Tiedän millä periaatteella verenpaine mitataan, ja mistä tulevat käsitteet ylä- ja alapaine. On silti hiukan epäselvää, mikä merkitys on
-Suurella t. vast.pienellä ylä- ja alapaineen erolla
- Korkealla alapaineella
-Matalalla alapaineella
Tässäpä tilaisuus hyväntahtoiselle neuvojalle.
Verenpainelukemat
3
4951
Vastaukset
- Opiskelija
Ylä- ja alapaineen erotus eli pulssipaine on suuri, jos suonet ovat jäykät. Se liittyy siis vanhenemiseen ja ateroskleroosiin. Pieni pulssipaine kertoo kimmoisista suonista, eli siitä ei kannattane huolestua jos paine on kuitenkin tarpeeksi korkea, ettei ihan taju lähde. Korkea alapaine on huono juttu, se kertoo ylipäätään kohonneesta verenpaineesta. Yläpaine kohoaa helposti rasituksesta ja jännityksestä, mutta palautuu myös nopeasti. Matala alapaine kertoo ylipäätään matalasta verenpaineesta ja siihen liittyy usein huimausta ja pyörtyilyäkin erityisesti makuulta noustessa. Ei se välttämättä mikään sairaus ole, mutta hankala ominaisuus.
- Antsu1
Tässä yksi linkki tuohon pulssipaineeseen:
http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/021114.htm
Olen alle 50-vuotias nainen ja mulla tuo pulssipaine on iso, jopa 90.Mulla on matala alapaine (50-60) ja huimaus ylös noustessa on ainakin tuttua, silloin alapaine helposti laskee tuonne selvästi alle 50 lukemiin.
Niin ja jäykkäsuoninenkin olen, ASO todettu (ja yksi suoni ohitettukin jalassa).- Lumimies
Olipa hyödyllistä ja selkeää tietoa. Itse olen vähän ihmetellyt, kun oma verenpaineeni on vuosikymmenet ollut noin 120 (syst) mutta nykyään vain noin 100/60. Jos yläpaine kohoaa satunnaisesti 130 een tai yli, tuntuu jo selvästi pahalta. Eläköidyin 4v sitten, ja kärsin pari vuotta sydämen muljahteluista ja takykardioista. Nyt menee paremmin ilman mitään lääkitystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760