Mistä tiedän aloittaako lääkärin määräämä Lamitrigiini lääke?

Anonyymi

Mulla 10 vuotta kestänyt mielialalääke kierre.. Masennuksena ja ahdistuksena hoidettu aiemmin. Nyt lääkäri ehdotti tuota lääkettä Venlafaxinin tilalle. Uskaltaako taas alkaa uutta kokeilemaan kun kyseenalaistan diagnoosini "epävakaasta pers. häiriöstä"..

22

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hankala varmaan luottaa häneen jos ette ole diagnooseistakaan yhtä mieltä. Jos tämä oli se mitä ajoit takaa kysymykselläsi.

      • Anonyymi

        Kun en ole varma, hoidetaanko nyt Venlafaxinin vierotusoireita vaiko ns.epävakautta tuolla tulevalla Lamotriginilla. Kyllähän ne Venlan vierotusoireet aiheuttaa just semmosta ääripäästä menoa,ärtymistä, keskittymisongelmia yms...Lukemattomia kertoja koittanut Venlan lopettaa vuosien saatossa.Ei oo helppo lääke ollenkaan..Joskus piristi paljonkin ,silloin kun toimi


    • Anonyymi

      Kysy lääkäriltä suostuisiko hän itse syömään kys. Lääkettä.

    • Anonyymi

      Mulla on enää käytössä vain tuo Lamotrigiini, kaikista muista olen päässyt eroon.
      Taustalla on monien vuosien rankat lääkitykset.

      Oman kokemukseni perusteella voin sanoa että Lamotrigiini on ainoa lääke josta en ole kokenut mitään haittavaikutuksia.
      Tosin syön aika pienellä annostuksella.

      • Anonyymi

        Millaisia lääkityksiä ollut ennen Lamotrigiinia? Millaisia hyötyjä olet lääkkeestä saanut?

        Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millaisia lääkityksiä ollut ennen Lamotrigiinia? Millaisia hyötyjä olet lääkkeestä saanut?

        Ap

        Aloitin lääkkeiden käytön jo -90-luvun alussa, ensin vain paniikkihäiriöön vähän rauhoittavaa.
        Niillä jo sekakäyttöä ja mitä sekavammaksi elämä meni niin lääkityksiä lisättiin ja vaihdeltiin tiuhaan tahtiin.

        Olen käyttänyt varmaan jokaisesta lääkeaineryhmästä usempaakin valmistetta.
        Neuroleptit, trisykliset masennuslääkkeet, SSRI, SNRI, bentsot, erilaisia epilepsialääkkeitä, Litoa ( mihin ryhmään sitten kuuluukaan ), myös Zybania jossain vaiheessa kauan sitten kokeiltiin mielialaan vaikka käsittääkseni sitä käytetään tupakasta vieroittumiseen.
        En edes näin äkkiseltään muista kaikkea.
        Nimiä en ala luetella koska tein yhdessä vaiheessa listaa kaikista mitä muistin käyttäneeni 15 vuoden aikana, ja siihen tuli nelisenkymmentä eri valmisteen nimeä.
        Enkä edes tiedä muistinko ihan kaikkia.

        Myös jotkut niistä ovat sellaisia jotka ovat vuosien saatossa vaihtaneet nimeä mutta muuten sama lääke.

        Tuossa edellisessä kysyttiin millaisia hyötyjä olen saanut Lamotrigiinista, täytyy vastata etten edes tiedä onko niistä hyötyä vai ei, olen syönyt niitä tosi monia vuosia ja olotilani on aivan ok. Mutta kuten mainitsin niin haittoja en ole huomannut.


    • Anonyymi

      Mä olen käyttänyt Lamia 4 vuotta. Sitä ennen noin viiden vuoden SSRI/SRNI putki, on-offia, kun välillä päätin, etten lääkkeitä tartte. Viimeisimpänä ennen Lamia taisin käyttää Efexoria (venlaa siis). Mulla nämä lääkkeet aiheuttivat mielialan jojoilua. Nostivat pahimmasta masennuksesta kyllä ja lievittävät ahdistusta. Välillä meni mieliala ehkä vähän "liian hyväksi" ja sitten taas droppasi. Se oli aika rankkaa ja silloin saatoin itsekin vaikuttaa epävakaalta, mutta dg kriteerit eivät silloinkaan olisi täyttyneet.

      Sittemmin diagnosoitu lievä kaksisuuntainen, mikä selitti noi SSRI jojoilut, väärä lääke bipo masennukseen. Eli nyt siis syön Lamia tasaamaan mielialaani. Vaivani on masennusvoittoinen ja Lami tehoaa siihen loistavasti. Mitään haittavaikutuksia ei ole _koskaan_ ollut, joten siinäkin mielessä ihan huippua kamaa. Annokseni on kaiketi suht iso, yleensä 250 mg mutta masennuksen pahentuessa saatan nostaa 300 mg:n ja sitten taas laskea takaisin. Myöskään annosta pienentäessä tai suurentaessa ei tule mitään sivuvaikutuksia.

      Jos sulla nyt on masennus & ahdistusoireitakin etkä tule niiden kanssa toimeen niin kyllä mä suosittelen Lamia kokeilemaan.

    • Anonyymi

      Minulle ei sopinut myöskään lamictal, kuten ei mikään muukaan. Kausina jolloin olen tuntenut haluavani kuolla, on lopulta kuoleman pelko voittanut, enkä ole uskaltanut yrittää itsemurhaa. Lamictal vei kaikki tunteet pois, myös kuoleman pelon. Alkoi tulla mieleen, että nyt voisi tappaa itsensä kun en pelkää enää mitään. Mutta sitten järki onneksi sanoi, että tämä ei ole normaalia vaan johtuu lääkkeestä. Tuli siis kaikinpuolin todella omituisia olotiloja, ei enää ahdistanut ja pelottanut, mutta en tuntenut enää yhtään mitään muutakaan. Lopetin käytön. Lisäksi tuli puhehäiriöitä, suusta tuli ulos muita sanoja mitä piti sanoa ja änkytin. Ei taida nuo epilepsialääkkeet sopia kuin epileptikoille.

      • Anonyymi

        Käytettävät määrätkin vaikuttavat suuresti sivuvaikutuksiin.
        Itse tosiaan syön niin vähäistä määrää etten ole mitään haittoja huomannut.
        Oon syönyt niin paljon eri lääkkeitä, tuolla aiemmin kirjoitin, että tunnistaisin haitat kyllä jos niitä olisi.
        Mulla Lami ei vaikuta edes latistavasti tunteisiin mitä suurin osa käyttämistäni lääkityksistä on tehnyt aikoinaan.

        Kirjoitin myös ettei mulle haittoja tule, mutta muistin että kauan sitten kun yritettiin Lamia suurempia millimääriä niin aloin nähdä kaksoiskuvia.
        Joskus ehdotettiin suurempaa annosta mutta osasin heti sanoa etten pysty käyttämään tuon näköhäiriön takia niin paljoa.
        Jos annos menee yli 150 mg:n/vrk niin mulle tulee noita kaksoiskuvia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytettävät määrätkin vaikuttavat suuresti sivuvaikutuksiin.
        Itse tosiaan syön niin vähäistä määrää etten ole mitään haittoja huomannut.
        Oon syönyt niin paljon eri lääkkeitä, tuolla aiemmin kirjoitin, että tunnistaisin haitat kyllä jos niitä olisi.
        Mulla Lami ei vaikuta edes latistavasti tunteisiin mitä suurin osa käyttämistäni lääkityksistä on tehnyt aikoinaan.

        Kirjoitin myös ettei mulle haittoja tule, mutta muistin että kauan sitten kun yritettiin Lamia suurempia millimääriä niin aloin nähdä kaksoiskuvia.
        Joskus ehdotettiin suurempaa annosta mutta osasin heti sanoa etten pysty käyttämään tuon näköhäiriön takia niin paljoa.
        Jos annos menee yli 150 mg:n/vrk niin mulle tulee noita kaksoiskuvia.

        Minulla myös Lamotrigiini ollut yli 10 vuotta, 400mg vuorokaudessa. Lukuisia muita ollut, jotka olen pikkuhiljaa voinut lopettaa.
        Lamosta en ole kokenut mitään haittoja, mutta lopettaminen ei onnistu. Vieroitusoireet ovat niin hurjia, todellisuuden tunne häviää, tuntuu että aivot venyy ja seinät ja lattia ovat vinossa, tunne että pitäisi päästä itsensä sisältä pois, kaikkea outoa jne. Siispä olen jatkanut, enkä tiedä miten käy, jos sitä ei saisikaan.
        Hyödystä on vaikea sanoa, kun ei voi verrata enää ilman sitä olemiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytettävät määrätkin vaikuttavat suuresti sivuvaikutuksiin.
        Itse tosiaan syön niin vähäistä määrää etten ole mitään haittoja huomannut.
        Oon syönyt niin paljon eri lääkkeitä, tuolla aiemmin kirjoitin, että tunnistaisin haitat kyllä jos niitä olisi.
        Mulla Lami ei vaikuta edes latistavasti tunteisiin mitä suurin osa käyttämistäni lääkityksistä on tehnyt aikoinaan.

        Kirjoitin myös ettei mulle haittoja tule, mutta muistin että kauan sitten kun yritettiin Lamia suurempia millimääriä niin aloin nähdä kaksoiskuvia.
        Joskus ehdotettiin suurempaa annosta mutta osasin heti sanoa etten pysty käyttämään tuon näköhäiriön takia niin paljoa.
        Jos annos menee yli 150 mg:n/vrk niin mulle tulee noita kaksoiskuvia.

        Minulla alkoi nuo ongelmat jo 75 - 100 mg vaiheessa. En muista tarkkaan, viimeistään 100 mg vaiheessa. Olen aina ollut yliherkkä lääkkeille ja saan kaikki mahdolliset sivuvaikutukset. En edes yrittänyt päästä tavoiteannokseen, kun ongelmia alkoi tulla jo tuolla määrällä.


    • Anonyymi

      Mielenkiintoista aina kuulla tai lukea vieroitusoireista joita ihmisille eri lääkkeistä tulee.
      Itse en ole yrittänyt Lamoa edes lopettaa mutta olen kauan sitten kuullut ja lukenutkin että sen voisi muka lopettaa ihan samantien, ykskaks, mitä ei kovin monen lääkkeen kanssa pysty tekemään.

      Ei näköjään olekaan niin helppoa kun tuon edellisen kirjoittajan tekstin luki, kuinka tulee pahoja vieroitusoireita.

      Ihmisten huijaamista kaikki, aloitettaessa lääkityksiä ei kerrota mistään mitään, ja varmasti niitä määräävät lääkärit tietävät tasan tarkkaan mitä haittoja on olemassa.

      • Anonyymi

        Yksi sivuvaikutus mistä lääkärit mainitsee, on ihottuma. Se voi olla hengenvaarallinen, joten kai muistavat sen kertoa. Itse olen työelämässä, joten ei oikein sovi nuo muutkaan sivuvaikutukset. Esim. minun pitää saada suusta ulos ymmärrettävää puhetta, ei oikein toimi kun lami aiheutti katkopuhetta ja väärin puhumista. Tuo vaikutus jatkui vielä jonkun aikaa lopettamisen jälkeenkin, nykyään pystyn puhumaan taas normaalisti ja ilman että tarvii pelätä vaihtuuko joku sana muuksi kun aivot lääkkeestä ihan solmussa.
        Luulisi, että lääkäreillä olisi tavoitteena, että ihminen pystyy jatkamaan töissä, mutta ilmeisesti ei, kun heitä ei nuo sivuvaikutukset paljoa kiinnosta.


    • Anonyymi

      Otin aikasemmin 800 mg päivässä lamoa mutta löysin paremman reseptin mielialavaihteuluihin.

      Ja ei ole tullu mitään hypomaniaa tai masennusta enää:

      Bic mac aterioita 2 kpl päivässä.
      Burger king ateriat käy myös.

      Irtokarkkeja 500 grammaa
      , energiajuomaa vähintään 3 kpl 0,5 l Tölkkiä

      Coca colaa 2 kpl 1,5 litran pulloa.
      Olutta menee välillä myös reilu 10 tölkkiä päivässä.

      Tupakkaa yksi iso aski.

      Sohvalla makoilua.
      Liikuntaa en suosittele, siinä tulee hiki.

      Sosiaalistamediaa 8 h päivässä josta seuraat muiden elämää ja unohdat samalla elää omaasi. Tietokone ja playstation pelit on loistavaa aikaa tuhlata elämä.

      Näillä keinoilla saat varmasti Bipolaarihäiriön ja mielialat kuriin.

    • Anonyymi

      Nämä lääkkeet ovat ihan turvallisia ja tutkittuja. Eivät aiheuta riippuvuutta sekä aiheuttavat vähän jos ollenkaan sivuoireita. Nämä ovat nyt sinun tukijalkasi.. buahahaa..

      • Anonyymi

        Menenkin tästä lääkefirman rahoittamaan koulutukseen. Tosin ensin tsekkaan osakkeideni nousua ja hieron käsiäni.


    • Anonyymi

      Niiden muutaman kuukauden aikana, kun olin tuossa paikassa töissä, tämä keski-ikäinen noita kiusasi minua kaikin mahdollisin tavoin. Kaiken huippu oli, että viimeisenä työviikkonani kuulin hänen vihjailevan eräälle kolmannelle henkilölle, että olisin vienyt hänen käsilaukustaan rahaa. Väite oli niin absurdi, etten edes tajunnut tehdä siitä suurempaa numeroa. Näin aikuisena olisin sanonut suorat sanat ja vaatinut väitteestä tilille, mutta juuri lukiosta päässeenä tyttösenä olin ilmeisesti juuri sopiva uhri tuon tyyppiselle sekopäälle.

      katkera vanha akka ,jota vitutti nuori kaunis nainen.

    • Anonyymi

      ASIAKASLÄHTÖINEN = Asiakkaan miellyttäminen ajaa kaiken edelle ja on puhtaasti sinun vikasi jos yleisön osastolle on joku rupsahtanut kotirouva säksättänyt miten joutui odottamaan kassajonossa vuoroaan jopa 30 sekuntia. Asiakaslähtöinen myös tarkoittaa sitä, että pyydät anteeksi kaikkea pahaa minkä asiakas on elämässään kohdannut ja otat näistä kaikesta syyn niskoillesi. Et säikähdä toimenkuvaan kuuluvaa haistattelua, seksuaalista häirintää tai laittomia uhkauksia.

      Asiakas voi vetää itsensä hirteen

    • Anonyymi

      En tiedä oliko muualla sitä ilmiötä että henkilöstöstä kaikki pitkäaikaiset oli oikeasti hyvin white trash, vaan sattuiko omaan liikkeeseen tuurilla? Suuri osa näistä lyhytaikaisista oli aina nuoria ja todella mukavia ja päteviä, mutta kaikki jotka olivat useamman vuoden olleita olivat hyvin...persoonallisia. Nämä pitkäaikaiset olivat myös oma porukkansa, ja kaikkia muita katsottiin nenänvartta pitkin.

      Ne rinkirunkkasi keskenään takahuoneessa.

    • Anonyymi

      Noin yleisesti täytyy ihmetellä kuinka moni täälläkin on alistunut kaikkeen paskaan. Jos minun esimieheni/naiseni HUUTAISI minulle niin ilmoittaisin välittömästi, että se loppuu tai tämä oli tässä. Ja jos ei lopettaisi, lopettaisin ja haukkuisin lähtiessä samalla tavalla, ihan sama mikä suurvisiiri siinä olisi. Toinen on se, että jos joku työkaveri levittäisi minusta pomolle tai muille perättömiä juoruja, ottaisin asian puheeksi ja tarvittaessa tekisin vastaiskun kaikilla käytettävissä olevilla laillisilla keinoilla. Nämä kantelijat ovat opportunisteja ja pelkureita, jotka kyllä antavat periksi kun on määrätietoinen. Lopuksi pitää todeta, että mikään työ ei ole sen arvoista, että siellä pitää hyväksyä mielivalta tai alistua luonnevikaisten oikkuihin.

      Anteeksi.

      Sanomalehti

      • Anonyymi

        Noin yleisesti ihmettelen minäkin yhtä asiaa eli miksi melkein kaikki tämän palstan keskustelijat jatkuvasti joutuvat konfliktiin ympäristönsä kanssa.

        Ai niin mielenterveys... Olisiko siinä jotain...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin yleisesti ihmettelen minäkin yhtä asiaa eli miksi melkein kaikki tämän palstan keskustelijat jatkuvasti joutuvat konfliktiin ympäristönsä kanssa.

        Ai niin mielenterveys... Olisiko siinä jotain...?

        Kun yhteiskunta on näin sairas.. Katson ylöspäin niitä jotka uskaltavat asettua vastaan tai jättäytyvät pois kyydistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2903
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1526
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      22
      1058
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe