Koiran iloinen ulvahtelu

Anonyymi

Koirani ulvoo. Se ei koskaan esimerkiksi vingu, se ei räksytä turhasta (kuten toinen koiramme, joka saattaa haukahtaa ihan missä mielentilassa tahansa), mutta se ulvoo joka päivä ollessaan iloinen tai innoissaan. Kun koiran ulvomisesta googlettaa, tulee vain pilvin pimein eroahdistus juttuja ja jopa koiran kivuista yms. Mutta kun ei ole siitä kyse?

Aamulla kun ne tulevat herättämään märkine kylmine kuonoineen ja heiluvine häntineen, niin kun lopulta nousen keittämään kahvit, se ulvoo riemuissaan. Kun tulemme lenkiltä sisään ja otan hihnat pois, se tekee saman, tai kun minä tulen kotiin. Saattaa se myös satunnaisesti ulvahdella ihan vain siksi, että on jostakin syystä tosi hyvällä tuulella tai tietää lenkille lähdön lähestyvän.

Meillä kyllä oli vuosia sitten eroahdistusongelma ja silloin se joskus ulvoi yksin, mutta aivan täysin eri tavalla - se ulvonta oli pitkää ja sydäntä särkevää, ilmeisen surullista ulinaa joka ihan varmasti häiritsikin. Tämä mistä nyt puhun on enemmänkin sellainen lyhyempi "vouuu!" johon liittyy vekkulit leikkisät elkeet eikä minusta niin mitenkään ole negatiivinen asia, päin vastoin, rakastan tuota ääntä ihan hirveästi. Jotkut ihmiset taas eivät välttämättä... edellisen osoitteen naapuri kysyi kerran, että onko sillä jokin hätänä. Teki mieli näyttää video tilanteesta ja kysyä samaa, näyttääkö siltä? Eikä tämä iloinen ulvonta siis kestä kauaa, lopettaa muutaman kerran jälkeen.

Uudessa osoitteessa olen yrittänyt kaikin keinoin välttää ärsyttämästä muita ihmisiä, ja varsinkin niitä tyypillisiä valituksen aiheita. Nykyisessä tilanteessamme koirat eivät edes jää lähes ikinä yksin tai jos jäävät, korkeintaan tunniksi pariksi ja huolehdin niiden olevan silloinkin rauhallisia ja että niillä on tekemistä. Emme koskaan jää lenkillä pihalle, vaan kävelemme suoraan pihan halki pois ennen minkään tarpeiden tekemistä. Kerään kakat pussiin, nykyään kerään jopa karvat harjatessa kun joku keksi siitäkin pahoittaa mielensä ajatuksella valitusta harjauspaikasta huolimatta.

Mutta tuo ulvahtelu, en vaan näe siinä mitään pahaa. Olen toki täysin kajahtanut koiraihminen ja blaa blaa, mutta kunnioitan aikoja, siis annan herkkutikut jos tiedän, että koira varmaan nyt aikoo ulvoa ja on hyvin aikainen aamu tai myöhäinen ilta, jolloin se ei sitä tee herkkuun keskittyessään.

Muina aikoina kuten päivällä mielestäni se saa iloita ääneen. Ei se edes ole niin kova ääni kuten vaikka haukkuminen olisi. Kyllähän lapsetkin kiljuvat ja metelöivät rapussa ja pihalla tuon tuosta eikä se minuakaan haittaa vähääkään?

Meille ei ole tästä siis vielä valitettu, mutta kämppikseni tuntuu olevan huolissaan että joku vielä valittaa ja minua vähän risoo edellä selostetuista syistä. Koirat ovat eläviä olentoja jotka, kyllä, joskus ääntelevät. Minusta se on ihan normaalia jos ei nyt satu omistamaan basenjia! Vai olenko tosiaan vaan kajahtanut kun en näe tässä vikaa?

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

        Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
        Kuopio
        20
        1780
      2. Taasko se show alkaa

        Koo osottaa taas mieltään
        Ikävä
        27
        1348
      3. Minun oma kaivattuni

        Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
        Ikävä
        62
        1230
      4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

        Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
        Ikävä
        9
        1150
      5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

        Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
        Perussuomalaiset
        29
        1095
      6. Tervehdys!

        Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
        Turku
        64
        1057
      7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

        Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
        Perussuomalaiset
        11
        1056
      8. Elia tulee vielä

        Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
        Helluntailaisuus
        30
        1019
      9. Sakarjan kirjan 6. luku

        Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
        Profetiat
        6
        1010
      10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

        Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
        Isovanhempien jutut
        6
        1002
      Aihe