Windows 10 Home 64-bit kannettavassani on yhdistettynä kolme ulkoista usb-kovalevya D, E ja F.
Jos koneessa on yhdistettynä esim. vain tuo viimeinen, niin se näyttääkin olevan D-asema. Ja jos yhdistän kovalevyt toiseen kannettavaan, jossa on kaksi sisäistä kovalevyä C ja D, niin nyt ulkoiset ovatkin E, F ja G.
Kysymys: Saako millään konstilla nimettyä kovalevyjä pysyvästi aukeamaan haluamallaan kirjaimella?
Aseman kirjaimen vaihtaminen pysyväksi
52
1125
Vastaukset
- Anonyymi
Mahdotonta. windows wi kykene tunnistaa usb levejä aina samana, vaan kytkentä järjestys lisää kirjaintunnisteen.
- Anonyymi
Linuxissa eriasia koska ne näkyy nimellä!
- Anonyymi
Kirjaintunnisteet on Dos jäänteitä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjaintunnisteet on Dos jäänteitä!
Voisi tosiaan olla vaikka numerot niin voisi nimetä rajattoman määrän asemia tai sitten useamman kirjaimen-numeron yhdistelmät.
Anonyymi kirjoitti:
Voisi tosiaan olla vaikka numerot niin voisi nimetä rajattoman määrän asemia tai sitten useamman kirjaimen-numeron yhdistelmät.
Kyllähän Windowsissakin voi mountata hakemistoon.
- Anonyymi
Kiitos vastauksista. Jos ei voi, niin ei sit voi, siihen on tyytyminen.
- Anonyymi
Klikkaa levyä hiiren oikealla ja nimeä se.
- Anonyymi
on toivoo mutta ei varma. kaveri puhu että tietyt formaati kirjaa ensin.. mtfs, fst, fatx...
aina sama ja solloin ne saa aina saman järjestyksen.
kokrile. - Anonyymi
ei viidun kännissä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei viidun kännissä
oikeesti formaatti usb levyllä vaikutta aakoseen! bootatessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Klikkaa levyä hiiren oikealla ja nimeä se.
Tuon tiedän kyllä, mutta nyt oli puhe levykirjaimen muuttamisesta, siis sen joka järjestelmälevyllä on C.
- Anonyymi
Tuohon on olemassa apuohjelmia, en enää muista sen hyvän nimeä jota aikoinaan käytin, joten en osaa suositella.
Minulla kaikki irtolevyt, usb-tikut yms on nimetty seuraavasti:
jokin_laabeli@x
jossa merkin "@" jälkeinen "x" on se levykirjain joka irtolevyllä pitää olla. Ja jokaisen irtolevyn juuressa on vb-scripti nimeltään "Drive Letter to Desired.vbs" jonka käynistäminen aiheuttaa irtolevyn uudelleen mappaamisen ko kirjaimelle, tarvittaessa. Tämä on kätevää kun käyttää irtolevyjä monissa masiinoissa, tarvitsee vain ajaa tuo adminina.
Mappaamisen voi automatisoidakin *.inf tiedostolla. Mutta sitten pitää olla inf tiedostojen automaattinen ajaminen sallittu, joka on riski. - Anonyymi
Tottakai pystyy, mutta onhan se typerää ettei pysty suoraan wintoosassa tai automaattisesti jää muistiin. Todella hankalaa ellei asemien tunnukset säily.
Etsi tuollainen avain DriveIcons ja tee sinne avaimet jokaiselle asemalle. Alla malli G asemalle.
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\DriveIcons\G\DefaultLabel
Luo avaimet Aseman kirjain isolla > DefaultLabel ja siihen (Default value) Value kohtaan aseman nimi.- Anonyymi
Kannattaa se nimeäminen aloittaa E-kirjaimesta niin voi tehdä molempiin koneisiin samalla tavalla.
- Anonyymi
''...typerää ettei pysty suoraan wintoosassa...''
Vain typeryksille vaikeaa....
https://wiki.metropolia.fi/display/tietohallinto/Ulkoisen kovalevyn asemakirjaimen vaihto - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
''...typerää ettei pysty suoraan wintoosassa...''
Vain typeryksille vaikeaa....
https://wiki.metropolia.fi/display/tietohallinto/Ulkoisen kovalevyn asemakirjaimen vaihtoEt siis tajua ettei tuolla tavalla muutos ole pysyvä.
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa se nimeäminen aloittaa E-kirjaimesta niin voi tehdä molempiin koneisiin samalla tavalla.
Ei vaan aloittaa vaikka P:stä. Jää riittävästi varaa alkuun USB-tikuille ym.
- Anonyymi
okaro kirjoitti:
Ei vaan aloittaa vaikka P:stä. Jää riittävästi varaa alkuun USB-tikuille ym.
Minä nimeä usb-tikutkin pysyvästi ja jos ei riitä kirjaimia niin sitten kaikki loput vaikka X:llä, parempi olla usein käytetyt usb-levyt alussa.
- Anonyymi
Kirjoita hakukenttään "Levynhallinta" ja valitse se. Valitse sieltä se ulkoinen asema, jonka asemakirjaimen haluat muuttaa. Valitse "Muuta asemakirjain ja polku.."
- Anonyymi
Windows 10: Napsauta hiiren oikealla painikkeella Käynnistä-painiketta, ja valitse Levynhallinta.
- Anonyymi
Kai jokainen tuon tietää, mutta aloittajahan kysyi pysyvää kirjaimen vaihtoa. Tuolla tavalla ne kirjaimet ja nimet vaihtuu aina kun hankkii uusia levyjä ja vaihtaa tai lisää niitä koneeseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kai jokainen tuon tietää, mutta aloittajahan kysyi pysyvää kirjaimen vaihtoa. Tuolla tavalla ne kirjaimet ja nimet vaihtuu aina kun hankkii uusia levyjä ja vaihtaa tai lisää niitä koneeseen.
Testasin sitä asematunnuksen määritystä. Määritin aseman "S"-kirjaimella ja otin aseman pois ja sitten asensin taas muistitikun ja kirjain oli edelleen "S".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Testasin sitä asematunnuksen määritystä. Määritin aseman "S"-kirjaimella ja otin aseman pois ja sitten asensin taas muistitikun ja kirjain oli edelleen "S".
Sitten tein saman asemamäärityksen Win 7 koneessa ja valitsin tällä kertaa asematunnukseksi "T" kirjaimen. Samoin toimii eli poisoton ja laittamisen jälkeen tunnus on edelleen "T".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten tein saman asemamäärityksen Win 7 koneessa ja valitsin tällä kertaa asematunnukseksi "T" kirjaimen. Samoin toimii eli poisoton ja laittamisen jälkeen tunnus on edelleen "T".
Toimii ne jonkin aikaa tuollakin tavallisella nimeämisellä, mutta kun lisää uusia levyjä tai niitä on paljon ja vaihtelee, kuten itsellä kaikki aakkoset käytössä, niin kirjaimet ovat jatkuvasti sekaisin ellei niistä tee pysyviä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toimii ne jonkin aikaa tuollakin tavallisella nimeämisellä, mutta kun lisää uusia levyjä tai niitä on paljon ja vaihtelee, kuten itsellä kaikki aakkoset käytössä, niin kirjaimet ovat jatkuvasti sekaisin ellei niistä tee pysyviä.
Aloittajallahan oli vaan kolme asemaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaihdu mikäli käyttäjä ei vaihda
Anonyymi kirjoitti:
Toki, jos ostaa uuden levyn, pitää se nimetä sopivalle tunnukselle. Miten se muuten voisi tietää, minkä minkä sille haluat antaa? Ei kukaan normikäyttäjä osta levyjä niin useaan, että tuo olisi ongelma.
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaihdu mikäli käyttäjä ei vaihda
Aivan. Miksi sotkea keskusteluun aivan omia ongelmia, jotka mitenkään ei liity asiaan. Jos joku kysyy mistä ostaa koon 43 kengät ei tarvi alkaa puhumaan siitä, miten koon 57 kenkiä on hankala saada.
- Anonyymi
okaro kirjoitti:
Aivan. Miksi sotkea keskusteluun aivan omia ongelmia, jotka mitenkään ei liity asiaan. Jos joku kysyy mistä ostaa koon 43 kengät ei tarvi alkaa puhumaan siitä, miten koon 57 kenkiä on hankala saada.
Kyllä se wintoosa sotkee ne kirjaimet aikaa myöten vaikka olisi vain muutama levy ja miksi sotkea omia ongelmia, jotka mitenkään ei liity asiaan, aloittajahan kysyi nimenomaan pysyvää ratkaisua ja rekeisteri on sellainen, ei wintoosan oma nimeäminen.
okaro kirjoitti:
Ei minulla mitään ole sekoittanut. Olen käyttänyt ko. tapaa yli vuosikymmenen.
- Anonyymi
okaro kirjoitti:
Ei minulla mitään ole sekoittanut. Olen käyttänyt ko. tapaa yli vuosikymmenen.
Et silloin ole oikea henkilö vastaamaankaan kun et ole kokenut ja ratkaissut tuota ongelmaa.
Anonyymi kirjoitti:
Et silloin ole oikea henkilö vastaamaankaan kun et ole kokenut ja ratkaissut tuota ongelmaa.
Painu sinä helvettiin. Minä sanoin, ettei ko. ongelmaa tule, kun toimii niinkuin minä toimin.
- Anonyymi
okaro kirjoitti:
Painu sinä helvettiin. Minä sanoin, ettei ko. ongelmaa tule, kun toimii niinkuin minä toimin.
Kaikki ei halua toimia sinun tavoin helvetissä.
- Anonyymi
PowerShell auki järjestelmänvalvojana, jonka jälkeen asemalistaus komennolla:
Get-Disk
Ensimmäinen sarake "Number" kertoo tarvittavan numeron. Valitse listalta haluamasi, ja sitten komento:
Get-Partition -DiskNumber <numero> | Set-Partition -NewDriveLetter <asematunnus> Onko kyse toisesta sinun kannettavasta vai mistä tahansa kannettavasta? Edellisessä tapauksessa onnistuu. Tunnuksen voi määrätä levynhallinnasta. Kannattaa käyttää aakkosten loppupään kirjaimia. Minulla USB-levyt on G, U, T ja V. Alkupään jätän sitten automaattisesti nimettäville asemille.
Jos kyse on mistä tahansa kannettavasta, niin hommaa ei saa automaattisesti (ensimmäisellä kerralla) vaan joudut tekemään ko asetuksen käsin siihen. Toki omiinkin joutuu tekemään, mutta se on kertajuttu.- Anonyymi
Miten niin "kannattaa" käyttää aakkosten loppupään kirjaimia? Olisi hyvä joskus perustellakin, eikä vaan jääräpäisesti inttää omia mieltymyksiään ainoana totuutena.
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin "kannattaa" käyttää aakkosten loppupään kirjaimia? Olisi hyvä joskus perustellakin, eikä vaan jääräpäisesti inttää omia mieltymyksiään ainoana totuutena.
Siksi, että jättää alkupään muistitikuille ym. satunnaisille levyille.
- Anonyymi
okaro kirjoitti:
Tiedätkö mitä tarkoittaa suomen kielen sana "perustella"?
- Anonyymi
okaro kirjoitti:
No minkä takia ne satunnaiset pitäisi olla alkupäässä? Suurin osa käyttää niitä alkupään kirjaimia kiinteille ja usein käytettäville, satunnaiset lopussa. Ainoa perustelu tavallesi on että annat wintoosan sekoittaa niitä alkupään kirjaimia satunnaisissa tikuissa ja levyissä että muut pysyisivät ennallaan.
Kiinteä asemankirjain muistitikullekin on tarpeen kun esim latausohjelmat muistaa missä latauspaikka on, ei tarvitse muutella joka kerran. Tietysti jos käyttää vain yhtä kerrallaan ja se on joka kerran ensimmäinen vapaa, vaikkapa E, mutta se on ongelman kiertämistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minullakin on ollut tuollainen mieltymys, vuosikymmeniä sitten, kun oli lerppu, korppu, kovalevy, CD, ZIP, DVD, muistikortinlukija yms -yksiköitä, eli kun kotelon sisällä olevien massamuistivälineiden määrä vaihtui usein. Se tuntui loogiselta että kiinteimmät massamuistivälineet olivat alkupäässä. Siitä olen päässäty jo eroon.
Mutta minulla on edelleen tietty systematikka levykirjainten kanssa siksi, että käytössä on monta masiinaa ja työskentelyä/päivitystä/backuppia helpottaa että tietyilla datoilla on aivan sama polku. Masiinoissa joissa en voi siten suoraan määrittää käytän SUBST kaskua tai NTFS symbolic link himmeliä (junction point). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minullakin on ollut tuollainen mieltymys, vuosikymmeniä sitten, kun oli lerppu, korppu, kovalevy, CD, ZIP, DVD, muistikortinlukija yms -yksiköitä, eli kun kotelon sisällä olevien massamuistivälineiden määrä vaihtui usein. Se tuntui loogiselta että kiinteimmät massamuistivälineet olivat alkupäässä. Siitä olen päässäty jo eroon.
Mutta minulla on edelleen tietty systematikka levykirjainten kanssa siksi, että käytössä on monta masiinaa ja työskentelyä/päivitystä/backuppia helpottaa että tietyilla datoilla on aivan sama polku. Masiinoissa joissa en voi siten suoraan määrittää käytän SUBST kaskua tai NTFS symbolic link himmeliä (junction point).Etkä edelleenkään osaa perustella miski pitäisi päästä eroon. Edelleenkin on loogisinta että kaikki kiinteät ja usein käytetyt ovat lähinpänä C-asemaa. Vaikka olisi enemmän asemia kuin kirjaimia, kannataa kuitenkin laittaa kiinteä nimi niille jolloin tunnistus helpottuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkä edelleenkään osaa perustella miski pitäisi päästä eroon. Edelleenkin on loogisinta että kaikki kiinteät ja usein käytetyt ovat lähinpänä C-asemaa. Vaikka olisi enemmän asemia kuin kirjaimia, kannataa kuitenkin laittaa kiinteä nimi niille jolloin tunnistus helpottuu.
En ole kumpikaan inttäjistä, vaan kerroin oman mielipiteeni/kokemani, yritin tuoda tuon seikan esiin aloittamalla viestini sanalla "Minullakin".
Mikään tapa tässä asiassa ei ole loogisin, ihmiset yrittävät taklata tuota M$:n kehitämää levyasemakirjainten pomppimista eri tavoin, mikä tapa toimii kenellekin riippuu siitä millaisissa ympöristöissä toimii.
Aikoinaan kun minulla oli vain yksi masiina, käytin menettelyä: Kiinteimmät asemat tiukassa nipussa C:stä alaspäin.
Sitten minulle kertyi enemmälti ulkoisia asemia, silloin otin käyttöön Uwe:n mainion työkalun https://www.uwe-sieber.de/usbdlm_e.html joka oli pitkään suureksi avuksi.
Ja sitten tuli eteen läjäpäin masiinoita joissa oli vähän hankalaa, tai ehkä jopa ihan kiellettyä, käyttää ihan mitä tahansa ohjelmia, joten otin käytöön menetelyn nimetä irtolevyni/asemani muodossa "jokin_laabeli@x" jossa merkin "@" jälkeinen "x" on se levykirjain joka irtolevyllä pitää olla, ja jokaisen irtolevyni juuressa on kilke "Drive Letter to Desired.vbs" tämä on edelleen käytössä ja on erittäin loogisin ratkasu minulle. Anonyymi kirjoitti:
Etkä edelleenkään osaa perustella miski pitäisi päästä eroon. Edelleenkin on loogisinta että kaikki kiinteät ja usein käytetyt ovat lähinpänä C-asemaa. Vaikka olisi enemmän asemia kuin kirjaimia, kannataa kuitenkin laittaa kiinteä nimi niille jolloin tunnistus helpottuu.
Niin ja sitten ihmetellään, kun ne tunnukset eivät pysy, niin kuin joku täällä kirjoitti. Ei ihme, jos ne itse määritellyt kilpailevat automaattisten kanssa samoista tunnuksista. Selkeää on panna ne itse määritellyt lppupäähän ja antaa automaattisten kasvaa alusta. Minun eka USB-kovalevy oli Lacie, joten se sai tunnuksen L. Seuraava oli Western Digital, joten se sai tunnuksen W.
- Anonyymi
okaro kirjoitti:
Niin ja sitten ihmetellään, kun ne tunnukset eivät pysy, niin kuin joku täällä kirjoitti. Ei ihme, jos ne itse määritellyt kilpailevat automaattisten kanssa samoista tunnuksista. Selkeää on panna ne itse määritellyt lppupäähän ja antaa automaattisten kasvaa alusta. Minun eka USB-kovalevy oli Lacie, joten se sai tunnuksen L. Seuraava oli Western Digital, joten se sai tunnuksen W.
Eihän ne kilpaile kun varaa oikeat kirjaimet joka asemalle, eikä edes muistikkujen tarvitse kilpailla jos paikkoja riittää. Minä nimeän vaikkapa H_Toshiba, tietää heti että on H-asema jos kirjain sattuisi vaihtumaan, mutta tapahtuu hyvin harvoin kun tekee muutokset rekisteriin. Jokainen saa toki tehdä niin kuin haluaa, turha väittää omaa tapaa ainoaksi oikeaksi.
Anonyymi kirjoitti:
No minkä takia ne satunnaiset pitäisi olla alkupäässä? Suurin osa käyttää niitä alkupään kirjaimia kiinteille ja usein käytettäville, satunnaiset lopussa. Ainoa perustelu tavallesi on että annat wintoosan sekoittaa niitä alkupään kirjaimia satunnaisissa tikuissa ja levyissä että muut pysyisivät ennallaan.
Kiinteä asemankirjain muistitikullekin on tarpeen kun esim latausohjelmat muistaa missä latauspaikka on, ei tarvitse muutella joka kerran. Tietysti jos käyttää vain yhtä kerrallaan ja se on joka kerran ensimmäinen vapaa, vaikkapa E, mutta se on ongelman kiertämistä.Satunnaiset kasvaa sieltä alkupäästä normaalisti. Ei satunnaiset mene kiinteästi asetettujen päälle. Jos sinulla muistitikku tarvitsee kiinteän tunnuksen, niin aseta toki. Se oli vain esimerkki.
- Anonyymi
Pystyy helposti oli muistaakseni sellaisen valinnan takana kuin Administrative Tools.
Control Panel, Järjestelmän Valvojan työkalut. - Anonyymi
Tässä paras apuohjelma: https://www.uwe-sieber.de/usbdlm_e.html toimii XP... 10.
- Anonyymi
Monimutkaita. Powershellillä saa parilla komennolla ilman haittaohjelmia.
- Anonyymi
Tuohon saattaa olla joku vastaus, mutta ei kannata antaa ettei tule vahinkoja, jos itsekkään ei ole sata varma.
- Anonyymi
Hih hih hihihihiii....
- Anonyymi
Kokeilin liittää taannoin windowsiin mahdollisimman monta asemaa. Ööhön asti meni hyvin mutta sitten tulis sininen ruutu ja konesta alkoi nousta palaneenkäryä ja kone sammui eikä enää käynnistynyt.
- Anonyymi
Minulla on rasistinen kone, ei löydy edes Å-kirjianta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1082619
- 1072052
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee221867Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol2071583Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole41575Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen991507Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1031121- 581021
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi126983- 64976