Harjoittelukokemuksia

Pipsa

Hei,
haluaisin kuulla erilaisia kokemuksia työharjoittelusta. Tää lähinnä sen takia, että omassa amk:ssani suhtaudutaan harjoitteluun sillä tavalla, että sitä niinku mennään töihin, mieluiten kesäaikana ja johonkin perinteisiin hommiin, kuten toimistotöihin. Ite kaipaisin jotakin erilaista ja haluaisinkin tietää muiden kokemuksia, jotta voisin vaatia meilläkin jotakin erilaista ja uutta? Kertokaa, pliis.

17

16477

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alasta

Sehän riippuu ihan alasta mitä sitä silloin tehdään. Pääasia on että harjoittelu tukee opintoja ja omia tulevaisuudensuunnitelmia HOPS:in mukaisesti.

Itse artenomina olin harjoittelussa ulkomailla sekä kotimaassa yksityisellä taiteilijalla, sekä yhden kesän teollisuuden palveluksessa, sillä tahdon tulevaisuudessa työskennellä yksityisenä yhteistyössä teollisuuden kanssa.

Voit vaatia ihan sitä mikä sinusta itsellesi hyödylliseltä tuntuu, kunhan on perustelut hallinnassa.

• Nainen25

Itse olin tietotekniikkaa opiskelemassa muutama vuosi sitten. Naisia ei alalla juurikaan näkynyt. Työharjoitteluni kaikki menivät v****ksi, sillä en kelvannut muuhun kuin imuroimaan, tiskaamaan ja keittämään kahvia. Eipä nörtit luottaneet taitoihini. Enkä nuorena tyttönä uskaltanut sanoa vastaan. Tänäkin päivänä vihaan kyseisiä henkilöitä enkä edes tervehdi heitä. Naurettavat nörtit. Eivät edes puhuneet kunnon suomea, asiakkaat ymmärsivät kyllä minun puheeni paljon paremmin.

• Miia 21

Minä opiskelin suurtalouskokiksi (2000-2003).
        Jouduin työharjoitteluun samaan vanhainkotiin useasti johon en olisi enää ekankerran jälkeen halunnut.

Työpaikalla oli 6 henkilöä töissä joista yksi teki harjoitteluajan täydeksi helvetiksi!
        Aina oli kyyläämässä,nalkuttamassa ja kaikki olisi pitänyt tehdä niin kuin se tekee!

Kyllä minä sen ymmärrän kun ensimmäistä vuotta kävin amista ja jouduin harjoitteluun,et sillon neuvotaan ku ei ole vielä asioista perillä,mutta vielä sillonki ku olin kolmannella ja asiat oli hanskassa jo niin akka juoksi perässä nalkuttamassa ja neuvomassa. Kaiken lisäksi kehtas vielä puhua paskaa seläntakana minusta ja muista työntekijöistä minkä kerkesi.Niinku itessä ei ollut mitään vikaa!

Sitten kun se sai päättää mitä töitä minun piti tehä niin jouduin aina tiskiin tai siivoamaan ja keittään kahvia.

Muut työntekijät piti minun puoliani jatkuasti ja olivat mukavia aina.

Vihoviimeisenä työpäivänä minulla meni sitten hermot ja huusin sen akan kanssa kilpaa.
        Purin kaikki mitkä minua siinä akassa ärsytti.

Kerroin kuinka vittumaista oli tulla yleensä töihin kun tiesi mitä oli luvassa ja en Vi**u vie rupea tommosta kotkaa enää kuunteleen sekuntiakaan et suksii hevon veehen nalkuttaan ja puhumaan paskaa toisista.

En ikinä halua töihin sinne.. Olen varoittanu kaikkia kyseisestä paikasta..

• olet täyttä työvoimaa

Mulla ei ainakaan hoitopuolen harjoittelut ole oikein antanut muuta kuin kipeät jalat ja väsyneen mielen. Haluaisin oppia enkä tehdä niitä töitä joita olen jo tehnyt ammattinikin puolesta..olen perushoitaja ja lähdin lukemaan sairaanhoitajaksi.Ja nyt sitten teen niitä perushoitajan hommia osastolla vaikka sairaanhoitajaksi pitäisi valmistua!!Aivan ihme touhua..ei siinä mitään jos töitä tekee,mutta olisi edes niitä opiskeluun liittyviä eikä samaa mitä on jo työelämässä tehnyt.Eli käyttävät harjoittelupaikat häikeästi hyväks jos omaa ennestään jonkinlaisen taustan (pienillä paikkakunnilla ei pysy piilossa ja aina tulee jossain vaiheessa ilmi koulutus ja työkokemus!).

• on näitä ennenkin tehty

kyllä nuo työharjoittelut on ihan pers...ainakin jollain työmarkkinatuella....muistanpa aikoinaan kun olin koulussa ja tuli työharjoittelun aika koulussa sanottiin muistakaa vaatia sitten palkka mikäpä se siinä..mitäs se sellainen työharjoittelu on jossa ei makseta palkkaa..niin kuin joku työvoima poliittinen koulutus...hohhoijaa....

• Miia 21
        on näitä ennenkin tehty kirjoitti:

kyllä nuo työharjoittelut on ihan pers...ainakin jollain työmarkkinatuella....muistanpa aikoinaan kun olin koulussa ja tuli työharjoittelun aika koulussa sanottiin muistakaa vaatia sitten palkka mikäpä se siinä..mitäs se sellainen työharjoittelu on jossa ei makseta palkkaa..niin kuin joku työvoima poliittinen koulutus...hohhoijaa....

Minä olen parhaillani työmarkkinatuella työharjoittelussa.Ihan perseestä koko homma..Samanlailla joudun tekeen töitä kuin muukki,mutta VÄHEMMÄLLÄ rahalla.

Kyllä minua on ottanu kaaliin jo monena päivänä tuo harjoittelu..

Suunnittelin tuossa,et en varmana ikinä lähe tommoseen enää..Saavat vaan halpatyövoimaa ja teettävät kaikki paskahommat minulla..

Ei kiitos...

• hansu
        on näitä ennenkin tehty kirjoitti:

Harjoittelua työmarkkinatuella...säälittävää vai luksusta?

Ite olen hoitoalan opiskelija ja meillähän homma menee niin että koulu maksaa harjoittelupaikoille jotta ne viittii ottaa meitä sinne :) Silkkaa fantasiaa edes ajatus siitä että meille maksettas jotakin, siis mitään! Ei edes ateriaa tarjota, ja kuitenkin imetään kaikki mehut ja lasketaan työvoimaksi l. sijaiseksi jos joku vakinainen sairastuu. Eihän niin saisi tehdä mutta ei ole ketään kuka ei kieltäisi. opetkin vaan hyssyttelee..

Mutta anyway, ei tälle alalle kukaan rahan takia lähde ja sillä sipuli. Arvostusta kuitenkin toisinaan kaipailemme mekin..

Kevättä!

• pööp
        hansu kirjoitti:

Ite olen hoitoalan opiskelija ja meillähän homma menee niin että koulu maksaa harjoittelupaikoille jotta ne viittii ottaa meitä sinne :) Silkkaa fantasiaa edes ajatus siitä että meille maksettas jotakin, siis mitään! Ei edes ateriaa tarjota, ja kuitenkin imetään kaikki mehut ja lasketaan työvoimaksi l. sijaiseksi jos joku vakinainen sairastuu. Eihän niin saisi tehdä mutta ei ole ketään kuka ei kieltäisi. opetkin vaan hyssyttelee..

Mutta anyway, ei tälle alalle kukaan rahan takia lähde ja sillä sipuli. Arvostusta kuitenkin toisinaan kaipailemme mekin..

Kevättä!

Valmistuin tossa justiinsa lähihoitajaksi Niinhän se mullakin kaikissa harjoittelu paikoissa oli niin että työvoimaksi laskettiin ja kerran oli tosi vittumainen ohjaajakin. Mutta viimeisessä työharjoittelussa oli niin että jos sieltä joku oli sairaana ja satuin olemaan vuorossa niin sain olla sijaisena ja sain normaalin keikkapalkankin!!! Huuli oli kyllä pyöreenä mut sellastakin näköjään sattuu.

• opiskelija
        hansu kirjoitti:

Kevättä!

jos saisitte harjoitteluistanne palkkaa. Eiköhän se olisi sitten suunnilleen fifty-fifty, jos siitä jotain korvausta saisi, ammattitaitoisten työntekijöiden palkoille ei vois päästä, eikä olisi oikeinkaan! opiskelija on opiskelija.

Opettajaan kannattaa olla yhteyksissä, jos ei saa tehdä opiskeluun liittyviä osioita, tosin NYKYPÄIVÄN trendi on se, että kaikki tekee kaikkea ja paska-työt kuuluu kaikille, toisekseen jos joku tuntuu paska-työlle, kandee miettiä alanvaihtoa!!!

Olen itse ohjannut opiskelijoita ja täytyy sanoa, että pientä on se korvaus, mitä siitä saa (jos saa?) ja paljon työtä teettää, mutta kyllä se antaakin.

Opiskelijalta vaaditaan itsenäisyyttä ja omatoimisuutta, mitenkähän sitä työtä sitten tekisi omatoimisesti ellei olemalla työpaikan täysvaltainen jäsen ja tekemällä työtä täysvaltaisesti? vastuu on aina ohjaajalla kuitenkin! täytyyhän työhön saada sellainen tuntuma, että tietää, mitä se oikea työpäivä tarkoittaa ja sitten voi miettiä onko tämä kyseinen työ, mun juttu?
        Ihan vaan varoitukseksi valmistuville: työtahti on tosi kova alalla kuin alalla tänä päivänä, löysäillen ei pääse pitkälle.

• pikku myy
        pööp kirjoitti:

Valmistuin tossa justiinsa lähihoitajaksi Niinhän se mullakin kaikissa harjoittelu paikoissa oli niin että työvoimaksi laskettiin ja kerran oli tosi vittumainen ohjaajakin. Mutta viimeisessä työharjoittelussa oli niin että jos sieltä joku oli sairaana ja satuin olemaan vuorossa niin sain olla sijaisena ja sain normaalin keikkapalkankin!!! Huuli oli kyllä pyöreenä mut sellastakin näköjään sattuu.

Niin sitä sattuu, mutta täällä päin useamminkin...opiskelen sairaanhoitajaksi ja olen tehnyt silloin tällöin palkallisena osan harjoittelusta, tarvittaessa...ja teen ensi syksynäkin....kun teen sen harjoittelun "omalla työpaikallani" mutta eri tehtävissä...ei se siis aina ole palkatonta se hoitoalan harjoittelu, kuten sanoitkin! Mutta harvemmin siit maksetaan kuten muilla aloilla.

• Minnie

Opiskelen amk:ssa sosiaalialan koulutusohjelmassa, tarkoituksena siis valmistua sosionomiksi.

Meillä loppui juuri öbaut viikko sitten ensimmäinen asiakastyön orientoiva harjoittelu (kesti n.4,5 viikkoa). Meille harjoittelupaikat valittiin koulun taholta, mutta saimme kyllä ilmoittaa omat kiinnostuksemme ja toiveemme! Harjoitteluun pääsimme esim. päiväkoteihin, vanhusten hoitokoteihin/palvelutaloihin jne, koulun erityisluokkaan, vammaistyöhön, maahanmuuttajien kielikursseille ynnä muualle.

Itse olin harjoittelemassa päiväkodissa, erityisryhmässä. Minulla ainakin oli oikein mukavaa siellä ja sain kokemusta lasten kanssa toimimisesta.

Riippuu tietenkin ihan paikasta minkä verran siellä sinulla teetätetään töitä ja nimen omaan millaisia töitä! Vaikka tuo omanikin harjoitteluni oli ns. tutustumisharjoittelu, niin työntekijät siellä eivät jättäneet minua vain jonnekin taustalle tarkastelemaan tilanteita vaan he vaativat minulta myös aktiivista osallistumista (luojan kiitos) vaikka en vielä itsekseni vetänytkään esim. ohjaustilanteita.
      Kannattaa myös itse "vaatia" niitä oman alan tehtäviä harjoittelupaikassa!! Työntekijän on ehkä joskus myös vaikea tietää millaisia asioita jo hallitset joten niistäkin voisi kertoa, jotta saisit tehtäviä jotka eivät ole liian helppoja eikä liian vaativia.

Mukavaa tulevaa harjottelua!

• Terve!

Moi!

Todellakin Suomen heikko talous näihin työllistymisasioihin vaikuttaa aika kovalla tavalla.Työnjohtajat ovat niin kiskureita ja kaksinaamaisia työnantajia, etteivät osaa, kuin hädän tullen olla positiivisia. Esim. Jos on apurahoista kyse yrittäjähän tekee kaikkensa sen eteen ja on vaikka myöntämisajan mielin kielin.
      Kovinpa positiivisuus työympäristössä muuttuu nopeasti esim. valinta-ajan jälkeen Todellakin oli itselläni opiskellessani amk:ssa vaikeaa saada harjoittelupaikkaa edes vähäksi aikaa. Ilmeisesti ainakin Rovaniemellä vaikuttaa aika kovasti asia, koska emme kaikki ole yrittäjäperheestä. Osaamme kovin hyvin ammattitaitomme ja joskus vähän enemmänkin kuin moni muu. Yksinhän emme voi tälle mitään, mutta mahdollisuutemme on tehdä yhteistyötä.

• oli

Ei se yrittäjäperheestä oleminen mitään auta. Jos ei ole tuttuja/sukulaisia oman alanfirmassa töissä mielellään johtavassa asemassa, niin heikkoa on paskahommia paska palkaa jos nyt edes töihin pääsee piste

• Hei!
        oli kirjoitti:

Ei se yrittäjäperheestä oleminen mitään auta. Jos ei ole tuttuja/sukulaisia oman alanfirmassa töissä mielellään johtavassa asemassa, niin heikkoa on paskahommia paska palkaa jos nyt edes töihin pääsee piste

Hei!

Kiitos kannanotostasi, mutta eihän se todellakaan ole yksinomaan niin ainoastaan.
        Hyvähän se on, että yhteistyö työntekijöiden kanssa pelaa ja tietenkin joku tykkää, että yhteishneki vapaa-ajalla.
        Nyt on kyse yleensä vapaina olevista työpaikoista ja kuinka niitä tulee.
        Ehkä mielestäsi olen kovin jyrkkä, mutta niin täällä todellakin ollaan.

• saija

minulla loppui eilen kahden kuukauden työssäoppiminen olen kulttuurialan opiskelija ja olin sellaisessa paikassa jossa sai tehdä käsin kaikkea maan ja taivaan väliltä. Oli kyllä melko rankkaa ja ei ne nyt suoraan ollu oman alan hommia, messuja ja lavasteita ku pitäs olla vääntämässä mutta imin itseeni sieltä paljon ja menen ehkäpä ensi vuonna takaisin. Että kyllä siellä töissäkin voi olla mukavaa, rippuu työ paikasta, työ kavereista, ja ehkä myös hieman alasta. Töitä piti tehdä siinä samassa ku muillakki, vaikkei palkkaa saanukkaan... mutta muuten hyvät muistot...

• Kielo

Itse olin siitä onnellisessa asemassa, että koulu järjesti harjoittelupaikat. Harjoitteluja oli kaksi (5kk ja 8kk) ja palkka oli melko hyvä. Ainoa asia mikä jäi harmittamaan oli se, ettei koko koulun aikana ollut yhtään kesälomaa. Toisaalta olisin varmaan kuitenkin hakenut kesätöihin.

Harjoitteluissa törmäsin moneen todella mukavaan ihmiseen, mutta huonojakin kokemuksia on. Ensimmäisessä harjoittelupaikassa oli eräs nainen, josta pomo varoitti minua harjoittelun alussa. Sille naiselle ei ole kuulemma yksikään harjoittelija kelvannut. Naisen kanssa oli hankala tehdä töitä eikä hän suostunut opettamaan, vaan haukkui kun en osannut. Nainen valitti minusta pomolle, joka harjoittelun loppuhaastattelussa lopussa valisti minua vanhemman työntekijän kunnioittamisesta. Mielestäni kumminkin kunnioitus on ansaittava. Seuraavassa harjoittelussa törmäsin ihmiseen joka oli ollut harjoittelussa samassa paikassa, ja jolla oli samoja kokemuksia tästä naisesta. Mielestäni on merkillistä, että sama pomo ensin varoittaa minua naisesta ja sen jälkeen saarnaa minulle, kun nainen ei minusta pidä.

Olisin kuitenkin halunnut töihin kotipaikkakunnalle, sillä siten olisin voinut saada töitä helpommin. Kovin kauas emme voi muuttaa, sillä avomiehelläni on töitä tällä seudulla. Lähes kaikki luokkakaverini ovat työllistyneet työharjoittelun kautta. Olen kuitenkin tyytyväinen, että olen harjoitteluiden ansiosta saanut nähdä muita paikkakuntia ja erilaisia ihmisiä. Ilman harjoitteluja olisin ehkä jäänyt paljosta paitsi.

• angelina

Mulla oli tosi hyvä juttu kun pääsin harjotteluun. Olin kartonki tehtaan labrassa eka 5 viikkoo ja sitten 4 kk.. Paikka oli mahtava..porukka siellä oli mahtavaa.. työtä siellä tehdään 3 vuorossa.. Yhen vuoron tyyppi oli ihan perseestä mutta en antanut sen vaikuttaa kun en onneksi tavannut sitä monena kertana.. Tein heihin (kuulemma) suuren vaikutuksen ja nyt oliskin tiedossa kesä töitä.. Onneksi minulle kävi näin että sain hyvän harjoittelu paikan.. ja että työ porukka siellä oli todella mahtavaa.. Kyllä mielelläni lähden takasin sinne töihin jos vaan haluaavat..

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      61
      7530
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      124
      2959
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      143
      1793
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1669
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      117
      1479
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      169
      1429
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      131
      1173
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      869
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      764
    Aihe