Olis tuollainen mitsubishin 3 sylinterinen diesel jossa käynnistyminen vaikeutui jossain vaiheessa kesää. Nyt on vaihdettu hehkusolenoidi ja hehkut. Tripperien tilalla kokeiltu sulakkeita, ei mitään eroa eli tripperit kunnossa. Vaikea sanoa onko vika korjaantunut kun veneen sisällä näillä keleillä 26 astetta. Mikä tuollaisessa pitäisi olla jännitteenlasku hehkua painaessa, kun se ei laske juurikaan. Viime syksynä muistan ainakin että volttimittari liikahti hehkusta. Ohjekirja sanoi että 1-2 volttia. Tupla akut, paljon ajoa ja virtapuoli on hyvässä iskussa.
Diesel, hehku ja jännitteenlasku
6
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Ei tuohon noilla tiedoilla voi vastata. Onko 3-syl Mitsubishi jotenkin riittävä määritelmä koneelle? Onko se joku tällainen vai jotain ihan muuta? https://kauppa.tapimer.fi/tuote/craftsman-marine-cm-3-27/
Siitä pitäisi selvittää paljonko hehkutus ottaa virtaa. Haarukka noissa kai on 10-100 A. Omassa VP:ssä taitaa olla 20 A paikkeilla.
Sitten pitäisi vielä tietää millainen akku on ja mistä jännitettä mitataan.
Oleellista tuossa ehkä olisi mitata vastus hehkuista ja sitten jännite hehkuilla. Jos vastus on spekseissä ja tuolla jännite ainakin 10 V, ei vikaa ole hehkutussysteemissä.- Anonyymi
Just tuollanen linkin kone, eli Le3e, tarkemmin westerbeke 27. Vastukset vanhoissa hehkuissa oil 0,5, ja uusissa 1,4. Ohjekirja sano että ehjä hehku vastus 1-1,5.
Hehkukohtainen virranotto on 9 amp tuolla koneella. Akkuina 2 kpl 60 ah starttiakkua - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Just tuollanen linkin kone, eli Le3e, tarkemmin westerbeke 27. Vastukset vanhoissa hehkuissa oil 0,5, ja uusissa 1,4. Ohjekirja sano että ehjä hehku vastus 1-1,5.
Hehkukohtainen virranotto on 9 amp tuolla koneella. Akkuina 2 kpl 60 ah starttiakkuaSiis starttaatko kahdella rinnakkaisella akulla? Ei yhdenkään jännite paljoa notkahda tuollaisesta alle 30 A virrasta, jota pidetään 10 s. Ehkä muutama voltin kymmenys ja kahdella rinnakkaisella akulla vähemmän.
Ei mun VP käynnisty ilman 5-10 s hehkutusta helteilläkään ellei edellisestä ajosta ole enintään pari tuntia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis starttaatko kahdella rinnakkaisella akulla? Ei yhdenkään jännite paljoa notkahda tuollaisesta alle 30 A virrasta, jota pidetään 10 s. Ehkä muutama voltin kymmenys ja kahdella rinnakkaisella akulla vähemmän.
Ei mun VP käynnisty ilman 5-10 s hehkutusta helteilläkään ellei edellisestä ajosta ole enintään pari tuntia.no mul on akku 1, 2, 1 ja 2 tai 0 - kytkin yleensä molemmista akuista asennossa kun starttaan eli joo. tuo kommentti lohdutti kummasti. Ilmeisesti hehkut oli se joissa vika oli...ainakin oomitesti oli siitä jonkinlainen indikaattori. Ja kyllä se nyt ehkä hiukan paremmin hörähti uusilla hehkuilla. Kylmät ilmathan sen sitten lopulta näyttää. Muinoin ostin veneen just ennen ylösnostoa jossa yksi imusarjassa oleva hehku rikki ja 5 asteisella säällä meni melkein koko akullinen käynnistämiseen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis starttaatko kahdella rinnakkaisella akulla? Ei yhdenkään jännite paljoa notkahda tuollaisesta alle 30 A virrasta, jota pidetään 10 s. Ehkä muutama voltin kymmenys ja kahdella rinnakkaisella akulla vähemmän.
Ei mun VP käynnisty ilman 5-10 s hehkutusta helteilläkään ellei edellisestä ajosta ole enintään pari tuntia.Tämä. Veneen moottoria joutuu hehkuttamaan ikuisuudelta tuntuvan ajan verrattuna uusiin diesel autoihin. Luulin oman Volvon olevan jo ehtoopuolella kun ei starttaaminen meinannut kiinnostaa konetta. Loppuviisastuma oli se, että hehkua pitää oikeasti pitää päällä loputtomalta tuntuvat 10-15 sekunttia ennen starttia. Muuten kone jäi kolisemaan vajaakierroksilla, yksi pytty pimeänä ja latausjännitevarotus ujeltaen.
Wanhalla bilteman 60Ah talviakulla jännite tippui hehkuttaessa yli voltilla (n. 0.5 Ohm kolmen rinnakkaisen hehkun yli). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä. Veneen moottoria joutuu hehkuttamaan ikuisuudelta tuntuvan ajan verrattuna uusiin diesel autoihin. Luulin oman Volvon olevan jo ehtoopuolella kun ei starttaaminen meinannut kiinnostaa konetta. Loppuviisastuma oli se, että hehkua pitää oikeasti pitää päällä loputtomalta tuntuvat 10-15 sekunttia ennen starttia. Muuten kone jäi kolisemaan vajaakierroksilla, yksi pytty pimeänä ja latausjännitevarotus ujeltaen.
Wanhalla bilteman 60Ah talviakulla jännite tippui hehkuttaessa yli voltilla (n. 0.5 Ohm kolmen rinnakkaisen hehkun yli).Jes, nyt alkaa jo vaikuttaa että oma kone on ihan ok tuon perusteella mitä olet havainnut omassa koneessa. Sitä tosiaan vertaa liian helposti näihin nykyautoihin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä suoraan
Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.681713Voisitko nainen kertoa mulle
Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun1631411- 881232
- 1201204
Miehelle naiselta
Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te481106- 70869
- 104835
Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa
Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-191766Olen syvästi masentunut
En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi97759Mitä vastaat jos
Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍36654