Moi, kertokaapa mistä löytyy hyvä paja vanttien lyhennystä varten? Lappeenrannasta ei löydy. Kun ostimme veneen ( NF 30 ), ylävanttiruuvit olivat jo silloin miltei pohjassa, kiristysvaraa ei ole kuin puoli senttiä. Ennakoin tulevaa merireissua ja haluaisin lyhentää ko vantteja parin sentin verran. Tiedän että järkevää olisi uusia koko vantit mutta kun vantit ovat täysin ehjät, ja uudehkot, ei mitään rispautumia tms. joten tuntuisi turhalta uusia ne kokonaan. Vai onko se silti paras vaihtoehto?
Ylävanttien lyhennys
21
3206
Vastaukset
- Lyhyemmiksi
Helsingissä Laajasalossa Sarvastossa Isosarvastontiellä on mastopaja muistaakseni Bremer.
- karhu 2
Espoossa on Baltic Rigging. Osoite löytyy netistä. Kävin pajalla tänään ja palvelu tuntui ystävälliseltä ja asiantuntevalta.
- vaijeri
Oletko tutustunut Norseman päätteisiin? Vaijerin voit katkaista itse ja kiinnittää päätteen. Jos epäilet itseäsi, niin silloin oikea paikka on hyvinvarustettu venetarvikeliike tai purjeneulomo, joissa on puristuspäätteeseen tarvittavat laitteet.
Vantteihin kohdistuu todella suuri voima.- piruja seinälle
Vanteissahan pitää olla tietty jousto eli kun vantit kiristitetään riittävään tiukkuuteen on niillä tietetty venymä per metri ja jos nyt lyhennät vantteja poistat tätä kuoleutunutta joustoa ja jossain vaiheessa tulee vastaan vantin katkeeamis piste kun tarvittavaa joustoa ei löydykkään.
Vanttien kireyteen muuten kannattaa perehtyä Dedekamin ohjeiden mukaan.
http://www.sailingmanuals.com/sailtrim.html
- xxxxxxx
on tahallaan virittänyt maston takakennoon (lisännyt rake:a paremman nuosukulman toivossa. Normaalisti rake NF:ssä (mitataan siten että isonfalliin kiinnitetään paino ja mitataan etäisyys mastista falliin) on luokkaa 15-20 cm.
Suurempi rake saattaa parantaa luoviominaisuuksi (etu varsinkin ratakilpailuissa) mutta haitta retkipurjehduksessa (varsinkin kevyessä tuulessa) on että iso ei myötäisessä pysy itsestään ulkona.
Jos sinulla on puoli senttiä kiristysvaraa ei sinulla ole mitään syytä lyhentää ylävantteja. Jos haluat lisää rakea, vedä ylävantit pohjaan, kiristä oikean jännitykseen etustaagilla (n. 1.5 cm) ja säädä lähes suoraksi alavanteilla. Kun vene kallistuu 20 astetta suojan puoleisissa vanteissa ei saisi vielä esiintyä löysyyttä (vantit pitää kiristää paljon tiukemmalle kuin useimmat omistajat uskovat, tämä myös turvallisuussyistä!)
Vaijereiden kuntoa (kriittinen kohta on alemmat puristusliittimet) tarkistetaan taivuttamalla liitin ja vaijeri jotta nähdään onko irtonaisia säkeitä. Vanttiruuvien kuntoa (kierteiden kuntoa) testataan taivuttamalla vanttiruuvia kuormaamattomana (ellei rasva niitä, kierteet kuluvat).
Jos vielä haluat lyhentää vantteja, suuremmat venetarvikeliikkeet (Maritime etc), kaikki purjeneuloomot sekä rikaukseen erikoistuneet liikkeet (Jotiko, Bremer, Baltic etc) pystyvät tähän hommaan. Jos asut jossain syrjäseudulla voit myös yrittää kysyä jostain firmasta joka puristaa hydrauliikkaletkujen liittimiä (sama laitteisto)- Juki
Onko sinulle mahdollista kirjoittaa suoraan mailia ? Olisi muutama muukin kysymys rikaukseen liittyen.
- Hannes Hoo
Juki kirjoitti:
Onko sinulle mahdollista kirjoittaa suoraan mailia ? Olisi muutama muukin kysymys rikaukseen liittyen.
Ei kai tuossa mitään niin henkilökohtaista voi olla, etteikö keskustelua voisi käydä täällä palstalla? Tulisi tärkeää oppia jaettua kaikille lukijoille?
Eli eli... voisitko postittaa kysymyksesi tänne palstalle? Saisit siihen useampiakin (oikeita ;) vastauksia. - Juki
Hannes Hoo kirjoitti:
Ei kai tuossa mitään niin henkilökohtaista voi olla, etteikö keskustelua voisi käydä täällä palstalla? Tulisi tärkeää oppia jaettua kaikille lukijoille?
Eli eli... voisitko postittaa kysymyksesi tänne palstalle? Saisit siihen useampiakin (oikeita ;) vastauksia.Totta turiset, ajattelin vaan että onko turhaa tuhlata palstatilaa täällä...
- Juki
Eli tarkemmin sanottuna kyse on seuraavasta, styyran puolen ylävanttiruuvissa oli syksyllä kierrevaraa n. 4 kierrosta, rake oli silloin 10 cm. Paarin alavantissa kierrevaraa n. 5 kierrosta. Syitä vanttien epäsuhtaan en tiedä. Tilanne vaan on niin. Ko. kiristysvara ei riitä kovalle kelille. Olen H-veneellä tottunut pelaamaan vanttien kanssa kelin mukaan, samaa yritän tehdä NF:lläkin. En viitsi rasittaa veneen runkoa satamassa pitämällä vantteja turhaan hirveällä jännityksellä, kun taas 16m/s vaatii vähän eri trimmin rikiin. Vantin ja liittimen liitokset ovat täysin ehjät ja kunnossa. Vanteissa ei ole mitään muuta vikaa kuin ko. venymät ? Toki venymävaraa pitää ollakin, kuten kirjoitit, mutta mielestäni muutama kierros ruuvissa ei riitä. Siksi haluaisin lyhentää vantteja hieman. Toki takastaagilla ( hekillä ) saa vähän kireyttä lisättyä, mutta perustrimmin haluaisin tiukemmalle, kuten kirjoitit, jo turvallisuussyistäkin.
- Vantti löysällä
Juki kirjoitti:
Eli tarkemmin sanottuna kyse on seuraavasta, styyran puolen ylävanttiruuvissa oli syksyllä kierrevaraa n. 4 kierrosta, rake oli silloin 10 cm. Paarin alavantissa kierrevaraa n. 5 kierrosta. Syitä vanttien epäsuhtaan en tiedä. Tilanne vaan on niin. Ko. kiristysvara ei riitä kovalle kelille. Olen H-veneellä tottunut pelaamaan vanttien kanssa kelin mukaan, samaa yritän tehdä NF:lläkin. En viitsi rasittaa veneen runkoa satamassa pitämällä vantteja turhaan hirveällä jännityksellä, kun taas 16m/s vaatii vähän eri trimmin rikiin. Vantin ja liittimen liitokset ovat täysin ehjät ja kunnossa. Vanteissa ei ole mitään muuta vikaa kuin ko. venymät ? Toki venymävaraa pitää ollakin, kuten kirjoitit, mutta mielestäni muutama kierros ruuvissa ei riitä. Siksi haluaisin lyhentää vantteja hieman. Toki takastaagilla ( hekillä ) saa vähän kireyttä lisättyä, mutta perustrimmin haluaisin tiukemmalle, kuten kirjoitit, jo turvallisuussyistäkin.
Ymmärsinkö oikein että löysäilet vantteja satamassa ja sitten kun on keliä niin trimmailet rikiä tiukemmalle?
- Juuso
Vantti löysällä kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein että löysäilet vantteja satamassa ja sitten kun on keliä niin trimmailet rikiä tiukemmalle?
Mikäs tuossa nyt niin ihmeellistä on? Satamassa seisoessa masto pysyy kyllä pystyssä vähän löysemmilläkin vanteilla.
- ???
Juuso kirjoitti:
Mikäs tuossa nyt niin ihmeellistä on? Satamassa seisoessa masto pysyy kyllä pystyssä vähän löysemmilläkin vanteilla.
Jaa, eikö sinulla ole muuta tekemistä kun ruuvailla vantteja löysemmälle ja kireemmälle. Rikin trimmaus tehdään keväällä ja loppu kausi seeglataan, jos nyt ei lasketa takaharuksen tiukkaamista mutta muuten ei voi kun ihmetellä mitä tummoisten "säätäjien" päässä liikkuu. Ostakaa mopot ja ruuvatkaa niitä, niin loppuu toi v**un nysvääminen. Ihme kun ette vie koko rikiä satamasta kotiin runkoa rasittamasta.
- xxxxx
??? kirjoitti:
Jaa, eikö sinulla ole muuta tekemistä kun ruuvailla vantteja löysemmälle ja kireemmälle. Rikin trimmaus tehdään keväällä ja loppu kausi seeglataan, jos nyt ei lasketa takaharuksen tiukkaamista mutta muuten ei voi kun ihmetellä mitä tummoisten "säätäjien" päässä liikkuu. Ostakaa mopot ja ruuvatkaa niitä, niin loppuu toi v**un nysvääminen. Ihme kun ette vie koko rikiä satamasta kotiin runkoa rasittamasta.
Mitä jokainen (kilpa-)purjehija tietää:
NF-tyyppisessä takilassa (osatakila, taaksepäin suuntautuvat saalingit) yksi tärkeimmistä säädöistä on takastaagi. Tällä vaikutetaan sekä ison että etupurjeen muotoon (etustaagi suoristuu = purje lattenee, masto käyristyy = purje lattenee).
Itselläni on samanlainen takila, takastaagin välitys 1/16, säädöt molemmille puolille. Jo puuskan tultaessa sitä kannattaa käytää (jos aikoo mennä lujaa!)
Mutta:
Kun masto käyristyy alavantit kiristyvät ja ylävantit löystyvät. Eli jos kilpailussa tietää että on kova keli tulossa, kannattaa kiristää ylävantteja hieman ja löysätä alavantteja vastaavasti.
Tämä runkoon kohdistuva jatkuva rasitus on jokaisen oma asia. Hienostuneilla kilpaveneillä on maston alla hydraulinen "tunkki" jolla koko rikin jännitys voidaan poistaa, joillakin jollilla pikavanttiruuveja jotka kiristetään vain purjehdittaessa. Jos poistaa rikijännityksen kun ei purjehdi niin ei se ainakaan mitään haittaa tee, itse olen kuitenkin niin laiska, etten moiseen riitä intoa.
Ja siitä vastauksestasi:
Ellet 100%:sti tiedä mistä on kysymys, älä vastaa! (ei ainakaan tuolla solvaavalla tyylillä (mopon ruuvaamisesta ym)). Annat vain naurettavan vaikutelman itsestäsi! - Jester
Juki kirjoitti:
Eli tarkemmin sanottuna kyse on seuraavasta, styyran puolen ylävanttiruuvissa oli syksyllä kierrevaraa n. 4 kierrosta, rake oli silloin 10 cm. Paarin alavantissa kierrevaraa n. 5 kierrosta. Syitä vanttien epäsuhtaan en tiedä. Tilanne vaan on niin. Ko. kiristysvara ei riitä kovalle kelille. Olen H-veneellä tottunut pelaamaan vanttien kanssa kelin mukaan, samaa yritän tehdä NF:lläkin. En viitsi rasittaa veneen runkoa satamassa pitämällä vantteja turhaan hirveällä jännityksellä, kun taas 16m/s vaatii vähän eri trimmin rikiin. Vantin ja liittimen liitokset ovat täysin ehjät ja kunnossa. Vanteissa ei ole mitään muuta vikaa kuin ko. venymät ? Toki venymävaraa pitää ollakin, kuten kirjoitit, mutta mielestäni muutama kierros ruuvissa ei riitä. Siksi haluaisin lyhentää vantteja hieman. Toki takastaagilla ( hekillä ) saa vähän kireyttä lisättyä, mutta perustrimmin haluaisin tiukemmalle, kuten kirjoitit, jo turvallisuussyistäkin.
Moi,
vanttien lyhennyksessä pitää muistaa, että minimi lyhennys on yleensä n. 5 cm johtuen poistettavasta puristusliitoksesta. Kannattaa tarkistaa säätövara. Itse lyhensin vantteja ja hyvin ovat pelittäneet, samalla tosin vaihdettiin keulaharus pitempään.
Vanttien kiristäminen vaikuttaa keulaharuksen jännitykseen ja sitä kautta keulapurjeen pussikkuuteen. Veneissä, joissa ei ole genuaa, saadaan kevyessä kelissä lisää voimaa keulapurjeeseen vantteja löysäämällä.
Kovalla kelillä vantteja kiristetään, jotta masto pysyisi pystyssä...
Jester - Juki
??? kirjoitti:
Jaa, eikö sinulla ole muuta tekemistä kun ruuvailla vantteja löysemmälle ja kireemmälle. Rikin trimmaus tehdään keväällä ja loppu kausi seeglataan, jos nyt ei lasketa takaharuksen tiukkaamista mutta muuten ei voi kun ihmetellä mitä tummoisten "säätäjien" päässä liikkuu. Ostakaa mopot ja ruuvatkaa niitä, niin loppuu toi v**un nysvääminen. Ihme kun ette vie koko rikiä satamasta kotiin runkoa rasittamasta.
Joo, en todellakaan ymmärrä mitä se liittyy sinuun tai harrastukseesi vaikka poistaisin sisämoottorin veneestäni aina reissusta tullessa. Sinä olet juuri sellainen tunkki joka rassaa satamassa muiden hermoja. Saan tehdä veneelläni aivan mitä ja milloin haluan. En minäkään niitä vantteja jatkuvasti nysvää, sattuu vaan vene välillä seisomaan satamassa 6-8 viikkoakin töiden takia. Kuten muutkin ovat jo sinulle kommentoineet, kannattaa kirjoittaa sitten kun sormet ymmärtävät mitä aivot ajattelevat, mikäli se sinulle on mahdollista.
- vanttit kireellä
Juki kirjoitti:
Joo, en todellakaan ymmärrä mitä se liittyy sinuun tai harrastukseesi vaikka poistaisin sisämoottorin veneestäni aina reissusta tullessa. Sinä olet juuri sellainen tunkki joka rassaa satamassa muiden hermoja. Saan tehdä veneelläni aivan mitä ja milloin haluan. En minäkään niitä vantteja jatkuvasti nysvää, sattuu vaan vene välillä seisomaan satamassa 6-8 viikkoakin töiden takia. Kuten muutkin ovat jo sinulle kommentoineet, kannattaa kirjoittaa sitten kun sormet ymmärtävät mitä aivot ajattelevat, mikäli se sinulle on mahdollista.
Luuletko Juki poju että se sun veneesi ja siinä oleva riki ei kestä trimattuna silloin kun sinä tumputat jossain muualla 6-8 viikkoa, ei voi kun ihmetellä sun ajatus mallia, päin vastoin sun tikkus voi paremmin kun se on tiukasti veneessä kiinni eikä se siitä kulu/veny. Nysvääjä mikä nysvääjä sulle sopisi paremmin teleskooppi masto ja kuminauha vantit ei olis tota ikuista säätö onkelmaa, Häh
- Juki
Jester kirjoitti:
Moi,
vanttien lyhennyksessä pitää muistaa, että minimi lyhennys on yleensä n. 5 cm johtuen poistettavasta puristusliitoksesta. Kannattaa tarkistaa säätövara. Itse lyhensin vantteja ja hyvin ovat pelittäneet, samalla tosin vaihdettiin keulaharus pitempään.
Vanttien kiristäminen vaikuttaa keulaharuksen jännitykseen ja sitä kautta keulapurjeen pussikkuuteen. Veneissä, joissa ei ole genuaa, saadaan kevyessä kelissä lisää voimaa keulapurjeeseen vantteja löysäämällä.
Kovalla kelillä vantteja kiristetään, jotta masto pysyisi pystyssä...
JesterKiitos Jester, kirjoitit juuri siitä aiheesta mitä olen itsekin yrittänyt selvittää; koska lyhennystarve on vaan parille sentille, saako puristusliitintä ehjänä irti vai pitääkö vantti katkaista sen juuresta.
Nyt on jo tietoa riittävästi, ja poistun aiheesta. Kiitokset kaikille ASIALLISTEN viestien kirjoittajille, varsinkin HÄH-tyypille, rakentavasta ja me-henkisestä viestistä! Juuri noin ne hommat etenee. Sinut tunnistaa varmasti siitä että käyskentelet laiturilla happamalla naamalla arvostelemassa muiden veneitä kun omaa ei edes ole. - Juki
vanttit kireellä kirjoitti:
Luuletko Juki poju että se sun veneesi ja siinä oleva riki ei kestä trimattuna silloin kun sinä tumputat jossain muualla 6-8 viikkoa, ei voi kun ihmetellä sun ajatus mallia, päin vastoin sun tikkus voi paremmin kun se on tiukasti veneessä kiinni eikä se siitä kulu/veny. Nysvääjä mikä nysvääjä sulle sopisi paremmin teleskooppi masto ja kuminauha vantit ei olis tota ikuista säätö onkelmaa, Häh
En edelleenkään ymmärrä mitä se sinua rasittaa vaikka tekisin veneelleni mitä tahansa? Vaikka omistaisin sen vain nysväyksen takia. Ilmeisesti et itse purjehdi joten et tietenkään ymmärrä että vanttiruuvi on liikkuva ja pyörivä osa ? Se olisi kiinteä mikäli sitä ei olisi tehty ruuvattavaksi. Mikäli minun vanttiruuvieni ruuvaaminen pari kertaa kesässä aiheuttaa sinulle ongelmia, sinä tarvitset hoitoa. Luulen että stressaat nimittäin muistakin asioista, minun vanttiruuvinin eivät voi olla ainoa stressin aihe sinun pienessä maailmassasi. Lopetan tämän aiheettoman tilan- ja ajantuhlauksen tähän. Toivotan sinulle stressitöntä kevättä ja kesää. Äläkä hyvä ihminen uuvuta itseäsi tuntemattomien vanttiruuvien aiheuttamien paineiden alle.
- Jussi P.
Juki kirjoitti:
Eli tarkemmin sanottuna kyse on seuraavasta, styyran puolen ylävanttiruuvissa oli syksyllä kierrevaraa n. 4 kierrosta, rake oli silloin 10 cm. Paarin alavantissa kierrevaraa n. 5 kierrosta. Syitä vanttien epäsuhtaan en tiedä. Tilanne vaan on niin. Ko. kiristysvara ei riitä kovalle kelille. Olen H-veneellä tottunut pelaamaan vanttien kanssa kelin mukaan, samaa yritän tehdä NF:lläkin. En viitsi rasittaa veneen runkoa satamassa pitämällä vantteja turhaan hirveällä jännityksellä, kun taas 16m/s vaatii vähän eri trimmin rikiin. Vantin ja liittimen liitokset ovat täysin ehjät ja kunnossa. Vanteissa ei ole mitään muuta vikaa kuin ko. venymät ? Toki venymävaraa pitää ollakin, kuten kirjoitit, mutta mielestäni muutama kierros ruuvissa ei riitä. Siksi haluaisin lyhentää vantteja hieman. Toki takastaagilla ( hekillä ) saa vähän kireyttä lisättyä, mutta perustrimmin haluaisin tiukemmalle, kuten kirjoitit, jo turvallisuussyistäkin.
Vanttien kireys on mielenkiintoinen asia. Nyt en ota kantaa vanttien pituuteen. Mutta 10 cm rake on kyllä aika vähän.
Ajatellaan osatakilavenettä, jossa saalingit ovat taakse. Kevyeen keliinhän pitäisi saada etuvantti melko löysälle, jotta purjeesta saadaan tehoa. Siis löysät ylävantit. Kovalle tuulelle taas tiukka etuharus. Helpommalla pääseen, kun säätää vanttien kireyttä etusaagin pituudella. Tarvii käyttää vain yhtä vanttiruuvia, jossa jännityskin on paljon pienempi.
Muuttuvissa oloissa keulavantin kireys säädetään peräharuksella ja/ tai barduunoilla. Tuntuispa vielä maalaisjärjellä siltä, että 'löysät' vantit antavat maston taipua sivulle ja siis päästää voimaa kovalla tuulella. Näin helpottaa kallistumista, kunhan masto vain pysyy pystyssä. Etuharus tietysti kireällä.
WB:n vauhtiseminaarissa tältä vuodelta on tarinaa asiasta. - Hannes Hoo
Juki kirjoitti:
Totta turiset, ajattelin vaan että onko turhaa tuhlata palstatilaa täällä...
Kyllä maailmaan puhetta ja kirjoitusta mahtuu - ainakin asiallista ;)
Juuri tällaista keskustelua tälle palstalle kaipaan. En mitään Bavaria-Swan -kinastelua. Kiitos Juki hyvästä kysymyksestä. Valitettavasti en osaa ongelmassasi auttaa, mutta odotan mielenkiinnolla asiantuntevampien tahojen vastauksia. Tuleepa itsekin taas opittua jotain uutta.
- 24995
Tee solmu siihen niin lyhenee mukavasti ja helposti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta
Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri161429- 281285
Minun oma kaivattuni
Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka631192Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha111072Tervehdys!
Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot651026Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.271015Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?91003Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan30989Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se6981Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus
YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha1980