Taloudellinen sisäperämoottori

Anonyymi

Nyt olisi vähän kuluttava Volvo AD41 moottorilla varustettu cabin luokan vene tarjolla.
Veneen mitat 6,65 m x 2,5 m ja 2800kg.

Ilmoituksessa oli seuraava teksti:
”Taloudellinen, luotettava ja vähän ajettu moottori. Sopiva matkanopeus 24kn jolloin kulutus n.10l/h.”

Hieman ihmetyttää tuo lukema, joten kokeneimmilta veneilijöiltä tähän lausuntoja kaivattaisiin.
Uusi moottoriveneilijä

40

1486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole mahdollinen yhdistelmä 2800 kg ja 10 l/h 24 solmun vauhdissa.

      Aika painavalta kuulostaa yhdistelmä kokoisekseen.

      Mercruiser 1.7 TDi kulutti aikanaan testissä 16 l/h 27 solmun vauhdissa. Veneenä Silver Eagle Cabin ja yhdistelmän paino vain 1400 kg. 20 solmussa vei n. 10 l/h käyrien mukaan.

      Liukuvassa veneessä painon tuplaaminen kutakuinkin tuplaa tehontarpeen ja kulutuksen.

    • Anonyymi

      Laita linkki ilmoitukseen niin osataan vastata.

    • Anonyymi

      Vähän polttoainetta kuluttavaa polttomoottoria ei ole olemassakaan eivätkä eri merkit tässä suhteessa merkittävästi toinen toisistaan poikkea. Moottoreilla olennainen on polttoaineen ominaiskulutus, siis esim. 220 g/kWh mikä tarkoittaa että tuotettaessa tunnin ajan voimaa yhden kilowatin teholla tarvitaan polttoainetta 0,22 litraa. Jonkun Volvon polttoaineenkulutus ja samalla hyötysuhdekin ovat varsin samoja kuin muillakin moottoreilla, ei ole Volvokaan mitään vallankumouksellista kyennyt kehittämään!

      • Anonyymi

        Pieni korjaus tuohon ylläolevaan, eli 220g polttoainetta ei ole 0.22 L vaan enemmän, eli noin 0.26 L jos dieselistä kyse.


    • Anonyymi

      AD41A moottori ja vene 3500kg
      Vuosien kirjanpidolla keskikulutus 16l/h ja 1,65l/NM.

      • Anonyymi

        Jotain on pielessä kirjanpidossasi, jos tarkoitat lyhenteellä NM merimaileja (?) ja jos kulutus on mainitsemasi 1,65 l/merimaili, tekisi se esim. 20 solmin vauhdilla liikuttaessa 33 litraa per tunti. Jotta tuo 16 litran tuntikulutus toteutuisi, sinun olisi ajettava max noin 10 solmun nopeutta!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jotain on pielessä kirjanpidossasi, jos tarkoitat lyhenteellä NM merimaileja (?) ja jos kulutus on mainitsemasi 1,65 l/merimaili, tekisi se esim. 20 solmin vauhdilla liikuttaessa 33 litraa per tunti. Jotta tuo 16 litran tuntikulutus toteutuisi, sinun olisi ajettava max noin 10 solmun nopeutta!

        Tervetuloa remmiin Joakim !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotain on pielessä kirjanpidossasi, jos tarkoitat lyhenteellä NM merimaileja (?) ja jos kulutus on mainitsemasi 1,65 l/merimaili, tekisi se esim. 20 solmin vauhdilla liikuttaessa 33 litraa per tunti. Jotta tuo 16 litran tuntikulutus toteutuisi, sinun olisi ajettava max noin 10 solmun nopeutta!

        Ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole, jos tunneista suuri osa on satamapyörittelyä, nopeusrajoitusalueella ajamista tai muuten vaan hitaasti ajamista?

        Jos nyt vaikka ajetaan 10 mpk mökkireissua 20 kn menee tuohon puoli tuntia. Toinen puoli tuntia menee hyvin hitaasti ajaen tai paikallaan kone käydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole, jos tunneista suuri osa on satamapyörittelyä, nopeusrajoitusalueella ajamista tai muuten vaan hitaasti ajamista?

        Jos nyt vaikka ajetaan 10 mpk mökkireissua 20 kn menee tuohon puoli tuntia. Toinen puoli tuntia menee hyvin hitaasti ajaen tai paikallaan kone käydessä.

        Itsellä noin 16 kn keskinopeus vaikka paljon matka-ajoa ja marssinopeus noin 25 kn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotain on pielessä kirjanpidossasi, jos tarkoitat lyhenteellä NM merimaileja (?) ja jos kulutus on mainitsemasi 1,65 l/merimaili, tekisi se esim. 20 solmin vauhdilla liikuttaessa 33 litraa per tunti. Jotta tuo 16 litran tuntikulutus toteutuisi, sinun olisi ajettava max noin 10 solmun nopeutta!

        Joo tuli virhe.
        Voit laskea :
        7577 l
        428 h
        4407 NM


    • Anonyymi

      Omassa Tiiskeri 770, entinen poliisivene ja paino noin 3800 kg, AQAD 41 meni 1,1 litraa/mpk 24 solmun matkavauhdilla. Eli mihinkään 0,5 l/mpk ei tuolla koneella pääse liukunopeuksilla, veneestä riippumatta...

    • Anonyymi

      Sorry kaverit, tuli kirjoitusvirhe. Tulin juuri keikalta ja katsoin tänne.
      Sen painon piti olla 1800 kg.
      Tein tuon postauksen enne ulos lähtöä enkä tarkastanut tulosta.
      Lupaan parantaa käytöstä D

      • Anonyymi

        20 litraa kulutus tunnissa, ehkä lähempänä 30?
        Usein myyjien jutut on höpöhöpöä kulutusten suhteen.
        Pieniin tuntikulutuksiin pääsee, mikäli ajelee hissunkissun, ilman että muodostaa peräaaltoa.


      • Anonyymi

        Oma diesel veneeni vie liukuvauhdilla 23kts noin 60l/h. On toki huomattavasti suurempi kuin aloittajan. 10l/h tuntikulutukseen pääsee, kun ajaa 5-6kts vauhdilla.


      • Anonyymi

        1700 kg Finnmaster 6800 meni Vene-lehden testissä 0,76-0,8 l/mpk 20-25 solmun vauhdit Mercruiserin 1.7:lla. Siis kulutus 15-20 l/h.

        On siis mahdollista päästä alle 20 l/h, jos painoa onkin se 1800 eikä 2800 kg.

        Jos vene on joku vanhempi, voi hyvin mennä vielä vähemmällä. Monet vanhemmat veneet tehtiin toimimaan pienellä koneteholla ja kulutuksella, mutta ei kaksisiksi aallokossa. Meilläkin oli 1600 kg 7 m vene, jolla pääsi 1 l/mpk 165 hv bensakoneella.


    • Anonyymi

      Minun veneeni on melkein saman kokoinen kuin puheena oleva, mutta vain 1700 kg.
      21kn nopeudella tankki (180 l) melkein täynnä ja kaksi henkeä sisällä kulutus on 18 l/h.
      Tuleeko siitä 0,9 l / merimailille?
      Kun ei ollut tuo laskento koulussa lempiaine ;)

      • Anonyymi

        Mikä moottori tuossa veneessä on? Tuskin AD41 koneella päässe edes 20 l/h.
        Siinä on kuitenkin kuusipyttynen kone, joka painaa. painaa. pain...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä moottori tuossa veneessä on? Tuskin AD41 koneella päässe edes 20 l/h.
        Siinä on kuitenkin kuusipyttynen kone, joka painaa. painaa. pain...

        Moottori on AD31P. Olisi pitänyt kyllä mainita, mutta jotenkin jäi pois.


    • Anonyymi

      Toistan että kun aloittaja kertoo olevansa myymässä "vähän kuluttavaa" Volvo- merkkistä moottoria, niin että sellaista muita merkkejä vähemmän kuluttavaa tai vain yksilöllistä vähemmän kuluttavaa Volvo- moottoria ei ole mahdollista olla olemassa! Aika tavalla maailmankirjat menisivät sekaisin jos joku aivan aikuisten oikeasti kehittäisi täysin uuden moottorityypin joka kuluttaisi olennaisesti vähemmän kuin kaikki muut!

      • Anonyymi

        Comon rail koneet kuluttavat jonkin verran vähemmän ja parasta niissä on mahdollisuus ajaa hissukseen vaikka 24/7 ilman karstoitusta, lasittumista yms. Perinteisen dieselin riesoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Comon rail koneet kuluttavat jonkin verran vähemmän ja parasta niissä on mahdollisuus ajaa hissukseen vaikka 24/7 ilman karstoitusta, lasittumista yms. Perinteisen dieselin riesoja.

        Siis Common rail eli yhteispaineruiskutus! Ei sinänsä mitään tähdellistä uutta eikä käytännössä edes kovin uutta, vuosikymmeniä sitten "keksitty" idea. Ja se polttoaineen palaminen, siellä polttomoottorin sylintereissä se edelleen tapahtuu. Nykyisellä elektroniikalla ja automatiikalla toki kyetään asioita hoitamaan tarkemmin kuin joskus isoisän aikaan, sääli vain että polttomoottori on yhä hyvin huonolla hyötysuhteella toimiva laite.
        Dieseleillä parhaat hyötysuhteet saavutetaan isoilla hidaskäyntisillä laivamoottoreilla, kierrosluvut luokkaa 100 rpm tai jopa alle, pienillä auto- ja venemoottoreilla jotka ovat enemmän tai vähemmän ns. kierroskoneita jäädään sitten hyötysuhteissa peränpitäjiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis Common rail eli yhteispaineruiskutus! Ei sinänsä mitään tähdellistä uutta eikä käytännössä edes kovin uutta, vuosikymmeniä sitten "keksitty" idea. Ja se polttoaineen palaminen, siellä polttomoottorin sylintereissä se edelleen tapahtuu. Nykyisellä elektroniikalla ja automatiikalla toki kyetään asioita hoitamaan tarkemmin kuin joskus isoisän aikaan, sääli vain että polttomoottori on yhä hyvin huonolla hyötysuhteella toimiva laite.
        Dieseleillä parhaat hyötysuhteet saavutetaan isoilla hidaskäyntisillä laivamoottoreilla, kierrosluvut luokkaa 100 rpm tai jopa alle, pienillä auto- ja venemoottoreilla jotka ovat enemmän tai vähemmän ns. kierroskoneita jäädään sitten hyötysuhteissa peränpitäjiksi.

        Ai, oma puoliliukuva 12.5x4mx1,3, 6l/380hp common rail koneella voi päästä jopa 0,53l/maili. Keskikulutus kaudessa n.2500 mailia sisältää lämmitykse ja genun käyttöä 250 tuntia 0.81l /maililla ja välillä tulee ajetttua nopeamminkin pääsääntöisesti hissukseen. Max kulutus 74l/t


      • Anonyymi

        Mistä sait käsityksen että olen myymässä tuota venettä?
        Tilanne lähti siitä että kun löysin tuon ilmoituksen, jossa kerrottiin tuon yhdistelmän selviävän 10 l/h kulutuksella, niin päätin laittaa siitä maininnan tänne.

        Töpeksin kuitenkin postauksessa ja kirjoitin vahingossa väärän painon, jonka virheen sitten huomattuani korjasin.
        Tuon aloituksessa mainitun veneen paino on siis 1800 kg.

        T. Aloittaja


    • Anonyymi

      AD41:ssä on tehoa 200 hv. Täydellä teholla se kuluttaa n. 50 l/h, 100 hv teholla n. puolet siitä eli 25 l/h ja 10 l/h vastaisi enintään 50 hv tehoa, todennäköisesti n. 40 hv.

      Liukuvan veneen tehontarve kasvaa likimain nopeuden toisessa potenssissa. Siis vene, joka tarvitsee vain 40-50 hv kulkeakseen 24 solmua, pitäisi kulkea kaasu pohjassa 4-kertaisella teholla tuplavauhtia eli 48 solmua.

      Onhan niitäkin, mutta ei 2800 kg ja tuskin 1800 kg painavanakaan.

      40 solmua tuolla kulkevia jo varmasti on, jolloin 20 solmua voisi mennä reilut 10 l/h ja 24 solmua alle 20 l/h.

      Jos huippunopeus on vain 35 solmua, on kulutus 24 solmussa varmasti yli 20 l/h, suuruusluokkaa 25 l/h. Mutta 35 olisi surkea vauhti alle 7 m 1800 kg veneelle 200 hv koneella.

      • Anonyymi

        Päätelmäsi eivät ole kovin johdonmukaisia ja yksikköä hv ei olisi tullut käyttää enää tällä vuosituhannella. Nyt on käytössä tehon yksikkö kW kerrannaisineen, se on paljon loogisempi yksikkö koska W on J/s.
        Mutta käytetään nyt sitten sitä vanhentunutta yksikköä: Polttomoottoreissa tehon ja kulutuksen suhdetta tarkasteltaessa olennainen ja paljon paljastava seikka on polttoaineen ominaiskulutus, se edelleen pitkälti sanelee esim. moottorin kokonaishyötysuhteen. Jos kulutus 200 hv teholla on 50 l/h, polttoaineen ominaiskulutus on silloin 250 g eli riittävällä tarkkuudella 0,25 l/hvh. Ja tästä seuraa että 10 l/h polttoainemäärällä voidaan ylläpitää noin 40 hv tehoa.
        Yhtään 2 tonnia tai enemmän painavaa venettä ei ajeta 20 solmun vauhdilla 10 litran tuntikulutuksella/40 hv teholla! Mutta kertomalla tuon kahdella ollaan jo lähellä realismia.
        Esim. Finmar Fair Lady cabinin reilun 100 hv moottorilla (Volvo) moottorin kierrosluku 19-21 solmun vauhdissa oli mukavat 3000 rpm ja kulutus aika tasan 20 l/h...
        Ominaiskulutus 250 g/hvh on nykyisille moottoreille hieman liian iso lukema, se tulee vastaan lähinnä isoilla kierrosluvuilla ja huonoilla hyötysuhteilla toimivilla vinguttimilla kuten perämoottorit, sen sijaan 240- 250 g/kWh pätee 400- 1000 kW tehoisille dieseleille. Isoilla matalien kierroslukujen laivamoottoreilla, tehot nykyisin aina 100000 kW, noin 140000 hv asti, päästää sitten jo huomattavasti alhaisempiin lukemiin, sinne 180 g/kWh tuntumaankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päätelmäsi eivät ole kovin johdonmukaisia ja yksikköä hv ei olisi tullut käyttää enää tällä vuosituhannella. Nyt on käytössä tehon yksikkö kW kerrannaisineen, se on paljon loogisempi yksikkö koska W on J/s.
        Mutta käytetään nyt sitten sitä vanhentunutta yksikköä: Polttomoottoreissa tehon ja kulutuksen suhdetta tarkasteltaessa olennainen ja paljon paljastava seikka on polttoaineen ominaiskulutus, se edelleen pitkälti sanelee esim. moottorin kokonaishyötysuhteen. Jos kulutus 200 hv teholla on 50 l/h, polttoaineen ominaiskulutus on silloin 250 g eli riittävällä tarkkuudella 0,25 l/hvh. Ja tästä seuraa että 10 l/h polttoainemäärällä voidaan ylläpitää noin 40 hv tehoa.
        Yhtään 2 tonnia tai enemmän painavaa venettä ei ajeta 20 solmun vauhdilla 10 litran tuntikulutuksella/40 hv teholla! Mutta kertomalla tuon kahdella ollaan jo lähellä realismia.
        Esim. Finmar Fair Lady cabinin reilun 100 hv moottorilla (Volvo) moottorin kierrosluku 19-21 solmun vauhdissa oli mukavat 3000 rpm ja kulutus aika tasan 20 l/h...
        Ominaiskulutus 250 g/hvh on nykyisille moottoreille hieman liian iso lukema, se tulee vastaan lähinnä isoilla kierrosluvuilla ja huonoilla hyötysuhteilla toimivilla vinguttimilla kuten perämoottorit, sen sijaan 240- 250 g/kWh pätee 400- 1000 kW tehoisille dieseleille. Isoilla matalien kierroslukujen laivamoottoreilla, tehot nykyisin aina 100000 kW, noin 140000 hv asti, päästää sitten jo huomattavasti alhaisempiin lukemiin, sinne 180 g/kWh tuntumaankin.

        AD41 on 80-luvun kone. En tiedä mitä se kuluttaa, mutta luultavasti n. 50 l/h, joka vastaa 0,25 l/hvh tai 280 g/kWh. D3-220 kulutti 2011 testissä 46,5 l/h, mikä on 0,21 l/hvh tai 240 g/kWh. Kaipa tuossa on jonkinlaista kehitystä tapahtunut eli AD41:n ominaiskulutus on oikeasti suurempi? Tehoa ei kyllä noissa mitattu, joten laskettu valmistajan ilmoittamalla kampiakseliteholla.

        Osakuormalla sitten ominaiskulutus on jotain muuta. Voi olla parempi tai huonompi.

        Ko. testissä D3-220:lla Aquador 23 HT kulki 37,3 solmua. Kulutti 26,2 solmussa 24,2 l/h ja 18,5 solmussa 18,5 l/h.

        Tuolla toisen potenssin arviolla siis kulutus 26,2 solmussa olisi pitänyt olla (26,2/37,3)^2*46,5 = 22,9 l/h. Virhe arviolle 6%.

        18,5 solmussa vastaavastsi (18,5/37,3)^2*46,5 = 11,4 l/h. Tuossa tuli jo reilusti virhettä. Luultavasti kyse on kahdesta asiasta. 18,5 solmussa vene ei enää ole puhtaasti plaanissa eli vastus suurempi kuin toinen potenssi olettaa. Toinen ongelma voi olla, että noin alhaisella kuormalla alkaa ominaiskulutus jo olla korkeampi.

        Onhan sitä selvästi nopeampia vajaan 2 tn veneitä tuolla koneella. Se meidän 70/80-luvun vene kulki 1,6 tn painolla 36 solmua 165 hv bensakoneella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AD41 on 80-luvun kone. En tiedä mitä se kuluttaa, mutta luultavasti n. 50 l/h, joka vastaa 0,25 l/hvh tai 280 g/kWh. D3-220 kulutti 2011 testissä 46,5 l/h, mikä on 0,21 l/hvh tai 240 g/kWh. Kaipa tuossa on jonkinlaista kehitystä tapahtunut eli AD41:n ominaiskulutus on oikeasti suurempi? Tehoa ei kyllä noissa mitattu, joten laskettu valmistajan ilmoittamalla kampiakseliteholla.

        Osakuormalla sitten ominaiskulutus on jotain muuta. Voi olla parempi tai huonompi.

        Ko. testissä D3-220:lla Aquador 23 HT kulki 37,3 solmua. Kulutti 26,2 solmussa 24,2 l/h ja 18,5 solmussa 18,5 l/h.

        Tuolla toisen potenssin arviolla siis kulutus 26,2 solmussa olisi pitänyt olla (26,2/37,3)^2*46,5 = 22,9 l/h. Virhe arviolle 6%.

        18,5 solmussa vastaavastsi (18,5/37,3)^2*46,5 = 11,4 l/h. Tuossa tuli jo reilusti virhettä. Luultavasti kyse on kahdesta asiasta. 18,5 solmussa vene ei enää ole puhtaasti plaanissa eli vastus suurempi kuin toinen potenssi olettaa. Toinen ongelma voi olla, että noin alhaisella kuormalla alkaa ominaiskulutus jo olla korkeampi.

        Onhan sitä selvästi nopeampia vajaan 2 tn veneitä tuolla koneella. Se meidän 70/80-luvun vene kulki 1,6 tn painolla 36 solmua 165 hv bensakoneella.

        Matikassasi on ihan omat "potenssit" ja kuten itsekin osoitat, kulutuslukemien olisi pitänyt laskelmiesi mukaan olla jotain mutta ne olivat jotain muuta. Jos äärimmäisen karkea kulutusarvio hyväksytään, ei tietenkään ole kiellettyä sitä noinkin etsiä.

        18,5 solmun vauhdissa tuo vene on kohtuullisella kuormallakin puhtaasti ns. liukuva vene. Vauhdin lisääntyessä tapahtuvan polttoaineenkulutuksen matkayksikköä kohti tapahtuvan pienentymisen syy on mitä todennäköisimmin potkurin hyötysuhteen voimakas kohentuminen mentäessä 26- 30 solmun nopeutta kohti. Moottorien lisäksi potkureilla on omat hyötysuhteensa, tuskin on suunnittelijoilla ollut mielessä laittaa reilusti yli 30 solmua kulkevaan veneeseen potkuria jonka paras ja taloudellisin hyötysuhde tulisi vastaan 18- 20 solmun nopeuksilla, potkuri suunnitellaan olemaan parhaimmillaan siellä jossain 30 solmun nopeuksissa...Tuokin kielii samasta seikasta miten maltillisesti polttoaineenkulutus per mpk lisääntyy lähestyttäessä max- vauhtia, nopeuden kasvaessa 26,2 solmusta 37,3 solmuun eli 42,4 %, polttoaineenkulutus nousee vain 35,9 %. Joka taas sotii potenssiteoriaasi vastaan sekin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AD41 on 80-luvun kone. En tiedä mitä se kuluttaa, mutta luultavasti n. 50 l/h, joka vastaa 0,25 l/hvh tai 280 g/kWh. D3-220 kulutti 2011 testissä 46,5 l/h, mikä on 0,21 l/hvh tai 240 g/kWh. Kaipa tuossa on jonkinlaista kehitystä tapahtunut eli AD41:n ominaiskulutus on oikeasti suurempi? Tehoa ei kyllä noissa mitattu, joten laskettu valmistajan ilmoittamalla kampiakseliteholla.

        Osakuormalla sitten ominaiskulutus on jotain muuta. Voi olla parempi tai huonompi.

        Ko. testissä D3-220:lla Aquador 23 HT kulki 37,3 solmua. Kulutti 26,2 solmussa 24,2 l/h ja 18,5 solmussa 18,5 l/h.

        Tuolla toisen potenssin arviolla siis kulutus 26,2 solmussa olisi pitänyt olla (26,2/37,3)^2*46,5 = 22,9 l/h. Virhe arviolle 6%.

        18,5 solmussa vastaavastsi (18,5/37,3)^2*46,5 = 11,4 l/h. Tuossa tuli jo reilusti virhettä. Luultavasti kyse on kahdesta asiasta. 18,5 solmussa vene ei enää ole puhtaasti plaanissa eli vastus suurempi kuin toinen potenssi olettaa. Toinen ongelma voi olla, että noin alhaisella kuormalla alkaa ominaiskulutus jo olla korkeampi.

        Onhan sitä selvästi nopeampia vajaan 2 tn veneitä tuolla koneella. Se meidän 70/80-luvun vene kulki 1,6 tn painolla 36 solmua 165 hv bensakoneella.

        Volvon oman ilmoituksen mielestä näyttää vievän n. 46 l/h täydellä teholla. Ja 100 kW syntyy 2200 rpm:llä n. 28 l/h kulutuksella kaasu pohjassa (ei siis mikään potkurikäyrän mukainen kulutus). http://www.dbmoteurs.fr/sites/default/files/Fiche commerciale AD41P.pdf

        Aika pieni ero siis D3-220:lle mitattuun. Sama kulutus, mutta 10% lisää tehoa. Noilla luvuilla siis AD41:lle täydellä teholla 0,23 l/hvh eli 260 g/kWh ja täydellä kuormalla 2200 rpm:llä 230 g/kWh.

        D3-220:lle luvataan potkurikäyrällä 2,5 10 l/h 2250 rpm. Tuolla laskien tehoa olisi silloin (2250/4000)^2,5*220 eli 52 hv eli vain 0,19 l/hvh eli 220 g/kWh.

        3000 rpm:llä vastaavasti 20 l/h, jolloin siis tehoa olisi 107 hv ja ominaiskulutus vielä hieman alempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päätelmäsi eivät ole kovin johdonmukaisia ja yksikköä hv ei olisi tullut käyttää enää tällä vuosituhannella. Nyt on käytössä tehon yksikkö kW kerrannaisineen, se on paljon loogisempi yksikkö koska W on J/s.
        Mutta käytetään nyt sitten sitä vanhentunutta yksikköä: Polttomoottoreissa tehon ja kulutuksen suhdetta tarkasteltaessa olennainen ja paljon paljastava seikka on polttoaineen ominaiskulutus, se edelleen pitkälti sanelee esim. moottorin kokonaishyötysuhteen. Jos kulutus 200 hv teholla on 50 l/h, polttoaineen ominaiskulutus on silloin 250 g eli riittävällä tarkkuudella 0,25 l/hvh. Ja tästä seuraa että 10 l/h polttoainemäärällä voidaan ylläpitää noin 40 hv tehoa.
        Yhtään 2 tonnia tai enemmän painavaa venettä ei ajeta 20 solmun vauhdilla 10 litran tuntikulutuksella/40 hv teholla! Mutta kertomalla tuon kahdella ollaan jo lähellä realismia.
        Esim. Finmar Fair Lady cabinin reilun 100 hv moottorilla (Volvo) moottorin kierrosluku 19-21 solmun vauhdissa oli mukavat 3000 rpm ja kulutus aika tasan 20 l/h...
        Ominaiskulutus 250 g/hvh on nykyisille moottoreille hieman liian iso lukema, se tulee vastaan lähinnä isoilla kierrosluvuilla ja huonoilla hyötysuhteilla toimivilla vinguttimilla kuten perämoottorit, sen sijaan 240- 250 g/kWh pätee 400- 1000 kW tehoisille dieseleille. Isoilla matalien kierroslukujen laivamoottoreilla, tehot nykyisin aina 100000 kW, noin 140000 hv asti, päästää sitten jo huomattavasti alhaisempiin lukemiin, sinne 180 g/kWh tuntumaankin.

        Olet aivan oikeassa. Ei varmasti mene lähellekään noita super - optimistisia kulutuslukemia ilmoitetulla 24 kn nopeudella. Hyvä jos jollakin liukunopeudella menee edes 20 l/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matikassasi on ihan omat "potenssit" ja kuten itsekin osoitat, kulutuslukemien olisi pitänyt laskelmiesi mukaan olla jotain mutta ne olivat jotain muuta. Jos äärimmäisen karkea kulutusarvio hyväksytään, ei tietenkään ole kiellettyä sitä noinkin etsiä.

        18,5 solmun vauhdissa tuo vene on kohtuullisella kuormallakin puhtaasti ns. liukuva vene. Vauhdin lisääntyessä tapahtuvan polttoaineenkulutuksen matkayksikköä kohti tapahtuvan pienentymisen syy on mitä todennäköisimmin potkurin hyötysuhteen voimakas kohentuminen mentäessä 26- 30 solmun nopeutta kohti. Moottorien lisäksi potkureilla on omat hyötysuhteensa, tuskin on suunnittelijoilla ollut mielessä laittaa reilusti yli 30 solmua kulkevaan veneeseen potkuria jonka paras ja taloudellisin hyötysuhde tulisi vastaan 18- 20 solmun nopeuksilla, potkuri suunnitellaan olemaan parhaimmillaan siellä jossain 30 solmun nopeuksissa...Tuokin kielii samasta seikasta miten maltillisesti polttoaineenkulutus per mpk lisääntyy lähestyttäessä max- vauhtia, nopeuden kasvaessa 26,2 solmusta 37,3 solmuun eli 42,4 %, polttoaineenkulutus nousee vain 35,9 %. Joka taas sotii potenssiteoriaasi vastaan sekin...

        Potkurien parhaan hyötysuhteen suunnitellaan sijoittuvan sille nopeus- ja kuormitusalueelle jota eniten käytetään. Laivoilla jotka ovat varustetut kääntölapapotkureilla kulloinkin käytettävää optimaalisinta ja mahdollisimman suuren työntövoiman mahdollisimman pienellä polttoaineenkulutuksella antavaa tilannetta haetaan lapakulman säädön ja kierrosluvun yhdistelmänä. Moderneissa aluksissa tietokoneavusteinen automatiikka vastaa tarvittavista säätötoimista laskien ennakolta aseteltujen parametrien puitteissa joka tilanteeseen taloudellisimman vaihtoehdon ihmisen määritellessä vain halutun nopeuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matikassasi on ihan omat "potenssit" ja kuten itsekin osoitat, kulutuslukemien olisi pitänyt laskelmiesi mukaan olla jotain mutta ne olivat jotain muuta. Jos äärimmäisen karkea kulutusarvio hyväksytään, ei tietenkään ole kiellettyä sitä noinkin etsiä.

        18,5 solmun vauhdissa tuo vene on kohtuullisella kuormallakin puhtaasti ns. liukuva vene. Vauhdin lisääntyessä tapahtuvan polttoaineenkulutuksen matkayksikköä kohti tapahtuvan pienentymisen syy on mitä todennäköisimmin potkurin hyötysuhteen voimakas kohentuminen mentäessä 26- 30 solmun nopeutta kohti. Moottorien lisäksi potkureilla on omat hyötysuhteensa, tuskin on suunnittelijoilla ollut mielessä laittaa reilusti yli 30 solmua kulkevaan veneeseen potkuria jonka paras ja taloudellisin hyötysuhde tulisi vastaan 18- 20 solmun nopeuksilla, potkuri suunnitellaan olemaan parhaimmillaan siellä jossain 30 solmun nopeuksissa...Tuokin kielii samasta seikasta miten maltillisesti polttoaineenkulutus per mpk lisääntyy lähestyttäessä max- vauhtia, nopeuden kasvaessa 26,2 solmusta 37,3 solmuun eli 42,4 %, polttoaineenkulutus nousee vain 35,9 %. Joka taas sotii potenssiteoriaasi vastaan sekin...

        Ei 7 m vene ole kunnolla plaanissa 18 solmun vauhdissa. Vastus yleensä laskee tuosta vielä hiukan kovempaa ajettaessa, mikä selvästi kertoo siitä, ettei se ole kunnolla plaanissa 18 solmussa. Tuossahan saatiin taloudellisimmaksi vauhdiksi 26 solmua, mutta välistä ei mitattu. Luultavasti oikeasti taloudellisin alue on jossain 20 solmun paikkeella.

        Tehontarpeen lisääntyminen nopeuden toisessa potenssissa pätee kunnon liukualueella. Tehontarvehan usein jopa laskee liukukynnyksen ylityksen jälkeen ja sitten pysyy melko vakiona, kunnes rupeaa noudattamaan kutakuinkin tuota toista potenssia. Lopulta äärimmäisissä nopeuksissa tehontarve alkaa kasvamaan kolmannessa potenssissa, kun ilmanvastus on hallitseva ja aallonmuodostus ei enää pienene.

        Kun tehontarve ja kulutus kasvaa nopeuden toisessa potenssissa, kulutus matkaa kohti kasvaa lineaarisesti. 25 solmusta ylöspäin tuon Aquadorin kulutus menee melko hyvin tuon mukaan. Eihä tuo tietysti mikään kellontarkka ole, kun sekä veneen vastus, koneen ominaiskulutus ja potkurin hyötysuhde riippuvat tapauksesta.

        Pointti nyt kuitenkin oli se, että veneen pitää olla hyvin kevyesti kulkeva, jotta kulutus olisi pieni. Tällöin yleensä huippunopeus on sitten varsin suuri eli reilusti yli 40 solmua, jotta voisi päästä hyvin pieniin kulutuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Potkurien parhaan hyötysuhteen suunnitellaan sijoittuvan sille nopeus- ja kuormitusalueelle jota eniten käytetään. Laivoilla jotka ovat varustetut kääntölapapotkureilla kulloinkin käytettävää optimaalisinta ja mahdollisimman suuren työntövoiman mahdollisimman pienellä polttoaineenkulutuksella antavaa tilannetta haetaan lapakulman säädön ja kierrosluvun yhdistelmänä. Moderneissa aluksissa tietokoneavusteinen automatiikka vastaa tarvittavista säätötoimista laskien ennakolta aseteltujen parametrien puitteissa joka tilanteeseen taloudellisimman vaihtoehdon ihmisen määritellessä vain halutun nopeuden.

        Ei veneiden potkureita niin tarkasti suunnitella. Laivoihin jokainen potkuri suunnitellaan erikseen. Veneeseen otetaan vakiopotkuri hyllystä eikä suunnittelija tiedä tullaanko sillä ajamaan 18 vai 35 solmua pääasissa ja onko se laitettu 200 vai 300 hv koneeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei veneiden potkureita niin tarkasti suunnitella. Laivoihin jokainen potkuri suunnitellaan erikseen. Veneeseen otetaan vakiopotkuri hyllystä eikä suunnittelija tiedä tullaanko sillä ajamaan 18 vai 35 solmua pääasissa ja onko se laitettu 200 vai 300 hv koneeseen.

        Mutta kun ostaja tietää ja kertoo myyjälle ja myyjä osaa sieltä hyllystä ottaa, jos jotain osaa, sen edes suunnilleen ostajan kertomalle nopeusalueelle sopivan potkurin. Ja sen potkurin on suunnittelija suunnitellut, vai ostajako sen suunnittelee ja valmistaa...Eikä laivoihinkaan jokaista potkuria erikseen suunnitella, laivojakin valmistetaan usein sarjoina jne.
        Ja sitä paitsi, aika harva ostaja ostaessaan esim. 200 kW:n perämoottoria olettaa ryhtyvänsä ajelemaan 18 solmun matkavauhtia...


    • Anonyymi

      Tuolle aloittajan kokoluokalle on hyvä laskentaperuste 25 l / h, jotta pääsee perille.

    • Anonyymi

      Tuli nyt kaivettua tuo ilmoitus esille. Kyse on Jurmo Cabinista. Sille on aikoinaan mitattu Chryslerin 155 hv bensasisäperällä kulutukseksi 42 l/h 28,5 solmussa. Mutta osakaasukulutukset olivat tuolla ihan mukavan kohtuullisia. 23,3 solmua 21,8 l/h, 21,4 solmua 18,4 l/h ja 19,3 solmua 16,0 l/h.

      Näyttää olevan ladattavissa venelehden sivuilta: https://venelehti.fi/wp-content/uploads/2015/07/477jurmoCabin.pdf

      Painoksi ilmoitettiin 1500 kg. Tuo Chrysler lienee ollut suora kutonen, joka ei taida ihan kevyt sekään olla. Kaipa tuo selvästi vähemmälle menisi AD41:llä, jolloin voisi päästä 24 solmua alle 20 l/h ja 20 solmua alle 15 l/h.

      • Anonyymi

        Niin, tuo ilmoituksen teksti on varmaankin vain hiukan epäselvästi ilmaistu. Eli jos käytetään liikkeellä ollessa marssinopeutta 24 solmua, niin _keskimääräinen_ tuntikulutus on noin 10 l/h. Keskimääräinen tuntikohtainen kulutus sisältää sitten pyörittelyt, lämmittelyt yms yms. Jos bensakoneella luvut ovat tuollaisia, niin varmasti dieselillä voidaan päästäkin annettuihin lukuihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, tuo ilmoituksen teksti on varmaankin vain hiukan epäselvästi ilmaistu. Eli jos käytetään liikkeellä ollessa marssinopeutta 24 solmua, niin _keskimääräinen_ tuntikulutus on noin 10 l/h. Keskimääräinen tuntikohtainen kulutus sisältää sitten pyörittelyt, lämmittelyt yms yms. Jos bensakoneella luvut ovat tuollaisia, niin varmasti dieselillä voidaan päästäkin annettuihin lukuihin.

        Ei tuollaisella määritelmällä kuin ”keskimääräinen” kulutus tee mitään tosielämän veneilyssä.
        Litraa / maili on se oikea tapa esittää kulutus.
        Miten niitä tyhjäkäynnillä tehtyjä pyörittelyjä kukaan jaksaa tai edes pystyy mittailemaan.
        Minä olen aloittanut moottoriveneilyn 50- luvulla aluksi isän sylissä ajaen ja siitä sitten edennyt vuosien saatossa nokkimisjärjestyksessä ylöspäin.
        Tankatessa ainoa mikä jotakin merkitsi oli se kulutus, joka vei venettä ko. reitillä eteenpäin ja yhtä tärkeänä, se minkä verran piti kassalle seteleitä ojentaa.
        Nuo asiat panin merkille jo silloin 15 vuotiaana kun veneily oli upeinta hommaa mitä siihen mennessä oli saanut tehdä.
        Nykyisellä veneelläni pääsen alle litralla merimailin, jonka eläkeläisenä vielä pystyn hoitamaan.
        Tuo 10 litraa / h kulutus on aivan täyttä tuubaa näin nykykielellä ilmaistuna. Hyvä jos alle
        25 l/ h tuolla yhdistelmällä noissa nopeuksissa selviää.
        Hyperbolaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, tuo ilmoituksen teksti on varmaankin vain hiukan epäselvästi ilmaistu. Eli jos käytetään liikkeellä ollessa marssinopeutta 24 solmua, niin _keskimääräinen_ tuntikulutus on noin 10 l/h. Keskimääräinen tuntikohtainen kulutus sisältää sitten pyörittelyt, lämmittelyt yms yms. Jos bensakoneella luvut ovat tuollaisia, niin varmasti dieselillä voidaan päästäkin annettuihin lukuihin.

        Tuota kulutuslukemaa kun vielä ilkeää pikkuisen parannella niin ikiliikkuja on melkein keksitty...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuollaisella määritelmällä kuin ”keskimääräinen” kulutus tee mitään tosielämän veneilyssä.
        Litraa / maili on se oikea tapa esittää kulutus.
        Miten niitä tyhjäkäynnillä tehtyjä pyörittelyjä kukaan jaksaa tai edes pystyy mittailemaan.
        Minä olen aloittanut moottoriveneilyn 50- luvulla aluksi isän sylissä ajaen ja siitä sitten edennyt vuosien saatossa nokkimisjärjestyksessä ylöspäin.
        Tankatessa ainoa mikä jotakin merkitsi oli se kulutus, joka vei venettä ko. reitillä eteenpäin ja yhtä tärkeänä, se minkä verran piti kassalle seteleitä ojentaa.
        Nuo asiat panin merkille jo silloin 15 vuotiaana kun veneily oli upeinta hommaa mitä siihen mennessä oli saanut tehdä.
        Nykyisellä veneelläni pääsen alle litralla merimailin, jonka eläkeläisenä vielä pystyn hoitamaan.
        Tuo 10 litraa / h kulutus on aivan täyttä tuubaa näin nykykielellä ilmaistuna. Hyvä jos alle
        25 l/ h tuolla yhdistelmällä noissa nopeuksissa selviää.
        Hyperbolaa

        Siis veneellä, jolla 70-luvun jenkkibensakoneella on päästy 0,83-0,94 l/mpk kulutuksiin ei mielestäsi selviä alle 1 l/mpk dieselillä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis veneellä, jolla 70-luvun jenkkibensakoneella on päästy 0,83-0,94 l/mpk kulutuksiin ei mielestäsi selviä alle 1 l/mpk dieselillä?

        Tuossa jenkki bensakoneen testissä mainittiin painoksi 1500 kg.
        Puheena olevassa veneessä paino on 1800 kg. Suuuri ero, joka ilmeisesti johtuu tuosta 6 pyttyisestä AD41 dieselkoneesta.
        Minä olen joskus saanut tuon kokoisella (1600 kg) veneellä AD31 moottorilla 20 kn nopeudella alle litran / maili kulutuksen.
        En kyllä usko että AD41 menisi alle litralla /maili 20 solmua. Puhumattakaan 24 kn.
        Isolla moottorilla on olemassa joku tietty ominaiskulutus, jonka alle ei normielämässä pääse.
        Joka tapauksessa tuollaisia ilmoituksessa olevaa10 l/h lukemia ei noilla isommilla koneilla voi saada kuin tyhjäkäynnillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7659
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1903
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1880
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1613
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1545
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      978
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      910
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      799
    10. Mahabharata oli ensimmäinen maailmansota

      Toinen maailmansota oli oli vuosina 1914–1918
      Hindulaisuus
      241
      767
    Aihe