Oman uransa nuorena hermovaurioon lopettanut Jaakko Saari satsaa jyväskyläläisiin junioreihin maailm

Anonyymi

Jaakko Saari avautui Keskisuomalaisessa 26.8.2020 www ja lehti

Otsikko
Oman uransa nuorena hermovaurioon lopettanut Jaakko Saari satsaa jyväskyläläisiin junioreihin maailman toiseksi suosituimmassa lajissa – "Tällä hetkellä ollaan syvässä aallonpohjassa"

"Tällä hetkellä ollaan syvässä aallonpohjassa. Viimeisen parin vuoden aikana on mennyt huonosti. Nythän liitto palkkasi uuden päävalmentajan, slovenialaisen Rok Draksicin. Hän on tosi hyvä kaveri, joka aloittaa syyskuussa, mutta on käynyt vasta pari leiriä tutustumassa, maajoukkueen päävalmentajana itsekin toiminut Saari kommentoi varsin suorasanaisesti."

"Saari jäi eläkkeelle Ilmavoimien lentoupseerin tehtävistä jo 20 vuotta sitten, joten hänellä on ollut aikaa panostaa judovalmennukseen. Osittain pysyväksi jäänyt hermovaurio on sen verran lievä, ettei se haittaa normaalia elämää. Treeneissäkin Saari näyttää mallia oikeaoppisista heittotekniikoista. Maajoukkuekuviot saivat kuitenkin jäädä vuonna 2017, kun Judoliitto teki organisaatiomuutoksen, jonka seurauksena päävalmentajan pesti lakkautettiin.

– Tilalle tuli valmennuspäällikkö, jonka työpaikka oli Helsingissä. En sitä hommaa sitten enää hakenut. Maajoukkuehommissa tuli kuitenkin se 160 reissupäivää vuoteen ja se rupesi olemaan jo vähän liikaa."

"Ensi vuonna olympiamitaleita jaetaan jälleen Tokiossa, jos kisat voidaan järjestää. Suomalaisilla ei Saaren mukaan ole tällä hetkellä realistisia mahdollisuuksia olympiapaikkaan. Hänen päävalmentajakaudellaan Rion kisoissa Suomea edusti Juho Reinvall."

Olipa katkera tilitys Jaskalta.
Jaska on 62- vuotias ja aloittanut valmentajauransa 26-vuotiaana, 36 vuotta aikaa laittaa suomalainen judo kuntoon, ja kitinä jatkuu. Eiköhän tuo ole jo nähty.

24

1536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jaakko Saari oli yksi suomen parhaista judokoista, kivenkova judoka, Jaakko sanoi jo vuosia sitten että Simo Akrenius ja Jorma kivinen olivat aikaansa edellä judokoina ja vetävät vertoja tämänpäivän judon huippuihin.
      Jaakko puhui paljon asiaa ja hänellä on paljon tietoa ja kokemusta judosta.
      REI.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Siellä on nyt varsinainen unelmatiimi judoliitolla laittamassa asioita kuntoon. Poseerasivat hienosti kypärät päässä uuden keskuksen rakennustyömaalla sosiaalisen median mukaan. Pekkolalla on kokemusta ainakin 10 vuoden ajan haastavista valmennustehtävistä ja valmennuspäälliköllä takana kovatasoinen kilpailu-ura. Lehdekselläkin pitkä ura judon parissa. Mikä voisi mennä pieleen.


      • Anonyymi

        REI. NAGENOKATA. MOKUSO. HIDARI. TOFU. REI.


      • Anonyymi

        Olen lukenut vaihteeksi joitain palstan kirjoituksia ja rohkenen (jälleen) kirjoittaa omalla nimelläni. Täällä veivataan siellä täällä (yllä) kuinka "kovia" olimme Joken kanssa. Nämä "kehujat" lienevät pääkaupunkiseurojen judokoita, jotka harjoittelivat vain judoa neljä kertaa viikossa dojoillaan. Me harjoittelimme Tokiossa 1,5 vuotta täysin ammattimaisesti! Silloin tällöin tehdyt televisio/filmiavustajan työt eivät tätä tilannetta muuttaneet - oli mukava levätä silloin tällöin. Japanilaisilla yliopistojudokoilla oli yksi pitkä iltapäiväharjoitus ja me taidettiin treenata useimmin kuin he - en ala kertaamaan niitä, kun niistä on kirjoitettu Judolehden historia osassa. (Jos Ikonen oli ammattilainen, niin emmekö me olleet?) Kilpaileminen oli varsin toisenlaista kuin tänä päivänä; ottelun alussa molemmat ottivat vastustajan judogista kiinni, eikä nykyisen kaltaista otetaistelua juuri ollut. Hyvän wazan omaavat judokat saattoivat toteuttaa siten heittojaan ja lopettaa ottelunsa niillä. Uusi ulkomainen valmentaja alkaa työnsä ensi viikolla ja toivottavasti edustusjudokamme jaksavat hänen opeissaan, koska epäilen, että judoharjoittelua yms. tulee rutkasti lisää...? Simo Akrenius


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen lukenut vaihteeksi joitain palstan kirjoituksia ja rohkenen (jälleen) kirjoittaa omalla nimelläni. Täällä veivataan siellä täällä (yllä) kuinka "kovia" olimme Joken kanssa. Nämä "kehujat" lienevät pääkaupunkiseurojen judokoita, jotka harjoittelivat vain judoa neljä kertaa viikossa dojoillaan. Me harjoittelimme Tokiossa 1,5 vuotta täysin ammattimaisesti! Silloin tällöin tehdyt televisio/filmiavustajan työt eivät tätä tilannetta muuttaneet - oli mukava levätä silloin tällöin. Japanilaisilla yliopistojudokoilla oli yksi pitkä iltapäiväharjoitus ja me taidettiin treenata useimmin kuin he - en ala kertaamaan niitä, kun niistä on kirjoitettu Judolehden historia osassa. (Jos Ikonen oli ammattilainen, niin emmekö me olleet?) Kilpaileminen oli varsin toisenlaista kuin tänä päivänä; ottelun alussa molemmat ottivat vastustajan judogista kiinni, eikä nykyisen kaltaista otetaistelua juuri ollut. Hyvän wazan omaavat judokat saattoivat toteuttaa siten heittojaan ja lopettaa ottelunsa niillä. Uusi ulkomainen valmentaja alkaa työnsä ensi viikolla ja toivottavasti edustusjudokamme jaksavat hänen opeissaan, koska epäilen, että judoharjoittelua yms. tulee rutkasti lisää...? Simo Akrenius

        Nyt tuli tekstiä kokemuksen kautta, hyvä Simo!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen lukenut vaihteeksi joitain palstan kirjoituksia ja rohkenen (jälleen) kirjoittaa omalla nimelläni. Täällä veivataan siellä täällä (yllä) kuinka "kovia" olimme Joken kanssa. Nämä "kehujat" lienevät pääkaupunkiseurojen judokoita, jotka harjoittelivat vain judoa neljä kertaa viikossa dojoillaan. Me harjoittelimme Tokiossa 1,5 vuotta täysin ammattimaisesti! Silloin tällöin tehdyt televisio/filmiavustajan työt eivät tätä tilannetta muuttaneet - oli mukava levätä silloin tällöin. Japanilaisilla yliopistojudokoilla oli yksi pitkä iltapäiväharjoitus ja me taidettiin treenata useimmin kuin he - en ala kertaamaan niitä, kun niistä on kirjoitettu Judolehden historia osassa. (Jos Ikonen oli ammattilainen, niin emmekö me olleet?) Kilpaileminen oli varsin toisenlaista kuin tänä päivänä; ottelun alussa molemmat ottivat vastustajan judogista kiinni, eikä nykyisen kaltaista otetaistelua juuri ollut. Hyvän wazan omaavat judokat saattoivat toteuttaa siten heittojaan ja lopettaa ottelunsa niillä. Uusi ulkomainen valmentaja alkaa työnsä ensi viikolla ja toivottavasti edustusjudokamme jaksavat hänen opeissaan, koska epäilen, että judoharjoittelua yms. tulee rutkasti lisää...? Simo Akrenius

        Osalla kun vaan ei voi tulla!
        Tai voi, mutta sitten tarvitaan 70- ja 80 - luvun vitamiinit.
        Miksi muutama yleisurheilijakin oli juuri noihin aikoihin pitkät ajat jenkeissä? No kun siellä ei ......
        Oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen lukenut vaihteeksi joitain palstan kirjoituksia ja rohkenen (jälleen) kirjoittaa omalla nimelläni. Täällä veivataan siellä täällä (yllä) kuinka "kovia" olimme Joken kanssa. Nämä "kehujat" lienevät pääkaupunkiseurojen judokoita, jotka harjoittelivat vain judoa neljä kertaa viikossa dojoillaan. Me harjoittelimme Tokiossa 1,5 vuotta täysin ammattimaisesti! Silloin tällöin tehdyt televisio/filmiavustajan työt eivät tätä tilannetta muuttaneet - oli mukava levätä silloin tällöin. Japanilaisilla yliopistojudokoilla oli yksi pitkä iltapäiväharjoitus ja me taidettiin treenata useimmin kuin he - en ala kertaamaan niitä, kun niistä on kirjoitettu Judolehden historia osassa. (Jos Ikonen oli ammattilainen, niin emmekö me olleet?) Kilpaileminen oli varsin toisenlaista kuin tänä päivänä; ottelun alussa molemmat ottivat vastustajan judogista kiinni, eikä nykyisen kaltaista otetaistelua juuri ollut. Hyvän wazan omaavat judokat saattoivat toteuttaa siten heittojaan ja lopettaa ottelunsa niillä. Uusi ulkomainen valmentaja alkaa työnsä ensi viikolla ja toivottavasti edustusjudokamme jaksavat hänen opeissaan, koska epäilen, että judoharjoittelua yms. tulee rutkasti lisää...? Simo Akrenius

        Väitän että randori määrät ovat samat kun 70-luvulla. Maajoukkue käy myös paljon enemmän ulkomailla randorileireillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tuli tekstiä kokemuksen kautta, hyvä Simo!

        Hienoa että Simo Akrenius kommnentoi, Simo on yksi suomen parhaista judokoista ja harjoitteli japanissa pitkään kuten Kivisen Jokkekin, kyllä näillä miehillä tekniikka oli kunnossa, Saaren Jaakko myös olympiajudoka ja huippujudoka.
        Simon kirjoituksia Japanin matkalta olisi kiva lukea lisääkin tällä palstalla, mahtaakohan mistään ippon lehden arkistosta löytää Simon, Joken ja Jussi Ikosen kertomuksia japanin reissusta, jos tietää linkin niin laittakaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen lukenut vaihteeksi joitain palstan kirjoituksia ja rohkenen (jälleen) kirjoittaa omalla nimelläni. Täällä veivataan siellä täällä (yllä) kuinka "kovia" olimme Joken kanssa. Nämä "kehujat" lienevät pääkaupunkiseurojen judokoita, jotka harjoittelivat vain judoa neljä kertaa viikossa dojoillaan. Me harjoittelimme Tokiossa 1,5 vuotta täysin ammattimaisesti! Silloin tällöin tehdyt televisio/filmiavustajan työt eivät tätä tilannetta muuttaneet - oli mukava levätä silloin tällöin. Japanilaisilla yliopistojudokoilla oli yksi pitkä iltapäiväharjoitus ja me taidettiin treenata useimmin kuin he - en ala kertaamaan niitä, kun niistä on kirjoitettu Judolehden historia osassa. (Jos Ikonen oli ammattilainen, niin emmekö me olleet?) Kilpaileminen oli varsin toisenlaista kuin tänä päivänä; ottelun alussa molemmat ottivat vastustajan judogista kiinni, eikä nykyisen kaltaista otetaistelua juuri ollut. Hyvän wazan omaavat judokat saattoivat toteuttaa siten heittojaan ja lopettaa ottelunsa niillä. Uusi ulkomainen valmentaja alkaa työnsä ensi viikolla ja toivottavasti edustusjudokamme jaksavat hänen opeissaan, koska epäilen, että judoharjoittelua yms. tulee rutkasti lisää...? Simo Akrenius

        Terve , Simo, itse olin niitä jotka treenasivat helsingissä 4 kertaa viikko, olin Chikarassa ja Meido-Kanissa ja ottelin sm-tasolla ja suoritin mustan vyön 70 luvulla.
        Olitte kyllä Joken ja muiden japanin kävijöiden kanssa ylivertaisia judokoita.
        Minäkin treenaisn aika kovaa judoa ja punttia mutta en todellakaan pärjännyt sinulle.Tsemppiä Simo , treenaatko enää judoa tai valmennat? Itse en enään vuosiin ole judosalilla käynyt mutta hnegessä mukana koko ajan.

        T. Ex-Judoka HKI.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terve , Simo, itse olin niitä jotka treenasivat helsingissä 4 kertaa viikko, olin Chikarassa ja Meido-Kanissa ja ottelin sm-tasolla ja suoritin mustan vyön 70 luvulla.
        Olitte kyllä Joken ja muiden japanin kävijöiden kanssa ylivertaisia judokoita.
        Minäkin treenaisn aika kovaa judoa ja punttia mutta en todellakaan pärjännyt sinulle.Tsemppiä Simo , treenaatko enää judoa tai valmennat? Itse en enään vuosiin ole judosalilla käynyt mutta hnegessä mukana koko ajan.

        T. Ex-Judoka HKI.

        Mitä toi Simo on voittanut, kun sitä hehkutellaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terve , Simo, itse olin niitä jotka treenasivat helsingissä 4 kertaa viikko, olin Chikarassa ja Meido-Kanissa ja ottelin sm-tasolla ja suoritin mustan vyön 70 luvulla.
        Olitte kyllä Joken ja muiden japanin kävijöiden kanssa ylivertaisia judokoita.
        Minäkin treenaisn aika kovaa judoa ja punttia mutta en todellakaan pärjännyt sinulle.Tsemppiä Simo , treenaatko enää judoa tai valmennat? Itse en enään vuosiin ole judosalilla käynyt mutta hnegessä mukana koko ajan.

        T. Ex-Judoka HKI.

        Simo ei ole koskaan valmentanut, eikä ottanut vastuuta esim. Maajoukkueesta.
        Enemmänkin sumomanageri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Simo ei ole koskaan valmentanut, eikä ottanut vastuuta esim. Maajoukkueesta.
        Enemmänkin sumomanageri.

        Simo oli mm.olympiaedustaja ja voitti mm.kaksi kertaa kanadan avoimet,oli suomessa ja pohjoismaissa ylivoimainen.
        Simolla oli oma seura helsingissä judotaito ja opetti ja valmensi siellä sen jälkeen perusti nurmijärvelle judoseuran jossa valmensi.
        Simo on todellinen judoka,kohtasin hänet tatamilla ja hävisin nopeast ei mahdollisuuksia ja olin itse näitä 200 kg penkkimiehiä ja 1 dan judo.
        Arvostan miestä suuresti en tiedä onko Simo enää lajin parissa mutta näille naureskelijapojille sanon ette judosta mitään tiedä menkää tatamille teot puhuvat.
        T.ex judoka⁸


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Simo oli mm.olympiaedustaja ja voitti mm.kaksi kertaa kanadan avoimet,oli suomessa ja pohjoismaissa ylivoimainen.
        Simolla oli oma seura helsingissä judotaito ja opetti ja valmensi siellä sen jälkeen perusti nurmijärvelle judoseuran jossa valmensi.
        Simo on todellinen judoka,kohtasin hänet tatamilla ja hävisin nopeast ei mahdollisuuksia ja olin itse näitä 200 kg penkkimiehiä ja 1 dan judo.
        Arvostan miestä suuresti en tiedä onko Simo enää lajin parissa mutta näille naureskelijapojille sanon ette judosta mitään tiedä menkää tatamille teot puhuvat.
        T.ex judoka⁸

        Ei me naureskella !
        Kerrotaan vaan realiteetit, käsi pystyyn kuka on nähnyt Simon esim. Puku päällä valtakunnallisia tapahtumissa vuoden 1976 jälkeen valmentamassa nuoria tai kannustamassa?
        Ei lähdetä näiden vanhojen herrojen ylistämisessa pohjoiskorean malliin, kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei me naureskella !
        Kerrotaan vaan realiteetit, käsi pystyyn kuka on nähnyt Simon esim. Puku päällä valtakunnallisia tapahtumissa vuoden 1976 jälkeen valmentamassa nuoria tai kannustamassa?
        Ei lähdetä näiden vanhojen herrojen ylistämisessa pohjoiskorean malliin, kiitos.

        Kyllä Simo valmensi nuoria paljonkin seuratasolla ensin judotaito seurassa ja sen jälkeen nurmijärven pingviinissä.Ansiokasta seuratoimintaa veti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Simo valmensi nuoria paljonkin seuratasolla ensin judotaito seurassa ja sen jälkeen nurmijärven pingviinissä.Ansiokasta seuratoimintaa veti.

        Noita seurajyyriä on Suomessa kymmenittäin, kiitos heille! Ei se siis valeta vielä patsasta Simosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Simo oli mm.olympiaedustaja ja voitti mm.kaksi kertaa kanadan avoimet,oli suomessa ja pohjoismaissa ylivoimainen.
        Simolla oli oma seura helsingissä judotaito ja opetti ja valmensi siellä sen jälkeen perusti nurmijärvelle judoseuran jossa valmensi.
        Simo on todellinen judoka,kohtasin hänet tatamilla ja hävisin nopeast ei mahdollisuuksia ja olin itse näitä 200 kg penkkimiehiä ja 1 dan judo.
        Arvostan miestä suuresti en tiedä onko Simo enää lajin parissa mutta näille naureskelijapojille sanon ette judosta mitään tiedä menkää tatamille teot puhuvat.
        T.ex judoka⁸

        Tuohon aikaa olympialaisiin pääsi, kunhan liitto vain esitti eli se taito ei kerro mitään. Ketkä urheilijat on tullut ko. seuroista siis Helsingin taito tai pingviinit? Itse en ole Simoa tavannut vaikka olen 20.v tatameita kierrellyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon aikaa olympialaisiin pääsi, kunhan liitto vain esitti eli se taito ei kerro mitään. Ketkä urheilijat on tullut ko. seuroista siis Helsingin taito tai pingviinit? Itse en ole Simoa tavannut vaikka olen 20.v tatameita kierrellyt?

        38 v judoa, enkä nähnyt puku päällä, tosin harvoin kehän sisällä reenailen ja enkä ole käynyt maajoukkueleireillä.


      • Anonyymi

        Miten niin vetävät vertoja muistaakseni eivät ainakaan kilpailussa pärjänneet
        ehkä täällä mut ei maailmalla!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon aikaa olympialaisiin pääsi, kunhan liitto vain esitti eli se taito ei kerro mitään. Ketkä urheilijat on tullut ko. seuroista siis Helsingin taito tai pingviinit? Itse en ole Simoa tavannut vaikka olen 20.v tatameita kierrellyt?

        Ketä vain ei liitto esittäänyt olympialaisiin, olympiaurheilijä on aina olympiaurheilija eli maan parhaita.
        Simo valmensi aktiivisesti Pingviinin junioreita vielä 2000 luvulla, lötyy mm. lehtileikkeitä nurmijärven pingveeneistä netistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketä vain ei liitto esittäänyt olympialaisiin, olympiaurheilijä on aina olympiaurheilija eli maan parhaita.
        Simo valmensi aktiivisesti Pingviinin junioreita vielä 2000 luvulla, lötyy mm. lehtileikkeitä nurmijärven pingveeneistä netistä.

        Ja minä Lunneja, löytyy lehtileikkeitä, ei tosin koskaan pärjätty Pingviineille.


    • Anonyymi

      Totta joka sana Jaskan suusta !!!

      • Anonyymi

        No ei ihan kaikki
        Suomessa tuskin 10 000 judokaa joista 2000 kilpailijaa..
        Ainakaan viimeisen kymmenen vuoden aikana, ei todellakaan.


    • Anonyymi

      Saaren kv-menestys on kylläkin varsin vaatimatonta, sotilaskilpailut pois, niin PM-kulta paras saavutus. Ei ole Suomessa top 10:ssä, tuskin top 20_ssä.

      Kuka Saaren valmenettava on menestynyt maan rajojen ulkopuolella - ei kukaan.

    • Anonyymi

      Reinvall tosiaan oli olympilaisissa, mutta jos oikein muistin, niin keittiön kautta - solidaarisuuspaikan sai. Lisäksi mieleen jäi hänen toteamuksensa, että tavoite täyttyi, kun pääsi (nimenomaan pääsi) kisoihin. Oliko kyse Jaskan ilmiömäisestä taktisesta osaamisesta, vai mikä hänen roolinsa oli tässä 2olympiamenestyksessä".

      Ps. Oli todella tärkeää, että Reinvall oli kisoissa, mutta Jaskan hehkutus omasta päävalmentajakaudesta on turhaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1868
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1808
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1791
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1125
    Aihe