Läppäri vanha ja tehoton win 10 pyörii kuitenkin, kannattaisiko laittaa linuxi tilalle? En muista mikä win siinä oli aluksi, mutta n. 10 vuotta vanha kone.
Linuxi -Win 10 tilalle läppäriin
28
<50
Vastaukset
Läppäreiden Linux-tuki on usein todella surkea joten voi tulla paljon ongelmia.
Ihan perusasiat kuten näppäimistö, touch-pad, äänet, kamera ei välttämättä toimi ollenkaan kun Linuxin ajurit läppäreille ovat usein puutteellisia.- Anonyymi
Äläpä valehte. Yleensä kaikki toimii! Mutta jakeluissa on eroja.
Hivin toimii. Muuta mitä jakelua avaaja on ajatellut.
Ubuntu, Deepin,, Mint.... ? - Anonyymi
Kaikenkarvaiset mitään tietämättömät esittelevät osaamattomuuttaan.
- Anonyymi
Jos haluat tapella toimimattomuuden ja pätkivän wifin kanssa, niin mikä ettei.
- Anonyymi
Hyvin toimii wifi, mitään ongelmaa ei ole ollut niinä 10 vuotena, minkä Linuxia olen käyttänyt. Viimeisin windows jota joskus käytin oli Vista, siihen loppui pelleilyt käyttöjärjestelmän kanssa ja siirryin Linuxiin. Suosittelen.
- Anonyymi
Hyvä päätös ja noiden valheet ei pidä paikaansa Linuxjakeluiden toimivuudesta. Hyvin toimii!
Suomessa Ubuntu ja Mint on niitä valintoja jos haluaa että os on Suomenkielinen kokonaisuudessaan.
Ne ei kuitenkaan ole kuin jonkin verran w10 kevyempiä.
Jos koneen tehot on niukilla, Lubuntu ta Ubuntu Kylin on keveitä.- Anonyymi
Ubuntulla pärjää ihan graafisesti, ei tarvitse päätteeseen koskea.
- Anonyymi
Linukseissa ei toimi mikään...
- Anonyymi
https://www.ubuntukylin.com/index.php?lang=en
Ubuntu Kylin on kevyt-Linux, ilman että keveyden tuomat kompromissit haittaisi käyttön mukavuutta. Työpöytänä Ukui 3 - Anonyymi
Linuxi -Win 10
Joo omalla koneella on Mint, sama tulisi myös läppäriin, itse tyytyväinen minttiin.
Mitkä versiot kävisivät läppäriin? Win toimii ok:sti, mutta ne päivitykset ja virusten ym. jatkuva tarkastelu vie aikaa tehottomalta koneelta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.ubuntukylin.com/index.php?lang=en
Ubuntu Kylin on kevyt-Linux, ilman että keveyden tuomat kompromissit haittaisi käyttön mukavuutta. Työpöytänä Ukui 3Lubuntu on kevyt, LXDE / LXQT-työpöytä,
Mutta se on aika karu ja vanhahtava ylösveto käynistin, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
W10 :ssä ei toimi mikkään..... Linuxeissa toimii mainiosti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
W10 :ssä ei toimi mikkään..... Linuxeissa toimii mainiosti.
Sano toi mun muijalle, niin että sekin ymmärtäisi vaihtaa win-> mint, eikä katsella uutta konetta ja tapella taas win kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lubuntu on kevyt, LXDE / LXQT-työpöytä,
Mutta se on aika karu ja vanhahtava ylösveto käynistin,Oikean version valitseminen:
64-bittinen versio, joka sopii tietokoneille, joissa on Intel- tai AMD-siru.
32-bittinen versio, useimmille tietokoneille, jotka ovat yli 2007.
PowerPC-versio Apple Macintosh G3 / G4 / G5 ja IBM OpenPower -sovelluksille, valitse alla oleva pitkäaikaisen tuen (LTS) versio.
Mac64-versio Intel Macille, 2006 ja uudemmat, käytä 64-bittistä versiota.
Pienen RAM-muistin (alle 700 Mt) tietokoneissa käytä vaihtoehtoisia versioita pienemmällä sovellusjoukolla.
Lubuntusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tämä kommentti tuli kokemattomuuden kimeällä rintaääänellä.
- Anonyymi
Nopemmat Core Duo prossut soveltuu vielä, jos koneessa sellainen siitä saa kohtuu nopean linux koneen.
- Anonyymi
Vai muisti pätkii?
Koneessa on ollut varmaankin Vista tai mahdollisesti seiska.- Anonyymi
Linuxi -Win 10 joo mahdollisesti 7, itse en ole käyttänyt winiä vuosiin.
- Anonyymi
Asennussavujen hälvennyttyä yritän palauttaa Windowsin.
- Anonyymi
Kannattaa suosiolla katsella vähän uutempaa konetta. Vaikka joku käyttis siinä jotenkin toimisikin niin laiteviat alkaa olla toden näköisiä.
- Anonyymi
Voithan kokeilla. Minulla on koemielessä erilaisia linuxeja kolmessa vanhassa läppärissä ja tässä 12-vuotta vanhassa pöytäkoneessa. Niissä on aiemmin ollut Win XP, tai Vista.
Yhteen joku oli asentanut kympin ja valitti, että saa pitää kahvitauon jokaisen operaation välillä. Sain siis ilmaisenkoneen romuksi luokiteltuna.
Kaikki kolme läppistä toimii, eikä ole ollut hardware ongelmia.
Kannattaa kuitenkin ennen asennusta listata koneen laitteet, jos asennusohjelma sattuu jostain syystä ehdottamaan väärää valintaa. Yleensä homma kuitenkin hoituu automaattisesti.
Linuxiin löytyy myös kaupallisia ohjelmia. Minulla niitä on kolme. Valokuvien RAW-convertteri. Focus stacker ja valokuvaskanneriohjelma.
Ennen oli myös Cad-ohjema, mutta en ole enää viitsinyt sitä päivittää, kun ei enää ole tarvetta suunnitteluun.- Anonyymi
"Linuxiin löytyy myös kaupallisia ohjelmia. Minulla niitä on kolme. Valokuvien RAW-convertteri. Focus stacker ja valokuvaskanneriohjelma."
Ihan vain mielenkiinnosta. Onko nuo ohjelmat / lisennssit yksi per kone vai multilisennssejä, niin etä ohjelman voi asentaa vaikka kahteen tai kolmeen koneeseen?
- Anonyymi
Avaaja ei kertonut mitkä speksit, mikä kone / rauta kyseessä, sillä aivan kaikkiin rautoihin Linux-jakleut eivä tahdo asentua, eli prossulla ja näytönohjaimella kait merkitystä.
Jossakin tapauksesssa pelkkä RAM-muistin raudan tukemaan maksiimiin lisääminen saattaa auttaa alati lihoavan W10 kanssa, ainakin jonkin aikaa.
Sama juttu Linux-jakelun valintaa ajatellen, jossa enempi RAM-muistai ei ole pahitteeksi, mutta en tiedä tukeeko Linux-jakelut "kaikkea mahdollista" määrää RAMia ... 16GB tai enempi, joskin10-vuotiaan koneen RAM-tuki varmaankin luokkaa 2x4GB (?) mutta ei enempi.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2013011- 1202033
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill611682Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1811579- 1711519
Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1831430- 521278
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.751231- 591208
- 1191121