Pientä kommentointia otsikosta "Ulkona olevaiset"

Anonyymi

Mainitun viestiketjun avaaja mieltää "ulkona olevaisiksi" kaikki oman uskonnollisen ryhmänsä, (esikoislestadiolaiset ry), ulkopuolella olevat.

Tuohan kertoo kaiken sen, minkä kieltämiseen viestiketjussa on kirjoitettu useita viestejä. Kun johonkin kuplaan identifioituu vahvasti, silloin ei enään tiedosta sitä, kuinka selvästi muut näkevät tuon pois sulkevan asenteen ja opin.

Itse esikoislestadiolaisuudessa eläneenä tiedän, miten vahvassa tuo vauvasta saakka muodostunut sosiaalinen identiteetti pelkoineen on.
Siinä on paljon hyvää ja turvallista. Paljon rakkaita ihmissuhteita. Onnellista elää lapsuus ja varhias- aikuisuus.

Kun kuvioihin tulevat aikuistuvat lapset, ja lastenlapset, kuva erehtymättömästä ainoasta oikeasta joukosta rikkoutuu. Kun sitten alkaa tutustumaan Raamatusta kristinuskoon koko 2000 vuoden periodin ajalta, aina kristillisen kirkon alusta saakka, joutuu toistuvasti hämmästymään kuinka tunnejohteisesti yhteisöä johdetaan, hyvin vähäisellä tiedolla, minkä pitäisi aina olla uskon perusta. Ellei meillä ole tarkkaa ja varmaa tietoa siitä mihin uskomme, silloin olemme erilaisten ristiriitaisten opetusten ja ihmiskäsitysten vietävänä. Ja nehän muuttuvat aina kun ukko liikkeen johdossa vaihtuu. Ja alkaa heiluttamaan omaa tahtipuikkoaan.

Mutta jos ihminen on vahvasti juurtunut Kristukseen, hänen ristinsä sanomaan ja hänen elämänsä aikaisiin opetuksiinsa, joista Raamattu kertoo, silloin emme hötkyile vaihtelevien ja keskenään ristiriitaisten ihmismielipiteiden mukana, sinne ja tänne.

Emme rakenna autuuttamme NÄKYVÄISIIN, siis tunteiden ja kokemustemme varaan, vaan Jumalan lupausten varaan. Jumalan lupaukset eivät muutu aikojen saatossa.

Ap. t. 10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."

Ap. t. 13:39 ja että jokainen, joka uskoo, tulee hänessä vanhurskaaksi, vapaaksi kaikesta, mistä te ette voineet Mooseksen lain kautta vanhurskaiksi tulla.

1. Joh. 5:1 Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt.

50

553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No eihän minkäänlainen hötkyily mitään edusta todellakaan.

      Se vaitokin on hötkyillyt näillä palstoilla sellaiset 20 vuotta milloin sinne ja milloin tänne.

      • Anonyymi

        Sinä olet hötkyillyt. Tyhjänjauhaja.

        Vaitoa ei ole koskaan ollut näillä palstoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet hötkyillyt. Tyhjänjauhaja.

        Vaitoa ei ole koskaan ollut näillä palstoilla.

        vaitoksi lyhennetty on itse käyttänyt nikkiä vaitovainen, mutta nyt toimii anonyyminä, Parikymmentä vuotti sitten käytti nikki nuin ja monia muita. Tahdotko, että kerron oikean nimesi, vaikka monet kuitenkin tietävät kuka noin alakuloinen elävän kristillisyyden pilkkaaja on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet hötkyillyt. Tyhjänjauhaja.

        Vaitoa ei ole koskaan ollut näillä palstoilla.

        et sie muka tiiä vaitoa
        no siehä sälli oot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vaitoksi lyhennetty on itse käyttänyt nikkiä vaitovainen, mutta nyt toimii anonyyminä, Parikymmentä vuotti sitten käytti nikki nuin ja monia muita. Tahdotko, että kerron oikean nimesi, vaikka monet kuitenkin tietävät kuka noin alakuloinen elävän kristillisyyden pilkkaaja on.

        Kyllä nyt meni sinulla tunteisiin hieman liikaa. Mietihän vaikka pari päivää sitä, miksi niin tapahtui. Älähtikö se koira johon kalikka osui?
        Ja tuollaiset nimenjulkaisemisuhkailut eivät ole edes aitoa esikoislestadiolaisuutta, vaikka likeltä taitaa liipata?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        et sie muka tiiä vaitoa
        no siehä sälli oot

        Sie taas olet esikoislestadiolaisuuteen uskova, mielestäsi vähän sällien yläpuolella oleva kukkolija?


    • Anonyymi

      Mainitun "ulkona olevaiset" viestiketjun avaajana kiitän lämpimästi kirjoituksestasi.

      Olen niin samoilla linjoilla kanssasi ajatuksineni.

      En siis todellakaan miellä esikoislestadiolaisuuden ulkopuolella olevia sellaisiksi, jotka pitäisi saada nimen omaan esikoislestdiolaisuuteen, vaan ajattelen, että minun pitäisi mieltää ne kaikki muut kuin esikoislestadiolaiset helvettiin menijöiksi. Olikohan kirjoitukseni sellainen "provo"?

      Siihen en ole pystynyt koskaan, siis "ulkopuolisten tuomitsemiseen" vaikka vietin lapsuuteni ja nuoruuteni ja varhaisaikuisuutenikin esikoislestadiolaisten vaikutuspiirissä. Seuroissa käyden, vaikkakin oppia epäillen, kuten tekivät monet muutkin!

      Mietityttää paljon, miksi ja ketkä siihen jäivät todella uskomaan siihen oppiin esikoislestadiiolaisuudesta, niistä ihmististä rinnallani, sivuillani? Ei niitä monta kai ole?

      • Anonyymi

        Okei. Kuten avauksessani taisin todeta, kaikki eivät mitä ilmeisemmin allekirjoita esikoislestadiolaisuuden virallista linjaa. "Ainoa oikea Kristuksen seurakunta, jossa on asuvainen Pyhä Henki."

        Voimakkaat provosoivat hyökkäykset esikoiset ry:tä kohtaan ovat tietääkseni liikkeen saarnoissa lientyneet? Jotkut kiihkolakihenkiset esikoislestadiolaiset eivät roolistaan irti pääse, se on selvä.

        Johto Ruotsissa tämän liikkeen lopullisesti sotki, - Suomessakin. Moni rivijäsen on uskossaan vilpitön, eikä niin tuomiohenkinen. 😉👌

        Johdolla Ruotsissa on vallanhimo keskeisenä vaikuttimena, siksi liike oli revittävä väkisin ja väsyttämällä irti luterilaisesta tunnustuksesta, "yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden."


    • Anonyymi

      Itselleni on jäänyt avoimeksi kysymys siitä että, onko tuo täällä niin usein parjattu "vaito" ihan fyysinen henkilö, vai nimitys jonkin tason pölhöille yleensä?

      • Anonyymi

        Ihmii on, vaikka onkin sairas. Samoja asiota jauhanut täällä yli kaksikymmentä vuotta. Vaikka on kirjoittanut eri nimillä tai nimettömänä, niin mihinkäs koira karvoistaan pääsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmii on, vaikka onkin sairas. Samoja asiota jauhanut täällä yli kaksikymmentä vuotta. Vaikka on kirjoittanut eri nimillä tai nimettömänä, niin mihinkäs koira karvoistaan pääsee.

        Ulkona ovat koirat ja velhot.


      • Anonyymi

        Kateellisten panettelua tuo on. Etkö oikeasti näe, mistä on kysymys? Taidat olla sama kristyinuskosta osaton heppeli, joka täällä heiluu mistään (lestadiolaisuudesta ja kristinuskosta) mitään tietämättömänä vuodesta "asiantuntijana". 😂


    • Anonyymi

      Ulkona olevaiset <> vain me-opin ilmentymä kiertoilmauksena

      • Anonyymi

        Raamatussa on ulkona olevaisista:

        14 Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!
        15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

        Bibliassa sama paikka:

        14 Autuaat ovat ne, jotka hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olis ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.
        15 Mutta ulkona ovat koirat ja velhot, ja huorintekiät ja murhaajat, ja epäjumalan palveliat, ja kaikki ne, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

        Kerokaa näiden perusteella oletteko sisällä vai ulkona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatussa on ulkona olevaisista:

        14 Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!
        15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

        Bibliassa sama paikka:

        14 Autuaat ovat ne, jotka hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olis ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.
        15 Mutta ulkona ovat koirat ja velhot, ja huorintekiät ja murhaajat, ja epäjumalan palveliat, ja kaikki ne, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

        Kerokaa näiden perusteella oletteko sisällä vai ulkona.

        Ai sä ihan noin julkisesti väität sinun omien tekojesi tai tekemättä jättämisiesi oikeuttavan sinut pelastettujen joukkoon.

        Raamatun mukaan ei ole kuin yksi joka voi sovittaa syntisen ihmisen Jumalan kanssa.

        Yllä esitettyyn kysymykseen vastaan: Kiitos Jeesuksen, olen sisällä Jumalan valtakunnassa. Yksin armosta, yksin Kristuksen lahjoittamasta uskosta, yksin Kristuksen tähden. ✝

        Omaan korvasyyhyynsä ei Raamattua kannata edes yrittää tulkita, sillä sellainen paljastuu jo seuravista jakeista bluffiksi.

        On sääli, että niin moni hylkää Kristuksen itse rakennettujen rakennelmien vuoksi.

        Kuten näemme ja tiedämme Raamattuun vedoten kristinuskon nimeä kantaa useita satoja erilaisia lahkoja ja lohkoja. Näille lahkoille ja lohkoille on tyypillistä OIKEASSA oleminen ja muiden sulkeminen pois pelastuksen piiristä, itse kehiteltyjen ihmisoppien avulla.

        Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

        Totuus ei pala tulessakaan!!!

        Liike joka julistaa sanomaansa sanomalla "mene", ei ole kristinuskoa.

        xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


        Ilm. 22:16 Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti."
        Ilm. 22:17 Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!"
        -> Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!"
        -> Ja joka janoaa, tulkoon,
        -> ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai sä ihan noin julkisesti väität sinun omien tekojesi tai tekemättä jättämisiesi oikeuttavan sinut pelastettujen joukkoon.

        Raamatun mukaan ei ole kuin yksi joka voi sovittaa syntisen ihmisen Jumalan kanssa.

        Yllä esitettyyn kysymykseen vastaan: Kiitos Jeesuksen, olen sisällä Jumalan valtakunnassa. Yksin armosta, yksin Kristuksen lahjoittamasta uskosta, yksin Kristuksen tähden. ✝

        Omaan korvasyyhyynsä ei Raamattua kannata edes yrittää tulkita, sillä sellainen paljastuu jo seuravista jakeista bluffiksi.

        On sääli, että niin moni hylkää Kristuksen itse rakennettujen rakennelmien vuoksi.

        Kuten näemme ja tiedämme Raamattuun vedoten kristinuskon nimeä kantaa useita satoja erilaisia lahkoja ja lohkoja. Näille lahkoille ja lohkoille on tyypillistä OIKEASSA oleminen ja muiden sulkeminen pois pelastuksen piiristä, itse kehiteltyjen ihmisoppien avulla.

        Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

        Totuus ei pala tulessakaan!!!

        Liike joka julistaa sanomaansa sanomalla "mene", ei ole kristinuskoa.

        xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


        Ilm. 22:16 Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti."
        Ilm. 22:17 Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!"
        -> Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!"
        -> Ja joka janoaa, tulkoon,
        -> ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.

        Elävään kristillisyyteen, eli esikoistenseurakuntaan eli esikoislestadiolaisuuteen kutsutaan kaikkia. Siellä on tarjolla elävää vettä ja joka juo sitä vettä tulee sen veden lähteeksi. Tämän kaiken saa lahjaksi, ilman mitään ehtoja, mutta se ei kelpaa monelle.

        Jeesus on sovittaja, kukaan ei ole tarjonnut muuta, mutta Jeesus on jättänyt perustamaansa seurakuntaan tämän elämän veden, joka virtaa Karitsan istuimesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elävään kristillisyyteen, eli esikoistenseurakuntaan eli esikoislestadiolaisuuteen kutsutaan kaikkia. Siellä on tarjolla elävää vettä ja joka juo sitä vettä tulee sen veden lähteeksi. Tämän kaiken saa lahjaksi, ilman mitään ehtoja, mutta se ei kelpaa monelle.

        Jeesus on sovittaja, kukaan ei ole tarjonnut muuta, mutta Jeesus on jättänyt perustamaansa seurakuntaan tämän elämän veden, joka virtaa Karitsan istuimesta.

        Voi sinua ihmisparkaa. Eihän Karitsan istuin esikoislestadiolaisuudessa ole. Se on JUmalan sanassa. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Miljoonat ihmiset menevät Jeesus ovesta taivaaseen, uskomalla evankeliumin. Lestadiolaisuutta ei tarvita ollenkaan tähän asiaan. Päinvastoin, monille on ollut hasittaa esikoislestadiolaisuudesta, ei ole liikkeessä vallitsevien ihmisoppien vuoksi koskaan tullut Kristusta tuntemaan. Surullista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai sä ihan noin julkisesti väität sinun omien tekojesi tai tekemättä jättämisiesi oikeuttavan sinut pelastettujen joukkoon.

        Raamatun mukaan ei ole kuin yksi joka voi sovittaa syntisen ihmisen Jumalan kanssa.

        Yllä esitettyyn kysymykseen vastaan: Kiitos Jeesuksen, olen sisällä Jumalan valtakunnassa. Yksin armosta, yksin Kristuksen lahjoittamasta uskosta, yksin Kristuksen tähden. ✝

        Omaan korvasyyhyynsä ei Raamattua kannata edes yrittää tulkita, sillä sellainen paljastuu jo seuravista jakeista bluffiksi.

        On sääli, että niin moni hylkää Kristuksen itse rakennettujen rakennelmien vuoksi.

        Kuten näemme ja tiedämme Raamattuun vedoten kristinuskon nimeä kantaa useita satoja erilaisia lahkoja ja lohkoja. Näille lahkoille ja lohkoille on tyypillistä OIKEASSA oleminen ja muiden sulkeminen pois pelastuksen piiristä, itse kehiteltyjen ihmisoppien avulla.

        Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

        Totuus ei pala tulessakaan!!!

        Liike joka julistaa sanomaansa sanomalla "mene", ei ole kristinuskoa.

        xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


        Ilm. 22:16 Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti."
        Ilm. 22:17 Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!"
        -> Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!"
        -> Ja joka janoaa, tulkoon,
        -> ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.

        14 Autuaat ovat ne, jotka hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olis ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.

        Vastasit tähän, mutta muutit sen elämän vedeksi. Tässä ilmestyskirjasta muutamia paikkoja:

        13 Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: "Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?"
        14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
        15 Sentähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä päivät ja yöt hänen temppelissään, ja hän, joka valtaistuimella istuu, on levittävä telttamajansa heidän ylitsensä.
        16 Ei heidän enää tule nälkä eikä enää jano, eikä aurinko ole sattuva heihin, eikä mikään helle,
        17 sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä."

        1 Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
        2 Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi.
        3 Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä
        4 ja näkevät hänen kasvonsa, ja hänen nimensä on heidän otsissansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elävään kristillisyyteen, eli esikoistenseurakuntaan eli esikoislestadiolaisuuteen kutsutaan kaikkia. Siellä on tarjolla elävää vettä ja joka juo sitä vettä tulee sen veden lähteeksi. Tämän kaiken saa lahjaksi, ilman mitään ehtoja, mutta se ei kelpaa monelle.

        Jeesus on sovittaja, kukaan ei ole tarjonnut muuta, mutta Jeesus on jättänyt perustamaansa seurakuntaan tämän elämän veden, joka virtaa Karitsan istuimesta.

        Jeesus ei perustanut Esikoislestadiolaiset ry -seurakuntaa, vaikka niin seuroissa opetetaan.

        Ei kylläkään mainiten maalllisen yhdistyksen nimeä, mutta siihen kuuluvan ihmisjoukon "seurakuntaa" tarkoittaen.

        Eihän se iso joukko ole mikä noinkin käsittämättömään väitteeseen saadaan uskomaan, että sinne kaikkia kutsutaan. Sinut on saatu siihen uskoon, uskoon esikoislestadiolaisuuteen.

        Sen ulkopuolella kaikki on pahaa ja väärää? Eriseuraa vähintään jos ei kuollutta Jumalisuutta tai suorastaan suruttomuutta. Eiköpä näin ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sinua ihmisparkaa. Eihän Karitsan istuin esikoislestadiolaisuudessa ole. Se on JUmalan sanassa. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Miljoonat ihmiset menevät Jeesus ovesta taivaaseen, uskomalla evankeliumin. Lestadiolaisuutta ei tarvita ollenkaan tähän asiaan. Päinvastoin, monille on ollut hasittaa esikoislestadiolaisuudesta, ei ole liikkeessä vallitsevien ihmisoppien vuoksi koskaan tullut Kristusta tuntemaan. Surullista.

        Erittäin surullista. Hyvin tiivistit asian, mutta mahdotonta on esikoislest<diolaiseen oppiin opetetun sitä uskoa. Hänen on uskottava tuohon esikoislestadiolaisuuteen, johon hänet on saatu uskomaan, ihmispuhein, väittämällä, että vain meillä on Pyhä Henki johdattajana.

        Mitä nuo noin julistajat tuntevat sisimmässään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erittäin surullista. Hyvin tiivistit asian, mutta mahdotonta on esikoislest<diolaiseen oppiin opetetun sitä uskoa. Hänen on uskottava tuohon esikoislestadiolaisuuteen, johon hänet on saatu uskomaan, ihmispuhein, väittämällä, että vain meillä on Pyhä Henki johdattajana.

        Mitä nuo noin julistajat tuntevat sisimmässään?

        Kyllä esikoislestadiolaisesta harhasta voi pelastua. Moni on minun laillani pelastunut, kun Jeesus on sanansa ja Henkensä kautta puuttunut asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus ei perustanut Esikoislestadiolaiset ry -seurakuntaa, vaikka niin seuroissa opetetaan.

        Ei kylläkään mainiten maalllisen yhdistyksen nimeä, mutta siihen kuuluvan ihmisjoukon "seurakuntaa" tarkoittaen.

        Eihän se iso joukko ole mikä noinkin käsittämättömään väitteeseen saadaan uskomaan, että sinne kaikkia kutsutaan. Sinut on saatu siihen uskoon, uskoon esikoislestadiolaisuuteen.

        Sen ulkopuolella kaikki on pahaa ja väärää? Eriseuraa vähintään jos ei kuollutta Jumalisuutta tai suorastaan suruttomuutta. Eiköpä näin ole?

        "Jeesus ei perustanut Esikoislestadiolaiset ry -seurakuntaa, vaikka niin seuroissa opetetaan."

        Sinä et ole vielä oppinut, että valehteleminen on syntiä. Ilmankos, sillä raamattu sanoo, että ulkona ovat ne, jotka valhetta rakastavat. En ole koskaan kuullut seuroissa niin sanottavan ja jos olisi sanottu. niin olisin mennyt oikaisemaan.

        "Ei kylläkään mainiten maallisen yhdistyksen nimeä, mutta siihen kuuluvan ihmisjoukon "seurakuntaa" tarkoittaen. Eihän se iso joukko ole mikä noinkin käsittämättömään väitteeseen saadaan uskomaan, että sinne kaikkia kutsutaan. Sinut on saatu siihen uskoon, uskoon esikoislestadiolaisuuteen. "

        Tämäkin on täyttä valhetta. Uskon mitä raamattu sanoo. Jeesus perusti seurakunnan lukittujen ovien takana, antoi sille Pyhän Henkensä ja taivaan valtakunnan avaimet. Käski kastaa, jakaa ehtoollista, saarnata parannusta ja syntien anteeksi antamista. Apostolien kautta seurakunta levisi aina Eurooppaan asti. Apostolit perustivat ensin seurakuntia eri puolille Aasiaa. Pitivät yhteyttä näihin seurakuntiin lähetysmatkojen ja -kirjeiden avulla, joita kirjeitä meilläkin on vielä luettavana. Raamattu sanoo, että kaikkien kesken jotka uskoivat oli yksi sydän ja yksi sielu.

        Kävi kuitenkin niin, että seurakuntaan tuli pajoja työntekijöitä, jotka johdattivat kristityitä pois siitä uskosta, jonka he olivat saaneet. Paavali sanoi liikuttavassa puheessaan:

        29. Sillä minä tiedän minun lähtemiseni jälkeen tulevan teidän sekaanne hirmuiset sudet, jotka ei laumaa säästä.
        30. Ja itse teistänne nousevat miehet, jotka vääryyttä puhuvat, vetääksensä pois opetuslapsia peräänsä.

        Apostolin kristillisyys ei pysynyt elävänä kuitenkaan kuin n.300 vuotta. Elävä siemen kuitenkin kulkeutui yksittäisten kristittyjen kautta Böömiin, jossa mm. Jan Hus poltettiin vääräuskoisena. Hän sanoi, että hanhen te paistatte, mutta sadan vuoden kuluttua tulee joutsen, jolle ette mitään voi. Hän ennusti Lutherista, uskonpuhdistajastamme. Lutherin eläessä hänen seuraajistaan monet lähtivät eri teille. Syntyi useita protestanttisia liikkeitä. Lutherin oppikaan ei pysynyt puhtaana kuin n.100 vuotta.
        Tästä siemenestä kirjoittaa Jesaja:
        kuitenkin niin kuin tammelle ja tuomelle jää kanto, vaikka heidän lehtensä varistetaan, niin pitää myös pyhällä siemenellä kanto oleman.

        Tämä siemen kulkeutui ”Lapin Marian” kautta rovasti Laestadiukselle, jonka saarnat muuttuivat tämän jälkeen. Laestadius sanoo itse, että ne saivat uuden värin. Hän löysi nyt tien ihmisten sydämille. Ihmiset alkoivat kaivata lohdutusta. Rovasti ei uskaltanut vielä todistaa syntejä anteeksi, vaan lohdutti katuvaisia raamatun sanoilla. Tuli kuitenkin aika, jolloin nähtiin tarpeelliseksi alkaa saarnata syntejä anteeksi. Kun Raattamaa käytti ensi kertaa päästöavaimia, Laestadius oli eri paikassa ja merkitsi ylös maanjäristyksen samalla hetkellä.

        Raattamaa on sanonut, että hän on nähnyt kristillisyyden niin pienenä kuin sinapin siemen, mutta nyt se kasvanut suureksi puuksi, joka on levittänyt oksansa yli valtakunnan rajojen ja valtamerien ja taivaan linnut ovat tehneet pesänsä sen oksille. Raattamaan kuolemastakin on kulunut jo yli 120 vuotta. Puu on vielä voimissaan Ruotsin Lapinmaalla. Sieltä on hoidettu koko kristillisyyttä lähetyskirjeiden ja –matkojen kautta.

        Kuten alkuseurakunnassa ja Lutherin aikana, niin tämänkin kristillisyyden aikana, on noussut niin viisaita, ettei tämä yksinkertainen oppi ole heille kelvannut, vaan ovat perustaneet oman seurakunnan ja näin erottautuneet esikoisten seurakunnasta, josta apostoli kirjoittaa:
        22. Vaan te olette käyneet Zionin vuoren tykö, ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin, ja monen tuhannen enkelitten joukon tykö,
        23. Yhteisen kokouksen ja esikoisten seurakunnan tykö, jotka taivaissa kirjoitetut ovat, ja Jumalan, kaikkein tuomarin tykö ja täydellisten vanhurskasten henkein tykö,
        24. Ja uuden Testamentin välimiehen Jesuksen tykö, ja priiskotusveren tykö, joka parempia puhuu kuin Abelin (veri).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jeesus ei perustanut Esikoislestadiolaiset ry -seurakuntaa, vaikka niin seuroissa opetetaan."

        Sinä et ole vielä oppinut, että valehteleminen on syntiä. Ilmankos, sillä raamattu sanoo, että ulkona ovat ne, jotka valhetta rakastavat. En ole koskaan kuullut seuroissa niin sanottavan ja jos olisi sanottu. niin olisin mennyt oikaisemaan.

        "Ei kylläkään mainiten maallisen yhdistyksen nimeä, mutta siihen kuuluvan ihmisjoukon "seurakuntaa" tarkoittaen. Eihän se iso joukko ole mikä noinkin käsittämättömään väitteeseen saadaan uskomaan, että sinne kaikkia kutsutaan. Sinut on saatu siihen uskoon, uskoon esikoislestadiolaisuuteen. "

        Tämäkin on täyttä valhetta. Uskon mitä raamattu sanoo. Jeesus perusti seurakunnan lukittujen ovien takana, antoi sille Pyhän Henkensä ja taivaan valtakunnan avaimet. Käski kastaa, jakaa ehtoollista, saarnata parannusta ja syntien anteeksi antamista. Apostolien kautta seurakunta levisi aina Eurooppaan asti. Apostolit perustivat ensin seurakuntia eri puolille Aasiaa. Pitivät yhteyttä näihin seurakuntiin lähetysmatkojen ja -kirjeiden avulla, joita kirjeitä meilläkin on vielä luettavana. Raamattu sanoo, että kaikkien kesken jotka uskoivat oli yksi sydän ja yksi sielu.

        Kävi kuitenkin niin, että seurakuntaan tuli pajoja työntekijöitä, jotka johdattivat kristityitä pois siitä uskosta, jonka he olivat saaneet. Paavali sanoi liikuttavassa puheessaan:

        29. Sillä minä tiedän minun lähtemiseni jälkeen tulevan teidän sekaanne hirmuiset sudet, jotka ei laumaa säästä.
        30. Ja itse teistänne nousevat miehet, jotka vääryyttä puhuvat, vetääksensä pois opetuslapsia peräänsä.

        Apostolin kristillisyys ei pysynyt elävänä kuitenkaan kuin n.300 vuotta. Elävä siemen kuitenkin kulkeutui yksittäisten kristittyjen kautta Böömiin, jossa mm. Jan Hus poltettiin vääräuskoisena. Hän sanoi, että hanhen te paistatte, mutta sadan vuoden kuluttua tulee joutsen, jolle ette mitään voi. Hän ennusti Lutherista, uskonpuhdistajastamme. Lutherin eläessä hänen seuraajistaan monet lähtivät eri teille. Syntyi useita protestanttisia liikkeitä. Lutherin oppikaan ei pysynyt puhtaana kuin n.100 vuotta.
        Tästä siemenestä kirjoittaa Jesaja:
        kuitenkin niin kuin tammelle ja tuomelle jää kanto, vaikka heidän lehtensä varistetaan, niin pitää myös pyhällä siemenellä kanto oleman.

        Tämä siemen kulkeutui ”Lapin Marian” kautta rovasti Laestadiukselle, jonka saarnat muuttuivat tämän jälkeen. Laestadius sanoo itse, että ne saivat uuden värin. Hän löysi nyt tien ihmisten sydämille. Ihmiset alkoivat kaivata lohdutusta. Rovasti ei uskaltanut vielä todistaa syntejä anteeksi, vaan lohdutti katuvaisia raamatun sanoilla. Tuli kuitenkin aika, jolloin nähtiin tarpeelliseksi alkaa saarnata syntejä anteeksi. Kun Raattamaa käytti ensi kertaa päästöavaimia, Laestadius oli eri paikassa ja merkitsi ylös maanjäristyksen samalla hetkellä.

        Raattamaa on sanonut, että hän on nähnyt kristillisyyden niin pienenä kuin sinapin siemen, mutta nyt se kasvanut suureksi puuksi, joka on levittänyt oksansa yli valtakunnan rajojen ja valtamerien ja taivaan linnut ovat tehneet pesänsä sen oksille. Raattamaan kuolemastakin on kulunut jo yli 120 vuotta. Puu on vielä voimissaan Ruotsin Lapinmaalla. Sieltä on hoidettu koko kristillisyyttä lähetyskirjeiden ja –matkojen kautta.

        Kuten alkuseurakunnassa ja Lutherin aikana, niin tämänkin kristillisyyden aikana, on noussut niin viisaita, ettei tämä yksinkertainen oppi ole heille kelvannut, vaan ovat perustaneet oman seurakunnan ja näin erottautuneet esikoisten seurakunnasta, josta apostoli kirjoittaa:
        22. Vaan te olette käyneet Zionin vuoren tykö, ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin, ja monen tuhannen enkelitten joukon tykö,
        23. Yhteisen kokouksen ja esikoisten seurakunnan tykö, jotka taivaissa kirjoitetut ovat, ja Jumalan, kaikkein tuomarin tykö ja täydellisten vanhurskasten henkein tykö,
        24. Ja uuden Testamentin välimiehen Jesuksen tykö, ja priiskotusveren tykö, joka parempia puhuu kuin Abelin (veri).

        On varmaan nyt hyvä mieli sinulla, kun olet saanut haukkua minua valehtelijaksi, vaikka et ole mitenkään osoittanut, mitä olen valehdellut?

        Kyllähän siellä seuroissa saarnataan, kuten sinäkin kautta rantain annat ymmärtää, että ainoastaan Esikoislestadiolaiset ry on jatkumo sille Jeesuksen perustamalle seurakunnalle?

        Koeta vihdoinkin ymmärtää, että Sinä ystävä hyvä uskot esikoislestadiolaisuuteen.

        Uskotko, että se on se ainut seurakunta, jolla on taivaan valtakunnan avaimet käytössä. Raattamaan ja vielä tärkeämpänä henkilönä Purnun kautta ja nyt aivan lopuksi Pärsäterin yhdistykselle saatu? Yhdistyksellähän ne ovat?

        Oletko koskaan ajatellut, että pahojen työntekijöiden opetuksen seurausta saattaa olla sekin usko, jossa Sinä nyt olet? Lestadiolaisuushan on hajonnut kymmeniin oikeassaolevien joukkoihin, jotka vihaavat toisiaan enemmän kuin suruttomia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On varmaan nyt hyvä mieli sinulla, kun olet saanut haukkua minua valehtelijaksi, vaikka et ole mitenkään osoittanut, mitä olen valehdellut?

        Kyllähän siellä seuroissa saarnataan, kuten sinäkin kautta rantain annat ymmärtää, että ainoastaan Esikoislestadiolaiset ry on jatkumo sille Jeesuksen perustamalle seurakunnalle?

        Koeta vihdoinkin ymmärtää, että Sinä ystävä hyvä uskot esikoislestadiolaisuuteen.

        Uskotko, että se on se ainut seurakunta, jolla on taivaan valtakunnan avaimet käytössä. Raattamaan ja vielä tärkeämpänä henkilönä Purnun kautta ja nyt aivan lopuksi Pärsäterin yhdistykselle saatu? Yhdistyksellähän ne ovat?

        Oletko koskaan ajatellut, että pahojen työntekijöiden opetuksen seurausta saattaa olla sekin usko, jossa Sinä nyt olet? Lestadiolaisuushan on hajonnut kymmeniin oikeassaolevien joukkoihin, jotka vihaavat toisiaan enemmän kuin suruttomia?

        "Uskotko, että se on se ainut seurakunta, jolla on taivaan valtakunnan avaimet käytössä."

        Ikävä kyllä näin on. Vai osaatko sanoa missä muulla on priiskoitus veri käytössä? Monet uskovat jopivansa suoraan Jumalan tai Jeesuksen kanssa. Kun herännyt ihminen etsii tietä taivaaseen hän saa seuraavanlaisia vastauksia eri seurakunnissa:

        Rukoile enemmän, lue enemmän raamattua, tee lahjoitus seurakunnalle. Joskus joku pappi on sanonut, että ei osaa neuvoa, mutta mene esikoislestadiolaisten luo. Mitä siellä sitten on sanottu:

        Usko kaikki sinun syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Missä muualla tehdään näin? Kirkossa julistetaan kaikille, katumattomillekin, synnit anteeksi Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

        Vaikka jossakin käytettäisi samoja sanoja kuin meillä, mutta jos niiden lausijilta puuttuu Pyhä Henki, niin se ei vaikuta muuta kuin kuollutta uskoa.

        "Oletko koskaan ajatellut, että pahojen työntekijöiden opetuksen seurausta saattaa olla sekin usko, jossa Sinä nyt olet? Lestadiolaisuushan on hajonnut kymmeniin oikeassaolevien joukkoihin, jotka vihaavat toisiaan enemmän kuin suruttomia?"

        Tosi on, että joukkoja on tullut lestadiolaisuusdesta useita, kuten tuli alkuseurakunnasta ja luterilaisuudesta. Esikoislestadiolaisuudessa on kuitenkin sama oppi, mikä oli Laestadiuksella ja hänen seuraajillaan. Pahat työntekijät oppeineen ovat lähteneet pois.

        Alkuperäinen lestadiolaisuus muutti nimeä 1800-luvun lopulla rauhanyhdistykseksi, koska lestadiolaisuuden nimi kävi kunnialle. Alettiin myös kieltämään parannussaarnat. Vastaavasti syntyi myös uusiheräys, jonka johtajien mielestä liian helposti saarnattiin syntejä anteeksi. He lopettivat tämän kokonaan.

        Lestadiolaisuudessa oli opettu, että jos parannussaarna loppuu, niin se avaa tie helvettiin ja sulkee sen taivaaseen ja jos syntien anteeksiantamisen saarna loppuu, niin siinä käy samalla lailla. Jeesushan käski saarnata näitä molempia.

        Tänä sekavana aikana monet lähettivät kutsuja Lapinmaalle ja pyysivät sieltä lähetystä. Pyyntöön vastattiin ja käskettiin lähettää hakumiehet. Kun nämä menivät Lappiin, heitä käskettiin kulkemaan siellä mukana seuroissa ja toteamaan onko siellä sellainen oppi, jota he haluavat. Oppi oli sama. jonka he olivat saaneet. Ja niin he toivat lähetysmiehet sieltä Suomeen v.1902. Sen jälkeen on yhteyttä pidetty Lappiin. Sieltä on tullut pyydettynä ja lähetettynä saarnaajia ja Suomen saarnajat ovat käyneet siellä joulu- ja helluntaikokouksissa, joissa on seurojen lisäksi keskusteltu kristillisyyden tärkeistä asioista. Kun vielä melkein joka seuroissa luetaan rovasti Laestadiuksen saarna, niin oppi pysyy samana, kuin se on alussa ollut.

        Rauhanyhdistys on ottanut myöhemmin käyttöönsä myös vanhoillislestadiolaisuuden nimen. Siitä on eronnut ja erotettu hoitokokousten yms. kautta yksittäisi ihmisiä ja erilaisia joukkoja.

        En tiedä, onko uudestaheräyksestä eronnut, tai erotettu ketään, mutta se on kuitenkin pieni joukko ev.lut. kirkon sisällä.

        Esikoislestadiolaisuudesta ei ole erotettu ketään, mutta 60- luvulla lähti joukko, jonka mielestä kristillisyys oli maallistunut. Taisi kuiten monella olla saarnatauti. Tämä joukko on hajonnut useaan pieneen joukkoon. Näistä jotkut ovat saaneet parannuksen armon ja palanneet takaisin seurakuntaan, josta ovat hengen ja elämän saaneet.

        Neljä vuotta sitten lähteneellä joukolla ole tekosyy sakramentit. Heillä suurimmalla osalla oli kuitenkin syynä se, etteivät hyväksyneet äitiseurakuntaa ja sen vanhimpia, parannussaarna oli tullut heille laiksi, koska synnin rakkaus oli tullut niin voimalliseksi.
        Täälläkin on tullut näkösälle yli 20 vuoden ajan, kuinka edellä mainittuja on pilkattu.

        Älä yleistä. Esikoislestadiolaisuudessa on viha niin kuin valehtelukin syntiä. Emme vihaa edes pois lähteneitä, vaan säälimme heitä. Mutta onko se rakkaus, mikä on saaneet he lähtemään ja katkaisemaan yhteyden paikallisseurakuntiin ja aina äitiseurakuntaan asti?

        Esikoislestadiolaiset voisivat pitää yhteyttä myös vanhoillisiin. mutta mutta he eivät voi. Heille on suurin synti jos he tervehtivät meitä Jumalan terveellä. Siitä on tehtävä parannus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Uskotko, että se on se ainut seurakunta, jolla on taivaan valtakunnan avaimet käytössä."

        Ikävä kyllä näin on. Vai osaatko sanoa missä muulla on priiskoitus veri käytössä? Monet uskovat jopivansa suoraan Jumalan tai Jeesuksen kanssa. Kun herännyt ihminen etsii tietä taivaaseen hän saa seuraavanlaisia vastauksia eri seurakunnissa:

        Rukoile enemmän, lue enemmän raamattua, tee lahjoitus seurakunnalle. Joskus joku pappi on sanonut, että ei osaa neuvoa, mutta mene esikoislestadiolaisten luo. Mitä siellä sitten on sanottu:

        Usko kaikki sinun syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Missä muualla tehdään näin? Kirkossa julistetaan kaikille, katumattomillekin, synnit anteeksi Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

        Vaikka jossakin käytettäisi samoja sanoja kuin meillä, mutta jos niiden lausijilta puuttuu Pyhä Henki, niin se ei vaikuta muuta kuin kuollutta uskoa.

        "Oletko koskaan ajatellut, että pahojen työntekijöiden opetuksen seurausta saattaa olla sekin usko, jossa Sinä nyt olet? Lestadiolaisuushan on hajonnut kymmeniin oikeassaolevien joukkoihin, jotka vihaavat toisiaan enemmän kuin suruttomia?"

        Tosi on, että joukkoja on tullut lestadiolaisuusdesta useita, kuten tuli alkuseurakunnasta ja luterilaisuudesta. Esikoislestadiolaisuudessa on kuitenkin sama oppi, mikä oli Laestadiuksella ja hänen seuraajillaan. Pahat työntekijät oppeineen ovat lähteneet pois.

        Alkuperäinen lestadiolaisuus muutti nimeä 1800-luvun lopulla rauhanyhdistykseksi, koska lestadiolaisuuden nimi kävi kunnialle. Alettiin myös kieltämään parannussaarnat. Vastaavasti syntyi myös uusiheräys, jonka johtajien mielestä liian helposti saarnattiin syntejä anteeksi. He lopettivat tämän kokonaan.

        Lestadiolaisuudessa oli opettu, että jos parannussaarna loppuu, niin se avaa tie helvettiin ja sulkee sen taivaaseen ja jos syntien anteeksiantamisen saarna loppuu, niin siinä käy samalla lailla. Jeesushan käski saarnata näitä molempia.

        Tänä sekavana aikana monet lähettivät kutsuja Lapinmaalle ja pyysivät sieltä lähetystä. Pyyntöön vastattiin ja käskettiin lähettää hakumiehet. Kun nämä menivät Lappiin, heitä käskettiin kulkemaan siellä mukana seuroissa ja toteamaan onko siellä sellainen oppi, jota he haluavat. Oppi oli sama. jonka he olivat saaneet. Ja niin he toivat lähetysmiehet sieltä Suomeen v.1902. Sen jälkeen on yhteyttä pidetty Lappiin. Sieltä on tullut pyydettynä ja lähetettynä saarnaajia ja Suomen saarnajat ovat käyneet siellä joulu- ja helluntaikokouksissa, joissa on seurojen lisäksi keskusteltu kristillisyyden tärkeistä asioista. Kun vielä melkein joka seuroissa luetaan rovasti Laestadiuksen saarna, niin oppi pysyy samana, kuin se on alussa ollut.

        Rauhanyhdistys on ottanut myöhemmin käyttöönsä myös vanhoillislestadiolaisuuden nimen. Siitä on eronnut ja erotettu hoitokokousten yms. kautta yksittäisi ihmisiä ja erilaisia joukkoja.

        En tiedä, onko uudestaheräyksestä eronnut, tai erotettu ketään, mutta se on kuitenkin pieni joukko ev.lut. kirkon sisällä.

        Esikoislestadiolaisuudesta ei ole erotettu ketään, mutta 60- luvulla lähti joukko, jonka mielestä kristillisyys oli maallistunut. Taisi kuiten monella olla saarnatauti. Tämä joukko on hajonnut useaan pieneen joukkoon. Näistä jotkut ovat saaneet parannuksen armon ja palanneet takaisin seurakuntaan, josta ovat hengen ja elämän saaneet.

        Neljä vuotta sitten lähteneellä joukolla ole tekosyy sakramentit. Heillä suurimmalla osalla oli kuitenkin syynä se, etteivät hyväksyneet äitiseurakuntaa ja sen vanhimpia, parannussaarna oli tullut heille laiksi, koska synnin rakkaus oli tullut niin voimalliseksi.
        Täälläkin on tullut näkösälle yli 20 vuoden ajan, kuinka edellä mainittuja on pilkattu.

        Älä yleistä. Esikoislestadiolaisuudessa on viha niin kuin valehtelukin syntiä. Emme vihaa edes pois lähteneitä, vaan säälimme heitä. Mutta onko se rakkaus, mikä on saaneet he lähtemään ja katkaisemaan yhteyden paikallisseurakuntiin ja aina äitiseurakuntaan asti?

        Esikoislestadiolaiset voisivat pitää yhteyttä myös vanhoillisiin. mutta mutta he eivät voi. Heille on suurin synti jos he tervehtivät meitä Jumalan terveellä. Siitä on tehtävä parannus.

        Näin minäkin uskon!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Uskotko, että se on se ainut seurakunta, jolla on taivaan valtakunnan avaimet käytössä."

        Ikävä kyllä näin on. Vai osaatko sanoa missä muulla on priiskoitus veri käytössä? Monet uskovat jopivansa suoraan Jumalan tai Jeesuksen kanssa. Kun herännyt ihminen etsii tietä taivaaseen hän saa seuraavanlaisia vastauksia eri seurakunnissa:

        Rukoile enemmän, lue enemmän raamattua, tee lahjoitus seurakunnalle. Joskus joku pappi on sanonut, että ei osaa neuvoa, mutta mene esikoislestadiolaisten luo. Mitä siellä sitten on sanottu:

        Usko kaikki sinun syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Missä muualla tehdään näin? Kirkossa julistetaan kaikille, katumattomillekin, synnit anteeksi Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

        Vaikka jossakin käytettäisi samoja sanoja kuin meillä, mutta jos niiden lausijilta puuttuu Pyhä Henki, niin se ei vaikuta muuta kuin kuollutta uskoa.

        "Oletko koskaan ajatellut, että pahojen työntekijöiden opetuksen seurausta saattaa olla sekin usko, jossa Sinä nyt olet? Lestadiolaisuushan on hajonnut kymmeniin oikeassaolevien joukkoihin, jotka vihaavat toisiaan enemmän kuin suruttomia?"

        Tosi on, että joukkoja on tullut lestadiolaisuusdesta useita, kuten tuli alkuseurakunnasta ja luterilaisuudesta. Esikoislestadiolaisuudessa on kuitenkin sama oppi, mikä oli Laestadiuksella ja hänen seuraajillaan. Pahat työntekijät oppeineen ovat lähteneet pois.

        Alkuperäinen lestadiolaisuus muutti nimeä 1800-luvun lopulla rauhanyhdistykseksi, koska lestadiolaisuuden nimi kävi kunnialle. Alettiin myös kieltämään parannussaarnat. Vastaavasti syntyi myös uusiheräys, jonka johtajien mielestä liian helposti saarnattiin syntejä anteeksi. He lopettivat tämän kokonaan.

        Lestadiolaisuudessa oli opettu, että jos parannussaarna loppuu, niin se avaa tie helvettiin ja sulkee sen taivaaseen ja jos syntien anteeksiantamisen saarna loppuu, niin siinä käy samalla lailla. Jeesushan käski saarnata näitä molempia.

        Tänä sekavana aikana monet lähettivät kutsuja Lapinmaalle ja pyysivät sieltä lähetystä. Pyyntöön vastattiin ja käskettiin lähettää hakumiehet. Kun nämä menivät Lappiin, heitä käskettiin kulkemaan siellä mukana seuroissa ja toteamaan onko siellä sellainen oppi, jota he haluavat. Oppi oli sama. jonka he olivat saaneet. Ja niin he toivat lähetysmiehet sieltä Suomeen v.1902. Sen jälkeen on yhteyttä pidetty Lappiin. Sieltä on tullut pyydettynä ja lähetettynä saarnaajia ja Suomen saarnajat ovat käyneet siellä joulu- ja helluntaikokouksissa, joissa on seurojen lisäksi keskusteltu kristillisyyden tärkeistä asioista. Kun vielä melkein joka seuroissa luetaan rovasti Laestadiuksen saarna, niin oppi pysyy samana, kuin se on alussa ollut.

        Rauhanyhdistys on ottanut myöhemmin käyttöönsä myös vanhoillislestadiolaisuuden nimen. Siitä on eronnut ja erotettu hoitokokousten yms. kautta yksittäisi ihmisiä ja erilaisia joukkoja.

        En tiedä, onko uudestaheräyksestä eronnut, tai erotettu ketään, mutta se on kuitenkin pieni joukko ev.lut. kirkon sisällä.

        Esikoislestadiolaisuudesta ei ole erotettu ketään, mutta 60- luvulla lähti joukko, jonka mielestä kristillisyys oli maallistunut. Taisi kuiten monella olla saarnatauti. Tämä joukko on hajonnut useaan pieneen joukkoon. Näistä jotkut ovat saaneet parannuksen armon ja palanneet takaisin seurakuntaan, josta ovat hengen ja elämän saaneet.

        Neljä vuotta sitten lähteneellä joukolla ole tekosyy sakramentit. Heillä suurimmalla osalla oli kuitenkin syynä se, etteivät hyväksyneet äitiseurakuntaa ja sen vanhimpia, parannussaarna oli tullut heille laiksi, koska synnin rakkaus oli tullut niin voimalliseksi.
        Täälläkin on tullut näkösälle yli 20 vuoden ajan, kuinka edellä mainittuja on pilkattu.

        Älä yleistä. Esikoislestadiolaisuudessa on viha niin kuin valehtelukin syntiä. Emme vihaa edes pois lähteneitä, vaan säälimme heitä. Mutta onko se rakkaus, mikä on saaneet he lähtemään ja katkaisemaan yhteyden paikallisseurakuntiin ja aina äitiseurakuntaan asti?

        Esikoislestadiolaiset voisivat pitää yhteyttä myös vanhoillisiin. mutta mutta he eivät voi. Heille on suurin synti jos he tervehtivät meitä Jumalan terveellä. Siitä on tehtävä parannus.

        Tässä on taas esimerkki siitä, miten ympäröivä maailma nähdään suhteessa omiin ympyröihin, kun katsotaan tiukkojen, oman aatteen värittämien silmälasien läpi. Sanon maailmaa, koska lestadiolaisuus on lihallinen aate. Tämä aate periytyy ns. äidin maidossa - inhillisenä perintönä lihan tahdosta - ei hengen tahdosta.
        Kristukseen uskominen on hengellistä ja vain Kristukseen uskominen pelastaa (myös lestadiolaisuudessa).
        Johannes kirjoittaa; "kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi oikeuden (voiman) tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat Häneen. He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Uskotko, että se on se ainut seurakunta, jolla on taivaan valtakunnan avaimet käytössä."

        Ikävä kyllä näin on. Vai osaatko sanoa missä muulla on priiskoitus veri käytössä? Monet uskovat jopivansa suoraan Jumalan tai Jeesuksen kanssa. Kun herännyt ihminen etsii tietä taivaaseen hän saa seuraavanlaisia vastauksia eri seurakunnissa:

        Rukoile enemmän, lue enemmän raamattua, tee lahjoitus seurakunnalle. Joskus joku pappi on sanonut, että ei osaa neuvoa, mutta mene esikoislestadiolaisten luo. Mitä siellä sitten on sanottu:

        Usko kaikki sinun syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Missä muualla tehdään näin? Kirkossa julistetaan kaikille, katumattomillekin, synnit anteeksi Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

        Vaikka jossakin käytettäisi samoja sanoja kuin meillä, mutta jos niiden lausijilta puuttuu Pyhä Henki, niin se ei vaikuta muuta kuin kuollutta uskoa.

        "Oletko koskaan ajatellut, että pahojen työntekijöiden opetuksen seurausta saattaa olla sekin usko, jossa Sinä nyt olet? Lestadiolaisuushan on hajonnut kymmeniin oikeassaolevien joukkoihin, jotka vihaavat toisiaan enemmän kuin suruttomia?"

        Tosi on, että joukkoja on tullut lestadiolaisuusdesta useita, kuten tuli alkuseurakunnasta ja luterilaisuudesta. Esikoislestadiolaisuudessa on kuitenkin sama oppi, mikä oli Laestadiuksella ja hänen seuraajillaan. Pahat työntekijät oppeineen ovat lähteneet pois.

        Alkuperäinen lestadiolaisuus muutti nimeä 1800-luvun lopulla rauhanyhdistykseksi, koska lestadiolaisuuden nimi kävi kunnialle. Alettiin myös kieltämään parannussaarnat. Vastaavasti syntyi myös uusiheräys, jonka johtajien mielestä liian helposti saarnattiin syntejä anteeksi. He lopettivat tämän kokonaan.

        Lestadiolaisuudessa oli opettu, että jos parannussaarna loppuu, niin se avaa tie helvettiin ja sulkee sen taivaaseen ja jos syntien anteeksiantamisen saarna loppuu, niin siinä käy samalla lailla. Jeesushan käski saarnata näitä molempia.

        Tänä sekavana aikana monet lähettivät kutsuja Lapinmaalle ja pyysivät sieltä lähetystä. Pyyntöön vastattiin ja käskettiin lähettää hakumiehet. Kun nämä menivät Lappiin, heitä käskettiin kulkemaan siellä mukana seuroissa ja toteamaan onko siellä sellainen oppi, jota he haluavat. Oppi oli sama. jonka he olivat saaneet. Ja niin he toivat lähetysmiehet sieltä Suomeen v.1902. Sen jälkeen on yhteyttä pidetty Lappiin. Sieltä on tullut pyydettynä ja lähetettynä saarnaajia ja Suomen saarnajat ovat käyneet siellä joulu- ja helluntaikokouksissa, joissa on seurojen lisäksi keskusteltu kristillisyyden tärkeistä asioista. Kun vielä melkein joka seuroissa luetaan rovasti Laestadiuksen saarna, niin oppi pysyy samana, kuin se on alussa ollut.

        Rauhanyhdistys on ottanut myöhemmin käyttöönsä myös vanhoillislestadiolaisuuden nimen. Siitä on eronnut ja erotettu hoitokokousten yms. kautta yksittäisi ihmisiä ja erilaisia joukkoja.

        En tiedä, onko uudestaheräyksestä eronnut, tai erotettu ketään, mutta se on kuitenkin pieni joukko ev.lut. kirkon sisällä.

        Esikoislestadiolaisuudesta ei ole erotettu ketään, mutta 60- luvulla lähti joukko, jonka mielestä kristillisyys oli maallistunut. Taisi kuiten monella olla saarnatauti. Tämä joukko on hajonnut useaan pieneen joukkoon. Näistä jotkut ovat saaneet parannuksen armon ja palanneet takaisin seurakuntaan, josta ovat hengen ja elämän saaneet.

        Neljä vuotta sitten lähteneellä joukolla ole tekosyy sakramentit. Heillä suurimmalla osalla oli kuitenkin syynä se, etteivät hyväksyneet äitiseurakuntaa ja sen vanhimpia, parannussaarna oli tullut heille laiksi, koska synnin rakkaus oli tullut niin voimalliseksi.
        Täälläkin on tullut näkösälle yli 20 vuoden ajan, kuinka edellä mainittuja on pilkattu.

        Älä yleistä. Esikoislestadiolaisuudessa on viha niin kuin valehtelukin syntiä. Emme vihaa edes pois lähteneitä, vaan säälimme heitä. Mutta onko se rakkaus, mikä on saaneet he lähtemään ja katkaisemaan yhteyden paikallisseurakuntiin ja aina äitiseurakuntaan asti?

        Esikoislestadiolaiset voisivat pitää yhteyttä myös vanhoillisiin. mutta mutta he eivät voi. Heille on suurin synti jos he tervehtivät meitä Jumalan terveellä. Siitä on tehtävä parannus.

        VELI KIRJOITTAA KALLIISTI!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VELI KIRJOITTAA KALLIISTI!

        Vai kirjoittaaVeli kalliisti, kun hän kirjoittaa sitä jargonia, mitä minäkin vuosikymmeniä sitten kuulin kerrottavan totuutena, siis esikoislestadiolaista oppia ainoana oikeana totuutena. Miten ihmiset voivat olla noin johdateltavissa ja uskoa Ihmisoppiin, jota esikoislestadiolaisuus aivan varmasti on. Lihallinen aate, ihmisten keksimä ja hallinnoima Jällivaarasta käsin.

        Muistan hyvin tuon vihan vanhoillislestadiolaisia kohtaan jo 1960 -luvulta. Sitten satuin joutumaan tai pääsemään sellaisten naapuriksi asumaan ja aloin ymmärtää, mitä lestadiolaisuus pohjimmiltaan on.

        Olin silloin vain hieman toisella kymmenellä.

        Eivät ole kummassakaan porukassa yksin kulkemassa taivaaseen, vaikka molemmissa iso osa niin uskoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Uskotko, että se on se ainut seurakunta, jolla on taivaan valtakunnan avaimet käytössä."

        Ikävä kyllä näin on. Vai osaatko sanoa missä muulla on priiskoitus veri käytössä? Monet uskovat jopivansa suoraan Jumalan tai Jeesuksen kanssa. Kun herännyt ihminen etsii tietä taivaaseen hän saa seuraavanlaisia vastauksia eri seurakunnissa:

        Rukoile enemmän, lue enemmän raamattua, tee lahjoitus seurakunnalle. Joskus joku pappi on sanonut, että ei osaa neuvoa, mutta mene esikoislestadiolaisten luo. Mitä siellä sitten on sanottu:

        Usko kaikki sinun syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Missä muualla tehdään näin? Kirkossa julistetaan kaikille, katumattomillekin, synnit anteeksi Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

        Vaikka jossakin käytettäisi samoja sanoja kuin meillä, mutta jos niiden lausijilta puuttuu Pyhä Henki, niin se ei vaikuta muuta kuin kuollutta uskoa.

        "Oletko koskaan ajatellut, että pahojen työntekijöiden opetuksen seurausta saattaa olla sekin usko, jossa Sinä nyt olet? Lestadiolaisuushan on hajonnut kymmeniin oikeassaolevien joukkoihin, jotka vihaavat toisiaan enemmän kuin suruttomia?"

        Tosi on, että joukkoja on tullut lestadiolaisuusdesta useita, kuten tuli alkuseurakunnasta ja luterilaisuudesta. Esikoislestadiolaisuudessa on kuitenkin sama oppi, mikä oli Laestadiuksella ja hänen seuraajillaan. Pahat työntekijät oppeineen ovat lähteneet pois.

        Alkuperäinen lestadiolaisuus muutti nimeä 1800-luvun lopulla rauhanyhdistykseksi, koska lestadiolaisuuden nimi kävi kunnialle. Alettiin myös kieltämään parannussaarnat. Vastaavasti syntyi myös uusiheräys, jonka johtajien mielestä liian helposti saarnattiin syntejä anteeksi. He lopettivat tämän kokonaan.

        Lestadiolaisuudessa oli opettu, että jos parannussaarna loppuu, niin se avaa tie helvettiin ja sulkee sen taivaaseen ja jos syntien anteeksiantamisen saarna loppuu, niin siinä käy samalla lailla. Jeesushan käski saarnata näitä molempia.

        Tänä sekavana aikana monet lähettivät kutsuja Lapinmaalle ja pyysivät sieltä lähetystä. Pyyntöön vastattiin ja käskettiin lähettää hakumiehet. Kun nämä menivät Lappiin, heitä käskettiin kulkemaan siellä mukana seuroissa ja toteamaan onko siellä sellainen oppi, jota he haluavat. Oppi oli sama. jonka he olivat saaneet. Ja niin he toivat lähetysmiehet sieltä Suomeen v.1902. Sen jälkeen on yhteyttä pidetty Lappiin. Sieltä on tullut pyydettynä ja lähetettynä saarnaajia ja Suomen saarnajat ovat käyneet siellä joulu- ja helluntaikokouksissa, joissa on seurojen lisäksi keskusteltu kristillisyyden tärkeistä asioista. Kun vielä melkein joka seuroissa luetaan rovasti Laestadiuksen saarna, niin oppi pysyy samana, kuin se on alussa ollut.

        Rauhanyhdistys on ottanut myöhemmin käyttöönsä myös vanhoillislestadiolaisuuden nimen. Siitä on eronnut ja erotettu hoitokokousten yms. kautta yksittäisi ihmisiä ja erilaisia joukkoja.

        En tiedä, onko uudestaheräyksestä eronnut, tai erotettu ketään, mutta se on kuitenkin pieni joukko ev.lut. kirkon sisällä.

        Esikoislestadiolaisuudesta ei ole erotettu ketään, mutta 60- luvulla lähti joukko, jonka mielestä kristillisyys oli maallistunut. Taisi kuiten monella olla saarnatauti. Tämä joukko on hajonnut useaan pieneen joukkoon. Näistä jotkut ovat saaneet parannuksen armon ja palanneet takaisin seurakuntaan, josta ovat hengen ja elämän saaneet.

        Neljä vuotta sitten lähteneellä joukolla ole tekosyy sakramentit. Heillä suurimmalla osalla oli kuitenkin syynä se, etteivät hyväksyneet äitiseurakuntaa ja sen vanhimpia, parannussaarna oli tullut heille laiksi, koska synnin rakkaus oli tullut niin voimalliseksi.
        Täälläkin on tullut näkösälle yli 20 vuoden ajan, kuinka edellä mainittuja on pilkattu.

        Älä yleistä. Esikoislestadiolaisuudessa on viha niin kuin valehtelukin syntiä. Emme vihaa edes pois lähteneitä, vaan säälimme heitä. Mutta onko se rakkaus, mikä on saaneet he lähtemään ja katkaisemaan yhteyden paikallisseurakuntiin ja aina äitiseurakuntaan asti?

        Esikoislestadiolaiset voisivat pitää yhteyttä myös vanhoillisiin. mutta mutta he eivät voi. Heille on suurin synti jos he tervehtivät meitä Jumalan terveellä. Siitä on tehtävä parannus.

        Aika erikoinen tilanne, esikoislestadiolaisuudessa säälitään Kristuksessa vanhurskaita.
        Tyypillinen eriseura, joka pilkkaa ja halveksii Kristuksen lunastustyötä ja häneen uskovia.
        - On kammottavaa ettei esikoislestadiolaisuudessa uskota Jumalan sanaan.

        Kristus ruumiin jäsenet sen sijaan iloitsevat jokaisesta, joka tunnustaa Jeesuksen Herraksi ja sydämessään uskoo että Jumala on Kristuksen kuolleista herättänyt.

        Room. 10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, ...
        ... niin sinä pelastut;
        Room. 10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

        Hepr. 13:20 Mutta rauhan Jumala, joka on kuolleista nostanut hänet, joka iankaikkisen liiton veren kautta on se suuri lammasten paimen, meidän Herramme Jeesuksen,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin minäkin uskon!

        "Näin minäkin uskon!"

        Eli uskot esikoislestadiolaisuuteen, ymmärrätkös Sinä sen?
        Muutaman ihmisen kehittelemään "vain me oppiin", siihenkö olet uskomassa?

        Kun maailmanlaajuinen Jeesukseen uskovien seurakunta olisi tarjolla aivan ilmaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Uskotko, että se on se ainut seurakunta, jolla on taivaan valtakunnan avaimet käytössä."

        Ikävä kyllä näin on. Vai osaatko sanoa missä muulla on priiskoitus veri käytössä? Monet uskovat jopivansa suoraan Jumalan tai Jeesuksen kanssa. Kun herännyt ihminen etsii tietä taivaaseen hän saa seuraavanlaisia vastauksia eri seurakunnissa:

        Rukoile enemmän, lue enemmän raamattua, tee lahjoitus seurakunnalle. Joskus joku pappi on sanonut, että ei osaa neuvoa, mutta mene esikoislestadiolaisten luo. Mitä siellä sitten on sanottu:

        Usko kaikki sinun syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Missä muualla tehdään näin? Kirkossa julistetaan kaikille, katumattomillekin, synnit anteeksi Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

        Vaikka jossakin käytettäisi samoja sanoja kuin meillä, mutta jos niiden lausijilta puuttuu Pyhä Henki, niin se ei vaikuta muuta kuin kuollutta uskoa.

        "Oletko koskaan ajatellut, että pahojen työntekijöiden opetuksen seurausta saattaa olla sekin usko, jossa Sinä nyt olet? Lestadiolaisuushan on hajonnut kymmeniin oikeassaolevien joukkoihin, jotka vihaavat toisiaan enemmän kuin suruttomia?"

        Tosi on, että joukkoja on tullut lestadiolaisuusdesta useita, kuten tuli alkuseurakunnasta ja luterilaisuudesta. Esikoislestadiolaisuudessa on kuitenkin sama oppi, mikä oli Laestadiuksella ja hänen seuraajillaan. Pahat työntekijät oppeineen ovat lähteneet pois.

        Alkuperäinen lestadiolaisuus muutti nimeä 1800-luvun lopulla rauhanyhdistykseksi, koska lestadiolaisuuden nimi kävi kunnialle. Alettiin myös kieltämään parannussaarnat. Vastaavasti syntyi myös uusiheräys, jonka johtajien mielestä liian helposti saarnattiin syntejä anteeksi. He lopettivat tämän kokonaan.

        Lestadiolaisuudessa oli opettu, että jos parannussaarna loppuu, niin se avaa tie helvettiin ja sulkee sen taivaaseen ja jos syntien anteeksiantamisen saarna loppuu, niin siinä käy samalla lailla. Jeesushan käski saarnata näitä molempia.

        Tänä sekavana aikana monet lähettivät kutsuja Lapinmaalle ja pyysivät sieltä lähetystä. Pyyntöön vastattiin ja käskettiin lähettää hakumiehet. Kun nämä menivät Lappiin, heitä käskettiin kulkemaan siellä mukana seuroissa ja toteamaan onko siellä sellainen oppi, jota he haluavat. Oppi oli sama. jonka he olivat saaneet. Ja niin he toivat lähetysmiehet sieltä Suomeen v.1902. Sen jälkeen on yhteyttä pidetty Lappiin. Sieltä on tullut pyydettynä ja lähetettynä saarnaajia ja Suomen saarnajat ovat käyneet siellä joulu- ja helluntaikokouksissa, joissa on seurojen lisäksi keskusteltu kristillisyyden tärkeistä asioista. Kun vielä melkein joka seuroissa luetaan rovasti Laestadiuksen saarna, niin oppi pysyy samana, kuin se on alussa ollut.

        Rauhanyhdistys on ottanut myöhemmin käyttöönsä myös vanhoillislestadiolaisuuden nimen. Siitä on eronnut ja erotettu hoitokokousten yms. kautta yksittäisi ihmisiä ja erilaisia joukkoja.

        En tiedä, onko uudestaheräyksestä eronnut, tai erotettu ketään, mutta se on kuitenkin pieni joukko ev.lut. kirkon sisällä.

        Esikoislestadiolaisuudesta ei ole erotettu ketään, mutta 60- luvulla lähti joukko, jonka mielestä kristillisyys oli maallistunut. Taisi kuiten monella olla saarnatauti. Tämä joukko on hajonnut useaan pieneen joukkoon. Näistä jotkut ovat saaneet parannuksen armon ja palanneet takaisin seurakuntaan, josta ovat hengen ja elämän saaneet.

        Neljä vuotta sitten lähteneellä joukolla ole tekosyy sakramentit. Heillä suurimmalla osalla oli kuitenkin syynä se, etteivät hyväksyneet äitiseurakuntaa ja sen vanhimpia, parannussaarna oli tullut heille laiksi, koska synnin rakkaus oli tullut niin voimalliseksi.
        Täälläkin on tullut näkösälle yli 20 vuoden ajan, kuinka edellä mainittuja on pilkattu.

        Älä yleistä. Esikoislestadiolaisuudessa on viha niin kuin valehtelukin syntiä. Emme vihaa edes pois lähteneitä, vaan säälimme heitä. Mutta onko se rakkaus, mikä on saaneet he lähtemään ja katkaisemaan yhteyden paikallisseurakuntiin ja aina äitiseurakuntaan asti?

        Esikoislestadiolaiset voisivat pitää yhteyttä myös vanhoillisiin. mutta mutta he eivät voi. Heille on suurin synti jos he tervehtivät meitä Jumalan terveellä. Siitä on tehtävä parannus.

        Esikoislestadiolaisia odotetaan Isän kotiin Esikoisten seurakunnassa


    • Siinähän oli yksinkertaistettu kuvaus uskon valtatiestä; Jerusalemista Saksan kautta Ruotsin lappiin. Näin uskon valtatie on tullut rakennetuksi maan ääriin asti - eikö niin - vai onko?
      Jeesuksella oli kaksitoista opetuslasta Paavali. Raamattu kertoo, jostakin syystä vain muutaman apostolin työstä kirjeiden kautta. Mutta meidän ei varmaan tarvitsekaan tietää pilkun tarkasti miten ja missä Jumala Pyhän Henkensä kautta on tehnyt ja tekee edelleen työtään.
      Jumalan Sana alkoi leviämään, ei pelkästään pohjoiseen vaan kaikkiin muihinkin ilman suuntiin - niinhän Raamattu opettaa. Älkäämme eksykö tässäkään asiassa uskomaan ohi Raamatun.

      • Anonyymi

        Tuo on mielenkiintoinen näkökulma, että meidän ei tarvitsekaan tietää pilkuntarkasti miten ja missä Jumala Pyhän Henkensä kautta on vaikuttanut ja on edelleenkin vaikuttamassa.

        Onkohan kirjoituksesi kuitenkin liian vaikea ymmärrettäväksi tai hyväksyttäväksi "Tänään Anonyymi 18:02 " kirjoittajalle?

        Voi nimittäin olla, että hän edelleen pitää voimakkaasti kiinni siitä, että ensinnäkin minä olen valehtelija, suorastaan valheen rakastaja, kuten hän yllä kirjoitti, sekä toiseksi siitä, että vain Esikoislestadiolaiset ry:lle on elävä usko ja oikeus Pyhään Henkeen kulkeutunut apostoleilta hänen kuvaamaansa reittiä pitkin, yksittäiset kristityt, Hus, Luther, Lapin Maria, Laestadius, Raattamaa ja Purnu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on mielenkiintoinen näkökulma, että meidän ei tarvitsekaan tietää pilkuntarkasti miten ja missä Jumala Pyhän Henkensä kautta on vaikuttanut ja on edelleenkin vaikuttamassa.

        Onkohan kirjoituksesi kuitenkin liian vaikea ymmärrettäväksi tai hyväksyttäväksi "Tänään Anonyymi 18:02 " kirjoittajalle?

        Voi nimittäin olla, että hän edelleen pitää voimakkaasti kiinni siitä, että ensinnäkin minä olen valehtelija, suorastaan valheen rakastaja, kuten hän yllä kirjoitti, sekä toiseksi siitä, että vain Esikoislestadiolaiset ry:lle on elävä usko ja oikeus Pyhään Henkeen kulkeutunut apostoleilta hänen kuvaamaansa reittiä pitkin, yksittäiset kristityt, Hus, Luther, Lapin Maria, Laestadius, Raattamaa ja Purnu.

        "Tuo on mielenkiintoinen näkökulma, että meidän ei tarvitsekaan tietää pilkuntarkasti miten ja missä Jumala Pyhän Henkensä kautta on vaikuttanut ja on edelleenkin vaikuttamassa."

        Ei sitä voikkaan tietää. Pyhä Henki vaikuttaa monella tavalla ja monessa paikassa. Ei kukaan jaksaisi lukea kirjoituksia, jossa kerrottaisi kaikista Pyhä Hengen vaikutuksista.

        Vaikuttavaisen Pyhän Hengen lisäksi on asuvainen Pyhä Henki, joka vaikuttaa sen omistajan kautta, niin yksityisen kuin seurakunnankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuo on mielenkiintoinen näkökulma, että meidän ei tarvitsekaan tietää pilkuntarkasti miten ja missä Jumala Pyhän Henkensä kautta on vaikuttanut ja on edelleenkin vaikuttamassa."

        Ei sitä voikkaan tietää. Pyhä Henki vaikuttaa monella tavalla ja monessa paikassa. Ei kukaan jaksaisi lukea kirjoituksia, jossa kerrottaisi kaikista Pyhä Hengen vaikutuksista.

        Vaikuttavaisen Pyhän Hengen lisäksi on asuvainen Pyhä Henki, joka vaikuttaa sen omistajan kautta, niin yksityisen kuin seurakunnankin.

        Juu just niin, asuvainen Pyhä Henki on Sinun mielestäsi Esikoislestadiolaiset ry: rukoushuoneilla, ei missään muualla?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu just niin, asuvainen Pyhä Henki on Sinun mielestäsi Esikoislestadiolaiset ry: rukoushuoneilla, ei missään muualla?

        Tämä "asuvainen Pyhä Henki on vain meillä", on yksi esikoislestadiolaisuuden vakavista harhaopetuksista.


      • Anonyymi
        yksikristitty kirjoitti:

        Tämä "asuvainen Pyhä Henki on vain meillä", on yksi esikoislestadiolaisuuden vakavista harhaopetuksista.

        Mutta miksi seuroissa istujat eivät sitä havaitse, eivät ehkä vain välitä koska elävät siinä yhteisössä niin voimakkaasti mukana, että eivät uskalla, halua tai jotakin muuta syytä heillä.

        Siis lähteä epäilemään tuota julistusta asuvaisesta Pyhästä Hengestä, joka on vain ja ainoastaan Esikoislestadiolaiset RY:llä!! Niinhän siellä julistetaan?

        Vai valehtelinko taas erään kirjoittelijan mielestä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miksi seuroissa istujat eivät sitä havaitse, eivät ehkä vain välitä koska elävät siinä yhteisössä niin voimakkaasti mukana, että eivät uskalla, halua tai jotakin muuta syytä heillä.

        Siis lähteä epäilemään tuota julistusta asuvaisesta Pyhästä Hengestä, joka on vain ja ainoastaan Esikoislestadiolaiset RY:llä!! Niinhän siellä julistetaan?

        Vai valehtelinko taas erään kirjoittelijan mielestä?

        Ei tarvi haluta,ei epäillä eikä lähteä muualta hakemaan jotain "muka"parempaa kun meillä ON KAIKKI!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvi haluta,ei epäillä eikä lähteä muualta hakemaan jotain "muka"parempaa kun meillä ON KAIKKI!

        Onko silti oikein saarnata, että vain esikoislestadiolaisilla on "muka" asuvainen ja vaikuttavinen Pyhä Henki keskuudessaan? Joonas Purnun kautta yhdistykselle saatu.

        No tuota viimeistä selvää asiaa ei saarnoissa mainita, vaikka syytä olisi olla rehellinen, näiden esikoislestadiolaisten sananpalvelijoidenkin.

        Miksi pitää huutaa "meillä ON KAIKKI!" Uskosi vahvistamiseksi esikoislestadiolaisuuteen sen kai teit?


    • Anonyymi

      ”On kauhistuttavaa ajatella, että ihmiset pitävät kaikkea tähän maailmaan kuuluvaa parempana kuin iankaikkista autuutta, jonka Isän kanssa yhtä iankaikkinen Poika tarjoaa meille itsessään. Pelkuruusko estää meitä uskomasta korkeaan kutsumukseemme?”

      ”Mikäli me tunnustamme apostolien tavoin suuren kutsumuksemme Kristuksessa – kutsumuksen, jonka mukaan Hän valitsi meidät ennen maailman luomista, jotta ’pääsisimme lapsen asemaan’ (Gal. 4:5) – se tekee meidät nöyriksi, ei ylpeiksi. Tämä alentuminen, tämä nöyrtyminen on olennaista, jos tahdomme säilyttää aidosti kristillisen luonteenlaadun. Se ilmenee oman mitättömyytemme jatkuvana tiedostamisena, radikaalina ja kaiken kattavana itsemme tuomitsemisena. Mitä syvemmälle ihminen etenee itsensä tuomitsemisessa, sitä korkeammalle Jumala hänet korottaa.”

      ”Näky korkeasta kutsumuksestamme sytyttää meidät. Se saa meidät ponnistelemaan, jotta saavuttaisimme päämäärämme, jotta kaipauksemme jumalallisen rakkauden asumisesta ikuisesti meissä täyttyisi.”

      Pyhä Sofroni (Saharov)

      • Anonyymi

        Tuo on humpuukia. Kaikki mitä meillä on, siis elämämme täällä ja elämämme iankaikkisesti taivaassa, on lahjaa Kristukselta. Mitään ei ihminen voi tehdä pelastuakseen helvetistä. Kristus on jo kaiken valmiiksi tehnyt, joko otat lahjan vastaan, tai et.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on humpuukia. Kaikki mitä meillä on, siis elämämme täällä ja elämämme iankaikkisesti taivaassa, on lahjaa Kristukselta. Mitään ei ihminen voi tehdä pelastuakseen helvetistä. Kristus on jo kaiken valmiiksi tehnyt, joko otat lahjan vastaan, tai et.

        siinäpä se kun pitää OTTAA vastaan, sii skauheaa omaa tekemsitä eikö olekkin!


    • Anonyymi

      Ovatko esikoislestat, siis voiko heistä yksikään pelastua tuon väärän seurakuntaopin takia?

      • Anonyymi

        Pelastuksemme on yksin siinä, että Jumala on syntisille armollinen Kristuksen ansion tähden. Esikoislestadiolaisten kuten meidän kaikkien muidenkin laisten pelastus ei siis riipu siitä olemmeko erehtymättömästi oikeassa, koska meistä kukaan ei ole totuus. Jeesus pelastaa ne ketkä uskovat häneen vapahtajanaan, syntiensä sovittajana.

        On vaan surullista jos koko elämä kuluu vihassa ja muiden tuomitsemisessa omien käsotyksien ja ihmisoppeihin uskomisen vuoksi. 😢


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelastuksemme on yksin siinä, että Jumala on syntisille armollinen Kristuksen ansion tähden. Esikoislestadiolaisten kuten meidän kaikkien muidenkin laisten pelastus ei siis riipu siitä olemmeko erehtymättömästi oikeassa, koska meistä kukaan ei ole totuus. Jeesus pelastaa ne ketkä uskovat häneen vapahtajanaan, syntiensä sovittajana.

        On vaan surullista jos koko elämä kuluu vihassa ja muiden tuomitsemisessa omien käsotyksien ja ihmisoppeihin uskomisen vuoksi. 😢

        Kannattaa kuunnellä tämä äänite, siinä tulee ilmi miten tullaan uskoon yms asioita. https://www.youtube.com/watch?v=-JST1sQ6B9Y


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelastuksemme on yksin siinä, että Jumala on syntisille armollinen Kristuksen ansion tähden. Esikoislestadiolaisten kuten meidän kaikkien muidenkin laisten pelastus ei siis riipu siitä olemmeko erehtymättömästi oikeassa, koska meistä kukaan ei ole totuus. Jeesus pelastaa ne ketkä uskovat häneen vapahtajanaan, syntiensä sovittajana.

        On vaan surullista jos koko elämä kuluu vihassa ja muiden tuomitsemisessa omien käsotyksien ja ihmisoppeihin uskomisen vuoksi. 😢

        no mutta onhan siinä jo tarkoitusta vastustaa kravattia ja partaa !!

        elämälle siis, ja minkä palkan siitä saakaan lopputilillä..niin ..minkä?


      • Anonyymi

        Mitä publikaani sanoi? ’Herra, armahda minua syntistä’!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa kuunnellä tämä äänite, siinä tulee ilmi miten tullaan uskoon yms asioita. https://www.youtube.com/watch?v=-JST1sQ6B9Y

        Oli aika mielenkiintoinen. Alkuosa oli harha uskoista, mutta loppuosassa oli vähän erilailaisia uskoontuloja eli uudestisyntymisiä. Jumalalla on kuitenkin vain yhdenlainen uudestisyntyminen.

        Saarnaaja sanoi jonkun uudestisyntyneen puunjuurella, kun oli huutanut Jumalalle, että älä jätä minua. Tällaista ei raamattu todista.

        Toinen oli äitistään, joka tuli syntiseksi ja hänelle todistettiin synnit anteeksi. Tälläistä Jumala vaatii.

        Erikoinen tapaus oli isästään, jonka puolesta hän rukoili, että tämä täyttyisi pyhällä hengellä.

        Mikä sinun mielestäsi näistä oli oikea uskoon tulo? Voisit kertoa omilla sanoilla omat kokemuksesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli aika mielenkiintoinen. Alkuosa oli harha uskoista, mutta loppuosassa oli vähän erilailaisia uskoontuloja eli uudestisyntymisiä. Jumalalla on kuitenkin vain yhdenlainen uudestisyntyminen.

        Saarnaaja sanoi jonkun uudestisyntyneen puunjuurella, kun oli huutanut Jumalalle, että älä jätä minua. Tällaista ei raamattu todista.

        Toinen oli äitistään, joka tuli syntiseksi ja hänelle todistettiin synnit anteeksi. Tälläistä Jumala vaatii.

        Erikoinen tapaus oli isästään, jonka puolesta hän rukoili, että tämä täyttyisi pyhällä hengellä.

        Mikä sinun mielestäsi näistä oli oikea uskoon tulo? Voisit kertoa omilla sanoilla omat kokemuksesi.

        Tämä äiti, joka tunsi omat syntinsä!


    • Anonyymi

      Jaak. 1:18 Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla, ollaksemme hänen luotujensa esikoiset.

      Jumalan tahdosta ihminen syntyy HENGESTÄ totuuden sanalla. Kukaan ei voi siis kukkoilla syntymisillään.

      Joh. 3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3239
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2268
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe