Syömishäiriön takia osastolle?

Anonyymi

Moi! Potkitaanko mut osastolta pois jos oon 18, vapaaehtosessa hoidossa syömishäiriön takia, mutta en saa syötyä tai jos jätän syömättä kokonaan? Voiko ne laittaa pakkohoitoon suht normaalipainoisen, joka on kuitenkin aliravitsemustilassa eikä näe tilannettaan realistisesti?? Vai tuleeko siinä vastaan se hoitoonsitoutuminen, että sit potkitaan pois sieltä? Olis kiva tietää.

4

352

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei me voida täällä tietää, millanen käytäntö on jossain osastolla X. Sun pitää puhuu hoitajien kans siellä. Ja jokainen potilastapaus on erilainen, varmaan on jotkut ohjeistukset, mut aina katotaan tilanne yksilön tilanteen mukaan.

Mikä pointti on olla hoidossa ja olla syömättä? Se on ihan sama ku alkoholisti, joka menee katkolle mukanaan haluumansa määrä viinaa, mut kuvittelee jotenki kuitenki lopettaneensa, koska kerran on katkolla. Ei se osasto sua paranna, vaan se et töitä sen eteen et ruokasuhde ja kehosuhde paranee. Osastolla ne voi tukee sua, mut sä oot se joka tekee duunit. Ei kukaan tuu paraneen sun puolesta tai pysty parantaa sua ulkoapäin.

Älä valehtele itselles. Hoitajille et pysty, kyllä ne tietää miten riippuvainen mieli toimii. Ei oo olemassa sellasta vaihtoehtoo, jossa voit yhtäaikaa oireilla ja olla terve, tai jossa muka teet jotain paranemisen eteen, vaik oikeesti vaan välttelet sitä.

Paraneminen sattuu ja on vaikeeta. Sit kun kohtaat ne pelot, niin näet, mikä sun kierrettä oikeesti ylläpitää. Nyt ois tilanne huomata et hei, sairaus vie sua 6-0 ja lopettaa leikkiminen sen kanssa.

• Anonyymi

Mä en oo ollut syömishäiriöosastolla koskaan, mut psyk.osastolla vapaaehtosesti muusta syystä ennen ku syömisoireet on alkanu. Siellä allekirjoitettiin sopimus, et ei saa käyttäytyä itsetuhoisesti. Ekasta kerrasta tuli varoitus ja tokasta siirto pakkohoitoon. Ja mä vaan raavin vatsaa ja reisiä kynsillä, niin et ihoo meni vähän rikki, en tehny mitään oikeeta edes. Oon ollut oikeestikin itsetuhoinen, ni tuntu tosi turhalta, et jonkun naarmujen takia on pakkohoidossa. Mun piti olla siellä 4 viikkoo, ni olin sit jotain 4 kk.

Toises sairaalassa tiedän yks nainen joi jotain alkoholia hoidon aikana avo-osastolla, se lensi sieltä ulos, ku jäi kiinni. Tai siis ei se juonu siel osastolla, mut sinä hoitoaikana, ku oli siellä.

En tiä tosiaan, mite syömishäiriöiden kans tehdään, mut noi muuten musta loogiset seuraukset. Itsetuhoisuudesta pakkohoito, koska on vaaraks itselleen ja voi huonommin ku ne, jotka voi olla avo-puolella. (Vaikka musta niillä oli ylitiukka käsitys siitä, mikä on itsetuhoa. En mä mihinkään naarmuihin kuole.) Mut sit taas jos joku menee baariin kesken hoidon, ni ei sil oo mitään hätää, todistaa enemmän, et ei ota vakavasti hoitoa ja sit paikka annetaan jollekin, joka ottaa.

Jos on aliravitsemustila ja voi huonommin, et ei pärjää avohoidossa, ku ei pysty oleen vastuus omasta syömisestä ite, ni mä aattelisin, et ennemmin pakkohoito ku et lentää ulos. Ainakin sen logiikan mukaan mitä oon ite kuullut ja nähny muuten sairaalassa.

Koita syödä vaan ja oikeesti parantuu. Ku tiedät, et ei oo realistinen kuva omasta tilanteesta, ni se tarkottaa et oot oikeesti laiha. Voit luottaa siihen, vaikkei tunnu siltä. Eikä ketään syötetä siellä lihavaks, kun sopivasti hoikaks, sillai vaan et on terve.

Mäki oon laitoksessa (asun laitokses) ja koitan olla syömättä mahd. pitkään niin et ei kukaan tajuu. Oon muuttanu tänne just vähän aikaa sitte, niin sanoin et mul kestää aina uudes paikas et alan nukkuu kunnolla ja syödä enemmän, ni se meni läpi sillai, ja sit en anna kenenkään huomaa, et en syö ollenkaan. Mä en oikeestaan ees haluu laihtuu, haluun vaa olla syömättä. En tiedä miks. Haluun vaan.

• Anonyymi

Tuskimpa Suomessa anoreksian takia 18 vuotta täyttänyt joutuu (pääsee) pakkohoitoon. Kyllä siihen vaaditaan muut kriteerit.
      Uskoisin että osastolta pannaan ulos jos hoitoon ei sitoudu. Turhaan ei kehenkään rahaa haaskata, osastohoito on kallista. Vuodeosastohoito on noin 230 euroa/vrk veronmaksajille, joten todellakaan ketään ei siellä pidetä täyshoidossa turhaan. Erikoisyksiköissä sitten tietysti enemmän.
      Jos motivaatiota parantua ei ole, pysy suosilla poissa.

• Anonyymi

Kyllä pääsee/joutuu. Jos on fyysisesti huono tilanne, esim. sydänoireita tms. ni saa valita meneekö vapaaehtoiseen hoitoon mut jos valitsee, ettei mee, ni pannaan pakkohoitoon. Eli hoitoon on pakko mennä kuitenkin, "vapaaehtosesti" tai ei.

Pakkohoidossa olevalla on vähemmän oikeuksia, ni vapaaehtosessa hoidossa on sit sellasia, jotka on pakotettu sinne, ku toinen vaihtoehto on suoraan pakkohoitoon ja huonommat oikeudet. Vapaaehtoinen voidaan muuttaa pakkohoidoks kesken hoidon, jos se ei riitä ja fyysinen tilanne vaatii et paino nousee. Pakkohoitoon saa laittaa, jos on vaaraks itselleen. anorektikko on tilanteesta riippuen enemmän tai vähemmän. Mut ei siinä mitään säästä, jos pannaan kotiin oottamaan, et tilanne pahenee ja hoito alotetaan sit vasta, vaikka niin välil tehdäänki. Esim. et hoitoon ei välttämättä pääse jos ei oo tarpeeks laiha. Huvittavaa sikäli, et syömishäiriöö hoitavat kannustaa anorektikkoja laihduttaa enemmän jos haluu apua.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      34
      4571
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3175
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2311
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      49
      2182
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      163
      2039
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1643
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1641
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      1611
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1269
    Aihe