohdussa. Aion kyllä selvittää leikkaavalle lääkärille, että munasarjoja ei saa poistaa, jos ovat terveet. Ei kauheasti huvittaisi ottaa vaihdevuosioireita kohtuleikkauksen yhteydessä, sillä munasarjojen poisto lyö oireet yleensä täysillä päälle ja HETI. Hormooneja en pysty käyttämään tukostaipumuksen vuoksi.
      Olen nyt miettinyt pääni puhki että menenkö leikkaukseen vai en. Myooma vaivaa, merkkinä siitä runsaat kuukautiset, vatsakivut, alaselkäkivut ja vatsa usein menee sekaisin pienestäkin syömisestä.
      Pelottaa vaan itse leikkaus sekä mahdolliset seuraukset jos kaikki ei mene nappiin. Laskimotukokset, verenvuodot, virtsaamis- ja ulostusongelmat. Kumpi sitten parempi, kestää vaan myooman aiheuttamia kipuja ym. vai ottaa riski leikkauksen myötä ?

      • Anonyymi

        Ei välttämättä kannata mennä isoon leikkaukseen enää 52-vuotiaana.
        Olen samassa tilanteessa ja viimeisellä gynekologin käynnillä (kokenut lääkäri) minulle sanottiin, ettei kannata enää leikata, koska kuukautiset voivat loppua milloin tahansa.
        Vaihdevuosien jälkeen myooma yleensä ei haittaa, ja se jopa pienenee ajan myötä.
        Tosin olen harmitellut, etten aiemmin antanut leikata, kun ehdotettiin. Nyt olen kärsinyt usean vuoden, kun kuukautiset eivät ota loppuakseen... ja vain pahenevat! :(


    • Anonyymi

      Miksi leikkaus?
      Kys Kuopiossa tekee myoomaembolisaatioita paikallispuudutuksessa jossa ei leikellä mitään, vaan myooma kuoletetaan tukkimalla jollain aineella myooman verenkiertoon tarvitsemat verisuonet, ettei se saa enää verta ja kuihtuu pois. Kohtu säästyy ja välttää kaikki leikkauksen riskit eikä mitään laskeumariskiä kuten kohdunpoistossa.
      Tyks Turussa hoitaa myoomat pois Hifu - ultraäänellä, missä ei siis tehdä ensimmäistäkään viiltoa. Sairaanhoitopiirinsä voi valita itse tässä tapauksessa.

      • Anonyymi

        Samoin Tayks Tampereella tekee myoomaembolisaatioita.


      • Anonyymi

        Riskinsä siinäkin. Eikä kaikkiin myoomiin sovi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1475
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1023
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe